דילמת המאמן / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

דילמת המאמן / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

"יש אישור רפואי!!!!", שאג ג'ון ראנד, ראש מחלקת האנליטיקס של המילוואקי באקס בעודו מתפרץ למשרדו של בודנהולצר, "יאניס יוכל לשחק הלילה במשחק החמישי מול ההוקס!!!".

"כלומר, לא נמצא נזק מבני בברך בבדיקת ה-MRI?", ווידא בודנהולצר. "נכון מאד", אישר ראנד, "ולכן הוא רשאי לשחק". "אני מבין", לאט בודנהולצר בכובד ראש, והוסיף, "השאלה היא מה עושים עכשיו".

"אם יש אישור רפואי?", התפלא ראנד, "אני לא מבין מה יש לדאוג".

"יש בהחלט מה לדאוג", הגיב בודנהולצר מיד, "גם לקליי היה אישור רפואי להתאמן בקיץ האחרון והוא סבל מפציעה נוספת. שנה קודם לכן גם קאזינס נפצע לפני שהעונה של הלייקרס התחילה. האישור הרפואי לא מנע מהם להיפצע שוב…".

"אצל קאזינס זה בכלל היה ברגל השנייה", חידד ראנד. "נכון", השיב בודנהולצר, "אבל זה לא בלתי קשור – לא רק האיבר הפצוע צריך להסתגל, אלא הגוף כולו – גם שרירים ומפרקים שלא נפגעו ישירות מושפעים מהעניין – חלוקה חדשה של עומס המשקל, תנועות חדשות שצריך להתרגל אליהן. זה לא כל כך פשוט".

"קאזינס זו רק דוגמא אחת", ענה ראנד, "אי אפשר לקפוץ מזה למסקנות – אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר בעל תוקף שמצביע על כך ששחקני נ.ב.א שסבלו מפגיעה בברך אחת מועדים יותר לפציעה גם בברך השנייה".

"ממש מפתיע", לגלג בודנהולצר, "זה בגלל שגודל הדגימה הוא קטן מכדי לספק מובהקות סטטיסטית. אתה מסביר לי שאי אפשר להוכיח שזה משפיע, אבל גם אי אפשר להוכיח שזה לא משפיע, רק שאת זה שכחת משום מה לציין…"

"או.קיי", השפיל ראנד מבטו, "אבל לא אמרתי שבגלל האישור הרפואי יאניס צריך לשחק עכשיו 48 דקות. הוא יכול לשחק פחות. אולי אפילו לעלות מהספסל".

"גם דוראנט 'שיחק פחות' במשחק החמישי מול טורונטו ב-2019", התעקש בודנהולצר, "ראינו בדיוק איך זה נגמר – יצא מהמשחק, נעדר מהמשך הסדרה, הושבת לשנה שלמה ועזב את המועדון. והלוחמים הפסידו את האליפות, את השחקן ולא מעט משמם הטוב. כאדם רציונלי ואובייקטיבי אתה בוודאי מבין שכולם, כולל כולם, הפסידו מההחלטה האומללה הזו – השחקן, המועדון, צוות האימון, ואפילו הצוות הרפואי".

"אבל אין שום וודאות שיאניס יפצע", קבע ראנד, "בהחלט יכול להיות שהוא כן ישחק, לא יפצע, וננצח את המשחק ואת הסדרה". "נכון", הסכים בודנהולצר, "זו בהחלט אפשרות. אבל יש גם אפשרויות נוספות – למשל שהוא כן ישחק, כן יפצע ואנחנו נפסיד, ואז אכלנו אותה מכל הכיוונים, כמו גולדן סטייט, וגם שהוא לא ישחק, ולכן לא יפצע, ואנחנו ננצח בלעדיו, ואז הרווחנו מכל הכיוונים".

"אני מבין", הרהר ראנד בקול, "אז נמפה את כל האפשרויות ונראה איך מכריעים ביניהן".

"בבקשה", הכריז ראנד חמש דקות לאחר מכן, "הטבלה לפניך. תוצאות חיוביות עבורנו עם רקע ירוק, תוצאות שליליות עבורנו עם רקע אדום".

"התרחישים שירוקים בשני הטורים – תרחישים 1 ו-4 – הם מצוינים עבורנו כי אנחנו מנצחים ויאניס לא נפצע", הסביר ראנד, "תרחיש 5, שכולו אדום, הוא תרחיש דוראנט – השחקן נפצע ואנחנו מפסידים".

"מה עם התרחישים המשולבים", תהה בודנהולצר, "של ירוק ואדום?"

"יש שלושה כאלה", ציין ראנד, "תרחיש 2 הוא תרחיש השמרן – הוא אומר שיאניס לא שיחק, ולכן לא נפצע, אבל הפסדנו. בתרחיש כזה, להערכתי, כולם יכעסו עליך שאתה שמרן ולא נתת לו לשחק, ולכן הפסדת את המשחק, אולי גם את המשך הסדרה, ואת האליפות. ויש סיכוי לא רע שתאבד את משרתך בתום העונה". "אכן", הסכים בודנהולצר בלי למצמץ.

"תרחיש 3", המשיך ראנד, "הוא תרחיש 'המעז מנצח אבל גם נפצע' – הוא אומר שיאניס שיחק, ואנחנו ניצחנו, אבל הוא נפצע. בתרחיש כזה, להערכתי, הוא מפספס את המשחק הבא ואת תחילת הפיינלז אם לא את כל הפיינלז, ואולי גם נעדר מתחילת העונה הבאה". "ואז", העריך בודנלהוצר, "אנחנו קרוב לוודאי מפסידים את הסדרה, לא מגיעים לפיינלז, לא זוכים באליפות, וכולם כועסים עלי על כך שיאניס נפצע ושאני סיכנתי את הקריירה שלו, ואת ההצלחה של המועדון, עבור משחק אחד שבדיעבד לא שינה שום דבר, ובסוף גם מפטרים אותי".

"תרחיש 6", הוסיף ראנד, "הוא תרחיש 'המעז לא מנצח ולא נפצע' – הוא אומר שיאניס שיחק, לא נפצע, ועדיין, גם איתו, הפסדנו את המשחק, ואולי גם את המשך הסדרה ואת האליפות. בתרחיש זה לא יכעסו עליך בעניין יאניס אבל שוב אפשר להניח שיש סיכון להמשך עבודתך במועדון". "מסכים", הסכים בודנהולצר.

"בקיצור", סיכם ראנד, "התרחישים הירוקים כולם דבש – יאניס בריא, סיכויים לאליפות והמשך עבודה במועדון. התרחיש האדום הוא קטסטרופה אדירה לכולם, והתרחישים המשולבים כנראה מסתיימים בלי אליפות, בלי עבודה ואולי גם עם יאניס פצוע".

"הבנתי", אמר בודנהולצר, "תראה, יש בעצם שני פרמטרים שמעבירים אותנו מירוק לאדום. הראשון הוא האם ניצחנו או הפסדנו. למעשה, הפרמטר הזה נכון תמיד, גם כשאף אחד לא פצוע, ופשוט מהווה מאפיין של המקצוע הזה – אם מפסידים בסופו של דבר מאבדים את המשרה. אני בחרתי לעבוד בזה, ואני מכיר את הסיכונים, לכן זה לא מה שמפריע לי".

"מה שכן מפריע לי", הרהר בודנהולצר, "מה שהופך את הדילמה הזו למיוחדת, הוא שבדרך כלל אני יכול לעשות שימוש בכל מה שיש ברשותי על מנת לנצח, ואז גם אם בסופו של דבר הפסדתי, אז אין לי באמת את מי להאשים. זה מצב 'נקי'. נטול דילמה".

"הבעיה במצב הנוכחי", המשיך בודנהולצר, "היא שפתאום אני צריך לרסן את ההתכוונות לניצחון, מתוך שיקולים אחרים, ואז נוצר הקונפליקט בין מה שאני עושה עכשיו ובמטרה לנצח, לבין מה שאני צריך לעשות מתוך מחשבה על הטווח הארוך ועל היבטים שאינם קשורים רק לניצחון כמו למשל בריאות השחקן".

"אני מסכים איתך", הגיב ראנד, "אבל אני חושב שמה שאולי יכול לעזור לך בעניין הזה, זה לזכור שההחלטה היא לא רק שלך. כלומר, אם הצוות הרפואי לא מאשר – אתה לא יכול להעלות את יאניס. אם הצוות הרפואי כן מאשר – אתה יכול להעלות אותו, ולהסביר שהיה אישור רפואי. יש כאן צ'קס אנד באלאנסס", והוסיף, "וכמובן, שנשאל גם את יאניס איך הוא מרגיש, כי בסופו של דבר זו גם החלטה שלו. בקיצור", סיכם ראנד, "זה לא רק עליך".

"הכאב לא יעצור את יאניס", קבע בודנהולצר, "הוא לא יוותר, מיוזמתו, על המשחק בעד שום הון שבעולם".

"מסכים", הסכים ראנד.

"אבל", חתך בודנהולצר, "זה בדיוק העניין, גם אם יש לי את כל ההצדקות – 'משחק מכריע', 'שחקן שמתעקש לשחק', 'אישור הצוות הרפואי' – ושאר תירוצים שאוכל להציג בהמשך הדרך, זה עדיין לא אומר שלתת לו לשחק זו ההחלטה הנכונה. למעשה, למרות כל אלה, אני חושב שזו ההחלטה הלא הנכונה, ואני פשוט מצטער שאני בכלל במצב שבו אני מחויב לקבל החלטה שכזו, לכאן או לכאן".

"הבנתי", אמר ראנד, "'צרת רבים נחמת טיפשים', אבל בכל זאת, אולי אתה יכול להתנחם בכך שגם הצד השני, נייט מקמילן באטלנטה, נמצא בסיטואציה דומה עם טרה יאנג".

"כן ולא", טען בודנהולצר, "כן – כי הסיכויים שלנו לנצח, גם בלי יאניס, כמובן גבוהים יותר אם יאנג לא משחק. לא – כי הדילמה רק מתחדדת – מה קורה אם אני לא מעלה את יאניס, והוא כן מעלה את יאנג? זה רק יגרום לי ליותר לחץ להכניס את יאניס. ואם בסוף אטלנטה ינצחו ויאנג לא יפצע ארגיש שיצאתי פחדן, ופראייר, וכולם יגידו לי 'הנה, אתה רואה, היית צריך לקחת את הסיכון הזה, כמו מקמילן'".

"באופן מעניין, גם אם מקמילן לא מעלה את יאנג", המשיך בודנהולצר, "יש עלי לחץ להעלות יאניס כדי לנצל את היעדרותו של יאנג ולנצח במשחק הזה. כלומר שוב הבעיה היא לא רק בעניין איזו החלטה אני מקבל בסוף, אלא גם ובעיקר בעצם הצורך להתמודד עם הדילמה הזו. אין איזו דרך להיפטר מזה?"

"תראה", אמר ראנד, "הדילמה הזו נראית לי כמו איזה וריאנט של דילמת האסיר. כלומר, שני הצדדים נמצאים במצב שבו התנהגות רציונלית שלהם – להעלות את הכוכב שלהם לשחק במצב שבו הכוכב של הקבוצה היריבה לא עולה לשחק – עלולה להסתיים בתוצאה לא אופטימלית עבור כולם, בדמות פציעה של הכוכבים. כמו שציינת קודם לכן – בכל מקרה אחד מכם יצא מנצח ואחד מכם יפסיד, ועם זה אין באמת בעיה כי זה המשחק, כלומר לא זה המקור לדילמה. מזווית אחרת – אם לא היה אישור רפואי, שני השחקנים לא היו משחקים, ושוב לא הייתה דילמה. הבעיה כאן היא שיש לכם אפשרות לבחור, ויש לכם תמריץ רציונלי לקבל החלטה הרת סיכון לכל הצדדים".

"נו, אז איך פותרים את זה?", הרים בודנהולצר את קולו, "אתה מסביר לי שמקמילן ואני הולכים לקחת סיכון עצום, רק כדי לקבל תוצאה שממילא היינו מקבלים – אחד מנצח ואחד מפסיד – ואין שום דבר שאפשר לעשות בעניין 'כי זו התנהגות רציונלית'??? אתה מבין את האבסורד במה שאתה אומר? אתה אומר לי שאני צריך להיות בלתי רציונלי כדי לעשות את הדבר הנכון, למען השם??? ואם הרציונליות שלי פוגעת בי, אז איך בכלל אפשר להגדיר אותה כרציונלית???"

"שאלה טובה", נאנח ראנד, "פתרון אחד הוא לבסס מנגנון של כפייה. כלומר שגורם שלישי כלשהו 'יכריח' אותך, ואת מקמילן, להשאיר את שני הכוכבים בחוץ".

"אין גורם כזה", נבח בודנהולצר הלחוץ, "לליגה אין סמכות בעניין. סילבר אולי יכול להתערב אם אין אישור רפואי, אבל אם יש אישור רפואי, וגם השחקן מסכים, הליגה לא יכולה להורות למאמנים ולשחקנים לא לשחק".

"פתרון שני", ניסה ראנד, "הוא פשוט להגיע להסכם של שיתוף פעולה. כלומר שני המאמנים יסכימו אחד עם השני להשאיר את שני הכוכבים בחוץ".

"נו באמת", הפטיר בודנהולצר, "קודם כל, יש בעייתיות מסוימת בכך שבכלל נדבר אחד עם השני לפני המשחק. עוד יאשימו אותנו בבישול של התוצאה. שנית, אם דבר כזה יוצא החוצה, עוד יאשימו אותנו בלואד מנג'מנט ובהורדת רמת המשחק בליגה. בקיצור, אין שום דרך להסכים על זה בפומבי".

"אפשר למצוא מתווך שיאפשר תקשורת בלתי ישירה ביניכם", חשב ראנד, "לא חושב שתהיה בעיה עם זה, אבל אני מסכים – ללא התחייבות פומבית ומוקדמת לא תהיה אפשרות למנוע ממקמילן להפר את ההסכם. כלומר הוא עלול להסכים להצעת המתווך, ואז בכל זאת להעלות את יאנג למשחק".

"אז חזרנו למשבצת הראשונה?", זעק בודנהולצר, "אין מה לעשות חוץ מלראות את תאונת הרכבת הזו מתרחשת לנגד עינינו?? שתי פציעות נוספות בתום עונה שגם ככה מלאה בהן? כמה טיפשים בני אדם יכולים להיות???"

"תראה", התפתל ראנד בכסאו, "הדבר האחרון שנשאר לי להציע לך הוא כלי מוגבל, בלתי אמין ולא רציונלי"

"דבר כבר!", צרח בודנהולצר, "זה לא הזמן להיות בררניים!!"

"בסדר! תירגע כבר!! מה עובר עליך??", שאג ראנד חזרה, "אז ככה – מה שנשאר זה פשוט לשמור על ההסכם עם מקמילן, ולקוות שגם הוא ישמור על ההסכם. זה מה יש. פשוט אמון".

"אמון???", השתומם בודנהולצר, "אחרי כל האנליטיקס, והמטריקות, והתרחישים אתה מסביר לי שאני פשוט צריך לתת אמון באנשים?"

"כן", הודה ראנד הנבוך, "זה בדיוק המצב".

עוזר המאמן נכנס לחדר והזכיר לשני הנוכחים שאימון הבוקר מתחיל. בודנהולצר התרומם מכסאו, הישיר מבטו לראנד וסיכם – "חתיכת דילמה".

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור הקולגות שלו. עוד יותר נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור אנשים בכלל, ובשבילי, זה מאנו. כשאני רואה את מאנו משחק כדורסל, אני רואה לא רק איך שחקנים צריכים לשחק כדורסל אלא גם איך אנשים צריכים להיות. תודה רבה מאנו על הדוגמא וההשראה.

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. חחח יפה מאנו אבל לא נראה שיאניס וטריי כשירים. יאניס בודאות לא כשיר זה לא קשור שיצא בבדיקה שאין קרע, צריך לרוץ ולקפוץ זה לא שהוא דוראנט שיכול לעמוד על ה3 ולדפוק צאקות כל המשחק שלו מבוסס על נגיחות מה יעשה אייל בלי קרניים?
    כנל טריי הוא גם ככה חור בהגנה אז בלי המהירות לעבור שחקנים מה הוא יעשה יעמוד בפינה? הוא לא סטף בקליעה.
    הפציעות מונעות מהם מה שהם יודעים לעשות הכי טוב.
    לדעתי שניהם לא ישחקו וזה גם השמועות עד כרגע. גם קאפלה חטף חתיכת מכה בעין.
    בכל אופן ההוקס צריכים לדאוג שמידלטון והולידיי ינגרו היום, הם 2 היחידים שיכולים להזיק לקלוע הרבה וליצור. אם מידלטון חם יש להביא עליו דאבל טים מיידי כל המשחק ולהמר על טאקר, כמה כבר טאקר יקלע במקסימום? 5 שלשלות? זה בקטנה מאשר 30-40 של מידלטון מהספוטים שלו מהמיד ריינג. לא לתת ללופז שלשות לבד עדיף שיחדור.
    המזל של ההוקס שרדיש הדביל חזר ודווקא היום הוא יכול להביא תועלת הוא אמנם טיפש אבל מגן טוב ארוך ואתלטי שיכול לאמלל את הולידיי (מידלטון יחגוג עליו ויוציא ממנו עבירות הוא טיפש בשביל לשמור עליו) על מידלטון ישמור הוארטר שלא רע בינתיים ויקבל עזרה מהדאבל טימר.
    בכל אופן גם להוקס יש רק 2 יוצרים לו ובוגדן ואנ י מתקשה להאמין שהם ישחזרו משחק טוב. ההוקס יצטרכו התעלות של הוארטר ואולי גם קולינס אבל מול טאקר קולינס סופט בייבי סופט. בגינגי ננוחם.
    יהיה קרב הגנתי קשה ואני צופה נגרות. לצערי הבאקס ינצחו כי מקמילן לא יביא דאבל טים על מידלטון והוא יפציץ.

  2. הוכתרת בזאת לפילוסוף הבית של הופס, אם יורשה לי לחלק תארים. טור מקסים
    רק דבר אחד קטן, אל תתחיל פוסטים במשפט 'יש אישור רפואי', זה יכול לגרום אנשים מסויימים לפתח תקוות לשווא 🙂

  3. בס"ד
    תודה רבה מאנו.
    נהדר ומשעשע.
    אני אישית לא הייתי מעלה את השחקן, במיוחד שזה לא משחק הדחה,
    אבל ההתלבטות היא באמת קשה.

  4. מצוין מאנו.
    באד יכול לעשות מסיבת עיתונאים קטנה ולומר בפומבי שהכי טוב לשתי הקבוצות הוא שהכוכב ינוח. ואז יצפו ממקמילן להיות ג'נטלמן ולהתקזז עם יאניס.
    .
    אני מתפלא ששמעון לא קפץ ואמר שגם ככה לשחק או לא זו לא החלטה של המאמן אלא של הכוכב או התאגיד . . .

  5. תודה מאנו.אני לא הייתי נותן ליאניס לשחק. מניח שעדיין תהיה מגבלה בתנועה ומילווקי מספיק טובים להסתדר , אגב גם עם יאנג משחק.

  6. יפה מאד
    אם אפשר זווית נוספת
    בסוף זה "רק" חצי גמר כללי
    יש גמר מול פיניקס
    שם בלי יאניס אין הרבה סיכוי למילווקי ולכן להפסיד גמר ליגה או גמר מזרח לא באמת עושה הבדל.

    במילים אחרות מה שאני רוצה לומר
    שעוד טרם החשש מפציעה קשה
    הסיכוי לנצח עם יאניס (מוגבל ) מאשר בלעדיו אולי עולה בכמה אחוזים מול אטלנטה אך בד בבד מפחית את הסיכוי לנצח את פינקס

    בעוד ההחלטה על לשמור על יאניס אולי תקשה מול אטלנטה אך לחלוטין לא סותמת את הגולל על הסדרה בטח ובטח כאשר האחרונה כנראה נטולת יאנג.

    ואם כבר הגענו את הלום אז בהפוך על הפוך יש למילווקי סוג של יתרון ביתיות דווקא מכיוון ששני המשחקים הראשונים בגמר הכללי בחוץ .

    ככה שכאסטרטגיה הייתי מנסה לעבור את אטלנטה ללא יאניס .
    זה בהחלט אפשרי להערכתי

    אחרי כן הייתי מקווה לשתף את יאניס אבל אם צריך משאיר אותו במילוווקי ל 2 המשחקים הראשונים בסדרה ומרוויח עוד כמה ימים
    גם ב 2-0 הוא בבית יכול להחזיר ל 2-2 ולפתוח לגמרי את הסדרה בגמר במני טיים שלה .

  7. יאניס לא הולך לשחק בחצי השנה הקרובה….
    האמריקאים קשקשנים צבועים ושקרנים ….הברך התקפלה לו הפוך כולם ראו…לצערי נגרם לו נזק חמור לא תשכנעו אותי אחרת… זה הולך להתברר בהמשך .
    צביעות אמריקאית טיפוסית .

  8. טור נהדר!
    .
    צריך לקחת בחשבון נתון אחד שחסר בפוסט הנהדר –
    הצוות הרפואי של השחקן,
    ומצבו הפיזי לפני הפציעה.
    .
    חזרה מפציעה שלא דורשת שיקום (נגיד העדרות של 2 – 3 משחקים אחרי חבלה ברגל) לא מגדילה את הסיכוי לפציעה חוזרת. זה מצב שכלל לא דומה למצבו של דוראנט.
    .
    פריקים של כושר מכירים היטב את שגרת האימונים והדיאטה של יאניס. הוא נחשב לאחד האתלטים שמטפלים בעצמם ברמה הגבוה ביותר עם הקפדה וירידה לפרטים בכל הנוגע לגרות משחק, שילוב תכנית האימונים עם עונת הכדורסל, דיאטת ספורט שמתאימה לעומס במהלך העונה, ואימוני גמישות ומתיחות מפרכים במיוחד.
    .
    אני לא יודע אם הוא חוזר בזמן לגמר המזרח,
    אם וכאשר,
    כלל לא אתפלא אם יחזור לפיינלס,
    ואני משוכנע שחזרו שכזו לא תהיה מזן ה-"יהיה בסדר".
    .
    תודה, מאנו.

  9. פוסט מרתק, תודה.
    הבעיה שלנו כצופים מרחוק היא שאנחנו לא יודעים מה באמת המצב. למשל, אם אחד מהם נמצא במצב שהוא כשיר ביכולת של 80% והסיכון שלו להיפצע שוב עומד על 50% ברור שלא ישתפו אותו, זאת לעומת מצב שהוא כשיר ב-95% והסיכון שלו להיפצע עומד על 20%, ואז יש סיכוי גבוה יותר שהוא ישחק. ייתכן גם מצב שאחד מהם כשיר והאחר לא, או שהפער בין רמת הכשירות של שניהם גדול מכדי שתיעשה השוואה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט