וואו, ערב מדהים שלא היה איש בעולם שהיה יכול לחזות את התוצאה שלו.
.
אני חייב לשאול – האם השיא של צ'פטגיי היה הבלחה חד פעמית או שנראה רנסנס לאחד המקצועות שנזנחו בשנים האחרונות?
קשה להעריך, אבל חושב שצ'פטגיי מאוד רחוק ממיצוי. הוא צעיר ובכושר מעולה ויש לו גם יריבים חזקים כמו יומיף קג'לצ'ה האתיופי, רונקס קיפרוטו הקנייתי ועוד. ישנם גם רצים מעולים לחצי המרחק, שבהחלט יכולים לרוץ היטב גם 10,000 כמו מוכתר אידריס וסלמון ברגה מאתיופיה, מוחמד אחמד מקנדה, ניקולס קימלי (שמשך אתמול את צ'פטגיי) מקניה וישנם גם נוספים.
רובם יכולים גם לשלב בין המרחקים ובין המסלול לכביש. אופי האימונים שלהם בהחלט מאפשר להם לרוץ מהר מאוד גם חצאי מרתון, למשל. צ'פטגיי, לדוגמה, ירוץ באליפות העולם בחצי מרתון בעוד תשעה ימים.
באמת מוזר. בארה"ב יש הרבה אתרים שדנים בצורה מאוד מעניינת באתלטיקה ובפרט בריצה למרחקים כמו Lets run ו-Runners world, אך אינני יודע לגבי אמצעי התקשורת הממוסדים יותר.
תודה רבה אלכס.
בהחלט כבוד רב לשני הרצים המעולים האלה (שכמובן שלא היכרתי בשמם . . .).
אני מניח שמכתיבי הקצב עזרו הרבה להשגת השיא. אם כי אישית אני מעדיף ריצה של 10-20 רצים עם מלחמה אמיתית על המקום הראשון. הטקטיקה מאוד מעניינת בעיקר בריצות ארוכות כי הסיכוי לשבור את היריב פסיכולוגית מאוד משמעותי.
העלית נקודה מעניינת, של ההשוואה לריצת כביש. בכמה הריתה על כביש איטית יותר מאשר על מסלול, ולמה?
אני מניח שבגלל שבמסלול ישנה חלוקה לסיבובים יותר קל לתכנן את הקצב. ויותר חשוב, במסלול ישנה כנראה פחות רוח.
כמו כן, אשמח לשמוע כמה מילים על טכנולוגיית הנורות המהבהבות להכתבת קצב.
בשנה האחרונה הפערים בין שיאי העולם במסלול ובכביש בריצות הגברים די הצטמצמו. שיא העולם בריצה לעשרה ק"מ בכביש הוא 26:24 (של רנוקס קיפרוטו הקנייתי) ומהיר ב-13 שניות בלבד מהשיא על המסלול. העונה צ'פטגיי הפך לרץ הראשון שירד מתחת ל-13 דקות בחמישה ק"מ על הכביש (מרחק שלא מתחרים בו בתדירות גבוהה, יחסית), ושיא העולם שלו על המסלול מהיר בכ-15 שניות.
לא בקי מדי בסיבות לפערים בין המסלול לכביש, אבל הדברים שכתבת בעניין ההשפעה הפחותה של הרוחות ויכולת השמירה על הקצב בסיבובים הם הגיוניים מאוד ונכונים. סיבה נוספת היא הנעליים בעלות הנעצים ("ספייקס) שהרצים נועלים אותן, והן מסייעות להם להימנע מהחלקות ומאפשרות אחיזה טובה יותר במסלול הסינטטי שבאצטדיון.
עד שנת 2004 היחס אל התוצאות במירוצי הכביש, לרבות מרתונים, חצאי מרתונים ומירוצים לעשרה וחמישה ק"מ, היו כאל "התוצאה הטובה בעולם" ולא כשיא עולם בגלל ההנחה (המוצדקת מאוד, לעניות דעתי) שכל מסלול כביש, הגם שהוא מדוד היטב, שונה ממסלול בעל אותו המרחק בעיר אחרת.
השיקולים לשינויים בטרמינולוגיה היו ככל הנראה הרצון לקדם את הפופלאריות של הענף ולגרום להעלאת ההכנסות. בנוסף, אמצעי המדידה אכן השתפרו משמעותית והמסלולים נמדדים באופן מדוייק ביותר.
אישית, העדפתי את ההגדרה הקודמת, כי על אף השיפורים בטכנולוגיות המדידה, עדיין קשה מאוד להשוות בין מסלולים בערים שונות מבחינת הפניות השונות, הסיבובים וכו'.
תודה על התשובה המעמיקה. בתור מי שרץ בשדות אני יכול להעיד שכל שינוי הכי קטן בתוואי משנה מאוד את המאמץ והקצב. אותו כנ"ל גם לגבי רכיבת אופניים, לתוואי משמעות מאוד גדולה (ברור שישנן גם עליות וכל זה).
ועדיין הרוח היא גורם קריטי.
כשאני רוכב מהבית לאוניברסיטה (דרך עפר, 15 ק"מ) זה לוקח לי בין 33 דקות (הכי מהר) ל-45 דקות (הכי איטי).
הגורם של הרוח הוא כ-5-6 דקות. באחוזים זה יוצא 12%-13% שזה המון-המון לרוכב תחרותי.
אלכס תודה רבה טור חשוב
2 השקל שלי
השקל הראשון : סיפרת על השיא של הסינית ב 3000 זה היה שיא מפוקפק מאד שנקבע ב 93 באותו הזמן פרצו להם 3 סיניות במרחק ולקחו את שלושת המקומות הראשונים באליפות העולם בגטבורג 1993
כולם נעלמו כלעומת שבאו כולל הרצות ל 10,000 שלקחו אז זהב וכסף
וכן האלופה ב 1500
בקיצור 6 רצות סיניות שונות לקחו מדליות 3 מהן זהב עוד 2 כסף
כולם נעלמו מיד אח"כ ולאף אחת למשל אין ערך ויקפדיה בעברית
השקל השני :
דיברנו על ריצת מסלול לעומת ריצת שדה
לסבר את האוזן הרבה מאד רצי מסלול עוברים בשלהי הקריירה לריצות שדה ובפרט במרתון
יש לכך מספר סיבות אך אולי המרכזית שבהם היא שהקצב ב 10,000 גבוה ביחס למרתון
אם ניקח למשל את שיא העולם הטרי ב 10,000 נגלה שהקצב עומד על 2.37 דק לכל ק"מ
בעוד השיא במרתון הוא 2.01.39 שהוא בערך 2.53 דק לק"מ
במילים אחרות באיזה שהוא גיל יותר קל להם לשמור על קצב 2.53 דק ומטה לק"מ מאשר על 2.37 ומטה
בקיצור יותר קל להם לרוץ בקצב קל ב 15 שניות לק"מ שזה שניה וחצי ל 100 מטר אבל כפול 4.2 פעמים מאשר "לקרוע" עצמם בריצה "קצרה"
רן הנרגן
8 אוק 2020 05:57:47תודה
שחר דלאל
8 אוק 2020 06:53:42וואו, ערב מדהים שלא היה איש בעולם שהיה יכול לחזות את התוצאה שלו.
.
אני חייב לשאול – האם השיא של צ'פטגיי היה הבלחה חד פעמית או שנראה רנסנס לאחד המקצועות שנזנחו בשנים האחרונות?
אלכס דוקורסקי
8 אוק 2020 12:55:26קשה להעריך, אבל חושב שצ'פטגיי מאוד רחוק ממיצוי. הוא צעיר ובכושר מעולה ויש לו גם יריבים חזקים כמו יומיף קג'לצ'ה האתיופי, רונקס קיפרוטו הקנייתי ועוד. ישנם גם רצים מעולים לחצי המרחק, שבהחלט יכולים לרוץ היטב גם 10,000 כמו מוכתר אידריס וסלמון ברגה מאתיופיה, מוחמד אחמד מקנדה, ניקולס קימלי (שמשך אתמול את צ'פטגיי) מקניה וישנם גם נוספים.
שחר דלאל
8 אוק 2020 15:14:34השאלה הגדולה האם יש להם "אינטרס" לרוץ 10,000 באיצטדיון ולא לעבור למרוצי כביש (10K עד מרתון), אבל אני מניח שזאת תשובה שרק העתיד יוכל לתת…
אלכס דוקורסקי
8 אוק 2020 16:40:45רובם יכולים גם לשלב בין המרחקים ובין המסלול לכביש. אופי האימונים שלהם בהחלט מאפשר להם לרוץ מהר מאוד גם חצאי מרתון, למשל. צ'פטגיי, לדוגמה, ירוץ באליפות העולם בחצי מרתון בעוד תשעה ימים.
מנחם לס
8 אוק 2020 08:29:46אותי הורג ממש שבארה"ב לא כותבים מילה על כך. אולי בניו יורק נטיימס. איזו אומה משונה!!!
אלכס דוקורסקי
8 אוק 2020 13:01:27באמת מוזר. בארה"ב יש הרבה אתרים שדנים בצורה מאוד מעניינת באתלטיקה ובפרט בריצה למרחקים כמו Lets run ו-Runners world, אך אינני יודע לגבי אמצעי התקשורת הממוסדים יותר.
רועי ויינברג
8 אוק 2020 11:02:09תודה אלכס. בתקווה אנחנו בשנה אולימפית
אור
8 אוק 2020 11:14:00תודה אלכס, ראיתי בהמלצתך (למרות הספקות לגבי אופי הריצה) והיה שווה.
.
חייב גם להגיד – איזה באסה שאין עדיין אולימפיאדה
אלכס דוקורסקי
8 אוק 2020 12:56:12מקווה שהמשחקים אכן יתקיימו בטוקיו בשנה הבאה. בהחלט לא מצב פשוט.
jefffoster10
8 אוק 2020 12:07:29מעולה אלכס, תודה רבה
עגל
8 אוק 2020 14:04:55תודה רבה אלכס.
בהחלט כבוד רב לשני הרצים המעולים האלה (שכמובן שלא היכרתי בשמם . . .).
אני מניח שמכתיבי הקצב עזרו הרבה להשגת השיא. אם כי אישית אני מעדיף ריצה של 10-20 רצים עם מלחמה אמיתית על המקום הראשון. הטקטיקה מאוד מעניינת בעיקר בריצות ארוכות כי הסיכוי לשבור את היריב פסיכולוגית מאוד משמעותי.
העלית נקודה מעניינת, של ההשוואה לריצת כביש. בכמה הריתה על כביש איטית יותר מאשר על מסלול, ולמה?
אני מניח שבגלל שבמסלול ישנה חלוקה לסיבובים יותר קל לתכנן את הקצב. ויותר חשוב, במסלול ישנה כנראה פחות רוח.
כמו כן, אשמח לשמוע כמה מילים על טכנולוגיית הנורות המהבהבות להכתבת קצב.
אלכס דוקורסקי
8 אוק 2020 16:39:00כאן אפשר לראות ולהרחיב לגבי טכנולוגיית ה-Wave light.
https://youtu.be/74H0EHxyuuE
בשנה האחרונה הפערים בין שיאי העולם במסלול ובכביש בריצות הגברים די הצטמצמו. שיא העולם בריצה לעשרה ק"מ בכביש הוא 26:24 (של רנוקס קיפרוטו הקנייתי) ומהיר ב-13 שניות בלבד מהשיא על המסלול. העונה צ'פטגיי הפך לרץ הראשון שירד מתחת ל-13 דקות בחמישה ק"מ על הכביש (מרחק שלא מתחרים בו בתדירות גבוהה, יחסית), ושיא העולם שלו על המסלול מהיר בכ-15 שניות.
לא בקי מדי בסיבות לפערים בין המסלול לכביש, אבל הדברים שכתבת בעניין ההשפעה הפחותה של הרוחות ויכולת השמירה על הקצב בסיבובים הם הגיוניים מאוד ונכונים. סיבה נוספת היא הנעליים בעלות הנעצים ("ספייקס) שהרצים נועלים אותן, והן מסייעות להם להימנע מהחלקות ומאפשרות אחיזה טובה יותר במסלול הסינטטי שבאצטדיון.
עד שנת 2004 היחס אל התוצאות במירוצי הכביש, לרבות מרתונים, חצאי מרתונים ומירוצים לעשרה וחמישה ק"מ, היו כאל "התוצאה הטובה בעולם" ולא כשיא עולם בגלל ההנחה (המוצדקת מאוד, לעניות דעתי) שכל מסלול כביש, הגם שהוא מדוד היטב, שונה ממסלול בעל אותו המרחק בעיר אחרת.
השיקולים לשינויים בטרמינולוגיה היו ככל הנראה הרצון לקדם את הפופלאריות של הענף ולגרום להעלאת ההכנסות. בנוסף, אמצעי המדידה אכן השתפרו משמעותית והמסלולים נמדדים באופן מדוייק ביותר.
אישית, העדפתי את ההגדרה הקודמת, כי על אף השיפורים בטכנולוגיות המדידה, עדיין קשה מאוד להשוות בין מסלולים בערים שונות מבחינת הפניות השונות, הסיבובים וכו'.
עגל
9 אוק 2020 10:08:59תודה על התשובה המעמיקה. בתור מי שרץ בשדות אני יכול להעיד שכל שינוי הכי קטן בתוואי משנה מאוד את המאמץ והקצב. אותו כנ"ל גם לגבי רכיבת אופניים, לתוואי משמעות מאוד גדולה (ברור שישנן גם עליות וכל זה).
ועדיין הרוח היא גורם קריטי.
כשאני רוכב מהבית לאוניברסיטה (דרך עפר, 15 ק"מ) זה לוקח לי בין 33 דקות (הכי מהר) ל-45 דקות (הכי איטי).
הגורם של הרוח הוא כ-5-6 דקות. באחוזים זה יוצא 12%-13% שזה המון-המון לרוכב תחרותי.
אהרון שדה
9 אוק 2020 14:01:01אלכס תודה רבה טור חשוב
2 השקל שלי
השקל הראשון : סיפרת על השיא של הסינית ב 3000 זה היה שיא מפוקפק מאד שנקבע ב 93 באותו הזמן פרצו להם 3 סיניות במרחק ולקחו את שלושת המקומות הראשונים באליפות העולם בגטבורג 1993
כולם נעלמו כלעומת שבאו כולל הרצות ל 10,000 שלקחו אז זהב וכסף
וכן האלופה ב 1500
בקיצור 6 רצות סיניות שונות לקחו מדליות 3 מהן זהב עוד 2 כסף
כולם נעלמו מיד אח"כ ולאף אחת למשל אין ערך ויקפדיה בעברית
השקל השני :
דיברנו על ריצת מסלול לעומת ריצת שדה
לסבר את האוזן הרבה מאד רצי מסלול עוברים בשלהי הקריירה לריצות שדה ובפרט במרתון
יש לכך מספר סיבות אך אולי המרכזית שבהם היא שהקצב ב 10,000 גבוה ביחס למרתון
אם ניקח למשל את שיא העולם הטרי ב 10,000 נגלה שהקצב עומד על 2.37 דק לכל ק"מ
בעוד השיא במרתון הוא 2.01.39 שהוא בערך 2.53 דק לק"מ
במילים אחרות באיזה שהוא גיל יותר קל להם לשמור על קצב 2.53 דק ומטה לק"מ מאשר על 2.37 ומטה
בקיצור יותר קל להם לרוץ בקצב קל ב 15 שניות לק"מ שזה שניה וחצי ל 100 מטר אבל כפול 4.2 פעמים מאשר "לקרוע" עצמם בריצה "קצרה"