מה עושה את רוי היברט כל כך מיוחד?/ מנחם לס

 

רוי היברט שיחק רק 12 דקות ומשהו במשחק האול סטאר. מאמנו פרנק ווגל למעשה העדיף ברבע האחרון לשחק עם יואקים נואה שבאופיו וסגנון משחקו מתאים יותר לסוג המשחק ששוחק אמש. לא רק זאת, אלא הדבר המייחד את רוי היברט משאר השחקנים לא יכול היה לבוא אמש לביטוי כי היה זה משחק התקפה עם מעט מאד הגנה.

הרגשתי היום שהגיע הזמן לגלות לכם מיהו רוי היברט, ולהציע שעור כדורסל מספר אחד, דבר שאמשיך מדי פעם, 'שעורים' שיעזרו לכם להבין יותר את מה שאתם חוזים, ומי שלא מוכן ללמוד – שיעצור כבר כאן ויעזוב את הכיתה.

לידיעתכם רוי היברט הוא אחד הסנטרים האינטיליגנטים בליגה. הוריו – אם מטרינידד בגובה 1.88 ואב ג'מאיקני בגובה 1.92 הם בוגרי בתי ספר פרטיים שדאגו שהיברט – שנולד בארה"ב – ימשיך בדרכם וילמד רק בבתי ספר פרטיים, ויעלה כמה שיעלה. שני ההורים אוחזים במשרות נכבדות, האם בתפקיד גבוה ב-HUMAN RESOURCES של ממשלת ארה"ב, והאב מנהל עבודה במפעל גדול המייצר לחיל האוויר האמריקאי. היברט סיים את התיכון עם SAT גבוה שאיפשר למאמנו ג'ון ת'ומפסון לתת לו חצי מילגת כדורסל וחצי אקדמאית.

הוא הגיע לג'ורג'טאון 2.20 מ' בוסרי, והשתפר מאד בארבע השנים שם. אני לא מתעכב על התקופות בתיכון ובג'ורג'טאון כי ברצוני להגיע לדבר המיוחד עליו אני רוצה לדבר.

דבר אחד מייחד את היברט משאר הענקים: הוא אוהב להיות "גבוה". הוא נהנה להיות "הכי גבוה מכולם". זוהי מעלה גדולה לסנטר כי לרובם ישנה בעייה עם גובהם. כשגובהו נימדד הוא תמיד ביקש להימדד בבוקר "כי משך הלילה שקי אוויר ניכנסים בין החוליות ומגביהים אותי באינטש אחד לפחות!".  ב-5 בבוקר הוא טוען שהוא 3'7. אחרי הצהריים הוא 2'7.

כשהמאמן ג'ים או'בריאן פוטר, היה זה רוי היברט שניכנס למשרדו של לארי בירד ואמר, "אם תרשה לי להביע את רצוני, אז פרנק ווגל הוא האדם. ואני מאמין שרוב השחקנים יסכימו עמי". לארי היה די בשוק. הוא חשב על ווגל כעוזר מאמן מאד פיקח וסיברלי, אך לא חשב עליו כמאמן ראשי. הוא קרא לשחקן אחרי שחקן, וכולם הגיבו אותו דבר: "פרנק ווגל".

כעבור כמה חודשים אל תוך העונה שעברה היברט ביקש שיחה עם ווגל. הוא אמר למאמן: "אני לא מרגיש שאני משיג יתרון מספיק מגובהי. חייב להיות משהו שיתן לי יתרון שעד עתה לא השגתי בגין גובהי".

ווגל ענה לו: "לך תסתכל על גבוהיי העבר; אולי תגלה משהו".

הוא עבר על סרטי העבר עד שלפתע גילה משהו שלא ראה אף פעם לפני כן: וויין "THE WALL" אמברי. הוא חזה ב-'חומה' שוב ושוב וגילה שאמברי מנתר ישר לגובה, וורטיקלית, וכך הוא חוסם. הוא גם שם לב שלא שורקים פאולים נגדו.  הוא טוען היום שהוא ראה גם את דווייט האוארד עושה זאת פעם או פעמיים, אבל כנראה שהוא עצמו לא שם כלל לב לזה. הגילוי הזה שינה להיברט את הקריירה. הוא שם לב שאמברי מנתר לגובה ישר מהמקום ללא תזוזה קדימה בנסיון לחסום את הכדור, אלא סתם מנתר ישר הכי גבוה שהוא יכול, מרים ידיו, כאילו אומר לקולע: "אני לא חוסם אותך, אני רק מציב חומה. אם אתה יכול לקלוע מעל זרועותי המורמות, אז מגיע לך הסל!".

להיברט יש מוטת זרועות אדירה באורכה כשהוא מנתר ישר גבוע עם זרועותיו מורמות למעלה, הוא יוצר חומה בגובה 3 מטר ויותר. זורק הכדור חייב לזורקו בקשת עם זווית גבוהה הרבה יותר מאשר אי פעם לפני כן. לא רק זאת, אלא היברט גילה שחוק NBA נותן למגן רשות לנתר "STRAIGHT UP" ואם הוא לא עושה "CHARGE" אז הפאול תמיד יהיה פאול תוקף. זהו חוק ישן שהיה בספר החוקים כבר בשנות ה-60 ואמברי היה היחיד שהשתמש בו לטובתו. השני הוא היברט.

הצרה היא שהשופטים לא מודעים לחוק, ובתחילה ציפצפו פאולים נגד היברט. ווגל שלח לכולם EMAIL עם ציטטת החוק, ואני מבטיח לכם שבמשחק הבא אתם תראו את היברט הולך משופט לשופט ומזכיר לו את החוק. כמובן שעל היברט היה ללמוד את הזריקות של כל שחקן. הטעייה עם פאמפ? שני פאמפים? זה לא משנה: כל מה שעליו לעשות זה לנתר בזמן שזורק הכדור מנתר, ואז STRAIGHT UP להרים זרועותיו לכיוון אלוהים. זו החומה שהזורק חייב לזרוק מעליה, ואם הזורק יוצר CONTACT, אז הפאול נגדו.

NBA.COM מגלה שנגד אינדיאנה הקבוצות קולעות 41.3% – הנמוך בין כל הקבוצות האחרות, והאחוז הנמוך ביותר בעשר השנים האחרונות. אישית – נגדו בצבע – הסנטרים והפאור פורוורדים קולעים רק 41.7%, ב-6% נמוך יותר מאשר נגד כל שומר אחר בצבע.

שחקנים גארדים וסמול פורוורדים שנשאלו על כך באול-סטאר האחרון במישאל של האינסיידר ענו שנגד היברט הזריקה היחידה שהם הולכים איתה היא ה-FLOATER. "אין ברירה אחרת עם הקפיצה הוורטיקלית שלו" ענה אייזיה תומאס מהקינגס, וטוני פרקר נתן תשובה דומה.

כשתחזו בו בפעם הבאה, שימו לב לקפיצה הוורטיקלית הזאת שמטרתה לא לחסום עם סיכון לפאול אלא סתם ליצור חומת מגן. דבר נוסף להבנה תוך כדי צפייה במשחק.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. קצת ארוך. לשאלה מה מייחד את היברט התשובה הקצרה הייתה צריכה להיות "הוא ממש גבוה וגדול". מה השטות הורטיקלית הזאת? אני מבין קטן ועדיין יודע שאם מגן קופץ כלפי מעלה ולא לכיוון התוקף אז אין פאול, לגלות שאם מישהו ממש גבוה קופץ ומרים ידיים אז קשה לקלוע מעליו גם לא נראה לי נושא לדוקטורט.

    1. וכדי קצת לדייק, היברט הוא2׳7 ו-290-280 פאונד וגם מסוגל לזוז. הסנטרים היחידים שקרובים אליו במידות הם חדאדי, סוג של בול עץ, ומארק גאסול, שחקן שחוץ מלהיות שחקן ההגנה של השנה, גם יודע לקלוע ולקחת ריבאונד, שני תחומים שהיברט מתקשה בהם. רוב החברה של ה-1׳7 שוקלים איזה 40 פאונד פחות או שהקשר היחיד שלהם לארי בירד זה הצבע ויכולת הניתור. מצד שני אולי אני מתבלבל ובעצם היתרון הפיזי העצום שלו זה סתם אנקדוטה ותכל׳ס הוא מצליח כי למד בבית ספר פרטי.

  2. היתרון של הילברט הוא – איש לא קטן , עם גיד מהצבע הנכון , מוטת ידיים של נפיל ומשחק באינדיאנה. מעניין לי את הביצה הימנית של אשך טמיר שהוא קופץ וורטיקלית כי הוא ראה איזה מישהו עושה זאת לפני חמישים שנה. הבן שלי בן שלוש יודע לקפוץ וורטיקלית ולא חוסם אף אחד (אולי כי הוא מטר והסימון??))

          1. אפלטון יש מצב שזה אותה הגברת בשינוי אדרת,באמת לא הבנתי מאיפה פתאום הוא הגיע עם כל התשובות הארסיות והלא במקום שלו.ודרך אגב המקורי קצת נעלם אז יש מצב שאתה צודק

  3. היברט פשוט משחק חכם ומתאים לשיטה של אינדיאנה. זה הרבה יותר מהגודל שלו, להזכירכם הוא כבר בן 28 או 29 ורק בשנה שנתיים האחרונות פרץ כסנטר מוביל בליגה.

  4. מנח נהינהיתי מהאינפורמיישין על היברט אני אוהב את השחקן הזה הוא אינטלגנט ויצירתי אבל אין כלל ספק שבקבוצה אחרת השורה הסטיסטית שלו תראה רע יותר הוא פשוט מתאים לפייסרס כמו כפפה ליד

  5. היברט מג'מייקה הזכיר למומי סיפור ישן
    אחד לבן עשה פיפי במשתנה ציבורית בניו יורק
    פתאום קולט בחור שחור עם קעקוע W על החציל
    מה זה ? גם לחברה שלך קוראים וונדי ?
    לא למה ?
    גם לי יש קעקוע של W והשהחציל עומד רשום WENDY
    השחור צוחק ואמר , יו וויט בוי
    אצלי שהעסק מתחמם מופיע
    Welcome to Jamaica have a nice day !!

  6. בספר החוקים גם כתוב שניתור ורטיקאלי מול שני צעדים ורבע של פלפרון בהוריזונטלי זה עבירה וזריקות ללברון?

  7. תודה, מעניין.
    מה שמאד שיפר אותו זה הקיץ עם ביל וולטון לפני שלוש או ארבע שנים.
    אחרי הקיץ הזה הוא חזר שחקן אחר לגמריא.

  8. אני לא יודע הרבה על קפיצות ורטיקליות אבל אני יודע לזהות שחקן מאוזן שמשחק בכובד ראש ויודע להוציא הגנה והתקפה כשצריך ואני כבר הרבה זמן קורא מעל דפים אלה- רוי היברט- הסנטר הטוב ביותר בNBA.. אם לא בהווה אז בטוח בעתיד. ולמה? כי זה בדיוק מה שצריך מסנטר.. לא צריך איזה דוויד כזה שמרכז את המשחק אליו ומביא משחק טוב משחק רע אף אחד לא יודע איך הוא קם הבוקר. אתה צריך סנטר עם כמה יכולות התקפתיות מכמה מקומות והגנה מפלצתית. תענוג.

    נ.ב
    יש לו משהו שאין להרבה שחקנים וזה היכולת ללמוד ולהפנים כל הזמן עם רצון אדיר

  9. ד"ר
    אל תתעצבן מכמה ילדים באתר שעושים טעיות ובעיות
    בזכותך מומי מבין בסקטבול כמו שלא הבין בחיים

  10. דרך אגב עומד להגיע שחקן בגובה של היברט עם פוטנציאל בשמים.
    קוראים לו ת'ון מייקר ,הוא יגיע עוד שנתיים לליגה ואז אוי ואבוי לכל הרוי היברטים בליגה
    http://www.israsport.co.il/%D7%9C%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93-%D7%94%D7%AA%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%AA%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%A7%D7%A8-2-16-%D7%9E%D7%98%D7%A8-%D7%99%D7%A9-%D7%9B%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%95/

כתיבת תגובה

סגירת תפריט