משפחה שכזאת: סבא, אבא, ובן / מאת אלכס רבינו

משפחת ריינה – המשפחה המלכותית של הכדורגל האמריקני

במשפחות רבות – אל אחת וכמה משפחות ספורטיביות – ההורים מקווים שהילדים ילכו בדרכם. אבל מה קורה כשהסב, האב, האם ובן הם ספורטאים מפורסמים? זהו סיפורה של משפחת ריינה. ללא ספק המשפחה המלכותית של הכדורגל האמריקני.

כדי להבהיר: 'משפחת הכדורגל' מרכבת מהסבא מיגל ששיחק בקבוצות אינדנפנדיינטה ולוס אנדוס שבארגנטינה, בנו קלאודי – שלדעת מנחם לס הוא 'הצבר' האמריקאי – יליד ארה"ב יעני – השני בטיבו בתולדות הכדורגל האמריקאי (אחרי לנדון דונובן עם הסטורית כדורגל ענקית בארה"ב, גרמניה, ובריטניה). שלישי הוא כריסטיאן פוליסיק (היום משחק בצ'לסי) והרביעי הוא השוער טים האוארד שבילה 13 שנים בשער של 2 מקבוצות הכדורגל הטובות בפרימייר ליג – מנצ'סטר יונייטד ואברטון.. נראה שהנכד – ג'יאובני – נושא הסיפור העיקרי הזה – ייכנס לקבוצה זו של כדורגלנים ואולי יסיים כטוב שבניהם.

משמאל קלאודיו ריינה, ומימין אשתו דניאל רייגן – שחקנית נבחרת ארה"ב לשעבר. במרכז שלושת ילדיהם, והגבוה הוא ג'יאובני, הכוכב הצעיר החדש בגרמניה. הבן הבכור ניפטר מסרטן מוח לפני כמה שנים ספורות

אביו של קלאודיו ריינה, מיגל, עלה לארה"ב מארגנטינה ב 1968 והתיישב בניו ג'רסי. מיגל גדל בקבוצת הנוער של אינדנפנדיינטה ושיחק כדורגל מקצועני בקבוצת לוס אנדס. מיגל התחתן בשנת 1970 ובשנת 1973 נולד בנו קלאודיו. בהדרכת אביו גדל קלאודיו בניו ג'רסי והיה לכוכב קבוצת הכדורגל של בית ספרו סט. בנדיקט. בשלושת השנים בהם שיחק קלאודיו בנבחרת בית הספר בתיכון, קבוצתו הייתה בלתי מנוצחת עם מאזן של 0:65. הרבה אוניברסיטאות רדפו אחריו אך הוא בחר באוניברסיטת ווירג'יניה שם התאמן תחת שרביטו של מאמן נבחרת ארה"ב בעתיד ברוס ארינה.

הקבוצה זכתה באליפות המכללות בכול 3 השנים בהם שיחק ריינה במכללה (1991-1993).  בשנים 1992 ו 1993 זכה בתואר שחקן השנה במכללות. מכאן הדרך לקריירה מקצוענית הייתה פתוחה. ריינה היה בסגל נבחרת ארה"ב לטורניר הגביע העולמי  ב 1994 אך לא שיחק עקב פציעה. הוא הוחתם באוגוסט 1994 ע"י ביירן לברקוזן מהבונדסליגה אך לא קיבל שם הרבה הזדמנויות. הקבוצה השאילה אותו לוולפסבורג ושם דרך כוכבו. הוא גם הפך לקפטן האמריקני הראשון של קבוצת כדורגל באירופה מהליגה הראשונה.

משם הדרך לאיים הבריטים כבר הייתה פתוחה. אחרי שנה וחצי בוולפסבורג הוחתם ריינה ע"י גלאזגו ריינג'רס מסקוטלנד שם דרך כוכבו כקשר. בשנת 2001 נמכר לסנדרלנד מהליגה האנגלית הראשונה. אך בשנת 2002 נפצע והושבת מכול פעילות בעונת 2002 – 2003. קודם לכן בשנת 1997 התחתן קלאודיו עם דניאל אייגן שחקנית נבחרת הכדורגל לנשים של ארה"ב וכוכבת בכול 4 שנותיה באוניברסיטת צפון קרולינה . לזוג 4 ילדים (אחד מהם נפטר בגיל 13). בנו ג'ובאני עליו יסופר בהמשך נולד בסנדרלנד בשנת 2002. בשנת 2003 נקנה קלאודיו ע"י מנצ'סטר סיטי בה שיחק 4 עונות.

האב קלאודיו ריינה כובש במדי מנצ'סטר סיטי

בתחילת שנת 2007 החליט ריינה לסיים את הפרק האירופי בקריירה שלו. הוא עבר לשחק ב MLS בקבוצת ניו יורק רד בולס שם שיחק עד לפרישתו שנתיים נוספות תחת מאמנו מהקולג' ברוס ארינה.. יום אחרי הדחת נבחרת ארה"ב ממשחקי הגביע העולמי בשנת 2006 הודיע ריינה על פרישתו מהנבחרת. הוא שיחק ב 4 טורנירים של הגביע העולמי ובשתי אולימפיאדות, ברצלונה 1992 ואטלנטה 1996. הוא סיים עם ב 111 הופעות בנבחרת ארה"ב. ברבים מטורנירים אלה שימש ריינה כקפטן נבחרת ארה"ב. לכן זכה באנגליה לכינוי "קפטן אמריקה". 

בשנת 2013 מונה למנהל הספורטיבי של הקבוצה השנייה של ניו יורק New York City FC תפקיד בו החזיק עד נובמבר 2019. או אז מונה למנהל הספורטיבי של קבוצה חדשה בליגה מהעיר אוסטין בטקסס, תפקיד בו הוא משמש עד היום. ריינה גם משמש כנשיא קרן קלאודיו ריינה. הקרן מספקת תמיכה כספית ומקצועית לשחקני כדורגל צעירים הבאים ממשפחות עניות.

הילד ג'ובני הוא הענק האמריקאי החדש שמטרף את גרמניה

ג'ובאני ריינה – האמריקאי משמאל

כאשר שני ההורים הם אגדות כדורגל, זה כמעט ברור שהילדים ילכו באותה דרך. כאשר נולד ג'ובאני ריינה בסנדרלנד בשנת 2003, הוא נקרא על שם חברו לקבוצה של קלאודיו בריינג'רס ההולנדי ג'ובאני וואן ברונקהורסט. קשה להעריך לאן הוא יגיע אבל אין ספק שהפתיחה מרשימה מאוד לילד שעוד לא מלאו לו 18. עוד בגיל 14 הוביל את קבוצת הילדים בה שיחק בניו יורק לזכייה בטורנירי נוער עד גיל 17. מאמנו בקבוצה הכדורגלן הנודע פטריק ווירה השווה אותו לכדורגלן הברזילאי קאקה. אביו קלאודיו שלח אותו כבר בגיל 16 לאקדמיה של קבוצת בורוסיה דורטמונד מהבונדיסליגה. כבר בגיל זה הוא היה מטרה לקרב חסויות ענק בין נייקי ואדידס. הצטיינותו באקדמיה של דורטמונד הביאה אותו לפני יום הולדתו ה 17 לסגל הקבוצה הבוגרת. הוא הפך לכובש השער הצעיר ביותר בתולדות הגביע הגרמני בהפסד 3:2 לוורדר ברמן.

הוא שותף בשלבי הנוקאאוט של ליגת האלופות. במשחקו הראשון נכנס כמחליף ובישל את שער הניצחון של ארלינג האלאנד נגד פריז סן ג'רמן.  לפני מספר שבועות כבש במחזור הפתיחה של הבונדסליגה העונה את שערו הראשון ב 0:3 על מנשנגלאדבך. הוא משחק כקשר קדמי ממש מאחורי ילד אחר המבוגר ממנו ב 3 שנים, הסנסציה הנורבגית ארלינג האלאנד. השנים חברים טובים וג'ובאני קורא לארלינג "אחי הגדול". הצלע השלישית במשולש הוא כדורגלן נוסף בן גילם גאדון סנצ'ו. השלושה מבלים הרבה זמן ביחד לפני ואחרי האימונים. לג'ובאני אין עדיין רישיון נהיגה ולכן האלאנד מסיע אותו לקניות בסופרמרקט המקומי.

ג'ובאני הצעיר הוא מהיר מאוד והמגינים רואים דרך קבע את הגב שלו. גובהו 1.83מ' והוא עדיין צומח. הוא גם מצטיין בבעיטות חופשיות בעלות דיוק ועוצמה רבה. ג'ובאני עוד לא עשה את הבכורה בנבחרת ארה"ב אבל אין ספק שזאת תגיע בקרוב מאוד. קבוצות רבות באירופה כבר מגלות בו עניין וליברפול בראשן. רבים טוענים שקיבל מאימו את המהירות ומאביו את חוכמת המשחק. עוד לפני יום הולדתו ה 18 הוא הופך לאחד השחקנים המשמעותיים באחת מהקבוצות המלהיבות באירופה.

לפני חודש אף זכה בכתבת שער במגזין המפורסם ספורטס אילוסטרייטד. ג'ובאני ריינה יכול היה לשחק בנבחרות הלאומיות של פורטוגל, אנגליה וארגנטינה. אך הוא כבר הודיע לכולם שיישחק רק בנבחרת הלאומית של ארה"ב. שוויו בשוק ההעברות מוערך כרגע ב 19.2 מילון דולר אבל אין ספק שעד סוף העונה שוויו יוכפל ואף הרבה מעבר לזה. מאמנו בקבוצת הבוגרים של דורטמונד לוסיאן פאברה אמר עליו: " אם אתה לא רואה את הכישרון המיוחד שלו, כנראה אתה עיוור".

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. מידע לעם היושב בציון. הערב אפשר לצפות בג'יובאני ריינה במשחק הסופרקאפ הגרמני של בורוסיה דורטמונד נגד ביירן מינכן (ערוץ ספורט 1, 21.10).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט