תעודת סמסטר א' 2014 – ליגת העל / מתן גילור

 

תעודת סמסטר א' 2014 – ליגת העל

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

או פשוט הירשמו בפינה השמאלית עליונה וקבלו עדכונים הישר לתיבת הדואר האלקטרוני.

***

להלן 11 המצטיינים של המחצית הראשונה של העונה, לפי 3-3-4 (קרי שוער, 3 שחקני הגנה, 3 שחקני קישור ו-4 שחקני התקפה):

שוער: מחמוד קנדיל (איחוד בני סכנין) – לאחר עונה בינונית מינוס בשנה שעברה, חל שיפור ניכר ביכולתו. שנים רבות שלא היה שוער כל-כך איכותי מהמגזר הערבי. מגלה יכולת טובה בכדורי גובה, אחד על אחד ועל קו השער. נכון, לא מדובר על השוער הכי מוכשר בליגה, אך בהחלט היציב מבניהם. אמנם חואן פאבלו קולינאס ואוסטין אג'ידה ספגו פחות ממנו אך שחקני ההגנה של סכנין נחותים לעומת שחקני ההגנה שמשחקים במכבי תל אביב ובהפועל באר שבע. פחות משער למשחק עבורו זו בהחלט תעודת כבוד.

הגנה: קרלוס גרסיה (מכבי תל אביב) – מבחינת נתונים, דווקא לבלמה השני של מכבי ת"א, איתן טיבי, יש את הפוטנציאל להיות הבלם הכי טוב בליגה. ברם, השקט, אינטליגנציית המשחק, שבירת הלחץ ויותר מהכל היציבות ומיעוט הטעויות הופכים את גרסיה לבלם הכי טוב מפתיחת העונה.

אופיר דוידזאדה (הפועל באר שבע) – מכל שחקני ההגנה בליגה, דוידזאדה היחיד שהיה בעל משמעות גבוהה וחיובית הן בהגנה והן בהתקפה. אעפ"י שסגנון המשחק של ב"ש גורם לכך שכמות הבישולים שלו לעומת העונה שעברה בירידה, המעורבות שלו בהתקפות כלל לא פחתה. משתתף פעיל בניהול המשחק ואוטם את אגף שמאל.

יאיא פטי (מועדון ספורט אשדוד) – מעוז ההגנה של אשדוד. משרה ביטחון על שאר ההגנה הדי חסרי ניסיון של אשדוד. חזק, מהיר וחכם.

ראויים לאזכור: עופר ורטה (מ.ס. אשדוד) וויליאם סוארס (הפועל ב"ש)..

קישור: ערן זהבי (מכבי תל אביב) – 12 שערים הם מנת חלקו של זהבי, אבל הם לא מספרים את עיקר הסיפור שהוא ניהול משחק ההתקפה של מכבי ת"א והפגנת מנהיגות.

פיראס מוגרבי (איחוד בני סכנין) – השחקן הכי טוב בליגה בניהול התקפה מתפרצת. מהירות, שליטה בכדור ויכולת מסירה הופכים קבוצה בינונית למסוכנת כל אימת שהכדור ברגלי היריבה.

אחמד עאבד (עירוני קרית שמונה) – אולי על הנייר מדובר על חלוץ, אבל מי שצפה במשחקיה של ק"ש יודע שמדובר על קשר לכל דבר ועניין. עוזר בניהול המשחק וכניסות לאמצע ומסוכן ביותר בדריבל באגף, דבר אשר מפנה שטחים לברק בדש ודוד מנגה.

ראויים לאזכור – דויד סולארי (מ.ס. אשדוד), גל אלברמן (מכבי תל אביב), גל אראל (הפועל באר שבע).

התקפה: אליאניב ברדה (הפועל באר שבע) – ברדה, לראשונה בקריירה, שיחק בעמדת הקשר-חלוץ. מעין עושה משחק שגם נכנס המון לעומק ומבצע חילופי מקום לא רק עם שחקני הקו, אלא גם אם החלוץ המרכזי. מרשים באיזה איכות גבוהה הוא מבצע את התפקיד. מכל הליגיונרים שחזרו לאחרונה הוא זה שעשה באירופה את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר (וגם היחיד שבאמת היה שם פקטור). שחקן שחוזר לארץ עם כזו מוטיבציה, כזה כושר גופני ומחויבות בכל תקל ובכל כדור אבוד, ראוי להערכה רבה.

עומר דמארי (הפועל תל אביב) – החלוץ הכי טוב בליגה. דווקא כשלידו שחקני ההתקפה של הפועל ת"א ביכולת מאד פושרת במקרה הטוב, דמארי מתעלה ומנצל מצבים בצורה מיטבית.

זרקו קוראץ' (הפועל חיפה) – 45% משעריה של הפועל חיפה וקצב של שער לכל שני משחקים, בלי שחקנים טכניים מאחוריו. בעיקר בזכותו, במקום להיאבק בתחתית, הפועל חיפה נאבקת על מקום בפלייאוף העליון.

אנתוני נוואקמה (הפועל רעננה) – 3 שערים ו-3 בישולים, אך יותר מזה התקפה של איש אחד. רעננה הקבוצה שמשחקת הכי נסוג בליגה (בטח נגד הגדולות) ובכל זאת הוא מצליח לייצר יש מעין לבדו מול שחקן הגנה ולעיתים אף יותר. מהיר וחזק מאד, מה שמאפשר לו גם לשמור על הכדור עד להצטרפות של שחקני הקישור.

ראויים לאזכור – מאור בוזגלו (הפועל באר שבע), מוחמד כליבאת (איחוד בני סכנין), ברק בדש (עירוני קרית שמונה).

*

ה-MVP: בכוונה קראתי לסעיף זה ה-MVP (Most Valuable Player) ולא השחקן המצטיין. קשה לי להכריע האם השחקן הכי טוב היה קרלוס גרסיה בהגנה, ערן זהבי בקישור או אליניב ברדה בהתקפה, אבל ברדה הוא זה שנתן את הערך הגבוה ביותר לקבוצתו. הפגיעה בהפועל באר שבע מהעדרו של ברדה תהיה גדולה בהרבה מאשר הפגיעה במכבי תל אביב, אם זהבי או גרסיה יעדרו. יכול להיות שאם נחפש טוב נמצא עוד שחקן שהקבוצה כה תלויה בו, אבל כשמחברים את היכולת שהפגין + הצלחת הקבוצה + ערכו לקבוצה, אליניב ברדה הוא שחקן הסמסטר.

השחקן המאכזב: ציפיות רבות היו מהתקפת הפועל ת"א שנחשבת למוכשרת בליגה. מעבר לדמארי שהיה מצוין, שכטר היה בינוני. גילה יכולת נמוכה בניצול המצבים, אבל עשה את תפקידו בצורה הרבה יותר טובה ממה שהוצג בתקשורת. לעומתם, גילי ורמוט פשוט היה חלש. שחקן הכי יצירתי בהפועל ת"א לא הצליח להביא את יכולתו לפרוץ הגנות צפופות לידי ביטוי, כפי שעשה תחת אלי גוטמן. מבחינתי גילי ורמוט הוא אכזבת הסמסטר.

*

הקבוצה המצטיינת: מכבי תל אביב – מה יש לומר? מקום ראשון, מעל ל-81% הצלחה, כבשה הכי הרבה וספגה הכי מעט, זאת תוך כדי שפעמים רבות היא גומרת את המשחקים כבר בהתחלה ומציגה את הכדורגל האיכותי ביותר. זאת ועוד, היא עושה זאת למרות 10 משחקים נוספים במפעלים האירופאיים.

הקבוצה המפתיעה: הפועל באר שבע – רק בשנה שעברה ניצלה הקבוצה מירידה במחזור האחרון, בשל ניצחון בנתניה מול מכבי המקומית. השנה, תודות לרכש מוצלח, הקבוצה נמצאת במקום השני, ברמת ודאות גבוהה להשגת כרטיס לאירופה. זאת תוך גמישות מחשבתית והתאמה ליריבה, דבר אשר הוביל אותה לניצחונות על מכבי ת"א, הפועל ת"א, מכבי חיפה ואיחוד בני סכנין.

ראויה לאזכור – איחוד בני סכנין שאיש שלא צפה את מקומה בצמרת.

הקבוצה המאכזבת: בני יהודה תל אביב – הפעם האחרונה שהקבוצה סיימה את העונה מתחת למקום ה-5 היתה בעונת 2007/2008. למרות הנתון לעיל ולמרות דרור קשטן בעמדת המאמן (עד שפוטר), הקבוצה מוצאת עצמה עמוק במקום האחרון.

ראויות לאזכור – מכבי חיפה והפועל ת"א שבמקום לאיים על האליפות חזרו רק לאחרונה לאיים על הכרטיס לאירופה ומקומן בפלייאוף העליון אפילו לא קרוב לרמת ודאות גבוהה.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. זה לא הישג גדול לערבים ששניים מהם ב-11 שלך?
    ומה שאני לא מבין בקשר לזרים: אם היו עושים את ה-12 הטובים בכדורסל, אני מ\עריך ש-8 או 9 היו זרים. למה בכדורגל ישנם רק 2 זרים בהרכב?
    לא מביאים מספיק טובים? לא משלמים מספיק? האם לזרים קשה להתבלט בכדורגל הישראלי?

    1. קודם כל, לא מדובר על השחקנים הכי טובים בכלל, אלא רק על חצי העונה הראשונה של 2013/2014.
      הסיבות לכך שבכדורגל יהיה % ישראלים גבוה יותר הן, בין היתר, כדלהלן:
      1. בכדורגל יש 5 זרים בסגל של 20+ שחקנים. בכדורסל 4-6 מסגל של 12-14.
      2. מרכז הכדורגל זה אירופה ואח"כ דרום אמריקה. תאר לך מצב שבכל מדינה בארה"ב היו לא רק ליגת כדורגל אחת, אלא ליגה ראשונה, ושניה ושלישית ושתי ליגות בדיוויזיה רביעית ו-4 בדיוויזיה חמישית וכך עד תשיעית לפעמים. כמה זרים איכותיים היו מגיעים לישראל?
      3. מכבי ת"א היא בטופ האירופאי בכדורסל והיא אבן שואבת לשחקנים זרים גם לשאר הליגה בשאיפה להגיע אליה. בכדורגל אין קבוצה בסדר הגודל הזה.

    2. בכל קבוצה בכדורגל הישראלי אני מתאר לעצמי עד כמה שאני יודע מותר רק עד 3 זרים וזה מתוך 11 על המגרש ועוד הרבה על הספסל ולכן אם אתה משווה את זה לכדורסל בישראל שמספר הזרים בו הוא עד 4-5 זרים לקבוצה ומותר להחליף זרים במהלך העונה (שערורייתי בעיני) אז הזרים הרבה יותר משפעים .
      לא רוצה להיכנס לעניין בעדיפות על המיסוי של הזרים לעומת הישראלים (יוצא מצב אבסורד שיותר זול להביא זר בינוני מישראלי של הטופ) אבל בגלל שתי הסיבות האלו הייתה שביתת שחקנים שנה שעברה.
      תודה מתן על הפוסט , מנחם מקווה שנתת לו חוזה עבודה טוב.

      1. בכדורגל אין פיקציות כמו כדורסל. 5 זרים. שים אותם איפה שאתה רוצה. על המגרש, בספסל או ביציע. מותר לרשום בבקרה רק 5 זרים וכולם יכולים לשחק ביחד (כי גם אז נשמר רוב ישראלי על המגרש).

    1. התכוונתי שבליגה הישראלית בכדורסל כאשר לקבוצה יש דילמה אם להביא שחקן ישראלי מהטופ או להביא שחקן זר בינוני , מדגיש בינוני .
      יותר זול להביא את הזר בגלל הקלות במס לקבוצות להבדיל מהישאלים .
      קפיש מנח ?

  2. נהניתי ביותר מהמאמר. כתוב באיכות לא רגילה בין כתבי הכדורגל בעברית גם במקצועניות וגם באיכות הכתיבה בכלל.
    אנא המשך!

  3. בדרך כלל אני לא מגיב באתר אבל לפעמים אני מרגיש שצריך: מתן, עם כל הכבוד, אתה שם פה את אותן כתבות שאתה שם באתר של KICK, אז מה החידוש בזה? וגם הדבר הראשון שאתה מפרסם פה זה את עמוד הפייסבוק שלך ולא את הכתבה, קצת צניעות, תן לקרוא ותשים את הפייסבוק בסוף (כמו שדנסקי ואחרים עושים).
    אני באופן אישי חושב שלשים פה את הכדורגל הישראלי זה צלם בהיכל אבל אני מוכן להבין את זה שיש לזה קוראים, אבל רבאק, קצת צניעות. אל תתגלח על חשובננו

    1. רון אם תגובה כזאת לא היה צורך שתגיב , אף אחד לא מתגלח על חשבונך ואין לזה קשר לצניעות , בחאיית רון .
      ואין צורך להחזיר לי , להתנצח או להתנגח , עדיף שתשבח !

      1. מסכים עם ניב – לא רוצה, אל תקרא. זה לא המקום ולא הצורה להגיב ותגובות כאלה זה הצלם בהיכל כי האתר הזה הוא קצת מעל הרמה הרגילה של הטוקבקים וכדאי ורצוי שיישאר כזה. (מה שכן – יש משהו בעניין ההערה של הפייסבוק,לשיקולך מתן)

    2. רון שלום, תודה על תגובתך.

      בוא ואעשה לך סדר בדברים:
      לי יש בלוג עם מספר עוקבים מצומצם (135 בפייסבוק ועוד כמה עשות דרך המייל, אם זה משנה). זה מספיק כדי ליהנות גם מהכתיבה וגם מפרסום הפוסטים והדיונים בעקבות חלק מהם.
      כחודש וחצי לפי שעלו לאוויר, KICK פנו אלי בבקשה שאעזור להם עם גרסת הבטא ואפרסם באתר שלהם את מה שאני מפרסם בבלוג שלי, כאשר היה ברור לשני הצדדים שעל הבלוג אני לא מוותר.
      באמת שאני לא צריך את זה, אבל ב-KICK אני מקבל חשיפה הרבה יותר גדולה מאשר באתר נפלא זה או אפילו יותר מאשר מהפוסטים שפרסמתי בדה-באזר. אאמן לי, שאני ממש לא צריך את הפרסום פה כדי "להתגלח" על אף אחד.
      מנחם, שאותו אני קורא שנים רבות ומעריך מאד, פנה אלי בבקשה שמה שאני מפרסם בבלוג של וב-KICK אני אפרסם גם כאן. הוא ידע שהפוסטים שלי מתפרסמים בעוד שני מקומות. שקיפות היתה מלכתחילה.

      לגבי פרסום הבלוג שלי – כך בדיוק זה מופיע בבלוג. אני שולח למנחם בדיוק את אותו הקובץ שאני מעלה ממנו לבלוג שלי. עם כל הכבוד לך (ויש כבוד), אני לא מתכוון לשנות סדרי עריכה שוליים ביותר כי זה לא בא למישהו טוב בעין. אתה רוצה לחשוב שזה שחצנות? אשרך.

      שמע, לי נחמד מאד וכבוד גדול ועונג רב לפרסם באתר איכותי זה. אבל בכל הכנות, אם זה לא מתאים לקוראים, ובלי רגשות טינה כלל ועיקר, אני בהחלט מוכן לחדול מכך ולהמשיך רק בבלוג של וב-KICK. אני קיבלתי את הרושם שדווקא יכולים להתפתח דיונים ברמה גבוה בקהילה סגורה יותר מאשר החשיפה ב-KICK. יכול להיות שקיבלתי רושם מוטעה.

      שוב תודה לך והמשך ערב נעים.

  4. אני נהדר בלכתוב תגובות מפורטת ואז למחוק אותן…
    בתמצות, בניגוד להרבה אחרים שכותבים על כדורגל, אצלך יש ממש מה ללמוד. וזה לא שאני מבין גדול, בכלל לא, פשוט רמת השיח לא משהו. תודה רבה ותמשיך

  5. החלטתי לבקש ממתן שישלח לי כתבות משתי סיבות:
    א) אני מאד מעריך את כתיבתו והידע שלו בכדורגל, והחלטתי מזמן שהאתר הוא אתר כדורסל ברובו, אבל לא רק. עובדה שמתחילתו בעלותי, האתר היה פתוח לכדורגל, פוטבול, בייסבול, א"ק, טניס, ומה לא – לעתים קצובות, ולמאמרים ראויים.
    ב) אני אוהד ירוק בנשמה וכבוד לי לתת במה למכבי חיפה, אפילו בעונה דרקית שלהם.
    אני גאה להכניס מאמרים ברמה כזאת, אפילו שהם לא ניכתבו מקורית עבור הופס.

  6. תודה רבה המשך כך!!!
    מתן אכזבת העונה שמעון אבופח!!!
    לא נראה כישלון כזה שנים( בארץ ובעולם ) שער אחד מפנדל החטאות מזעזעות וכל זה נגד קבוצות פח! אפילו לאיציק כהן( בלי לזלזל אבל עדיין בא מהליגה השנייה ) יש יותר שערים.
    גם ורמוט גרוע אבל שחקן שלא שיחק שנים ופצוע פחות מאכזב משחקן שלפני שנה הבקיע ולא היה זוועה כזאת.

    1. בכוונה כתבתי שמבחינתי, כיוון שאני התנגדתי נחרצות להבאתו של שמעון אבוחצירה. מדובר על מחמיצן סידרתי ולי היה ברור שגם מבחינת אופי הוא לא יעמוד בלחץ של מכבי חיפה. אם הוא היה נותן את התפוקה של העונה הקודמת הייתי מופתע לטובה. אני באמת ובתמים לא מאוכזב ממנו, כי לא ציפיתי לשום דבר. אני מאוכזב מהאנשים שהביאו אותו למכבי חיפה.

  7. מסכים איתך לגבי ברדה,אני חושב שהדבר הכי יפה אצלו זה הגישה,הוא לא בא בפוזה שיחקתי הרבה שנים באירופה,הצלחתי ועכשיו אני חוזר לליגה שקטנה על מידותי,אלא מפגין רצינות,צניעות וכמובן יכולת גבוהה שסוחפת את כל באר שבע.בהחלט נוף שונה מהכדורגלן הישראלי הרגיל ובאמת כל הכבוד לו

  8. מתן רק שתדע שאני נהנה מכול פוסט. כבר שנים לא נכנס לעומק במעקב אחרי הכדורגל ואיתך זה תענוג לחזור לזה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט