טור תגובה של אלעד אייל לאהרון שדה, ותגובה לתגובה/ אייל ושדה

טור תגובה לאהרון שדה

אלעד אייל

בהנחה שאהרון שדה צודק, ושתי הקבוצות שיתייצבו בסופו של דבר לגמר סל יהיו הפועל ירושלים ומכבי ת"א, הרי שההשוואה צריכה להיות מקיפה יותר, ולא רק בגזרת הישראלים החשובה מאד לכשעצמה, אם כי כשמדובר בשני משחקים בלבד ליתרון הזה יש מגבלות.

כשבאים להשוות בין הקבוצות אפשר לראות בבירור שמדובר בשתי אסכולות אימון שונות לחלוטין. בלאט רוצה לראות את הקבוצה שלו משחקת בשליטה מרבית ובהקפדה יתירה של ההוראות הטקטיות כפי ששורטטו בהכנה למשחק. הוא לא סובל שחקנים שמרשים לעצמם לצאת מתוך המסגרת הקבוצתית, ולתת דרור לפרץ יצירתיות במהלך משחק. שחקן מסוגו של ליאור אליהו אינו מתאים לתפיסת העולם הזו, מכיוון שהוא זקוק לחופש ומרחב פעולה. אליהו שמשחקו בנוי על תנועה בלתי פוסקת אינו מסוגל לשחק כשהוא מוגבל לגזרה מסוימת ולהוראות מדוקדקות, שכל סטייה מהן מעיפה אותו בצעקות רמות לספסל, לכן כשמדברים על העדפה של מכבי את בלו על פניו, צריך לקחת זאת בחשבון.

גרינברג לעומת זאת הוא מאמן שדוגל במתן חופש מרבי לשחקניו על המגרש כשהוא סומך על אינטליגנציית המשחק שלהם, והיכולת לקבל החלטיות נכונות בשעת לחץ. הוא מעודד את שחקניו, ומאפשר להם מרחב תמרון לטעות וגם לתקן. אם לומר את האמת בפעם האחרונה ששתי האסכולות הללו עמדו במבחן זו מול זו בגמר הפלייאוף בעונה החולפת,התוצאה הייתה לטובת גרינברג.

מבחינה סטטיסטית אהרון צודק. למכבי עומק גדול יותר בגזרת הישראלים, ואצל הפועל האיכות מתרכזת בעיקר אצל שני שחקנים, אם כי בתקופה האחרונה גרין בכושר מצוין ומכפיל את הממוצעים שלו, דבר שיתבטא לאורך זמן. אבל האם צריך לשים את כל כובד המשקל רק על הישראלים בבואנו להשוות בין הקבוצות ?

מבט בטבלאות הסטטיסטיות מאשש את הבדלי הגישות בין המאמנים וזה בא לידי ביטוי גם בנתונים האישיים, כשבהפועל נמצאים בקבוצה המובילה כמעט בכל קטגוריה – קיצ'ן, הלפרין, אליהו, ודאנקן. במכבי הפיזור רחב יותר ולרוב שחקניה לא נמצאים בין המובילים. לגבי הישראלים, השחרור של רוזן וקולמן, ישחרר יותר דקות לטובת מנקו ואריאל, ובכלל האם לא אתה אהרון זה שטענת שלמכבי סגל רחב מדי שמשמעותו חוסר היררכיה ? במכבי יש 11 שחקנים בכירים כרגע. בהפועל יש 10 כאלה, כשמנקו- 9 דקות ואריאל- 8.5  דקות מקבלים יחסית מעט זמן מגרש. במכבי לעומת זאת סופו שמשחק הכי מעט בליגה מהבכירים, רואה 13.4 דקות מגרש וגם זה בגלל בעיית מצ'אפ ועבירות.

הנתונים הללו מלמדים כי בהפועל יש למעשה 8 שחקנים בכירים ועוד שניים משלימים, ובמכבי יש 11 שיכולים לעלות ולשחק בכל רגע נתון. הבאים בתור הם רייס שמשחק כמעט 16 דקות, לנדסברג יותר מ-17, ופניני עם יותר מ-18 דקות. אז עם כל הכבוד לעומק של מכבי, אני לא בטוח שזה מה שיעשה את ההבדל בסדרה של שני משחקים, כי לפעמים היררכיה חשובה יותר בוודאי במשחקים מכריעים.

השנה לראשונה מזה שנים רבות להפועל יש תשובה טובה ואיכותית כמעט בכל עמדה על המגרש מול מכבי. קיצ'ן, הלפרין ורייט מהווים תשובה מצוינת מול קו החוץ של מכבי – אוחיון, היקמן, ורייס. פרחוסקי, דאנקן, וגרין מספקים מענה ראוי בצבע מול סופו, ג'יימס, וטיוס. בעמדה מספר שלוש יש למכבי יתרון כמותי, כשבהפועל מאיישים אותה לצד אליהו ודופרי, מנקו ואריאל שעולים מהספסל, ומולם ניצבת סוללת פורוורדים – סמית', בלו, פניני, אינגלס ולנדסברג. אבל בסופו של דבר על המגרש נמצאים 5 שחקנים, ועומס על הספסל הוא לא בהכרח יתרון. הכימיה הקבוצתית חשובה לא פחות, ובהפועל לעומת מכבי יש סגל קבוע פחות או יותר, לעומת משחק הכיסאות של הצהובים בכל משחק.

בשורה התחתונה מבחינתי היא שכקבוצה הפערים הצטמצמו משמעותית העונה. מכבי עדיין הפייבוריטית לזכות בתואר, אבל בשני משחקים הכול יכול לקרות במיוחד אם הפועל תארח את המשחק השני, אבל כמועדון הפערים עדיין משמעותיים, ובזה אני מסכים עם אהרון. להפועל יש עדיין דרך משמעותית לעבור כמועדון כדי להגיע לסטנדרטים של מכבי. אין קיצורי דרך בעניין הזה, וגם עונה טובה אחת או שתים, עדיין לא יעלו את הפועל לרמה של מכבי. הפועל צריכה לשאוף להשתלב ביורוליג ומשם לטפס כדי להגיע ברמת המועדון על כל רבדיו לסטנדרטים המקצועניים של מכבי.

עדיין ארוכה היא הדרך, אבל הארינה ההולכת ונשלמת במלחה היא צעד חשוב ומשמעותי בכיוון, כמו גם השפיות שחזרה לשכון בגזרת ההנהלה אחרי הטירוף בתקופת גאידמק, ואגיאר הוא בשורה מעודדת, בדרך לעידן של תחרות אמיתית בביצה המקומית.

תגובתו של אהרון שדה

עקרונית דיברתי כרגע על הישראלים .לא ניתחתי את הזרים ואת השילוב הקבוצתי הכולל אלא דיברתי דווקא על הישראלים.
 לא סתם דיברתי על הישראלים . עשיתי זאת כי דווקא בגזרה זו נשמעת הטענה בזמן האחרון שהפועל טובה ממכבי .
החתמת הלפרין את אליהו יצרה את תחושת המהפך. ולכן אני כאן בשביל לנתח זאת.
בנוסף אבקש להתייחס לעוד מספר דברים שהעלית במאמרך.
1. ההררכייה :
שאלת אותי האם לא אני זה שמצדד בהררכייה נכונה ?
תשובתי בוודאי.
והנה מכבי החלה להצליח לא מתי שהיא החתימה עוד שחקן כפי שחשבו בהתחלה.
אלא מתי ששיחררו (1 את נעימי ועכשיו את כהן ).
וכן מתי שפתאום ג'יימס נפצע (ואגב הוא היה נקודת האור היחידה בתחילת העונה ובכל זאת פציעתו איפשרה לטיוס לבוא לידי ביטוי ).
יחד עם זאת בהיירכייה ישנם כללים ברורים .
אני תמיד טוען שחמישייה צריכה לשחק בין 65 ל  70 אחוז מהזמן ככה גם הספסל אפקטיבי וגם החמישייה מחד לא נשחקת ומאידך רצה ביחד.
כשאתה בא לבדוק את הישראלים ראה איזה פלא מכבי עומדת קרוב לכך והפועל גם בכך מפגרת אחריה.
 65-70 אחוז מהזמן זה אומר 26-28 דקות למשחק.
במכבי בלו משחק 25 דקות ואוחיון 24 דקות. זאת אומרת 61 אחוז מהזמן (סטייה של 4 אחוז מהקריטוריון אותו הצבתי).
בהפועל משחק הלפרין 30 דקות ואליהו 32 דקות זאת אומרת 78 אחוז מהסמן (סטייה של 8 אחוז מהקריטוריון אותו הצבתי ).
בנוסף כשאני דיברתי על ההררכייה נכונה . טענתי שהספסל צריך להיות כזה שברובו (לפחות שלושה שחקנים ) מקבלים לפחות 15 דקות למשחק בכדי להיות שייכים.
בהפועל גרין היחיד שקרוב לכך (14 דקות ) אך פורמלית אין ולו אחד כזה.
במכבי יש שלושה כאלה טיוס (19 ) פניני (18 ) ולנדסברג (17 ).
בקיצור  מכבי קבוצה הרבה יותר בריאה.(לפחות בגזרת הישראלים לא ניתחתי את נתוני הזרים היות וזה לא היה נושא המאמר).
2.  חופש פעולה :
החופש פעולה של גרינברג הוא בגלל הספסל הקצר הוא בגלל הפער בין החמישייה לספסל.
כשיש ספסל חזק "חופש הפעולה " מתקצר והפוך.
אגב חופש פעולה לא ראיתי למשל את רוזן מקבל מגרינברג חופש פעולה למרות שבאשדוד הוא פשוט פורח .
3.בקטנה : לדעתי להפועל עדיף לארח את המשחק הראשון ולא השני.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. עוד פעם הטעות חוזרת
    בעת כתיבה על הפועל "מיגדל" ירושלים
    תציין שאתה כותב על "הפועל "מיגדל" ירושלים "
    עם אתה כותב רק הפועל,הכוונה היא להפועל תל אביב

    1. אני חושב שהטעות היא גם בידך. אם אתה כותב רק הפועל הכוונה היא להפועל גבת/יגור.
      בעת כתיבה על הפועל "SP" תל אביב
      תציין שאתה כותב על "הפועל "SP" תל אביב

  2. לדעתי הדבר הכי מעצבן העונה שרק בליגה הישראלית המטומטמת זה יכול להיות שהאליפות יכולה להיות מוכרעת על הפרש סלים!!! אני כבר לא יודע אם לא עדיף משחק אחד

      1. אהרון הטור שלך דיבר על כך שהיתרון של מכבי בישראלים עשוי להיות מכריע בגמר ואני לא מקבל את ההנחה הזו, ולכן התייחסתי לקבוצה כמכלול.
        אני מקבל עקרונית את מה שאתה אומר לגבי חלוקה בין ספסל לחמישיה, אבל לא נראה לי בעייתי ששחקן בן 31 או 29 ישחק 30-32 דקות. גם בהפועל קיצן משחק 32 דקות, כשדאנקן ודופרי משחקים 26 ו- 27 בהתאמה..

        במכבי לעומת זאת סמית המוביל בדקות משחק נמצא על המגרש 27 דקות, אינגלס 26, בלו 25 ואוחיון 24. אני חושב שגם אם יש סטיה היא לא כזו שתגרום לשחיקה משמעותית מדי.

        לגבי חופש הפעולה גרינברג נותן המון חופש לשחקנים שמשחקים, גם אם אלה אריאל ומנקו לאין לזה קשר לספסל או לא. זו גישה עקרונית שלו והוא גם הצהיר על כך בראיון.
        חופש פעולה זה גם אמירה שמתבטאת בשפת גוף של מאמן שלא צועק על שחקן אחרי כל טעות אלא מעודד אותו ומכוון, ולא רק בדקות משחק אלא בביטחון שמאמן נוטע בשחקניו. בלאט לפעמים באמוציות של משחק ובקפדנות חוטא בזה. אני מעריך מאד את בלאט כמאמן וכאדם, אבל לכל אחד יש חולשות וזו לא בושה. היו הרבה רינונים בעונה שעברה מחדר ההלבשה על כך שבלאט קוטל שחקנים ומוציא להם את החשק לשחק. אני לא המצאתי את הענין הזה. דובר על הלחץ שהוא שרוי בו וגורם לו להגיב לא טוב. שוב הרקורד שלו מדבר בעד עצמו, והוא מאמן יסודי ופרפקציוניסט, אבל לפעמים התכונות האלה הן לרועץ ומשיגות תוצאה הפוכה מהרצוי.

        בכל מקרה כיף גדול להתווכח בנושא, והאמת ככל הנראה חופפת איפשהו באמצע.
        תודה לכולם על התגובות

  3. המאמר מהדר. כמה שיותר תדברו על הפועל ( מגדל ירושלים…), כך יותר טוב. אגב, הופיעו פעמיים תמונות של אותו אוהד ג'ינג'י, שהוא המפורסם מבין אוהדי נפועל. רק רציתי לציין שמדובר בבהמת אדם שלא מפסיקה לקלל מהדקה הראשונה ועד באזר, ואני מתבייש לקרוא לו אוהד.

  4. kush היקר,הטעות אינה בידי
    אני לא יודע איזה קבוצה אתה אוהד,אני כן יודע שהפועל "מיגדל" ירושלים היא קבוצה מעצבנת ומאוסה,עם קהל פתטי ומעצבן,חסר מקוריות,רובו כולו ילדים בגיל 14-16 .
    שני השחקניים הישראלים המרכזיים שלהם הם ליאור אליהו ויותם הלפרין,שני מכביסטים מלידה.
    זה ממש אבל ממש לא הפועל.
    הפועל האמיתית היא הפועל תל אביב.נקודה סוף סיפור

    1. ואני חשבתי לתומי שהפועל האמיתית היא זו שמשחקת באוסישקין…
      אה הוא כבר נהרס ? טוב, אז הקבוצה הנוכחית היא סתם זיוף.
      לא התקדמנו כבר ? אתה יודע הפנקס האדום כבר לא ממש באופנה.

  5. מצחיק לקרוא להפועל ת״א הפועל ״האמיתית״ כאשר חצי היא לא הייתה כלל בליגה קרוב לעשור. בקיצור ב 15-20 שנה כשאומרים הפועל מתכוונים לירושלים . ככה זה כשאתה מביא 4 גביעים מול 0 עגול של האחות הקטנה מת״א . ובעוד בירושלים לוקחים גביע אירופאי נחשב ומגיעים אין ספור פעמים לגמר הפלייאוף בארץ התל אביבית ״הבכירה״ מחפשת דרכה חזרה לליגת העל . אך הכי לא הבנתי את הטענה המגוחכת שרומזת שהפועל היא בעצם מכביסטית מכיוון ששני שחקני מכבי בעברם משחקים בה. אז תן לי להזכיר לך כמה שמות קצת יותר ״ מכביסטים״ ששיחקו בקבוצתך האהובה על חורבות אושיסקין מנוחתו עדן .1

  6. .1. מיקי ברקוביץ הלט הוא גדול סמלי מכבי בכל הזמנים .2 דורון שפר היה קצת יותר מזוהה עם מכבי מאשר אליהו . גם צביקה שרף אלף קליין ז״ל ועוד שחקנים בכירים רבים כמו האווי לאסוף ז״ל עשו את הדרך הזו. האם בחורבות אושיסקין מתכחשים להיסטוריה ?

  7. מאחר שהייתה חפיפה מסויימת בין העליה של הפועל בשנות ה-90 לנפילה של מצרפלס ת"א ("בירה מכבי" בזמנו), אני חושב שחלק מהאוהדים שלהם פיתחו מן אינפנטיליות חביבה אבל קצת אובססיבית כלפינו. היום שהם כבר חזרו מההריסות ועשו דרך מעוררת כבוד היית מצפה שכבר יעבור להם לא? לך תבין.
    צריך לאמר שאחרים היו באים לעודד איתנו במשחקים נגד מכבי, אז לא נשפוט את כולם לרעה בגלל חום כזה או אחר.

  8. על חורובות אוסישקין קמה מחדש הקבוצה הכי מרגשת בספורט הישראלי..
    אנחנו הפועל חביבי,לא יעזור לכם
    איזה כיף היה לנצח את הקבוצה המנופחת והעשירה שלכם ברבע גמר הגביע..
    כשאומרים הפועל מיתכונים הפועל תל אביב,גם בכדורגל וגם בכדורסל.
    ליאור אליהו אמר שנה שעברה:"הקהל של הפועל שונא את מכבי יותר מאשר אוהב את הפועל" לשטיתך הוא התכוון לקהל של מיגדל[הרי הוא אמר הפועל ולא הפועל תל אביב,וככה זה ב15 שנה האחרונות לא?]
    ועכשיו הקהל שלכם מיתיחס אליו כאילו הוא חצי אלוהים.
    מה שציינת ברובו הגדול הנכון,אבל הפועל היתה רק תחנת ביניים עבורם,הם לעולם לא היו סמל
    כיבדתי אותך ואת המאמרים שלך מאוד,עד שכתבת "אושיסקין ".
    ואוהדים שלנו יעודדו פחות או יותר כל קבוצה בעולם שתשחק נגד מכבי,בימקום ליכתוב שטויות תחשבו בינתיים על שירי שחקנים מקוריים במקום לחכות את השיר של טופוזאקוב וקרטיס קלי

  9. אתה כל כך חסר מודעות שזה עצוב. אין בעיה שאתה חושב שהפועל שלך היא הכי הכי והיחידה, אבל גם אוהדי הפועל ירושלים חושבים ככה על הקבוצה שלהם, ובירושלים שאומרים הפועל לא מתכוונים לקבוצה שלכם מה לעשות. אגב זה ככה גם בהפועל חיפה, באר-שבע, פ"ת וכו'. אבל רק מצד אוהדים של ת"א באה הדרישה ההזויה לקבל את הנחת היסוד הבסיסית שלהם. אגב לדעתי זה מופנה בעיקר להפועל ירושלים כדורסל כי בכדורגל אתם באמת הקבוצה הכי בכירה ולא מרגישים מאוימים, אבל בכדורסל אתם יודעים שהשארנו לכם אבק מכל הבחינות, כמות קהל, הישגים, מסורת באירופה, הכל.
    אגב, לא זוכר אוהדים שלכם באים למשחקים של ראשלצ או אשדוד, או אפילו אשדוד עם תואר (חיפה) שהם שיחקו נגד מכבי. אבל כל פעם שהפועל משחקת בנוקיה באים החברים מאוסישקין ומעודדים איתנו ביציע. צר לי לנפץ לך את הבועה. אגב יש לנו גם לא מעט אוהדים (מעגל שני , לא שרופים) בכדורסל שאוהדים את קבוצת הכדורגל שלכם, אני מניח שגם בגלל זה אתם לא מתים עלינו, "לוקחים לכם אוהדים". בכל זאת יש לכם מאות אלפי אוהדים בכדורגל הרבה יותר ממה שיש לנו בכדורסל ועדיין לנו יש יותר אוהדים מקבוצת הכדורסל שלכם. אז חשוב לציין שבסה"כ כל הקישקושים הסמנטיים האלה על מי הפועל ומי לא באים מקנאה פשוטה ודי פתטית, שנובעת כנראה מהגנים המכביסטים שטבועים בכם מאז שהייתם ספינת הדגל של מאפ"י עלק. ברגע שנגמרה השחיתות, שלא הייתה שונה מהאפלייה של מכבי עם רשות השידור, חזרתם לגודל הטבעי שלכם וזה כואב. אני למשל יפרגן להפועל ת"א בכדורגל למרות שאני אוהד הפועל (ירושלים) ואני לא מרגיש שום רגשי נחיתות בגלל שהקבוצה שלי בכדורגל קטנה יותר. אתם לעומת זאת (חלקכם), לא יכולים להשלים עם זה, וזה קצת חבל כי סך הכל יש לנו הרבה במשותף, אבל יותר מזה זה בעיקר מצחיק.
    קח את זה בקלות גבר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט