האם לסטיב נאש מקום ב-'היכל התהילה'? / מנחם לס

 

 

בואו נהיה רציניים בקשר להמשך הקריירה של סטיב נאש: הוא גמר את הקריירה הכדורסלנית שלו.

השבוע הוא עבר עוד מין בחינה אוטיוקרוספוקית, וכן בדיקת מנואלית ע"י הגורו הפיזיוטרפי הקנדי ריק סלבריני. הוא שוב נתבקש להתכופף, להימתח, ולסובב את ירכו ימינה ושמאלה, ובשעת הסיבוב להרים ברך מכופפת לבטנו.

רחמנות על הבנאדם. עזבו אותו במנוחה ותנו לו ליהנות מהכניסה לגיל העמידה בכבוד וללא ייסורים. כי מה אחרי הכל הם רוצים ממנו? שיצליח לשחק  עוד 12 דקות פה או שם עבור קבוצה שבורה ופגועה אפילו יותר ממנו?

צער בעלי חיים.

לבן ה-39 הגמור הזה נותרה עונה אחת בלייקרס אחרי עונה זאת, והוא אמר השבוע לספורטסנטר שאין בכוונתו לתלות את נעליו עדיין. עד שכל האופציות להחלמתו תיגמרנה. עד אז HE DOES NOT GIVE UP. מה אגיד לכם? GOOD FOR HIM! הוא מראה בכך אומץ, דבקות במטרה, וחוסר רצון להיות חזיר ולאכול את כל המיליונים המטומטמים שהלייקרס זרקו לרגליו – עוד פאשלה 'מייד אין לייקר נשיון', שעשו בשנתיים האחרונות יותר טעויות מבית"ר ירושלים.

אבל הוא מראה בכך גם טמטום (ומי יודע אם לא בצע כסף!) שלארי בירד – צעיר ממנו ב-3 שנים בזמנו – היה פיקח ממנו ופרש, כשלשניהם  בדיוק  אותה פציעה – ספונדילולייטיס בגב התחתון.

מה שאני מנסה לומר הוא שאם ימשיך לשחק או לא – זוהי החלטה פרטית שלו. היא לא תביא אותו או את הלייקרס לשום מקום יותר ממקסימום סיבוב ראשון בפלייאוף, אפילו אם קווין לאב ישחק שם בעונה הבאה. הלייקרס לא תיבנה עם שחקן או שניים. היא צריכה בנייה חדשה של 5-7 שנים מכדי להיחשב ליותר מכוכבית עלובה במערב, הווה אומר שהחלטתו של סטיב נאש היא לא יותר מתפאורה ועוד כמה מיליונים לכיסו הקנדי (וידוע הרי שהקנדים זה עם קמצן כמו הסקוטים!), בלי שום קשר לאליפות או היכל התהילה.

ההחלטה על היכל התהילה חייבת להיות מבוססת על מה שעשה עד עתה, ולא מה יעשה על מקל הליכה וכסא גלגלים עד פרישתו (וכמה שיותר מוקדם – יותר טוב לו, ולכולנו).

אז מגיע לו, או לא?

אני הייתי ממעריציו הגדולים משך השנים. הבנאדם זכה בשני MVP ב-2005 ו-2006, וכנראה היה זוכה באליפות NBA אילולא רוברט הוריי והספארס המקוללים של אותה שנה. אני לא מאמין שהפלח ציווה על מה שעשה הוריי או לא, אך מה שהוריי עשה לנאש ייזכר לי כאחד הרגעים המלוכלכים והמקוללים בספורט. אבל בואו נעזוב את זה אם כי כל מזכרת על מה שהיה מעלה לי את לחץ הדם, ואת הרצון שהספארס והפלח שלה ייכשלו שוב. אמן.

אבל סטיב נאש שלא זכה באליפות, זכה בשני MVP מה שמעמיד אותו בכיתה של ביל ראסל, ווילט צ'מברליין, קרים, מוזס מלון, לארי בירד, מג'יק, מייקל, טים דנקן, ולברון.

לפני שעבר ללייקרס שם איבד לא רק את גבו אלא גם את השלשה שלו  (ועבורי גם נידבך מכבודו!) , הוא היה הקלע המדוייק ביותר מה-3 בליגה עם 43.7%. הוא לא מהיר ואין לא ניתור מעולה, אבל יש לו סגנון כניסה שהכריח יריבים  "TO PUSH OUT ON HIM". לכן הוא חדר באופן שנראה 'קל' לעין הבלתי מאומנת ולא מבינה כיצד הוא עושה זאת בקלות כזאת. אותו סוג כדרור של טוני פרקר כשגופו מסוכך על הכדור, והצעד שלו 'ניכנס' אל תוך צעדי המגן ויוצר את הרווח הנחוץ. בקיצור ולעניין, הוא לרוב הצליח להגיע עם הכדור לאן שרצה להגיע. הוא לא הוביל אף פעם בקליעות וכמובן שלא בריבאונדים. הוא הוביל רק באחוזים מה-3 ופה ושם באסיסטים. הוא לא זכה בשום דבר בתיכון, במכללה, או במקצוענים, ואלה עובדות לא הכי נעימות לשאת ברזומה שלך.

השחקן שהכי קל להשוותו אליו הוא ג'ון סטוקטון: גם לבן, גם לא אתלט מיוחד, גם בעל זריקה מכוערת וניכשלת ביומכנית שאיכשהו ניכנסת, וגם לא זכה בשום דבר בתיכון, מכללה, או מקצוענים.

אבל האסיסטים של ג'ון סטוקטון,  הפיק-אנד-רול עם קרל מלון הנחשב לטוב בהסטוריה, והיריבות 'אחד-על-אחד' שלו עם גדולי הפוינט גארדים בזמנו (כולל מג'יק ואייזיה תומאס) שהוא תמיד יצא ממנה טוב, העמידו אותו כאחד מגדולי הפוינט גארדים בכל הזמנים, ומקום בטוח בין 50 האגדות והיכל התהילה. סטיב נאש? אני לא בטוח אם ההסטוריה תכניס אותו בין עשרת הפוינט גארדים הגדולים בכל הזמנים.

חבל שלא זכינו לראות סטיב נאש בריא עם קובי בריאנט בריא, ודווייט האוארד בריא בנפשו, כי אז פסק הדין היה כנראה חיובי ללא עירורין.

היום? אני לא בטוח. אני הייתי מצביע עבורו, אבל לא ללא ספק.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 33 תגובות

  1. יש בכלל ספק שסטיב נאש יכנס להיכל התהילה???

    מבחינה ואבייקטיבית הוא הפוןינט גארד שהכי כייף היה לראות, אם היו לו שחקנים נורמלים ברוב הקריירה גם היה מסיים עם מס' אסיסטים אפילו גבוה יותר.

    בכל אופן אחד מ3 הPG הטובים שאני זכיתי לראות.

    1. סטוקטון היה גם מלוכלך. עשה דאווין של יורם, אבל היה מורמוני מלוכלך בנזונה עם מרפקים חדים. שחקנים ממש פחדו ממנו.
      נאש הוא אופרה אחרת.

  2. מי שהיה MVP פעמיים רצוף יהיה גם בהיכל התהילה.
    טוב שלא הוספת שגם לא הצליח לעשות דאנק.
    ואכן, הגלגל מסתובב. על הליכלוך של צ'יפ שוט בוב וברוס לי בואן
    הם שילמו יפה עם שלשה אחת של ריי אלן.

  3. דוק באמת! , אם ל"קפטן קנדה " אין מקום בהיכל
    אז אני כנראה לא מבין כדורסל וכל חיי ראיתי כדורמיים או בדמניטון
    מתי היה MVP שהוא בחור לבן 1.90 וקצת , לא אתלט אבל לוחם אדיר

  4. אני בטוח שהוא ייכנס.
    פעמיים MVP (כשבעונה אחרי ה MVP האחרון שלו היה עוד יותר טוב, אם כי הזכייה הראשונה הייתה שנוייה במחלוקת), אחד הקלעים הגדולים בתולדות הליגה, מיצה עד תום את הפוטנציאל, קריירה אדירה, ובהחלט היה שחקן מהנה לצפייה, שגם הוביל להמון נצחונות.

    כמו רבים אחרים שכבר נמצאים הרבה אחרי שיאם, גם הוא בסה"כ רק רצה לסיים עם טבעת.
    מידי פעם זה מצליח לבסוף כמו לפייטון וג'ייסון קיד, ונאש עבר לקבוצה עם מסורת, כשעל הנייר היה סיכוי לא רע לעשות זאת.
    הסוף העגום של הקריירה שלו לא ישפיע על הבחירה בו בעתיד.

  5. לטעמי ייכנס להיכל.
    ולעניין המה עוד יש לו להשיג העונה? אז פחות משישים אסיסטים (כשמונה עד עשרה משחקים לערך) ימקמו את נאש במקום השלישי בכל הזמנים בקרב מוסרי האסיסטים בכל הזמנים, כשרק סטוקטון וקיד לפניו.
    הוא יחלוף על פני מארק ג׳קסון אחרי שכבר חלף בעונה שעברה על פני מג׳יק וקודם לכן על ביג או, אייזאה תומאס ורבים וטובים אחרים שמקומם הובטח בהיכל.
    הקיצר, הוא בפנים.

  6. חד משמעית כן.
    פיניקס איתו הייתה קבוצה מיוחדת ובטעות היה כתוב לה על הגופיות פיניקס ולא "הקבוצה של נאש".
    אליפות היא לא תנאי סף להול אוף פיים.
    נאש פעמיים MVP, לא בדקתי, אבל האם יש שחקן שהיה MVP של הליגה ולא נכנס להול אוף פיים?
    גארי פייטון וברנרד קינג שנכנסו השנה עשו יותר מנאש? הגיע להם יותר?
    לכריס מאלין הגיע יותר?
    לדומיניק ווילקינס?
    לראלף סמפסון?
    לדיוויד רובינסון?

    כולם מעולים.

  7. MVP=כניסה להיכל התהילה

    הוא ראוי ללא ספק, ובקשר לאליפויות- חלק חשוב מאליפות זה להיות בקבוצה הנכונה. ביג שוט הורי, שהוא אחד מגדולי הכדורסל ב-2 הדקות האחרונות של כל משחק, וכבודו במקומו מונח, זכה ב-7 טבעות. זה הופך אותו ליותר גדול ממלון, נאש, סטוקטון, ביילור ובארקלי, שמחזיקים ביחד ב-0 טבעות? איי רסט מיי קייס.

  8. חד משמעית – לא צריך להיכנס. העובדה שזכה פעמיים ב-MVP היא תמוהה לכשעצמה, יש תיאוריות קונספירציה לפיהן זכיתו קשורה לצבע העור, אבל אני לא רוצה בכלל להיכנס לזה. זה שהוא "כיף לצפות בו" לא מדד רלוונטי (אפשר לומר אותו דבר על ג'ייסון ווילאמס "וויט צ'וקולט", איפה הוא ואיפה HOF), זה שהקבוצה משחקת כדורסל מהנה לא רלוונטית (ע"ע סקרמנטו של שנות ה-2000, אף אחד מהם לא מתקרב ל-HOF לרבות מי שהוביל את הקבוצה, סי-ווב).

    לטעמי, כניסה ל-HOF צריכה להמדד במבחן הזמן – האם השחקן הוא אכן אחד הגדולים ששיחקו את המשחק, וששיחקו בתפקידו. איך למדוד? באמצעות השוואה. שאני משווה את נאש למג'יק, אייזיה ואפילו פייטון – הוא נופל מכל אחד מהם, לא בדקתי את המספרים אולי זה משתקף גם שם, אבל באימפקט שלו על הקבוצה וההצעדה שלה קדימה (גם אם לא זכה באליפות, או אם לא היה קרוב להוביל קבוצה לאליפות – ע"ע פייטון).

    ולגופו של עניין – לאיש הזה לא הייתה הגנה מאז נכנס לליגה. הוא רק רץ קדימה, וחילק אסיסטים מדי פעם. גם מארק פרייס עשה זאת, וגם תרל ברנדון עשו זאת. בו פאקינג הו.

    1. צודק, שום אימפקט, להביא קבוצה שלשאר החמישיה שלה קוראים שון מריון, ראג'ה בל, בוריס דיאו וקורט תומאס לגמר המערב זה בכלל לא אימפקט. בטח לא כשיש לך תותחים מהספסל כמו אדי האוס וליאנדרו ברבוסה.
      לבחור היה כזה אימפקט שקבוצות פחדו לקחת שחקנים מפניקס בטרייד כי חשבו שהם אולי טובים רק בגלל אפקט נאש.
      גם מסתובבים כל כך הרבה שחקנים שעשו 4 עונות של 50-40-90 שזה בכלל לא צריך להיחשב הישג.

  9. א.ב אתה ענק!!!! הוצאת לי את המילים מהפה. לא יודע למה לא מזכירים את זה שהבנאדם הוא גם מנהיג מושלם על הפרקט ובחדר ההלבשה. הוא עשה כל דחליל ששיחק לידו שחקן טוב פי מאה. ולמה לעזאזל אף אחד לא כתב שהבנאדם וינר ענק? כמה שלשות קריטיות ומהלכי קלאצ' הוא עשה בקריירה? הוא אובראצ'יבר מטורף, וינר על אף שלא זכה בכלום, ואולי גדול הקלעים מבין הפוינטגארדים בהיסטוריה. אין בכלל ספק, hof ברור.

  10. לא נותר לי אלא להניח שזו עוד פרובוקציה של הדוק…

    אני מציע לייצר פוסט דומה גם על דאנקן…

    נאש זה קל. נו-בריינר. נכנס. קונצנזוס בפירסט באלוט. קח 5 שנים בדיוק מיום פרישתו.

  11. מנחם באמת מזל שאתה לא גר בארץ.

    אם אני הייתי כותב פוסט כזה הייתי יכול לקחת אותו לביטוח לאומי ולקבל איזו קצבה טובה או תו נכה לאוטו.

    מה השלב הבא פוסט הרהור אם לקובי בראיינט מגיע להיכנס להיכל?

  12. מה שכן אין ספק שנאש היה צריך לפרוש בכבוד כבר בתחילת השנה אם לא בשנה שעברה
    עכשיו הוא ממש פאתטי בניסיון להישאר במשחק

  13. מה רע בלגור בLA ולשחק קצת כדורסל לקראת הפרישה??

    אנחנו כאוהדים מדברים על זה בצורה מאוד פשטנית. כאילו שחקן כל כך גדול צריך לפרוש אחרי השיא כדי לא להביך את עצמו.

    אבל האם מישהו מאיתנו בכלל מצליח להבין כמה קשה היא הפרישה הזאת?

    תחשבו שאותו נאש נמצא באותה מערכת של ספורטאי סופר מקצועני בערך מגיל 18 כשהגיע למכללה. זה מה שהוא יודע לעשות וזה אורח חיים שפשוט קשה מאוד להתנתק ממנו. לא לכולם הפרישה היא קלה וזה בכל תחום בחיים יכול להיות.

    אני מסתכל על סבא שלי עשה כבר יאמבה של כסף בארה"ב, היה לו באמת הכל וגם את המשבר הנוראי הוא שרד ועדיין בגיל 76 הוא קם בוקר בוקר לנגריה שלו ב-5 לפנות בוקר, עובר בין האתרים השונים בחום המטורף של וגאס בקיץ(ובקור בחורף).
    למה? גם לא כבר אין תשובה אמיתית לזה. זה פשוט מה שהוא.

    1. ומה אתה חושב אני עושה בגיל 76? לא עשיתי 'יאמבה' של כסף, אבל עשיתי מספיק לשבת על התחת השמן שלי ולא לעשות כלום, מלבד איזה 6-8 קרוזים טובים כל שנה.
      ובמקום זה אני משפיל את עצמי להישאר עד 2 בלילה ולכתוב לחסרי הבנה כמוך על הופס, רק כדי שתבינן מה אתה רואה.

  14. מעבר לסטטיסטיקה הנהדרת שלו (שכבר ציינו למעלה), למנהיגות ולהישגים האישיים והקבוצתיים, תזכרו איזה ממזר קשוח הוא היה. כמה שריטות ומכות הוא חטף, כמה זכרונות יש לנו של סטיב נאש משחק עם אף מדמם או עין אחת נפוחה בפלייאוף?
    אני לא חושב שהוא לא רוצה לפרוש בגלל שהוא רוצה את ה8 מיליון שמגיעים לו שנה הבאה (מה גם שאם הפרישה היא בגלל פציעה הוא יקבל את הכסף מהביטוח בכל מקרה), אלא בגלל שהוא פשוט לא מוכן לוותר על המשחק. גם אם הוא יודע בתוכו שהוא כבר לא יזכה באליפות או יהיה חצי מהשחקן שהוא היה. הלוואי וכל ההחלטות שהיינו מקבלים בחיים היו רציונליות, אבל למרבה הצער, אנחנו עבדים לרגשותינו ברוב הזמן.
    ולגבי HOF, די ברור שהוא שם. בעיקר בגלל שאני לא יכול לחשוב על שחקן שסידר לשחקנים שעברו לידו כל כך הרבה חוזים גדולים. תחשבו על זה שגם ג'ו ג'ונסון וגם אמארה סטאודמייר הם בין שלושת השחקנים שעושים הכי הרבה כסף העונה, ואין סיכוי שהם היו במקום הזה בלי סטיב נאש.

    1. הוא לא יקבל את הכסף מביטוח כל זמן שהוא יכול לשחק. הביטוח ישלם לו רק אם הוא לא יכול לעמוד על גליו על הפארקט.

  15. תילי תילים של קשקושים מקושקשים העלו פה לפניי. "עשה שחקנים יותר טובים" – בחיאת ראבאק, הוא רכז. זה התפקיד שלו, לחלק אסיסטים.
    ממזר קשוח??? איפה הוא ואיפה סטוקטון, נאש היה ונשאר בכיין.

    רבותיי – איך בנאדם ללא כל הגנה וואסואבר אצלכם אוטמטית ב-HOF. הוא היה מאז ומעולם חור בהגנה!
    על בסיס אותם טיעונים, גם מגריידי הוא HOF? הוביל את הליגה בנקודות, היה 7 פעמים או משהו כזה אולסטאר, מכונת התקפה מעולה. HOF??? לא אצלי. אין הגנה, שחקן חד-גוני שלא הוביל את הקבוצה שלו לשום דבר (ולא, גמר איזורי לא נקרא אצלי הוביל. גמר הליגה – אולי).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט