תעיות ותהיות של יום שישי בבוקר/ רותם אלרן

The Walk Of Shame – למה הספסול של קמבה יכול להועיל לניקס?

*כל הנתונים נכונים ל-2.12, לפני המשחק מול הבולס.

לאחר שהניקס הייתה אחת מהקבוצות המפתיעות והמרגשות של עונת 2020/21, היא מתקשה עד כה ברבעה הראשון של העונה ושאלות שנשאלות לאור מצב זה הן בעיקר – למה היכולת של הקבוצה כל כך נחלשה, וכיצד המהלך האחרון שעשתה יכול לשנות את המומנטום הנוכחי?

11 נצחונות ב-21 משחקים זו לא בושה, אך לאחר שסיימו במקום הרביעי במזרח אשתקד היכולת של הניקס העונה לא מרשימה, ואפשר לומר שאפילו מעט מאכזבת. לאחר שבשנה שעברה הניקס הרשימו הגנתית תחת תום ת'יבודו (שגם זכה בתואר מאמן העונה) עם הרייטינג ההגנתי הרביעי בטיבו בליגה וסיימו בפער של 1.6 נקודות ל-100 פוזשנים מהווריורס במקום החמישי במדד זה, הניקס השנה מתקשים להראות את אותה הרמה של דומיננטיות בצידו ההגנתי של המגרש, למרות עלייה במיקום ברייטינג ההתקפי, כשהם ממוקמים במקום ה-19 בליגה בדירוג ההגנתי.

אחד מהנושאים החמים סביב הליגה בתקופה האחרונה הוא ההצהרה שיצאה מהניקס, ולפיה קמבה ווקר יצא מהרוטציה כליל נכון לעכשיו. לאחר שנים של קמבה כאחד מהגארדים הטובים בליגה בזכות יכולת התקפית מצוינת, הפציעות החלישו אותו וגרמו להידרדרות מהירה וראייה של חוזה המקס שקיבל בבוסטון לאחר עזיבתו של קיירי כנטל כשהסלטיקס היו מוכנים להיפטר מממנו בעבור אל הורפורד בן ה-35, בעיקר בגלל שהורפורד החזיק בחוזה קצר יותר.

בת'אנדר הוא הגיע להסכמה משותפת עם המועדון על בייאאוט ובקיץ חתם בניקס על חוזה של 16 מליון דולר לשנתיים, במה שנראה כמו אחת מהגניבות הגדולות של הקיץ, ולמרות יכולת התקפית סבירה ביחס לתפקיד שבו החזיק, קמבה הוצא מהרוטציה. השאלות הגדולות סביב מהלך זה הן בעיקר כמה הוא מוצדק, וכיצד הוא עשוי לסייע בקשיים שניו יורק חוו עד כה העונה.

נתחיל עם קצת מספרים מהתקופה הקצרה של הרכז בקבוצה. ב-21 המשחקים הראשונים של עונת 2021-22 לניקס היו 8 הרכבים שונים ששהו לפחות 20 דקות על המגרש יחדיו, כשקמבה נמצא בארבעה מהם. מבין הרכבים אלו, שלושת ההרכבים החלשים ביותר הגנתית (ע"פ מדד הרייטינג ההגנתי) היו שלושה שקמבה נמצא בהם. הנתון הזה לא מספר הכל בעצמו, כי כמעט ואין נתון שיכול לספר סיפור שלם של קבוצה, אך הוא כן מראה השפעה שלילית של ווקר על היכולת ההגנתית של הקבוצה, ולא בכדי – בגובה 1.83 מ' ועם ברכיים שספגו לא מעט מכות ופציעות לאורך 11 השנים שלו בליגה, ועם הגנה חלשה עוד לפני הפציעות, קמבה נהפך לאחד מהחורים ההגנתיים הגדולים בליגה, דבר שבפני עצמו מחליש את הניקס.

כפי שציינתי קודם, היכולת ההתקפית שהוא מציג העונה היא סבירה, כשהוא קולע 11.7 נקודות ב-42.9% מהשדה עם 2.1 שלשות ב-41.3% מעבר לקשת ב-24.5 דקות למשחק ומצרף לכך 3.1 אסיסטים, מספרים נחמדים מאוד לתפקיד בו הוא החזיק עד כה העונה, אך כשהוא כל כך חלש הגנתית, יש שחקן כמו דריק רוז שמסוגל למלא את הנישה שלו ברמה גבוהה ושחקנים כמו עמנואל קוויקלי, אוון פורנייה או אלק ברקס הם מגנים עדיפים (ולו רק בשל העובדה ששלושתם גבוהים ממנו ב-10 ס"מ או יותר), ההשפעה שלו על הרמה של הקבוצה היא בעיקרה שלילית, והדקות שלו נהפכות למיותרות.

ת'יבודו נודע בשנים קודמות כמאמן מקובע שלא מסתגל לסגלים משתנים ונדבק לרוטציות מאוד מסוימות, ועצם העובדה שהוא היה מעורב בהחלטה זו מראה שינוי בדרכים שראינו ממנו בשנים קודמות. למרות שזו עשויה להיות החלטה לא פופולרית במידה יוצאת דופן, בעיניי זו ההחלטה הנכונה וההחלטה שהיה צריך לעשות במצב הנוכחי, ולא אופתע אם כתוצאה ממנה נראה שיפור משמעותי מהקבוצה בטווח הקרוב, אך גם הרחוק. הניקס עצמם מרוויחים כשהחסרה היא הוספה במצב כזה, וכשהוא על חוזה נוח ועדיין מסוגל לתרום כקלעי מצוין שיכול לייצר נקודות לווקר עדיין יש ערך מסוים, כך שהניקס עשויים למצוא קבוצה מתאימה עבורו שתוכל להיעזר בשירותיו, ובכך ירוויחו כפליים.

מייללים שוב – מאיפה השיפור של מינסוטה מגיע?

לאורך 15 השנים האחרונות, הטימברוולבס נעו בקביעות בין יכולת חלשה מאוד לבינונית, כשהעונה יוצאת הדופן שבה הגיעו לפלייאוף בזכות ג'ימי באטלר השאירה תקוות שהתנפצו עם עזיבתו. על הנייר, פתיחת העונה של הטימברוולבס לא מרשימה במיוחד, אך ביחס לציפיות היא כן מראה רמה גבוהה ומצליחה להחזיק את הראש מעל המים מול קבוצות טובות. ניתן לראות שינוי חד ביכולת של הקבוצה ביחס לעונה הקודמת, בה סיימו במקום ה-13 במשחק עם 23 נצחונות ב-72 משחקים, כשב-22 המשחקים הראשונים של העונה המועדון קטף 11 נצחונות, אך מה גרם לשיפור זה?

אחד הגורמים שהעיקו ביותר על העונה הקודמת של הקבוצה היה מגמת הפציעות וההיעדרויות בקבוצה – קארל אנטוני טאונס החמיץ 22 משחקים, דיאנג'לו ראסל שיחק ב-42 משחקים בלבד בעונתו המלאה הראשונה במועדון ומאליק ביזלי פספס 35 משחקים, רובם בשל תקופת מאסר קצרה שריצה. העונה הקבוצה רצה בסגל מלא ברובו המכריע של המשחקים, ועם הוספה של מגן מצוין כמו פטריק בברלי לסגל לצד הרחבת דקות צעירים, יש לכריס פינץ' סגל עמוק, בריא וחזק יותר לעבוד איתו, וזה דבר שמראה תוצאות.

גורם שני לשיפור מתקשר ישירות להבאת בברלי, והוא השיפור ההגנתי שרואים במינסוטה העונה – הקבוצה ממוקמת במקום השמיני בליגה ברייטינג ההגנתי כשהם עומדים על 105.5 במדד זה, ולצד ההימצאות של בברלי בסגל שההשפעה שלה נראתה בבירור בכל משחקי הקבוצה העונה, הדקות והקרדיט שג'ארד ונדרבילט מקבל גם הם מועילים לקבוצה בצד האפור של הפארקט. הגיוני שנראה צניחה הגנתית ככל שתתקדם העונה ויריבות יהיו ערוכות יותר לקראתה, אך ההשתפרות מהמקום ה-28 בליגה בעונה שעברה היא סימן המבשר טובות לטימברוולבס.

הגורם השלישי והאחרון אשר עליו אכתוב כאן הוא ככל הנראה החשוב ביותר, והוא הנוכחות והשיפור ההתקפי של אנטוני אדוארדס – הסופמור הראה יכולת טובה בעונת הרוקי והשתפר ככל שהתקדמה, ולאחר סיום העונה המצוין בשנה שעברה הוא המשיך מאותו מקום בו עצר, ועד כה העונה הוא קולע 22.1 נקודות למשחק ביעילות משופרת ואחוז אפקטיבי אשר עומד כרגע על 50.7%, נתון מתקבל על הדעת בקבוצה חלשה התקפית אשר חסרה ריווח, כשלמרות שמינסוטה קולעת באחוזים ה-23 בטיבם בליגה משלוש, היא זורקת את כמות הזריקות הגבוהה ביותר מהטווח. הטימברוולבס לא מראים יכולת יוצאת דופן בהתקפה, אך התצוגות שאדוארדס מעמיד לילה אחר לילה, בשילוב עם טאונס שקולע 24 נקודות למשחק ביעילות מעולה, יכולה לאפשר פיתוח אופטימיות זהירה בנוגע לעתיד הקבוצה.

מן הסתם, לא הכל טוב במינסוטה – הקבוצה מתקשה בהתקפה כששניים מארבעת המובילים בכמות הזריקות הממוצעת קולע באחוז שדה נמוך מ-40%, הריווח מוגבל מאוד ורמת הכישרון בסגל מעבר למובילים גם היא לא דבר לכתוב עליו הביתה, אך נראה כי סוף סוף יש במיניאפוליס קבוצה אשר מסוגלת לעורר תקוות בלב האוהדים, ואולי אפילו להגיע לסיטואציית פלייאין במערב.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. הניקס לא היו קבוצה מלהיבה, ולא טובה שנה שעברה.
    היו בינוניים מינוס, כמו השנה.
    תיבודו אחד המאמנים הגרועים בליגה – שמרן, מקובע, מיושן, יחסי אנוש נוראיים, לא מתערב במה שקורה אחרי שעוברים את קו מחצית המגרש.

  2. תודה רותם,
    אכן, שחקן שנתפס כמי שמפרק לך את ההגנה, לפעמים צריך לספסל, ראה ראס בלייקרס…
    מיני מוכשרים, מאחל להם שימשיכו להצליח

      1. למה מצחיק?
        תראה את הסטט שלו.
        אי אפשר לדעת מה הבעיות המשמעותיות כל עוד הוא שם, זה שיווי משקל אחר לגמרי של הקבוצה.
        בלעדיו סביר שההגנה תחזור להיות טופ 5 בליגה, כמו בשנתיים האחרונות למשל

        1. זה מצחיק כי
          1 המחשבה שלך שבלי ראס ההגנה של הלייקרס תהיה טופ משהו לא מבוססת על כלום ומתעלמת משאר שחקני הלייקרס.
          2 כי יש עוד צד למגרש

          1. מתחשבת במה שהיה בשנתיים האחרונות.
            מה מצחיק?
            ובהתקפה אין בעיה שיש לך את לברון, דייויס, כרמלו ועוד סוללת קלעים.
            העיקר לזרוק הערות בכותרות…

  3. תודה רותם.
    בברלי תורם בהגנה, אבל את השינוי מוביל המאמן כריס פינץ' שכבר בעונה שעברה הוביל מגמת שיפור משמעותית. יחד עם העובדה שהמשחק הראשון שלו כמאמן היה האחרון של אדוארדס עם פחות מ-10 נקודות בעונה שעברה (העונה היו לו 2 משחקים של 9 נקודות), נדמה לי שהזאבים בחרו טוב על הקווים הפעם.

  4. תודה רותם. מינסוטה ממש הפתעה נעימה. הסיפור של קמבה הולך ונהיה עצוב, הביאו אותו בשביל לשדרג את עמדת הרכז במקום אלפריד פייטון ואפילו את זה הוא לא מצליח לעשות.

  5. רותם, אחלה על פוסט מעולה. אתה צעיר הכותב כמבוגר המבין כדורסל. אני מתפלא ביותר על מה שקורה עם קמבה. אני יודע שהוא שחקן מצויין. עוד מיוקון ידיעתי זאת. הוא צריך להיות בקבוצה הנכונה ובסיטואציה הנכונה והוא יכול להיות פוינט גארד מצויין ואחראי. הוא מבין ויודע כדורסל, בזה אין לי כל ספק.
    ואתה צודק ב-100% בקשר למשפט עם שמינסוטה תקום או תיפול עם המשפט "הנוכחות והשיפור ההתקפי של אנטוני אדוארדס"

  6. בס"ד
    תודה רבה.
    מקוה שמי סוטה יעשו לפחות צעד קדימה, מינימום פליי אין.
    לגבי קמבה, עצוב מאד. בקבוצה הנכונה יכול עדיין לתרום.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט