מעורב אולימפי (2): עם 1,014 מדליות (ז"א 338 מזהב…), אולימפיאדת טוקיו היא הגדולה מכולן (לפחות במס' המקצועות והמקצים) / מנחם לס

1.בכל אולימפיאדה נוספים ענפי ספורט מסויימים בהתאם למיקום האולימפיאדה ו'טעם' האזור, וכן מנסים כמה ענפים חדשים בהתאם לפופולריות חדשה אצל צעירי העולם. כמה מקבלים צ'אנס אחד ואז נעלמים, וכמה קובעים יתד להישאר לעתיד. כמה כבר נוסו ונעלמו, ומקבלים צ'אנס חדש.

(רק עניין של זמן)

2. בייסבול

בייסבול נוסה כבר כ-EXHIBITION GAMER בעבר, אבל רק ב-1992 כספורט נושא מדליות, הייתי שם עם בן זוגי הקבוע עופר שלח (אני ככתב "ידיעות אחרונות" והוא כאיש "מעריב"), כששנינו יודעים שאנחנו כותבים לארבע רוחות השמיים ולא לאנשים. הפעם זה שונה. באתר הופס בייסבול מתפתח להיות ספורט בר כיסוי קבוע, ומעולה. הייתי מחלק את רמת ההתעניינות והעוצמה של האתר ב-75% הופס, עם 12% לענפי הספורט בדיומא (אופניים, שחמט, סנוקר, א"ק, טניס, כדורסל מכללות, ושונות), 8% פוטבול, ו-5% בייסבול (תודות ליוני וארז).

לא ארחיב את המצע בקשר לבייסבול. ארז ויוני יעשו זאת. ישנה לישראל גאווה מיוחדת במינה בהיותה אחת משש מדינות ס"ה להתמודד על מדליות אולימפיות.

הפעם הבייסבול קופץ כמעט לראש הרשימה בהיותו הספורט הלאומי של יפן – מדינה מטורפת למשחק מאז שהאמריקאים הציגו אותו למדינה (עוד לפני מלחמת העולם, לידיעתכם!). ליגת NPB (NIPPON PROFESSIONAL BASEBALL) היא שנייה רק ל-NLB. שחקנים כהידיאו נומו, אישירו סוזוקי, היידקי מצואי, יו דרביש, ושוהיי אוטני הוכיחו לאמריקאים שישנם אשפי כפפות ומחבט גם ב-JAPAN, ועשרות שחקנים – בעיקר מארצות מרכז אמריקה ובראשן הרפובליקה הדומיניקנית – הוכיחו ומוכיחים שהבייסבול הפך למשחק לא רק אמריקאי, אלא גם מרכז ודרום אמריקאי, ואסייני (עם טרוף מחלט ביפן ודרום קוריאה).

אם ישראל תשיג מדליה בבייסבול ( כמובן שזה WISHFUL THINKING) זה יהיה הישג שאולי יפתח את השער להמוני צעירים כי מבחינת מזג האוויר ישראל היא מקום עשר לבייסבול.

3. סופטבול

הפעם האחרונה ששיחקו סופטבול באולימפיאדה הייתה אכזבה מהגיהנום לאמריקאיות שנחשבו לטובות בעולם ללא תחרות. זה היה ב-2008 והמנצחות היו היפאניות בתוצאה 1-3.

הסופטבול, כמו הבייסבול, היה ענף הנושא מדליות מ-1996 אבל נמחק מענפי האולימפיאדה ב–2008. סופטבול הוא משחק לנשים בלבד כמו שדהבייסבול הוא לגברים בלבד. העונה תשתתפנה נבחרות יפאן, ארה"ב, אוסטרליה, איטליה (כולן אמריקאיות עם סבתות מארץ המגף!), מקסיקו, וקנדה. כולן תשחקנה נגד כולן בשיטת ליגה והשתיים הראשונות משחקות על מדליית הזהב בעוד ש-3 ו-4 משחקות על הארד.

לשתי אמריקאיות תהיה הזדמנות לכפר על הפסד 2008, ובמיוחד לפיצ'רית המפסידה מלפני 13 השנים שהיא כיום בת ה-35 מוניקה אבוט.

הערה: הפיצ'ינג בסופטבול הוא מ-13.1 מטר, והוא UNDERHAND. בבייסבול המרחק הוא 18.4 מטרים. טובי החובטים בבייסבול ניסו לחבוט נגד נשים בסופטבול, והתקשו למרות שהכדור בסופטבול הוא גדול יותר (קוטרו גדול בהרבה). דריק ג'יטר, החובט המצוין מהיאנקיס אמר: "אני מעדיף כבר לחבוט נגד פיצ'רים מבייסבול מאשר נגד הבנות הללו עם האנדרפיצ'ינג שלהן".

4. SKATEBOARDING

בתמונה לטישיה בופוני הברזילאית, אחת הטובות בסקייטבורדינג

הוועד האולימפי נאלץ להיכנע לדור הצעיר: סקייטבורדינג הוא חלק מאולימפיאדת טוקיו, והוא כאן להישאר. הוא כבר אושר כספורט מרכזי לאולימפיאדת פאריז ב-2024.

באולימפיאדה יהיו שני סוגי סקייטבורדינג: PARK AND STREET:

Two disciplines will be showcased at the Tokyo Games: park and street. Park competitions take place within a dome-shaped bowl, and skaters focus on maintaining good flow through the course while executing tricks. Street competitions feature a course with stairs, rails and other features that replicate popular real-world obstacles. In both disciplines, a group of judges will score each run.

התקווה האמריקאית הגדולה הוא נייג'ה הוסטון, 13 פעמים מנצח X-GAMES בן ה-26. התחרות ת תקיים ב–ARIAKE SPORT PARK שמבנהו מזכיר עיר יפאנית עם מדרגות, מנהרות, ספסלים, גשרים, CURBS והנדריילס. השיפוט יהיה על מהירות, STYLE, מקוריות, ותיחכום. הוסטון, והיפאני יוטו הוריגום הם הפייבוריטים בין הגברים. הברזילאית בתמונה וההולנדית קנדי ג'ייקובס הן הפייבוריטיות בין הנשים. באליפות הפארק (עליות וירידות) הפייבוריט הוא האמריקאי בן הוואי היימנה ריינולנדס, ובין הנשים בת ה-16 מקליפורניה ברייטון זומר והסנסציה הבריטית בת ה-13 סקיי בראון.

5. גלישת גלים – SURFING

הגולש האמריקאי ג'ון-ג'ון פלורנס האמריקאי, כרגע המועמד לזהב

כנאה שגם ספורט זה הוא כאן להישאר בגלל הפופולריות העצומה שלו בין בני הנוער בכל רחבי העולם. הספורט הזה כבר אושר גם לאולימפיאדת פאריז אם כי ייערך בטהיטי, 14,000 ק"מ מפאריז.

There will be a men’s contest and a women’s contest at the Tokyo Olympics, and both will feature preliminary-round heats followed by a head-to-head knockout competition. Events will take place at Tsurigasaki Beach in Ichinomiya (about 45 miles southeast of Olympic Stadium), and the contest window is very flexible — it’s not uncommon for a competition day to get postponed to a later day when better wave conditions are forecasted.

6. טיפוס 'הרים' בדמות קירות (SPORT CLIMBING)

אלוף העולם היפני טומואה מרסאקי בטיפוס

בין שימון לביני, אני לא בטוח בקשר לספורט הזה. זה מתחיל להיראות לי יותר כמו קרקסנות, אז הרשו לי לעבור לספורט הבא אחרי התמונה.

A climber attempts a boulder problem

7. קרטה

KARATE, ספורט הלחימה שמקורו באי אוקינווה מ-1858 יעשה את ברית המילה בטוקיו, אבל כל המשך או בר מצווה לא יהיה לו. הספורט התפתח GLOBALLY אחרי מלחמת העולם ה-II, והיפאנים הורשו להכליל אותו באולימפיאדה שלהם. המשך בפאריז לא יהיה לו.

יהיו שני מיני קרטה באולימפיאדה: ה-KATA וה-KUMITE.

Kata is the demonstration discipline where athletes are judged on karate techniques, and kumite is the fighting discipline where athletes compete head-to-head. There are three weight classes each for men and women in the kumite discipline. Competition will take place at the Nippon Budokan, which hosted the first-ever World Karate Championships in 1970. 

8. כדורסל 3X3

זהו הענף הקונטרוברסאלי ביותר כי עד לפני כמה חודשים בודדים לא היה בטוח מי יכול להשתתף ב-3X3: במילים אחרות, "האם מותר או לא לשתף שחקני NBA שהיו בצוות האולימפי לכדורסל, או בכלל? ארה"ב החליטה לא לשתף והיא נכשלה במשחקי המבחן. הנשים כן תגענה לאולימפיאדה.

ללא האמריקאים, הענף שיכול היה להיות מעניין במיוחד הפך לדי מינורי. שקיל או'ניל, אגב, הציע את עצמו לנבחרת ארה"ב, "אם יש עניין". (מסתבר שלא היה).
.

המשחק דומה בחוקיו לחוקי המשחק האמיתי אבל על חצי מגרש כשסל שווה נקידה, ושלשה שווה נקודותיים, ומשחקים עד שלקבוצה ישנן 21 נקודות.

לכל קבוצה מחליף אחד, ז"א קבוצה עולה עם 4 (והבידור יהיה אם עולים עם גבוהים, נמוכים, או 'בינוניים', ואיזה סוג שחקן יהיה המחליף).

9. גימיקים

לא יחסרו גם גימיקים באולימפיאדה, כגון משחי שליחים עם 2 זכרים ושתי נקבות אבל אין לי כוח יותר (אני בטוח שבאולימפיאדה הבאה בערב הסעודית ב-2030 יהיה מרוץ 100X4 עם שלושה זכרים ונקבה אחת. מעניין אם היא תרוץ ראשונה, שנייה, שלישית, או אחרונה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 38 תגובות

  1. גם אני לא כל כך מתלהב מהענפים החדשים, אבל הניסיון עצמו לרענן מבורך. אני הייתי מסיר ענפים כמו קרב חמש מודרני (שהוא הכל פרט למודרני) ובאופן כללי נמנע מלהיכנס לגימיקים מתחכמים וניסיונות להמציא את הגלגל מחדש כמו כדורסל 3×3 (אם כבר, למה לא כדורגל חופים/אולמות/7×7).

  2. בגלישה צריך לזכור ג'ון פלורנס רק חזר מפתיעה שהשביתה אותו לרוב עונת הגלישה (קרע ברצועה) וכבר שנתיים הוא נאבק עם הפציעה הזו. הוא חזר במיוחד לתחרות בהוואי כדי להבטיח את המקום בנבחרת מול קלי סלייטר.
    מי שכרגע הם המועמדים לזכייה הם הברזילאים: גבריאל מדינה (שנמצא בכושר מטורף ומוביל כרגע בדרוג בדומיננטיות מרשימה) ואיטלו פריירה (אלוף העולם המכהן וגולש מלהיב שלעצמו).
    בנשים, קאריסה מור האמריקאית היא הפייבוריטית, שגם היא נהנית מעונה סופר דומיננטית עד עכשיו.

  3. בוקר טוב.
    עוד לא קראתי את המאמר – אבל מי שרוצה לראות נבחרת ארה"ב רעה להפליא מוזמן:
    https://sportsbay.org/watch/113593/1/team-usa-vs-spain-live.html
    אוסף אקלקטי של שחקנים ללא שום כיוון או דרך.

  4. זה נראה כאילו האמריקאים בונים שדוראנט יעשה 2010… או שדוראנט ולילארד ינצחו את כולם בתחרות קליעות מהשלוש. פשוט משחקים רע.

  5. תודה רבה דוק.
    ה-3X3 נשמע מעניין. למה האמריקאיים לא שלחו קבוצה מליגת הביג-3 שלהם?
    ואיך לא פינקת אותנו בתמונה של הסקייטבורדיסטית הברזיליאנית?
    https://www.instagram.com/p/CL5aVbPHSgX/

  6. אני לגמרי בעד סקייטבורד וגלישת גלים באולימפיאדות.
    שני ענפים שנמצאים אתנו שנים רבות וראוי שיהיו אולימפיים.
    אולי צריך לצור בריכות גלים באולימפיאדות לימים בהם הים לא….

  7. תודה רבה מנחם, לא היה לי מושג שכל הענפים האלה הוספו לאולימפיאדה. אולימפיאדה היא קצת כמו בופה ענק עם המון סוגים של אוכל ובלגן, אבל בעיני האולימפיאדה היא פחות הכדורגל והכדורסל, שיש להם תחרויות גדולות משלהם, ויותר הענפים העיקריים – שחיה, התעמלות ואתלטיקה. אהבתי גם את ההתנגשויות הבין מעצמתיות של פעם – ארהב נגד ברהמ נגד סין, עם איזה שחיף בריטי שמבליח מדי פעם ונראה לא קשור לכלום (סבסטיאן קו, סטיב קראם).

  8. הם צריכים עם להוסיף ענף חדש ויחודי לאולימפיאדה הזאת: הדבקת קוביד
    הודו מועמדים לזהב אבל ברזיל משתעלים ממש מאחוריהם

    1. האמת שאין סיבה היום, אבל בגדול סופטבול משחקים במגרשים קטנים יותר, והכדור גדול יותר ונזרק באופן שהוא לא מגיע למהירויות של הבייסבול, ובכך הוא נמצא מתאים לנשים, בשל ההבדלים הפיזיים בין נשים לגברים. בבייסבול יש למרחק בין הבסיסים חשיבות כמעט מיתולוגית מאחר ולא ניתן לרוץ "מהר יותר מהכדור" ובכך נשים, בייחוד בעבר, היו פשוט נפסלות ולא מצליחות להגיע לבסיס בכל מהלך שכלל החזרה של הכדור לבסיס הראשון או לבסיסים אחרים, מה שמכונה bang-bang שבו הרץ והכדור מגיעים בו-זמנית. בסופטבול המרחקים הקצרים אפשרו גם לנשים לפתח משחק תחרותי. האם היום צריכה להיות ההפרדה? לא בטוח, ולדעתי יש מקום לשלב בייסבול נשי (וכן סופטבול גברי) אבל זה המצב היסטורית, וכרגע אומרים יפה תודה בעולם הבייסבול שבכלל זה נכלל באולימפיאדה.

  9. אין לי בעיה עקרונית עם מקצועות כמו בייסבול.
    אבל סקייטבורד, גלישת גלים (וגם התעמלות אומנותית, קפיצות למים וכו') זה קצת יותר אומנות וקצת פחות מידי ספורט. בסוף המבחן הוא כמה שופטים שקובעים מה הכי יפה בעיניהם והקריטריונים לא ממש מוחלטים.
    בהתעמלות היתה בעיה כזו ולמיטב ידיעתי סידרו את הקריטריונים (למרות שזה אף פעם לא יהיה מושלם).
    קצת כמו תחרות הטבעות שאחד המתחרים בקבוצה שלך

  10. תודה דוק על ההרמה, היום עולה הפוסט על הנבחרת המארחת, יפן, ובימים הקרובים נמשיך להתוודע ליריבות של ישראל בטורניר.אני מקווה שיהיה לבייסבול המשכיות גם באולימפיאדות הבאות, ולו רק כדי להגביר את העניין שתיצור נבחרת ישראל שמה…
    סופטבול, כענף זוכה היום לסוג של עדנה, דווקא כספורט לגיטימי, בעוד ששנים הוא היה ה"בייסבול הנשי" הרי שדווקא הניסיונות של נשים לשחק בייסבול נתן לסופטבול סטטוס יותר לגיטימי, אבל באולימפיאדה כמו באולימפיאדה, זה יהיה שוב הבייסבול הנשי. היה מקום לדעתי לשחק גם סופטבול גברי וגם בייסבול נשי, אבל שיהיה. בכל מקרה זה ספורט מרתק לחובבי הענף, ונכון שזורקים הפוך מהבייסבול, אבל כבר ראיתי כמה זורקים וזורקות שעושים מהזריקה הזו משהו שלא הייתי רוצה לעמוד בדרכה…

    1. בעולם (וגם בארה"ב) אין מספיק משתתפות כדי לקיים טורניר איכותי. לאור זה התאחדות הבייסבול העולמית חברה לסופטבול כדי להחזיר את הענף למשחקים האולימפיים (אין הרבה סיכוי לענפים ללא נשים להיכנס, לכן בשנים האחרונות אנחנו רואים גם סומו לנשים ברמת הטורנירים הבינ"ל). לאור ההיסטוריה של הענפים, כנראה שזה יישאר ככה..

  11. תודה רבה מנחם .
    כמה תוספות
    1. כפי שנאמר בכל אולימפיאדה ישנם ענפים חדשים שמגיעים על חשבון חלק מהענפים הישנים .
    ישנם ענפים שכמובן תמיד יהיו כמו אתלטיקה שחייה והתעמלות או משחקי הכדור הקבוצתיים המסורתיים
    ( רגל , סל , יד , עף ומים ).

    אך אחרים מגיעים לעיתים נשארים לעיתים הולכים
    הג'ודו למשל זכה להופעה בטוקיו 1964 מאז נעלם אך חזר ב 84 והיום מדובר בענף חזק מאד.
    גם כדורעף החופים הגיע לא מכבר והטניס חזר לאחר היעלמות ארוכה .

    השאלה אלו ענפים יישארו ואלו יוחלפו .

    2. הבייסבול להבנתי כאן להופעת אורח או יותר נכון מארחת .
    בגלל שהמשחק פופולרי ביפן ולכן הוא לא צפוי להצטרף אלינו לפריז 2024

    ייתכן שזה בדיוק המצב של הספוטבול

    3. מסכים איתך חלקית לפחות לגבי הענפים החדשים אבל ….מה שיתפוס יישאר מה שלא לא לא קרה כלום ….אם כי ישנם ענפים שאני מתקשה מאד להבין את השייכות שלהם לאולימפיאדה במיוחד אלו הנתונים לשיפוט סוביקטיבי ? של שופטים כשחייה צורנית .

    4. כפי שאמר עמיחי בגלישת גלים יש לנו נציגה שמה
    ענת לליאור בן 21 סגנית אלופת אירופה לנוער
    ( חשבתי שיהיו לנו כמה נציגים ישראלים אולי בהמשך ).

    5. קארטה זהו ענף נהדר שיוכל להוציא ממנו כמה ישראלים רציניים בעתיד להערכתי
    גם 3/ 3 בכדורסל נראה לי אדיר עם אפשרות לשלישיה ישראלית בכירה בעתיד.

    6. בכל הקשור לגימיקים אני בעד אני חושב שראוי מאד להוסיף ולהחליף ענפים גם באתלטיקה
    או להוסיף עוד 2 תתי ענפים כל אולימפיאדה ולו משום הסיכוי המוגבר לשבירת שיאי עולם .
    היום שבירת שיאים נדירה הרבה יותר
    ובשביל לייצר עניין הייתי מוסיף כל אולימפיאדה 2 ענפים למשל ריצת 150 מטר או 300 או 1000 זה יכול להיות מרתק .

  12. שיוסיפו כמה סוגי ספורט שיירצו, גם כך אדם אחד לא יכול להקיף את האולימפיאדה 365 מעלות, תמיד יש סדק קטן דרכו היא יכולה….
    מי שרוצה יבחר לצפות בטיפוס הרים (או קירות), מי שלא, יכול להתנחם במשהו אחר. יש דברים יותר גרועים באולימפיאדה (אתמול קראתי כתבה, לא זוכר היכן, לפיה האיגוד האולימפי כופה על משתתפות בכדורעף חופים מסקנדינוויה ללבוש את המכנסונים המזעזעים האלה. כשסירבו, הודיעו להן שהן ייזרקו מהתחרות)

  13. מנחם, כל 4 שנים (הפעם 5) זה חוזר על עצמו – כשאתה מהלל את האמריקאים כאומה הספורטיבית הגדולה ביותר בעולם שהרי הם מחזיקים ביותר מדליות זהב מכל מדינה אחרת.
    אבל זה שאומה שיש לה 330 מליון תושבים לוקחת יותר מדליות מפינלנד שבה חיים 5.5 מיליון תושבים לא מלמד על הספורטיביות של האמריקאים אלא על כך שהם רבים יותר.
    כדי לדעת משהו על האיכות הספורטיבית של אומה צריך לבדוק כמה זהב יש לה פר-קפיטה (לנפש) וכאן האמריקאים נמצאים במקום נחמד אבל לא מאוד מרשים.
    הנה העשיריה הראשונה:
    Rank Country Medals Population Population
    per Medal
    1 Finland 303 5,407,040 17,845
    2 Sweden 494 9,490,683 19,211
    3 Hungary 491 9,962,000 20,289
    4 Bahamas 13 353,658 27,204
    5 Denmark 194 5,580,516 28,765
    6 Norway 153 5,005,700 32,716
    7 Bulgaria 217 7,364,570 33,938
    8 Jamaica 78 2,705,827 34,690
    9 New Zealand 117 4,432,620 37,885
    10 Estonia 34 1,318,005 38,764
    במילים אחרות בפינלנד יש מדליית זהב אחת לכל 17,845 (שזו עיירה בינונית).
    האמריקאים נמצאים הרחק מכל המדינות האלה במקום ה 38 עם כשלכל 124,259 נפשות יש מדליית זהב אחת – זה בהחלט מרשים והרבה יותר טוב מישראל (במקום ה 80) אבל רחוק מאוד מגג העולם הספורטיבי.
    כל הנתונים בלינק הזה:
    http://www.medalspercapita.com/#medals-per-capita:summer

  14. מל, חוקי פיב"א בנוגע לכדורסל 3X3 אוסרות על שיתוף שחקנים שהופיעו בנבחרת הבוגרת של אותה המדינה. לכן שחקנים כמו שאק או מרבית משחקני הביג 3 לא רלוונטיים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט