לא באותה רמה – סיקור ההפסד של מכבי לפנרבחצ'ה / עמיחי קטן

(אתר הירוליג)

פנרבחצ'ה (12- 10) – מכבי תל-אביב (10- 12) 82- 75:

ספרופולוס בחר לשנות מהחמישייה הרגילה ולהעלות את האנטר במקום זיזיץ', ודווקא 2 שלשות של בנדר העניקו למכבי את היתרון המוקדם. בהמשך מכבי הצליחו גם לייצר קצת בפנים, אבל כך גם הטורקים, ושלשות של דורסי וזוסמן העלו את מכבי ליתרון שיא של 6, דקה וחצי לסיום הרבע הראשון. דשון פייר הגיב מיד ב-2 ואחרי דקה ומעט ללא נקודות נקבע שהאורחים קיבלו יתרון 21- 17 בסיום הרבע הראשון.

הרכב המחליפים של מכבי קרס לחלוטין בפתיחת הרבע השני, כאשר תוך 2 דקות תוצאת הרבע כבר הייתה 9- 0 לטורקים ואחרי פסק זמן מכבי אחד שלא הועיל. ווילבקין, האנטר וברייאנט הוזעקו חזרה פנימה ללא הועיל וההפרש קפץ ל-9 עם ריצת 15- 0 טורקית, אבל אז דיברתולומאו ובלייזר נכנסו ושינו את ההגנה של מכבי.

סלים של ג'ונדי ודורסי צימקו ל-3, אבל שלשה של מהימטוגלו הגדילה שוב את ההפרש. בלייזר שם 3/4 מהקו, ובצד השני דה-קולו רשם החטאת עונשין שנייה העונה. מכבי היו בפיגור 4 עם כדור אחרון של המחצית, אבל מיד איבדו אותו בשלומיאליות. גודוריץ' הלך במתפרצת וחטף גג ענק מבלייזר שהחזיר למכבי את הכדור וברייאנט מצא את עצמו פנוי לשלשה מדויקת שסגרה את המחצית. מכבי יורדת אחרי רבע שני שהתחיל קטסטרופלי בפיגור נקודה בלבד – 36- 35.

זיזיץ' עלה הפעם בהרכב הפותח של החצי השני ושם 2 שהחזירו למכבי את היתרון, אבל פנרבחצ'ה הגיבו ב-8 רצופות ושוב פסק זמן של ספרופולוס. ברייאנט חזר עם 2 שלשות ואחת של ווילבקין קבעה שוויון 46, והפעם קוקושקין לוקח פסק זמן, ממנו פנר יצאו עם הרבה וסלי ודה-קולו והחזירו לעצמם את היתרון. דורסי ודיברתולומאו שמרו את מכבי בעניינים, אבל סל גדול של גודוריץ', בתוספת שריקה מגוחכת לעבירה, אפשרו לטורקים לקבוע 60- 53 בסיום הרבע השלישי ולהכין אותנו לבריחה שתסגור עניין בקרוב.

ג'ונדי פתח עם שלשה, אבל שריקות מוזרות לעבירת תוקף של דורסי ורגל של ג'ונדי, יחד עם הגנה מזעזעת של מכבי, אפשרו ריצת 7- 0 טורקית ויתרון דו-ספרתי ראשון לערב זה. ווילבקין חזר לפרקט והרגיע עם שלשה, בזמן שהאנטר וברייאנט שמרו את מכבי בפיגור 7, אבל החמיצו הזדמנויות נוחות לצמק עוד יותר.

עוד התקפה שהסתבכה למכבי הגיעה לווילבקין שהציל את המולדת בשלשה קשה, אבל פייר הושאר פנוי בצד השני ותפר אחת משלו שהחזירה את ההפרש ל-7. השמירות הכפולות על ווילבקין הניבו איבוד נוסף שלו וגם סל של ברייאנט במהלך העוקב לא הצליח לסייע במציאת עצירה הגנתית, וריצת 10- 2 של הטורקים קבעה 80- 68, 2 דקות לסיום.

ברייאנט צימק בשלשה ומכבי החלו בשמירות כפולות שבלבלו את פנר, מה שאפשר חטיפה של ווילבקין והחטאה של ברייאנט לשלוש, ואחרי זה דה-קולו נשלח לקו ודייק פעמיים. ווילבקין החטיא שלשה, אבל חטף ושם 2, דורסי חטף ונתן לווילבקין לשים עוד סל, והפעם היה זה תורו של ברייאנט לחטוף, אבל 3 החטאות במהלך גרמו לסיכוי האחרון לנטוש סופית ולתוצאה הסופית להיות 82- 75 לפנרבחצ'ה שמשלימה ניצחון יורוליג שביעי ברציפות.

אצל המנצחים, וסלי הוביל עם 18 נקודות, דה-קולו תרם 16, פייר הוסיף 15 וגודוריץ' קלע 11.

אצל מכבי, ברייאנט קלע 18, כיאה ל-26/1, ווילבקין קלע 15 והוסיף שיא קריירה של 10 אסיסטים, מה שמהווה דאבל-דאבל ראשון שלו בקריירת היורוליג, דורסי קלע 9, דיברתולומאו תרם 8, בנדר עם 7, כולן מהדקות הראשונות של המשחק, זוסמן עם 5, זיזיץ' והאנטר עם 4 כל אחד, בלייזר עם 3 מהעונשין וחסימה אחת נהדרת, קלויארו עם 2 וג'ונס הספיק בעיקר לאבד ב-5 דקות של משחק.

המצטיינים:

סקוטי ווילבקין – מאז שעלה כאן דיון על ווילבקין בתור פריוויו הוחלט כנראה שהוא הרכז של מכבי. נגד באסקוניה הוא חילק 4 אסיסטים לעומת 2 זריקות במחצית הראשונה, נגד ריאל הוא קבע שיא עונתי של 8 אסיסטים והיום קבע שיא קריירה של 10 כאלה. אפשר לדון בשאלה איך מכבי צריכה להפעיל אותו, אבל הוא מוכיח שהוא יכול למלא מגוון תפקידים, והפעם גם סיפק את הקליעה כשהיה צריך.

אלייז'ה ברייאנט – אחרי משחק רע נגד ריאל הוא התאושש וקלע נהדר, במיוחד במחצית השנייה. ייתכן שמכבי לא טובים גם כשהוא הקלעי המוביל, ולא רק ווילבקין, אבל זה לא עניין שרלוונטי להאשים אותו.

ג'ון דיברתולומאו – הקלעי הטהור הטוב ביותר של מכבי, שגם היום נתן את הקליעה. תנו לג'ונדי את הכדור והוא כנראה יעשה מזה סל, אבל אל תצפו ממנו לשום דבר אחר והוא לא הולך להיות הרכז שלך.

הנתון של המשחק:

פנרבחצ'ה עם 24/33 ל-2. ברבעים 2 ו-4, הטובים של פנר, זה היה 12/14. ההגנה של מכבי קיבלה אתגר קשוח, אבל התמודדה איתו ברמה רעה מאוד, וככה הטורקים יכלו לנצח בהילוך שני.

הפריוויו:

(אתר היורוליג)

20:00 פנרבחצ'ה (11- 10) – מכבי תל-אביב (10- 11):

הערב, בשעה מוקדמת כיאה למשחק שמתקיים בטורקיה, תתארח מכבי אצל פנרבחצ'ה במסגרת המחזור ה-22 והראשון מבין 2 שיתקיימו בשבוע הכפול הנוכחי בסימן טורקי. בתור סטדונט שנכנס לתקופת הבחינות השבוע, ולקראת מבחן חשוב מאוד עבור מכבי, החלטתי לנסות אתכם במבחן קטן על העונה של מכבי, ובזה בעיקר יתמקד הפריוויו היום.

הקישור לחידון:

https://quizizz.com/join/quiz/600f24acf6e84e001c67a00f/start?studentShare=true

מוזמנים לשתף את התוצאות שלכם בתגובות, ובינתיים אני אמשיך בכמה עניינים הנוגעים למשחק של הערב.

המחזור הקודם: שתי הקבוצות עם ניצחון. מכבי ניצחו בבית את ריאל, ואילו פנרבחצ'ה ניצחו בחוץ את צסק"א.

מפגשים קודמים בין הקבוצות:

המאזן ההיסטורי בסך הכל עומד על 16- 12 לזכות מכבי, או ליתר דיוק, 15- 10 למכבי, אם לא כוללים ניצחונות והפסדים טכניים. בבית המאזן עומד על 10- 4 ו-9- 3 אם סופרים רק משחקים בהם השחקנים עלו על הפרקט ובחוץ מדובר על 8- 6 לפנרבחצ'ה, או 7- 6 לזכותם אם מתמקדים במשחקים ששוחקו.

אנחנו מתחילים את הרקע ההיסטורי במוקדמות היורוליג של 1959-60. הגרלת המפעל קבעה מפגש בין פנרבחצ'ה לאלופת ישראל, אולם הליגה הישראלית נדחתה בגלל היורובאסקט ונועדה להסתיים רק בינואר, בעוד שהמשחקים היו אמורים להתקיים בנובמבר ודצמבר. בתחילת נובמבר הודיעו הטורקים שהם מסרבים לדחות את המשחק ובישראל היו צריכים להכריע מי תייצג את המדינה ביורוליג, למרות שמאבק האליפות עוד לא הוכרע. לאחר דיון ממושך, הוחלט שמכבי ת"א תייצג את ישראל בגביע אירופה, מכיוון שהיא הייתה מוליכת הטבלה בשלב הזה של העונה, ובדיעבד גם זכתה באליפות, ונקבע תאריך למשחקים. אולם, בעיות לוגיסטיות הקשו על מכבי לקיים את המשחק בתאריך המקורי והם שלחו פקס למזכ"ל פיב"א בבקשה לדחות את המשחק. תשובה לא התקבלה וזה נגמר ב-2 הפסדים טכניים של מכבי.

צמד המפגשים הבא התקיים ב-1997 והסתיים בניצחון בית של כל אחת מהקבוצות, כמו גם צמד המפגשים ב-2000 ו-2004. ב-2002 מכבי השיגו את ניצחון החוץ הראשון על פנר, והם מצידם בחרו שלא להגיע למשחק בישראל שהיה אמור להתקיים במהלך מבצע "חומת מגן" ונענשו בהפסד טכני. ההפסד ב-2004 סיבך את מכבי בטבלה ושלח אותם למחזור האחרון כשהם חייבים ניצחון כדי לעלות לפיינל-פור הביתי, וההמשך כבר ידוע.

אחרי ההפסד הזה מכבי פתחו רצף של 6 ניצחונות על פנרבחצ'ה, ב-2005, 2006 ו-2013, והרצף נשבר בסדרת ההצלבה ב-2015, שהסתיימה בסוויפ טורקי, כולל סל ניצחון של אנדרו גאודלוק בהארכה של משחק 3. דווקא ב-2017 הנוראית של מכבי, אותה פנרבחצ'ה סיימו בתור אלופי אירופה, בקרבות הישירים ביניהן השיגו הישראלים ניצחון כפול, כולל סל ניצחון של סילבן לנדסברג במשחק החוץ. בעונה שאחרי 2 הקבוצות ניצחו בבית, ב-2019 פנרבחצ'ה השיגו ניצחון כפול, כולל שלשת ניצחון של סלוקאס על דני אבדיה, והנקמה שלו הגיעה בעונה אחרי עם ניצחון כפול מכבי וזכור. העונה, כזכור, מכבי קרסו ברבע האחרון והפסידו 75- 65.

הסרטונים הבאים יזכירו לנו כמה רגעים בולטים מהיריבות הזאת:

שימו לב אליהם:

דה-קולו את וסלי מול זוסמן את האנטר.

הצמד של פנרבחצ'ה פשוט לוהט בתקופה האחרונה. במשחק האחרון נגד צסק"א הם רשמו מדד משותף של 70, וזו הפעם הראשונה ששני שחקנים מאותה קבוצה מגיעים למדד 30 העונה, מה שמעיד על שיתוף הפעולה ביניהם שהולך ומשתפר עם הזמן. זוסמן הוא האיש שכנראה יהיה מופקד הרבה על דה-קולו והאנטר על וסלי, כך שהם שניהם יצטרכו לעבוד שעות נוספות בהגנה.

מפתחות לניצחון:

פנרבחצ'ה:

קצב איטי ומבוקר. פנרבחצ'ה קבוצה שמייצרת נקודות גם בהתקפה מסודרת ונקלעת לקשיים אם היריבה שלה רצה בקלות מדי.

הגנה על הצבע. היריבות קולעות ב-47.2% ל-2 נקודות בניצחונות של פנרבחצ'ה (מקום 1), לעומת 57.1% בהפסדים שלהם. במשחק הקודם בין הקבוצות למשל, מכבי היו עם 20/44 (44.4%) מהטווח הזה, כולל 1/5 ברבע האחרון המזעזע.

לחץ על הכדור. היריבות מאבדות 16.1 כדורים בניצחונות של הטורקים (מקום 2), לעומת 12.5 בלבד בהפסדים.

מכבי:

משחק ריצה. תמיד המפתח הראשון אצל מכבי שחייבת לרוץ על מנת לייצר משחק התקפה יעיל, וזה נכון במיוחד נגד קבוצות שנוח להן יותר בהתקפה מסודרת ואיטית, כמו פנרבחצ'ה למשל.

להמעיט באיבודי כדור. מכבי מאבדת 14.6 כדורים בהפסדים לעומת 12.4 בניצחונות, והאיבודים גורמים למשחק הקבוצתי לאבד את היתרונות שלו, מה שהופך את משחק ההתקפה של מכבי לצמוד מדי.

ללכת יותר לצבע. מכבי זורקת הרבה שלשות, אך בעוד בניצחונות היא זורקת 24.1 מחוץ לקשת (מקום 7) ב-39.4% (מקום 13), בהפסדים כמות הזריקות עולה ל-26.8 (מקום 2), אך האחוזים יורדים ל-32.5% (מקום 14).

הימור: שני המשחקים האחרונים של מכבי נגד פנרבחצ'ה בחוץ הוכרעו עם הבאזר, ובעונה כזאת אין סיבה שזה יסתיים אחרת. בלי פוסטרים של אבדיה יהיה קשה ופנרבחצ'ה בכושר נהדר, כך שהפעם יהיה זה תורו של לורנזו בראון לשים סל ניצחון ולבאס אותנו.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 42 תגובות

  1. 12 שניות לסיום הרבע ו- 5 שניות לסוף ה- 24 של פנר. מהספסל צועקים שיש 2 עבירות לתת. האנטר עושה את השלישית שלו. כתוצאה מכך פנר מקבלת 12 שניות שנשארו (במקום ה5 מקודם).

  2. למכבי חסר שחקן עם חדירה טובה, אחד מהיר כברק שיאפשר להגנה להתכווץ.
    ווילבקין לא חודר מספיק טוב בשביל זה, ודורסי נורא ואיום בקבלת החלטות.
    גם הקלעים מסביב לא טובים. קלויארו חושך בהתקפה.

  3. ווילבקין עם דאבל דאבל, לא אוהב את הניסיון להפוך אותו לרכז. מעיד בעיקר על בנייה לא מספיק טובה של הקבוצה.

  4. פנר היא כרגע הקבוצה הטובה באירופה. מכבי לא ברמה הזאת. הפסד מהסוג שבמצב אחר הייתי אומר שהוא לא נורא, אבל עכשיו כל ניצחון קריטי אז אי אפשר לומר את זה

  5. אולי בעונה המקרטעת הזאת לא מדברים על זה מספיק, אבל ברייאנט עשה חתיכת קפיצה העונה. ניהיה שחקן נהדר(במיוחד הצד ההתקפי)

  6. יש רגעים במשחק שאתה חושב שלבנדר חסר רק מעט כדי להיות שחקן כדורסל אמיתי. בשאר הזמו אתה מבין שחסר לו 'שחקן', 'כדורסל' ו'אמיתי'…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט