השבוע במכללות: גונזאגה מנגבים! / ערן שור

.

אז סוף סוף העונה נפתחה ובהחלט כבר יש מה לראות. מצד אחד הקורונה נוכחת, כאשר בכל יום מספר דו ספרתי של משחקים נדחה או מתבטל, עם פרוטוקולים די קשוחים. מצד שני, המשחקים שכן התקיימו הביאו סיפורים מעניינים, כמו תמיד.

משחק השבוע:

גונזאגה מול קנזאס. כבר כתבתי על גונזאגה בסקירה של פתיחת העונה. חשבתי שיהיו מצויינים, אבל לא לגמרי ידעתי עד כמה. קנזאס, המדורגת 5, קבוצה טובה מאוד עם כמה שחקנים מנוסים ומוכשרים וחיבור קבוצתי. אבל זה לא ממש היה קרוב. גונזאגה כבר הגיעו ל-20 הפרש לפני שהורידו את הרגל מהדוושה. במשחק השני מול אובורן, עוד קבוצת טופ-30 במכללות זה כבר הגיע ל-30 הפרש. אז כן, מארק פיו שוב הצליח להרכיב קבוצה נפלאה, עם חומר אנושי מצויין, שכרגיל גם משחקת כדורסל קבוצתי ומאוד לא אנוכי.

.

לפני כולם, ג'יילן סאגס. הרכז האנרגטי הוא שחקן הטופ-10 הראשון אי פעם שזאגז מצליחים להביא היישר מהתיכונים. ואיזו מציאה! כבר עכשיו הוא לדעתי רכז נבא לגיטימי. 1.93, זריז, אתלטי, חזק, חכם, ומוסר נפלא. מאוד לא אנוכי, אבל שומר על באלנס טוב בין יצירה לעצמו ולאחרים. לגבי הקליעה מבחוץ אני עדיין לא בטוח בגלל המדגם הקטן, אבל גם שם יש סימנים חיוביים. מאוד התרשמתי, למען האמת יותר מכל הפרשמנים שיצא לי לראות עד עכשיו. קאנינגהם באוקלאומה סטייט ואבן מובלי ב-USC נראו סולידיים במשחקים הראשונים שלהם. כנ"ל לגבי הפרשמנים של קנטאקי (בוסטון וקלארק) ודיוק (ג'יילן ג'ונסון). אלו של הפאק-12 בסטאנפורד (זאיר וויליאמס) ואריזונה סטייט (באגלי האח ובעיקר ג'וש כריסטופר, שנראה מצויין) אפילו נתנו הופעות בכורה יפות מאוד. ועדיין, סאגס היה בעיני ברמה אחת מעל כולם. ברור לי שמוקדם לקבוע על סמך שני משחקים בקולג', אבל יש לי הרגשה שהוא הולך להיות אחד הרכזים הטובים ב-נבא תוך כמה שנים. הנה הוא מול קנזס במשחק הבכורה שלו במכללות:

.

אבל גונזאגה היא ממש לא רק סאגס. למעשה יש כאן חמישייה מוכשרת, שאני מאמין שכוללת 4 שחקני נבא עתידיים:

קודם כל, צמד הלבנים, הסמול פורוורד קורי קיספרט בעונה האחרונה שלו והפאוור פורוורד דרו טימי בעונה השנייה. יחד הם נותנים לגונזאגה עד עכשיו 50 נקודות למשחק! קיספרט יהיה שחקן נבא לשנים. 2.00 עם קליעה נפלאה וגם אתלטיות טובה. משנה לשנה הוא מצליח לשתפר עוד אספקטים במשחק שלו והוא ממש כבר לא רק הקלעי שהיה בתחילת קריירת המכללות שלו, אלא סקורר רב ממדי ושחקן שלם. טימי הוא ההפתעה הגדולה עבורי. גלגול מודרני של לואיס סקולה. שחקן פנים לא גבוה או אתלטי במיוחד, אבל כל כך חכם וקראפטי, עם עבודת רגליים נהדרת ומגוון הטעיות, שגם מראה סימנים של קליעה טובה מבחוץ.

אליהם מצטרפים הגארד/פורוורד הצרפתי המוכשר ג'ואל אייאי, שגם הוא יקבל כנראה צ'אנס ב-נבא והרכז שהגיע מפלורידה, אנדרו נמבהארד, שניהם שחקנים קבוצתיים ושומרים טובים, עם אופי נהדר.

זו חמישייה קטנה יחסית (כן, ספרתם נכון, 3 גארדים, סמול פורוורד ופאוור פורוורד), שמשחקת כדורסל מהיר ואטרקטיבי ונראית כמעט בלתי עצירה ברמה הזו, עם כמעט 100 נקודות למשחק נגד שתי יריבות אתלטיות וחזקות. גם הספסל עמוק ומוכשר, אבל בינתיים לא רואה יותר מדי דקות. מאמין שזה יגיע מול קבוצות חלשות יותר. וזה אגב יהיה הלו"ז של גונזאגה ממש בקרוב. מכיוון שהקונפרנס שלהם הוא לא אחד מהפאוור-5, הם מסדרים לעצמם בכל תחילת עונה לו"ז קשה ותחרותי, אבל אחר כך הם די משייטים במשך חדשיים וחצי.

אז האם זו תהיה סוף סוף העונה שבה פיו וגנזאגה מגיעים לתואר הנכסף? יש סיכוי, אבל בשיטה של טורניר המכללות, השדה (field) הוא תמיד פייבוריט, גם מול קבוצות שמראות עליונות. מה שכן, בשבוע הקרוב יש לזאגז עוד שני משחקים מול יריבות טופ-10, כולל אחד מול המדורגת שנייה (או ראשונה; תלוי מי מדרג), ביילור החזקה. אם גונזאגה מסיימת את השבוע הזה ללא הפסד, סיכוי טוב שהיא הולכת לעונה סדירה מושלמת. אני, כידוע, מחזיק לה אצבעות.

.

שחקן השבוע:

האמת, התחרות קשה:

מרקוס קאר, הרכז הנהדר של מיניסוטה (שמאמן אותה ריצ'רד פיטינו, הבן של), פתח את העונה בכושר שיא. 30 נקודות למשחק, 6 ריבאונדים ו-5 אסיסטים בשלושה ניצחונות. הלילה, במחצית הראשונה היו לו 5 נקודות ב-1 מ-7 מהשדה. במחצית השנייה הוא כבר הוסיף 21 נקודות ב-8 מ-9 מהשדה וקינח בשלשת ניצחון גדולה מול לויולה.

איו דוסונמו, הרכז המצויין של אילינוי (שכמו מינסוטה, גם היא בקונפרנס הביג-10) הוא פוטנציאל לוטרי בדראפט הקרוב. גבוה, חזק, אתלט אדיר ומוכשר מאוד. השנה נראה שהמשחק האט עבורו והוא סוף סוף מתחיל למצות את מה שהטבע העניק לו. הוא התחיל מצויין את העונה עם 26 נקודות, 8 ריבאונדים ו-7 אסיסטים כשהוא מוביל את הפליינג איליני לשלושה ניצחונות והמקום החמישי בדירוג המאמנים.

אבל קאר ודוסונמו, לא תאמינו, הם אפילו לא שחקני השבוע בביג-10!

וזה כי המועמד המוביל לשחקן השנה במכללות, הסנטר לוקה גארזה מאיווה, הצליח איכשהו לגנוב מהם את התואר. במשחק הראשון הוא עוד היה "רגוע", עם 26 נקודות ו-10 ריבאונדים ב-80%, ב-24 דקות קלילות. אבל במחצית של המשחק השני כבר היו לו 36 נקודות, לפני שישב בחוץ את רוב המחצית השניה וסיים עם 41. אה, הוא גם סיים את המשחק הזה עם 14 מ-15 מהשדה (כולל שלוש שלשות ללא החטאה). ומוביל כרגע את כל השחקנים במכללות גם בנקודות וגם באחוזי קליעה (וגם נותן 3 חסימות למשחק).

אגב, עוד נדבר על הביג-10 השנה. לדעתי, זה בבירור הקונפרנס הכי חזק ותחרותי, שכולל מלבד המכללות שכבר הזכרתי גם מעצמות כמו מישיגן, מישיגן סטייט, וויסקונסין, מרילנד ואוהיו סטייט. כרגע הקבוצות של הביג-10 עומדות על מאזן כולל של 27 ניצחונות ושני הפסדים… ובדירוג המאמנים המעודכן 4 משמונה הראשונות מגיעות מהקונפרנס.

.

הפתעות השבוע:

ברמת הקבוצות קיבלנו כבר כמה אפסטים. למשל העובדה ששתי מכללות ה-V כבר עם הפסד. וילאנובה, המדורגת מס' 3 הפסידה לוירג'יניה טק. וירג'יניה, המדורגת מס' 4, הפסידה בנקודה לסן פרנסיסקו, לא בדיוק מכללה מהדרג הראשון. גם קנטאקי כבר רשמה הפסד ראשון, לעכבישים מריצ'מונד, קבוצה שנראה שתדבר חזק העונה. ביחד עם ההפסד של קנזאס לגונזאגה, ארבע מעשר המדורגות הבכירות כבר הפסידו למרות שאנחנו רק שניים-שלושה משחקים לתוך העונה.

ברמת השחקנים, מי שהרשים במיוחד השבוע היה ג'ייסון פרסטון, סיפור סינדרלה אמיתי. ילד שנשאר בלי ההורים שלו, שנפטרו כשהיה נער, וגר אצל חבר של המשפחה. בגיל 18 הוא היה 1.80, 60 קילו, וקלע שתי נקודות למשחק בעונה האחרונה שלו בתיכון.

הוא לא קיבל שום הצעות מלגה כמובן וכבר תכנן לשלם איכשהו על הקולג' בעצמו בלי לשחק כדורסל. אבל אז גבה עוד קצת (הגיע בסופו של דבר ל – 1.93), ובליגת קיץ מזדמנת הראה יכולת טובה. הוא ערך לעצמו (!) קלטת ביצועים מההופעה בליגת הקיץ, שלח אותה לקבוצות, ואז קיבל הצעת מלגה יחידה מאוהיו, שאיפשרה לו לממן את הלימודים. הגשים את החלום? מסתבר שזו הייתה רק ההתחלה. כבר בשנה שעברה פרסטון העמיד סטטיסטיקה נהדרת עם 17 נקודות, 7.5 אסיסטים ו-6.5 ריבאונדים למשחק כשהוא קולע מעל 40% משלוש.

את העונה הזו הג'וניור של אוהיו התחיל עם שני משחקים ראשונים טובים, אבל במשחק מול אילינוי המדורגת 8 הוא כבר ממש התפוצץ: 31 נקודות, 8 אסיסטים, 6 ריבאונדים, וכמעט ניצחון מפתיע על קבוצה שנראית כאחת החזקות במכללות השנה. קלעי ומוסר נהדר, שנראה בכיוון הנכון לקבל הזדמנות גם בליגה של הגדולים.

פרסטון מול דוסונמו. שניים מהרכזים המוכשרים במכללות.

.

בשבוע הקרוב:

שבוע מלא במשחקים נהדרים:

כבר היום (שלישי), יש לנו דאבל-הדר של מעצמות: קודם דיוק מול מישיגן סטייט ואז קנטאקי מול קנזס.

מחר (רביעי), גם גונזאגה וגם ביילור, שתי המדורגות ראשונות, פוגשות יריבות טופ-10 בלתי מנוצחות עד עכשיו: גונזאגה את ווסט וירג'יניה הגבוהה והמוכשרת וביילור את אילינוי עם דוסונמו וקופי קוקבורן.

ואז בשבת, בשעה נוחה לצופים בישראל (8 בערב שעון ישראל), משחק העונה של המכללות:

גונזאגה מול ביילור

אם בא לכם לטעום, זה הזמן!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אני לגמרי בעיניינים השנה מהשבוע הראשון. זה מחזור דראפט מרתק. מסכים איתך ב-100% לגבי סאגס הוא נראה כרגע הפרוספקט השני הכי טוב כל עוד ג'יילן גרין לא משחק בג'י ליג. קייד קאניגהאם הוא מיוחד אבל אני צריך לראות אותו מוריד כדור לרצפה ועובר מגינים מכדרור. אבל הוא אמן פיק אנג רול והקליעה אמיתית.
    .
    מחזור הכוכבים הזה מחזיר אותי למציאות שהכרתי. כשיש כוכב ברור זה פשוט שם. לא צריכים להפעיל את הדמיון או 'להסביר' שהוא פשוט תחת מאמן נורא או חווה שנה קשה או שחבריו לא משתפים אותו. המחזור הזה בהערכה מאוד מוקדמת נראה מאוד חזק בעמדות הווינג ועמדות הגארדים. לוקה גרזה הוא סיפור מעניין. מחזיר אותי לוורנן קארי ג'וניור שנה שעברה. המספרים נראים מרשימים ואין ספק שסנטר שקולע מבחוץ כפרוספקט זה שוס. אבל הוא פשוט פיזית ברמה אחרת מכל מי ששמר עליו ועשה המון סלים קלים בגלל פוסט אפים קרובים לטבעת. הוא 2.11 עם ניתור מגוכח. אבל כצופה מכללות זה כיף לראות סנטר דומיננטי
    .
    מי שמאוד הרשימו אותי זה זאיר ווילאמס ואיו דוסומנו. לאו דווקא סטטיסטית אלא בכישורים שמתאימים למשחק NBA.

    1. כן, כיף כשיש רוקים שרואים ישר איך הם ישתלבו בליגה של הגדולים כמו סאגס, כריסטופר, זאיר וויליאמס והחברים. ולא איזה אנתוני אדוארדס שנותן טעימה במחצית טובה ואז נעלם לחמישה משחקים (או וויסמן שמשבית את עצמו אחרי שלושה).
      .
      מעניין אותי איך הפרשמנים של קנטקאי, בוסטון וקלארק, יתפתחו. בינתיים הם לא מאוד מרשימים, בעיקר מבחינת הקליעה, למרות שבהחלט הראו ניצוצות. אבל תמיד אפשר לתהות אם למערכת של קנטאקי יש חלק בזה.
      .
      גארזה באמת לא נראה כמו פרוספקט נבא אמיתי. מזכיר לי בעיקר את טיילר הנסבורו אבל קצת פחות נגר. אבל איזה עבודת רגליים…

      1. אני מתחיל להאמין שזה לגמרי קנטקי כולל ההפסד השנתי הקבוע בתחילת השנה או לנמושה או לפאוור האוס שמאפשרת לקאל לאסוף את הכוכבים כמו שהורים עושים לילד ואומר להם "ניסנו בדרך שלכם, עכשיו תתיישרו לדרך שלי". השנה זו ריצ'מונד (שלא באמת קבוצה רעה אבל עדיין…) שנה שעברה אוונסוויל שנה לפני זה דיוק ושנה לפני זה קנזס. בוסטון, קלארק וסאר (נשמע כמו שם של משרד עורכי דין) יגיעו ככל הנראה ל-NBA אבל אם אחד מהשנים הראשונים יתדרדר אחרי שמקסי נפל בדראפט הזה הוויילדקאטס יאבדו את ההילה שלהם לקראת מחזורי הגיוס הבאים.

  2. גארזה בא לקחת את פרס העץ שחמק ממנו בעונה שעברה…
    עוד שחקן בביג10 שהתחיל חזק והופך עוד אחת מנמושות הקונפרנס לרלבנטית הוא רון הארפר ג'וניור שהוסיל את הסקטרלט נייטס ל3 ניצחונות השבוע.

    1. הבייבי בולס האמיתיים מככבים השבוע: גם רון הארפר ג'וניור בשנת הג'וניור וגם סקוטי פיפן ג'וניור שחסה בצילו של ארון ניסמית' שנה שעברה והגיע לשחק במשחק הפתיחה עם 25 נק' עם מצעד מרשים לקו העונשין.

    2. ויש עוד בייבי בול שמככב..dj rodman…מחמם את הספסל בוושינגטון סטייט..וזה לא קשור אבל גילרי היה כתוב שדירק נוביצקי שיחק גם עם טים הרדוואי וגם עם ג'וניור..מעניין אם יש עוד מקרים כאלו?

    3. העומק השנה בביג 10 ממש מרשים. אפילו נמושות יחסית כמו נברסקה ופרדו מציגות סיפורים מעניינים (אולי בהמשך אתעכב עליהם). מעניין גם ברמת הקבוצות וגם ברמת השחקנים עצמם, גם אם אף אחד מהפרשמנים הכי מוכשרים לא משחק שם.

  3. לא לשכוח שמכללות ה PAC 12 מתחילות לשחק בינם לבין עצמם השבוע. במוקד משחקה של אריזונה סטייט המדורגת 25 נגד קליפורניה. בקונפרנס עוד מכללה המדורגת במקום ה 21 אורגון.

  4. העומק השנה בביג 10 ממש מרשים. אפילו נמושות יחסית כמו נברסקה ופרדו מציגות סיפורים מעניינים (אולי בהמשך אתעכב עליהם). מעניין גם ברמת הקבוצות וגם ברמת השחקנים עצמם, גם אם אף אחד מהפרשמנים הכי מוכשרים לא משחק שם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט