ענף הטיפוס – חלק שני / הגולש Warrior

ענף הטיפוס – חלק שני / הגולש Warrior

Warrior הוא בן 18 מאזור חיפה, משחק כדורסל ומטפס על קיר טיפוס.

בפוסט השני בסדרה נדבר על מטפסים בכירים, פייבוריטים למדליה, ונוסיף עוד כמה פרטים על הספורט לטובת אלה שלא מכירים אותו.

בעבר מסלולי התחרויות בענף הבולדר היו בנויים מאחיזות קטנות מאד שנורא קשה להחזיק, ובזוויות קשות. כיום סגנון הבניה עבר מטמורפוזה קלה, בדומה ל-NBA, לסגנון טיפוס מעט ראוותני יותר, עם צעדים יותר דינמיים שמזכירים קצת פארקור, וזאת בניגוד לשנים עברו שבהם הצעדים היו יותר סטטיים. זה לא אומר שהאחיזות אינן קשות.

 בטיפוס מגוון אחיזות שמשתנות בין מסלולים – אחיזה הממוקמת בזווית מסוימת ובשיפוע מסוים יכולה להרגיש נוחה וטובה, אבל אם ישחקו טיפה עם הזווית או עם השיפוע, היא יכולה להפוך לאחיזה קשה שהופכת את המסלול כולו לקשה הרבה יותר.

סוגי אחיזות

סלופרים (slopers) – אחיזות גדולות שמחזיקים באמצעות כל כף היד. אין זה אומר שהן קלות, הן בדרך כלל יותר מחליקות ולפעמים צריך לשחק טיפה עם האחיזה, ולמצוא את הזווית המדויקת שבה צריך לאחוז אותה כדי שתוכל להתקדם הלאה בלי ליפול.

סלופר

קרימפים (crimps) – אחיזות קטנות שבדרך כלל מחזיקים אותן באמצעות קצות האצבעות. לרוב יופיעו פחות במסלולים בעלי דירוגים נמוכים בגלל שהן מצריכות יותר כוח אצבעות מאשר סלופרים למשל שבהם צריך בדרך כלל יותר כוח פיזי. כוח אצבעות משחק תפקיד משמעותי בכל ענף הטיפוס.

קרימפ

פוקטים (pockets) – בדומה לפירוש של המילה, בפוקט אפשר להכניס רק מספר אצבעות, כתלות בגודל האצבעות של המטפס ובגודל האחיזה כמובן. פוקטים מאמצים את הגידים באמה יותר מאחיזות אחרות. האחיזה יכולה להיות בנויה בצורה שהאצבעות יהיו בשיפוע כלפי מטה. קיימים פוקטים עמוקים שבהם כל האצבעות נכנסות ועדיין – זה לא אומר שנוח או קל להחזיק בהן. גודל האחיזה לא בהכרח אומר עד כמה היא טובה!

פוקט

ג'אגים (jugs) – ג'אג היא אחיזה עמוקה ונוחה, המופיעה בדרך כלל במסלולים קלים, והופכת נדירה יותר ככל שדרגת הקושי של המסלול מטפסת. זוהי אחיזה שנוח להיתלות עליה ולהחזיק אותה ממש כמו להחזיק מתח (וכן אני יודע שלא כולם נתלים בקלות על מתח 🙂

ג'אג
ג'אג

אחיזות פינצ' (pinch holds) – כמו שזה משתמע מהשם באחיזות הללו המטפס "צובט" את האחיזה עם אצבעות היד מצד אחד, ועם האגודל מצד שני. אלו אחיזות שדורשות המון כוח באמות, ונחשבות לאחיזות הקשות ביותר לאחיזה לרוב המטפסים.

פינץ'

אחיזות רגל (foot holds) – אחיזות רגליים אלו בדרך כלל אחיזות שקשה עד בלתי אפשרי להחזיק בידיים, אפשר להשתמש באחיזות ידיים באמצעות הרגליים והרבה פעמים באחיזה שקודם החזקת והשתמשת ביד אתה מניח רגל ודורך עליה ולרוב אין אחיזה שהיא באופן חד משמעי של יד או של רגל ועם זאת יש אחיזות שהן ספציפיות לרגליים. האחיזות האלו דורשות בדרך כלל איזון מאוד גבוה ומפעילות לחץ על שרירי התאומים ועל האצבעות ברגליים.

אחיזת רגל

פיצ'רים (volumes) – אינן אחיזות קלאסיות אלא מעין גושים ענקיים עליהם מורכבות אחיזות רגילות. קיימים מסלולים המורכבים מפיצ'רים או שבהם הפיצ'רים משחקים תפקיד מרכזי.

פיצ'רים (volumes)

חשוב לציין – האחיזות המופיעות בתמונות הן דוגמאות בלבד – סוגי האחיזות הללו מופיעים במגוון צורות, גדלים וצבעים.

המטפסים הבכירים כיום

ענף הטיפוס מתחלק לגברים ונשים. התחרויות מתקיימות במקביל, ובאותו מיקום, אך אינן מעורבות.

אדם אונדרה (adam ondra)

מטפס צ'כי שהתחיל את הקריירה בגיל צעיר. מזה שנים הוא נחשב למטפס הטוב בעולם ואפילו אי פעם. אדם מתמחה בעיקר בהובלה אך גם בבולדרינג, יעידו על כך מספר המדליות שזכה בהן במהלך הקריירה הארוכה שלו – 35 במספר – בהובלה ובבולדר. זוהי דומיננטיות חסרת תקדים אצל הגברים. כיום בן 28, בטיפוס תחרותי זהו גיל שאינו צעיר אך גם אינו מאוד מבוגר. המטפסים הטובים בעולם מתחילים בדרך כלל את הקריירה התחרותית שלהם בגילאי 16 ומעלה, וכל אחד פורש בזמנו.

אונדרה הוא 186 סנטימטרים על 70 קילו של שריר טהור. מטפס גבוה יחסית אך קל משקל בדומה לרוב המטפסים הבכירים. לרוב אנשים רזים יצליחו ויתקדמו יותר מהר בקיר טיפוס מאשר מפתחי גוף. העיקרון הוא ככל שאתה צריך לסחוב פחות משקל יהיה לך יותר קל להחזיק את עצמך על האצבעות, ותחזיק גם פחות על משקל על הידיים, ולכן פחות תתעייף לפיכך, רוב המטפסים אינם שוקלים הרבה. חשוב לציין שהמשקל הקל אינו מרמז על העדר כוח פיזי, להיפך – מטפסים רבים יכולים לעשות מתח על אצבע אחת ללא שום בעיה…

בדומה למטפסים רבים לקראת האולימפיאדה התחיל אונדרה לעבוד על מסלול הספיד במטרה להשיג תוצאה גבוהה ככל האפשר בשקלול הסופי. בהובלה נדרשת סיבולת שריר, בבולדר נדרשים צעדים דינמיים, ובספיד נדרשת מהירות ואקספלוסיביות (בדומה לצעד ראשון בכדורסל). אדם מצטיין בעיקר בשני הראשונים ולכן מתקשה יחסית בספיד, ואינו נחשב לפייבוריט בתחום.

גם ההפך נכון – מטפסי הספיד המצטיינים בדרך כלל אינם מתחרים בתחרויות הובלה ובולדר, וכשכן, לעתים התוצאה מביכה מעט – חלק ממצטייני הספיד שהתחרו בהובלה ובבולדר באליפות אירופה האחרונה לא הצליחו אפילו להתאזן בפוזיציה ההתחלתית.

אדם אונדרה

יניה גרנברט (janja garnbret)

יניה, סלובנית בת 22, בגובה 1.64 – גובה ממוצע יחסית למטפסות הנשיות, היא המטפסת הדומיננטית ביותר כבר כמה שנים. אחת המטפסות החזקות מבחינה פיזית למרות שאינה שרירית במיוחד. במסלולי הבולדר היא בממוצע 90% (נתון מטורף) וגם בהובלה נחשבת לטובה ביותר.

הסגנון שלה מאוד אקספלוסיבי – גם בהובלה וגם בבולדר – לכן אני מניח שהיא תהיה טובה גם ספיד, תשיג תוצאה טובה, ותזכה בזהב באולימפיאדה. הסגנון שלה מבוסס על צעדים מתפרצים וחזקים, שנחשב מעייף יותר מאשר סגנון הטיפוס של אונדרה למשל, או של מטפסות אחרות, אבל בגלל שיניה כל כך חזקה, היא פשוט קופצת על אחיזות שמטפסות אחרות מהטופ העולמי לא מצליחות אפילו להחזיק בהן.

לצערנו אף מטפס ישראלי לא הצליח להעפיל לאולימפיאדה.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

      1. אם מעניין אותך מוזמן (הבנתי שאתה גר בנשר) לבוא לבקר בבולדר בצ'ק פוסט כמה דקות מהבית שלך. רחוב יוחנן הסנדלר 18. אחלה של מקום שאני אישית נורא אוהב.

    1. היה בפוסט הראשון ולוז או שאפרט עליו או שאשלח קישור. התחרויות טיפוס יתחילו בעוד יומיים. יש ספירה לאחור באתר של ifsc – international federation of sport climbing.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט