מי ראשון בתור? מתן גילור

מי ראשון בתור?/מתן גילור

לפני מספר ימים פורסמה באתר ערוץ הספורט הידיעה הבאה:

http://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=64&docID=162465&lang=HE

 יצוין כי ערוץ הספורט בכלל ומוטי פשכצקי בפרט נתפסו לא פעם עם המכנסיים למטה, כאשר פרסומים שלהם התבררו כעורבא פרח. הכתוב להלן נסמך על הנחה לפיה הכתוב בכתבה הינו מציאות ולא פרי דמיונו של הכותב.
 ***
 אצטדיון כדורגל סמי עופר שייך לעיריית חיפה וכמובן שהיא המחליטה הבלעדית מי רשאי לעשות בו שימוש ומתי. אבל שלא תטעו לרגע, הגם שהאצטדיון הוא רכושה של עיריית חיפה ותושביה, הגם שהאצטדיון מסוגל ויארח גם אירועי ספורט ותרבות נוספים, מעבר לכל דבר אחר, הוא נבנה בכדי לארח את משחקיה הביתיים של מועדון הכדורגל מכבי חיפה.

האם יש למישהו ספק שלולא מכבי חיפה האצטדיון לעולם לא היה קורם עור וגידים? עם כל הכבוד העצום שאני רוכש לעיר חיפה, לאצטדיון מסוג זה אין זכות קיום ללא מכבי חיפה. אצטדיון בסדר גודל של המושבה או נתניה בהחלט יכול לספק את כל צרכיה של העיר, למעט…משחקיה הביתיים של מכבי חיפה. לא סמי עופר, לא מועצת ההימורים בספורט ולא נדבנים מכל קצוות תבל – אף אחד לא היה זורק אגורה שחוקה על אצטדיון כזה ללא האימפריה בירוק.

 עכשיו, שלא יובן לא נכון – האצטדיון לא שייך למכבי חיפה ולאוהדיה ועיריית חיפה צריכה, במכלול שיקוליה, להתחשב גם, ואולי אף בעיקר, באינטרס של כלל תושבי חיפה, לרבות ההשפעה על התקציב העירוני. ובכל זאת, למכבי חיפה צריכה להיות סוג של זכות ראשונים או קדימות מיוחדת לגבי שימוש באצטדיון.
נכון, יש עוד קבוצות בעיר חיפה וכמובן שאם הן ירצו ויוכלו לעמוד בנטל הכלכלי גם הן יזכו לארח משחקים באצטדיון. לפי הקולות שבוקעים מההתאחדות לכדורגל, לא ירחק היום שגם נבחרת ישראל תארח בו חלק ממשחקיה. ברם, הם כולם אקסטרות ולא הליבה. הליבה היא מועדון הכדורגל מכבי חיפה.

***

 נשאלת השאלה: האם כל האמור לעיל צריך להשפיע על הכרעתה של עיריית חיפה לאפשר או לאו למכבי תל אביב לארח את משחקיה הביתיים במסגרת מוקדמות ליגת האלופות ואולי אף שלב הבתים באצטדיון?

למה כן? פה יש 2 תשובות, אשר אחת מהם טריוואלית ואחת קצת פחות:

  1. האצטדיון עולה כסף לעירייה. כל הכנסה ממנו שתסיר חלק מהנטל מתושבי העיר חיפה ואולי אף תגרום לרווח אשר ישמש לרווחתם של אותם תושבים הרי הוא מבורך.

  2. נכון למועד כתיבת שורות אלה, קיימת מחלוקת בדבר דמי השימוש באצטדיון בין עיריית חיפה לבין בעלי 2 הקבוצות הבכירות בעיר. זוהי הזדמנות פז מבחינתו של ראש העיר, יונה יהב, לעשות שריר לקבוצות ולהראות להן שניתן לתפעל את האצטדיון גם ללא נוכחותן.

למה לא? טוב, זה בעצם מה שאני טוען מתחילת הפוסט – זכות הראשונים צריכה להיות שייכת למכבי חיפה והיא זו שצריכה לקיים בו את המשחק הרשמי הראשון.

***

ונעבור ללקט שו"ת:

  1. למה שעיריית חיפה תוותר על הכנסה בשביל משחקי כבוד ילדותיים? התשובה לשאלה זו מתחלקת לשניים:

א. בעוד שמרבית הגורמים יעשו באצטדיון שימוש ספורדי, מכבי חיפה תשתמש בו עשרות שנים ברציפות. ההכנסה מהקבוצה השניה בעיר, אירועי תרבות, נבחרת ישראל, קבוצות משאר הארץ ואולי אף משחקים בטורניר בינ"ל כלשהו, כל אלה גם יחדיו לא יתקרבו להכנסה שתנבע מהשימוש של מכבי חיפה באצטדיון. כאשר יש לך לקוח כל-כך הרבה יותר גדול מהשאר מותר לך לתת לו הראשון שנכנס למשרד גם במחיר של אובדן לקוחות קטנים.
ב. אין טעם לנסות לפנות פה אל הרציונאל. כדורגל יוצר הוויה אמוציונאלית אשר מעוררת את הילד בכל אחד מאיתנו. אז כן, כמו שהיינו ילדים גם עכשיו אנחנו רוצים להיות ראשונים.
    2. נניח שעיריית חיפה ממאנת לבקשתה של מכבי ת"א, על אובדן הכנסה מאירוח של כמה משחקים מדובר? קיימים 2 תרחישים עיקריים:
א. מכבי חיפה מעפילה לאירופה – במקרה זה, ותחת ההנחה שלא יחול שינוי מהותי במיקומה של הליגה הישראלית בדירוג אופ"א, מכבי חיפה אמורה להתחיל את השתתפותה באירופה יום או יומיים אחרי מכבי ת"א. אם משחקה הראשון של מכבי ת"א יהיה בחוץ ומשחקה הראשון של מכבי חיפה יהיה בבית, אזי שאין כלל בעיה ומכבי חיפה תארח את המשחק הרשמי הראשון, וכך עיריית חיפה לא תפסיד ולא שקל בודד. אך מה יקרה אם מכבי ת"א תארח את משחקה הראשון או ששתי הקבוצות תארחנה רק את משחקן השני? למיטב ידיעתי, יש להתחיל לארח את המשחקים באצטדיון שיארח את שלב הבתים רק משלב הפלייאוף. הווה אומר, שעיריית חיפה יכולה לסרב למכבי ת"א רק עבור משחקי סיבובי המוקדמות השני והשלישי ולאחר מכן לאפשר לה לארח את את הפלייאוף ושלב הבתים. יצוין כי אם מכבי ת"א תעבור את באזל, יתכן מאד תרחיש בו היא תתחיל את משחקיה רק בסיבוב המוקדמות השלישי ואז מכבי חיפה תארח לפניה.
ב. מכבי חיפה לא מעפילה לאירופה– במקרה זה, היא תחל לשחק אחרי מכבי ת"א. אם עיריית חיפה תסרב למכבי ת"א, אזי שהיא עולה לוותר על קמפיין שלם, כלומר 6 משחקים, לפחות 4 מתוכם לעיני אצטדיון מלא. אלא אם משחק הליגה הראשון יצא בין משחקי הפלייאוף, מכבי חיפה תארח אותו, ומכבי ת"א תארח את הגומלין בפלייאוף. או אז, יהיה ניתן לקיים כבר את המשחק הפלייאוף בחיפה.
*יצוין כי כל האמור לעיל תקף עד למשחק הראשון בגביע הטוטו, אם אכן יתקיים מפעל כזה.

***

טוב, אני יכול להמשיך ולהתנצח עם עצמי על הסוגיה הזו עוד לפחות 2-3 עומדי A4, אך אינני מעוניין להלאותכם. בהתאם לזאת אסכם בקצרה:

אצטדיון סמי עופר אינו שייך למכבי חיפה, אולם הוא נבנה בכדי לארח את משחקיה הביתיים לפני כל דבר אחר ולא היה מוקם אחרת. אז כן, זה יותר מלגיטימי שאוהדי הקבוצה ירצו להיות הראשונים שישבו בו במשחק רשמי.

למותר לציין שמכבי ת"א אינה האישו פה. הדברים נכונים גם לגבי כל קבוצה אחרת (כן, כן, אפילו הפועל המקומית). בבירתנו הנצחית יש אצטדיון גדול יותר שמותאם לארח משחקים מסוג זה. תואיל קבוצת מכבי ת"א לעשות בו שימוש כאוות נפשה.

 אז אדון יונה יהב, למרות כל המחלוקות בינך ובין יענקל'ה ולמרות הרצון להשיא הכנסות, יש פעמים שצריך להבין מי הלקוח מספר 1 שלך, שהוא קצת ילדותי ולתת לו להיות ראשון בתור.

********************

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. האמנם זה האיצטדיון המרהיב ביותר באירופה? יהיה לי לאן ללכת באפריל!

    בארה"ב מצאו פתרון באחת מהערים בה קבוצת AA בבייסבול לא יכולה היתה לשלם עבור השימוש באיצטדיון, אז סוכם שדולר מכל כרטיס של $12 הולך לעירייה. זה יכול להיות פתרון הוגן.

  2. מתן כאוהד חיפה זאת תיהיה שערורייה אמיתיתי אם מכבי תל אביב תחנוך אותו נקווה שזה עוד אחת מגחמותיו של פשכה וזה לא נכון

  3. מנחם, זה ממש לא האצטדיון המרהיב ביותר באירופה. הוא אפילו לא מדורג בקבוצה הגבוהה ביותר, אלא רק בשניה. הווה אומר, שהוא יכול למשל לארח משחקים במסגרת ליגת האלופות, אבל לא את הגמר.
    לעניין התשלום, ככל הנראה יהיה מדובר על תשלום סכום קבוע לכל משחק + % מסוים מההכנסות (לגבי זה עדיין לא סגורים האם זה יהיה מכל הכרטיסים והאם השיעור יהיה אחיד או שלמשל עבור תאי הצפייה זה יהיה % גבוה יותר). בכל מקרה, הואיל והיא לא היחידה שעושה בו שימוש (כנזכר בפוסט יש גם את הפועל ואירועי תרבות למיניהם) היא לא חוכרת אותו.

  4. צודק. זה לא הכי כלכלי אבל זה יהיה "נכון" לתת לחיפה לארח בפעם הראשונה.
    למה לא לארגן משחק ידידות בין חיפה לאיזה פ.צ. בוקרשט ואז קוטפים שתי ציפורים במכה…..

    1. כמובן שיהיה משחק ידידות לפני כל דבר אחר (כרגע הניסיונות הכי רציניים הם מול יובנטוס, כיוון שיש מהלך להציג את טורינו וחיפה כערים תאומות). עדיין לא ברור אם זו תהיה מכבי חיפה בלבד או נבחרת חיפה הכוללת גם שחקנים מהפועל.
      אני מדבר על המשחק הרשמי הראשון, שלדידי האוהדים יתפסו אותו כבתולי באצטדיון החדש גם אם לפניו יהיה משחק ידידות.

      1. אם זה ככה, ויובנטוס היא ללא ספק קבוצה ראויה ++ אז אני חושב שזה פחות משנה מי ישחק את המשחק הראשון.
        אני אוהד את צפרירים חולון בכדורגל (כי ככה החלטתי בכיתה ח', למרות שמעולם לא הייתי במשחק והקשר העיקרי הוא להזמין את חברת צפרירים פעם אחת לאטום לי את הגג בבית) ככה שאני לא יכול להחשב כאוהד כדורגל "רציני" ואולי בגלל זה אני לא מבין את החשיבות של המשחק השני הכי חשוב.
        גם המשחק הראשון וגם המשחק הרשמי הראשון ?
        נשמע קצת קצת קטנוני. אני מבין לליבו של אוהד אבל בכל זאת….
        וחוצמזה לפי התסריט שנתת אולי זה יתן למכבי חיפה בעיטה בתחת והם יתחילו להתאמץ כדי להגיע לאירופה 🙂

  5. האמת שאני לא ראה את הבעיה,כאילו כל העניין הוא האם המשחק הוא "רשמי" או לא?,כאילו מה הבעיה למשל שחיפה יחנכו את האצטדיון במשחק מול אחת קבוצות הפאר של אירופה שיגיעו במיוחד ובזה נגמר הסיפור? נראה לי באמת מיותר לצורך העניין שעיירית חיפה וכתוצאה מכך תושבי חיפה וגם מכבי חיפה יאלצו לשלם יותר רק כי כמו שכתבת מכבי ת"א עלולה לשחק יומיים לפני.לי זה נראה קטנוני

    1. ברור שזה קטנוני. כמו שכתבתי, זה גם ילדותי מאד. אבל בתור אוהדי כדורגל אנחנו קטנוניים וילדותיים. זה מה שגורם לנו (או יותר נכון לחלקנו הפחות מפותח אבולוציונית) להציק לאלירן ששדד זקנה, לשורה שאשתו זרקה את הילד או לנאתכו שאבא שלו נפטר.
      אהדת כדורגל היא ילדותית בהוויתה (וגם קצת פשיסטית וגם קצת דתית), ולכן דרישות ילדותיות מעיין זו צריכות להילקח ברצינות, כיוון שגם תגובת ורגשות האוהדים יתאמו רמה של ילד בגן חובה.

      1. מסכים איתך לגבי העניין של הילדותיות למרות שהדוגמאות שנתת הם משהו שחייב להיעלם ממגרשי הכדורגל,אבל זה התעסקות שיומיים אחרי המשחק כבר אף אחד לר יזכור מי שיחק קודם.ודרך אגב לי יש כן הרגשה שעצם זה שזה מכבי ת"א זה כן קצת מפריע כי איך אומרים לא מספיק הם לקחו לכם את ההגמוניה בכדורגל(ולא רק בגלל האליפיות זה גם בית"ר עשו) אלא בעיקר שפתאום הם המועדון שאליו נושאים עיינים על דרך הניהול,קבלת החלטות אז הם ייקחו לכם גם את האצטדיון

  6. טוב לא שמתי לב שBerch כתב את אותו הדבר 🙂
    דרך אגב מתן בתור אוהד בית"ר אני יכול להגיד לך שאני ממש אבל ממש לא זוכר את המשחק הרשמי הראשון של ביתר בטדי,אם אני זוכר נכון זה היה בכלל בליגה השנייה

  7. מתן, אתה מדגיש בכתיבה שלך שהאיצטדיון "שייך" קודם כל למכבי חיפה, מדוע? האיצטדיון נבנה בחלקו במימון עירוני, הוא מחליף איצטדיון אחר, שאם אני לא טועה שימש את שתי הקבוצות של העיר, האם העדיפות למכבי זה בגלל ההישגים שלה? לא נראה לי שאמא (העירייה במקרה זה) אמורה להעדיף ילדים מוצלחים יותר.

    1. מתוך הפוסט: "אצטדיון כדורגל סמי עופר שייך לעיריית חיפה וכמובן שהיא המחליטה הבלעדית "
      ולאחר מכן: אצטדיון סמי עופר אינו שייך למכבי חיפה"
      אז אני חושב שלא רק שאתה מייחס לי משהו שלא כתבתי, אלא ההפך הגמור ממה שכתבתי.
      מכבי לא צריכה לקבל עדיפות בגלל הישגי העבר, אלא בלעדיה הוא לא היה קיים ומרבית ההכנסות ינבעו מהשימוש שלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט