מדע החסקות : החסקה החדשה שתשנה את העולם!/ מאת גל מאירי

באמצע החיים ואחרי תחקיר מעמיק בנושא, מציג שלמה השרברב מהוואלי את הפטנט שהולך להלהיט את חופי ואגמי היבשת: חסקה ישראלית בסגנון אמריקאי חדשני * גל מאירי נסע למרינה דל ריי כדי לבדוק, להתרשם ולהמליץ!

כתב וצילם: גל מאירי

לפני כשבועיים קיבלתי טלפון מישראלי, תושב הוואלי, שהזמין אותי לשוט איתו וכמה חברים על "חסקה" במרינה דל ריי; ולא על סתם חסקה רגילה, אלא על כזאת שהוא פיתח, מודל 2012. אחרי כמה שניות של תמיהה הסתבר לי שזאת לא הייתה מתיחה ושהאיש בעבר השני של הקו רציני ביותר. תוך כדי השיחה הידידותית שהתפתחה בינינו למדתי שקוראים לו שלמה, שהוא "פלאמר" במקצועו אבל גם איש אשכולות עם רעיון וחלום על חסקה ישראלית באמריקה אותו החליט להפוך למציאות.

http://galmeiri.blogspot.com/2012/10/2012.html
תמונת החסקה החדשנית

לפני כשבועיים קיבלתי טלפון מישראלי, תושב הוואלי, שהזמין אותי לשוט איתו וכמה חברים על "חסקה" במרינה דל ריי; ולא על סתם חסקה רגילה, אלא על כזאת שהוא פיתח, מודל 2012. אחרי כמה שניות של תמיהה הסתבר לי שזאת לא הייתה מתיחה ושהאיש בעבר השני של הקו רציני ביותר. תוך כדי השיחה הידידותית שהתפתחה בינינו למדתי שקוראים לו שלמה, שהוא "פלאמר" במקצועו אבל גם איש אשכולות עם רעיון וחלום על חסקה ישראלית באמריקה אותו החליט להפוך למציאות.

הרעיון של שלמה היה לשחזר ולבנות מודל חדש שנראה ומרגיש בדיוק כמו החסקה ההיסטורית של חופי ארץ ישראל. "עזוב – בוא נדבר במים!" הוא מקצר ומוסיף: "יש לי גם ביזנס להריץ…". קבענו להיפגש אחר הצהריים של יום המחרת באחד מהחופים במרינה. לקראת סוף יום העבודה, אספתי שני חברים וירדנו לים לפגוש את שלמה.

סלבס ורומנטיקה במרינה

מרינה דל ריי היא אחת המרינות הגדולות והמפוארות בחוף המערבי בעלת רציפים רחבים עליהם משקיפים בתי מגורים שעוגנים בה דרך קבע וסלברטאים שמחזיקים שם ספינות נוצצות. בעיר מאות רציפים שבהם חונות סירות מפרש ודייג יאכטות וכלי שייט קטנים. לקראת הערב אפשר לראות גונדולות להשכרה היוצאות לשייט רומנטי לעבר השקיעה. שקנאים וציפורי מים שוחים במקום ללא הפרעה. בין לבין נעות ספינות שעשועים שמעלות נוסעים לסיור של כמה שעות ברחבי המרינה

ומעל כל זה מיתמרים מבני מגורים חדישים, מגדלי זכוכית גבוהים, שמשקיפים על המזחים ומעגני הסירות, והשחפים ושקנאים עפים ומעל ראשנו שולים דגים ממי המרינה השקטים והרגועים.

אהבתי את המראות של ילדים משחקים על החוף וסתם אנשים שנרגעים על החול מחום היום וצילמתי את החברים על החוף ממתינים לחסקות.

קלות, צבעוניות ומיוחדות

אל תוך כל האווירה הנעימה הזאת נחת שלמה עם ואן ארוך, חמוש בחסקות. מייד ניגשנו ועזרנו לו לפרוק אותם מהאוטו וסחבנו אותם מרחק קצר עד החוף, הם לא היו לא כבדות בכלל ציבעוניות ומיוחדות.

החסקות צבעם אדום בוהק וירוק ניאון, מראה מרהיב צעיר וחדשני ועל כולם היה מוטבע השם "חסקי"; לדברי שלמה ה"י" נשמעת טוב יותר מ -"ה" באנגלית עם ה- "ח" הבעייתית שלנו. באותה נשימה הוא מוסיף שהשם הזה עוד עשוי להשתנות עם הפיתוח והצרכים השיווקיים.

החסקה, לדברי שלמה, יכולה להפוך לכלי שייט עממי שיתאים לכל גיל ומתאימה לרוח התקופה הספורטיבית והבריאה של העשור האחרון. כחובב ים וגלישה רציתי לשמוע עוד על הפלא הזה ושלמה התוודה בפני שזהו רעיון שעלה לו ככה, באמצע החיים, רעיון שהוא פיתח ולקח שלב אחד או אפילו שניים קדימה.

משוט כפול ומשופר

זה התחיל במחקר מעמיק על הנושא, בתיכנון קפדני ועיצוב החסקה לפי הצורה והמבנה של החסקה האורגינלית והמשיך בפיתוח של כלי השייט תוך כדי ניצול הטכנולוגיה העכשווית שקיימת במאה ה-21. הוא הקים מפעל שכבר ייצר כמה עשרות והוא משתף מספר קטן של חברים וחובבי שייט. שמצטרפים אליו. "מדובר בכלי של 'ליזר טיים', זמן תענוגות, חתירה להנאה שהיא לא קשה ומתאימה לכולם", מדגיש שלמה.

ישנן הרבה נקודות דומות ומספר הבדלים עיקריים בין החסקה שאננו הישראלים מכירים לבין החסקות ששלמה מייצר בלוס אנג'לס. דבר ראשון זה הגודל והמשקל. החסקה הישנה שוקלת 135 פאונד והחדשה רק כחמישים, אורכה של האורגינלית – 15 פיט והיא רחבה יותר; זאת החדשה אורכה 12 פיט ויש גם דגם צר יותר ותחרותי שאורכו כשמונה פיט בלבד.

המשוט המיוחד (הכפול) של החסקה הפך גם הוא לקל ומשופר בדגם החדש והוא עשוי ממתכת קלה מצופה בפלסטיק. הצורה של ה- "קיל" בתחתית שהוא מעין שדרית שטוחה שמשמשת להיגוי ויציבות נשמרו באותה צורה כמו בחסקה המקורית. שינוי נוסף אך משמעותי בבניה החדשה הוא המשטח העליון. אם אי פעם שטתם על חסקה אתם בטח זוכרים את המשטח הגס והלא נעים שעליו עומדים או יושבים. "זה מרגיש כמו נייר זכוכית", אמר לי שלמה ומייד הסביר שפעם בייצור היו פשוט שופכים חול זיפזיף גס על מנת שידבק בפייברגלאס ויצור משטח מחוספס שיחזיק טוב את רגלי המשיט שחותר בים. להבדיל, הסיפון של החסקה החדשה עשוי מחומרים אקרילים שנעימים לכפות הרגליים, הרבה יותר מהשריטות שזכורות לי מהמקורי.

בין חסקה ופלאפל

עלינו על החסקות והתחלנו לחתור ההרגשה יציבה ונוחה והחוויה היתה נעימה וקסומה כשאנחנו חותרים במימי המרינה השקטים. "חסקה הולכת יד ביד עם ארץ ישראל בדיוק כמו הפאלפל", אומר לי שלמה בפרץ של פטריוטיות אני עדיין מעכל את העניין. הרי זה כמו שמישהו יבוא ויגיד לי שכובע טמבל בעל שלושת הפינות חוזר לאופנה ומייצרים ממנו מיליונים. מצד שני כאיש ים אני מודע ל "טרנד" החדש של גלשני החתירה (לא גלים) שנועדו לחתירה במים רגועים כמו אלו של המרינה או באגם רגוע והוא מתאים לסוג של גלשני החתירה שהפכו פופולריים בשנים האחרונות.

ה"פאדל בורדס" (גלשני החתירה) צברו תאוצה בשנים האחרונות ומשנת 2009 רואים אותם לא פחות מגלשני גלים. ברחבי ארה"ב נוצר מעין ספורט חדש עם פתח לאנשים שלא יכלו לעלות על גלשן או חסקה. בעבר החסקה היתה חלק מזיכרוונות ילדות רחוקים של חופי הארץ של שנות השבעים שמונים; מצילים חסונים ושזופים שמעמיסים על החסקה נערות יפהפיות… כל זה השתנה והפך למציאות.

בסוף היום זכיתי גם בשייט מהנה ביותר וגם לפגוש אדם מקסים שהולך אחרי חלומו, אחד כזה שלא הפריע לו להשקיע את מיטב כספו להרמת פרויקט החסקה סטייל אמריקה, ואני מאחל לו הרבה הצלחה בהמשך.

לפני שעזבתי שאלתי את שלמה, "תגיד, אפשר לסחוב אחד כזה על 'מיני מיינור'"? "איזו שאלה", עונה שלמה עם חיוך רחב, "אפילו על סמארטקאר אתה יכול להעמיס אותה בקלות".

צילמנו תמונה למזכרת וקבענו להפגש לשייט נוסף. ואני רוצה לאמר לכם שאכן ההיסטוריה חוזרת… והפעם היא הופיעה בצורה של חסקה בלי סיפון או מעקה!

http://galmeiri.blogspot.com/2012/10/2012.html
תמונות החסקה החדשנית

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. אתה מתכוון ל sup סטנד אפ פאדל. ואכן זה הטרנד החם היום בספורט הימי . יש כבר סבב אליפות עולמי ואפילו סבב תחרויות בישראל שהגמר נערך במכמורת. הבעייה זה המחיר. גלשן גלים סביר חדש יעלה בסביבות אלף שח. הסטנד אפ עולה 7000.בלי המשוט.
    אגב בחופי יפו בילדותי לא היו חסקות אלא עמודי חשמל מעץ שנכרתו נחתכו באמצע והפכו לגלשנים. הכי זול

    1. איזה יופי שישראל משתתפת בתחרויות גלישה עולמית,בקליפורניה ה סטנד אפ נכנסו חזק והמחירים שלהם סבירים, אבל כגולש גלים זה קצת קשה למצוא גלשן גלים סביר פחות מ $250..
      כמו העמודי חשמל של ילדותך. ילדותי עברה עלי בחוף הילטון בתל אביב בתל המצילים האגדיים טופסי ובומה, את הגלשן הראשון שלי בניתי מקצף איטום למקררים…מצופה בפייברגלס וצבוע ביד וזה היה הכי זול וגם דומה קצת לחסקה 🙂
      Go Lakers

  2. יש לי SUP כבר 3 שנים. הייתי אחד מהראשונים שקנו את הגלשן בארץ.
    אני מטייל איתו רק לעיתים רחוקות והוא מיועד במיוחד ליום שאחרי הסערה כשהגל לפחות 2 מטר והוא מסתדר. אז זה יותר טוב גם מגלישת רוח.

  3. הקייט זה כל מה שרואים בארץ כרגע.בעיקר בחוף גאולה ובדרומי.
    הקייט סרפינג הולך להחליף החל מהאוליפמיאדה הבאה את גלשני הניל פרייד-אלה שהביאו לישראל מדליות. עכשיו צוברי ומשיח הגולשים הבכירים שלנו מתחילים להתאמן על הקייט.
    קייט זה תענוג גדול בהנחה שיש לך ג'יפ וגישה לחוף כי זה להגרר עם תיק לגלשן תיק לקייט ותיק למשאבה וכבלים.קיצור סיפור

  4. הקייט הוא הדור הבא של גלשני הרוח ויחסית למה שהינו רגילים הקייט הוא דיי קומפקטי .אני זורק את כל הצעצועים ב גרנד צ׳ירוקי שלי מעמיס חבר או שניים ודרומה לאורנג׳ קאונטי שם המפרצים מתאימים לקייט בזוית הרוח, עכשיו זאת התקופה דל הגלים בקליפורניה ויש הוריקן בים…
    אני מאחל וצופה לישראלים הצלחה עולמית ואולימפית במקצועות השיוט והגלישה בשנים הקרובות

    1. לדעתי מי שייצג אותנו יהיה גיל הורביץ. הוא הגולש התחרותי הטוב ביותר ואחד מהתותחים הכבדים גם בשאר הסגנונות: פריסטייל, וויב, סלאלום וכו.

      1. אתה צודק בהחלט, והנה ראיון עם גיל לאחר שהתקבלה ההחלטה להחליף את גלשני הרוח ב קייט בורדינג לאולימפיאדת ריו, גיל אומר (ואני מצטט)
        "היום, יש לנו את הציוד, יש לנו את הנסיון,יש את היידע והרצון וכמובן את הספורטאים. דוגמא בולטת היא של רועי גולדשטיין, ספורטאי צעיר בן 15 וגולש ברמה מקצועית גבוהה מאד. אני מאמין כי הוא יהיה מהמובילים בתחום הקייט רייסינג בשנים הקרובות. החלום שלנו הוא לחזור עם מדלייה כבר בריו 2016."
        http://youtu.be/jERbrJuzHbw

  5. אני שטתי בפעם ראשונה בחסקה שנתן לי פאול המציל בחוף התכלת בבת גלים כשהייתי בן 6, בשנת 1943. כשהסתיימה מלחמת העולם השנייה והוא חזר לגרמניה, הוא נתן לי אותה במתנה והשתמשתי בה עד שיום אחד היא נעלמה. זה היה כשהייתי בן 12. תפשנו גלים איתה משך כמה שנים טובות.

    1. וואו איזה הסטוריה מנחם!! ואיזה כיף להיות בעל חסקה כזה צעיר..
      אין מה לעשות החסקה היא חלק מהנוסטלגיה של ארת ישראל ולכן כל כך שמחתי לראות את החסקה ההסטורית שלנו יוצאת בדגם חדש, אני תל אביבי במקור ובילדותי (שנות השבעים שמונים..) הסתובבתי המון בחוף הילטון בצל המצילים טופסי ובומה, וגם אנחנו היינו תופסים גלים עם החסקה ועם הגלשנים הראשונים שיוצרו אז על ידי ה שייפרים מוסה וניר (בנו של טופסי עליו השלום)
      הנה סרטון על החסקה החדש בפעולה 🙂
      http://youtu.be/MnE7JCpBarA

  6. כמציל מוסמך עי אהרונצ'יק וטופסי מטעם משרד העבודה בחוף השקט בחיפה שנת 1964הערה קטנה מקור השם חסקה מערבית שם המילה חסק משמעה אידרית של דג כלומר שלד החסקה דומה לאידרית של דג וכך קיבלה החסקה את שמה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט