יוטה – קבוצת עונה סדירה או סוס שחור אמיתי במערב?/ רותם אלרן

עד כה העונה, יוטה היא אחת מהקבוצות הבולטות ביותר – היא מובילה את המערב עם מאזן 43-15 שמיתרגם ל-74.1% הצלחה, הנתון הגבוה ביותר בליגה עד כה. למרות ההצלחה בעונה הסדירה, ישנם מספר סימני שאלה סביב הקבוצה – האם היכולת וההצלחה שלה בעונה הסדירה יצליחו לעבור לפלייאוף?
לאחר שהודחה בסיבוב הראשון בשתי העונות הקודמות, השאלה הזו מטילה צל גדול על העונה של הג'אז ועל ההצלחה העתידית שלהם, והגיע הזמן לבחון את הדרך בה היא משחקת העונה וכיצד היא תיראה כשהכסף על השולחן.

חלק חשוב מאוד מההצלחה של הג'אז העונה הוא ההגנה – יוטה היא קבוצת ההגנה הרביעית בטיבה בליגה כשהרייטינג ההגנתי שלה עומד על 107.8, ובזמן שגם בצידו השני של הפארקט היא נהדרת עם רייטינג התקפי שמציב אותה במקום הרביעי בליגה כולה ההגנה היא חלק משמעותי מאוד בצורת המשחק שלה, כשרודי גובר מגן על הצבע בצורה פנטסטית ומאפשר ליריביו רק 45.3% בטווח זה, נתון שמאפשר לג'אז לשים את מבטחם בו כעוגן הגנתי.

למרות זאת, ההגנה שלו בפלייאוף הקודם מהווה סיבה לדאגה עבור יוטה. גובר איפשר ליריביו לקלוע ב-13.8% יותר מהאחוז הממוצע שלהם מהטווח, כשרובן המוחלט של הזריקות הגיע מניקולה יוקיץ', המצ'אפ המרכזי שלו, שקלע במהלך הסדרה 21 שלשות ב-51.2% כשגובר שמר עליו, מה שמעמיד בסימן שאלה את היכולת ההגנתית של הענק הצרפתי מול שחקנים שיכולים לרווח ולקלוע משלוש. הכישלון שלו בפלייאוף הקודם אמנם נראה שלילי, אך הוא יכול להיות סיבה עבור הג'אז להשתמש בו ככלי הגנתי בצורה שונה, כשהוא לא שומר על סנטרים שמרווחים את המגרש, אלא מתפקד כשחקן שנמצא בעמדת עזרה בזמן ששחקני הגנה ורסטיליים ומהירים יותר רודפים אחרי קלעי השלשות בפרימטר, או לחילופין שישמור על הקלעי החלש ביותר של היריבה, מה שיאפשר לו להיות נכס הגנתי בפלייאוף ולא נקודת תורפה כפי שהיווה מול יוקיץ'.

עניין נוסף אשר מעלה דאגות לגבי ההגנה של הג'אז הוא היכולת שלהם ברגעי הקלאץ', בהם הם צונחים הגנתית – מההגנה הרביעית בטיבה בליגה הם יורדים למקום ה-27 בסגירת משחקים צמודים. הירידה הדרסטית בהגנה שלהם עשויה לעלות להם ביוקר בפלייאוף ובעונה הקודמת ראינו הוכחה לכך, כאשר בסדרה מול דנבר הג'אז הפסידו 3 מ-4 משחקים שהגיעו אל דקות הקלאץ', והיו עם הרייטינג ההגנתי החלש ביותר מבין כל קבוצות הפלייאוף בקלאץ', דבר שבין היתר גרם להפסד בסדרה.
יוטה היא קבוצת הגנה טובה ויכול להיות שנראה ביטוי לכך בפלייאוף השנה, אך ההגנה שלה בעייתית כשהיא מבוססת ברובה סביב גובר, וכשהוא לא נמצא על המגרש ההגנה קורסת ויורדת ב-10.2 נקודות ל-100 פוזשנים. לאור כך שגובר הוא העוגן עליו מסתמכת הקבוצה, אם הוא יצא לשמור על סנטרים שקולעים מבחוץ זה עלול לנטרל את ההגנה של הקבוצה כולה.

העונה הג'אז כנראה יעברו את הסיבוב הראשון בפלייאוף. לפי הדירוגים הנוכחיים במערב הם צפויים להתמודד מול ממפיס, קבוצה מוכשרת אך אחת שלא צפויה להוות איום משמעותי עליהם, ומלבדה יהיו קבוצות פלייאין מסוכנות שעשויות לעלות לפלייאוף, אך אני מאמין שהחוזק של הקבוצה יבוא לידי ביטוי במהלך הסיבוב הראשון מול קבוצות חלשות מהם. למרות הימצאותם במקום הראשון במערב, הם עדיין נראים כמו סוס שחור באיזור לאור כמות הקונטנדריות והאיכות שלהן, והגנתית יוטה עלולה להיות פגיעה מולן כשאין לה את הכלים להתמודד עם סופרסטארים בעמדות הכנפיים כמו לברון או קוואי. יוקיץ' יכול להוות בעיה משמעותית גם כן אם לא ישנו את צורת ההגנה עליו, אך לאור הפציעה של מארי הם עדיין עדיפים בסדרה כזו, לפחות לדעתי. למרות ההגנה הבעייתית שקשה לדעת איך תיראה, גם ההתקפה של יוטה תשחק תפקיד חשוב בהצלחה שלה בפוסטיזן, והיא אף עשויה להיות משמעותית יותר מההגנה.

ההתקפה של יוטה מצוינת כשהנתונים מציבים אותה כאחת מהקבוצות הטובות בליגה בליגה בצד זה של המגרש השנה, ובניגוד להגנה גם ברגעי הקלאץ' הם נשארים טובים עם רייטינג התקפי שעומד על 122.6 נקודות, הנתון השלישי בטיבו בליגה בקלאץ'. המשחק של הקבוצה לא מבוסס על שחקן יחיד, למרות שדונובן מיצ'ל הוא השחקן המוביל שלהם בצד זה של הפארקט, וניתן לראות זאת בכך שהיא מניעה כדור ומגיעה לזריקות מצוינות שמתבטאות בכמות השלשות הממוצעת למשחק הגבוהה בליגה ובאחוזים הרביעיים בטיבם מהטווח.

הנעת הכדור ויכולת יצירת המצבים שלה מסוכנת מאוד, ובפלייאוף הקודם ראינו את מיצ'ל זורח בסדרה מול הנאגטס עם 36.3 נקודות למשחק ביעילות נהדרת, כך שהיכולת שלו לבלוט כסקורר ולייצר נקודות כשהמשחק תקוע יכולה להיות מהותית בריצת הפלייאוף של יוטה השנה. מלבד הסקורינג של מיצ'ל והנעת הכדור, להתקפה הקבוצתית של הג'אז יש עוד מספר רבדים, כשאחד מהבולטים שבהם הוא היכולת של רודי גובר לסדר חסימות ולהתגלגל לסל – הוא בין המובילים בליגה ביעילות ממצבים אלו עם 1.29 נקודות פר פוזשן, נתון ששווה ל-43% משלוש, כך שהערך שהוא מביא לקבוצה בעזרת הסיומת שלו במהלך זה מוסיפה עוד אפשרות התקפית מסוכנת עבור הג'אז בפלייאוף, גם במשחקים בהם הזריקות לא ייכנסו מחוץ לקשת.

מלבד מיצ'ל וגובר יש עוד מגוון שחקנים שתורמים להתקפה של יוטה – מייק קונלי חוזר להיראות כמו עצמו לאחר שנת התאקלמות בקבוצה, ג'ו אינגלס נותן תרומה יעילה מאוד מהספסל יכול לשמש כמנהל משחק ראשי או משני (בהתאם לצורך של הקבוצה) או לשחק בלי הכדור, וגם רויס אוניל ובויאן בוגדנוביץ' מביאים ערך מוסף ומשדרגים את הקבוצה. כל השחקנים שהזכרתי למעט גובר הם קלעים מצוינים, והעונה יש בקבוצה ארבעה שחקנים שונים שקלעו לפחות 100 שלשות וחמישה שעומדים על 40% משלוש או יותר, וזה דבר שיכול לנצח עבורם משחקים בפלייאוף.

לסיכום, נצטרך לראות כיצד ההגנה של הקבוצה תסתגל לפלייאוף והאם תוכל להתמודד עם הכוכבים הגדולים של הקבוצות שתפגוש, אך גם אם לא, השנה היכולת ההתקפית עלתה ביחס לעונה הקודמת, כך שיוכלו להסתמך על היציבות של ההתקפה יותר העונה, ואולי בסופו של דבר יוטה תיתן פייט לקבוצות המובילות האחרות כסוס שחור לאליפות השנה.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. יוטה העונה, לפחות בסיבוב הראשון יגיעו כפייבוריטים (עם יתרון ביתיות), דבר שלא קרה להם עדיין בפלייאופים הקודמים.
    .
    ועדיין, הם אומנם איבדו עונה שעברה את היתרון בסדרה מול הנאגטס, אבל בפלייאופים הקודמים מאז שמיטשל בקבוצה אי אפשר לקרוא לפלייאופים שלהם כחוסר הצלחה בהתחשב בתוצאות בסדרות שלהם.
    .
    עד עכשיו הם לא מצאו פתרונות לעניין ההגנה של גובר על שחקני חוץ דומיננטים.

  2. תודה רותם על הניתוח. את הסיבוב הראשון יוטה תעבור אבל באמת קשה לראות איך היא מתמודדת עם הלייקרס שצפויים לחכות להם סיבוב שני,
    אין להם ממש איך להתמודד עם לברון ודיוויס בהנחה שהם בריאים…

    1. אם יש קבוצה שיש לה מאצ'אפ עם הלייקרס זו יוטה. הם יכולים להעלות את פייבורס לצד רודי בהרכב גבוהים וזה משהו שהם עשו בקביעות בגלגול הקודם. בויאן התמודד מצוין עם לברון ב2018 (כמה שאפשר להתמודד עם לברון מצוין. הכל יחסי כמובן) ויש להם את אוניל שהוא ווטחד סטופר. לדעתי לא זו הסדרה הכי קשה שתהיה להם (קליפרס ודנבר זה מאצ'אפ הרבה פחות נוח להם)

      1. לברון ג’יימס סיים את הסדרה הזאת עם 34.4 נקודות ב59.3 אפקטיבי,וזה שהצוות המסייע היה חלש משמעותית ממה שיש לו עכשיו, פיקאנדרול פשוט שיכפה חילוף זה כל מה שהוא צריך לעשות עם דיוויס וליוטה אין תשובה.
        .
        אותי יותר מדאיגה ההתקפה של יוטה שזה מה שלדעתי הופך אותה לרחוקה מקונטנדרית,כן אני יודע שיש להם רייטינג היסטורי כרע אבל בפלייאוף כל שחקני המשנה הקלארקסונים למיניהם נעלמים ופשוט חסר להם סטאר קוואליטי.
        .
        הקליפרס כל מה שצריכה זה לעלות הרכב עם חמישה קלעים כדי לנטרל את גובר ולהפוך את כל ההגנה שלהם ללא אפקטיבית.

        ולדנבר יש את יוקיץ שהופך את הצרפתי לצרפתייה בכל הזדמנות ואין להם מי שיעצור אותו, עדיין אני לא בטוח שדנבר עוברת את יוטה בלי מארי עונה שעברה הם היו צריכים קריסה של יוטה כדי לעבור סיבוב והתפוצציות של מארי, שהציג יכולת של סופרסטאר

        1. ברוך תחזור לסידרה עצמה ותראה. אבל בלי קשר הנה המאצ'אפ של לברון הפלייאוף 18 תראה מה הוא עשה מול בוגי
          https://www.nba.com/stats/player/2544/
          זו סטטיסטיקה בעייתית אבל בהיעדר אחרת אביא את זו. כן לברון קלע מול אינדי אבל זה היה לרוב על שחקנים אחרים.
          .
          גובר שיפר את הגנת הפרימטר שלו. אבל לדעתי זה עדיין לא יספיק מול הקליפרס

          1. אני מסכים איתך שבוגדוביץ הצליח להאט אותו עד כמה שזה אפשרי, אבל כל מה שלברון היה צריך זה לכפות חילוף פשוט למה שהוא לא יעשה אותו דבר מול יוטה, בנוסף ההתקפה של הלייקרס הרבה יותר מגוונת וקטלנית מהתקפה של קליבלנד באותה שנה, יש לליקרס הרבה יותר כלים התקפיים והגנתיים

  3. חוץ מהלייקרס שאם הם בריאים פייבורטים ברורים .כולם מרגישים אנדרדוג מוחלט שהגעה לגמר המערב תהיה הצלחה ענקית בשבילם

    1. דווקא עבורי מרגיש שהג'אז פחות מתחרים על התואר מהקליפרס או הסאנס, וכמובן הלייקרס שנמצאים מעליהם בבירור, אבל נחיה ונראה, יכול להיות שהשנה יאמצו צורת משחק שונה בפלייאוף, כרגע פחות מסתכל עליהם כפייבוריטים ברוב סדרות הסיבוב השני האפשריות.

  4. תודה רותם, אחלה טור לשאלה מעניינת. אני חושש מאד מחזרה של הסדרות מול יוסטון, בדומה לשנים עברו, כלומר שגובר הופך לנטל
    זה בעיקר עניין של חוכמה סובלנות של הקבוצה היריבה, והם יתקלו ביריבות רציניות מהסיבוב השני ואילך. לא יודע מה יהיה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט