אוי וויי. לאיזה בית נפלנו בבראזיל! / מנחם לס


את האמריקאים זרקו לשחק בתוך ביצות האמזון!

 

 

 ביום חמישי בערב מאמן נבחרת גרמניה, לואו, הזמין את יורגן קלינסמן לארוחת ערב במסעדה הסטייק המפורסמת  ANTIQUARIAN בקוסטה דו סואפי בבראזיל. כיצד אני יודע? כי כך היה כתוב באתר הכדורגל של ההתאחדות האמריקאית. למה הוא הזמין את יורגן? כי השניים חברים טובים עוד מהימים בהם לואו היה עוזרו של יורגמן במונדיאול של 2006.

הם ישבו, שתו בירות, והתלוצצו אל תוך הלילה. מעניין כמה היו מתלוצצים אילו ידעו שהם ייפלו לאותו בית הגביע העולמי.

לגרמניה זה לא "בית מוות". לגרמניה אף בית הוא לא "בית מוות" כי לדעתי הם – או בראזיל – מנצחות את כל האינצ'לדה. אבל לארה"ב לא יכול היה להיות בית קשה מזה. כך השניים הגיבו לאחר הבחירה.

לואו: "WE ACCEPT IT AS IT IS", הוא אמר. "אנחנו דואגים יותר למשחק שלנו מאשר למשחק של היריב. עכשיו אנחנו יודעים מי היריבים ואפשר להתחיל להתאמן בהתאם. השחקנים שלי ואני יודעים שאין בגביע העולמי "משחק קל". כל קבוצה שהגיעה הנה מגיע לה להיות כאן. כבר אמרו לי שזה הבית הקשה מכולם. זה לא משנה: צריך לנצח בכל בית שבו אתה נמצא!". ואז הוא נשאל אם הוא מרגיש משהו 'מיוחד' בלהיות בבית אחד עם ארה,ב. תשובתו? "אנחנו למדנו מזמן לא לזלזל באמריקאים. הם תמיד יהיו בכושר גופני טוב, ועתה עם יורגן הם למדו גם להחזיק בכדור ולהיות סובלניים. כן, בגלל יורגן וסיבות אחרות, אני מודה שההרגשה לשחק נגד ארה"ב היא מיוחדת מאד!"

גם Oliver Bierhoff מנהל הנבחרת הגרמנית הוא חבר של יורגמן, ושיחק איתו בנבחרת שזכתה בגביע העולמי. הוא אומר: "יורגמן ואני הולכים הרבה שנים אחורה יחד. הוא שועל פיקח ומסוכן. אני לא מתכונן לדבר איתו מילה אחת עד לסיום המונדיאול!"

כיצג הגיב קלינסמן? "WELL-WELL. כאילו שמהשמיים דורשים מאיתנו לנסות לעשות מעל ומעבר כדי לעבור לשלב הבא. לקבוצות כמו שלנו אין אף משחק בו אנחנו פייבוריטים. נגד גרמניה ופורטוגל יייסמנו אותנו כאנדרדוג ברורים. אבל אנחנו רגילים לזאת. אנחנו תמיד חייבים להיות במיטבנו כדי לקוות לתוצאה נאותה נגד קבוצה כמו גרמניה. אבל הכדורגל שלנו השתנה: אנחנו מלאי כבוד לכל קבוצה, וכשאנחנו משחקים נגד קבוצה כמו גרמניה אנחנו מודעים לעובדה שאנחנו משחקים נגד קבוצה מנוסה הבאה ממדינה עשירת מסורת כדורגל, והיא בברור עליונה עלינו. אבל השינוי הגדול שקרה לנו הוא שעתה אנחנו כבר לא מרגישים נחותים. אנחנו לא פוחדים מאף קבוצה. אנחנו יודעים שזהו מאבק בעלייה, אבל מאבק בו יש לנו סכוי ריאלי להצליח!"

נגד פורטוגל ארה"ב השיגה אפילו נצחון במונדיאל הלפני אחרון. לפני כמה שבועות ארה"ב ניצחה את גרמניה שאמנם הופיעה עם רוב שחקני המילואים שלה, אבל נצחון על גרמניה הוא נצחון על גרמניה. ארה"ב ניצחה בפדריישיון קאפ בדרום אפריקה לפני המונדיאול שעבר בדרום אפריקה את ספרד בחצי הגמר 0-2, ואז הפסידה בגמר לבראזיל 3-2. כשזה קרה וגולשים כתבו באתר הישן ש-"פדריישיון קאפ זה כמו משחקים ידידותיים" כמעט יצאתי מדעתי: כשספרד משחקת נגד ארה"ב בחצי גמר פדריישיון קאפ בשידור ל-220 מדינות העולם, זה לא 'משחק ידידותי'. כשבראזיל שחטה את ספרד בפדריישיון קאפ השנה, בספרד היה משבר גדול.

ארה"ב ניצחה במשחקים ידידותיים את אנגליה, רוסיה, איטליה, ואחרות. היא כמובן הפסידה לאוסטריה, ועוד 2-3 שכבר שכחתי. אז מה אני אומר? שארה"ב טובה כמעט כמו גרמניה? ברור שלא. אבל ארה"ב הגיעה לרמת כדורגל בה היא יכולה להתייצב נגד כל קבוצה בעולם, ולא לבייש את עצמה.

מאחר והכדורגל האמריקאי הוא עדיין בשלבי למידה, יותר קל לו להגיב מאשר ליצור. לכן דווקא נבחרות "חלשות" כארה"ב נוננות לה את כאבי הראש הגדולים כי ארה"ב מנסה ללחוץ ולהבקיע, ואז הגנתה 'ניפתחת', והיא מפסידה לעתים משחקים בהם היתה יותר טובה.  דווקא נגד הגדולות כמו הספרדים, הברזילאים, והגרמנים – האמריקאים מסוכנים. למה? כי ב-PSYCHIC שלהם הם לא פוחדים מאף אחד ומאמינים ביכולתם לנצח. זה האופי האמריקאי שהם גדלו איתו בכדורסל, בבייסבול, בפוטבול, ובהוקי קרח: לא לוותר, אף פעם, ולשחק עד הסוף.

לטלוויזיה הגרמנית קלינסמן אמר הערב שהוא מוכן ל-FACEOFF נגד גרמניה. "אני לא מוכן לומר שנצליח לנצח את גרמניה. כל מה שאני מוכן לומר הוא שיש לי הרגשה טובה שנצא מה-GROUP OF DEATH הזה ונמשיך הלאה!". כשנשאל אם תהיה לו מוטיבציה מיוחדת לנצח את גרמניה הוא ענה, "לו הייתי משחק? בוודאי! אבל מהקו אני לא יכול לעשות הרבה יותר מלהחליף שחקנים ולדרוש טקטיקה זו או אחרת!". ואז הוא הוסיף: "אבל עבורי זה כמובן ספור מיוחד. ספור שרק כדורגל יכול ליצור! אני יודע שקשה יותר מזה לא יכולנו לקבל. זה המבחן האולטימטיבי. אבל זה הגביע העולמי. אתה חייב לשחק נגד הטובים ביותר, ואני מרגיש בעצמותי שנצליח לעבור לשלב הבא.  אני נירגש מאד!"

תשאלו, 'מה לו ולרצונו להצליח כל כך כמאמן ארה"ב?' טוב, התשובה ברורה. כל מאמן עושה הכל כדי לנצח. גם דייויד בלאט עשה הכל לנצח עם נבחרת רוסיה. אבל אצל קלינסמן זה אולי אפילו יותר: הוא משחק נגד גרמניה, והוא חצי אמריקאי בזה שהוא נשוי כבר 20 שנה לאמריקאית, גר בלוס אנג'לס, ובניו שחקני בייסבול מצטיינים (במיוחד הבן בתיכון שקבוצות מקצועניות כבר שלחו סקאוטים לתת בו מבט). תחביבו: הטסת הליקופטרים בשמי דרום קליפורניה.

הוא מאושר כמאמן הנבחרת. הוא הגיב באחת הפעמים לספורטסנטר שהוא נהנה לאמן את האמריקאים הצעירים יותר אפילו משנהנה לאמן את הגרמנים לגביע העולמי: "הם כה צמאים לדעת! הם מוכנים לכל מאמץ, ולכל מה שאני דורש מהם. התענוג הוא גדול כי אני מרגיש שאני ממש עוזר לשחקנים להתפתח ולהגיע לרמת כדורגל גבוהה יותר!"

**************

רגע. הצרות לא ניגמרו. היכן ישחקו האמריקאים?  הם יושבים בסאו פאולו, אבל משם עליהם לטוס עיר NATLA נגד גאנה. ששה ימים אח"כ בתוך תוכי האמזון, בעיר MANAU – כ-3,127 ק"מ מסאו פאולו נגד רונלדו, ואז נגד הגרמנים ברסיפה. היכן החורים האלה? תראו, הייתי בבראזיל כמה וכמה פעמים. חרשתי אותה לאורכה ורוחבה. רקדתי סמבה ב-"סמבה סקול" בריו,; חזיתי בקלובי סטריפטיז המעולים בעולם באזור סאו קאונטאו דו סול, סאו פאולו. אכלתי אסקרגו בגודל קלמנטינות בעיר בלם, באמזון. אבל מעולם לא שמעתי על נאטלה או מנאו, לשם זרקו את היאנקים. על רסיפה שמעתי ואפילו הייתי שם, ביל דיל. אז בנוסף לבית הכי קשה, יש לקבוצות גם את הטיסות הכי קשות וארוכות.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. בית קשה מאוד. הגרלה לא הוגנת שדחפה שלוש נבחרות מצויינות (ואת פורטוגל) לבית אחד.
    בינתיים הצרפתים שקיבלו הנחה משמעותית בהגרלה יטיילו לשמינית הגמר בבית המנוחה שקיבלו.
    להגרלה יש משקל מאוד משמעותי בטורנירים כאלו ולתחושתי יש כאן הטיות והטבות מכוונות לטובת נבחרות מסויימות, מה גם שיש פערים אדירים בקילומטרז שכל נבחרת תעשה בשלב הבתים, וזה פקטור משמעותי לא פחות.

  2. בתור בעל אזרחות אורוגוואית אני יחסית שמח על הגרלה שנחשבת לבית המוות , אני מאמין שאורוגוואי נבחרת טובה מאנגליה ובמשחק נתון גם מאיטליה ומי שיעלו לשמינית מבית הזה יקבלו הגרלה קלה יחסית

  3. המנצחת הגדולה של ההגרלה זו ארגנטינה
    אין מוקשים עד לשלב חצי הגמר
    וגרמניה לא תמתין לה ברבע בגמר

    ברזיל לא תלקק דבש מול מקסיכו וקרואטיה ובשלב הבא תמתין הולנד או ספרד או צילה
    הבית של קולומביה ובלגיה בדיחה
    אם איטליה או הולנד היו מדורגות כראש בית ……

  4. בית קשה. מה שטוב שיש מצב ססיר שיהיה רונאלדו מול הגמד…
    לדעתי זה עומד להיות אחד המונדיאלים הכי חד צדדים שהיו בעשור האחרון שגרמניה תשיית עד הגביע( הפעם זו הפעם אין הנחות) הרכב מבוסס על הקבוצה הטובה בעולם( אחרי ריאל ) ומחוזק באוזיל ושחקני דורטמונד שרץ ביחד כמה שנים מישהו מהמר נגדם??

  5. שוב יש הגרלה לא מאוזנת כשבצד אחד של ההגרלה 6 נבחרות בכירות – ברזיל, ספרד הולנד, איטליה, ואפשר להוסיף גם את אנגליה ואורוגוואי ובצד השני 4 – ארגנטינה, גרמניה, וצרפת ופורטוגל.
    בצד א' יש גם שני בתי מוות לעומת אחד בצד השני. למרות זאת יחסית למונדיאלים קודמים למשל 2002 שבו רוב הפייבוריטיות היו בצד אחד, הפעם זה יחסית יותר מאוזן. בכל מקרה הדירוג של פיפא הוא בדיחה. העובדה שכבר בשלב שמינית הגמר לכל היותר נצטרך להיפרד מאחת מהשלוש – ברזיל, ספרד או הולנד היא עלבון לשיטת הדירוג. גם בית משמים כמו שוויץ, צרפת, אקוואדור והונדורס כשיש במקביל 3 בתי מוות מראה שמשהו דפוק בשיטה

    etayle גרמניה ללא ספק מהפייבוריטיות הגדולות במיוחד כשהיא מצטלבת בשמינית מול בית קל יחסית. אבל מאז שהם שינו את סגנון המשחק להתקפי הם איבדו משהו גם במנטליות. תמיד חסר להם גרוש ללירה אם זה מול ברזיל ב2002, או ביורו האחרונים ובגביע העולמי מול ספרד. חלק משמעותי מהיתרון שלהם הוא בהרכב שכמעט כולו משחק בגרמניה עצמה, אבל אסור לזלזל בספרד שיש בה התחלה של חילופי משמרות בלי לרדת ברמה, או בברזיל. גם ארגנטינה במידה ומסי יגיע כשיר ובכושר צריכה להילקח בחשבון, וכמובן נבחרות מסורתיות כצרפת, איטליה והולנד.
    אגב עד שיוכח אחרת באיירן היא עדיין הקבוצה הטובה בעולם עם כל הכבוד לריאל.

    1. בגלל זה רשמתי את זה בסוגריים( אני משוחד) זה נכון אבל נראה שסוף סוף שחקני באיירן השיגו מנטליות של ווינרים( אחרי הפסדים בשתי גמרים של אלופות) ושחקני דורטמונד ווינרים לא קטנים( מרקו רויס – שנראה לי גרמני הפך השנה לסופרמן ). בנוגע לארגנטינה – היגוואין וקון בכושר נדיר אבל משהו שם תמיד נראה חלש, הגנה בינונית( גארי דווקא הישתפר פלאים). מה שבטוח יש סיכוי סביר לארגנטינה פורטוגל יהיה אשששש

    2. בנוגע לספרד – זה תקות חילופי דורות לכן קשה לי להאמין שיקחו מה עוד שהשאירו אותו מאמן( איסקו טיאגו איירה ), הולנד היו רותחים במוקדמות יהיה מעניין לראות אותם… אנגליה – תצרפו את ווילס אילכם ואז יהיה לכם סיכוי לעשות משהו.

      1. צרפת הגיעה לגמר מונדיאל 2006, אחרי קמפיין בו השיגה 2 נקודות מתוך 6 מישראל.
        באופן קונסיסטנטי, פורטוגל מגיעה לשלבי הנוק-אאוט ומודחת, הן במונדיאל והן ביורו רק ע"י אחת משתי הפיינליסטיות, כבר לא מעט טורנירים רצוף.

  6. אכן, הם מוכיחים כל פעם מחדש שיש איזה משהו מטומטם בשיטה. אולי במקום לעשות ראשי בית ואז יבשות, אפשר לעשות ארבעה דירוגים שונים של נבחרות, דירוג A B C D, כך שיש נבחרת אחת מכל דירוג בכל בית, לא יהיה יותר הוגן ויותר נורמלי?

  7. יש מצב לארה"ב לעלות.

    סיבוב ראשון גרמניה מנצחת את פורטוגל וארה"ב את גאנה
    סיבוב שני גרמניה מנצחת את גאנה ופורטוגל את ארה"ב

    בשלב הזה גרמניה כבר עלתה וארה"ב ופורטוגל תמודות

    סיבוב שלישי
    גרמניה בהרכב שני מפסידה לארה"ב ופורטוגל מנצחת את גאנה

    גרמניה פורטוגל וארה"ב צמודות וזה עניין של הפרש שערים.

    פורטוגל מתקשה נגד נבחרות שמסתגרות אז לגאנה וארה"ב יש מצב להוציא ממנה תייקו או נצחון בפוקס.

  8. עכשיו אוסטרליה…

    אנחנו קיבלתו את צ'ילי, הולנד וספרד והמאמן שלנו מאמין בלהחזיק הרבה בכדור ולשלוט ממרכז השדה.

    חשבתי לעשות יומן אליפות וכאלו אבל איך שאני לא הופך את המספרים זה אפס אחד עגול בשבילנו!

  9. ארה"ב אכן נדפקה.אך בשנת 2002. היא הורידה את פורטוגל והעפילה יחד עם דר" קוריאה לשמינית הגמר (ע"פ פורטוגל ופולין ).
    גם גאנה לא קוטלת קנים אך לארה"ב יש מספר יתרונות.
    1.הטורניר ייערך באקלים שנח לה.
    באופן מסורתי רוב נבחרות אירופה בטח בטורנירים האחרונים מתקשות נורא בטורנירים שמחוץ לאירופה.השילוב של אקלים לא מוכר ומותשות שמגיעה לאחר עונה ארוכה ואינסטנסיבית נותנות את אותתיהם.
    להלן מספר דוגמאות .
    2002. פורטוגל הגדולה של פיקו שהיה אז שחקן השנה באירופה ובעולם התרסקה והייתה נראית צל של עצמה. כך קרה גם לפולין וקצת פחות קיצוני לאיטליה .לא פלא שדרום קוריאה העפילה לחצי הגמר .וסנגל ,וארה"ב העפילו לרבע הגמר.
    האירופאיות היחידות שהצליחו גרמניה (בהגרלה קלילה עד הגמר).
    וטורקיה שלא הייתה מותשת כ"כ וגם לה הגרלה קלילה.
    2010 .אמנם שלושת הראשונות היו אירופאיות .אך הם היו היחידות מהיבשת ברבע הגמר (כמדומני שיא שלילי בטח בעת החדשה מאז שעברנו לפורמט 24 ו 32 נבחרות.)
    אנגליה נראתה חווירת מאד ועייפה כנ"ל צרפת ואיטליה שהיו שניהם בגמר 2006. גם נבחרות מסוגם של סרביה ,דנמרק ואפילו פורטוגל לא יותר מדי הרשימו .
    בקיצור יתרון גדול לארה"ב.

    2. "הביחד"
    לארה"ב אין יותר מדי שחקנים שלא משחקים בארה"ב. לכן קלינסמן יכול לבנות אותם ליחידה מרשימה מה שאין כן בנבחרות האחרות.
    הימור שלי המקום הראשון סגור של הגרמנים .
    (מאז 54 הם תמיד בשמונה האחרונות שזה מטורףףףףףףףףףףף).
    אך המקום השני פתוח לחלוטין ואיני פוסל אפשרות שהכרטיס ילך לארה"ב /גאנה.
    לדעתי לארה"ב יש יתרון ביתיות ע"פ גאנה.

  10. אלעד
    הטיעון שלך על צדדים קלים/קשים עקום מכל מיני כיוונים. קודם כל, מנית 10 נבחרות, וחילקת אותן 6:4, שזה החלוקה הכי מאוזנת האפשרית מלבד 5:5 – אז אין פה קייס. חוץ מזה, שתי נבחרות באותו בית מוקדם (ספרד והולנד למשל) לא יכולות להיחשב באותו צד, כי הן יוכלו להיפגש בשלבי הנוקאאוט רק בגמר. זו בדיוק ההגדרה לשני צדדים שונים של ההגרלה. ההנחה השלישית שאתה מניח היא שה"גדולות" ייקחו מקום ראשון בבית המוקדם, והגם שזה יחסית הגיוני ולכן מציב אותן בצד מסוים של ההגרלה, זה לא ודאי ובטח שהן יכולות לעלות ממקום שני ואז יהיו בדיוק בצד ההפוך.

  11. ינון יש היגיון רב במה שאתה אומר אבל בשורה התחתונה אלופת העולם וסגניתה והמועמדת הבכירה של כל הפרשנים לזכיה אחת מהן תעזוב את הטורניר לכל היותר בשמינית הגמר.
    זה בערך כמו לשים בהגרלה את ריאל וברצלונה באותו בית, ולהפגיש אחת מהן בשמינית הגמר מול באיירן מינכן.
    זה לא נראה לך קצת בעייתי ? פוגע ברמה של הטורניר ?
    חוץ מזה שזה לא הפעים הראשונה וכבמונדיאלים האחרונים קרה לא מעט שהיה צד אחד שבו כמעט כל החזקות ובצד השני נבחרת אחת חזקה טיילה לשלבים הגבוהים.
    משהו בדירוג חייב להשתנות ולתת חלוקה מאוזנת והגיונית יותר

  12. כמה הערות על התגובות כאן ובפוסט שלי.
    1. בגדול ההגרלה מאוזנת.
    הכוונה היא שבתים 1-4 מאוזנים עם בתים 5-8 .
    בסופו של יום ואיך שלא תהפכו את זה הרי שמבתים 1-4 יעפילו שני נבחרות לחצי הגמר וכן מבתים 5-8 .
    בבתים 1-4 ישנם 5/9 הגדולות אך בכל מקרה ככה זה כשיש 9 גדולות.
    בצד אחד נמצאים ברזיל ,ספרד ,הולנד ,איטליה ואנגליה.וכסוסים שחורים בעיקר אורגוואי וקולומביה.
    בצד השני יש 4/9 הגדולות שהם.
    צרפת ,ארגנטינה ,גרמניה ופורטוגל.
    וכן הסוסים השחורים.ארה"ב ,בלגיה ,רוסיה וגאנה .(ולא לזלזל בבטסניה ושווויץ.נראה לי ששוויץ של הירצפלד תדהים את העולם).

    2. יחד עם זאת הבתים עצמם לא הגיונים וצדק אלעד שאמר כי אחת מבין ספרד ,הולנד או ברזיל תגיד שלום עוד לפני רבע הגמר .

    3. אשר לאורגוואי : קשה לדעת איך להסתכל עליה.
    מצד אחד יש לה את החלוצים הטובים בעולם למעא ארגנטינה.
    ברשות קאבני וסווארס .מאידך אין לה הרבה שמות מפוצצים (לוגאנו ,גודין מאטודיי ואם תרצו מסורלה השוער ופורלאן הזקן).
    מצד אחד זוהי נבחרת שהעפילה לחצי גמר מונדיאל ולקחה את הקופה מאידך היא סיימה רק במקום החמישי במוקדמות דרום אמריקה אחרי נבחרת אקוודור למשל.(וכן צ'ילה ,קולומביה וכמובן ארגנטינה).

    היו שהבינו ממני את הטענה שהיא לא ראויה להיות ראש בית.
    טענה זו לא לגמרי מדוייקת ואבקש להבהיר את עצמי.
    1. במידה והולכים על סמך השיגי עבר :אזי בוודאי שהיא צריכה להיות ראש בית לאור ההיסטוריה המפוארת אך אם כך הדבר הרי שאיטליה ראוייה לא פחות ממנה ואף הרבה יותר.
    2. במידה והולכים על סמך המונדיאל האחרון :הרי שגם אז בוודאי היא ראוייה מאד לאור העפלתה לחצי גמר המונדיאל הקודם .אך אם כך הרי שהולנד בוודאי זכאית להיות ראשת בית.

    3. אולם אם הולכים על סמך דירוג פיפ"א. הרי שאז נראה מצחיק שנבחרת שנזדקקה לפליאוף ע"מ להעפיל למונדיאל נמצאת כראש בית ע"ח למשל נבחרת הולנד שהשיגה מאזן כמעט מושלם במוקדמות.
    אממה פיפ"א החליטה עקרונית לקבוע את ראשי הבתים לפי הדירוג של הנבחרות.הדבר הזה הקנה לאורגוואי נקודות רבות ביחס לצרפת ולהולנד מכיוון שהם שיחקו הרבה יותר משחקים.
    והדירוג המעוות אומר למעשה "שיחקת יותר נוקדת יותר "
    ומכיוון שאורגוואי שיחקה 16 משחקי מוקדמות +2 משחקי פליאוף. היא קיבלה הרבה יותר נקודות מהולנד (10 משחקים) וצרפת (8 משחקים + 2 פליאוף ).

    לסיכום : למרות שבמבט על ובאופן רחב ההגרלה יצאה "בסדר" מה שאומר שלשלבים המכריעים ביותר לא ניתן להגיע כמעט "במקרה "
    הרי שיצאו בתיםם לא הגיונים ובשיבוץ אחר היה ניתן לקבל מציאות אבסורדית .
    הרי תיאורטית היה ניתן לקבל את ספרד ,גרמניה ,ברזיל וארגנטינה באותו הצד בהגרלה .יחד עם איטליה ,אנגליה ,הולנד ,פורטוגל וצרפת.
    כולם תיאורטית יכלו להיות מקוטלגות לבתים 1-4.
    מה שהיה משאיר רק 2 מהם עד חצי הגמר ושם מפגיש אותם מול היתר למשל אורגוואי ,קולומביה ,בלגיה ,רוסיה או צ'ילה.
    עצם זה שפיפ"א אפשרה מחדל כזה מעורר תרעומת.

    1. במה צרפת, ארגנטינה, אנגליה ופורטוגל יותר גדולות מאורגוואי? בזה שיש להם פחות גביעי עולם (ארגנטינה אותו מספר)? בזה שהן עפו לפניה במונדיאל האחרון? בזה שבניגוד אליה הן לא אלופת יבשת מכהנת?

      1. אענה לך תשובה מפורטת.
        דירוג התשעייה שלהלן הוא דירוג איכות עכשווי .
        אני מחזיק מאד מכוכבי אורגוואי.סווארז למשל הוא ללא ספק אחד הגדולים כיום בעולם הכדורגל.גם קאבני הוא חתיכת חלוץ.אך חוץ מהם אין לאורגוואי הרבה יותר.
        גם מבחינה היסטורית צריך לקחת בחשבון את הדברים הבאים.
        לאורגוואי יש אמנם שני זכיות במונדיאל.הראשונה ב 1930. כשהטורניר היה בחיתוליו והופיעו בו 13 נבחרות ללא טורניר מוקדמות !

        גם ב 1950 הטורניר היה קטן בהרבה מהיום. 13 נבחרות השתתפו בטורניר הגמר (היו אמורות להיות 16 מלכתכילה ). מתוך 32 נבחרות בלבד שהשתתפו במוקדמות.
        (צרפת ,פורוןגל וסקוטלנד למשל סירבו להשתתף בטורניר ).כמובן שאורגוואי השיגה הישג מזהיר והיסטורי .אך לא ניתן להשוות אותו לשום אלופה החל משנות ה 60 ואילך.

        היבט היסטורי נוסף עד הזכייה במקום הרביעי בטורניר האחרון אורגוואי לא עשתה הרבה .הכי גבוה שהיא הגיעה היה שלב שמינית הגמר אותו השיגה ב1986 וב 1990. מאז היא לא עברה את שלב הבתים ונעדררה ברוב הפעמיים מהטורניר (למעט 2002 כשגם אז היא הודחה בשלב הבתים).
        הווה נשווה אותה לנבחרות שהבאת כאן.

        צרפת : אלופת עולם משנת 1998 בטורניר הרבה יותר נחשב משנות ה50 סגנית משנת 2006 .שלא לדבר על חצאי הגמר בשנים 82 (רביעית) ו86 (שלישית).בקיצור בעת החדשה היא השיגה 5 פעמים את הישגה של אורגוואי מקום רביעי לפחות.
        מבחינה עכשווית זוהי נבחרת מוכשרת ואיכותית מאד גם אם לא מגובשת.
        ייתכן שאורגוואי תצליח יותר ממנה אך מבחינת איכות לצרפת כמעט ולא חסר דבר באף עמדה .שים לב לשמות הבאים
        לוריס השוער (טוטנהאם) בהגנה מקסס (מילאן) ווראן (ריאל) וכן אברה ממנצסטר וקלישי מהיריבה העירונית הסיטי.
        בקישור יש את פגובה הנפלא מיובנטוס וכן את וילנובה מלך בישולי הליגה הצרפתית (מארסיי ) וכמובן את נאסרי מהסיטי וריבירי .
        בחד יש את ג'ירו שמתחיל לפרוע שטרות בארסנל ואת בנזמה .
        ולא דיברתי על בן ארפה ,ועוד כל מיני שמות וכישרונות.

        ארגנטינה :
        עכשווית מדובר בנבחרת עם השחקן הטוב בעולם ובכלל בחוד הטוב בתבל. עם מסי ,אגוארו ,היגוואין ותיאורטית גם טבס המסוכסך עם המאמן.
        חוץ מזה למרות הבעיות השונות עדייין יש בנבחרת שוער לא רע מגן ימני מהסיטי (זאבאלטה ) וכן את דה מריה ומסצ'ארנו (ולא דיברתי על פיסטוריה ועוד שלל שמות של שחקנים מוכרים).

        גם היסטורית התארים של ארגנטינה היו בשלב יותר מתקדם (78 +86 ) כולל גמר ב 1990. מאז הם לא השיגו חצי גמר אך הם כן היו ברבע גמר בשנים 1998 ובשני המונדיאלים האחרונים.
        כמו"כ .במוקדמות דרום אמריקה הם הקדימו בהרבה את אורגוואי.

        פורטוגל : שוב ייתכן שבמשחק נתון אורגוואי תנצח (ואני אף אהיה בעדה).
        אף בכל זאת נבחרת עם כריסטיאנו כשמאחוריו נאני ,מאטיניו ,ולוסיו ובהגנה יש את פפה ,אלבש וקואנאטרו היא נבחרת מסוכנת מאד.
        בעיני חצי גמר יורו הוא לא פחות מזכייה בקופה אמריקה.
        ונבחרת פורטוגל הגיעה לשמינית גמר הטורניר האחרון אך בטורניר שלפניו היא סיימה בדיוק במקום של אורגוואי בשנת 2010.
        פעם עד נראה לי 2006 פיפ"א דירגה את קבוצות האיכות על סמך דירוגם בשני המונדיאלים האחרונים .ע"פ קריטריון זה פורטוגל עולה על אורגוואי .לפורטוגל יש חצי גמר ושמינית גמר לעומת טורניר בודד של אורגוואי בו הגיעה לחצי הגמר.

        אנגליה : גם כאן אהיה בעד האורגוואים במשחק מול האנגלים.
        אני גם חושב בהגינות שלאורגוואי סיכוי טוב יותר מהאנגלים עקב זה שאנגליה נבחרת מבוגרת ווהטורניר יהיה באקלים לא נח לה.
        ובכל זאת לאנגלים יש הרבה יותר שחקני איכות גם עם מבוגרים.ייתכן שזה בגלל שהליגה שלהם היא החזקה בתבל אך זאת המציאות.
        לאנגליה שחקנים שכולם ולא רק הכוכבים מתמודדים כל יום מול השחקנים הטובים בעולם.
        כולל אשלי קול ,לאמפרד ,גאראד ורוני.
        גם הישגי העבר של האנגלים לא נופלים לאורך זמן מאורגוואי.
        אם ניקח את מונדיאל 86 כמדד (שזה מדד ה30 השנה האחרונות וכולל את 8 המונדיאלים האחרונים). הרי שאורגוואי הגיעה ל 4 טורנירים לעומת 7 של אנגליה .אורגוואי העפילה 3 פעמים לשמינית הגמר לעומת 6 של אנגליה .אנגליה מנצחת 1-4 בהעפלות לרבע הגמר.
        ורק בהופעות בחצי הגמר התוצאה ביניהם היא 1-1.

  13. mg אורוגוואי ב-2010 העפילה מבית קל שכלל את דרום אפריקה, מקסיקו וצרפת. בשמינית הגמר היא פגשה את דרום קוריאה בוודאי לא מהאריות בטורניר, וניצחה רק 1:2. ברבע הגמר פגשה את גאנה גם היא נבחרת מוכשרת אך בוודאי ללא מסורת וניסיון, וניצחה רק בפנדלים. הנבחרת הרצינית הראשונה שפגשה – הולנד הדיחה אותה, כך שבכל מקרה צריך לקחת בפרופורציות את ההישג של אורוגווי, בנוסף ל-2006 היא כלל לא העפילה וב- 2002 היא הודחה בשלה הבתים ו98 כלל לא העפילה.

    ארגנטינה רבע גמר ב-98, עפה בשלב הבתים ב-2002, , הפסידה לגרמניה בשמינית הגמר ב-2006, ברבע הגמר לאותה גרמניה ב-2010

    פורטוגל ב-4 מונדיאלים האחרונים לא העפילה ב-98 עפה בשלב הבתים ב-2002, הפסידה בחצי הגמר 2006 לצרפת, ולספרד האלופה שבדרך בשמינית הגמר.

    צרפת אלופה ב98 שלב בתים ב-2002, גמר ב-2006, שלב הבתים ב-2010.

    אנגליה פעמיים שמינית גמר פעמיים רבע גמר.

    סיכומו של דבר אורוגוואי לא העפילה כלל פעמיים, פעם שלב בתים, ורק פעם אחת הישג משמעותי – חצי גמר.
    צרפת לעניות דעתי לא במשוואה – אלופה, פיינליסטית, ופעמיים שלב בתים ללא ספק היגים מרשימים יותר, גם ארגנטינה ואנגליה הגיעו להישגים טובים יותר, גם לפורטוגל הישגים טובים יותר. למעשה אלולא ההישג במונדיאל האחרון אורוגוואי הייתה רק אלופת עבר ותו לא.

    1. ומחזיקת הקופה אמריקה!!! ומי בכלל קבע שצריך להתסכל על 4 האחרונים?
      ארגנטינה עפה פעמיים נגד גרמניה.
      לבסס את ראשי על הפרשנות של מי עברה נבחרות חזקות/חלשות בדרך להישג זה או אחר זה מגוחך ונותן פתח לשחיתויות.
      אתה מצייר מטרה מסביב לחץ בכך שאתה מכריז שלמונדיאל לפני 4 יש אותו משקל כמו הקודם, אבל לזה בשנות ה-50 לאו.

        1. עניתי לך ואענה פעם נוספת.
          1. דירוג 9 הבכירות הוא דירוג סוביקטיבי שלי .הוא אמנם סוביקטיבי אך הוא מתבסס על מה שלפי הערכתי רלוונטי לזכייה בגביע העולמי.
          בו נגיד ככה .אם תבוא ותגיד לי שבמונדיאל הזה או הבא תזכה נבחרת אנגליה אני פחות אפול מהכסא מאשר אורגוואי. מדוע ? כי השילוב הזה של מסורת ,חוזק ליגה עומק שחקנים וכיוצ"ב מביא את אנגליה עקרונית למקום גבוה מאורגוואי .(למרות שבשאלה הספציפית מי תודח מהבית המשותף אני הולך על אנגליה קרי אורגוואי מדיחה).
          אך זה לא סותר .כי למרות שאני מעריך שבמאץ אפ הפרטי אורוגוואי עוברת.אם תשאל אותי למי יש יותר סיכוי התשובה היא אנגליה חד משמעית. (למרות שהיא כרגע מדורגת תשיעית בלבד ביחס ליתר .ובכלל במונדיאל הספציפי בברזיל ישנן 3-4 מועמדות אמיתיות .רביעית ארגנטינה והשלושה "האמיתיות" הם ברזיל ,גרמניה וספרד.

          2. מבחינת צורת הדירוג : אתה לוקח שיטה מעוותת של פיפ"א ומבקר את מי ששם לב לכך שים לב את הכשל הלוגי שאתה עושה.

          א. הרי אמרתי לך כי אם פיפ"א הייתה מחליטה על דירוג ראשי הבתים לפי היסטוריה רחוקה או קרובה הרי שאז בוודאי אורגוואי ראויה לה.
          אלא שבמקרה זה בוודאי שצרפת ,איטליה והולנד עדיפות עשרות מונים על קולומביה ,בלגיה ושוויץ למשל .הראשונה ביקרה לאחרונה במונדיאל ב 1994. ורק ב1990 עברה בפעם היחידה בהיסטוריה שלה את שלב הבתים.בלגיה לא הייתה שם משנת 2002 וגם אז לא עברה את שמינית הגמר .(הישג השיא ב 1986 היה מקום רביעי). ושוויץ לא עברה את שמינית הגמר למעט אולי פעם אחת בשנות החמישים (כמדומני הייתה לה אז הופעה ברבע הגמר).

          ב. אלא מה עשתה פיפ"א ? פיפ"א החליטה לתת דירוג.
          הדירוג של פיפ"א בנוי ככה שמה שקובע הם השיגי הנבחרות בארבע השנים האחרונות . אך בעיקר השנה האחרונה.
          (לשם הדוגמה הניקוד של נבחרת אורגוואי במונדיאל שוווה בדיוק לחמישית מהניקוד שמושג היום.)
          שים לב לדירוג פיפ"א.
          משחק של 1-12 חודשים האחרונים שווה מבחינת ניקוד ל 1.0
          משחק של 12-24 חודש שווה ל 0.5
          משחק של 24-36 חודש שווה ל 0.3
          משחק של 36-48 חודש שווה ל 0.2
          .
          מכאן אתה למד שהשגי אורווגוואי במונדיאל ובקופה כמעט ולא שווים ביחס להשגים של השנתיים האחרונות. ולכן היה מצופה לכאורה שאורגוואי לא תדורג כזה גבוה .הנה הולנד שהגיעה להישג גדול משל אורוגוואי לא זכתה ליותר מדי נקודות מאז. גם איטליה סגנית אלופת היורו לא קיבלה יותר מדי נקודות .(אבל האם ההגרלה הייתה מתקיימת תיאורטית לפני חצי שנה היא הייתה ראש בית כי החצי נקודה הייתה הופכת להיות שווה לנקודה).
          ובכן בשורה התחתונה איך בכל זאת אורווגוואי דורגה ראשונה ??
          התשובה היא שבשיטה ישנם עוד כמה עיוותים והפעם עיוותים עלו עיוותו את אורגוואי לטובה.
          מכיוון שיש שאתה יכול להשיג נקודות ככל שאתה משחק יותר.
          אם נשווה למשל את אורגוואי לצרפת /הולנד /איטליה.
          הרי שאורווגוואי שיחקה 16 משחקי מוקדמות .ולכן יש לה יכולת להשיג הרבה יותר נקודות תיאורטית מצרפת /הולנד /איטליה .
          צרפת נאלצה לשחק בבית בין 5 נבחרות במוקדמות המונדיאל לכן היא איבדה נקודות רבות מבין כל הנבחרות וכל סגניות בתים 1-8 שהעפילו למונדיאל ולכן דורגה אחרונה מבין האירופאיות ונאלצה לקבל את אוקריאנה בשלב הפליאוף .גם הולנד ואיטליה נאלצו לשחק עשרה משחקים שזה שש פחות מאורגוואי (לא כולל הפליאוף). ולמרות שהם ניצחו את הבתים שלהם בקלילות יתרה .(הולנד 9 ניצחונות ותיקו בבית לא פשוט שכלל את רומניה ,טורקיה וא\הונגריה).
          גם איטליה סיימה ללא הפסד בית מאתגר שכלל את דנמרק ,בולגריה וצ'כיה.
          וכך למרות שאיטליה סיימה ראשונה ללא הפסד היא שיחקה פחות משחקים מאוורגוואי .
          דבר אחרון .מה שקובע עוד יותר ממשחקי המוקדמות זהו טורניר הקונפדרציות.
          טורניר זה נחשב ממש אצל פיפ,א .שמא תגיד זאת הזכות המיוחדת שיש לאלופת יבשת /עולם.
          אלא ששים לב להגיון המצחיק של פיפ"א.
          ספרד סיימה כאלופת עולם והיורו ולכן תפסה למעשה שני מקומות.
          הן של אלופת העולם והן של אלופת היבשת.
          שאלה ? מי נבחרה להגיע לקונפדרציות (כאמור הטורניר עם הדירוג הנחשב כ"כ ).
          האם זאת סגנית אלופת העולם (הולנד) או סגנית אלופת היבשת (איטליה). היה מצופה כמובן שהולנד תהא זו שתגיע לטורניר שמעניק כ"כ הרבה נקודות אך במקום זאת בחרו באיטליה.
          בשורה התחתונה בהחלט :
          אורגוואי בהחלט ראוייה להיות ראש בית ע"פ ההיסטוריה הרחוקה וע"פ הטורניר האחרון. אך האבסורדי הוא שהיא בעיקר ראש בית על פי הטורניר המוקדמות האחרון שהיה כושל מאד בעבורה .היא הייתה בסכנת הדחה ממשית עד כמעט הרגע האחרון (ל"אימפריה" של ונצואלה-בנוסף היא הקדימה רק את הנמושות של היבשת בוליביה ,פרו ופרגוואי שלא כזו נמושה אך הפעם התרסקה ואז היא עברה בפליאוף את ירדן).
          בכל זאת אורגוואי העפילה כי היא זכתה ליותר משחקים רשמיים מהאחרות .וזוהי בדיחה .ומהבדיחה הזו צחקה כמובן גם קולומביה שדורגה כראשת בית וזכתה לקבל את חוף השנהב ,יוון ויפן.

      1. mg שיטת הדירוג הנוכחית היא בדיחה עצובה !
        לתת לאורוגוואי יותר נקודות כי שיחקה יותר משחקים זה הגיוני ????? למה הולנד שסיימה באופן מושלם את שלב הבתים לא תקבל דירוג גבוה יותר ? אם כבר אז אתה מסמן מטרה אחרי החץ.
        אני רק טוען שצריך לדרג באופן הגיוני ואובייקטיבי ככל האפשר, ובעיני שילוב של הישגי עבר נניח מונדיאל קודם (שאגב זה בד"כ אותו דור שחקנים) בשילוב עם הישגים במוקדמות נותן מדד אובייקטיבי בהרבה מזה הנוכחי, ועשוי למנוע עיוותים כפי שקרה לא פעם וגם הפעם.

        1. מי אתה שהשיטה הנוכחית טובה? להכניס לי מילים למקלדת זה בין לא ראוי לעלוב. השיטה הנוכחית גרועה ביותר וזה עדיין לא קשור לזה שלטעון שלצרפת כן מגיע אבל לאורוגואי לא, לעניות דעתי, זה לא מתיישר עם המציאות.
          בספר שלי, מחזיקת הקופה אמריקה + מקום רביעי בטורניר קודם + 2 גביעים ברזומה = הרבה יותר מפורטוגל, צרפת ואולי אפילו הולנד. בטח שהם הרבה לפני בליגה, שוויץ וקולומביה שדורגו כראשי בתים.

  14. אם בודקים היסטוריה בטח של שני המונדיאלים האחרונים צרפת לפני אורגוואי כפי שפריטתי לך.(ושוב שיטה שנלקחה ע"י פיפ"א בעבר).
    אם בודקים היסטוריה של ה30-40 שנה האחרונות .צרפת אוכלת את אורגוואי בלי מלח.
    גם אם בודקים את ההיסטוריה הכללית .הרי שצרפת למרות שזכתה רק בגביע בודד היא עוברת את אורגוואי.
    א. בגלל איכות התואר ב 1998 ביחס לתארים הפחות נחשבים של אורגוואי כפי שפירטתי באריכות רבה.
    ב. גם הולנד ופורטוגל גוברות על אורגוואי בהסטוריה המוכחית של שני המונדיאלים האחרונים.
    הולנד אוכלת את אורגוואי בלי מלח בהיסטוריה של ה 30 שנה האחרונות.
    בלי שום קשר לכל הדברים הללו .הביקורת שלי על אורגוואי כראש בית הייתה רק בהקשר של דירוג פיפ"א ולא באופן עקרוני כפי שפירטתי יותר מפעם אחת.

  15. שכחתי לציין שמעהר לכך שצרפת לקחה תואר בודד היא הייתה עוד 4 פעמים בחצי הגמר ומעלה כולל 3 משנות ה 80 ואילך.שזה שווה פי כמה יותר מהשיגי אורווגוואי.

  16. אני חושב שיש סיכויים לארהב לנצח את החברה שלהם בגלל שגרמניה אבדו עכשיו שחקן אחת בהידידיות ופורטיגאל אפשר שיהיה 0-0 או 1-1 והשלישי אין מה לדבר בכלל שהם ינצחו…….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט