אירועי דיומא – 02.10.2020

יורוליג / חיים:

20:00 חימקי מוסקבה – פנאתנייקוס. קרב מעניין בין 2 קבוצות שצפויות להיאבק על הכרטיסים האחרונים לרבע הגמר, כאשר שבד ימשיך לזרוק חופשי אצל חימקי ופאו יקוו להמשיך רצף של המון הופעות ברבע הגמר. אני אלך עם ניצחון חוץ של היוונים שמצליחים תמיד לבנות קבוצות טובות.

20:45 פנרבחצ'ה – הכוכב האדום בלגרד. סלוקאס שוחרר מפנר ודה-קולו אמור להיות המנהיג הבלעדי הפעם בתקווה לשיפור מהעונה שעברה, למרות העזיבה של ז'ליקו אוברדוביץ'. הסרבים עלולים להתקשות השנה ללא הקהל הביתי, אבל כרגע בכל מקרה מדובר על משחק חוץ. בין כה וכה, נדמה לי שהטורקים עדיפים כאן.

21:30 באיירן מינכן – מילאנו. באיירן לא צפויים להיאבק בצמרת או במרכז הטבלה, אבל תמיד יש הפתעות אפשריות, במיוחד נגד יריבות לא צפויות כמו מילאנו. אטורה מסינה המהולל ממשיך בפרויקט שלו באיטליה, ויקווה הפעם להצליח יותר מאשר בעונה שעברה. הפעם אני מניח שהוא יפתח עם ניצחון.

22:00 באסקוניה – ריאל מדריד. קרב מעניין בין 2 אלופת ספרד ובין מי שהובילה את הליגה הספרדית והייתה במקום השני ביורוליג בעונה שעברה. הבאסקונים בלי שנגלייה שעבר לצסק"א, ולא סביר לראות אותם בצמרת, לעומת ריאל שכל דבר מחוץ לפיינל-פור יהווה כישלון עבורם. הפעם אני אלך דווקא עם באסקוניה והביתיות אחרי קרב צמוד.

טניס / אלכס דוקורסקי

הרולאן גארוס – סיבוב שלישי

היום ייפתח הסיבוב השלישי, הוא שלב 32 האחרונים, בטורניר בפאריז. שידורים החל מהשעה 12:00 בערוצי היורוספורט.

גברים – משחקים נבחרים

דומיניק תים (אוסטריה)-קאספר רוד (נורבגיה) – הגם שאין עוררין כי סגן אלוף הטורניר בשנתיים האחרונות הוא המועמד לניצחון, יריבו הנורבגי בן ה-21 הוא שחקן מעולה על החימר, שהגיע לפני כשבועיים לחצי גמר טורניר המאסטרס ברומא ולפני כשבוע שיחק באותו השלב בהמבורג.
רפאל נדאל (ספרד)-סטפנו טרוואליה (איטליה) – האיטלקי, שמדורג 73 בעולם וירשום היום הופעה ראשונה בקריירה בשלב זה של גרנד-סלאם, הוא אחד ממספר טניסאים טובים מאוד בני ארצו, שמשחקים היטב על משטח החימר. ההגרלה זימנה לו מפגש מול "מלך" המשטח הכתום, שנראה מצוין בשני משחקיו הראשונים בטורניר.
סטנסילאס וואוורינקה (שויץ)-הוגו גאסטון (צרפת) – אלוף הטורניר לפני חמש שנים שיחק טוב מאוד בשני משחקיו הראשונים בבירת צרפת. יריבו הוא שחקן צעיר (בן 20) ומבטיח, שטורניר זה הוא בסך הכל המייג'ור השני (לבוגרים) שבו הוא נוטל חלק. גם גובהו של הצרפתי השמאלי, 1.73, הוא חריג למדי בנוף השחקנים כיום.
אלכסנדר זברב (גרמניה)-מרקו צ'קינאטו (איטליה) – פינאליסט אליפות ארה"ב הפתוחה עבד קשה מאוד בדרכו לניצחון בסיבוב הקודם מול פייר הוג הרבר הצרפתי. היום יישחק מול האיטלקי המוכשר, שהגיע לחצי הגמר בפאריז לפני שנתיים.
טיילור פריץ (ארה"ב)-לורנצו סונגו (איטליה)
דייגו שוורצמן (ארגנטינה)-נורברט גומבוש (סלובקיה)

יאניק סינר (איטליה)-פדריקו קוריאה (ארגנטינה)
סבסטיאן קורדה (ארה"ב)-פדרו מרטינז (ספרד)

נשים

סימונה האלפ (רומניה)-אמנדה אניסימובה (ארה"ב) – שחזור רבע הגמר בטורניר מן השנה שעברה. אז, באופן די מפתיע, הנערה האמריקאית גברה על אלופת הטורניר מ-2018.
אליז מרטנס (בלגיה)-קרולין גארסיה (צרפת)
אלינה סביטולינה (אוקראינה)-יקטרינה אלכסנדרובה (רוסיה)
קיקי ברטנס (הולנד)-קטרינה סיניאקובה (צ'כיה)
איגה סוויונטק (פולין)-יוג'יני בושאר (קנדה)
מריה סקארי (יוון)-מרטינה טרוויזיאן (איטליה)
אנה קרולינה שמידלובה (סלובקיה)-נאדיה פודורסקה (ארגנטינה)
– הסלובקית בת ה-26, שמדורגת בשלהי המאייה השנייה (בעבר דורגה במקום ה-26), הדיחה בסיבוב הקודם את אחת השחקניות שחזרה בכושר מצוין לאחר פגרת הקורונה, ויקטוריה אזרנקה הבלארוסית.
ברבורה קרייצ'יקובה (צ'כיה)-צבטנה פירונקובה (בולגריה)

אופניים / דוד "פאקו" סעדה:

טור בינקבנק – קטע 4:

קטע 3 של אתמול הזכיר מאד את קטע 1 בסיומו, רק למזלנו ללא ההתרסקויות ההמוניות. הקטע השטוח הסתיים כצפוי במיאוץ סיום, שגם בו המאיץ הגרמני, פסקל אקרמן, יצא מוקדם מדי אל הקו. מי שהצליח להרוויח הפעם מהעניין היה הדני מאדס פדרסן, אלוף העולם עד לפני שבוע, שבתזמון מושלם הצליח הפעם לזכות בקטע. יאספר פיליפסן, זוכה הקטע הראשון, הגיע שני, בעוד שאקרמן המאוכזב נאלץ להסתפק במקום השלישי. לפיכך, פדרסן עבר להוביל במירוץ, כשפיליפסן אחריו בזמן זהה, ואחריהם ריקארט (7+), אקרמן (8+), טיוניסן (11+), ואן דר פול ולאמפר (13+), ואן פופל, מרלייה ומנזין (16+).

קטע 4 של המירוץ הוא קטע הנג"ש שלו. במקור זה היה אמור להיות אחד משני הקטעים הגבעיים המתחילים בהולנד, אך ההגבלות של ממשלת הולנד, שבגללן גם בוטל הנג"ש שהיה אמור להיות בקטע 2, הביאו לנו קטע נג"ש חדש בעיר הבלגית רימשט. זהו קטע קצר אף יותר מהמקורי, באורך 8 ק"מ, ושטוח כמעט לגמרי מלבד שני טיפוסונים בהתחלה ובסיום. בכל הקשור לפייבוריטים בקטע, הרי שהשווייצרי סטפן קונג הוא ודאי השען הטוב ביותר בשטח. גם איב לאמפר וסורן קראו אנדרסן, עוד שניים מהפייבוריטים החזקים במירוץ, צפויים לתת כאן תוצאה טובה. שידור ביורוספורט 2 ב-16:00.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. אוף טופיק – רונן דורפן על ההיסטוריה היהודית של הליגה והכדורסל באמריקה.
    .
    פילדלפיה ווריוורס 1947. האלופה הראשונה של ה-BAA
    פילדלפיה ווריוורס 1947. האלופה הראשונה של ה-BAA צילום: אתר ה-NBA
    גם זסלבסקי וקפלוביץ' יכולים לקפוץ: כשהיהודים שלטו ב-NBA
    בליגת הכדורסל הטובה בעולם, שסדרת הגמר שלה משוחקת בימים אלה, אין כיום שחקן יהודי. אבל היו ימים שהיהודים להטטו על המגרש והיה אפילו מי שהסביר את יתרונם הגנטי בענף

    לוגו בית התפוצות
    מוזיאון העם היהודי | מוזיאון העם היהודי
    01.10.2020
    רונן דורפן

    אחרי עונה קטועה ומוזרה, כמו בכל עולם הספורט, בתוך בועה אחת הרמטית ומאורגנת להרשים באורלנדו, ליגת ה-NBA מגיעה בימים אלה לשיאה. זה קורה בחלק של לוח השנה שבו בדרך כלל הקבוצות והשחקנים מתכוננים לפתיחת עונה חדשה, אך הפעם זוהי סדרת הגמר, אליה הגיעו לוס אנג'לס לייקרס ומיאמי היט אחרי פלייאוף מעולה ומפתיע.

    הקשר היהודי לסדרה יהיה גם הפעם מחוץ לפארקט: מיקי אריסון – הבעלים של מיאמי,.ואדם סילבר – הקומישינר של הליגה שיעניק את הגביע לקבוצה המנצחת. הכדורסלן היהודי האחרון שהגיע לסדרת הגמר של ליגת הכדורסל הטובה בעולם, וגם זכה באליפות, היה ג׳ורדן פארמר ב-2010 עם הלייקרס. במאה ה-21 היו גם דייויד בלאט, מאמן קליבלנד קאוולירס שהפסידה ב-2015, ולארי בראון, מגדולי המאמנים בהיסטוריה של המשחק, שזכה באליפות עם דטרויט פיסטונס ב-2004.

    פילדלפיה ספהאס, שנות השלושים
    פילדלפיה ספהאס, שנות השלושים
    קטע מסדרת הגמר של 1947
    אך המצב היה שונה מאוד ב-1947, כשיצא לדרך סדרת הגמר הראשונה בין פילדלפיה ווריורס ושיקגו סטאגס, בליגה שעדיין קראה לעצמה BAA. הווריורס, שניצחו 1-4 בסדרה, הם מהמפורסמים במועדוני הכדורסל בעולם. אלה הווריורס של סטף קרי שהתגלגלו לצפון קליפורניה תחת השם גולדן סטייט ווריורס. הסטאגס, לעומת זאת, חדלו להתקיים אחרי חמש שנים של פעילות.

    רק 2,000 צופים הגיעו לשני המשחקים בשיקגו, עיר שהיסטורית היתה די אדישה לכדורסל מקצועני עד הגעתו לעיר של אחד, מייקל ג׳ורדן שמו, כעבור ארבעה עשורים. פילדלפיה לעומת זאת נשמה וחיה כדורסל ו-8,000 צופים גדשו עד אפס מקום את הפילדלפיה ארנה הישן. מי שהיה אחראי לטירוף הכדורסל הזה היה אדי ״המוגול״ גוטליב, אולי האיש המשפיע ביותר בכדורסל המקצועני המוקדם.

    מקס זסלופסקי, כוכב שיקגו סטאגס, 1948
    מקס זסלופסקי, כוכב שיקגו סטאגס, 1948
    בהספד לגוטליב ב"ניו יורק טיימס" ב-1979 נכתב בטעות שהוא נולד בניו-יורק, אך למעשה הוא נולד ב-1898 בקייב כאיזידור גוטליב. הוא הגיע לארה"ב כילד בן 4 בגל המהגרים היהודים שהגיעו לתחנת הקליטה באליס איילנד לחופי ניו-יורק. החיים המוקדמים באמריקה היו לו קשים. אביו מת שכאיזידור היה בן 9 והמשפחה עקרה לדרום פילדלפיה. כילד, קיבל 15 סנט ליום לבית ספר עבור הנסיעה וארוחת צהריים. אם מזג האוויר היה יפה היה הולך ברגל וחוסך קצת.

    גוטליב החל לשחק כדורסל, ענף ספורט צעיר שהומצא פחות מעשרים שנה קודם לכן, וכשסיים את התיכון הקים קבוצה, בעיקר כדי לשמור על חברי התיכון שלו ביחד. הקבוצה, פילדלפיה ספהאס – ראשי תיבות שלSouth Philadelphia Hebrew Association – התפתחה וצמחה עד שבתחילת שנות השלושים שיחקה לעיני קהל של אלפי צופים באולם הנשפים הענק של בית המלון ״ברודווד הוטל״. על חולצותיה הופיעו לא פעם האותיות ס.פ.ה.א בעברית.

    הלקח שלמד יונה הוא המסר האוניברסלי של יום כיפור
    ממנדט למדינה: זיכרונות מראש השנה הראשון למדינה
    איך הביא גוטליב קהל רב כל-כך למשחקי כדורסל של קבוצה יהודית? באמצעות הבנה מאוד מוקדמת של כדורסל וספורט כבידור לכל המשפחה ולשני המינים, ובמקרה של הספאהס בהבנת קהל היעד. כרטיסי הכניסה אמנם עלו רק 65 סנט לגברים ו-35 סנט לנשים, אבל לא המחיר הזול או עניין בכדורסל הביאו נערות יהודיות למשחקים. הסיבה היתה שבתום המשחק עלתה לבמה תזמורת ריקודים והערב המשיך. משפחות יהודיות אסרו לרוב על בנותיהן לבלות באולמות הריקודים של פילדלפיה, מהסיבות הרגילות של ערכי מהגרים מול החברה הכללית, אבל משחקי הספהאס היו סיפור אחר. מכיוון שקהל הצופים הורכב מבחורים יהודים בגיל הנכון, הן דווקא עודדו את בנותיהן ללכת למשחקים. שוק הבשר של הקהילה היהודית התנהל ביציעים.

    השחקנים הרוויחו כסף מצוין יחסית לשנות העשרים והשלושים – 30 עד 50 דולר למשחק עם כ-80 משחקים בשנה – ואלה של הספהאס גם היו טובים. הם זכו ב-12 אליפויות בליגות שונות, כולל שבע אליפויות של ה-ABL, שטרם הקמת ה-NBA היתה הליגה החזקה של החוף המזרחי. כל-כך טובים היו השחקנים היהודים שאחד מעיתונאי הספורט הבולטים של התקופה, אל לורי, החליט לחקור את תופעת ההצלחה היהודית בכדורסל. הוא גילה, או חשב שגילה, שליהודים יש יתרונות גנטיים מובהקים לכדורסל. מי היה מאמין… בין היתר ציין ״שהם נמוכים ומרכז הכובד הנמוך שלהם מסייע לשליטה בכדור״ והם גם ״פקחים וערמומיים במשחק בו יש לתכונות אלו חשיבות״.

    יזם ומנהל גדול יותר ממאמן אשר השפיע על המשחק עד עצם היום הזה. אדי גוטליב
    יזם ומנהל גדול יותר ממאמן אשר השפיע על המשחק עד עצם היום הזה. אדי גוטליב צילום: אתר ה-NBA
    עשרות כוכבי כדורסל יהודים כיכבו באותם שנים. שמות כמו ברני סדרן ולו שוגרמן היו מהכוכבים הגדולים של הכדורסל המקצועני הלא מאורגן של ראשית המאה העשרים. בשנות העשרים הופיעו על הבמה שחקנים כמו לולו בנדר ובעיקר נאט הולמן – חבר היכל התהילה של הכדורסל. בצד היותו כוכב האוריג׳ינל-סלטיקס, קבוצה ניו-יורקית מפורסמת (ללא שום קשר לסלטיקס של בוסטון שאתם מכירים – ר"ד), הוא כתב ספרים על המשחק והפך למאמן נודע. למעשה, בית הספר למאמנים במכון וינגייט קרוי עד היום על שמו. כשכדורסל נכלל במשחקים האולימפיים לראשונה ב-1936, דווקא בברלין הנאצית, סם בלאטר זכה בזהב עם נבחרת ארה"ב ואירווינג מרצקי בכסף עם נבחרת קנדה.

    ההצטיינות היהודית בכדורסל של אותה תקופה נבעה מסיבות כלכליות, לא פחות מאלו הגנטיות כביכול. גודלו של מגרש כדורסל הוא פחות מ-400 מ"ר, בעוד שגודלו של מגרש בייסבול, ענף הספורט הלאומי של ארה"ב, הוא כ-12 אלף מ"ר. מגרשי כדורסל היו נפוצים מאוד בגטאות היהודים בפילדלפיה, ניו-יורק ושיקגו והוקמו לא פעם על גגות בניינים במעין כלובים מרושתים. בכלוב כזה למשל למד לשחק ילד ברוקלינאי בשם רד אאורבך, שיהפוך לגדול מאמני בוסטון סלטיקס, תשע פעמים אלוף הליגה, ולדעת רבים המאמן הגדול בהיסטוריה. הבייסבול יתאים ליהודים של דורות מאוחרים יותר באר "ב, אחרי שיתבססו כלכלית ויעברו לפרברים. כיום יש 14 שחקני בייסבול יהודים מקצוענים בליגות הבכירות, חלקם שחקנים מובילים. ב-NBA אין כיום כדורסלן יהודי.

    טבעת האליפות של פילדלפיה ווריוורס 1947
    טבעת האליפות של פילדלפיה ווריוורס 1947
    ב-1946 החליטו דווקא בעלי קבוצות ההוקי קרח, בעצת נשיא הליגה מוריס פודולוף, לנצל טוב יותר את האולמות הגדולים שברשותם ולהקים ליגת כדורסל ארצית למקסום ההכנסות בלילות ללא משחק הוקי. פודולוף היה יהודי רוסי יליד אוקראינה של היום. משפחתו היתה עשירה יחסית, התיישבה בקונטיקט והוא למד באוניברסיטת ייל והפך עורך דין מפורסם. פודולוף הוא האדם היחיד שכיהן כנשיא שתי ליגות במקביל ותרומתו החשובה ל-NBA היתה ביעור שחיתות והרחקת שחקנים שמכרו משחקים לכל החיים.

    גוטליב מיודענו היה בין מקימי פילדלפיה ווריורס כמאמן-מנהל ומיד החתים את מרבית כוכבי הספהאס. הם כללו את ג׳רי פליישמן, פיטי רוזנברג, ג׳ורג׳ סנסקי וארט הילהאוס. רק שני הראשונים היו יהודים. מלחמת העולם השנייה והתנדבותם של קרוב לחצי מיליון בחורים יהודים אל הצבא, הביאו את הספהאס לגייס שחקנים לא יהודים לסגל. עד סדרת הגמר גוטליב יחתים שחקן יהודי נוסף, רלף קפלוביץ׳.

    פילדלפיה ווריוורס 1947. משמאל: ג'ו פולקס, ג'ורג' סנסקי, אנג'לו מוסי, ג'רי פליישמן וג'וני מרפי
    פילדלפיה ווריוורס 1947. משמאל: ג'ו פולקס, ג'ורג' סנסקי, אנג'לו מוסי, ג'רי פליישמן וג'וני מרפי
    כשנפתח משחק ה-NBA הראשון, ב-1 בנובמבר 1946, בין טורונטו האסקיז לניו-יורק ניקס, שישה שחקנים יהודים היו על המגרש. אוזי שכטמן קלע את הסל הראשון אי פעם בליגה. ארבעה מהשישה – שכטמן, קפלוביץ׳, סוני הרצברג וליאו גוטליב – היו שחקני ניו-יורק. אבל אם ציפיתם להתלהבות מהעניין בעיר היהודית הגדולה בעולם – נכונה לכם אכזבה. את מדיסון סקוור גארדן הישן פקד קהל אירי גדול ואנטישמי שעודד לא פעם נגד הקבוצה המקומית כי זו היתה "יהודית מדי" מבחינתם. ההנהלה החליטה לזרום עם הקהל ובתוך שנה יעזבו את הניקס כל ארבעת שחקניה היהודים. קפלוביץ׳ עבר לפילדלפיה והצטרף אל יוצאי הספהאס. גוטליב הוסיף גם את ג׳ו פולקס – גוי גדול עצום ורב – שהיה השחקן הטוב בליגה, מלך הסלים הראשון שלה עם ממוצע של 23 נקודות למשחק ותוגמל בשכר של 8,000 דולר לשנה. את החיבור בין השניים עשה פיטי רוזנברג. הוא שירת עם פולקס בפרל הרבור ואמר לגוטליב שהוא חייב לגייסו.

    דווקא אצל היריבה משיקגו, היריבה בגמר, כוכב הקבוצה היה שחקן יהודי. מקס זסלופסקי, צלף קטלני יליד ברוקלין, שנבחר לחמישיית העונה של הליגה בכל ארבע העונות הראשונות לקיומה והיה מלך הסלים של העונה השנייה. כששיקגו התפרקה בסיומה של העונה הרביעית, זסלופסקי היה מבוקש כל-כך שנערכה הגרלה מיוחדת לשירותיו. ניו-יורק ניקס, שנטשה את מדיניות הבלי יהודים שלה בינתיים, זכתה ושילמה לו שכר עתק של 15 אלף דולר. השחקן היהודי השני בשיקגו היה מיקי רוטנר, קפטן הקבוצה. רוטנר היה אהוב בעיר משום שגדל במשפחה עניה, כאחד מתשעה ילדים, ובזכות הכדורסל קיבל מלגת קולג׳. עם סיום לימודיו התגייס לצבא.

    רד אאורבך, מאמן בוסטון סלטיקס, לצד הסנטר האגדי ביל ראסל. דצמבר 1956
    רד אאורבך, מאמן בוסטון סלטיקס, לצד הסנטר האגדי ביל ראסל. דצמבר 1956 צילום: ג'ק או'קונל, ארכיון הספורט האמריקאי, ויקיפדיה
    פילדלפיה ניצחה במשחק הראשון 71-84 בכיכובו של פולקס שקלע 37 נקודות, מתוכן 21 ברבע האחרון – מספרים מפלצתיים גם במושגים של ימינו. במשחק השני עצרה שיקגו את פולקס, אך זה היה הרגע של יוצאי הספהאס להוביל את עירם לניצחון שני בסדרה. פליישמן קלע 16 וקפלוביץ׳ 14 בניצחון 74-85. במשחק השלישי הבטיחה פילדלפיה מעשית את ניצחונה בסדרה עם ניצחון חוץ 75-72. פולקס הוביל עם 26 נקודות וקפלוביץ ופליישמן קלעו 11 כל אחד.

    שיקגו נראתה שבורה. ואז, כשפילדלפיה כבר מובילה 52-65 במשחק הרביעי, שוב בשיקגו, התעורר זסלופסקי בכדי למנוע סוויפ משפיל והפסד של האליפות במגרש הביתי. הוא קלע 20 נקודות ושיקגו שרדה לראות עוד יום עם ניצחון בנקודה, 73-74. הסדרה חזרה לפילדלפיה. שיקגו נלחמה עד הסוף, אבל נכנעה 83-80 ופילדלפיה זכתה באליפות. המועדון זכה ב-14 אלף דולר על ההישג וגוטליב, אדם נדיב כל ימי חייו, חילק לכל שחקן בונוס של 2,000 דולר.

    אך גוטליב לא עשה קריירה גדולה מדי באימון. תפקידו ההיסטורי נועד להיות אחר. הוא תמיד תיאר עצמו יותר כאמרגן מאשר מאמן. ״סירבתי להאט את המשחק גם כשזה סייע ליריבה. הקהל שילם כסף טוב לראות כדורסל מהיר. למה להרוס לו?״ סיפר פעם בראיון. כשפרש מאימון הפקידה הליגה בידיו שניים מהתפקידים הקריטיים ביותר להתפתחותה. הוא קבע בעצמו את לוח המשחקים עד יום מותו ב-1979, בזכות יכולתו הגאונית להבין באילו ימים ניתן למקסם הכנסות. כמנהל, לא התבייש לצאת לעתים לרחוב למכור כרטיסים. תפקידו השני היה אפילו היסטורי יותר – ראש ועדת חוקי המשחק ובו עשה הכל כדי לקדם כדורסל אטרקטיבי. כשקבוצות החלו לשחק מבוקר והגנתי בשנות החמישים, הוא הגה את שעון 24 השניות להתקפה. בלעדיו קשה לדמיין כיום את הכדורסל.

    גוטליב כמובן לא היה המאמן היהודי האחרון לזכות באליפות. רד אאורבך כאמור זכה בתשע אליפויות, רד הולצמן הוביל את הניקס לשתי אליפויות בשנות השבעים ולארי בראון הוא המאמן היחיד לזכות באליפות הליגה המקצוענית ובאליפות המכללות. והשחקנים היהודים? הם עוד המשיכו לככב שנים לא מעטות. בעונתה השנייה נכנס לליגה דולף שייס, יליד הברונקס, 2.03 מ׳ גובהו, וכנראה הכדורסלן היהודי הטוב בהיסטוריה. כשיפרוש, אחרי 16 עונות, יעמוד במקום הראשון במספר משחקים, במקום השני במספר נקודות ובמקום השלישי בריבאונדים. בשנת היובל של הליגה ב-1996 נבחר בין 50 השחקנים הטובים בהיסטוריה.

    שייס העמיד את הנתונים הללו בליגה שכבר החלה לקלוט במהירות לא מעט שחקנים שחורים. גם לכך היה ליהודים חלק נכבד. אייב ספרסטיין, מאמן ויזם יהודי וחברו הטוב של גוטליב, החל ב-1928 לנהל את "הארלם גלובטרוטרס", קבוצה "שחורה" לגמרי המוכרת כיום כלהקת להטוטי כדורסל, אבל בעשורים הראשונים לקיומה היתה קבוצה לגיטימית ותחרותית. ב-1948 כשעברה כבר את סף 100 הניצחונות הרצופים בטורנירים ומסעות דרכים, החליטו ספרסטיין ומקס ווינטר, הבעלים היהודי של מיניאפוליס לייקרס, לקיים ביניהם משחק. הם לא ראו במשחק הצהרה גזעית אלא סתם ניסיון לברר מי הקבוצה הטובה יותר.

    לעיני 18 אלף צופים בשיקגו ניצחו הגלובטרוטרס 59-61 מסל בשנייה האחרונה של אלמר רובינסון. שנה אחר כך ניצחו שוב את הלייקרס, שכבר היו אלופי ה-NBA בתוצאה 45-49 ודרכם של שחקנים שחורים לליגה נסללה. וזה כמובן, עם כל הכבוד לתרומה היהודית, השינוי ההיסטורי החשוב ביותר בתולדות הכדורסל.

    לוגו בית התפוצות
    מוזיאון העם היהודי
    מוזיאון העם היהודי
    בלוג מוזיאון העם היהודי עוסק בסיפור והנגשה של חומרים היסטוריים מתולדות העם היהודי, בישראל ובתפוצות, מההיסטוריה הרחוקה שלו ועד ימינו במדינת ישראל המודרנית. תרבות, אישים, קוריוזים, זוויות חדשות על תופעות ומקרים מוכרים או הפניית זרקור אל כאלה שלא הכרנו עד היום.

    למעבר לבלוג מוזיאון העם היהודי או לעמוד הפייסבוק של המוזיאון.

  2. תודה לכולם נציין גם שבעוד פחות משעה הגרלת שלב הבתים בליגה האירופאית .
    48 קבוצות מחולקות ל 4 דרגים יתחלקו ל 12 בתים של 4 קבוצות קבוצה מכל דרג כאשר ההגבלה היחידה מעבר ל 1 בכל דרג ששתי נציגות מאותה המדינה לא יכולות להיפגש.

    מבחינתנו יש הרבה עניין בהגרלה שכן בניגוד לאלופות שם יש לנו נציג אחד ( סולומון ) כאן יש לנו 2 קבוצות מכבי תל אביב האלופה וב"ש מחזיקת הגביע שתיהן משובצות בדרך 3 .
    בנוסף להם ישנה רשימת ליגיונרים מכובדת
    הבכיר שבהם ערן זהבי מאינדהובן שאתמול כבש ובישל בניצחון 2-0 ברוזנבורג נורווגיה ההולנדים בדרג הבכיר מה שאומר שהוא יכול לחזור ארצה ואף להיפגש עם האקסית מכבי תל אביב.
    עוד ליגיונרים מאנוס דאבור מהופהניים שגם תשובץ בדרג 3 ככה שבניגוד לזהבי או לא יכול להגיע ארצה בבתים אך כן לפגוש בזהבי….
    ליאור רפאלוב ואנטוורפן בדרג הרביעי
    גם ניר ביטון ואל חמיד בהגרלה עם סלטיק מהדרג הבכיר .
    עוד ליגיונרים עדן שמיר עם ס.ליאז
    עילאי אלמייקיס עם דאבור הופנהיים.
    אבו חנה וגריצקין בזוריה האוקראינית.
    אריאל פרץ וולפסבורגר האקסית של וויסמן באוסטריה
    ואפילו הרכש של רומא פודגארונו.

    יהיה מעניין ומשתדל לדווח על הפיקנטריות ככל שיהיו כאלו .

  3. וואללה חיים כל הכבוד.
    כל ארבעת ההערכות שלך לגבי משחקי היורוליג היו נכונות, ואלו לא משחקים פשוטים בהכרח להערכה.
    שאפו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט