מאז שהאדם הראשון אמר "היי, אני יכול לזרוק אבן עגולה רחוק מאוד", אדם שני אמר "היי, אני יכול לזרוק אותה רחוק יותר", ואדם שלישי קפץ ואמר "היי, אני יכול לדרוש מאנשים כסף לצפות בשני אלה זורקים אבנים עגולות", האדם תמיד התחבט בשאלה "היי, מה זה ספורט?".
הוויכוח לגבי הגדרת הספורט ממשיך עד היום עם כל ענף שמוכנס או מוצא מהאולימפיאדה. שחמט מוגדר כספורט כבר מאה שנה, אז למה הוא לא חלק מהאולימפיאדה? למה גולף, ענף שהוא בעצם שילוב של הליכה ובעלות על יותר מדי שטח עד שאין לך מושג מה לעשות איתו, עושה ביקור בתחרות היוקרתית? האם באמת, כפי שרונן דורפן טען בזמנו, הדרך הכי טובה להגדיר ספורט הוא "אם ESPN משדרים את הדבר הזה, אז הדבר הזה הוא ספורט"? (אז זה אומר שכל הבולשיטינג של סטיבן א. סמית', שאקיל אוניל וסר צ'רלס בארקלי זו בסך הכל תחרות ספורטיבית עיקשת והדרך הכי טובה לסיים אותה היא פשוט להעניק להם מדליות ולשלוח אותם לאנונימיות של אחרי האולימפיאדה?)
ב-1912 עדיין לא היו לנו גופים רשמיים כמו ESPN או מחלקת התגובות באתרים קיקיוניים באינטרנט שיכריעו את גורל הענפים השנויים במחלוקת, ולכן ענף חדש הסתנן לאולימפיאדה והחזיק שם מעמד יפה עד 1948. נסו לנחש מהו על פי התמונה הבאה:
בדיוק. אמנות.
הציורים הנ"ל שייכים לז'אן ז'קובי, האדם היחיד שזכה ב-2 מדליות זהב עבור לוקסמבורג בענף האומנות. שתיים מתוך סך הכל של 151 מדליות שחולקו על פני ארבעה עשורים בחמש קטגוריות: ציור, מוזיקה, ספרות, פיסול וארכיטקטורה. בשביל שלא נחשוב שלגמרי אין קשר לאתלטיקה, כל יצירות האומנות היו צריכות להיות קשורות לספורט באיזושהי צורה (מה שמעלה את השאלה – אם אמנות היא ספורט, ציור של צייר נחשב קשור לספורט?).
באופן מפתיע, תחרות האומנויות באולימפיאדה לא תפסה הרבה מעריצים. בזמן שהאולימפיאדה התנפחה לאירוע בינלאומי עתיר ממדים, תחרות האומנויות נשארה כמופע צד נסתר. צופי האולימפיאדה חיבבו את ענפי הספורט בהם צפו, אך לא בהכרח התחברו לפסלים דוממים של אותו ענף. מהצד השני, אומנים גדולים סירבו להיכנס לתחרות. בעיקר כי הם לא חשבו שמקומה של אומנות היא בתחרות, אבל באמת בעיקר כי הם לא אהבו שאנשים לא מהתחום מארגנים את התחרות הזו. האפתיה הזו מצד האומנים והצופים גרמה לכך שמרבית היצירות מהתחרויות הנ"ל אבדו להיסטוריה.
גם מארגני התחרות עצמה לא עזרו לפופולריות של הענף. אפשר להגיד שלחלק מהמנצחים עזרה הקרבה לשופטים. בין אם זה יאן וילס, זוכה מדליית זהב ב-1928 בארכיטקטורה על האצטדיון האולימפי באמסטרדם, ממש במקרה אותו אצטדיון בו היו שאר תחרויות הספורט באותה אולימפיאדה בדיוק. או שהזוכה הראשון אי פעם במדליית זהב באומנות באולימפיאדה הלכה לברון פייר דה קוברטין, שקוראי המדור יזהו או כחובב האאוגניקה שיצר את האולימפיאדה המודרנית, או כאיש עם השפם הכי מרשים בצד הזה של ההיפוליט אוקוטורייה.
עוד יותר משעשע/פוגע בתחרות, הייתה העובדה שלפעמים לשופטים לא התחשק לבחור מנצח. לא היה שום דבר שחייב אותם להעניק פרסים באף תחרות, כך שלפעמים הוחלט שהשופטים לא מצאו אף יצירה כמרשימה ולא חילקו מדליית זהב. או אף מדלייה בכלל. בטח אפילו לא תלו את הציור על המקרר.
הייתם חושבים שסופה של תחרות האומנויות באולימפיאדה תגיע בגלל חוסר עניין ציבורי. או אולי שיום אחד מישהו מבני המלוכה שיושב לו בוועדה האולימפית, שכב לעצמו בבית וניסה להירדם על ידי ספירה של ההון האישי שלו ונתקע אחרי שלא זכר איזה מספר מגיע אחרי ביליארד, והאם זה סנוקריון, ופתאום חשב לעצמו – סנוקר זה ספורט אולימפי? ולמה בכלל ציור נחשב ספורט? אז לא.
אומנות הוצאה מהאולימפיאדה בעקבות המקצוענות. הועדה האולימפית החלה בהתעקשות שלה על האולימפיאדה כחובבנית. אומנים בדרך כלל תלויים במכירת האומנות שלהם למחייתם, ובגלל שזכייה במדליה הייתה יכולה באופן תיאורטי לפרסם את יכולת האומנות של האמן – נשיא הועד החדש, אייברי בראנדיג' (שאולי מוכר יותר לישראלים כמעריץ הקונספט "תוציאו את הפוליטיקה מהספורט" כשהתעקש לא להחרים את האולימפיאדה של 1936 וכשדרש להמשיך את האולימפיאדה של מינכן 1972 אחרי רצח הספורטאים הישראלים. גרמניה לא עשתה טוב ללגאסי שלו), חשב שהם והמקצוענות שהם מייצגים הם הסכנה האיומה להמשך התחרות האולימפית. ואולי זה בגלל שהוא הפסיד בתחרות הספרות באולימפיאדה של 1932.
בסופו של דבר ענף האומנויות בוטל והוחלף במופעי ראווה, אך לא לפני שהתחרות הביאה לנו את זוכה המדליה המבוגר ביותר באולימפיאדה. ג'ון קופלי מבריטניה זכה בכסף על החריטה "שחקני פולו" בגיל 73, שיא שמחזיק עד היום. לצערו, ולצערנו, כל המדליות באומנויות נמחקו מהרשימות, ומאז פניו של ג'ון קופלי תקועים באופן תמידי על מבט "אני הולך לאכול את הנשמה שלך".
בין 1952 למילניום הנוכחי, מופעי הראווה של האומנויות עברו בשקט יחסי והתעלמות צפויה מהקהל הרחב, עד שב-2004 החלו להחזיר את אלמנט התחרות, הפעם עבור פרס כספי ולא מדליה. מי יודע, אולי יום אחד שוב המפה תשתנה, ESPN תחל לשדר תחרויות ארכיטקטורה, וציור ופיסול יחזרו להיות חלק בלתי נפרד מהספורט. עד אז, כבוד לספורטאים הישראלים שהצליחו לשלב בצורה הטובה ביותר בין ספורט לאומנות:
asaf
8 אוג 2021 07:12:08תודה Ljos. פוסט מרתק. אהבתי מאוד את החיבור בין שני התחומים של אומנות וספורט.
מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
8 אוג 2021 07:18:42🙂🙂🙂
אור
8 אוג 2021 07:18:55תודה ליוס, לא היה מושג מכל זה (או באמנות בכלל) 🙂
עידו גילרי
8 אוג 2021 07:28:13מה שאני אוהב בטורים שלך זה שבסופם אתה תמיד נשאר עם ההרגשה של 'רגע הוא המציא את זה או שזה אמיתי?'
והקטע העוד יותר מוצלח הוא שההרגשה הזו רק מתחזקת גם אחרי שבודקים את זה…
עידו גילרי
8 אוג 2021 07:36:02אגב אנקדוטה שאיכשהו נתקלתי בה בנסיבות מקצועיות לגבי 'איזה מספר מגיע אחרי'. בארץ אנחנו תמיד נקרעים בין הרצון להיות יותר אירופאים או יותר אמריקאים אז גם במספרים.
אירופה זה: מיליון, מיליארד, ביליון, ביליארד,…
אמריקה זה: מיליון ביליון, טריליון, קוודריליון….
בארץ התלבטנו קשות והחלטנו כרגיל לערבב: מיליון, מיליארד, טריליון,…ומכאן עזוב תוותר בחיים לא תספור כל כך רחוק.
עידו גילרי
8 אוג 2021 07:39:29ולגבי סנוקריון זהו מספר שהשימוש בו הולך וגובר עם האינפלציה שמשתוללת כשאחרי הלבן יש לך 21 אפסים אדומים ואז עוד 6 אפסים צבעוניים.
Ljos
8 אוג 2021 14:18:55גדול.
גיא רוזן
8 אוג 2021 07:42:48לא ברח לך ברשימה של הספירה הישראלית איזה מספר?
אני לא רואה יוניקורן…
עידו גילרי
8 אוג 2021 07:44:14יוניקוריון…
פאקו
8 אוג 2021 12:18:46נראה לי שהלכנו עם האירופים כמו ברוב הדברים, עד שהגענו לביליארד, ואז אמרנו – לא, לא יכול להיות שאותה המילה תשמש לשני דברים.
עידו גילרי
8 אוג 2021 12:31:16כן כי ביליארד זה חד חד ערכי בארץ… במיוחד על השולחן הירוק.
שחר אלוני
8 אוג 2021 07:37:33תודה לחוס, טור מעניין.
קוברטין רצה לצרף את נושא האומנויות למשחקים האולימפיים, כפי שהיה בעת העתיקה. לא ידעתי שזה החזיק כמה עשורים.
אגב הוא אישית זכה כשהגיש שיר, אבל בעילום שם, כך שלא ידעו שזה הוא
*
לגבי שחמט, יש אולימפיאדה נפרדת עם 1500 משתתפים כל שנתיים, וכבר כמה עשורים מדברים אם לחבר בין הארועים
Ljos
8 אוג 2021 13:37:28זה נכון, קוברטין בעצמו היה זה שדחף להכניס את האמנויות לאולימפיאדה. בשלושת האולימפיאדות הראשונות הוא העדיף שלא להכניס כדי שלא לערער את הסיכוי של האולימפיאדה לתפוס. ב-1908 הוא מאוד רצה אך לא הספיק. ככה שרק ב-1912 חזונו התממש. לא נכנסתי לזה בפוסט כי אז צריך גם להסביר למה הוא ממש התעקש להכניס את האומנויות, מעבר לסיבה שכך היה גם באולימפיאדה העתיקה, ואז כבר אי אפשר להתחמק מהדעות האאוגניות שלו.
.
הסיפור המעניין מבחינתי בקשר לבלבול בקשר לעמדת שחמט והאולימפיאדה הוא שפיד"ה באופן קבוע עושה בדיקות סמים לכל המתחרים שלו על פי החוקים של WADA.
שחר אלוני
9 אוג 2021 00:01:27מעניין, תודה
גיא רוזן
8 אוג 2021 07:42:07מבריק!
תודה, איסלנדי.
עידו גילרי
8 אוג 2021 07:43:58עוד שאלה קטנה, אם נתקלת – האם העובדה שהרייך השלישי השתמש בזה כדי לנפח באופן די מרשים את שלל המדליות שלו בברלין (ומן הסתם גם לקדם את הרעיונות המודרנים שלו) עזרה להעלים את האומנות מהתחרויות וגם מספרי ההיסטוריה.
Ljos
8 אוג 2021 13:16:56האמת שלא נתקלתי בדעה כזו. אומנם באמת הם עשו סוויפ יפה על רוב המדליות באומנות, אבל הם גם זכו בכמות עצומה של מדליות גם באולימפיאדה "הרגילה". וזה לא שהרעיונות שלהם היו כאלה רחוקים מהרעיונות של זוכי העבר. הנה קטע מהשיר של קוברטין שזכה בזהב:
O Sport, you are Fecundity! You strive directly and nobly towards perfection of the race, destroying unhealthy seed and correcting the flaws which threaten its essential purity.
כל המקורות שראיתי ייחסו את היעלמות האומנות לסכנת המקצוענות, אבל באמת שיכול להיות שהשינוי אחרי המלחמה שינה כמה דעות.
עידו גילרי
8 אוג 2021 13:37:08זה לכבוד קאמפצו?
Ljos
8 אוג 2021 14:04:56😄
Fecundity Campazzo, האיש הכי פורה בספסל של דנבר.
עידו גילרי
8 אוג 2021 14:05:45אם זה המצב זה לא אמור להצחיק אותך…
ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 אוג 2021 08:57:44וואו חן חן על המחווה לבוב רוס, The Nicest Guy In The Art Business
Ljos
8 אוג 2021 14:02:29שעשעה אותי המחשבה להכניס את האיש הכל כך נחמד הזה לתחרות האינטנסיבית של האולימפיאדה. אם יש מגיע במדליות זהב, זה לבוב רוס ולמר רוג'רס.
ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 אוג 2021 19:02:25מדליית פסטל 🙂
Yp
8 אוג 2021 08:59:04בוקר טוב לכולם ותודה ללחוס על הפוסט המצוין הזה
שאלה מענינת שקשורה לזה היא לגבי טורניר הכדורסל האולימפי . פיבא מנסה בכל הכח להעביר את הזרקור מפה למונדובסקט .
התחושה שלי שעד כה זה עדיין לא הצליח והטורניר האולימפי ממשיך להיות מאד יוקרתי ואחת האטרקציות הגדולות באולימפיאדה .
יש דיבורים שינסו לשנות לפורמט דומה לכדורגל , שיוכלו להשתתף רק שחקנים צעירים עד גיל 23 . מן הסתם הועד האולימפי הבינלאומי לא שש לזה משיקולי רייטינג . מה דעתכם ?
עגל
8 אוג 2021 12:25:47אני בעד הורדת הגיל גם בכדורסל וגם בכדורגל. בשביל זה יש מונדיאל ומונדובאסקט.
ברור שזה יוריד את הרייטינג לאולימפיאדה
אור
8 אוג 2021 12:27:04למה? כל ספורט זה אחרת. רק בכדורגל זה לא הכי יוקרתי ואילו בכדורעף וכדוריד לא
עגל
8 אוג 2021 14:21:05שבכדוריד וכדורעף ישאירו. רק כדורסל וכדורגל יש לנו מספיק כל השנה.
כמה כבר אפשר לראות אותם?
🙂
אור
8 אוג 2021 14:52:01האמת לא כזה משנה לי אבל ככה זה כבר התפתח
האווי לאסוף
8 אוג 2021 10:05:36מעולה ליוס, כיף להיזכר בצד השפוי של האתר הזה (הוא עדיין הרוב, כן? פשוט לפעמים המיעוט מצליח להסתיר אותו)
עמיחי קטן
8 אוג 2021 10:06:57תודה LJOS.
חידש לי הרבה
עידו גילרי
8 אוג 2021 10:10:08אם כבר אנחנו אבודים בטוקיו אז הנה עוד נקודה קטנה ש: got lost in translation שקפצה לי בעקבות שני הסרטונים בסוף.
אצלנו אנחנו מבדילים בין התעמלות או התעמלות מכשירים לבין התעמלות אומנותית.
אבל בתכלס התעמלות "רגילה" מוגדרת כ: artistic gymnastics דהיינו התעמלות אומנותית…
בעוד שהתעמלות אומנותית נקראת rythmic gymnastics כלומר התעמלות קצבית או משהו בסגנון.
פאקו
8 אוג 2021 12:16:20נפלא ליוס.
עגל
8 אוג 2021 12:27:06מעניין.
לא היה לי מושג על מדליה "אמנותית" בציור.
צריך להעיף כמעט שליש מהמקצועות באולימפיאדה (כן, לדעתי גם שחמט לא קשור, סורי)
עידו גילרי
8 אוג 2021 12:31:56שליש??
מה היית מוריד ולמה?
ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 אוג 2021 12:56:12הייתי מתחיל עם הסוסים, עובר לסקייטבורד, מחסל את הטיפוס קירות, מעיף את הטרמפולינה, את שיט סלאלום בקיאק (!), את אופני ה-BMX (!!), ואולי אפילו את ריצת 800 מטר ו-5 קילומטר. אף לא הבנתי למה חייבים אותם. אה, ומטעמי בטיחות הייתי מבטל את יידוי הפטיש, הכידון והדסקוס.
לא שליש אבל כמעט.
עידו גילרי
8 אוג 2021 12:59:40ומה הקריטריון להעפה?
עידו גילרי
8 אוג 2021 13:02:39הסוסים בעיני זה גם לא ספורט. לכל השאר הייתי מצפה לאיזשהו נימוק מעבר לזה לא בא לי טוב בעין או לא מעניין אותי.
ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 אוג 2021 13:14:07השאלה היא האם לדעתך צריך איזשהו קריטריון לענף אולימפי או שהכל הולך (למה לא סקטים? דוקים? גוגואים? הטבעות בכדורסל? תחרות פנדלים בכדורגל?). קריטריון בסיסי אפשרי הוא ספורט שאפשר לקבוע בקלות מי ניצח – מי היה מהיר יותר, חזק יותר, גבוה יותר, או מי הבקיע יותר גולים. איך אפשר לקבוע מי ניצח בסקייטבורד או ב-BMX? מצד שני הקריטריון הזה פוסל גם את הזהב המופלא של אשרם. אז צריך עוד לחשוב על זה.
עידו גילרי
8 אוג 2021 13:19:28הקריטריון מבחינתי הוא שיהיו מספיק מתחרים באופן גלובלי. פעם חשבתי כמוך אבל כשיורדים ממש לעומק אתה מבין שכמעט כל ספורט לא נקבע באופן ברור כי תמיד לשיפוט יש חלק מהותי. האם אגרוף הוא לא ספורט בגלל שהוא מוכרע על ידי החלטת שופטים? לכן אין לי כבר שום בעיה עם ענפים שמוכרעים על פי שיפוט של פרמטרים אסתטיים מה גם שהיום הכל הרבה יותר מוגדר.
אם תיקח את אשרם או דולגופיאט לדוגמא – אלא ענפי ספורט שממש לא מדברים אליי אבל להגיד שהם לא ספורטאים זה עלבון גדול מאד מאד.
ג'ורג' עובדיה הסקרן
8 אוג 2021 13:36:41למה אי אפשר להגיב ישירות לתשובה שלך?
מסכים בערך. כלומר – כל ספורט שיש לו כמות מסוימת של ספורטאים רשומים, אגודות, תחרויות וכולי יכול להתקבל לאולימפיאדה. הבעיה היא שיש אינפלציה בענפים האולימפיים. כל 4 שנים מספרם רק גדל. גם רעיית צאן יכולה להיות ספורט אולימפי אם יהיו מספיק מתחרים? אולי נסכים לא לערב חיות.
וגם צריך לעשות משהו עם גודש המקצים. למה כדורסלן יכול להשיג רק מדליה אחת ושחיין – 7 (או 8, לא זוכר).
אשרם ואטריום סופרטאים מופלאים. הקלע האיראני עם הכרס (ראית?) – פחות.
עידו גילרי
8 אוג 2021 13:46:36כי מספר רמות השרשור מוגבל לשש.
אז לשאלתך – אם יש כללים מוגדרים מבחינתי כן. ומה הבעיה עם אינפלצית המקצים? עקרונית לא איכפת לי שיחלקו 500 מדליות. יש פה כבר אלמנטים כלכליים אבל לפחות מבחינה עקרונית אין לי שום בעיה עם זה.לא חייבים לעקוב אחרי כל ענף.
כאמור יש פה אלמנטים של מיומנויות שונות – בן אדם לא חייב להיות אתלט כדי להיות ספורטאי.
Yp
8 אוג 2021 14:55:00צהריים טובים לכולם
האמת שבאגרוף החלטת שופטים היא הרבה יותר מדויקת מאחר ויש מדד "אוביקטיבי" מאשר בענפים שבהם ההחלטה מאד סובייקטיבית . לעיתים נדירות יש החלטת שופטים שנויה במחלוקת . לגבי הטענה הרוסית על שוד , זה ממש בגדר הקוזאק הנגזל . השוד האולימפי הכי גדול שזכור לי היה בגמר הכדורסל ב-1972 .
עידו גילרי
8 אוג 2021 14:59:50היו מספיק מקרים שההחלטה היית ה מאד שנויה במחלוקת. אותודבר אפשר להגיד גם על הענפים ה"סוביקטיבים" ירדו כבר הרבה יותר לפרטים שנותנים מדדים אוביקטיבים אבל בסופו של דבר כל החלטה היא בלבל מסוים סוביקטיבית.
אור
8 אוג 2021 15:01:45באגרוף אשמה שיטת הניקוד (גם ב-MMA) יותר מהחלטות השופטים עצמם אבל זה כבר פחות קשור
Yp
8 אוג 2021 15:21:19חייב להגיד שמאז הקרב המאד שנוי במחלוקת בין שוגר למרבלוס לא צפיתי יותר באגרוף בשום רמה , אבל עד אז החלטה חצויה ( split decision ) היתה די נדירה , בטח בקרב על אליפות עולם . בממא האלמנט הסוביקטיבי יותר בולט , ולכן זה אירוע פחות נדיר . לגופו של ענין,כל זמן שיש מימון , כל ענף הוא בעיני לגיטימי . בסופו של דבר הרייטינג מכריע אם ענף יישאר , ולא באמת זוכר בזמן האחרון ענפים שחוסלו , מה שמצביע על כך שיש רייטינג כמעט לכל ענף בהתאם למדינה שבה אותו ענף פופולרי . אם כבר , יש ענפים לא אולימפיים שהייתי רוצה שיוסיפו , למשל ראגבי ופוטבול אוסטרלי .
עמיחי קטן
8 אוג 2021 15:25:32יש רוגבי שביעיות באולימפיאדה
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:26:37ראגבי יש בפורמט של שביעיות רק.
אור
8 אוג 2021 15:40:33YP, גם MMA הפסקת לראות?
Yp
8 אוג 2021 16:52:15שלום לכל המגיבים על התגובה
1.בראגבי התכוונתי לענף שראיתי עת ביקרתי באוסט. ומרכזו היה בסידני . אני חושב שראגבי שביעיות זה לא אותו דבר .
2.אור , די התנתקתי מה-mma לאחר חיסול פרייד . חזרתי לזה בתקופת הזוהר של DC , מאחר ומאד סקרן אותי איך הוא יתאקלם ב-ufc . עם פרישתו , שוב התנתקתי .
3.בהחלט מתכונן לצפות בסיבוב הפרידה של פדור.
( בזמנו תוכנן פוסט נוסף על סאקו , ואחריו פוסט גדול על פדור , אבל זה לא הסתייע )
4.אתה ראית הבוקר שלכוכבת של יפן בכדורסל קוראים טקאדה ? מענין אם יש קשר .
אור
8 אוג 2021 18:07:32הבנתי, ומה הסיבה?
.
פדור זה פדור אבל אני לא חושב שקרב שלו יהיה מהנה לצפייה בשלב הזה. גם למה לעזאזל הביאו לו את ג'ונסון האפור..
.
אני לא מומחה כמוך אז לא מכיר טקאדה.. צופה רק בשנים האחרונות ומדי פעם אני משלים ידע מהעבר אבל לא עד כדי כך
Yp
8 אוג 2021 22:24:35הי אור
לא.התחברתי כל כך ליואפסי . בפרייד היה סיבוב ראשון של עשר דקות שאפשר לגרפלרים עבודה על הקרקע שזה היה הפן שהכי אהבתי בממא . ביואפסי כל הסיבובים הם של 5 דקות מה שלא מאפשר כל כך עבודה מאסיבית על הקרקע ולמעשה זה הופך לקרבות אגרוף ברמה פחות טובה מאגרוף אמיתי . לא אהבתי את זה .
לגבי אגרוף , הקיפוח ( לדעתי ) של הגלר החל מההתניות של הקרב ועד לשיפוט המוטה שברו אותי ולא הייתי יותר מסוגל רגשית לצפות בזה . עד היום אני חושב שהגלר נשדד בצורה צינית , ומצער אותי שהוא הלך לעולמו בלי שיהיה תיקון לעוול הזה . יהי זכרו ברוך .
אור
9 אוג 2021 03:22:05הבנתי, תודה
Yp
8 אוג 2021 21:50:08ערב טוב אור
1.לא כל כך אוהב להכנס לענינים אישיים אבל אני אספר בכל זאת . לפני כשנה בערך עשיתי מעשה מייקל וחזרתי לעבוד משרה מלאה פלוס פלוס אחרי שלוש שנות פרישה ולא נשארת לי אנרגיה ולא זמן לכתוב פוסטים , למרות שמאד נהניתי לכתוב אותם ולהגיב על התגובות.
2.נובוהיקו טקאדה היה הכוכב הגדול של uwfi והמנטור של סאקו . הדוג'ו שלו הוא אחד המפורסמים בעולם . השם טקאדה עם פתח לא נפוץ כל כך , יותר נפוץ טאקדה עם צירה , לכן העליתי את ההשערה .
אור
8 אוג 2021 22:01:14ראשית תודה
.
התכוונתי מה הסיבה שהפסקת לצפות..
ברור שזו חוצפה לשאול אותך "למה אתה לא כותב" 🙂
אור
8 אוג 2021 22:05:48אגב אין בגוגל אזכור לשניהם יחד אז אני מניח שאין קשר משפחתי
Avri
8 אוג 2021 15:20:06ג'ורג' עובדיה – אני לגמרי איתך. תוסיף לרשימה גם השטות הזו של ג'ודו קבוצתי. מה זה החרטא הזה?
אור
8 אוג 2021 15:25:22אחת התחרויות הטובות על מה אתה מדבר
עמיחי קטן
8 אוג 2021 16:33:19+מלא. היה תענוג גדול לצפות בזה בדיליי של כ-15 שעות
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:27:19מה מגדיר 'לא חרטא'?
Avri
8 אוג 2021 16:18:23נו, ברור שזה סובייקטיבי לחלוטין. במקרה ספציפי הזה ג'ודו זה ספורט אינדיווידואלי לחלוטין. זה כמו שיעשו 100 מטר קבוצתי (לא שליחים, אלא כל ניצחון נותן נקודה).
עידו גילרי
8 אוג 2021 16:22:54זה מאד שונה. זה כאילו תיקח תחרות קבוצתי באתלטיקה לכל מקצה 100, 200, 400, …
עידו גילרי
8 אוג 2021 16:23:50שזו יכולה להיות אחלה תחרות.
אור
8 אוג 2021 16:31:44זרקתם רעיון – קבוצתי אמיתי, 6 על 6, האחרון שעומד מנצח. זה גם פתח למלא אסטרטגיות מי מנסה לזרוק את מי..
אור
8 אוג 2021 16:32:35בכל מקרה גם קבוצתי בהתעמלות מכשירים או טניס שולחן או סתם לדוגמה גביע דייויס זה אותו דבר כמו בג'ודו הקבוצתי
Avri
8 אוג 2021 18:17:47אור, 6 על 6, האחרון שעומד מנצח, ותכניס גם נציג מהטקוואנדו לכל קבוצה. עידו, בוא נמשיך הלאה. נעשה תחרות עם אחד מהג'ודו, אחד מהריצה, אחד מהשחיה ואחד מהברייקדנס. בשביל להכניס, עניין נגיד שאסור למתמןדדים להתחרות בספורט שלהם. הנבחרת שמביאה הכי הרבה נקודות לוקחת. קרן פלס ואמדורסקי שופטים.
עכשיו ברצינות, שוב, ברור שזה סובייקטיבי לחלוטין אבל לי לפחות זה מרגיש שהאולימפיאדה התפזרה יותר מידי.
עידו גילרי
8 אוג 2021 18:18:53סבבה – דווקא היום יש לך את האופציה לצפות סלקטיבית רק במה שבא לך אז מה איכפת לך שהשאר יהנו….
אור
8 אוג 2021 18:21:02אני מקבל שאתה חושב אחרת ושיש דברים מיותרים, בעיניי זה לא. חוץ מזה שתתפזר אז מה 🙂
עידו גילרי
8 אוג 2021 18:23:10אור תיזהר עוד שני ענפים ואתה לא שורד עוד אולימפיאדה בעבודה או במשפחה…
אור
8 אוג 2021 18:23:18ואני באמת חושב שמה שהצעתי זה must see tv, תחשוב שהבחור מה-100 קילו רץ להפיל את הבחורה עד 57 ותוך כדי מנסים להציל אותה ושלושה מנסים להפיל אותו.. טירוף
אור
8 אוג 2021 18:24:00חחח עידו כל אולימפיאדה שהייתה משוחקת בשעות הערב לא הייתי רואה אפילו דקה
אור
8 אוג 2021 18:28:15זו גם הסיבה שאני כבר לא רואה אופניים במשך השנה
עידו גילרי
8 אוג 2021 18:53:24אז נעדכן אותך שבן הרמאנס מצליח ממש בשיניים לשמור על הניצחון במירוץ הארקטי של נורבגיה.
אור
8 אוג 2021 18:56:28תודה תמיד קורא את העדכונים
Avri
8 אוג 2021 20:04:10ברור שלא אכפת לי שכולם יהנו, מקשקשים אז אלו הם שני הסנט שלי.
פאקו
8 אוג 2021 22:26:21הקבוצתי האמיתי שדיברתם עליו זה משהו שראיתי פעם, אליפות עולם בקרבות כנופיות (לדעתי 5 על 5). די משעמם, כי ברגע שאחד יורד, זה הופך להיות לא כוחות.
חגי "התותח" ניסני
8 אוג 2021 12:41:30מעולה תודה רבה
golan
8 אוג 2021 12:56:52מעולה.
תודה
Zivke
8 אוג 2021 13:35:03מאוד מעניין, תודה רבה
הפעם הראשונה (והיחידה נראה לי) ששמעתי על זה הייתה בשיחה על יהודים ספורטאים עם יהודים אמריקאים, כשמישהי אמרה שקרוב שלה זכה במדלית כסף במוזיקה. אחרי כמה WTF והערות קצת מיזוגניות לכיוונה, היא הראתה לנו כתבה עליו עם תמונה של המדליה והכל. אאל"ט מלנודון 1948
Ljos
8 אוג 2021 14:44:23האמת – מגניב. אתה זוכר את השם?
Zivke
8 אוג 2021 15:15:52לה קראו מוניק, אבל לא מאמין שזה עוזר לך 🙁 הדוד שלה היה קנדי
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:19:23https://en.wikipedia.org/wiki/John_Weinzweig
קצת מעליב לזכות בכסף כשאין זהב.
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:24:16רזומה מרשים
Ljos
8 אוג 2021 15:21:59והרי לך היצירה זוכת מדליית הכסף עבור קנדה לאולימפיאדת 1948: https://www.youtube.com/watch?v=EEEAJ4eWNnA
Zivke
8 אוג 2021 15:29:57נחמד, אבל עם ההגנות של היום הוא לא היה עושה חצי גמר…
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:31:08להיפך, קליר פאת עם הטובה דרך מרכז ההגנה.
אור
8 אוג 2021 14:52:23אם זה מעניין מישהו, מתוך ויקיפדיה:
שני אנשים בלבד זכו במהלך ההיסטוריה במדליה אולימפית בספורט ובמדליה אולימפית באומנות. הראשון היה ולטר ו. וינאנס (אנ') מארצות הברית שזכה במדליית זהב באולימפיאדת לונדון (1908) בירי ספורטיבי (ציד של איילים רצים) ובמדליית זהב בפיסול באולימפיאדת סטוקהולם (1912) והשני היה אלפרד האיוש יהודי מהונגריה, האלוף האולימפי הראשון בשחייה ל-100 מטר חפשי ול-1200 מטר חופשי באתונה 1986 ובמדליית כסף (לא היה זוכה במדליית זהב) באולימפיאדת פריז (1924) בארכיטקטורה.
Ljos
8 אוג 2021 15:16:28בהחלט מעניין. תודה.
מניח שהתכוונת לאתונה 1896, אחרת לזכות בתחרות שחייה שישים שנה אחרי שזכית בארכיטקטורה זה הישג מרשים.
אור
8 אוג 2021 15:28:10אני רק העתקתי והדבקתי 🙂
.
מה שכן ציד איילים רצים זה big no no
עידו גילרי
8 אוג 2021 15:29:38כן ב-1936 החליפו אותם ביהודים
אור
8 אוג 2021 15:30:42רצחת..
פיני
8 אוג 2021 15:01:08מעולה.
תודה רבה!
Avri
8 אוג 2021 15:21:25יופי של פוסט. מצויין לימי הקיץ הדי משעממים.
אהרון שדה
8 אוג 2021 16:33:26תודה רבה
בעיני גם המדליות הנהדרות של לינוי אשרם וארטיום הם מתחום האומנות ולא הספורט.
איני סותר את העובדה שהם עושים ספורט יותר מהספורטאי הממוצע ….אבל בסוף ההכרעה סוביקטיבית ואסתטית ולא מוכרעת באופן ברור ומגודר.
עלתה הטענה שאומרת שכמעט כל ספורט מוכרע בשיפוט .
אבל יש הבדל ברור בין שיפוט שכל מטרתו לשמור על חוקי המשחק הספורטיבים ולוודא שהם נאכפו .
( כמו שער בכדורגל )
לבין שיפוט שהוא הוא מחליט באופן שרירותי על המנצח .
ניקח לדוגמה את הגודו ביחס לאגרוף
באגרוף השיפוט מכריע את רוב הקרבות ( למעט הנוקאאוט ) ולכן זה בעייתי משהו ( אם כי פחות מהתעמלות )
בג'ודו יש מרכיב קטן להכרעת שופטים בעיקר בענישה על פסיביות אבל לרוב המוחלט זה מוכרע בתרגיל ברור ומוחלט .
ולכן מקום השופטים מינורי
בוודאי שבענפי השחייה והאתלטיקה הם כמעט ולא פקטור ממשי .
ולכן בשורה התחתונה
התעמלות + אומנותית + שחייה אומנותית + קפיצות למים + טרמפולינה וסקייטבורד
צריכים להימחק מהמשחקים האולימפיים .
הלאה
מקצוע ההליכה באתלטיקה לא באמת שייך ונתון יותר מדי לפרשנות שיפוטית סוביקטיבית ( הראו בעבר לא מעט ספורטאים שלא נפסלו והיו צריכים להיפסל כמה פעמים ) אלא שההליכה ממילא יוצאת להבנתי מהמשחקים האולימפים .
אלו הענפים הראשונים שצריכים לצאת
אחרי כן יש עוד כמה עם חישוב מחודש.
שהוא יותר מורכב
למשל האם נכון לשלוח ענף שהטורניר הזה הוא לא פסגת שאיפתו של הספורטאי בענף ( למשל כדורסל ובוודאי כדורגל או אפילו טניס ).
או למשל כל מיני ענפים איזוטריים שהולכים רק בצד אחד
כמו למשל תחרות הקשתות שחזקה בקוריאה וביתר אסיה
הף
עידו גילרי
8 אוג 2021 16:46:57תראה זכותך לחשוב שמה שבעיניך הוא ספורט קובע. העובדה היא שיש קהל גדול לענפים ה'סוביקטיבים' ולכן אין סיכוי שזה יקרה בקרוב.
etayle
8 אוג 2021 16:49:52סתם מעניין יש נתוני צפייה?
התעמלות (לא אומנותית) אני מסכים שיש קהל, בעיקר כי זה יפה. אבל אני משער שגם לתחרות בגדי ים יהיה קהל, או אולימפיידת סרטוני טיק טוק. אז לא בטוח שרייטינג זה המדד "הטהור", אבל הטיעון שאם יש לזה ביקוש, אז זה ראוי להיות באולימפיאדה, בהחלט מעניין.
עידו גילרי
8 אוג 2021 16:59:41אתה יודע שהענפים האלה מתקיימים גם מחוץ לאולימפיאדה?
etayle
8 אוג 2021 16:48:03כל מילה.
etayle
8 אוג 2021 16:45:22תודה רבה. המילה ספורט בשפה העברית רחבה מאוד, ותופסת הרבה מונחים.
אני אישית בדיעה שאם אי אפשר להסביר לצופה הפשוט מי מנצח תוך 5 דקות, זה לא ספורט.
אפשר גם לעשות חיתוך בין הקבוצה למעלה, וכאלה עם ניקוד שתלוי בשופטים.
מצד שני גם כדורסל(מי שקולע יותר ינצח, לא כזה פשטני, אך למשל אפשר לטעון שבהתעלמות מי שמשיג הכי הרבה ניקוד מנצח).
Keep it simple.
etayle
8 אוג 2021 16:52:52עכשיו קראתי שברייקדאנס גם נכנס לאולימפיאדה בפריז. רק צריך להכניס זריקת כסאות כתר, ואנחנו מביאים עוד זהב.
עמיחי קטן
8 אוג 2021 17:07:41יש ענפים שמסתדרים יפה בלי האולימפיאדה, ואז אפשר לדון בשאלה עד כמה הם מועילים ורלוונטיים, כמו כדורגל וכדורסל למשל. לעומת זאת, ברוב הענפים האולימפיים האולימפיאדה היא אירוע השיא, ואז אני לא רואה שום סיבה להוציא ענפים כאלה מהמשחקים האולימפיים, אפילו אם יש כמה אניני טעם שזה לא מספיק ספורט בשבילם. אם בהתעמלות עסקינן, אז מדובר בענף האולימפי החשוב וכנראה גם הפופולרי ביותר יחד עם השחייה והאתלטיקה.
גיא רוזן
8 אוג 2021 17:18:12להחליט שההתעמלות היא לא ספורט רק בגלל שלנו הגברים חשוב אלמנט ה-"מה זאת אומרת כל אחד אחרת? תדברי במספרים, גברת. תדברי בציונים…"
.
אני מוצא את זה משעשע.
ההתעמלות זה ענף ספורט סופר תחרותי שדורש יכולות יוצאות דופן.
זה שמישהו כמו מסי יודע להכניס כדור לתוך שער לשמחת המונים, ומתקבלת תוצאה אמפירית,
לא הופך את יכולותיו הספורטיביות עליונות על אלו של האלופה האולימפית הטרייה בקרב רב ההתעמלות.
אור
8 אוג 2021 17:26:00גם אני לא מבין מה הקשר בין האם זה ענף ספורט ו/או ראוי לאולימפיאדה לבין איך מודדים מי מנצח
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:28:40זו תפיסה די נפוצה – כדי שמשהו יהיה ספורט צריך להיות מטרה מוגדרת בצורה "אבסולוטית".
אור
8 אוג 2021 17:30:03טוב, לא מבין את זה. כל ענף והחוקים שלו, אני מניח שהמשתתפים יודעים מהם.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:31:32אני איתך – חייב להגיד שבצעירותי היה לי קשה לקבל הגדרה אחרת. אבל אם הזמן הבנתי שזו טעות.
אור
8 אוג 2021 17:41:42קראתי שוב מה אהרון רשם, ולא הבנתי עד הסוף אם הקריטריון זה "האם זה ספורט" או "יש מנצח באופן אבסולוטי", לפי מה שאני מבין מבחינתו זה בא ביחד. אני מסכים שיש ענפים שאפשר להתווכח האם הם נחשבים כספורט אחרת מקומם לא באולימפיאדה אבל לא על זה שחייבת להיות דרך מסוימת לקבוע מי עדיף על מי.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:47:05תראה לי ענף ספורט אחד שאין בו דרך לקבוע מי עדיף על מי. זו בעצם הגדרה קצת יותר רופפת למהו ספורט.
אהרון חולק עליה וכן מבחינתו זה בא יחד – זה ספורט אם "יש מנצח באופן אבסולוטי"
גיא רוזן
8 אוג 2021 17:50:24לשיטתו של אהרון שש בש זה יותר ספורט מהתעמלות.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:54:15שש בש פחות כי יש מרכיב אקראי – אבל נניח שח לדעתי כן (מבחינתו)
אור
8 אוג 2021 17:55:13עידו, לא הבנתי מה אתה מנסה להגיד. ברור שלכל ענף ספורט או תחרות כלשהי יש דרך להכריע.
אור
8 אוג 2021 17:56:39בקיצור מה שאני אומר שאין שום קשר בין איך מודדים לבין מה צריך להיכלל באולימפיאדה.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:59:01ואני מסכים איתך – אהרון לא.
אור
8 אוג 2021 18:01:30אחלה. לסיכום דבריי "מה זה ספורט" נתון לפרשנות אבל מהרגע שזה "עובר" לא מעניין אותי איך מודדים אותו בשביל שייכלל באולימפיאדה
אור
8 אוג 2021 18:02:35ובמילים אחרות, איך מודדים מי עדיף על מי לא משפיע על הגדרת משהו כספורט
עידו גילרי
8 אוג 2021 18:05:12אז אתה יותר קרוב לאסכולה שלי…
אור
8 אוג 2021 18:08:59כמובן
.
מכיוון שאני נמנע מהגדרה של ספורט, התחושה שלי היא ש-esport הוא לא ספורט 🙂 מעבר לזה אני לא אתווכח עם מי שחושב שכן
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:30:31מעניין מה חסידי ההגדרה חושבים על ה-eSport שהולך להיכנס בסערה…
etayle
8 אוג 2021 17:34:31מה לא מוגדר בesport? לפחות במשחקי fps (שבזה יש לי עוד קצת מושג), החוקים מאוד ברורים. מאמין שגם בlol.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:36:06אה זו בדיוק השאלה. זה מאד מוגדר ולכן נכנס בהגדרה.
אני לא בטוח שאהרון יסכים איתך שזה ספורט (וזה ספורט).
אור
8 אוג 2021 17:44:44לפי מה זה ספורט?
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:48:17תחרות שצריכה מיומנות גופנית מסוימת (במקרה הזה נניח קשר עין יד מאד טוב) ופרמטר שמכריע באופן אבסולוטי מי מנצח.
אור
8 אוג 2021 17:52:06אז לא הבנתי, "פרמטר שמכריע באופן אבסולוטי מי מנצח" זה הגדרה שלך? מה זה *לא* פרמטר כזה? האם תחרות נגינה בגיטרה חשמלית עם חבר שופטים כפרמטר זה ספורט? בנוסף על כל דבר כמעט אפשר להגיד שיש בו מיומנות גופנית מסוימת (חוץ מאמנות נניח)
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:56:45לא זו הגדרה שלו – ושופטים זה לא אבסולוטי מבחינתו.
אבל נניח אם תחרות הנגינה בגיטרה היא סטייל גיטאר-הירו (ולא על הקטע המוזיקלי) אז כן זה ספורט.
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:57:47תראה אני היום בגישת ה'באמנות כמו באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה' – אז כן יוצא שכמעט כל תחרות יכולה להיות ספורט. אני בסדר עם זה. לגבי האם יש לה מקום באולמפיאדה זה כבר סיפור אחר.
אור
8 אוג 2021 17:58:38סבבה הבנתי.
עמיחי קטן
8 אוג 2021 17:28:59ובהקשר הזה אני אומר – מי שלא ראה את הביצועים של לינוי אשרם בגמר הפסיד. היא נתנה שם מופע מדהים (וזה היה צמוד בסוף רק כי כנראה הורידו לה נקודה לפחות על הפלת הסרט)
עמיחי קטן
8 אוג 2021 17:30:15ומסתבר גם שהקמע לזכות בזהב בהתעמלות הוא אברהם אידלסון (מחבר השיר הידוע הבה נגילה). זה עבד לאלי רייזמן בלונדון ועכשיו ללינוי
Yp
8 אוג 2021 17:55:05אגב , ענף ( שכרגע לא קיים גם מחוץ לאלימפיאדה ) שלדעתי כדאי להוסיף זה חיובים . גם אסתטי,גם אוביקטיבי,וכנראה גם יביא רייטינג .
עידו גילרי
8 אוג 2021 17:58:22בתכלס זה יכול לתפוס. הבעיה שזה לא קיים כענף פעיל
עמיחי קטן
8 אוג 2021 18:00:32ה-3 על 3 היה מאוד נחמד ויש דמיון מסוים בעיקרון
עידו גילרי
8 אוג 2021 18:01:43זה לא קרוב בכלל
אור
8 אוג 2021 18:12:34סתם בשביל הקטע, לא זוכר איפה קראתי את זה אבל נהוג להתייחס ל"אתלט האולטימטיבי" או "מלך האולימפיאדה" (משהו כזה) או למנצח הקרב-רב באתלטיקה או לזה של התעמלות המכשירים
לילי
8 אוג 2021 18:35:10אחד הפוסטים המעניינים שיצא לי לקרוא כאן והתגובות רק הוסיפו, תודה לכולכם! למדתי הרבה עכשיו.
כיף סוף סוף לקרוא 120 תגובות של תוכן מעניין ומחכים בלי שטויות רדודות, בהחלט היה חסר לי.
גיא רוזן
8 אוג 2021 18:38:30מחילה.
אהרון שדה
8 אוג 2021 19:29:39להבהיר את דבריי
ספורט בעיני חייב מעבר לעיסוק במשהו ספורטיבי להיות מוכרע באיזה שהוא כלל ספורטיבי
ולכן לשחמט למשל קשה לקרוא ספורט …..נכון הם מתאמנים הרבה מאד בכדי לשמור על ריכוז אבל בפועל הם מזיזים כלים .
אשר להתעמלות לגבי מה שהם עושים זהו ספורט לכל דבר ועניין
אבל שיטת ההכרעה לקוחה מתחום האסתטיקה אם תרצו האומנות שכן הנראות היא הקובעת כאן ופחות הפן הספורטיבי
נכון ישנם קריטריונים אבל קשה מאד לבחון אותם במדדים אוביקטיביים ( יש כל כך הרבה אלמנטים והם לא יכולים לצפות בהילוך חוזר זולת ערעור ספציפי ).
ולכן דה פקטו מה שקובע זה הפן האסתטי /אומנותי .
ירון, החלום
8 אוג 2021 23:04:16בס"ד
תודה רבה.
לא היה לי מושג שאומנות היתה ספורט אולי יפי, או שהיא מוצגת כתחרות ראווה עדיין.
no funny shtuff
9 אוג 2021 08:43:50אחלה טור.
אם צריך היה לנפות ספורט אחד מהאולימפיאדה מבחינתי זה הסקייטבורדינג.
גיא רוזן
9 אוג 2021 08:53:21לא צפיתי, ובכל הנראה גם בחיים לא אצפה, בסקייטבורדינג,
כך שעל פניו אני לא אמור לחלוק עם ועל דעתך
(עדיין, גם בלי לצפות בענף – הרבה יותר ספורט מהענף בו נשים וגברים בחליפות כובעים מגוחכים רוכבים על סוס ומנסים לגרום לו לתת הופעה).
.
אבל –
הבן שלי, בן 16, התעורר במיוחד במשחקים האולימפיים האלו במיוחד בשביל לצפות בענף. כמה וכמה מחבריו גם הם עקבו באדיבות. רובם, צפו בענפים נוספים "על הדרך".
.
אז מעבר לעניין הטעם האישי,
ומבלי שבדקתי לעומק (או אפילו ברדידות),
יש לי תחושה שאם האולימפיאדה חפצת חיים ומעניינת לגייס נוער הצופים הפוטנציאלים של העתיד –
כדאי להם לשמור, ואף לטפח, את ענף הסקייטבורדינג.