להתחיל מבראשית/ שחר צ'קוטאי

"יום אחד זה יקרה, בלי שנרגיש משהו ישתנה, משהו יירגע בנו, משהו יגע בנו, ולא יהיה ממה לחשוש".

בשיר זה של ריטה היא מתארת הזדמנות חדשה, רוח רעננה של שינוי. ברצלונה כעת מתחברת לשירה ויוצאת לדרך חדשה. אחרי 17 עונות בהן שיחק במדי ברצלונה, ליונל מסי נפרד מהקבוצה הכחולה-אדומה. הפרידה הייתה קשה גם עבור הקטלונים אך עבורם זה היה הכרחי.

ברצלונה
צילום – AP

בפעם הקודמת שברצלונה הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש היה זה בסוף עונת 07-08, אז הקבוצה החליטה לשנות כיוון – היא שלחה את פרנק רייקארד הביתה ובמקומו הביאו את מאמן קבוצת הנוער, פפ גווארדיולה.

המאמן החדש הביא פילוסופיה ישנה-חדשה Juego de Posició (בתרגום חופשי: משחקי מיקום). חלק מהעקרונות הם החזקת כדור, תנועה ללא כדור ושיטת המשולשים. השיטה שלו התבססה על עקרון מרכזי שליווה אותו בכל שנותיו בבארסה והוא פיתוח שחקני הבית והתבססות עליהם. בשביל שיטת הטיקי-טקה והחזקת הכדור הוא היה צריך שחקנים שמתאימים לשיטה, ומי יותר מתאים מאשר אותם שחקני בית שגדלו במועדון. הוא התחיל את העבודה כאשר החזיר את ג'רארד פיקה ממנצ'סטר יונייטד. במקביל העלה איתו את בוסקטס להרכב, ונתן את מושכות הפילוסופיה בידיהם של מסי, צ'אבי ואינייסטה, בוגרי אקדמיית הנוער של ברצלונה, הלה מאסיה.

גווארדיולה המשיך לפתח שחקני בית נוספים ולשתפם בקבוצה הבוגרת, בין הצעירים ששותפו אפשר למצוא את מונטויה, ברטרה ואפילו גיא אסולין. אירוע יוצא דופן נרשם במהלך עונת 2012 כאשר יד ימינו וממשיך דרכו של הספרדי, טיטו וילאנובה ז"ל, העלה הרכב שכלל 11 שחקני בית (ואלדס, פיקה, פויול, מונטויה, ג'ורדי אלבה, בוסקטס, צ'אבי, אינייסטה, ססק פאברגס, פדרו ומסי).

אחת הסיבות שהאקדמיה הקטלונית כל כך חשובה היא הקניית יסודות המשחק. השיטה שמלמדים כל ילד קטן שמגיע ללה מאסיה היא השיטה שמשחקים בקבוצה הבוגרת. כמו שאין תחליף לחלב אם, כך אין תחליף לחינוך לשיטת משחק מסובכת באופן יחסי מגיל צעיר. העקרונות שמלמדים בקבוצת הילדים ממשיכים לקבוצת הנוער ולבסוף גם בבוגרים. כך ששחקן שגדל בתוך המערכת לא צריך לשלם "דמי לימוד" כאשר הוא עולה לבוגרים. בגלל זה שחקנים כמו ג'ורדי אלבה או פאברגס הצליחו להשתלב במהירות וביעילות בקבוצות אחרות. שיטת המשחק והיסודות טבועים לשחקני הלה מאסיה ב-DNA.

בוגרי לה מאסיה
מצאו את שלושת השחקנים שיצאו כוכבים

מאז אותה קבוצה שהתבססה על בוגרי הלה מאסיה עברו הרבה מים בנהר הבסוס. הקבוצה החליפה בעלים, שחקנים, וגם שיטת משחק, בעקבות כך העיקרון של שיתוף הצעירים הלך ונזנח. השיטה החדשה שתפסה את מקומה של הטיקי-טאקה הייתה "תן ולך" – תן למסי לעשות את כל העבודה ולך לאחור. למעשה בשש העונות האחרונות מסי הוביל את הבלאוגרנה גם בשערים וגם בבישולים כאשר היחיד שהיה לו לעזר היה לואיס סוארס.

בעונה שעברה, מאמן הקבוצה, רונלד קומאן, ניסה לשנות גישה והחל להעלות שחקנים ממחלקת הנוער שיצטרפו למסע עם הקבוצה הבוגרת. אראוחו ומינגזה קיבלו הזדמנות בהגנה, ריקי פוץ, מוריבה, אלייאס ופרדי בקישור ופאטי בחוד. החיבור בין הצעירים לבוגרים עבד בצורה טובה עבור הקטלונים, הם הכניסו חשק ורוח נעורים בבוגרים שהחלו לשחק בצורה טובה יותר ומלאת חיים.
עם עזיבתו של מסי, הלחץ והביקורת על בניית הסגל סביב הפרעוש נעלמת וכך גם התלות. כעת ברצלונה צריכה להסתכל קדימה ולקחת את ההזדמנות הזאת אל עבר בנייה ארוכת טווח. התנאים כעת מאפשרים זמן הבשלה של הנוער ושיתופם במשחקים, בנייה נכונה וחכמה של סגל שיורכב ברובו משחקני בית ויצירת זהות ארגונית חדשה.
העבודה של קומאן היא לא לזכות בתארים, אלא לבנות קבוצה צעירה ומלאת כישרון שתתגבש בצורה הטובה ביותר. קבוצה שתשלם "שכר לימוד" בהפסדים ובקשיים אך כל זה שווה כדי שבעשור הקרוב המועדון יחזיר עטרה ליושנה וברצלונה תתמודד שוב על כל התארים.

"וזה יבוא, אתה תראה, הידיים הקפוצות יפתחו והלב השומר לא להיפגע יפעם בקצב רגיל ויחזור להיות שלם עם עצמו"

מתוך האתר הרשמי – צילום: מיגל רואיז
מסי בתפארתו. תודה!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה שחר,
    זה נכון, מסכים,
    חבל רק שלא ידעו להיפרד ממסי כמו שצריך. הכי טוב היה למצוא דרך גם לשלב צעירים מהאקדמיה וגם להשאיר את מסי עד סוף הקריירה. זה יזכר להם כמו יוהאן קרויף עם איאקס וכמו לצורך העניין דומיניק ווילקינס באטלנטה.
    לא מנפנפים את הסמל הכי גדול של המועדון אי פעם שהוא גם לדעת רבים השחקן הטוב בהסטוריה, ונותנים לו לעבור לפאריס.
    בנוסף לדעתי גם מקצועית היה עדיף להשאירו, מכל הבחינות

    1. בעונה שעברה כתבתי על זה. הוא היה מרכז הקבוצה גם אם הוא לא רצה בזה.
      במצב שנוצר זה היה בלתי אפשרי להשאיר אותו.
      מקצועית הוא פגע בקבוצה… בעיקר התלות בו שלא נתנה אפשרות לאחרים לפרוח, כמובן שלא באשמתו

  2. תודה רבה שחר
    יופי של פוסט, נהניתי למרות שאיני מאוהדי ברצלונה אלא אוהד האוייב הגדול ממדריד.
    יש הגיון מאחורי שחרור מסי אבל בנייה מחדש והתבססות על שחקני בית חשובה מאד לזהות של הקבוצה!

          1. למה שונא?
            יש פה קונוטציה שלילית.
            מעדיף לאהוד ולא לשנוא. כאוהד ריאל הייתי מחכה למשחקים של ברצלונה בשביל לראות את רונאלדיניו מלהטט.

            1. כי היה בה צד מעצבן ושחקנים מאוסים כדוגמת פפה ועוד.
              כעת אני לא שונא אלא סתם מעדיף כל יריבה משחקת נגדה

  3. תודה שחר
    יש כמה הבדלים בין המציאות העכשווית למה שהיה ב 2008
    א. בגדול אז הוחלט בכוונת מכוון לשחרר את הכוכבים והיום זה הגיע באילוץ
    אז היה את …..מסי 😏 הצעיר לעשות את הקפיצה הוא היה בשיא ובשל לכך
    היום אין אותו 😥
    נכון שגם היום יש לברצלונה צעירים מוכשרים אבל מעבר לעובדה הפשוטה שקשה להאמין שמישהו מהם יכול להיות מה שמסי היה
    הרי הם לא מספיק בשלים
    מסי של עונת 2008-2009 היה אחרי כמה שנים בקבוצה הבוגרת ….להזכיר טעם קצת מהזכייה בליגת האלופות 06
    היה באותו הקיץ באולימפיאדה שם הוביל את ארגנטינה לזהב
    וחשוב מכך היה בפודיום בפרס כדור הזהב ( גם ב 2007 וגם ב2008)
    זאת אומרת קיבלת שחקן טופ עולמי בדרך לפריצה
    ואילו העונה אין כזה פוץ הלך אחורה ( באשמת קומאן וזה המקום להזכיר שלא קומאן החל בתהליך ההצערה אלא קודמו סטיין ….קומאן קצת עצר זאת בעיקר עם פוץ ושלא באשמתו עם פאטי הפצוע).

    ופאטי נפצע .
    אגב פאטי הזה באמת נהדר היה לפחות והשאלה כמה הוא יתרום אחרי הפציעה הקשה שעבר ממנה עדיין מחלים.

    ב. אז ברצלונה הביאה רכש מסיבי ( אגב נכשלה בו) פפ רכש בכסף רב את חלב במרכז השדה ( הכוכב הצעיר של ארסנל דאז) יחד עם טורה שתרם רבות בעונה הראשונה ( בה בוסקטס עשה צעדיו הראשונים לפני שהועדף על טורה) פיקה וקאסארס נרכשו להגנה כאשר פיקה חזר הביתה והיה לרכש המצליח

    ככה שקשה מאד לצפות או להשוות ל 2008
    ואם יורשה לי אזי ההשוואה היותר נכונה תיקח אותנו לבערך 1996-7 ,
    בתקופה הזו ברצלונה של קרויף ניסתה להצמיח דור חדש לאחר הרנסנס הראשון של הקבוצה הנהדרת שבנה קרויף ברשות הזרים הנהדרים קומאן , לאדרופ וסטויצקוב ( עם עונה קסומה מאד אך בודדת של רומאריו הענק בתוספת מקומיים משמעותיים דוגמת פפ ).

    אחרי לכתם נוצר וואקום גדול
    ועל קרויף הוטלה המשימה לבנות קבוצה והוא אכן התבסס על האקדמיה הכוכב הגדול דאז היה איוון דה לפנייה וחזו לו גדולות ונצורות ( היו עוד צעירים מוכשרים ביניהם למשל אוסקר גארסיה שלימים יאמן את מכבי תל אביב).

    הקבוצה ההיא הייתה בהחלט אטרקטיבית ושפכו עלייה את ההלל ( כבר במוקדמות האירופאיים מול ….הפועל ב"ש).

    אך בסופו של יום זה נכשל וקרויף הגדול שילם במשרתו .

    בשורה התחתונה גם היום ישנו כישרון לא מועט בקבוצה אבל הבעיות הכלכליות יקשו עליה לתת פייט של ממש בליגת האלופות כשגם בליגה הקבוצות ממדריד עדיפות ( אם כי תיתכן הפתעה).

    אני חושב שמה שקרה הוא כתם בל ימחה על ברצלונה כי לא משחררים סמל ענק בשיא יכולתו שרוצה עוד לשחק

    ובכל זאת יש לי תזה ( שכבר כתבתי בעבר) שיש בה בעיני בכדי לעמעם זאת במקצת .
    תזה שחוזה למסי חזרה לברצלונה בסיום עונת גביע העולם בקטר
    והתזה אומרת בקצרה כך

    1. לאפורטה בא בהגינות למסי ואמר למסי כך אני יכול אם תרצה להשאיר אותך אבל נדמה לי שזה לא פייר כלפייך ….מכיוון שלהשאיר אותך אומר לשחרר את כל היתר ובעצם לתת לך בשנות התחרותיות האחרונות שלך לשחק עם ילדים חסרי ניסיון
    עם שחרורים מסיבים של שחקנים משמעותיים

    2.בנוסף אם תישאר קח בחשבון שהעומס יהיה עלייך בגיל מאד מתקדם בנוסף לכך קח בחשבון שבמקום כלשהו ושלא באשמתך בעצם היותך מסי הצעירים פחות יקחו אחריות ( מה שאתה קראת "תן למסי")

    לעומת זאת יש לך אלטרנטיבה והיא
    ללכת עכשיו למקום אחר להתמודד בפעם האחרונה על התארים הגדולים ומי יודע אולי לחזור יום אחד

    3. אני מאמין שלא מן הנמנע שזה עוד יקרה שמסי הלך עכשיו "להשאלה של שנתיים" וזה יהיה טוב לכל הכיוונים.
    מהצד של ברצלונה הצעירים יקחו אחריות ויגדלו
    מהצד של מסי הוא פחות יצטרך לסחוב כל שבוע במשחק ליגה זניח ויותר להתמקד בליגת האלופות וכמובן בנבחרת ( כאשר למשל הוא יחזור מסבב מפרך של מוקדמות בדרום אמריקה אזי בפריז הוא יוכל לנוח בעוד בברצלונה היה צריך להוביל ).

    4. החלק האחרון שאני מקווה אבל מאמין לחלוטין בראליה שלו אומר כך שלאחר גמר העונה הבאה קרי עונת 2022-2023 ( במהלכה ישוחק גביע העולם המוזר בקטר מוזר כי ישוחק בנובמבר – דצמבר)
    מסי יחזור לברצלונה.
    זה יתאים נדמה לי מכל הבחינות

    א. ברצלונה כבר תגדל יורשים כאלו שילמדו לקחת אחריות בלעדיו
    ב. הוא יגיע רגוע יותר במעמד שונה באמת לשלב האחרון בקריירה לאחר אולי עוד תואר גדול בפריס ואולי אולי גם בנבחרת
    ובכל מקרה יהיה אחרי פרישה מהנבחרת בגמר גביע העולם בקטר ( כאשר ברור שלא ישחק יותר בגביע העולם וכאשר כבר הוביל את הנבחרת לזכייה בקופה ביולי האחרון ).

    ג. זו תהיה הזדמנות טובה לסגור מעגל עם הקהל ( אינששלה אחרי עידן קורונה ) ויש לכך גם פוטנציאל מסחרי לא קטן שלאפורטה לא יוכל להרשות לעצמו לפספס

    ככה שלתחושתי מסי עוד יחזור לשנה שנתיים אחרונות …ובינתיים ישחקו הנערים לפנינו ….

    1. אהרון, אתה בור סוד שלא יוצא ממנה טיפה.
      כמובן שיש הבדלים בין עכשיו ל2008, אך יש גם נקודות דמיון. הבאתי את 08 כי זה הפעם האחרונה שבארסה נבנתה מחדש.
      מקווה שאתה צודק ונראה את מסי שוב במדי המלך הישנים

  4. להתבסס על הנוער זה נפלא,מקסים, נהדר. אלא מה… אתה תלוי בשנתון. מי שחושב שצ'אבי ואינייסטה נמצאים בכל שנתון – משלה את עצמו. אני לא מדבר אפילו על שחקן בסדר גודל של מסי, כי זה פעם בדור או שניים.
    לכן אתה צריך גם תוכנית ב שזה רכש. אלא מה – אין כסף.
    ובברצלונה לא "בונים קבוצה". היא אולי לא היסטרית כמו ריאל מדריד, אבל גם בברצלונה מאמן שלא יתחרה על האליפות ואליפות אירופה – יעוף. גם בברצלונה לא תהיה סבלנות לבינוניות. לכן הקריאה הרומנטית להתבססות על הנוער היא לא ריאלית. לא יודע כמה כשרונות יש שם, אבל קשה להגיד שבשנים האחרונות יצאו משם עילויי ענק. אם היו כאלה, הם כבר היו מככבים לצד מסי.
    מנצ'סטר יונייטד גם היא הייתה קבוצה שיצא לה שם של התבססות על שחקני בית. עם הזמן התברר שהיו להם כמה שנתונים מאוד מוצלחים עם מאמן דגול. צרוף מקרים חד פעמי . וגם הוא ידע לחזק את שחקני הנוער שלו בשחקני חיזוק.

    1. צודק, אבל צ'אבי בא משנתון אחר מאינייסטה, בטח ממסי ופיקה וגם ג'ורדי אלבה בשנתון אחר.
      קבוצה נבנית מכמה שכבות גיל ובשילוב נכון יוצרים בסיס ארוך טווח.
      .
      כתבתי את זה בטקסט, בארסה לא העלתה צעירים לבוגרת כבר המון זמן ופתאום יש פרץ של צעירים שעולים ונותנים כוח. דה יונג מתפתח להיות שחקן ברמה גבוהה (למרות שלא גדל בנוער, הגיע צעיר) ומזכיר קצת את צ'אבי.
      .
      רכש זה נחמד אם הוא מתאים למערכת אך בארסה נכשלה בזה במשך השנים.

  5. תודה שחר.
    הניהול בברצלונה בשנים האחרונות הוא שערורייתי, בעיקר בתחום הרכש שם התבזבז כל כך הרבה כסף על שחקנים לא מתאימים. בתור אוהד מסי שרצה בהצלחת ברצלונה רק עבורו, אני לא אתנגד בכלל שהם ירדו ליגה (לא שזה ריאלי…), או לפחות יקרסו בצורה שתראה כמה מסי סוחב אותם לבד בשנים האחרונות.

    1. בעיקרון הסגל העכשווי לא כל כך גרוע כיו שמציגים אותן
      טר שטגן שוער
      פיקה ואראוחו(המצויין אגב) בלמים
      אלבה ודסט/ רוברטו מגנים
      בוסקטס דה יונג פדרי קשרים
      פאטי דמבלה דפאיי בהתקפה
      הרכב לא רע בכלל

  6. בארסה היתה אחת הדוגמאות הנהדרות של השיטה "ההולנדית" (בפועל, שיטת אייאקס), משחקים אותה שיטה מגיל אפס ועד לבוגרים וככה כל שחקן עולה פונקט למשבצת שהוא מאומן בה על עיוור. עוד יתרון, כשמתגלה כשרון סטייל מסי, צ'אבי, אינייסטה, אפשר לבצע את ההתאמות לשיטה מסביב לכשרון, ושוב, כשהשחקנים עולים לבוגרת, הם שוחים בשיטה והשיטה שוחה מסביבם. זו גם הסיבה שכל הנסיונות לשחק "טיקי טקה" בקבוצות אחרות לא הצליחה. אלא שבשלב מסויים השיטה באמת הפכה להיות "החזקת כדור עד השלושים ואז תעבירו למסי", ולמזלם הפנומן מספיק עילוי שגם השיטה הזו הביאה להם הצלחות (וגם בנבחרת שם מההתחלה עברו למוד הזה).
    לדעתי ההמשך זה ברמת צרות של עשירים. בארסה לא יתקשו להשאר בטופ 3 של הליגה פלוס הצלחות בצ'מפיונס בשנים הקרובות, מה שמשאיר את השאלה האם הולכים על פרוייקט חדש, יקח כמה שיקח, או שהולכים על שיטת "קנה ובנה" המוכרת. בעיקר שאלה מה יש להם בנוער ואם לתחושתם יש להם את הצ'אבינייסטה הבאים שמה.

    1. אני מסכים איתך לגמרי ארז
      זו גם הסיבה שלדעתי למרות שאייניסטה וצאבי הם עילויים ממש הם היו מצליחים קצת פחות בקבוצה אחרת כי בברצלונה הם ידעו לשחק על עיוור

כתיבת תגובה

סגירת תפריט