פינת הגולש הצעיר: שנה למותו של קובי / יותם בנמלך-חובב (16.5)

מערכת הופס מרכינה את ראשה בציון יום השנה להתרסקות המסוק בלוס אנג'לס שהובילה למוות של 8 אנשים, בהם קובי בראיינט ובתו ג'יאנה.

יותם בן ה-16.5 כתב לנו בעבר מספר מאמרים לאתר. בארץ הוא אוהד הפועל י-ם, באן.בי.איי את בוסטון ושיקגו.

*

אוהדים מתאבלים על מות קובי בראיינט

לפני שנה מהיום, בבוקר יום ראשון ה-26 בינואר 2020, אתרי הספורט בארץ ובעולם דיווחו שלברון ג'יימס הגיע ל-33,665 נקודות ועקף את קובי בראיינט ב-12 נקודות. אמנם הלייקרס הפסידו 108-91 לפילדלפיה (עיר הולדתו של בראיינט), אבל לברון סיים את המשחק עם 29 נקודות ועלה למקום השלישי ברשימת קלעי כל הזמנים. בהמשך היום שמעתי מחבריי קולות שהתלהבו מהיותו של לברון שחקן ענק, איזה שחקן יוצא דופן הוא, וגם חזרה להשוואות המוכרות בין לברון למייקל. בשעה 21:00 בערב שעון ישראל התקיים דרבי תל אביבי בכדורסל בין מכבי להפועל. בתחילת הרבע השני שדר המשחק, ניב רסקין, החל לדבר על שמועות על מותו של בראיינט.

כמובן שעוד לא היה אישור רשמי על האירוע, אך רסקין היה מרוכז במשך יותר מ-2 דקות במהלך הרבע בדיווחים הקשים האלו. מיד בסוף המחצית הערוץ פרץ עם מבזק מיוחד שבו דווח שקובי נהרג בתאונת התרסקות מטוס. תחילה דווח שקובי וכל ארבע בנותיו נהרגו בהתרסקות, אך לבסוף התברר שרק הוא ובתו הבכורה ג'יאנה נהרגו. בזמן הפסקת המחצית שחקנה החדש של מכבי תל אביב אמארה סטודמאייר, שבעבר שיחק עם בראיינט בנבחרת ארה"ב, נאלץ לשמוע על הטרגדיה הקשה. אמארה היה בהלם ונשבר בבכי. אמארה עטף את פניו במגבת לא רק בשל מאמציו במחצית הראשונה, אלא בייחוד לאור הידיעה הקשה שאף גרמה לו להודיע שהוא לא יכול להמשיך לשחק. רק ברבע הרביעי חזר אמארה לשחק, ואת המשחק הראשון שלו בקבוצה הוא סיים עם 11 נקודות ב-100% מהשדה.  

*

רבים מכירים את קובי בראיינט, גם מי שלא ממש מתמצא בכדורסל. לרבים זה ייראה מוזר, אבל קובי בראיינט שנחשב לאחד מהשחקנים הגדולים שידע ענף הכדורסל, נבחר בכלל במקום ה-13 בידי שארלוט הורנטס בדראפט 1996. קובי היה אז רק בן 17 וחצי ודילג הישר מהתיכון לדראפט. עד אז שחקנים ש"דילגו" מהמכללות, לא זכו להצלחה רבה מדי בדראפט. ג'רי ווסט ששימש כמנג'ר של הלייקרס, התלהב מקובי ורצה אותו בקבוצה. הבעיה של הלייקרס הייתה שהבחירה הגבוהה אצלה הייתה בחירה 24, בחירה שלא הייתה מספיק גבוהה בכדי לבחור את קובי. גם ניו ג'רזי נטס שהחזיקה בבחירה השמינית חשקה מאוד בקובי. בינתיים ג'רי ווסט סגר על טרייד עם שארלוט, לפיו הלייקרס יתנו להם את הסנטר ולאדה דיבאץ בתמורה לבחירה ה-13. סוכנו של קובי שמע על ההתעניינות של הלייקרס בקובי וכבר ראה את הפוטנציאל בחיבור הזה.

12 שעות לפני תחילת הדראפט, ניו ג'רזי נטס החליטה לבחור בקובי. הסוכן של קובי איים על הנטס שאם הם יבחרו בקובי, הוא יעבור לשחק באיטליה עד שיחליטו לשחררו. לבסוף הנטס החליטו לרדת מקובי, ובמקומו לקחת את הגארד קרי קיטלס מאוניברסיטת וילאנבה. הקבוצות אשר החזיקו בבחירות 9 עד 12 לא התעניינו כלל בקובי ולבסוף קובי הגיע אל הבחירה ה-13, ועל הדרך הועבר מיד בטרייד ללייקרס. בהמשך הקיץ הלייקרס גנבה מאורלנו מג'יק את הסנטר שאקיל אוניל והחתימה אותו על חוזה מבטיח. כבר אז נראה היה שהשילוב בין השניים יצליח.

הישגיו הרבים של קובי אכן מרשימים ומעטים הגיעו להישגיו. ההשפעה של קובי על ענף הכדורסל ובייחוד על העיר לוס אנג'לס הייתה עצומה. כאשר מייקל פרש הוכיח קובי שיש לו יורש. רבים לא ידעו איך ייראה הכדורסל בלי מייקל, וחששו שהוא יהפוך לפחות מעניין ואולי משעמם יותר. 

קובי ומייקל במהלך משחק

ואכן, במובנים רבים קובי היה היורש של מייקל בכדורסל. כמו מייקל גם קובי היה ווינר גדול, ונהג לתת את כולו בכדי שקבוצתו תנצח.בדומה למייקל גם קובי היה שחקן שקולע, שיכול היה לעקוף בקלות את המגן בדרך לדאנק הרסני, או לזריקת ג'אמפ חמקמקה מהבסיס. הוא זכה בחמש אליפויות NBA, השתתף 18 פעמים באולסטאר, זכה פעמיים בתואר  ה- MVP של העונה, פעמיים בתואר מלך הסלים של העונה ובשתי מדליות זהב אולימפיות. רבים לא יודעים, אבל כבר בעונת הרוקי שלו קובי ריחף באוויר, השתתף בתחרות ההטבעות ואף זכה בה.

קובי היה תחרותי, הוא גם לא היה אדם קל, ויכול היה להיות חסר רחמים כלפי חבריו המצטיינים לקבוצה. המבקרים כינו אותו אגואיסט, והאשימו אותו בכך שלא היה מוסר את הכדור מספיק. הוא אימץ ברצון את תדמית הנבל שהדביקו לו. חלקנו זוכרים היטב איך במקרה של מכבי תל אביב בשנות ה-2000 החזיר אנתוני פארקר יחד עם מקנולד האפמן או שארס את הקבוצה למפה; לימים ההם בשנות ה- 80 שבהם מכבי הייתה פקטור באירופה, לאחר שבשנות ה-90 הקבוצה לא מצאה את עצמה בצמרת גביע אירופה. בדומה לכך גם קובי ושאקיל אוניל החזירו את את לוס אנג'לס למפת ה-NBA וסיפקו לצופים כדורסל מדהים ובלתי נשכח. בשנות ה-90, לאחר שמג'יק ג'ונסון פרש, הלייקרס ירדה מגדולתה וקובי ושאקיל הם אלו שהחזירו אותה לליגה. וכמו שמכבי תל אביב מינתה למאמן את פיני גרשון, מי שהיה מזוהה יותר מכל עם האדומים מירושלים ומהגליל, כך גם הלייקרס מינו בשלהי שנות ה-90 את פיל ג'קסון המאמן האגדי (6 אליפוית) של השוורים האדומים מהמערב התיכון. השילוב קובי-שאקיל-פיל הוכיח את עצמו כאחד המוצלחים בתולדות ה-NBA. 

האם הספיק לקובי להיות ווינר רק בקריירת הכדורסל העשירה שלו? ממש לא. שנה אחרי פרישתו זכה לראות את קבוצתו הלייקרס שבה שיחק בכל הקריירה שלו, מנציחה את מספרי גופיותיו 24 ו-8 על תקרת הסטייפלס סנטר. כבר שנתיים לאחר פרישתו זכה קובי ביחד עם הבמאי גלן קיק בפרס האוסקר לסרט המונפש הקצר ביותר, "Dear basketball". הוא הספיק להיות שותף בקרן הון סיכון וחלק מעסקה שבה רכשה חברת קוקה קולה את חברת בודי-ארמור, אשר 10% ממניותיה החזיק קובי. אבל קובי הקדיש בשנים האלו שלאחר פרישתו את מה שלא יכול היה להקדיש בקריירה שלו לחיי המשפחה הרגועים עם אשתו ונסה וארבע בנותיו. 

התאונה של קובי בראיינט שאירעה היום לפני שנה הייתה הטרגדיה הגדולה בספורט העולמי של שנת 2020 הטרגית. הטרגדיה הזאת הייתה בכותרות החדשות המרכזיות בישראל, במקביל לתוכנית המאה של טראמפ ולידיעות על שחרור נעמה יששכר. המוות שלו לא השאיר אף אדם אדיש, וגם מנהיגי העולם ואנשי ציבור אחרים בישראל ובעולם הספידו את קובי ברשתות החברתיות. נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה כתב: "קובי היה אגדה על המגרש ורק התחיל את מה שהיה הופך לפרק ב' משמעותי. כהורים, לאבד את הבת ג'יאנה שובר את ליבנו עוד יותר. שולחים אהבה ותפילות למשפחה ביום הבלתי נתפס הזה". 

קובי וג'יאנה. השניים מצאו עצמם נהרגים בתאונה טרגית לפני שנה

העיר לוס אנג'לס התמודדה על זכות אירוח המשחקים האולימפיים לשנת 2024. קודם לכן התמודדו מטעם ארה"ב על זכות זו הערים שיקגו, ניו יורק, סן פרנסיסקו ועוד אחרות וכולן נכשלו בהשגת המטרה. הפעם היה ברור לכולם שהעיר לוס אנג'לס עם רוח ספורטיבית חזקה תארח את המשחקים. בעיר לוס אנג'לס ישנם מספר ספורטאים שמזוהים עם העיר, וקובי הוא אחד מהספורטאים המרכזיים שהיו מזוהים עימה. קובי היה הספורטאי ששיחק הכי הרבה זמן בקבוצה כלשהי בעיר לוס אנג'לס. לבסוף לוס אנג'לס ופריז נותרו המתמודדות היחידות לאירוח המשחקים האולימפיים. הוועד הכריז שפריז תארח ב-2024 את המשחקים האולימפיים, לציון 100 שנה לפעם האחרונה שבה אירחה העיר את המשחקים, ואילו לוס אנג'לס תארח אותם ב-2028. עכשיו, כשקובי איננו, יש להצטער על כך שהמשחקים בלוס אנג'לס לא יתקיימו באוגוסט 2024,  כלומר ב-8.24, מספר שמורכב מהמספרים אשר קובי כל כך מזוהה עימם. 

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה יותם. אני אוהד לייקרס שברייאנט הסב לו הרבה רגעי נחת ולמרות האמביוולנטיות הרבה שעורר אצלי בסגנונו על הפרקט אי אפשר היה שלא להעריך את גדולתו.
    ועל אף כל זאת אין מצב לכתוב על קובי בלי להתייחס לאותו לילה בקולרדו בו תקף ואנס אישה! נכון החוק היבש איכשהו סייע לו לחמוק מעונש אבל אסור בשום צורה להתעלם מזה שמדברים על האיש.

      1. דבר ראשון זה לא ענין של טאקט, אנחנו מדברים פה על שחקן כדורסל, דמות ציבורית שהעניק לרבים רגעים של הנאה ולאוהדי הלייקרס גם אושר, אבל לא בדיוק חבר או קרוב משפחה של מישהו כאן. דבר שני אם מדברים על האיש ועשייתו, צריך להזכיר גם את הדברים השליליים שעשה. והייתי מוסיף שבמיוחד תגובה כזו מדגישה את הצורך הזה.

  2. תודה יותם. טוב שזכרת. עדיין קשה להאמין.

    עתה אני כו8תב בזהירות כי אין לי כל בטחון שזה נכון: נדמה לי שקראתי בסרט נע שאבא של קובי ניפטר היום. נא לבדוק כי אולי לא קראתי נכון.

    אני מתגעגע לקובי ולחיוך שלו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט