מעורב טורנדו ליום ג': המטוס של הרוקטס למשחק נגד הגריזליס תימרן שעה וחצי נגד מערבולות האוויר שהטורנדו בקנטקי גרם להן / מנחם לס

1.המטוס בו טסה הרוקטס למשחק VS. גריזליס, נאלץ להתחמק מהטורנדו הענק והקטלני מכולם

\

תארו לכם טורנדו ברוחב 1.4 קילומטרים נוחת על מטולה ומתחיל לרדת דרומה 320 ק"מ (או 350 ק"מ) עד באר שבע, ומוחק מעל פני האדמה כל יישוב שהוא נתקע בו.

אמנם קנטקי אינה מיושבת צפוף כמו מדינת ישראל, אבל יישובים שלמים – לפחות עשרה – נמחקו כליל. כאילו בולדוזר ענק שמלתאותיו הם ברוחב 2 ק"מ מתחיל נסיעה ממטולה לבאר שבע, ומוחק כל מה שקיים מעל פני האדמה.

זה בדיוק מה שקרה בקנטקי בלילה לפני 3 ימים.

אני הייתי קרוב לכמה טורנדו בשנות ה-60 באוהיו. הוזהרנו, נכנסנו למקלטים, והטורנדו נחת כ-20 ק"מ מאיתנו. הטורנדו לא סתם נוחת ואז נעלם. הוא נוחת, ואז מתחיל מסע של הטורנדו על הקרקע שכיוונו ועומצתו תלויים באוויר החם שעל הקרקע, מהירות הרוח, והרטיבות שבאוויר.

אגב, יש שטועים וחושבים שטורנדו הוא ציקלון. יש דמיון בין השניים, אבל ציקלון לא כולל את כל המשתנים שיוצרים את הטורנדו. אגב, לטורנדו לא מדביקים שמות כי יש יותר מדי מהם. בכל יום נתון בחודשים אלה קורים בארה"ב עשרות, אם לא מאות הוריקנים אבל רובם חלשים מדי מכדי לגרום נזק רציני המצדיק דיווח.

סופת הטורנדו היא בצורת מערבולת השואבת אליה – ו'יונקת' – כל חפץ, מכונית, והורסת כל מבנה שהתנגדותו (משקלו, או חוזק המבנה) קטנה מכוח היניקה/שאיבה. בגדול, הטורנדו נוצר מרוח עזה וחמה שפוגעת בעננים שהאוויר בהם יבש וקר, ושהתחתית בהם שטוחה – בעיקר בעננים המכונים Cumulus clouds, ומחוללת עם האוויר החם העולה מהקרקע את צורת המשפך הנראה כאילו הוא יורד מחלקו התחתון של ענן ברוטציה היונקת אליה – והורסת – כל מה שעומד בדרכה.

רוב הטורנדו הם לא רחבים יותר מקוטר של 40-50 מטרים. בד"כ ככל שהקוטר קטן יותר, עוצמת הטורנדו גדולה יותר כי האנרגיה מתרכזת בשטח עגול עם קוטר קטן. עוד נחזור לזה. הטורנדו האחרון שגרם להרס לא ישוער בקנטקי לבני אדם ורכוש, היה בקוטר של 1.4 ק"מ אבל עם עוצמה מספקת למחוק עיירות שלמות מעל פני האדמה.

טורנדו בקוטר קטן יחסית, אבל עם כוח יניקה עצום:

2. עיירות שלמות נמחקו מהמפה תוך 20-30 שניות

לפני ואחרי הטורנדו

3. בחצי כדור הארץ הצפוני סיבוב הטורנדו הוא בכיוון נגד השעון, ובחצי הכדור הדרומי הסיבוב של הטורנדו הוא עם כיוון השעון. עוד אחד מפלאי הטבע!

או פלא טבע, או… בהשפעת Coriolis Effect. עקרון קוריוליס מסביר את הסיבוב שהוא COUNTER-CLOCKWISE. (עקרון קוריוליס הוא די מסובך מלהכניס כאן אבל אשמח לעשות זאת במעורב הבא אם תהיה דרישה ). תנועת הטורנדו היא לרוב מדרום-מערב לצפון-מזרח, ולעתים ממזרח למערב. מהירות הרוחות של ההוריקן שהיכה במייפילד, קנטקי, הייתה עד 240 קמ"ש. באותו לילה שבין ששי לשבת לפחות 60 טורנדו היכו ב-9 מדינות, והיום ידוע על 102 קרבנות ו-120 שגורלם לא ידוע, אך הסיכויים שישנם ביניהם ניצולים הם קטנים ביותר.

4. שלבי התפתחות הטורנדו

ליצירה של טורנדו יש מספר שלבים. תחילה מזג אוויר חם בשילוב עם לחות גבוה, גורם לאוויר חם לעלות למעלה. בשלב מסויים האוויר החם והלח נתקל באוויר קר ויבש שבענני הקולומוס. האוויר החם פורץ דרך האוויר הקר וגורם להתעבות המים ויצירת ענן סערה. הסערה מתפתחת ואוויר חם מהאדמה מתחיל לעלות בקצב עולה. רוחות מכיוונים שונים גורמות לו להסתובב. הענן נשאב כלפי מטה ונוצר עמוד ענן מסתובב. קוטרו בד"כ הוא בן כמה עשרות מטרים – 30-40 – אך הוא יכול להגיע למאות מטרים. טורנדו יכול להחזיק מעמד בין מספר שניות למספר שעות, תוך שהוא זורע הרס בדרכו.

5. ישנם טורנדו שקוטרן קטן – 40-50 מטרים – אבל אז האנרגיה מתרכזת בשטח עגול קטן והיא הרסנית ביותר – 'הפרופורציה האלוהית'

טורנדו שקוטרו מייל ויותר

סופות טורנדו הן אחד המקרים שבו ניתן לראות את היחס המתמטי המופלא של "חיתוך הזהב" (או "יחס הזהב"). את היחס המופלא הזה, שזכה גם לשם "הפרופורציה האלוהית", ניתן למצוא בטבע אצל חלזונות וקונכיות, מערבולות, סופות טורנדו וגלקסיות ספירליות, אך גם באמנות, מוסיקה ובאדריכליות. קראו עליו באאוריקה בתגית 'חתך הזהב'. .

6. הטורנדו שתקף את קנטקי היה בקוטר של 1.4 ק"מ אך ההרס יכול להגיע עד קוטר של 3-4 ק"מ

הוא הורס שטח גדול ועומצו מספקת לקצור עיירות שלמות, אבל העוצמה היא קטנה יותר – שוב, 'הפרופורציה האלוהית: שטח קטן – הרסנות מקסימלית. שטח גדול – הרסנות.

7. ענני הקולומוס שהם חלק מיצירת הטורנדו

ענני הקולומוס…כל ענן הנראה כל כך INNOCENT יוצר צינור – מין FUNNEL – המתחיל להסתובב נגד כיוון השעון (בארה"ב וקנדה). כשהם מתאחדים – כולם בסיבוב נגד השעון – המומנטום הזוויתי שלהם גדל. לעתים הוא לא מספיק גדול כדי להגיע לפני האדמה, והטורנדו שהיתהווה אבל לא הגיע לפני האדמה – נעלם. DISSIPATES. אבל כשהוא חזק, ומתחזק, ומגיע לפני האדמה, הוא-הוא הטורנדו ההורס.

אז רגע. ענני הקולומוס שכיחים ביותר בישראל. אז למה אין בישראל טורנדו? כי ישנה עוד דרישה: שענן הקולומוס יישא אוויר קר ויבש. בארה"ב המרכזית העננים האלה קרים בחודשים הללו בהשפעם רוחות קנדיות.

8. סרטון המתאר בשפה פשוטה את היווצרות הטורנדו

הנה הסבר יפה ומתורגם על סופות הטורנדו והיווצרותן (מתורגם):

9. שיאי הטורנדו שהוא כנראה הענק וההרסני ביותר הידוע לנו

הטורנדו שלשום שבר את כל שיאי הטורנדו הקודמים שהיו קיימים בארה"ב. הטורנדו, שהתחיל בצפון מזרח ארקנסאו, וסוף סוף התרומם ונעלם בקנטקי, עבר מרחק של 350 ק"מ, ורוחב הספירלה היה 1,400 מטרים. אז תארו לכם איזה נזק עושה סופה ספירלית הנעה במהירויות עצומות של עד 200 קמ"שלשעה, והנזק שלה פגע בשטח שהוא מלבן שאורכו 350 ק"מ ורוחבו 1.4 ק"מ!

10. המטוס של היוסטון רוקטס שניקלע לרוחות מהמערבולות של הטורנדו

אמנם הטורנדו אילו היה בולדוזר ענק היה קוצר כל דבר בדרכו ברוחב של 1.4 ק"מ ובאורך של 350 ק"מ, אבל ה-TURBULENCE – מערבולות אוויר – באטמוספירה גורמות לסערות אוויר במרחקים של מאות קילומטרים מהטורנדו.

מטוסי חברות תעופה דחו טיסות בארקנסאו, טנסי, קנטקי, צפון קרולינה, ג'ורג'יה, ואינדיאנה. אבל THE GAME MUST BE PLAYED ומטוס הקבוצה ניכנס למערבולות אוויר שהטייסים ניסו למנוע כמה שאפשר משך שעה וחצי של תמרונים.

המטוס של יוסטון רוקטס

המטוס נחת סוף סוף בממפיס בשעה 1:48 אחרי חצות.

המשחק החל ב-8 בערב. יוסטון הפסידו לממפיס 113-106. המאמן סטפן סילאס אמר: "היינו הרוגים ממשחק יום ששי, ואז בלילה הטיסה. משך שעה, שעה וחצי, כולם היו בדממה כשהטייטס מתמרן נגד הטורנדו. איש לא הוציא מילה. כל אחד ומחשבותיו"

"אני פאקינג לא הייתי כה נפחד אף פעם בחיי. כשהמטוס נחת והרגשתי קרקע תחת רגלי המטוס הודיתי לאל שהוציא אותנו חיים מה-ORDEAL המטורף הזה". הוא קלע, אגב, 22 נקודות.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 96 תגובות

  1. שינויי מזג האויר הביאו אותי לחשוב
    שמלבדם אני עצוב גם בגללך.
    ליד הבית שהיה ביתי, סללו רחוב,
    אני יודע, משהו פה משתנה.
    הנה ענן,
    דומה לעוד עננים שכבר חלפו,
    ובכל זאת עוד – אני רואה צורות.

      1. גם ענתיקה. אפשר להציע להם את כנף ציון. כנראה שורה עליו רוח אלוהית עם עלה יותר מחצי מיליארד שח לשפץ אותו.

      2. אכן לפי הקישורית שהיכנסת יש להם B767-300. אבל התמונה שמנחם בכניס לכתבה בתור המטוס של הרוקטס הוא חד משמעית בואינג 727.

  2. תודה רבה מנחם, פחד אלוהים. מה רבו מעשיך ד'.
    תגיד ממה בונים את הבתים בארה"ב? זה נראה שהרוב שם מעץ או משהו כמו פיברגלס, מעניין האם זה משפר משמעותית את מחיר הדירה.
    זה מזכיר לי את האגדה עם הזאב ושלוש החזירונים.

    1. אכן רוב הבניה מעץ
      אכן מחירי הנדל״ן בחלקים רחבים מאוד בארה״ב נמוכים מאוד
      לאחר משבר הסאב-פריים יכלת לקנות בלוק של 30 דירות במישגן במחיר של 5 אלף דולר ליחידה
      בית ממוצע באזור קנטקי (בית פרטי, 4-5 חדרים, חניה ומחסן) עולה כ 150 אלף דולר ואפשר בית הרוס גם בפחות.

      1. ונשאלת השאלה מתי בארץ קטנה עם שפם במזה"ת תתפוצץ בועת הנדל"ן???
        מנחם תודה על המעורב המעשיר, מייד לוקח את סרטון ההסבר על איך נוצר טורנדו לשיעורי המדעים שלי בחטיבת ביניים…

        1. בישראל יש תנאים אופטימליים לניפוח הבועה
          שטח קטן
          גידול אוכלסיה אדיר
          מחסור בשטחים
          ביקוש אדיר
          כמות גדולה של בעלי הון שלא משנה להם אם דירה עולה 3 או 4 מיליון
          גרידיות של הממשלה שנהנת ממס גבוה
          עלות שכר גבוהה של פועלים
          בקיצור … אני לא אופטימי בכלל

        2. מי שקורה ל"בועת הנדלן" "בועה" הוא גם טועה וגם מטעה. זה לא 'בועה' זה אמיתי לגמרי וזה לעולם לא יתפוצץ. זה אולי ירגע מתישהו מבחינת קצב העליה אבל אלא אם כן תהיה נפילה כלכלית סטייל שנות ה80 (אל תבנה על זה) זה לא ירד. עניין של היצע וביקוש, וכן, לצערינו יש עוד לאן לעלות מכאן.

  3. משהו לגבי טורנדו בישראל מול הקאנטרי בארה"ב.
    אצלנו רוב הבנייה בבטון כך שטורנדו יכול להעיף מכוניות לולים דודי וקולטי חשמל גגות פח וכדומה.
    בארהב הבנייה בקאנטרי היא בעיקר בעץ כך שהפגיעה הרבה יותר משמעותית. מצד שני ברעידות אדמה קיימת סכנה גדולה יותר לדרי הבטון מאשר לדרי עץ.

    1. נכון. למרות שיש הרבה בניה של גגות רעפים בישובים קטנים כאן והרבה פעמים אין מתחת תקרת בטון. טורנדו יכול לפרק כאלה בקלות.

    2. רזי תקן אותי אם אני טועה כי יש מצב שזה מה שאעשה עכשיו.. אבל מבחינת התנאים הסבירות להיווצרות סופת טורנדו באזורנו היא נמוכה יחסית, לעומת זה הסיכוי לרעידות אדמה בשל מיקומנו הגאולוגי הרבה יותר גדול … (בטח שאתה בוחר לחיות על השבר הסורי-אפריקאי בעמק הירדן)

      1. לא רזי אבל נכון. טורנדו אלו סופות נוצרות מעל היבשה. הוריקן / טיפון / מונסון אלו סופות שנוצרות מעל הים ונכנס ליבשה. גדול במה סידרי גודל מטורנדו.

      2. מזה אני אני הכי פוחד, רעידת אדמה רצינית תהייה פה וכנראה שבקרוב.
        זה לא צחוק. בניינים שנבנו לא בתקן סכנת נפשות. גם אלה שכן נבנו לפי התקן יכולים לקבור כל מי שבפנוכו.
        אני חוזר, זו סכנה גדולה יותר מאירן. טורנדו יש פה אבל הם קטנים ונוצרים מעל לים, לא מגרגיר אבק בטורנדו אמיתי. הם שואבים מעט מים מהים ולא מהווים סכנה גדולה למעט גולשי רוח וקייט שיכולים בתרחיש קיצוני להישאב. אבל מקרה שהיה לפני כמה שנים נגמר בשלום.

            1. כל הגליל והגולן…

  4. תודה. מעניין מאוד.
    תיקון סמנטי קטן: מה שמתואר כאן הוא טורנדו, ובחלק מהמקומות רשום "הוריקן", אבל אלה שני דברים שונים בתכלית. הוריקן (או "ציקלון", כך הוא נקרא בדרום מזרח אסיה) הוא סופה גדולה בהרבה מטורנדו, והסערה שלו יכולה להגיע למאות קילומטרים, בעוד הטורנדו יחסית מקומי וקטן, וכמעט לא מורגש כמה קילומטרים מהמרכז. עוד הבדל הוא שהוריקן נוצר בים ולא ביבשה.
    זה אולי כמו הבדל בין מטוס נוסעים ענק שהתמרון שלו מוגבל, לבין מטוס אירובטי קטן שעושה סלאלומים. הנזק מהוריקן יכול להיות גדול בהרבה (קתרינה…), אבל האופי הכאוטי ותזזיתי של טורנדו הופך גם אותו לסכנה של ממש

  5. מטורף.
    כל אירועי הטבע הקיצוניים עולים בתדירות ובעוצמה עם ההתחממות הגלובלית.
    תרבות השפע שאנו חיים בה סופה להסתיים עוד עשור או שניים והחיים יהיו שונים לגמרי לדורות הבאים.

      1. צביקה מה יהיה? גם אתה לא מאמין למדע? חושב שאתה יודע יותר מאנשים שמקדישים את חייהם לחקור את התופעות האלו? מאיפה אתה צורך את הידיעה שלך?

        לעניין החיבור בין תופעות טבע קיצוניות ושינויי אקלים, הקשר הסיבתי עוד לא הוכח בצורה קונקלוסיבית ומלאה אבל רוב המדענים מסכימים שהוא קיים בצורה זו או אחרת.

    1. אשך אל תיפול לשקר הזה אין באמת בני אדם שיודעים לחזות
      את מזג האויר. זה תחום כל כך נזיל שלא הייתי מאמין לאף שרלטן שמספר לך תחזיות ל20 שנה גם לא ל5 שנים. רוב הפעמים לא יודעים לחזות גשם באותו היום אז זה לא רציני.
      אני לא אומר שלא צריך לשמור על הכדור, אני נגד זיהום ולכלוך בלי קשר להשפעה על האקלים.
      זוכר את החור באוזון בשנות ה90? חרטא ברטא. שים לב שזה בא מאותם מחוזות שהביאו לך את הקורונה אז אל תתפתה למלכודת הריגשית שמטמינים לך.

      1. לגבי הקורונה בצד הפסיפי של מקסיקו היא לא מורגשת למרות שקוראים למקסיקו מדינה אדומה, יש כמות בלתי נגמרת של תיירים, כולם בלי מסכות, כל המקומות פתוחים והקורונה לא מורגשת. החיו

        1. ברוך, לפי החישובים שלי ועל בסיס הסיפורים שלך אתה צריך להיות בן בערך 80. אדם בן 80 צריך כדורים אלו או אחרים, ובדרך כלל קפיצה לרופא למרשמים וכאלו במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב גם טיפולים וכאלה. איך אתה מטייל כל החיים שלך? מה הסוד? מזוודה של כדורים? קונה בשוק במקסיקו? שתף, מעניין אותי הסוד שלך לאורך חיים שכזה.

          1. מזוודה עם כדורים? אתה עוד שמביאים לך מרשם זה לתקופה? אני נעזר במקל הליכה כדי ללכת והולך טיפה יותר לאט מאנשים צעירים פה ושם חוזרים הכאבי גב אבל חוץ מזה הכל בסדר. הסוד זה לא הגיל אלא איך אתה מרגיש איתו ואני מרגיש כמו צעיר בן 20

            1. מי יודע איזה כחולים מוכרים בשוק במקסיקו. שלא ישרף לברוך שלנו הקטקט.

          2. שמע אברי יש לך תפיסה ממש עקומה של מה זה להיות בנאדם מבוגר. כנראה אתה מוקף באנשים לא בריאים וזה שיבש לך את תפיסת המציאות. כדורים? רופא? אללה יוסטור

        2. למה אתה קורא הצד הפסיפי? יש במקסיקו איזה עשר מחוזות שעל הצד הפסיפי, חלקם בשקט של אחרי גל בספטמבר אוגוסט וחלקם בעליה כרגע.

            1. זו נקודת מבט מאוד בעייתית לבחור שתי ערים קטנות.
              בינתיים על כל חוסר ההרגשה של העניין המצב הוא שבמדינות שהן נמצאות בהן לא משהו. בחליסקו כרגע אחרי גל משמעותי בקיץ עדיין מתים בממוצע כעשרה אנשים ביום, ובסה"כ 17700 מתים(יותר מפי שתיים מישראל) לאוכלוסיה שקטנה בקצת מאוכלוסיית ישראל.
              בבאחה הדרומית גם כן נמצאים ברגיעה אחרי גל בקיץ ובסה"כ מתו 2400 איש על אוכלוסיה של פחות משמונה מאות אלף(פי שלוש תמותה ביחס לישראל).
              אז אפשר לספר שיש תחושה של אין קורונה בחופים ואתרי הנופש אבל בינתיים האוכלוסיה המקומית שילמה מחיר בחיים ובהחלט הרגישה את הקורונה.

            2. אתה בהחלט צודק, אני באופן אישי לא יצאתי מאזור התיירותי מה שהצחיק אותי זה כל ההזהרות מסע

            3. גם בצד הקריבי גם במקסיקו סיטי גם ועוד אין השפעות של קורונה כבר מזמן.
              ההגירה מהעולם הראשון לשלישי היא לא משהו שתשמעו עליו בחדשות אבל זה קורה ממש עכשיו מתחת לאף.

            4. אני יצאתי מהאיזור התיירותי וזז בכל מקסיקו והכל כבר חזר לשגרה אף אחד פה לא מתעסק בזה מלבד חרדתיים ומכורי המטריקס שגם תראה אותם יושבים באוטו לבד עם טיטול פנים.

      2. כהרגלך, כמות השטויות שאתה דוחף לתגובה אחת היא לא פחות ממדהימה. ריספקט. רק לגבי החור באוזון – הוא לא סתם נעלם כי זה הכל היה חרטא ברטא. הוא נעלם כי נחתם פרוטוקול מונטריאול ומדינות העולם התחייבו להפסיק להשתמש בגזים מסויימים. הן הפסיקו, ובהדרגה שכבת האוזון השתקמה. זו בדיוק ההוכחה שחייבים לעשות משהו עכשיו ושהתחייבויות כאלו עובדות.
        ויפה שאתה קורא לזה מלכודת "רגשית". טורחים מאות מדענים להכין כל כמה שנים את דוח האיי-פי-סי-סי בשביל לתאר את התמונה הכי מדעית שאפשר והכל בשביל שנוכל להבין מה המדע אומר, בצורה הכי קרה ומדודה שיש. הם נותנים הערכות, ואפילו מדרגים את רמת ההתכנות שלהן. אבל המלומד צל כמובן מבטל את זה כמניפולציה רגשית.

      3. ידידי, ההשפעות של ההתחממות הן ודאות, אנו כבר בתהליך וזה אקספוננציאלי כי יש המון השפעות שמעצימות אחת את השנייה, גם התחזיות הכי פסימיות הן ורודות לדעתי.
        זה לא איזה עתיד רחוק זה כבר בימי חיינו ובוודאי בחיי ילדינו (מי שבחר להביא).
        ההשפעות על החיים בכדור, ועלינו, הן דרמטיות.

          1. זה כלום אם הקרחונים ימסו, אתה קולט?
            המסת קרחונים ומנהטן תגיד שלום לדגים, תעלת בלאומלך זה פה באלנבי אבל המים בכיוון השני ושייקה אופיר יחתור בחסקה מבית הקברות.

            1. זה לא אם רזי, קצב המסת הקרחונים הולך ומואץ. אחת הבעיות של סיפור ההתחממות הגלובלית שביא כאילו לא מספיק "מוחשית" לאדם הרגיל.. זה לא שעכשיו נפלה פצצה באמצע עיר.. בפועל לא צריך להיות דוקטור בשביל להבין שזה לגמרי מוחשי והזמן לעשות שינוי מאוד קצר..
              אגב ממליץ בחום על פודקאסט מקומי ישראלי שמנסה להסביר את המצב לאדם הרגיל שלא בא מהתחום ועוסק בו באופן קבוע.
              https://open.spotify.com/show/670vv15kNwg2AwBUkJskSe?si=cLzzHNMPTQqZKi8D9iG06g&utm_source=copy-link

            2. הזמן לעשות שינוי עבר מזמן. עכשיו זה הזמן לנסות למתן את העלייה.
              ואף אחד לא מעוניין גם בזה מסתבר…
              זוהי מחאת הילדים שחוששים לעתידם ובצדק, הם יצטרכו לחיות עם ההשלכות של מעשינו.

      4. הדרך הכי טובה לנסות להחליט לגבי הדיון על ההתחממות הגלובלית, זה לראות לאורך זמן את השינוי בטיעונים של הצד שכנגד .
        זה התחיל ב "אין התחממות גלובלית".
        אחרי זה, "יש התחממות, אבל לא ברור ממה היא נובעת".
        אחרי זה, "יש התחממות, אבל זה לא בגלל דברים שאנשים עשו"
        עכשיו אנחנו ב"יש התחממות, היא לא תשפיע לעוד הרבה זמן, לא צריך למהר".
        וכמובן, תאוריות קונספירציה. ההוכחה הברורה שמי שמביא אותה מדבר שטויות.
        במילים אחרות, צד אחד מביא עוד ועוד הוכחות, הצג השני נסוג שוב ושוב. די ברור מי קרוב יותר למציאות.

        1. הדרך הכי טובה היא לחיות ולראות.
          דרך אגב אתה מבולבל פעם המחרטטטים קראו לזה "התחממות גלובלית" והיום קוראים לזה "שנויי אקלים" תנחש למה.

      1. דווקא לגבי מתאן הגיעו לסוג של הסכם בועידת האחרונה בגלזגו. אחד הויתורים המשמעותיים שם נעשה על ידי ישראל – כנראה שצריכת החמין שלך תוגבל משמעותית בעשור הקרוב.

  6. תודה על המעורב! מעניין שלא היו על זה דיווחים בתקשורת, ככל שאני ראיתי. בכל זאת, סופה שוברת שיאים..

  7. הזכירו למעלה את נושא המחירים בארה"ב ביחס לישראל. המחירים בארץ מטורפים וממשיכים רק לעלות. הפקקים נהיו כבר בלתי נסבלים. בנוסף, האוכלוסיה החרדית גדלה ומתחילות מלחמות דת/ חופש מדת בערים מסוימות (לדוגמה בערד ובחריש) ובנוסף לזה, הם כופים את דעתם בכל נושא (רבנות, תחבורה ציבורית בשבת וכו'). בקיצור העתיד כאן לא נראה להיט.
    מנחם, אם מתחשק לך, אני אשמח אם תוכל לפרט מנסיונך העשיר על מחירי הדירות בארצות הברית ועל איך זה לחיות בארצות הברית ביחס לארץ (מה היתרונות, מה החסרונות). האם גם בארצות הברית הבניה הפכה להיות של מגדלים בעלי 10+ קומות או שעדיין יש שם בתים של קומה אחת עם חצר? לאור זה שיש לך משפחה בארץ, מה בעצם גורם לך להישאר שם ולא לחזור לארץ?

    1. לגבי בתים, אני לא מנחם, אבל בקצרה זה כמו בארץ – תלוי איפה. אם אתה רוצה לגור בתל-אביב/ניו יורק, תשכח מזה. בקנטקי/ירוחם תוכל לקנות בזול.

      1. הסתכלתי מתוך סקרנות לפני כמה זמן. ראיתי בתים עם גינה ב-100 אלף דולר. בחלק מהמקומות אפילו פחות. אני משער שחלק מהאזורים לא טובים. מצד שני במקום הכי גרוע בארץ לא יהיו מחירים כאלה

        1. בסופו של דבר המחיר של לחיות במקום מסוים הוא לא רק מחיר הבית אלא גם כולל את ההכנסה שאתה מייצר בו והעלויות מחייה במקום, והמחיר הנפשי של חיי החברה שלך בו.

          1. בנוגע להכנסה בארה"ב אין לי מושג. מנחם כנראה ידע.
            בנוגע להוצאות – רוב ההוצאות בחו"ל נמוכות מבארץ. יצא לי לשאול מישהו שגר בעבר בארה"ב מה המחיר של רכב זול בארה"ב והוא אמר לי שאזור 8 אלף דולר. מוצרי אלקטרוניקה הרבה יותר זולים. יצא לי להסתכל בכמה מוצרים בבלאק פריידי. בחו"ל 300 דולר (לדוגמה בבריטניה). בארץ אותו מוצר 1,800-1,900 ש"ח. כנראה שרק בנושא הבריאות מצבנו טוב מבחינת מחירים אבל השירות בהתאם.
            ואתה צודק בנוגע לנושא השייכות. יש יתרון גדול להיות במדינה שזו השפת אם שלך ובה נולדת.

    2. אתה לא יכול להתייחס לארה"ב כמקשה אחת. יש שם המון מקומות עם מנעד מחירים שונים והבדלים סוציואקונומים נרחבים בין מקום אחד לאחר.

    3. מה שגורם לי להישאר שם זאת אשה שאני אונהב, ושהצילה את חיי וחיי בנותי שהיו בנות 3 ו-6 כשאמן ניפטרה, וגייל – אם לשני בנים בעצמה בגילאי 12 ו-16 הסכימה להינשא לי, לאמץ את בנותי (דבר שהציל אותן מכל מיני קשיים מנטלים), ולהתגייר. היו לה אז הורים, אח תאום, ואחות.
      היום יש לה משני בניה 6 נינים, ונכדים ללא סוף, ואני הבטחתי לה כשנשאנו שאף פעם לא אכריח אותה לגור בישראל.
      אבל הייתה לנו דירה ברעננה ובילינו 6 שנים את הקייצים וחופשת חג המולד ברעננה. היינו בארץ 35 פעם מאז נשאנו. היום הבת אפרת דרה 1.5 ק"מ מאיתנו עם שתי הנכדות טלי ושירה, והנינים גרים בסביבות שרלוט – 3?5 שעות נסיעה מכאן.
      אני הייתי עובר ארצה בשנייה, אבל השלמתי עם העובדה שזה לא יקרה.

      1. מנחם, אני די מופתח מהתשובה שלך. הייתי בטוח שאתה מאוד אוהב לגור בארצות הברית לפי מה שאתה רושם במעורבים. רשמת שיש לך גם בת בישראל (אם אינני טועה) ולכן חשבתי שיש לך העדפה לישראל.
        ישראל לפני 20-25 שנה היתה מקום יפה. לר היתה צפיפות. בניינים של 4 קומות נחשבו יחסית גבוהים. כיום אזורים גדולים מהמדינה הפכו להיות פקק אחד גדול. רוב הבניינים החדשים שנבנים הם בעלי מספר דו ספרתי של קומות.

  8. ארהב כבר עשורים מחבלת ועושה מניפולציות על מזג האויר. מייצרת מונסונים והוריקנים אני לא אתפלא אם גם טורנדו.

  9. אשך עברתי לפה מטעמי נוחות. אני בדרך כלל לא מצליח לקבל מחרדי אקלים תשובה לגבי מהם הנתונים שגורמים להם להאמין שבני אדם הם הגורם לשינוי. שינויי אקלים תמיד היו ותמיד יהיו.
    דבר נוסף, מה גורם לך לחשוב ש"המומחים" יודעים לחזות את התפתחות הדברים? כאילו מאיפה הביטחון לאיזו קטסטרופה תתרחש? הם לא יודעים לחזות גשם באותו היום מה גורם לך לחשוב שבתחום הזה הם טובים יותר?
    .
    אם תעשה חיפוש באינטרנט לגבי תחזיות שנעשו בעבר על ימיינו אתה תראה שאף אחד לא חזה כמעט כלום והיום ממש מגוחך להסתכל על חלק מהתחזיות וככה יהיה גם בעתיד.
    כבר אלפי שנים חוזים את סוף העולם. אין חדש תחת השמש.

  10. תודה מנחם,
    כן, הקייצים בעשור האחרון היו החמים ביותר שנמדדו, לפי מה שפורסם בעיתונים, לא יודע אם גם בארה"ב הארועים האקלימיים מתרבים

    1. לא צריך את העיתונים בשביל זה. מרגישים את העליה היטב. זה הפך להיות בלתי נסבל להיות בחוץ בקיץ אפילו באזור השעה ארבע-חמש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט