שחקן גדול אך ביש מזל – סיפורו של קוני הוקינס/ אלכס רבינו

ישנם שחקנים שמשאירים בך רושם בל יימחה. אבל שאתה מתחיל לחפור בקורות חייהם ובקריירה שלהם אתה מתחיל להבין כמה המזל הוא חלק בלתי נפרד לא רק מחייך אלא גם מהקריירה הספורטיבית שלך. התמזל מזלי וזכיתי לצפות בזמן אמת בקוני הוקינס מספר פעמים בנקודות השזורות לאורך הקריירה שלו. הפעם הראשונה הייתה ששיחק בהארלם גלובטרוטרס. להוקינס לא היה בקבוצה מעמד של ליצן אלא זה שהביא כדורסל איכותי למשחק. בפעם השנייה הוא כבר שיחק בליגת ה ABA קודם בפיטסבורג ומאוחר יותר במינסוטה. הוקינס היה השחקן השני הכי מלהיב ב ABA אחרי ג'וליוס ארוינג, אותו הקדים בכמה שנים. הוקינס היה רק 2.01 מ' אך בעל כישורים אתלטים מדהימים. הסמל המסחרי שלו היה כף יד ענקית ובדרך כלל היה אוחז בכדור ביד אחת ולא בשתי ידיים (ראה תמונה). תשאלו בוודאי איך שחקן ששיחק בגלובטרוטרס וב ABA נכנס להיכל התהילה של ה NBA בשנת 1992. כאן כדאי להתחיל את הסיפור מההתחלה.

קוני הוקינס נולד וגדל בברוקלין. הוא היה שחקן תיכונים מצטיין ואף הגיע למספר הופעות לליגת הקיץ המפורסמת ברייקרס איילנד בהארלם בעודו משחק בתיכון. כבר בגיל 11 הטביע לסל והוא רק בגובה של 1.85 מ'. הוא משך את תשומת ליבם של הרבה אוניברסיטאות ובסוף בחר באוניברסיטת איווה. בשנתו הראשונה באוניברסיטה הסתבכו שחקני קבוצת הכדורסל באחת מפרשיות ההימורים הגדולות בהיסטוריית ה NCAA. הוקינס כמו יתר שחקני הקבוצה הושעו לצמיתות. כאן המקום לציין שבאותה תקופה לא הורשו שחקני שנה ראשונה לשחק בקבוצת האוניברסיטאות ולדראפט של ה NBA יכולתה לגשת רק אחרי שהשלמתה 4 שנות לימוד. הוקינס הושעה על לא עוול בכפו ונאסר עליו להירשם לדראפטים הבאים של ה NBA. בלית ברירה הצטרף להארלם גלובטרוטרס שם שיחק 4 שנים. בזמן ששיחק בגלובטרוטרס הגיש תביעה נגד ה NBA  על סך 6 מיליון דולר. עורכי הדין שלו ציינו שהסכים לשחק בגלובטרוטרס רק כמקור הכנסה ולהציג את הכישרון שלו בפומבי. כמו כן טענו כי אין שום הוכחה שהוא היה מעורב בשערוריית ההימורים באיווה.


הוקינס הצטרף לקבוצת פיטסבורג פיפרס מליגת ה ABA בעונת 1967-68 והוביל אותה לאליפות הליגה. באותה עונה הוא נבחר גם ל MVP של הליגה. בעונה הבאה עברה הקבוצה למינסוטה ואז נסגרה. באותה שנה יצא המגזין LIFE במאמר גדול בו נטען שוב שאין שום הוכחות הקושרות את הוקינס לסקנדל ההימורים באיווה. ליגת ה NBA לא רצתה להסתכן בהפסד בבית המשפט והגיעה אתו לפשרה בה שילמה לו 1.3 מיליון דולר והתירה לו לשחק בליגה. באותה שנה הצטרפה הפניקס סאנס לליגה וקיבלה את הזכויות להחתים את הוקינס. אגב פניקס זכתה להחתים אותו בהטלת מטבע בינה לבין סיאטל סופרסוניקס שגם היא הצטרפה לליגה בשנת 1969.

בעונתו הראשונה בליגה קלע 24.6 נקודות, הוריד 10.4 ריבאונדים ומסר 4.8 אסיסטים. פניקס סיימה במקום השלישי במערב אך הודחה בסיבוב הראשון אחרי 7 משחקים  ע"י הלייקרס בה שיחקו אגדות NBA ווילט צ'מברליין, אלג'ין ביילור וג'רי ווסט. בשתי העונות הבאות לא הגיע הוקינס לאותם מספרים גם כי סבל מפציעות שונות שהגבילו את תפוקתו. בעונת 1973-74 הועבר  בטרייד ללייקרס אך גם שם הוגבלה תפוקתו בגלל פציעות. את עונתו האחרונה  1975-76 עשה הוקינס באטלנטה ואחריה פרש ממשחק פעיל בגיל 33. עקב כניסתו המאוחרת ל NBA והפציעות מהן סבל שיחק הוקינס רק 7 עונות ב NBA. אך הוא נבחר לאול סטארס בעונות 1970 – 1973. למרות הזמן הקצר יחסית בו שיחק ב NBA הוא נבחר להיכל התהילה בשנת 1992. פניקס הוציאה לגמלאות את חולצתו מס. 42.

הוקינס ראשון משמאל. באמצע ד"ר ג'יי וראשון מימין ג'ורג גרווין

ב 1975 השתתף הוקינס באחד המערכונים הקלאסיים של התוכנית Saturday Night Live. במערכון שיחק כדורסל אחד על אחד נגד הזמר האגדי (והנמוך מאוד) פול סימון לצלילי שירו של סימון "אני וחוליו ליד חצר בית הספר". למותר לציין שפול סימון ניצח במשחק. קארים עבדול ג'אבר אמר עליו שהוא אחד מ 15 השחקנים הטובים ביותר מולם או איתם שיחק. לאחר פרישתו ממשחק פעיל הוא לא מצא את עצמו. רק ב 1992 הוא מונה כאחראי על קשרי קהילה ע"י פניקס שם התגורר עד מותו מסרטן בשנת 2017.

הטבעה מעל עבדול ג'אבר

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. הכרתי אותו בעיקר בגלל שיש לו שם ממש מגניב וידעתי שהוא היה "מהגדולים".
    תודה על הפירוט. הנצחון שלו במשפט נגד ה NBA בטח היכה גלים בימים ההם.
    כבוד
    🙂

  2. הוקינס הוא אגדת פלייגראונד וגם אגדה שלנו. מהמעופפים המקוריים. קל להגיד שהיה לו חוסר מזל אבל הוא הסתוובב הרבה עם מולינאס וידע ללא ספק עם מי הוא נמצא. הוא בהחלט נפגע שלא בצדק אבל לא היה היחיד. גם דאג מו (לעתיד המאמן של דנבר הנהדרת של שנות ה-80) למשל נשאר מחוץ לליגה ושיחק רק ב-ABA.
    כמה תיקונים קטנים נוספים:
    אף אחד משחקני איווה מלבדו לא נאשם או אפילו הוזכר בפרשה (מה שהופך את זה לבאמת מעצבן) כל שאר המעורבים היו מאוניברסטיאות אחרות.
    הוקינס הצטרף לגלובטרוטרס רק אחרי שקנדי הקומישנר מנע ממנו לקבל חוזה ב-NBA (המקור לתביעה) אפילו אחרי שעבר הזמן שהיה אמור להיות בקולג'.
    הסאנס זכו בו אחרי ששכבר השלימו את עונתם הראשונה בליגה. גם הסוניקס היו כבר אחרי שתי עונות ולא קבוצה חדשה.

  3. תודה אלכס. הוקינס 'הנץ'. היה יכול לסיים בקבוצת הגדולים כמו ד"ר ג'יי, אלג'ין ביילור, או קרל מלון – מבחינת יכולת היה לו הכל מלבד זריקה מרחוק (שבזמנו לאף גבוה כמוהו לא הייתה כי לא ניסו). אבל אם היו עושים רשימה של 'אגדות' הוא היה ניכנס בוודאי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט