זריקת 3 'טובה' ו-'רעה' (לאלה שבאמת רוצים להבין) / מנחם לס

 

אתם רוצים לדעת מי הוא באמת המאמן בעל ידע הכדורסל המעולה והמתוחכם בעולם  ?(ותעשו לי טובה פעם אחת ולתמיד ותעזבו אותי עם המאמנים האירופאים. במכללות הדיביזיה הראשונה – 328 מהן – כל COACHING STAFF שם בכיס האחורי כל מאמן ועוזרי מאמן של כל קבוצה אירופאית. אם דייויד בלאט היה מגיש בקשה לאמן את מישיגן או קנזס היו צוחקים עליו ומראים לו את הדלת האחורית עם 'תודה שהתעניינת')

שמו של המאמן הוא בו ריאן והוא מאמן אוניברסיטת ויסקונסין. הוא המאמן המקורי, המחדש, והבהיר ביותר בין כל המאמנים. אפילו מייק ששבסקי בא עם שאלות למאמן בן ה-65 הזה.  40 שנה אל תוך עולם האימון והוא עדיין משחק אחוזים. עם קבוצה המרכבת בעיקרה משחקנים לבנים שרובם בני חוואים ממדינת ויסקונסין הוא מגיע שנה-שנה לטורניר המכללות, ואע"פ שלפיינל פור הוא עדיין לא הגיע, הוא יוצר טרור כל עונה לכל קבוצה בדרכה לשם. פשוט אין לו את ה-BLUE-CHIPS הגדולים שאתה חייב שיהיו לך כדי להגיע לגמר כי ויסקונסין תמיד היתה מדינת פוטבול; אף-פעם לא מדינת כדורסל.

אבל הוא מנצח בטקטיקה ובסטטיסטיקה מה שאין לו בשחקנים. הוא כבר 12 שנים בויסקונסין אחרי 28 שנה בתיכונים ובמכללות קטנות מהדיביזיה ה-3 (איתן זכה בארבע אליפויות NCAA ). מאז הגיע לויסקונסין הוא עשה את טורניר המכללות שנה-שנה, והוא עשה זאת בעיקר בטקטיקה, BALL POSSESSION, ומשחק על אחוזים. אבל לפיינל פור כנראה הוא לא יגיע ללא סופר-סטאר או שניים.

הוא המאמן הראשון שפיתח שיטות הגנה מיוחדות ושונות נגד זריקת ה-3, כשהוא מאמין שאם אתה מחסל ליריב את זריקת ה-3 אז חיסלת אותו.

אבל מאחר ואין להגן על כל זריקות השלוש, הוא מחלקן לרמות:

***כאלה שחייבים להגן מפניהן;

***כאלה שרצוי להגן בפניהן,

***וכאלה שמותר לתת ליריב לזרוק אותן.

ויסקונסין היא הראשונה עונה-עונה בשמירת אחוז היריב על הרמה הקטנה ביותר מה-3. בעונה שעברה קלעו נגד ויסקונסין 24.9% מה-3. העונה קולעים נגדה 24.1% מה-3. באותו זמן ויסקונסין ירתה מה-3 41.3% מה-3 ו-40.1% מה-3. הוא תמיד מחפש קולעי שלשות לקבוצתו, והעונה יש לו את הגארדים בן בראסט וג'וש גאסר, ואת הפורוורדים סם דקר ופרנק קמינסקי – כולם דאונטונים בנשמה.

אבל הם יודעים שאצל ריאן יש שלשות ויש שלשות. ישנן שלשות 'טובות' וישנן שלשות 'גרועות'. הוא רוצה שיזרקו רק שלשות טובות, ויגנו רק על שלשות טובות. את השלשות הגרועות היריב יכול לזרוק כמה שהוא רוצה.

לריאן לא איכפת המרחק של השלשה, אלא 'איכות השלשה'.

הוא דיבר הבוקר בספורטסנטר על שלושה סוגי שלשות:

1. SQUARED-UP

2. CATCH-AND-SHOOT

3. ON THE MOVE SHOTS

ישנם  קלעים הטובים ב-1, ישנם טובים ב-2, וישנם טובים ב-3. מעטים מאד כרג'י מילר, ריי אלן, ועתה קייל קורבר טובים בכל שלושת מצבי הזריקה ועליהם חובה לשמור בכל מצב. רוב קלעי השלשות טובים רק ב-SQUARE-UP כשהם עומדים חופשיים, מקבלים כדור כשרגליהם יציבות על הקרקע ואז הם עולים לצליפה. עליהם חובה לשים לב כשהם חופשיים, אך כשהם בתנועה הם הרבה פחות מסוכנים, וריאן פיתח הגנה שמאפשרת להם לנוע באזור דאונטאון כמה שהם רוצים, אבל ברגע שהם נעמדים – מגיע אליהם שומר. הוא טוען שנגד ויסקונסין רק 8.6% מהדאונטאונים ניזרקים במצבים נייחים, והוא מסוגל לחיות עם זה. הם מובילים את המכללות עם האחוז הנמוך מאד הזה.

במילים אחרות, ולסיכום, ריאן לא מצווה על שחקניו למנוע זריקות לשלוש. הוא רק מצווה עליהם למנוע מהיריב "זריקות שלוש טובות".

מניעת "OPEN LOOKS" מהיריב הוא סימן ההיכר של ויסקונסין, ואתה רואה את התיסכול בפני היריב ללא כל בעייה כשאתה רואה את הגנת ויסקונסין עובדת, מחליפה עמדות, עושה סוויצ'ים, ועל כל שחקן עומד לקלוע, יש תמיד מגן על פניו.

 

סימן ההיכר השני של ויסקונסין הוא "שמירה על הכדור".

ריאן הכניס לראש שחקניו שאיבוד כדור הוא לא פחות ולא יותר מאיבוד גבריות. איבוד הכבוד העצמי. איבוד הגאווה והסמל. איבוד כדור בויסקונסין שווה-ערך לאיבוד הארנק ותיק המסמכים של השחקן. אסור שזה יקרה! לא לחינם הם היום מקום שני במכללות בשמירת הכדור (בעונה שעברה מקום שלישי ב-FEWEST TURNOVERS).

סימן ההיכר השלישי הוא קליעות פאול.

הוא מסביר לשחקניו שאם הם קולעים 85% מהקו, הם מגיעים כל עונה עד הסוויט-16 "על בטוח!" כל עונה ללא יוצא מין הכלל ויסקונסין היא בין המובילה בקליעות עונשין.

סימן ההיכר הרביעי הוא חלוקת הכדור.

בקבוצה אין אף כוכב: כולם כוכבים קטנים וכולם משתתפים בכל דבר , בהגנה ובהתקפה.

למה פתאום החלטתי לכתוב עליהם? כי הם היום מקום רביעי במכללות עם 0-12, ובו ריאן היה אורח ספורטסנטר הבוקר. חשבתי שחשוב שתכירו את מאמן הכדורסל הסרברלי מכולם, קולג' או מקצוענים.

אבל יותר חשוב אפילו, בגלל שהוא המאמן הראשון שאני מכיר המדבר על "שלשות טובות" ו-"שלשות לא טובות". דבר נוסף לשים אליו לב!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. הרוב הגדול כאן מתעניין בעיקר ב-NBA. אבל יש עוד עולם הופס, עולם המכללות, ומה שקורה שם מטרף לא פחות והרבה פעמים יותר!

    הדקה האחרונה של משחק אמש בין אוהיו סטייט ונוטר דאם לא היתה שונה בהרבה מסוף המשחק הידוע בין הניקס והפייסרס. ישבתי מרותק ולא האמנתי למראה עיני!

  2. פשוט פוסט תענוג.
    מדובר בעבודת מודיעין, לפני המשחק, לסווג כל אחד מהיריב לפי יכולות הקליעה שלו ל – 3.

    התוצאות שקבוצתו הגיעה אליו מדברות בעד עצמן.

    יפה ומרשים

  3. כתבה נהדרת. עושה חשק ללכת לשחק שם אחרי שאסיים בית ספר ( אחר אני נזכר שזו וויסכונסין ויורד מזה, אבל עדיין)

  4. פוסט מעולה, פורטלנד עומדת בדיוק על העקרונות האלה השנה וכך שיפרו את ההגנה שלהם בצורה מעולה.
    אלו בדיוק העקרונות שיוסטון חלשים בהם אגב, אם ישפרו את ארבעת היסודות האלו, האליפות שלהם בשנה הבאה.
    בארה"ב משחקי הקולג'ים (גם כדורסל וגם פוטבול) נחשבים לדבר האמיתי, קצת לפני שהכסף הגדול מקלקל את השחקנים ומוציא את התשוקה למשחק.

  5. חיפשתי בנרות אם לפרנק קמינסקי(7 פוט שתפור על המשחק האירופאי) יש איזה קשר יהודי אבל לא מצאתי.

    הילד הזה עם הפרצוף של הילדון הוא השחקן הכי מרשים של וויסקונסין. שנה שעברה הם באמת היו סוס שחור בטורניר עצמו ואני חשבתי שילכו שלב אחד יותר ממה שהגיעו אליו.

    בקיצור הפרנק קמינסקי הזה נראה לי תפור באמת להיות סנטר מהסוג הישן והאהוב באירופה. יש לו משחק גב לסל טוב, הוא יודע למסור גם מחוץ לרחבת ה-5, הוא אוהב לחפש את הסל, חוש טוב לריב' בהתקפה.

    לNBA אין לו שום דבר שיגרום לו להצליח אבל לאירופה? תפור.

    1. קמינסקי נשמע לי יהודי אבל מסתבר שיש לו שורשים גרמניים סובייטים. בכל אופן הוא מרשים מאוד ואני מקווה מאוד בשביל וויסקונסין שהעובדה שהם השנה ממש באור הזרקורים עם דירוג כל כך גבוה לא תפגע בהם דווקא בטורניר עצמו.

      כל שנה הם מגיעים כסוס שחור כזה, לוקחים משחקים צמודים, מבטלים את היריבות העדיפות.

      מעניין לראות השנה איך יגיבו לרייטינג של עצמם.

  6. לא מבין במכללות אבל שנה שעברה כשגרנו בויסקונסין הלכתי לכמה משחקים שלהם [חמש דקות הליכה מהבית במדיסון] – קבוצה משעממת נורא – הגנה רצחנית שלא נותנת ליריב לנשום אבל התקפה משמימה כנ"ל. המשחקים נגמרו לפעמים 32-31…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט