ענף הטיפוס – חלק שלישי / הגולש Warrior

בפוסט הזה אני אעבור על חלק מהצעדים היותר מוכרים בטיפוס מלבד להתקדם למעלה. ככל שעולים בדירוג המסלולים יש יותר טכניקות שצריך ללמוד, בעיקר טכניקות שעושים עם הרגליים, איזון של הגוף על אחיזות מסוימות בפוזיציות מסוימות וכיצד לבזבז פחות כוח. בנוסף, אתייחס לכמה מתמודדים בתחרות האולימפית, עליהם אתן קצת רקע. 

סוגי צעדים:

פוינט (point) – פוינט זהו בעצם לא באמת צעד אלא פשוט הנחה של קצה נעל הטיפוס על האחיזה. בדרך כלל צריך להתאים את הפוינט על אחיזות רגל קטנות.

עקב (heel hook) – כמו שזה נשמע, יש אחיזות מסוימות שעם ההנחה הנכונה של הרגל, העקב יכול להחזיק אותך במקום ואף למשוך אותך למעלה במסלול ולעזור לך להתקדם. בגלל שיש הרבה טכניקות אחיזה שונות וזה תלוי באחיזה ובשיפוע של הקיר אז אני לא יכול להסביר כמו שצריך אבל אצרף סרטון שמדגים.

טו / טו הוק (toe hook) – הנחה של גב כף הרגל על אחיזה או על צד הקיר כדי להישאר קרובים, צמודים ולהיעזר בזה כדי להמשיך במסלול ולהצליח לסגור אותו. זו טכניקה לא פשוטה שכשמבצעים אותה נכון היא מאוד עוזרת במסלול.

How to Use Heel & Toe Hooks | Rock Climbing

knee bar – טכניקה זו מאפשרת מנוחה באמצע מסלולים, אך לא תמיד היא אפשרית ולא תמיד מוצאים את הזווית המתאימה לזה במסלול. טכניקה נהדרת שיכולה לעשות את ההבדל בין סגירת מסלול לבין נפילה, בעיקר במסלולי הובלה. בכלל במסלולי הובלה בדרך כלל המטפס שימצא את מירב הנקודות הנכונות לנוח בהן סביר להניח שיהיה לו יותר כוח להמשך המסלול ומכאן שיצליח לסיים את המסלול.

אתם רואים בתמונה שהמטפס דוחק את הברך שלו לתוך הסלע כאשר כף הרגל מחזיקה מלמטה וככה הוא מייצר מספיק מתח בשביל שיוכל לשחרר ידיים ולנוח במהלך המסלול.

דרופ ני (drop knee) – טכניקה שבעצם עוזרת לך למצוא שיווי משקל ואיזון על הקיר ולפעמים משתמשים בה כדי לנוח, אבל בעיקר עוזרת לך "לכווץ" את עצמך כדי שתוכל להגיע לאחיזות בלי ליפול מהקיר ועוזרת לך לשנות את האיזון שלך בצורה כזו שתוכל להישאר מספיק קרוב לקיר.

פלאג (flag) – טכניקה שבה אתה משעין את הרגל כנגד הקיר כדי להוריד קצת משקל מהידיים. משתמשים בה בעיקר כאשר יש מספר אחיזות (ידיים בדרך כלל) במסלול שנמצאות באותו צד ככה שאתה מעביר משקל הצידה בשביל להקטין את מידת המשיכה כלפי שמופעלת על הידיים.

שתי דוגמאות שונות לשימוש בפלאג. פעם אחת עם הרגל הנגדית כדי למנוע סווינג והכבדה על הידיים (צד ימין) ופעם שניה כדי לעזור להתנגדות המשיכה ולמנוע משיכה של הגוף אנכית לקרקע (מי שיצליח לנחש באיזה טכניקה נוספת השתמש המטפס בצד שמאל יזכה בפרס).

מנטל (mantle) – צעד זה בניגוד לטכניקות רגליים הקודמות הוא צעד שמתבצע על ידי הידיים. זהו צעד בו מעורבות בעיקר הכתפיים והוא מאוד פיזי. בצעד זה מעורבת בדרך כלל רגל אחת במקסימום ואתה בעצם מושך את עצמך כלפי מעלה באמצעות סיבוב של הכתף האגן ודריכה חזקה על הרגל.

How To Mantle (Climbing Technique) 

בקרב המטפסים, נדבר היום על שני מטפסים ושתי מטפסות:

טומואה נראסקי (tomoa narasaki) – טומואה הוא מטפס יפני בן 25. הוא מטפס צנום יחסית בגובה של 1.70 על 58 קילוגרמים. הוא נראה חלש, עד שהוא עולה לקיר, שם הוא ממש קופץ מאחיזה לאחיזה בצורה מעט יוצאת דופן אפילו למטפסים. טומואה מתמחה בבולדרינג ויש לו רקע של ג'ימנסטיק, הוא מטפס מאוד אקספלוסיבי מה שעוזר לו במסלולי הספיד והוא משיג, וכנראה ישיג גם בתחרות הזאת, תוצאות טובות בהחלט בשתי הקטגוריות הללו.

הבעיה מגיעה כשהוא עולה למסלול הובלה שם גם בגלל גובהו וגם בגלל סגנון הטיפוס האקספלוסיבי שלו שמאוד מתאים לבולדר והוא מראה שם תוצאות מרשימות בהחלט, מה שמוביל לכך שהוא מבזבז הרבה אנרגיה על צעדים שהיה יכול לחסוך בהם אנרגיה ולכן נופל על מחסור בכוח ולא מסיים בדירוג מספיק גבוה בסוף. שמתי אותו פה כי אני חושב שאם הוא יצליח לסגל לעצמו סגנון טיפוס מעט יותר רגוע במסלול ההובלה אז הוא יוכל להגיע לפודיום כי יש לו כבר שני תחומים שבהם הוא ישיג תוצאה גבוהה ככל הנראה, ובנוסף לכך, יש לו את היכולת להגיע לתוצאה טובה גם בהובלה, ואם יצליח להתאים את עצמו אז יש לו סיכוי לא רע בכלל לפודיום.

יקוב שובר (jacob schubert) – יקוב הוא מטפס אוסטרי בן 30 ובגובה 176 סנטימטרים על 63 קילוגרמים. יקוב הוא מטפס שמתמחה בעיקר בהובלה ושם הוא מהטובים ביותר, כאשר לאחרונה הוא עשה התקדמות משמעותית בבולדר כשהעפיל לכמה וכמה גמרים בזמן האחרון והראה שיש לו מה להפגין גם באולימפיאדה, אם כי, בסופו של דבר כל מטפס מאלו שהעפילו לאולימפיאדה יכול לנצח כי הכל תלוי בשאלה אם הוא יפול על יום טוב או לא. הבעיה אצל יקוב היא בספיד, ממה שראיתי אצלו עד עכשיו הוא יצטרך להפציץ כדי להשיג מקום גבוה בשקלול כי בהובלה הוא בסביבות הטופ 3 על הנייר ובבולדר הוא צפוי להשיג תוצאה טובה כנראה, אז השובר שיוויון יהיה הספיד כי אני חושב שיש לו את היכולות הפיזיות. הוא חזק, יש לו יכולות אקספלוסיביות והוא יצטרך להגיע ביום טוב ולהביא אותן לכדי ביטוי במלואן.

אקיו נוגוצ'י (akiyo noguchi) – אקיו היא מטפסת יפנית בת 32 ובגובה 167 סנטימטרים על 50 קילוגרמים. אקיו היא מטפסת ותיקה ומנוסה שמטפסת מגיל 3 בערך. היא מתמחה בעיקר בבולדר והובלה שם היא מהחזקות בתחום ויכולה לנצח כל תחרות בכל יום נתון. אקיו היא מהמטפסות הגמישות ביותר מאלה שהעפילו, וזה משהו שהיא יודעת לנצל כאשר היא מטפסת. כמו רוב המטפסים שהשקיעו בעיקר בתחומים היותר מעניינים של הטיפוס (בולדר והובלה), אני חושב שבמידה והיא תשיג תוצאה מספיק גבוהה במירוץ הספיד אז הסיכוי לפודיום הוא גבוה מאוד. עם זאת, אולי הגיל יעשה את ההבדל, כאשר גיל 32 זה לא באמת מבוגר, אבל בטיפוס היא יחסית מהמטפסות המבוגרות, אז יכול להיות שהלו"ז הצפוף של התחרויות ישפיע. עם זאת, אני חושב שאקיו תצליח להתמודד עם הדברים האלו והניסיון של התחרויות שהתחרתה בהן יכול לעבוד לטובתה, אם כי זוהי אולימפיאדה ראשונה עבור כל המטפסות והמטפסים.

ברוק רבוטו (brooke raboutou) – ברוק היא מטפסת אמריקאית בת 20 בגובה היא 158 סנטימטרים. אני לוקח פה הימור קטן, מכיוון שברוק היא מטפסת מאוד צעירה ובנוסף לכך, בכל התחרויות האחרונות היא הגיעה למקומות גבוהים בגמרים בשלושת הקטגוריות גם אם לא סיימה ראשונה, לכן, היא אמנם לא הכי טובה בתחום ספציפי ואין לה יתרון מובהק באיזשהי קטגוריה, מה שאומר שהיא לא פייבוריטית לסיים ראשונה באף אחת מהקטגוריות, אבל בגלל שהמדליה האולימפית לא מוכרעת על ידי תחום אחד אלא באמצעות שקלול אני חושב שיש לה סיכוי טוב להפתיע ולהגיע לפודיום.


לפוסט הזה יש 27 תגובות

    1. כן, אם כי נראה שנפצע קצת נראה מה יהיה איתו.
      אדם נורא איכזב, לא ציפיתי שיגיע לשש וחצי שניות אבל גם לא לתוצאות כאלה עגומות.

    1. ההפסקות הן כדי לאפשר זמן התאוששות בין מקצה למקצה בגלל המאמץ הפיזי הגדול שמושקע, בטח כאשר זה יהיה הלוז לאורך שלושה ימים רצופים לאלה שיעפילו.

  1. מי שרוצה עוד עשר דקות יתחילו המוקדמות של הבנות במקצה הספיד. אצרף קישור עוד מעט.
    ואשתדל לעשות סיכום של המוקדמות בכללותן בנים ובנות בסוף היום.

    1. באולימפיאדה הבאה בפריז בולדר והובלה יהיו בנפרד מהספיד מה שיחזק את הסיכויים של מטפסים כמו אדם בצורה משמעותית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט