הפעם זה כנראה סופי: חיסון חדש של חברת 'פייזר' האמריקאית – ביעילות של 90% מבשר "עולם חדש" ללא נגיף קורונה. לא כולם מסכימים.

אולי, אולי, סוף סוף נמצא הפתרון לנגיף הקורונה.

הפעם זה שונה. הפעם זו לא עוד הודעה מאוקפורד או קמברידג', או מאונ' הרווארד. או ממכון מחקר 'EGEB' בברלין.

הפעם זה מחברת פייזר המובילה בעולם, ואחרי חודשי נסיון על 40,000 מתנדבים שבכוונה הסתובבו בסביבת נושאי ננגיף ורק 10% מהם "נידבקו או הראו סימני הידבקות" בעוד ש-90% נשארו "VIRUS FREE" אפילו שהסתובבו בין נושאי הנגיף.

חיכיתי עם ההודעה עד שהיו יותר ויותר הודעות בוול סטריט ג'ורנל, בניו יורק טיימס, AP ועוד – שהפעם זה אמיתי.

חברת PFIZER הודיעה לפני 4 שעות שחיסון חדש שהם פיתחו הוכיח את עצמו כמונע את הנגיף מלהכות בגוף האדם ביעילות של 90%, נגיף שכבר הרג יותר ממיליון ורבע בני אדם, ופגע פגיעות גופניות רציניות לאורך זמן לעוד כמה מיליונים.

PFIZER פיתחה את החיסון עם חברת התרופות הגרמנית BIO'N'TECH.

חברת PFIZER מגישה כבר עתה בקשות הרשאה( דחופה!) מה-FOOD AND DRUG ADMINISTRATION, ויש לה – לדבריה – כבר 20 מיליון חיסונים, ועד סוף השנה יהיו כבר 45 מיליון.

"זה רגע היסטורי", טענו כמה חוקרי ומומחי רפואה. אבל – כרגיל – היו גם מומחים מהססים הטוענים ש"כנראה שהחיסון ממש עוזר אבל עדיין לא יודעים את ההשפעות לאורך זמן". במילים אחרות, האם החיסון הוא חיסון לשנה, ל-5 שנים, לכל החיים? או, אולי, רק לחודש-חודשיים? על הכל עובדים, אבל נכון לרגע זה אני מוכן לקבל את החיסון ללא שאלה נוספת.

גייל ואני כבר רשומים בקבוצת הגיל המוכנה לחיסון.

הקצ'ר היה מרגל וקבור בהר הצופים / לואיס קופמן (מאמר מתורגם ע"י מנחם לס)פרוייקט תרגומים מס 10

ד"ר לואיס קופמן היה פרופסור למתמטיקה וסטטיסטיקה באוניברסיטת פרינסטון שנידלק על הסיפורים ששמע על מו ברג, "הקצ'ר היהודי שהיה מרגל בגרמניה הנאצית שהוא החליט לחקור את כל הסיפור בעצמו ולרכזו בספר "SPY" (התמונה למטה). עד כמה שידוע לי זה היה ספרו היחיד שכתב, מלבד מאמרים מקצועיים בירחונים מדעניים במתמטיקה.

הסיפור הזה אף פעם לא הודפס בישראל למיטב ידיעתי עד שהכנסתי אותו לספרי 'חיצים ובומבונים' כסיכום מהספר "SPY" ומקורות אחרים.. משום מה עורכי העתונים ב'ידיעות' ו-'מעריב' או שלא הבינו, לא האמינו, או שהעדיפו סיפורי דוגמניות ישראליות ב-מגזין '7-ימים' של יום ששי או 'סופשבוע' של מעריב. אמרתי גם לעורך מגזין '7-ימים' של אז – ברוך משהו – שהוא מטומטם, וגם לעורך 'סופשבוע' כיניתי במשהו דומה.

וכך הסיפור הופיע לראשונה בספרי 'חיצים ובונבונים', ופעמיים בעשר השנים האחרונות ב'הופס'.

סיפור מדהים וכמעט לא יאומן. לפעמים האמת יותר דמיונית מההזייה הגדולה ביותר!

***************

 

 

 

קצ'ר (במייג'ורס) בבייסבול, גאון שפות, עו"ד, מרגל, אפרו מפוזר בהר הצופים

*******

29 שפות, 19 שנות בייסבול מקצועני

 1972,מרץ 27, אפרו מפוזר היכן שהוא בישראל, כנראה בהר הצופים.

******** 

איבו ג'ימה

איבו ג'ימה, 1944. הנחתים האמריקאים מגדוד 28 של הדיביזיה החמישית, שפלשו לפני שבועיים לאי, מתחפרים עתה לפני ההתקפה על קיטה ונישי, שתי הגבעות האסטרטגיות. היפנים המגינים עליהן מתחפרים בשוחות כשמרחק של לא יותר מ-300 מטרים מפריד ביניהם ובין היאנקים.  מלחמת עצבים. כל צד מחכה שהאויב ממול ימצמץ.  ליל השלושה במרס. 2:30 לפנות בוקר.

פתאום נשמע קול ברמה. רמקול. אנגלית לא רעה, מבטא יפני. חייליו של הגנרל קוריביצ'י. "אישה שלכם בבית מזדיינת עכשיו עם שכן". הנחתים רגילים לזה. היפנים מנסים להדיר את שנתם כמה פעמים בלילה, והם אינם מגיבים. ואז, שוב ברמקול, "בייב רות' מסריח"! אחרי חצי דקה, "לו גריג בנזונה!" איש לא מגיב. עוברת עוד חצי דקה ואז, "מו ברג מזדיין בתחת"!  עד אותה השנייה הייתה דממת מוות בשוחות. הנחתים מנסים לישון. אבל עכשיו, עם ה"מו ברג מזדיין בתחת", נשמעים קולות של נחתים מהשוחות השואלים זה את זה, "מי לעזאזל הוא מו ברג?", "מי שמע על מו ברג?" רות' וגריג (על שמו נקראית "מחלת לו גריג", מ.ל) הם שחקני בייסבול מהטובים בהיסטוריה של המשחק. אייקונים ממש. אבל מו ברג? מי הוא מו ברג?

ב-1938 נשלחו רות', גריג ומו ברג כ"משלחת רצון טוב" ללמד את היפנים כיצד הגדולים שבמקצוענים משחקים את המשחק שכבש ושטף את יפן, משחק שהיה שם לפופולרי ביותר. מו ברג שיחק אז כ"קצ'ר" (תופס) בוושינגטון סנאטורס, קבוצת הבייסבול של הבירה. ה-O.S.S, שאחר כך היה ל-C.I.A, חיפש אדם מתאים למשימת ריגול ביפן. מו ברג היה האדם המושלם לתפקיד שעמדו להטיל עליו. דירתו שכנה שלושה בניינים מהמשרד הראשי של שירות הריגול; טיפוס מתבודד ללא אשה וילדים; דיבר יפנית כבן המקום, ו"ריגול" היה תפקיד התפור עליו מאז שהיה ילד בן 10 – תמיד טיפוס מסתורי ושומר סוד.

(ברג במסעדה בטוקיו בשליחות ה-CIA)

אבל מו ברג היה שחקן אפור בליגת ה-MLB (ליגת-העל האמריקאית), ולמרות שהיפאנים הכירו אותו מביקור קודם ב-1932, ומנאום שנשא בתחנת הרדיו הממלכתית היפאנית ב-1939, ליאנקים בשוחות הוא היה מין "ג'ו שמו" – שם עלום לחלוטין.  ברור ש"שחקן אפור" ב-MLB הוא דבר יחסי: מיליוני אמריקאים מנסים, אך רק פחות מאלף משחקים בליגה כמקצוענים. ברג ניסה, והצליח.

עדיין מחזיק בשיא מייג'ור ליג: 117 משחקים רצופים ללא ERROR

ברג היה כאמור תופס בעל ידע תיאורטי מעולה, ממש "גאון ידע" במשחק; היו לו ידיים מצוינות בתפיסה (חובה לתופס), אך חבטתו הייתה בינונית ביותר. למרות שבילה 19 שנים כמקצוען בליגת-העל – רבע מחייו – 17 שנה כשחקן ושנתיים כמאמן הקצ'רים ב"שיקגו ווייט-סוקס", הוא היה לרוב שחקן מחליף או קצ'ר למטרות ספציפיות. אבל היה בו משהו מיוחד שלא היה לקצ'רים אחרים: ידי זהב ויכולת החלטה בעשירית שנייה שכמעט תמיד הייתה נכונה. רק כך אפשר להסביר את שיא הליגה שהוא עדיין מחזיק: 117 משחקים רצופים כקצ'ר ללא שגיאה אחת (בבייסבול "סופרים" מספר "שגיאות" כחלק מהסטטיסטיקה). למרות שהיה שחקן אפור, השיא הזה הוא ממש מהמם.

הוא מהמם עוד יותר בגלל שהוא שיחק קצ'ר, שאחד מתפקידיו הוא לזרוק כדור בשחרור מהיר וללא זמן לכיוון יעיל בגלל ההכרח למנוע מהשחקן המנסה לגנוב בסיס מהראשון לשני, ורק זריקה מהירה ביותר עם שחרור מהיר כברק ובחוזק רב, תמנע מ'הגניבה' להצליח!

אביו ברנרד, בן לרב יהודי באוקראינה, הגיע לארה"ב ב-1889, ומהרגע שהגיע זרק את הכיפה והתפילין כי רצה להתבולל ולהיות "אמריקאי". לכן גדל מו כילד יהודי ללא בר מצווה וללא לימודי דת פורמליים. הדבר היחיד שמשך אותו לבית הכנסת היה רצון ללמוד עברית. יום אחד אמר לאביו שהוא לא הולך עוד לבית הכנסת, "כי אני רוצה ללמוד עברית, אבל הרבי מנסה לעשות ממני דתי". או. קיי, אמר האב הדובר עברית, "אני אלמד אותך". אבל גם בלי יהדות מסורתית, הייתה בבית גאווה יהודית וזיקה ציונית.  שנים אחר כך הרגשתי בגאוותו הגדולה על היותו יהודי מיד אחרי מלחמת ששת הימים, כשפגשתי אותו ב"יאנקי סטדיום" והוא מחייך אלי ואומר,

"כל כבוד לישראל. עשיתם כולם יהודי בארה"ב לאדם גאה!"

האב הקים מכבסה וחנות לניקוי יבש בעודו לומד רוקחות באוניברסיטת ניו-יורק ומספק את צרכיה של אשתו היפהפיה רוז ושלושת ילדיו סם, אתל, ומוריס – לימים "מו" – שנולדו ב-1889, 1900 ו-1902. סם ואתל היו תלמידים למופת, וכן היה מוריס, אבל ברנרד לא אהב את האובססיה שהראה הבן הקטן לבייסבול כבר בהיותו בן שבע. הוא היה בא הביתה, זורק את הילקוט ורץ לשחק בייסבול עם חבריו. אבל כשהמורים אמרו לו ולרוז שמוריס הוא התלמיד הטוב בכיתה, איך תנזוף אחר כך בילד בטענה שרק בייסבול מעניין אותו?

בתיכון הוא כבר היה "ALL NEW JERSEY" בשורט-סטופ. עם ציוני 10 מלמעלה עד למטה, ויד לזריקת בייסבול אדירה, רצו אחריו כל האוניברסיטאות, אבל הוא – כשאביו דוחפו – בחר בפרינסטון היוקרתית, שעם הרווארד ויאל הייתה חלק מ"השלישייה האקדמאית הגדולה".  העובדה שאלברט איינשטיין היה פרופסור שם, הייתה הסיבה שבגללה האבא ברנרד – שעכשיו היה כבר רוקח בעל חנות מצליחה משלו – דחפו לשם. הוא גם קיווה שפרינסטון תרפא את בנו מכל מחלות הבייסבול שלו.

האב טעה טעות מרה. בפרינסטון משחקו פרח והוא היה ל"שחקן הבייסבול הטוב ביותר בתולדות פרינסטון" כמו שהוא נודע עד היום, עם ביל בראדלי, "שחקן הכדורסל הטוב ביותר בתולדות פרינסטון". באוניברסיטה הוא הגיע למעמד של "אול אמריקן" (מצטייני האוניברסיטאות בספורט) וסיים את המכללה בציונים מצוינים במחלקה לשפות. איש לא הופתע כשפרינסטון הציעה לו משרה מלאה בשפות הרומנטיות מיד כשסיים את לימודיו. אגב, הוא היה גם הסטודנט לשפות הראשון שהעז להירשם לקורס "קוואנטום" בפיסיקה, שרק גאוני פרינסטון למדו אצל פרופסורים כאלברט איינשטיין. ולא סתם "נרשם". הוא גם סיים עם ציון A+. חבריו בפרינסטון העידו עליו שהוא היה מבקר קבוע במשרדו של אלברט איינשטיין, אתו היה משוחח על גיאומטריה "אוקלידית" ופיסיקה גרעינית.

תלמיד בפרינסטון

אחרי שסיים את לימודיו עלה בו הרצון ללמוד בפאריס. התרבות הצרפתית והשפה היו כוח משיכה שלא היה יכול לעמוד מולו. כדי לממן את לימודיו הוא חתם כמקצוען עם קבוצת ברוקלין רובינס מליגת המשנה, לפני שהייתה לברוקלין דודג'רס המפורסמת. בחודשי הפגרה סיים בהצטיינות את אוניברסיטת סורבון הצרפתית והיוקרתית עם תואר נוסף בלטינית, ושתה יין עם ארנסט המינגוויי בביסטרו השונים בעיר. אך הבייסבול – תמיד ולעולם אהבתו הראשונה – חסר לו, והוא חזר הביתה למורת רוחו של אביו, שמעולם לא הסכים לחזות במשחק של בנו, ועד יומו האחרון היה מנדנד למו בקשר ל"בחירת משחק ילדים טיפשי על פני מקצוע מכובד".

"מדבר 27 שפות. לא מסוגל לחבוט באף אלת מהן!"

היו מומחי בייסבול שניבאו לברג גדולות כשהגיע לליגה ב-1922. כמה אפילו טענו שהוא "הדבר הבא". אבל פציעת ברך קשה ב-1929, חבטה בינונית ואטיות, היו בעוכריו. למרות החסרונות הללו הוא קיבל כמה קולות בהצבעה ל"שחקן המצטיין" של הליגה ב-1929 לפני פציעתו. אבל לשחק בייסבול בלי חבטה מעולה – אלא אם כן אתה פיצ'ר (זורק) – זהו חיסרון בולט. פעם נשאל קייסי סטנגל, המנג'ר האגדי של היאנקיס, מה דעתו על ברג והאם הוא יודע שהוא מדבר 27 שפות. הוא ענה

: "אולי הוא מדבר 27 שפות, אך הוא לא מסוגל לחבוט באף אחת מהן" (זה לא כל כך נכון. הוא סיים את שנותיו ב-MLB עם ממוצע של 243. שהוא כלל לא כזה גרוע עבור קצ'ר!).

התירוץ של האמריקאים בשליחת מו ברג ולא כוכב-על אחר בבייסבול כטד ויליאמס או סטן מיוזיאל, למשל, היה שא', אין ידען תיאורטי גדול ממנו, וב', הוא מדבר יפנית על בוריה. הסיבה האמיתית הייתה שמשרד החוץ ביקש ממפקח הליגה לשלוח את ברג ולענות לכל השואלים "למה הוא?" שהכל בגלל היפנית שלו ו"יום אחד תדעו למה". איש לא ידע שכבר אז הוא היה איש ה-C.I.A, ששלח אותו עם הוראה לצלם כמה שיותר בעיר טוקיו, ובייחוד את אזורי התעשייה שם. הצילום בטוקיו היה אז אסור לחלוטין, והוא סיכן את חייו כשצילם. תמונותיו היו חלק חשוב ביותר באסטרטגית ההתקפה האווירית הראשונה של הגנרל ג'ימי דוליטל על טוקיו בשנת 1942 עם 16 מפציצי 25-B שלו, ההתקפה הראשונה על אדמת יפן.

הנשיא רוזוולט הזמין את ברג לפגישה בבית הלבן, ובסוף המלחמה רצו לתת לו את ה-MEDAL OF MERIT – אחת המדליות היוקרתיות ביותר לגיבור מלחמה, אך מו ברג – בגלל סיבות שהיו שמורות רק אצלו, כמו דברים מסתוריים רבים אחרים – סירב לקבל את תואר הגיבור. היו שאמרו כי הוא הרגיש נבוך לקבל תואר של "גיבור" בשעה שנחתים נהרגו כמו זבובים בפלישה לאיבוג'ימה, באוקיאנוס השקט או על חופי נורמנדי בצרפת.

*שחקני בייסבול יהודים

היו עשרות שחקנים יהודים גדולים במייג'ור-ליג (ליגת העל) בבייסבול. שניים היו מהטובים ביותר: סנדי קופאקס נחשב עד היום לאחד מגדולי הפיצ'רים מאז ומעולם – אם לא הטוב שבהם, והאנק גרינברג היה איש הבסיס הראשון, מטובי החובטים בהיסטוריה, שכמעט שבר את שיא ה"הום-רנס" לעונה של בייב רות' שעמד על 60 (לגרינברג היו 58 עם שלושה משחקים לסיום, אבל אז החלו הפיצ'רים לזרוק לו רק "בולס" ולאפשר לו הליכה חפשית לבסיס הראשון – רק שלא יחבוט – העיקר ש"היהודי לא ישבור את שיאו של הבייב"). שניהם נמצאים בהיכל התהילה של הבייסבול בקופרסטאון, פנסילבניה כמו עוד 17 שחקנים יהודים..

אבל מעולם לא היה שחקן בייסבול אחר – יהודי או לא יהודי- ששיחק 17 שנה במייג'ור-ליג; דיבר 27 שפות, בכלל זה עברית ויידיש, תשע מהן בשליטה מושלמת עם מבטא כאילו היה יליד המקום (אנגלית, לטינית, יפנית, יוונית, צרפתית, גרמנית, ספרדית, פורטוגזית, סינית וסנסקריט – שפה הודית קלאסית עתיקה), שריגל ביפן לפני המלחמה; שהיה למומחה בפיסיקה גרעינית ברמה של פרופסור באוניברסיטת פרינסטון בשביל להשתלב ולרגל בין מפתחי פצצת האטום הנאצים כאחד משלהם (והכל בשיעורים פרטיים); שלמד משפטים ועבד כעורך דין באחת הפירמות הגדולות במנהטן בעודו משחק בייסבול מקצועני; שנשלח לחטוף את מפתחי הפצצה האטומית של גרמניה הנאצית; ושביקש להיקבר בישראל.

הוא נחשב לאתלט המוזר והמסתורי ביותר מכל שחקני הבייסבול. הוא גם לא ידוע כאחד מהספורטאים היהודים הגדולים – חבורה אליה הוא בוודאי שייך – בגלל הסיבה הפשוטה, שמעטים יודעים מי הוא. כל חייו היו תעלומה אחת גדולה. כך הוא חי וכך הוא רצה לחיות: בבדידות ובחשאי. אפילו לא להתחתן ולהוליד ילדים, כי אז תדע עליו אשתו יותר מדי.

היה לו זיכרון שמיעתי מדהים. הוא למד יפנית על בוריה בביקור של שלושה שבועות ביפן. הוא דיבר עברית "עוברת" מקצת שעורים אצל אבא ומביקור חטוף בארץ-ישראל בזמן המנדט.

היה זה ב-1932, אחרי ביקורו הראשון ביפאן, שבסיומו עבר דרך קמבודיה להודו, אחר כך מצרים וארץ-ישראל. הוא שחה בכנרת, טבל בירדן ובילה לילה במלון "ציון" בהדר הכרמל ליד בניין העירייה. אחרי ביקור אחר ביפן חזר לארה"ב בחורף דרך קו הרכבת "הטרנס סיבירי", מסע של 6,000 ק"מ ממנצ'וריה למוסקבה, כשהטמפרטורות מגיעות ל-35 מתחת לאפס. מה עשה שם ולמה עלה על הרכבת הזאת, הוא לא גילה לאיש.

הכל היה מוזר אצל מו. אפילו סירובו ללמוד לנהוג כשהוא צעיר אמיד, שחקן בייסבול מקצועני, החורש את ניו-יורק, בוסטון, שיקגו, וושינגטון ברגל מקצה אל קצה. למה לא מונית? תכונה נוספת של מו הייתה קמצנותו הידועה לשמצה ונכונותו לחיות תמיד על חשבון אחרים. הליכה ברגל גם לא תחייב אותו לדבר, אפילו לא עם נהג המונית.

עבודת המחקר שלי

סיפור חייו של ברג עניין אותי יותר מכל סיפור חיים אחר של אתלט, יהודי או לא יהודי. כחלק מעבודת המחקר שלי לתואר מ.א בקנט סטייט יוניברסיטי, 1965, “A Comparison Between the GMA and GMC of Jewish and White Non-Jewish Children”.

למדתי וחקרתי את עברו. גיליתי דברים מדהימים עליו, למרות שלעתים היה קשה לברור בין אמת לדמיון. פגשתי ושוחחתי אתו שלוש פעמים ב-1961 ופעמיים ב-1967. אחד ממשחקי הבייסבול של היאנקיס בשלהי אוקטובר של  3-4 חודשים אחרי שהגעתי מישראל ב- 1961: אייזיק סטרן, עיתונאי הספורט היהודי מ"ניוזדיי" של לונג-איילנד ש'לקח' אותי תחת חסותו כבר במדיסון סקוור גארדן מושך אותי אחריו בלאונג' העיתונאים ואומר, "אני רוצה שתפגוש מישהו". אבל לפני שהוא מציגני לפני מו ברג הוא מזהיר: "אל תשאל אותו שום שאלה; תן לו להוביל את השיחה". הוא מציג אותי ואומר לו, "מו, זה הבחור שסיפרתי לך עליו".

מיד אורו פניו של מו. "מה שלום האדון?" הוא שואל אותי בעברית. "מה מביא אדוני למשחק בייסבול עד הלום"? הוא מסרב לדבר אתי אפילו מילה אחת באנגלית. "אני מחפש לעשות יותר טוב שפה עברית שלי". הוא אומר לי שהיה בארץ-ישראל בשנת 1932, שחה בכנרת, ושהה במלון 'ציון' בהדר הכרמל: "ארוחה של בוקר מצטיינת מאד שאזכור".

בפעמיים האחרות שפגשתי אותו ביאנקי סטדיום הזכרתי לו שהוא אמר לי ששחה בכנרת ושאלתי אם זה נכון שהוא צלח אותה כפי שמספרים, ואם ביקר בפטרה, עובדות שגיליתי במאמרים בניו-יורק טיימס ובהראלד. (ושנים אחר כך בספרו של ניקולאס דוידוף, "הקצ'ר היה מרגל", מסופרות אותן העובדות), הוא מרים אצבע לפיו בתנועה שרמזה "שקט, על זה לא מדברים".

גבר נאה מראה, כריזמטי ביותר, איש שיחה מרתק כשהוא חפץ לדבר – כל זמן שלא מדברים עליו – ובעל ידע רב שכיכב כמה חודשים בתוכנית "הכר את המומחה" אותה הריץ בשביל CBS.

אנרגיה גרעינית

הוא היה גאון. למד שפות במהירות מפליאה. בתוך חודשיים למד על אנרגיה גרעינית בעזרת פרופסורים בפרינסטון, המעידים עליו שהוא קלט את החומר עד לרמה של מרצה. הוא התיידד שם עם אלברט איינשטיין כשהיה צריך ללמוד פיסיקה גרעינית, ובתמורה ניסה ללמד את הזקן קצת בייסבול. משפטו של איינשטיין, "ברג ילמד פיסיקה גרעינית הרבה לפני שאני אלמד בייסבול" היה חלק מהלקסיקון האמריקאי. הוא היה שחקן הבייסבול הטוב ביותר בתולדות אוניברסיטת פרינסטון ואול אמריקן ב-1921; הוא קרא בין 15 ל-20 עיתונים ליום – בכלל זה עיתונים מקנדה, אנגליה (ה"מנצ'סטר גרדיאן" היה חובת קריאה יומית בשבילו), צרפת ואיטליה –  אבל לעולם לא עיתון שמישהו קרא לפניו; הוא היה תחילה ה"שורט-סטופ" (השחקן המגן בין הבסיס השני לשלישי) של ברוקלין רדינגס (לפני שהיו לברוקלין דודג'רס) בליגת המשנה מ-1922 עד 1924, ואז שיקגו ווייט-סוקס קנתה אותו, החליפה את תפקידו ועשתה ממנו קצ'ר מ-1924 עד 1930. אחר כך היה הקצ'ר של וושינגטון סנאטורס מ-1931 עד 1934 ושל רד-סוקס מבוסטון מ-1935 עד 1939, לרוב כמחליף לקצ'ר הראשון, אך הוא שיחק יותר משבע מאות משחקים בקריירה כקצ'ר פותח.

הוא היה לסוכן של שירות המודיעין תחילה במין "התנדבות" שזיכתה אותו במשכורת חלקית מ-1933 עד 1938, ואחר כך במשרה מלאה מ- 1939 עד 1952. בסוף 1938 ותחילת 1939 עבד באחד הארגונים הפילנטרופיים של המיליארדר נלסון רוקפלר (אתו היה ביחסי ידידות) ותפקידו היה לשלוח דו"ח על מגיפת העגבת בברזיל ועוד כמה ארצות בדרום אמריקה, והמלצות איך הארגון יכול לעזור לעצירת המגיפה. ב-1956 הציע ל-C.I.A שישלחו אותו לישראל ולמצרים כדי לדווח על כל מה שקורה שם. "אולי אוכל לעזור במשהו", אמר. זה היה כמה שבועות לפני מבצע סיני. ה-C.I.A לא שכר אותו, כי שם עדיין זכרו חוב כספי גדול שהיה לו כלפיהם, ושמעולם לא החזיר (לטענתו, שימש אותו הכסף למטרות ריגול שונות, אך ברג מעולם לא שמר קבלות. קבלות "מגלות" היכן היית ומה עשית, טען, ומלבד זאת, שמירת קבלות היה מעשה המנוגד לאופיו: "מו ברג לא שומר קבלות", אמר לעיתונאי ההראלד ששאל אותו על כך.

היו לו ידיים מצוינות כ"תופס", והאמרה השנייה שנכנסה מאז ללקסיקון הבייסבול האמריקאי היא "GOOD HANDS – NO HIT" (ידיים טובות, אבל לא מסוגל לחבוט), המשפט שבו תיאר הסקאוט של הקרדינלס, מייק גיאמבין, את מו ברג. חבר קבוצתו ברד-סוקס, איש הבסיס הראשון בובי נילאן שחבט לפניו בתור, אמר פעם, "אני לא שם קצוץ על כך שיש לו ארבעה תארים אקדמאים. אף אחד מהתארים לא לימד אותו לחבוט CURVE BALL (כדור קשתי)". לכן היה ברג שחקן בייסבול מקצוען טוב, אך לא יותר מזה. אילו היה מצליח לחבוט טוב יותר (ממוצע חבטות לקריירה של 24.3%, לא איום בכלל, אך גם לא טוב), הוא היה נחשב גם לשחקן בייסבול גדול, מלבד שאר הדברים המדהימים והמסתוריים שעשה בחייו.

מו היה גם טייס תקופה מסויימת בנוסף לשאר עיסוקיו. הוא  הטיס מטוסים בפורמוזה (טאיוואן) בזמן מלחמת העולם השנייה!

האם לא רצה להיות אול סטאר?

יש החושדים שברג מעולם לא רצה להיות כוכב-על בבייסבול. הם טוענים שרק מכיוון שידע כי הוא היה יכול להגיע לפסגה, הוא "הסכים" לבלות רבע מחייו בבינוניות. אחרת קשה להסביר כיצד חבט רק שבעה "הום-רנס" במשך כל הקריירה בת 19 שנה שלו, כשההום-רן האחרון שלו היה בחבטתו האחרונה כשחקן, במשחק נגד דטרויט. הוא היה כנראה סכיזופרני במידת מה – או חולה ממש – , שחשש שאורות הבמה יאירו עליו. הוא העדיף להיות שחקן ספסל אלמוני ולא אול-סטאר בעמדת הקצ'ר. הוא הסתפק בעצם היותו שחקן מקצועי, עניין שאִפשר לו נסיעות, טיסות ולינה ברמה הגבוהה ביותר, זמן חופשי לסייר בבקרים בספריות ובמוזיאונים של עיר זו או אחרת ולהסתובב עם טיפוסים כדיימון ראניון, בני ליאונרד (אלוף העולם היהודי הגדול במשקל בינוני באגרוף), המאפיונרים לאקי לוצ'יאנו  ומאיר לנסקי או בייב רות'.

אך היותו מרגל בקווים הראשונים של המערכה במלחמת העולם ה-II, זה מה שייחד אותו מכל האחרים ועשה ממנו דמות מסתורית, מוזרה וחשאית. ממש טיפוס מיסטי. המבקר במוזיאון של ה-C.I.A בלנגלי, וירג'יניה, ימצא תמונה של מו ברג במדי רד-סוקס עם כיתוב המסכם את שירותיו בסוכנות הריגול: "מו ברג, שחקן הבייסבול של ווייט-סוקס, סנאטורס, ורד-סוקס במשך 19 שנה היה סוכן שצילם בסודיות תמונות של טוקיו במצלמה רגילה וכן במצלמת 16 מ"מ בשנים שלפני פרל-הרבור. אחר כך, בשנות המלחמה באירופה, נשלח לאיטליה, גרמניה ושווייץ כדי ללמוד כמה שיותר על פרויקט האטום של היטלר, כשבין תפקידיו היתה המשימה להתיידד עם הפיסיקאי הגרמני ורנר הייזלברג, שהיה אחראי על פיתוח האנרגיה והפצצה האטומית של גרמניה, בשביל ללמוד ממנו על התקדמות הנאצים בפיתוח פצצת אטום. אם לדעת ברג היו הנאצים קרובים לפיתוח הפצצה תחת הייזנברג, הרי שהיה עליו לחטוף אותו או להורגו במקום".
****************

(מחר חלק ב')

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. דוק, משהו לא הגיוני בפסקת הכותרת:
    "הפעם זה כנראה סופי: חיסון חדש של חברת 'פייזר' האמריקאית – ביעילות של 90% מבשר "עולם חדש" ללא נגיף קורונה".
    איך 90% יעילות מבטיח עולם 'ללא נגיף קורונה'?
    מה לגבי 10% האחוזים?
    לא יאומן איזה שטויות מפרסמטת חדשות לפרקים כל מיני חברות שמנסות לתפוס טרמפ על תמימות הציבור.
    90% שאני צודק (כלומר אין ספק שאני לאמטועה)

  2. דוק, משהו לא הגיוני בפסקת הכותרת:
    "הפעם זה כנראה סופי: חיסון חדש של חברת 'פייזר' האמריקאית – ביעילות של 90% מבשר "עולם חדש" ללא נגיף קורונה".
    איך 90% יעילות מבטיח עולם 'ללא נגיף קורונה'?
    מה לגבי 10% האחוזים?
    לא יאומן איזה שטויות מפרסמות חדשות לפרקים כל מיני חברות שמנסות לתפוס טרמפ על תמימות הציבור.
    90% שאני צודק (כלומר אין ספק שאני לא טועה)

        1. יש בעולם שפעת, ואבעבועות רוח. ועדיין, הם לא מגיפה.
          .
          חיסון של 90% יהפוך את הקורונה ממגיפה שהרגה רבבות ושישבשה קשות את חייהם של מיליארדים,
          לאחד מהווירוסים שהם תחת שליטה.
          .
          אז אולי זה לא יהיה "עלום ללא נגיף קורונה" ל-"עולם ללא מגפת קורונה".
          .
          אני קונה את זה…

            1. אוסיף משהו קטן מדברים הרבה על חסינות עדר
              מה שחיסון יתן זה בדיוק את זה ברגע ש90 אחוז מהאוכלסיה לא נדבקת ומדבקת המחלה דועכת ופשוט נעלמת כי אם בשביל התפשטות כל אחד צריך להדביק יותר מאחד ונגיד בקורונה מדביק 2 אז עכשיו כל אחד ידביק רק חמישית

  3. יעברו עוד חודשים (לפחות 5 חודשים) עד שתוכל לקבל חיסון כזה מה גם שזה חיסון שעוד לא אושר אלא רק הודעה על הצלחה בניסויים.
    מה פתאום שכחת? התראת על החיסון המקודם של טראמפ שהוא ינסה לדחוף בכוח?
    א. מסתבר שלמרות ההפחדות הוא לא אישר שום חיסון לפני הבחירות
    ב. שאכן היה חיסון בשלבים מתקדמים שהראה הצלחה.
    דברים שנשאר לבחון:
    א. לא יתפנה
    ב. מלחמת אזרחים או לפחות קפצונים של מיליציות
    ג. ביידן יטפל טוב יותר בקורונה(דרושים קריטריונים)

  4. כיף לקרוא את הסיפור של ברג, אני מוצא את עצמי מופתע בכל פעם מחדש.
    תודה רבה ויאללה, שתגמר המגפה. אני לא מחזיק יותר מעמד בלי לשחות

  5. תודה מנחם
    מכיר את הסיפור הנפלא
    לגביי החיסון, העולם הגיב טוב לחיסון
    המניות של חברות התעופה והספנות טסו לשחקים היום

  6. אכן סיפור מדהים
    לגבי החיסון – הוא יגיע מתישהו אבל יש עוד זמן.
    תוצאות הניסוי הן לגבי פחות מ-100 אנשים, זה לא מדגם סטטיסטי מייצג. מעבר לכך, היות ומרבית האנשים חסינים לקורונה באופן טבעי (לא היו יותר מ-20% הדבקה באף מוקד התפרצות, סה"כ 51,000,000 נדבקים מתוך אוכלוסיה של שמונה מיליארד שנמצאת ברמות חשיפה שונות לנגיף כמעט שנה), השגת חסינות של 90% במקום החסינות הטבעית של כנראה 80% לא מהווה הישג גדול ואולי אף קרובה לטווח הטעות הסטטיסטית

    1. איזה 80 אחוז חסינות טבעית? הרבה הרבה פחות.
      החישוב שלך דרור לא נכון יש לפחות פי כמה וכמה יותר נדבקים, פשוט לא בודקים, כל מחקר מעריך שיש פי כמה וכמה יותר נדבקים. המחקרים האלה מראים שני דברים מאוד ברורים שהנגיף מדבק מאוד, ושניים שאחוז התמותה קטן משמעותי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט