ההיסטוריה – חלק ב' – תחרות/ דור בלוך

תקציר הפרקים הקודמים:

בראשית היה האיחוד בין ה-BAA  וה-NBL שיצר ליגה של 17 קבוצות שנודעה בשם ה-NBA. הליגה הלכה והצטמצמה עד לגודל של 8 קבוצות בשנת 1954, כולן קיימות גם היום והן שהוצגו בפרק הקודם למי שפספס: http://www.hoops.co.il/?p=23308.

שנת 1950 הייתה שנת האינטגרציה הראשונה, השנה בה שחקנים אפרו-אמריקאים החלו לשחק בליגה לצד שחקנים לבנים. הלייקרס, אז ממיניאפוליס, שלטו בליגה שנשלטה ע"י שחקני הפנים, ובראשם ג'ורג' מיקאן, עד שהסלטיקס נטלו את השליטה בהובלת רד אורבך וביל ראסל. שעון ה-24 הוצג לראשונה ב-1954 ושינה את הליגה לתמיד ולטובה, והוכנסה גם מגבלת עבירות לשחקן.

מה שמביא אותנו לחלק ב' בהיסטוריה של ליגת ה-NBA (התקופה הזאת תחולק לשני חלקים בשל היקף הקבוצות שהצטרפו לליגה בתקופת הקמת ה-ABA  והמיזוג):

תחרות:

בשנת 1961 הוקמה השיקאגו פאקרס (היום הוושינגטון וויזארדס) והפכה לקבוצה התשיעית בליגה. היא הייתה הקבוצה היחידה שהצטרפה לליגה ב-17 השנים שבין הצטרפות הרוצ'סטר רויאלס, להצטרפות השיקאגו בולס. לעומת זאת בשנים 1967 עד 1974 גדלה הליגה ב-8 קבוצות. מה גרם לשינוי במדיניות?

במילה אחת: תחרות.

הגורם שהניע את הליגה להתחדש, לחפש מחוזות חדשים ולהפוך למוכוונת קהל יותר היה בלי ספק ליגת ה-ABA  שהפכה לתחרות מקצועית ובעיקר מסחרית מהותית בשנות ה-60 וה-70. קו ה-3, וסופ"ש האולסטאר הן התרומות המרכזיות של ה-ABA לכדורסל של ימינו, אבל מעבר לכך הכדור הצבעוני, המדים המקוריים והאטרקטיביים והכדורסל המהיר וההתקפי סימנו את הכיוון ל-NBA כיצד להפוך לליגה שתהפוך להצלחה המסחרית של ימינו.

ה-NBA  גמרה את תקופת התחרות והאיחוד עם ה-ABA  כמעט מרוסקת, אבל עם הבסיס שהזניק אותה להיות אחת מהליגות המצליחות ביותר בעולם, כשמג'יק ובירד הצטרפו לליגה ודיוויד סטרן לקח את המושכות.

וושינגטון וויזארדס:

שנת הצטרפות לליגה: 1961

מאזן: 1844-2279 (אליפות 1)

סיפור המעשה:

הקבוצה נוסדה ב-1961 בשיקאגו תחת השם פאקרס והיו לקבוצת ההרחבה המודרנית הראשונה בהיסטוריה של ה-NBA. השם החזיק במשך שנה בלבד לפני שהקבוצה הפכה להיות השיקאגו זפירס ושנה מאוחר יותר עברה לבולטימור, שם שונה שמה לבולטימור בולטס, שנשאב מקבוצת הבולטימור בולטס המוקדמת ששיחקה בשנות ה-40-50 ב-NBA. בשנת 1973 שינתה הקבוהצ את שמה שוב לקאפיטול בולטס ושנה מאוחר לוושינגטון בולטס.

אחרי מספר שנים של דשדוש, שתי בחירות דראפט מוצלחות בסוף שנות ה-60 הפכו את הבולטס לקונטנדרים עם ארל מונרו ווס אנסלד  באותן שנים נוצרה יריבות בין הניקס לבולטס כשידם של הניקס על העליונה ב-4 מ-5 הסדרות בהן נפגשו השתיים. אחרי שני הפסדים בסדרות גמר זכו סוף סוף הבולטס להביא אליפות ראשונה לבירה אחרי 36 שנים באיזשהו ענף ספורט מקצועני ב-1978.

חיבור ישראלי כי אי אפשר בלי, הבעלים של הקבוצה שינה את שמה במסגרת תחרות שפתח, בגלל שלא יכל לשאת את ההקשר האלים של השם בולטס, בין היתר בגלל רצח חברו, ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין בנובמבר 1995. השם שנבחר, הוויזארדס, היה במידת מה שנוי במחלוקת לאור אופיה של העיר כאפרו-אמריקאית בחלקה הגדול, והעובדה שוויזארד הוא דרגה בקו קלוקס קלאן.

שנות ה-80 וה-90 היו עמוסות פציעות וכשלונות, כאשר זכורים במיוחד הכישלונות של בחירות הדראפט הגבוהות ג'ואן הווארד וכריס וובר (הגיע בטרייד). וושינגטון עלתה לכותרות שוב בתחילת שנות ה-2000 כשמייקל ג'ורדן הפך לנשיא ואף חזר לשחק בגיל 38 ועד פגרת האול סטאר לאחריה סבל מפציעות, ניפק מספרים דיי מדהימים של 25 נקודות 5 אסיסטים ו-5 ריבאונדים למשחק, ובעונה לאחר מכן סיים עם 20 נקודות 6 ריבאונדים ו-4 אסיסטים ב-37 דקות למשחק. כבעלים לעומת זאת ההחלטות שלו היו מוצלחות פחות (החתמת קוואמי בראון כבחירה ראשונה בדראפט), טעויות מהן הוויזארדס לא ממש התאוששו עד 2010 ובחירת ג'ון וול בדראפט שהחזירו את הקבוצה לרלבנטיות יחסית.

 

שיקאגו בולס:

שנת הצטרפות לליגה: 1966

מאזן: 1930-1793 (6 אליפויות)

סיפור המעשה:

הבולס מחזיקים בכמה הישגים שממקמים אותם בספרי ההיסטוריה של הליגה. מדובר בקבוצת ההרחבה הטובה בהיסטוריה (עלתה לפלייאוף) והקבוצה היחידה שהבעלים שלה היה שחקן כדורסל מקצועני. היסטוריית הדראפט של הקבוצה יכלה למלא ספר לכשעצמו אבל נסתפק בלספר שהבולס נהנו מההפקר כשבחרו את ג'ורדן שלישי בדראפט הגדול של 1984 (אחרי סאם בואי), אבל הפסידו בהטלת מטבע ללוס אנג'לס לייקרס על המקום הראשון בדראפט 1979. במקום השני בחרו הבולס את את דיוויד גרינווד. אה כן, הלייקרס בחרו את מג'יק ג'ונסון (הראש שלי מסתובב מרוב "מה אם"?).

כאמור ב-1984 בחרו הבולס את ג'ורדן בדראפט, שבע שנים לקחו לג'ורדן ללמוד לנצח, ולבולס ללמוד להקיף אותו בחבורה משלימה ראויה, כשבדרך שוחקו מאבקים היסטוריים מול הפיסטונס, הסלטיקס והקבאלירס בתקופה היפה ביותר של ה-NBA, בסופה התחילה השושלת הנהדרת של הבולס שזכתה ב-6 תארי אליפות ב-8 עונות.

מאז ג'ורדן ועד רוז לא עשו הבולס שום דבר ששווה לכתוב עליו, ובחירתו של רוז הייתה אמורה להחזיר את הבולס לקידמת הבמה וזה כבר כמעט קרה, אבל אז הפציעה של רוז גרמה לכך שככל הנראה לעולם לא נדע האם הבולס היו יכולים לגבור על ההיט של לברון, והפייסרס של ג'ורג' או אם לאו. כואב הלב.

ברוקלין נטס:

שנת הצטרפות לליגה: 1966

מאזן: 1582-2066 (2 אליפויות)

סיפור המעשה:

והגענו לקבוצת ה-ABA הראשונה שלנו. הנטס הוקמו ב-1966 כאחת מקבוצות ההקמה של ה-ABA תחת השם ניו יורק אמריקאנס. מי שחושב שהיריבות עם הניקס החלה עם המעבר של הנטס לברוקלין, יכול לחשוב שנית, הניקס מנעו מהאמריקאנס לשחק באולם עליו תכננו, והקשו עליהם מאוד למצוא חלופה כלשהי עד נמצאה לבסוף חלופה בניו ג'רזי, מה שגרר את שינוי שם הקבוצה לניו ג'רזי אמריקאנס (אם כי הפרנצ'ייז נשאר באותו שם). ניסיון נפל לעבור לניו ג'רזי הוליד שינוי בשם – הניו יורק נטס, שם שנבע מחריזה עם שמות הקבוצות האחרות בעיר (המטס והג'טס).

לא ניכנס כאן לעומק התקופה שלהם ב-ABA, אבל נגיד שהיא התחילה במשהו שבין איום לנורא, לרבות פספוס החתמה של קארים עבדול ג'אבר (אז אלסינדור) שהעדיף ללכת ל-NBA, השתפרה עם ההחתמה של ריק ברי והגיעה לשיא התקופה עם החתמה של ד"ר ג'יי, הסמל הגדול ביותר של ה-ABA, שהוביל את הקבוצה לשתי אליפויות ב-3 שנים.

נגענו כבר בכמה פנים של היריבות בין הליגות, אז הנה עוד אחד: הנאגטס והנטס חתמו הסכם להצטרפות ל-NBA, עוד לפני האיחוד, אבל צו בית משפט חייב אותם לשחק עונה נוספת בליגה הגוססת. הנטס עשו בחוכמה והחליפו שתי בחירות דראפט עבור נייט ארצ'יבלד, אבל תוכניותיהם להמשיך כקבוצת צמרת גם בליגה המאוחדת נפגעו כשהליגה חייבה אותם לשלם כ-5 מליון דולר לניקס עבור "פלישה לטריטוריה" (I kid you not). החוב שנוצר גרם לנטס לבטל העלאת שכר לד"ר ג'יי, שבתורו סירב לשחק עבור הנטס. ניסיון להעביר את השחקן לניקס תמורת ויתור על החוב כשל, ולבסוף הושג הסדר עם פילדלפיה להעברתו בתמורה ל-3 מליון דולר.

הניקס נגד הנטס, סיבוב מי זוכר כמה: הנטס רצו לעזוב את רוד איילנד לטובת ניו ג'רזי, אבל זה היה אמור לפגוע בזכויות הבלעדיות של הניקס שם, ולכן הם טבעו את הנטס. לאחר התערבות מדינת ניו ג'רזי, הושג הסדר והנטס עברו סוף סוף לניו ג'רזי, מה שהוביל ל-3 עשורים דיי חלשים, עם הקבוצה של ג'ייסון קיד שהגיעה לגמר במזרח חלש להפליא בתחילת שנות ה-2000, וחזרה לברוקלין העונה ותחילת עידן האוליגרך.

דנבר נאגטס:

שנת הצטרפות לליגה: 1967

מאזן: 1820-1828 (0 אליפויות)

סיפור המעשה:

כמו כל קבוצות ה-ABA, וכמו הליגה עצמה, גם ההתחלה של הנאגטס הייתה מבולגנת להפליא. הקבוצה הוקמה ב-1967 לאחר שקבוצת אנשי עסקים זכו במכרז להקמת קבוצה בקנזס סיטי. קנזס, כמו מקבילתה בניו יורק לא מצאה אולם מתאים ובתיווך הליגה עברה לדנבר ונקראה הדנבר לארקס (על שם ציפור מקומית אם זה נורא מסקרן אותכם). הקבוצה סבלה ממחסור בכספים מה שהוביל את הליגה לחייב אותה בערבות. שעות לפני הדדליין להפקדת הערבות נמכרה הקבוצה לאיל משאיות ששינה את שמה לרוקטס על שם המשאיות שלו.

אין הרבה מה לספר על השנים הראשונות של הקבוצה, למעט העובדה שהיא הייתה הראשונה לשתף שחקן פוטבול מקצועוני (לוני רייט מהרונקוס). ולפינתנו – איך ה-ABA שינתה את ה-NBA: ספנסר הייורד הצטרף לרוקטס (מדנבר כן?) עוד לפני שסיים קולג' וזאת לאחר שה-NBA  סירבה לאפשר לו להשתתף בליגה. 30 נקודות ו-20 ריבאונדים לערב בעונתוהראשונה בליגה שכנעה את הליגה אחרת והוא עבר לסיאטל מה-NBA.

באמצע שנות ה-70 הקבוצה נמכרה שוב, והציפיות להצטרפות ל-NBA  היו גבוהות. מאחר וב-NBA כבר הייתה קבוצה בשם רוקטס (יוסטון), הקבוצה ערכה תחרות לבחירת שם חדש, והשם הנבחר היה הנאגטס על שם הנאגטס המקוריים שפעלו בעיר בשנים 48-50. למרות מאזנים איכותיים בהובלת דיוויד תומפסון על המגרש ולארי בראון מהספסל, הקבוצה כשלה בנסיונה לזכות באליפות ב-ABA.

ב-NBA, התקשו הנאגטס להשאיר חותם רציני גם כששיחקו אצלה כוכבים כמו מוטומבו, כרמלו אנתוני ואלן אייברסון, והם זכורים בעיקר בזכות היותם הקבוצה הראשונה בהיסטוריה שדורגה במקום ה-8 וניצחה את סדרת הפלייאוף נגד המדורגת ראשונה (סיאטל ב-94).

יוסטון רוקטס:

שנת הצטרפות לליגה: 1967

מאזן: 1856-1786 (2 אליפויות)

סיפור המעשה:

אנחנו מדלגים מרוקטס לרוקטס ועוברים ליוסטון, אבל לא לפני שנעצור בסן דייגו שם הוקמו הרוקטס ב-1967 ונקראו כך על שם מפעל הטילים המקומי. הקבוצה הצטרפה כקבוצת הרחבה ל-NBA, ולאחר מספר שנים של כשלונות מקצועיים ופופולריות דועכת, היא נרכשה ע"י קבוצת עסקים מטקסס והפכה לקבוצת הכדורסל המקצוענית הראשונה במדינה תוך שהיא שומרת על שמה – הרוקטס.

בשנות ה-80, לאחר שני עשורים שלא היו מעוררי השראה באופן מיוחד הציגו הרוקטס קונספט חדש – מגדלי התאומים עם רלף סימפסון והאקים אולג'ואן שנבחר ראשון בדראפט של 1984. במידה רבה הלייקרס היו קורבן של איכות הליגה באותן שנים, והפסדים חוזרים ונשנים ללייקרס במערב, ופעם אחת לבוסטון בגמר תסכלו את האוהדים. כל זאת עד 1993, אז ניצלו הרוקטס את הפרישה של ג'ורדן כדי לזכות בשתי אליפויות רצופות, הראשונה בניצחון 3-4 לאחר דרמה ענקית על הניקס ויואינג, ובשנייה בסוויפ על אורלנדו של שאקיל אוניל, בסידרה שככל הנראה אפשרה את יצירת השושלת של הלייקרס, שנבנתה על מעברו של אוניל מהמג'יק.

ב-20 השנים הבאות ניסו הרוקטס למצוא דרך לבנות קבוצה תחרותית נוספת, האם הם הצליחו בכך כשהנחיתו את הווארד לצד הארדן? ימים יגידו.

אינדיאנה פייסרס

שנת הצטרפות לליגה: 1967

מאזן: 1845-1803 (3 אליפויות)

סיפור המעשה:

ובחזרה ל-ABA, ולא סתם, אלא עם הקבוצה המצליחה בתולדות הליגה. האינדיאנה פייסרס שהוקמו ב-1967 כקבוצת הקמה של ליגת ה-ABA זכו ב-3 אליפויות ב-4 שנים והגיעו ל-5 סדרות גמר ב-9 שנים בהן הייתה קיימת הליגה.

לאור ההצלחה ב-ABA, היה רק טבעי שהפייסרס יבחרו כאחת מהקבוצות שהצטרפו ל-NBA  לאחר המיזוג, אבל המזל שפר עליהם פחות בליגה המאוחדת. הקשיים הכלכליים שתוארו בחלק שדיבר על הנטס לא פסחו על אינדיאנה ששקעה בצרות כלכליות ונאלצה להיפטר משחקני מפתח. אבל הצרות האובייקטיביות היו חשובות פחות משני טריידים איומים שעשו הפייסרס בתחילת שנות ה-80. הראשון שלח את אלכס אנגליש, שהפך לאחד הקלעים הגדולים של התקופה, לדנבר בדתמורה לג'ורג' מגיניס שהיה אחרי שיאו ובקושי שיחק. השני היה העברת בחירת דראפט לפורטלנד בתמורה לסנטר טום אוונס ששיחק רק עונה אחת בקבוצה. בחירת הדראפט של פורטלנד הפכה לבחירה השניה בדראפט של 1984 בו בחרה פורטלנד את…. סאם בואי לפני מייקל ג'ורדן. אולי בעצם הפייסרס לא עשו דיל כל כך גרוע.

ב-1987 בחרו הפייסרס את רג'י מילר. הבחירה התקבלה בכעס ע"י האוהדים, שהעדיפו את סטיב אלפורד המקומי. הצטרפותו של ריק סמית'ס לקבוצה בדראפט של השנה שלאחר מכן, יצרה את הקבוצה שנתנה פייט אמיתי במזרח לניקס ולבולס בכמה סדרות בלתי נשכחות כולל 25 נקודות ברבע הרביעי נגד הניקס, שבו הפייסרס סגרו פער שנראה בלתי ניתן למחיקה בחצי הדקה האחרונה.

עם זאת הפייסרס מצאו את עצמם עם ידם על התחתונה פעם אחר פעם מול הבולס, הלייקרס  וההיט, כל פעם ניצחו הקבוצות עם הכוכב הנוצץ את אינדיאנה הקבוצתית מהשוק הקטן, אולי השנה  פרנק ווגל יצליח היכן שלארי בירד ולארי בראון נכשלו ויוביל את אינדיאנה לאליפות ראשונה ב-NBA.

אוקלהומה סיטי ת'אנדר:

שנת הצטרפות לליגה: 1967

מאזן: 1920-1722 (1 אליפויות)

סיפור המעשה:

הקבוצה הוקמה בסיאטל כקבוצת הרחבה לאחר מכרז של ה-NBA  לקבוצה חדשה בעיר סיאטל אשר בוושינגטון. השם נבע מפרוייקט של בואינג שבוטל מאוחר יותר. סיאטל תפסה מקום מרכזי בסאגת המיזוג כשהבעלים של הסופרסוניקס הצהיר שאם לא יבוצע מיזוג הוא יעביר את קבוצתו ל-ABA, וללוס אנג'לס ויתחרה ישירות בלייקרס.

הסופרסוניקס הצליחו לגבש קבוצה טובה בסוף שנות ה-70 וה-80 עם שחקנים כמו גאס ויליאמס ודניס ג'ונסון וב-1979 זכו באליפות הראשונה והיחידה של הפרנצ'ייז עד כה.

שנות ה-80 לא חייכו אל הקבוצה, וחזרתה לצמרת הליגה התרחשה רק כששון קאמפ וגארי פייטון נבחרו בדראפט. יחד עם דטלף שרמפף ונייט מקמילאן הם בנו קבוצה איכותית שנכנעה לבולס ב-6 משחקים בגמר של 1996 ולאחר מכן התפרקה לחלוטין, הרבה בגלל בעיות מנטליות עם שון קמפ. סיאטל הצליחה להרכיב קבוצה מנצחת נוספת עם ריי אלן ורשארד לואיס. הקבוצה הספיקה גם לבחור את דוראנט בדראפט של 2007, לפני שעברה ב-2008 לאוקלהומה, לאחר רכישת הקבוצה ע"י בעלי עסקים מאוקלהומה, וכישלון בניסיון לשכנע את העירייה בסיאטל למממן בניית אולם חדש, ולאחר מאבק משפטי (לא ניכנס לעומקו, אבל בין היתר נטען שהרוכשים הסתירו את העובדה שהם תכננו להעביר את הקבוצה עוד בתקופת המו"מ) עברה הקבוצה לאוקלהומה. ההסדר קבע שאוקלהומה לא תשתמש בשם הישן והיא הפכה להיות האוקלהומה סיטי ת'אנדר.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. נהדר. .. אפילו יותק טוב מהקודם מבחינת פרטים וכתיבה.
    כואב הלב לשמוע שהעדפנו כסף מהנטס במקום לקבל את הדוקטור… וואו. .. הדוקטור בניקס. חלום….

  2. דרך אגב, רק להוכיח שקראתי בשקיקה כל מילה, בפסקה השניה של החלק על הרוקטס, תחליף לייקרס ליוסטון כדי שלא יהיה כתוב שהלייקרס היו קורבן של השיטה בשנות ה80 והפסידו לעצמם….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט