קוטר וחצי / מתן גילור

 

קוטר וחצי / מתן גילור

אתמול, הרשיע בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל את קבוצת מכבי תל אביב בגין התפרעות אוהדיה במשחק גביע המדינה נגד מועדון ספורט אשדוד וגזר עליה עונש רדיוס של 3 משחקים, כאשר המשחקים יתקיימו במגרשה של היריבה, אלא אם זה יהיה תפוס ואז במרחק של לפחות 60 ק"מ מאצטדיון בלומפילד, מגרשה הביתי של מכבי ת"א.

זאת ועוד, מכבי ת"א תקצה ליריבה כמות שלא תפחת מ-20% מהכרטיסים וההכנסות ממכירת אותם 20% יועברו לקבוצה היריבה.

כמה דברים לגבי העונש:

  1. עונש תקדימי

    – על אף הפרסומים, העונש אינו תקדימי. מכבי חיפה הורשעה בעבר בעונש חמור יותר, לאחר משחק סיום העונה בעונת 2000/2001, בו נפגעו מספר אוהדים ואחד מהם אף איבד את הכרתו – זו שבה אליו רק לאחר מספר שנים, אך זה "הומתק" לה למשחק בית אחד ללא קהל. זו לא הפעם הראשונה בה בית הדין נוקט בעמדת "תחזיקו אותי", קרי נותן עונש כבד, הקבוצה מערערת לבית הדין העליון והאחרון ממתיק את העונש. יתכן מאד שגם הפעם העונש יופחת. לא זו גם זו, הפועל ת"א קיבלה הפחתה של 3 נקודות ליגה (לעניות דעתי, עונש כבש בהרבה) על אירוע פחות חמור (אלא אם מישהו חושב שפיברגלאס יכול לגרום לנזק דומה לזה של אבנים). בית הדין – לא פעם – רוצה ליצור זעזוע מהמקרה מבלי באמת לממש את העונש. אז כן, בהחלט יתכן שהעונש יושאר על קנו, אך אל תתפלאו אם הוא יומר לעונש על תנאי בלבד.

  2. התערבות בזהות האלופה

    – לפני כ-30 שנים, משחק העונה בין מכבי חיפה ובית"ר ירושלים שוחק בנתניה לעיני עשרות צופים מהמרפסות הסמוכות. הווה אומר שמחזורים ספורים לסיום העונה משחק העונה שוחק תוך עונש רדיוס ללא קהל. רוצה לומר שעונש שניתן כאשר מכבי ת"א במקום הראשון ויסתיים 9 מחזורים לסיום הפלייאוף העליון אינו יכול לשמש כתירוץ. דרך אגב, האם העברת משחקי הבית של הפועל פתח תקוה והפועל ניר רמת השרון בשנים 2003 ו-2013 בהתאמה לאצטדיון רמת גן לא היתה התערבות בזהות האלופה?

  3. הפסד כספי

    – מכבי ת"א נזעקים על פגיעה צפויה בהכנסות. הכצעקתה? בואו נחשב כמה מכבי ת"א מפסידה וכמה היא מרוויחה:

א.      הפסד (כלומר מה היא היתה מוכרת, אם המשחקים היו בבלומפילד וההכנסות היו הולכות לכיסה): בית"ר ירושלים = 1,600 כרטיסים; הפועל חיפה = 500 כרטיסים (הערכה אופטימית); המשחק השלישי יהיה נגד מי שתסיים את העונה הרגילה במקום השישי. לפי מה שמסתמן כרגע זו תהיה הפועל עירוני קרית שמונה = עשרות בודדות של כרטיסים, או איחוד בני סכנין = מאות בודדות של כרטיסים. אבל למען הסר ספק, נניח שזו תהיה מכבי חיפה או הפועל ת"א = 1,600 כרטיסים. כלומר, בהערכה האופטימית ביותר מכבי ת"א מאבדת הכנסה של 3,700 כרטיסים. היות ואני מרגיש נדיב, אעגל ל-4,000.

ב.      רווח: למותר לציין שבכל אצטדיון שאינו טדי (בר"ג אף קבוצה בליגת העל לא מארחת וסמי עופר עדיין אינו שמיש), לאחר הקצאת 20% מהכרטיסים לאוהדי היריבה, למכבי ת"א לא ישארו מספיק כרטיסים לאוהדיה. לא ברור איך הם יחליטו מי לא יקבל כרטיס (על זה בסעיף 4 להלן), אבל ההכנסה מהמשחקים הללו תהה אפס. ואז נשאר רק המשחק בטדי. טדי מכיל 34,000 מקומות. נפחית 20% לאוהדי בית"ר ירושלים ו-11,000 מינויים של מכבי ת"א שכמובן זכאים לכניסה חינם. נשארנו עם 16,200 כרטיסים פנויים למכירה. אוהדי מכבי ת"א מתלוננים חדשות לבקרים שאין להם אצטדיון גדול יותר. הרי לכם הזדמנות – מלאו את טדי. כך גם תזכו להיות במשחק בית של הקבוצה וגם תגרמו לרווח גדול פי יותר מ-4 מהרווח הפוטנציאלי במקרה בו המשחקים היו נערכים בבלומפילד.

      4. מינויים

– למכבי ת"א יש כ-11,000 מינויים. הווה אומר שחלקם לא יוכלו לממש את הזכאות לכניסה לשני משחקים ביתיים שיערכו בחוץ. הרשו לי להציע להנהלת מכבי ת"א פיתרון בן 2 שלבים לבעיה:

א.      כל אוהד שיתנדב לא לבוא למשחק יקבל כהחזר מחיר כרטיס מלא.

ב.      אם עדיין הביקוש יגבר על ההיצע, תבוצע הגרלה. המינויים שלא עלו בגורל יקבלו פיצוי כנזכר בסעיף א' לעיל. אבל איך זה ימומן? אני מניח שכבר ניחשתם…מאותם 16,200 כרטיסים שימכרו בטדי.

  1. 5.       אשמה

    – הגענו לשלב הטיעונים לעונש ובעצם המקום בו אני מסנגר על בית הדין ומכבי ת"א. לעניות דעתי, במדינה בה רשויות אכיפת החוק מתפקדות כראוי אין כל צורך בעונשים קולקטיביים תוך הגדרות מגוחכות של אחריות שילוחית (לכל השדים, אפילו הורים אינם מורשעים בפשעי ילדיהם). במדינה מתוקנת, כל מבצעי העבירות היו צריכים להענש בהתאם לחוק ואף היה מחוקק חוק לשם ענישה מוגברת, פעם שהדבר נעשה באירועי ספורט. הקבוצות מצידן היו נדרשות לספק את שמות האוהדים, הטלויזיה וגורמי האבטחה את צילומי האוהדים, המשטרה היתה תופסת אותם ומגישה כתבי אישום ובית המשפט מעניש בחומרה. ברם, המנגנונים הללו אינם עושים עבודתם נאמנה, ובעצם משאירים לבית הדין להתמודד עם סוגיות פליליות אשר אינו מוכשר להם. בית הדין צריך להתעסק עם שחקן שקילל שופט או קבוצה שלא עלתה בזמן לכר הדשא. הוא אינו צריך כלל להתעסק עם עבריינים. לכן, אין מקום לבוא בטענות לבית הדין, הואיל והאחרון נדרש לפעול בתחום שלא לשמו הוא קיים ומנסה להתמודד באמצעות הכלים המוגבלים והלא מתאימים העומדים לרשותו. גם את קבוצת מכבי ת"א אין מה להאשים. האם המשטרה פנתה אליהם עם הצילומים וביקשה שמות והמועדון מאן לתת לה? מסופקני. אני מניח שאם היתה נעשית פניה מסוג זה, כל המידע היה עובר בשלמותו.

********

לסיכום – נכון, מדובר על עונש חמור אך לא כזה שלא נגזר בעבר, לא כזה שמשפיע יותר מהעבר על גורל האליפות ובטח לא כזה שגורר הפסד כספי. ובכל זאת, הגיע הזמן שהמחוקק, משטרת ישראל ומערכת בתי המשפט יתעוררו ויעקרו את הצורך בעונשים מסוג זה. כמו כן, לעניות דעתי, היה ראוי אם ההכנסות מהכרטיסים של אוהדי היריבה היו מועברים, במקום ליריבה, אשר לה לא מגיע צ'ופר, לקרן למלחמה באלימות בספורט.

שבת שלום.

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
20 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
07/02/2014 4:31:29

הרעיון של ענישת הקבוצה על התפרעות 'אוהדיה' לא מובןם לי כלל. במה אטשמה מכבי ת"א אם יש לה אוהדים חןליגנים? האם היא גידלה אותם? חינכה אותם? אם הם בני טיפש-עשרה, מגיע שיענינו אותם בחומרה, ולהעניש את הוריהם בכל נזק כספי שניגרם.
בשביל מה יש משטרה? ומה אם אוהדי קבוצה יריבה יעשו פרובןוקציה ויתפרעו כדי שקבוצת הבית תסבול את העונשים?
ומהיכן לקבוצה שמות ותמונות של אוהדיה?
כל הדבר זר לי לחלוטין.

מתן גילור
07/02/2014 6:52:27
Reply to  מנחם לס

מנחם, הואיל ורשויות אכיפת החוק אינן מעוניינות להתמודד עם התופעה של התפרעות אוהדים, המציאו מושג שנקרא "אחריות שילוחית", כאילו הקבוצה היא סוג של אפוטרופוס של אוהדיה ובעצם מעבירים אליה את האחריות להתמודד איתם הוא שמקווים שאם יפגעו בקבוצה הם יפסיקו. כמובן שאם הכל היה מתפקד כשורה, לא היה כדבר הזה.

לגבי אוהדי קבוצה יריבה – היו מקרים בעבר שהקבוצות והאוהדים הביאו עדויות לכך שהיה מדובר על קהל יריב והקבוצה זוכתה.

לגבי שמות – על כל מנוי יש את שם המנוי. הקבוצות מכירות היטב את ראשי ארגוני האוהדים. אמנם קשה להגיע לכל אוהד מזדמן, אבל לקבועים זה לא מסובך. לפני כמה שנים, אוהד של אשדוד זרק על הקוון חפץ שגרם להפסד טכני ג'קי בן זקן (הבעלים של אשדוד) קיווה שאם הוא ימצא את האוהד הקבוצה לא תיענש. הוא פנה לאוהדים והסביר להם שזה או שהם ימצאו אותו או שהקבוצה תיענש בחומרה. הפלא ופלא, תוך פחות מ-24 שעות האוהד הוסגר לקבוצה וממנה למשטרת ישראל. למותר לציין שבית הדין של ההתאחדות כ"כ טיפש שהוא עדיין העניש את הקבוצה וגרם לכך שלא יהיה אינטרס למצוא אוהדים סוררים.

Berch
Berch
07/02/2014 9:26:56

צודק !!!

יאיר
יאיר
07/02/2014 10:48:59

מעניין אם היית כותב את אותם דברים אם לא היית אוהד של מכבי חיפה שבימים כתיקונם, אמורה להיות יריבה של מכבי ת"א על התואר (השנה היא יותר יריבה של הפועל חיפה, גם משהו…). זה שהיו תקדימים לא עושה את זה צודק, עוולה אחת, לא עושה את האחרות נכונות. ומעבר לזה, רדיוס במגרשי היריבות?! למה בית"ר או עכו או השד יודע מי צריכות לקבל משחק בית נוסף? האם זה פייר כלפי היריבות שלהן בתחתית? יכול להיות שאתה צודק ושהעונש יומתק אחרי ערעור אבל כרגע זה עוול משווע לא למכבי ת"א אלא בעיקר לספורטיביות (ואני כותב את זה בתור אחד שמייחל לאליפות של באר שבע יותר מכל).

איתן
איתן
07/02/2014 16:08:09
Reply to  יאיר

אני שואל אותה שאלה.
אבל הפוסט עצמו מצויין

גיא
גיא
07/02/2014 11:04:59

התקדים של העונש אינו חומרתו אלא הקביעה שהרדיוסים יתקיימו במגרשי היריבות. לא מכיר דוגמא לכך בעולם. לגבי העברת המשחקים (אתה יכול להוסיף את העברת המשחק של ב"ש ר"ג ב2001 מהמכתש לאצטדיון הלאומי) אז ראשית העברה ב2013 לא קבעה דבר כי מכבי כבר זכו באליפות ולגבי ההעברה ב2003 תאשים בראש ובראשונה את הבוס של קבוצתך האהובה שלא נעמד על הרגליים האחוריות כנגד הצעד הבלתי ספורטיבי הזה. דרך אגב הבטיחו מאז שאליפות לא תוכרע בגלל הפרש שערים. איפה ההבטחה ואיפה המציאות?

איתן
איתן
07/02/2014 16:08:48
Reply to  גיא

1+

דקסטר
דקסטר
07/02/2014 11:25:34

אני אוהד מכבי חיפה והעונש הזה הוא פשוט בדיחה.

ההתאחדות מתנהלת כמו קרקס ומי שמצדיק את העונש הזה הוא ליצן.

אז כנראה זה מסתדר

אהרון שדה
אהרון שדה
07/02/2014 12:38:18

מתן ע"פ רוב אני מסכים איתך לא הפעם.
אמנם לא ראיתי על מה המאומה ..אך לא נראה לי שהיה זה משהו יוצא דופן בנורמת הכדורגל שלנו.
בכל אופן איני זוכר תקדים שהביתיות תעבור ליריבה.
זה דבר הזוי לחלוטין.
בכלל ספורטיבית עדיף לתת ענישה אחרת מאשר רדיוס ואפילו מאשר הורדת נקודות.
עדיף כבר להשעות מאירופה או ממפעל הגביע אלו עונשים חומרים מאד אך לא פוגעים ספורטיבית.

ככלל כשאתה נותן רדיוס אזי
1. פגעת בכל הקהל שלך כקולקטיב .
2. הקבוצה שתתמודד מולך זוכה ביתרון ביחס לקבוצות אחרות.
אמנם ניתן לומר שככה זה תמיד כשיש ענישה (אדומים וצהובים).
אך לתת לאותה קבוצה עוד משחק ביתי ???? זה כבר מופרך והזוי.

בשורה התחתונה בית הדין עושה שרירים העונש לא יבוצע בסופו של דבר ..רק סתם פרסום ציבורי.

איתן
איתן
07/02/2014 16:09:51

מסכים אתך!

מתן גילור
07/02/2014 13:28:22

תודה על תגובותיכם, התייחסותי:
יאיר – אתה שואל אותי אם היו נותנים עונש כזה למכבי חיפה האם הייתי אומר שלא לא תקדימי, שאינו טומן בחובו הפסד כספי, ושההתערבות בזהות האלופה פחותה בהרבה ממקרי העבר? הואיל ומדובר על עובדות ולא על דעות אני מניח שהייתי כותב *בדיוק* את אותו הדבר.

גיא – פשוט לא נכון! הניצחון נגד רמה"ש נתן למכבי ת"א את האליפות. אולי מעשית הם זכו לפני כן, אבל רשמית רק באותו המשחק.

דקסטר – מסכים למשפט הראשון, אבל לא לשני. גם אני חושב שהעונש אינו ראוי ובכלל שלא בתי הדין צריכים להתמודד עם התופעה הזו (כפי שכתבתי בפוסט), אבל לאנשים אחרים מותר להחזיק בדעה שונה משלך ושלי. זה לא הופך אותן לליצנים.

אהרון – אחלק את ההתייחסות אליך ל-2:
1. שמע, יש לי מעין בעיה…אני לא אוהב שמכניסים לי מילים למקלדת. בשום מקום לא הצדקתי את העונש ולא תמכתי בו. רק באתי לומר שהוא לא תקדימי בחומרתו, שאינו טומן בחובו הפסד כספי ועוד כמה עניינים אחרים שאינם תומכים כלל בעונש הזה. אני לא חושב שנכון לייחס לי דברים שלא כתבתי. קל וחמר שאינני צריך להביא טענות בעד עונש שלדעתי היה עדיך אלמלא היה נגזר.
2. אם לא ראית, אז לך לראות. זה בהחלט היה משהו חריג. אוהדי מכבי ת"א (שלהגנתם השתמשו בטיעון הנפלא של "הוא התחיל") השליכו אבנים לבית מגורים ששוכן בסמוך לאצטדיון. זה משהו לא סביר שצריך להתמודד כנגדו באמצעים קשים, דוגמאת מעצרים, הגשת כתבי אישום ועונשי מאסר.

ד"א, איפה היו אוהדי מכבי ת"א רק במשחק האחרון שהיה נוח להם להגיע לנתניה ולא לנסוע עד סכנין? אז עונש רדיוס כן היה לגיטימי?

אהרון שדה
אהרון שדה
07/02/2014 14:06:42

מתן איני רואה איפה הוספתי לך על מה שכתבת . אני לא הוספתי אלא סתרתי את מה שאמרת . מכיוון שלא היה תקדים ידוע לי על העברת ביתיות לקבוצה היריבה . לכן לסיכום . 1, יש כאן תקדים מסוכן מאד .2. גם ללא תקדים זה עונש הרדיוס הוא פאסה וצריך לעבור מן העולם יש עונשין אחרים יותר מתאימים . כמו״כ אני עדיין בשלי שאוהדי מכבי לא עדו משהו יוצא דופן בחומרתו . נכון לא ראיתי את האירוע אך גם י התיאור שלך זה לא שונה מהותית מרגימות אבנים שעושים לאוטובוסים של קבוצות או כל מיני דברים אחרים שעשו ועושים כל מיני חוליגנים . תשמע איני אוהד מכבי . אני אוהד בית״ר עם סימפוניה גדולה למכבי חיפה .לכאורה נרוויח

מתן גילור
07/02/2014 14:10:27

ואם כן היית אוהד מכבי ת"א? האהדה שלך אינה רלוונטית. מבחינתי אתה מספיק אובייקטיבי לדיון.
הכוונה שלי היתה שאין תקדים מבחינת החומרה. בלא מעט עונשים ניתן למצוא ניואנס זה או אחר שהוא בבחינת תקדים.
מתנצל אם לא הבנתי אותך כהלכה והאשמתי אותך על לא עוול בכפך.
ד"א, גם אני נגד עונשי רדיוס בפרט וענישה קולקטיבית בכלל.

גיא
גיא
07/02/2014 16:08:06

לדעתי הפועל סיימו בתיקו לפני המשחק של מכבי ולכן מכבי זכו גם תיאורטית באליפות לפני רמת השרון. בכל מקרה שנינו מסכימים שהמעברים לא ראויים אז זה סמנטי. ועד היום ההתנהגות של שחר בנוגע להעברת המשחק של פת תעלומה בעיניי.

מתן גילור
07/02/2014 18:24:01
Reply to  גיא

סתם כי אני אוהב להפוך בהיסטוריה – הגם שהיא קרובה – מכבי חיפה, שהיתה במקום השני, הפסידה בבלומפילד לבנ"ד (משחק בו היינו 500 אוהדים בלבד, אחרי הפסד בחצי גמר הגביע, ואז גם פרסמו פוסט שלי באתר הרשמי של מכבי חיפה) 1:2 (שער של חן עזרא בנבדל ברור). אחרי המשחק הוכרע שמשחקה של מכבי ת"א יהיה משחק אליפות. אם היו מפסידים אזי שהיה משחק אליפות נוסף שבוע לאחר מכן.

לגבי שחר – אני מניח שזה היה אחד מתוך שני הבאים:
1. הרצון שלו להיות ג'נטלמן ולהגיד שהוא לא צד למשחק (אמנם מושפע, אבל לא צד ישיר) ולכן הוא לא רוצה להתערב, כדי שלא יגידו שהוא אדם קטן/קטנוני/כיו"ב.
2. אשדוד הגישה בקשה לארח בקרית אליעזר ואני מניח שהוא רצה שמכבי ת"א לא התנגדו (למרות שגם שנה שעברה הוא לא התנגד).
יצוין כי להפועל פ"ת אושר מהמעבר ולאשדוד לאו, בשל הטיעון שר"ג אינו מגרשה הביתי של מכבי ת"א וקרית אליעזר כן של מכבי חיפה (כמובן שזה פורמלי בלבד, כיוון שעונות בודדות לפני כן מרגשה הביתי של מכבי ת"א היה ר"ג).
זאת ועוד, לאחר סיום העונה התברר שאשתו של הדיין הועסקה או סיפקה שירותים למכבי ת"א ושהוא אוהד של הקבוצה. לאחר שהדברים הוצגו בפניו, הוא הגיב שככל הנראה, בדיעבד, היה עדיף אם הוא היה פוסל עצמו מלדון בתיק.

דקסטר
דקסטר
07/02/2014 20:51:33

שחר התנהג בטמטום בצעד הזה. לא פחות.
ואם היה מתנגד זה לא היה קורה. איבדנו אליפות על השטות הזאת.

והנה עכשיו אני קורא שהעונש מבוטל.. אז תגיד לי מה הדביליות הזאת.. מחליטים על עונש לא הגיוני ומתקפלים כי באמת אין ברירה זה היה עונש הזוי.

ואגב לגבי הערת הליצן. שמע בוא לא נהיה צדקניים. זכותו של בן אדם להגיד ש אחד ועוד אחד זה שש. זו אומנם זכותו אבל הוא אידיוט . וכל מי שמצדיק את העונש הזה הוא ליצן. זכותו . אבל הוא ליצן . אז ליצנים מקומם בקרקס ולא בקבלת החלטות.

מתן גילור
07/02/2014 21:03:09
Reply to  דקסטר

כמו שכתבתי, שיטת ה"תחזיקו אותי". עשו הד תקשורתי מבלי באמת לממש את העונש במלואו.
יודע מה? גם אם אני מקבל את הערת ה"ליצנים" שלך, אני חושב שלמען תרבות הדיון שמנסים לקדם באתר עדיף להימנע מכאלה ביטויים, כי אחרי זה הדיונים הופכים אישיים במקום ענייניים.

דקסטר
דקסטר
07/02/2014 21:30:09

אל תדאג לתרבות דיון . כנראה שאתה חדש פה.

זה לא המגיבים הצדקניים של דה באזר.

אתה היחידי שמתרגש מזה ואם לא..אז לא. אני לא פסיכאטר

מי שירצה יגיב מי שלא אז לא.

מתן גילור
07/02/2014 22:10:45

פה עוד מהאתר הישן…
לא מתרגש מכלום, סתם נראה לי שעדיף אחרת, אבל מה שמתאים לך.

מתן גילור
07/02/2014 22:49:01

דקסטר, אוסיף רק שלמען הסר ספק אתה מהמגיבים האהובים עלי ודווקא בד"כ (צדקנות או לאו) יש לך תרבות דיון נאותה וברמה גבוהה. לכן כתבתי מה שכתבתי.