תור הזהב של ה-PG רק הולך ומשתפר/ מאת ג'אש מרטין (מאמר מתורגם)

תור הזהב של הפוינט-גארדים בנבא רק הולך ומשתפר

מאת ג'וש מרטין (כתב נבא בכיר)

מאמר מתורגם

כבר באפריל הצבעתי על כך שהתקופה  הזו בהיסטוריית הכדורסל מהווה את "תור הזהב" של הפוינט גארדים בנבא.

תשעה חדשים אחרי נראה כאילו לא הרבה השתנה, לפחות לא על פני השטח.    דרק רוז וראג'ון רונדו סובלים (עדיין) מפציעות ברכיים, ייתכן וקיירי אירבינג יוסט לספסל ע"י אחד מבני קבוצתו (ע"פ אסוסיאייטד פרס באמצעות אי אס פי אן דוט קום). ראסל ווסטברוק חזר לשולחן הניתוחים בפעם השלישית מאז האביב. סטיב נאש הפך לסימן שאלה מזה זמן כה רב עד כי נדמה שאוהדי הלוס אנג'לס לייקרז בקשו לשכוח שהוא תחת חוזה במדים הסגולים מוזהבים.

יכולתי להמשיך עוד ועוד , אך אני אינני כאן על מנת לחזור על אותה אמירה כבשנה שעברה.

במקום זאת, במצב בו כל כך הרבה צעירים עושים את דרכם במעלה השורות, ורבים יותר אפילו נמצאים כבר שם, ובמצב בו כוכבה של אוקלוהומה סטייט מרקוס סטאד, והסייח האוסטרלי הגזעי  דאנטה אקזום צפויים להיכנס לדראפט 2014 של ה נבא, נראה כי זהו זמן טוב מתמיד לבחון יותר מקרוב את אותם גנרלים על המגרש שאו שכבר "עשו את הקפיצה" או ש"צפויים "לעשות את הקפיצה" לשלב הבא במעמדם,  ולהדגיש בבהירות היכן הם נמצאים כעת בהיררכיה.  החל מן אלו שיגיע לראשונה למשחק האול-סטאר, דרך אותם סייחים שכוכבם צפוי לזרוח ועד לפרצופים שאתם אמורים כבר להכיר.

צפויים להגיע לראשונה לאול-סטאר.

בראד מילס – יו אס איי טודיי ספורט

כישורים: עדיין לא נבחרו לאול סטאר, אבל נראה שסיכוייהם טובים לשחק באמצע פברואר בניו אורלינס.

סטפן קרי היה צריך להיות באול סטאר ב 2013 וכמעט בטוח שיהיה בו הפעם. הצלף הזה של הגולדן סטייט ווריארז מדורג שמיני בנקודות (22.9 נקודות למשחק בממוצע), שני באסיסטים (9.5) ועשירי בחטיפות (1.8) בנוסף לכך ששוב קלע בהרבה יותר מארבעים אחוז מעבר לקו השלוש.

ג'ון וול  והוושינגטון וויזארדז לא יהיו זקוקים לעבוד קשה כל כך על מנת לשמר את התקוות שהיו להם לאחר העונה שעברה. מצב רוב רובו של הקונפרמס המזרחי היה על הפנים עד כה, עד שההישג של 14-14 ביחס הניצחונות-הפסדים נחשב כמספיק טוב להציבם מדורגים במקום החמישי במערך הסיכויים.

וול, למעשה עשה הכול מלבד להביא את הוויזרדז אל מעבר לחמישים אחוז נצחונות, זה נכון במיוחד עקב מכת פציעות בכל התפקידים בקבוצה. הספידסטר של השנה הרביעית בקנטקי הציב מספרי שיא בקריירה שלו עד עתה: 20.2 נקודות, 9.0 אסיסטים ו2.1 גניבות למשחק, כששני האחרונים מהווים מקום רביעי בקטגוריה שלו.  וול עדיין אינו נחשב לקלע מעולה למרות השיפור שחל באחוזי הדיוק שלו מטווח השלוש (311.), וטוב שכך הוא אם הוא חושב להמשיך ולזרוק 3.6 ניסיונות למשחק.

גם קרי וגם וול הרוויחו מן הפציעות שנפלו על מתחריהם לתפקיד הפוינט-גארד. נכון ל 26 לדצמבר הם דורגו במקום השלישי והרביעי במדד הגארדים הפופולריים לאול-סטאר בקונפרנסים שלהם. קרי תקוע אחרי בריאנט וכריס פול המושבתים, בעוד שלוול יש צורך לדלג מעל שלושה קלעי פרימטר עם ברכיים פגועות (דוויין ווייד, קיירי אירווינג ודרק רוז).

בכל מקרה נראה כי גם קרי וגם וול ישחקו בקרסנט סיטי.

מתנדנדים סביב הגעה לאול-סטאר

כישורים: יכלו להיות שחקני אול-סטאר אלמלא העומק המטורף בעמדה זו.

לא ניתן לומר זאת במדויק על דמיאן ליילרד, טיי לאוסון ומונטה אליס, למרות ששלושת הבחורים האלו שיחקו מספיק טוב שיצביעו להם לאול סטאר.

ליילארד קיבל הרבה פרסומת עקב הצלחת הפורטלנד טריילבלייזרז, ובצדק. הרוקי המצטיין של העונה העלה את כמות הנקודות שהוא קלע (21.1) ואת אחוז הקליעה שלו לשלוש (438.) והוריד במספר האיבודים שלו, על ידי כך הוא אולי ייצב את עצמו  כ"שחקן הקלאצ'" הטוב ביותר ב-נבא עד כה בעונה זו.

ואולם, ליילארד נותר מגן מתחת לממוצע, אינו מוסר מעולה (5.5 אסיסטים למשחק) וקולע באופן גרוע יותר מטווח השתי נקודות. לעומת העונה שעברה, הוא לוקח יותר  זריקות מהטווח הקרוב ופחות זריקות מהטווח הבינוני, זאת ע"פ  NBA.com.

גם ללאוסון נראה שיש התדרדרות דומה באחוזים לשתי נקודות, למרות שבדיוק כמו ליילארד, הוא שיפר כמעט כל קטגוריה אחרת במשחקו. הוא השתפר ביחס לעבר ומספק יותר אסיסטים (7.9) וקולע יותר נקודות (17.9) למשחק.

מה הסוד שלו? קודם כל הוא מחזיק יותר זמן בכדור (יחס של 24.1 אחוזי החזקת כדור,  הגבוה בקריירה שלו). אך חשוב מכך, הוא הולך לקו לעתים קרובות הרבה יותר והתוצאה שלו של 6.4 ניסיונות קליעה מהקו למשחק, היא העשירית בטיבה בנבא.

אם הדנבר נאגטס לא היו ביחס הפסדים-נצחונות של מינוס שבע אלא ביחס של פלוס שבע, הרי בטוח שהיה ללאוסון סיכוי טוב יותר להיות באול-סטאר.

לדאלאס מבריקס, בה משחק מונטה אליס, אין את הבעיה הזו כשהיא מדורגת שמינית במערב. מונטה היה תורם עיקרי לתוצאה זו עם ממוצע של 20.3 נקודות למשחק ומקום רביעי בטבלת האסיסטים עם 5.9 אסיסטים למשחק.

אמת, מונטה לא מגיע לשיאי הקריירה שלו כמקצוען באף אחת מהקטגוריות הסטטסיטיות העיקריות. במקרים רבים בעבר הוא קלע יותר וביעילות רבה יותר. ואולם, גם נכון שעד כה הוא מעולם לא שיחק בקבוצה שהיה לה רצף ניצחונות ושהייה לה מרווח ביטחון כה גדול שתגיע לפלייאוף.

עם זאת, עד עתה נראה כי דירק נוביצקי הוא שחקן המבריקס היחיד שבטוח שיהיה בקבוצת המערב באול-סטאר. וכך, ייתכן שעדיף להמר על מונטה כשחקן מחליף אם המאבריקס ידורגו טוב יותר מהמקום השמיני.

הגיעו לגיל

ג'איין קאמין-אונסה, יואסאייטודיי ספורט:

כישורים: לקח להם זמן להתפתח, אבל הם סוף סוף מוצאים את הגרוב המתאים להם.

מונטה אליס היה מוצא עצמו בקטגוריה זו אלמלא היה לו ותק של שמונה עונות בנבא והעובדה שהוא קלע ברמת האול-סטאר בקבוצות גרועות.

ישנה סבירות שאריק בלאדסו ימצא עצמו במשחק באול-סטאר לפני מונטה אליס.  הבחור  ריכז אליו המון תשומת לב בעונתו ברביעית עקב תפקידו בהפיכת הפניקס סאנס שאמורים היו לעשות טאנקינג לקבוצה שלא רק כייף לראותה אלא אף לקבוצה שראוי ביותר שתגיע לפלייאוף.

המספרים של בלאדסו לא היו נוראיים כל כך (18 נקודות, 5.8 אסיסטים, 1.5 גניבות ואחוז קליעה מהשדה של 486.).   נוראית גם לא היתה העובדה שמספר האיבודים שלו, למרות היותו גבוה יחסית, לא עלה כתוצאה מהסתערותו בפעם הראשונה על תפקיד שחקן הפותח במשרה מליאה בנבא.

ג'ורדן קראופורד היה שותף לתחייה משלו בהיותו הקפטן בבוסטון סלטיקס שהפתיעה גם היא בה-במידה. מרגע שהכירו בכך שהוא קצת יותר מ"קלע מפציץ", הוא ייצב את הקו האחורי של הסלטיקס לצדו של אייברי בראדלי.   לאחר שפתח בעשרים משחקים, השיג שחקן השבוע של הקונפרנס המזרחי, ממוצע של 14.3 נקודות ו 5.8 אסיסטים.

קראופורד עדיין קלע מהספסל הרבה יותר טוב מאשר בזמן היותו חלק מן "החמישייה המופלאה" של המאמן בראד סטיבנס, וזאת למרות שבוסטון הפסידה את כל ארבעת המשחקים בהם הוא עלה מהספסל, בניגוד ליחס ניצחונות- הפסדים של 13-14 כשהוא פתח בעמדת הפוינט-גארד.

קאמבה ווקר סומן מזה זמן רב בעמדת הפוינט-גארד הפותח של השארלט בובקאטס. או שלפחות ככה זה מרגיש.    במציאות, ווקר הוא רק בעונתו השלישית כמקצוען עם נטייה כלשהי לבעוט בדלי החלב שנראה שנרגעה מעט העונה.   מספר האסיסיטים שלו ירד (ל 4.7 למשחק), אך לעומת השנה שעברה היה לו שיפור משמעותי בקליעה (18.6 נקודות), בריבאונד (4.3) ובקליעה לשלוש נקודות (36.2%).   חשוב יותר, הקאטס מצליחים לנצח במשחקים, ואפילו עם הגנה סולידית. יחס נצחונות הפסדים של 14-18 אולי אינו משהו להתגאות בו, אך המצב הנוכחי בו ווקר "בשלטון" טוב לאין ערוך לעומת שתי העונות הקודמות.

אחוז הנצחונות של אטלנטה הוקס נשאר דומה בחמש השנים האחרונות בערך, הרבה תודות ללמשחקו של אל הורפורד. ואולם, מאחר והורפורד ייעדר עד סוף העונה בשל שריר קרוע, הרי הנטל להרים את הקבוצה נותר כעת על כתפיו של ג'ף טיג.

שלא שטיג לא שיפר כבר את היכולות שלו בארבע השנים האחרונות. הוא כבר כרגע במירוץ לשיא קריירה של 17 נקודות, 8.3 אסיסטים, ו 5.5 נסיונות לזריקה חפשית במשחק. אחוזי הקליעה שלו ירדו קצת בכל סוגי הקליעות, ואכן ניתן לצפות לכך ממי שעדיין מתרגל לתפקיד הולך וגדל באטלנטה תחת המאמן הטרי מייק בודנהולצר.      עם זאת, כעת עם העדרותו של אל הורפורד, יהא על הקבוצה להסתמך עליו עוד יותר.

אוטימיזציה של ההזדמנויות

ג'ניפר סטיוארט – יואסאיי טודיי ספורט

כישורים: לא בדיוק בקליבר של אול-סטאר, אך עדיין מספקים מספרים יפים ומשחקים היטב בתפקידים משניים.

כמו טיג, גם דוראן דרגיץ' פרח תחת הנהגתו של מאמן ראשי רוקי בפניקס. עם בלדסו לצדו וג'ף הורנק על הספסל, החליף דרגיץ' את משימותיו מפוינט גארד טהור לתפקיד של שחקן חופשי, תפקיד שתורם הרבה יותר לכישוריו הבלתי קונבנציאלים.

לסלובני החלקלק יש עדיין ממוצע של קרוב לששה אסיסטים למשחק, אך הוא מוצא את עצמו כעת קולע יותר ובצורה יותר יעילה מאשר תחת כל מאמן אחר בעבר. הוא שלישי באחוזי הקליעה בקרב הפוינט גארדים כשלפניו רק טוני פרקר ובלדסו, ועשירי בכמות הנקודות בקרבם.     מרשימה מכך היא העובדה שדראג'ץ' המיר את מיומנות יד-שמאל שלו ואת מיומנותו בסלי התקפות מעבר לכמעט שש ניסיונות קליעה מהקו למשחק. לא רע עבור מישהו שרבים בתחילת העונה חשבו שהוא יהווה פיתיון לטרייד.

איזיה תומאס היה המרוויח העיקרי מתפקידו בקבוצה בסבוב האחרון של "תפוח האדמה החם, רודי גיי". הטרייד הזה ששלח את גארביס וואסקז לטורונטו רפטורז הבטיח שתומאס לא יכלל שוב בתפקידי ספסל בסקרמנטו קינגז.

לא במפתיע תומאס תיפקד מאז בצורה מבריקה , לפחות בהתקפה. בתרייסר המשחקים בהם הוא פתח בהרכב, הגארד הגוץ שגבהו 1.67 מ', קלע ממוצע של 21.2 נקודות, 7.8 אסיסטים, 3.4 ריבאונדים ו 1.3 גניבות באחוזי קליעות של 474. לשלוש נקודות, 448. לשתי נקודות ו 846. מקו העונשין.

רג'י ג'קסון לא יקבל אודישן לתפקיד פותח במשרה מליאה באוקלוהומה סיטי כעת אחרי שראסל ווסברוק נעדר שוב, ועם זאת,  קפיצתו זה-לאחרונה לתפקיד הפוינט-גארד הפותח תיתן לו הזדמנות נאותה לשפר את תדמיתו בקרב הצופים המעוניינים מהקבוצות האחרות.

לאמיתו של דבר ג'קסון קלע יותר כשהיה על הספסל (12.8) לעומת המשחקים בהם פתח בחמישיה (11.6), אבל בהחלט יש בזה היגיון אינטאיטיבי. הוא מקבל כמעט את אותן דקות בשתי התפקידים, אך לא היה לו צורך לדאוג לעתים קרובות כל כך באשר להפיכתו לאול-סטאר כאשר הוא עלה מהספסל. ייתכן והוא לא הסופרסטאר בהמתנה כפי שהתברר שג'יימס הארדן הייה, אך עם זאת ג'קסון עשה עבודה נהדרת בתפקיד השחקן הששי היצרני של הת'אנדר.

 

להרגלים ישנים קשה למות

ג'ף האניש יואסאיי טודיי ספורט

כישורים: סימנים כלשהם להתקדמות, למרות שהחורים במשחקם עדיין זוהרים.

ריקי רוביו לא יכול לקלוע. כפי שקירק גולדסברי אמר לאחרונה,  רוביו נמצא כעת בנתיב להיהפך אחד מהקלעים הפחות מדויקים בתקופה המודרנית בנבא, הרבה מכך מאחר והוא מצליח לקלוע רק 38.8 אחוז מנסיונותיו בצבע. אגב, זהו האחוז הגרוע ביותר בליגה.

הצד החיובי יותר הוא שהוא קולע 33.9 אחוז מניסיונות הקליעה לשלוש שלו, והוא נותר אחד מהמוסרים המחוננים יותר בכדורסל והצליח למסור את כל 23 הניסיונות שלו באוקטובר האחרון. במילים אחרות, הזמן עדיין לצדו של ריקי, וייתכן והמשחק שלו יצטרף אליו אם חבריו למינסוטה טימברוולבס -שמתפקדים לרוב מתחת לרמה הנורמלית-  יעזרו לו לפתח את משחקו.

את אותו דבר ניתן לומר על ברנדון ג'נינגס, שקולע פחות מארבעים אחוז מהשדה בפעם הרביעית בחמש עונותיו כמקצוען. ג'נינגס תמיד נאבק להגיע לטבעת (מה שלא מפתיע אף אחד בשל גובהו של 1.83 מ' ומשקל של 77 ק"ג) אך העומס בקו הקדמי בדטרויט פיסטונס, המורכב מאנדרה דרומונד, ג'וש סמית וגרג מונרו. הפך את המצב לקל הרבה יותר עבורו.

הסיכויים הם שג'נינגס יקטוף את הפירות של כל טרייד שייערב, נאמר, את מונרו, תמורת שוטינג גארד פותח כלשהו. ואולם נכון לעכשיו בן העשרים וארבע הזה יהיה חייב להסתפק בכל עצם שתיזרק לכיוונו.

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. אם קארי וג'ון וול לא יהיו אולסטארים , צריך לסגור את הבאסטה
    ג'רמי לין מדורג גבוה וזה משעשע
    מונטה אליס כבר שנים מגרד את האול סטאר ( עונות טובות מאוד בגולדן סטייט ) אולי השנה זה יקרה

    תודה על התרגום , חתיכת השקעה

    1. מנחם חן חן ותודה על הפרגון: לשמחתי לפני שבוע יצא לאור ספר שתרגמתי (מאהבה) והוספתי לו הערות, וזה "קים" מאת רודיארד קיפלינג..

  2. יש לך את השילוש הקדוש. אתה נהנה מהכתבה, האנגלית שלך מצוינת והעברית שלך עוד יותר מצוינת.
    מעבר לכך, המאמר לא מדהים.

  3. תור הזהב של הרכזים ??…

    כמה מהם באמת רכזים? – אולי 3 .

    ואני לא מתרשם מכמות האסיסטים, היום כל פלוץ זה אסיסט

  4. לאייל ואיתי: תודה על הפרגון ואני אכן מסכים שמבחינה סגנונית הכתבה בינונית למדי, אך מניסיוני זה מה שקורה כאשר מאגדים מספר כותבים לכתבה אחת. אי לכך, בכתבות שכאלו יש להסתכל, לטעמי לפחות, רק על השורות התחתונות.

  5. מאמר פנטסטי,

    דרך אגב, אם יצא לכם לקפוץ לחנות ספרים, אתם תראו שם גרסה עברית חדשה של "קים", מאת רודיארד קיפלינג. המתרגם-לא אחר ממולי, אותו אחד שתרגם בצורה מעולה מאמר זה.

    1. צודק בהחלט. במקור (וגם בויקיפםדיה באנגלית) כתוב 5.9 רגל שהם ע"פ המחשבון 1.79832 מטרים.
      כשתרגמתי טעיתי לצערי גם בחישוב וגם בהקלדה כי התכוונתי לכתוב 1.77 ויצא 1.67.
      בעסה….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט