ניואנסים (ופרק 168) / סתו נמש

לא מעט אוהדים ופרשנים קבעו 2 דברים בנחרצות בסיום הסדרה: 

1. הקליפרס הפסידו כי דוק ריברס מאמן גרוע.

2. קוואי, שהרוויח ביושר את תואר "השחקן הטוב בעולם" לאחר הפלייאוף של שנה שעברה, הפסיד אותו לאחר התצוגה הגרועה במשחק מספר 7 מול הנאגטס

האמת? זה ממש לא מה שלמדנו, מה שלמדנו זה דבר אחר לגמרי. קודם אתייחס לשתי ההצהרות האלה

1.  לטעון שהקליפרס הפסידו כי דוק מאמן גרוע זה טיעון שמפספס המון פרספקטיבה ואני בטוח שחלק מהאנשים שמאמינים בזה שיבחו אותו על כמה הוא טוב בעונה שעברה. יש המון סיבות שמסבירות למההקליפרס נראו כמו שהם נראו. רק חלקן קשורות לזה שהוא מאמן בינוני ולכן את ההפסד אי אפשר להדביק רק לריברס.

רק בעונה שעברה הקליפרס של לו וויליאמס, דאנילו גאלינרי ומונטרז הארל הפתיעו את הליגה עם 48 נצחונות ובפלייאוף סחטו את ג"ס (בסגל מלא) לסדרה של 6 משחקים. המאמן של אותה קליפרס זה אותו מאמן גרוע, לכאורה, בשם דוק ריברס. מה קרה בין העונה שעברה לעונה הנוכחית? דוק שכח לאמן? הוא נהיה גרוע? הסגל העונה לא היה מספיק טוב? האמת היא שדוק מאמן בסדר, כמו הרבה מאמנים אחרים בליגה. האם הוא אשם בעובדה שבמשחק 7 "השחקן הטוב בליגה" והכוכב שהגיע בעסקת חבילה איתו זרקו 10-36 מהשדה? ממש לא. האם הוא יכול היה לעשות עבודת טובה יותר? ממש כן. 

2.הערך של קוואי לא עולה או יורד כתוצאה ממשחק אחד, מי שחשב שהוא הטוב בליגה לפני משחק 7 לא אמור להפסיק לחשוב ככה אחרי משחק 7 כי זה חוסר פרספקטיבה ותשומת לב לניואנסים מעבר למבחן התוצאה.

למשל בחצי גמר המזרח קוואי זרק זריקה קשה שקפצה על הטבעת שלוש פעמים ורק אז נכנסה בשביל לעלות. מאוחר יותר הוא הגיע לסדרה מול ג"ס שהתחילה אותה ללא "השחקן הטוב בליגה" הקודם, קווין דוראנט כמובן, ובמהלך הסדרה איבדה את קליי תומפסון. הוא ניצח ב-6 משחקים. אם הכדור קופץ אחרת קוואי עדיין השחקן הטוב בליגה? אם ג"ס בריאה (וסביר להניח מנצחת) קוואי עדיין השחקן הטוב בליגה?

התשובה היא שקוואי בדיוק אותו שחקן שהוא היה לפני הפלייאוף של שנה שעברה והוא עדיין אותו השחקן לאחר הפלייאוף של השנה. הייתי כותב את אותם הדברים אם הקליפרס היו מנצחים, הערך של קוואי לא השתנה בעיני לא כתוצאה מסדרת הגמר שנה שעברה (ניצחון או הפסד) ולא כתוצאה מהמשחק הלילה (ניצחון או הפסד).

אז מה הדבר שלמדנו? ולמה הקליפרס הפסידו?

מה שלמדנו זה שאין שחור ולבן וזה הכל "ניואנסים". יש המון סיבות למה הקליפרס הפסידו ומכולן התעלמנו בגלל טייקים חד ערכיים.  מעולם לא הבנתי למה במבחן במתמטיקה נתנו ניקוד על הדרך לתשובה ולא רק על תשובה נכונה או לא, אבל ברור לי היום שאפשר במזל לנחש תשובה נכונה, אולי אפילו יותר מפעם אחת, אבל לאורך זמן אם הדרך לא נכונה אין סיכוי להצליח.

בתחילת העונה הקליפרס החליפו לחלוטין את הזהות שלהם. הם צירפו 2 שחקנים חדשים לחמישייה ובמקום להיות קבוצה שמבוססת על מספר שחקנים ברמה די זהה הם הפכו להיות קבוצה שעובדת בשביל הכוכב/ים שלה. בנוסף במהלך העונה היא צירפה שחקן חדש נוסף לחמישיה (מוריס) ושחקן נוסף לרוטציה (ג'קסון). שינויים כאלו דורשים התאמות ותרגול בשביל למקסם את הפוטנציאל של הקבוצה, נדרש שעות אימון ונדרש דקות משחק, הבעיה שחלק מעסקת החבילה של קוואי זה אותו load managment. בזמן שרובנו צחקנו על לברון והדבקות שלו לשחק כמה שיותר ושבחנו את הקליפרס וקוואי על המנוחות והאמנו שאפשר להתעלם מהעונה הסדירה ובפלייאוף הכל יהיה בסדר, למציאות יש תוכניות אחרות. בנוסף אפשר להזכיר שקוואי הוא שחקן מעולה, באמת שחקן ברמות הגבוהות ביותר שיש, אבל הוא לא שחקן שמשפר את הסובבים אותו (במובן הקלאסי מן הסתם שיש שחקן כל כך טוב אז לאחרים קל יותר בגלל שההגנה מתרכזת בו) בטורונטו הוא הגיע לקבוצה שמשחקת זמן רב ביחד, עם שחקנים משלים ומנוסה, לא צריך ללמד כלום את גאסול או לאורי. בקליפרס לא היה לו את זה וזה בלט בפלייאוף. 

בנוסף ולא פחות חשוב משחק 7 במגרש נייטרלי, אולי בסטייפלס לקליפרס היה קצת קל יותר, אולי גם זה תרם קצת. לפעמים לא הולך לשחקן הכי טוב. אפילו לקובי היה משחק 7 רע התקפית (למרות שהוא נתן דברים אחרים נגד בוסטון ב-2010, אבל זה לא קשור). היו לו את פאו וארטסט שעזרו. הפעם (בניגוד למשחק הראשון מול ג"ס שנה שעברה) כל הקליפרס לא באו לעזור. אפשר לצרף לזה משחק על (פאקינג פלייאוף על) של מארי והנה המון סיבות להפסד של הקליפרס.

מה שאני מנסה לומר זה שדוק יכל לעשות עבודה טובה יותר (אבל זה לא שמאלון הביא הפתעה לאחר הפתעה לאחר הפתעה שבלבל את המאמן החלש), קוואי נתן משחק חלש, מארי נתן משחק מדהים ולקליפרס לא היה את הסגל הנכון להפריע ליוקיץ'.

בקיצור זה קל להאשים את דוק וזה עוד יותר קל להוריד פתאום את קוואי. שניהם יום הם בדיוק מי שהם היו לפני משחק 7 ובדיוק מי שהם היו בעונה שעברה. ההבדל זה היחיד זה תוצאות שונות. 

*

פרק 168: שיחות פלייאוף ו-Hang Tough.

הפלייאוף ממשיך ואנחנו ממשיכים לדבר עליו, שיחה מעניינת על כוכבים והציפייה מהם ל- HANG TOUGH גם שזה לא ממש הגיוני, פינות, צחוקים בינוניים ושלוש שחקני קולנוע.

טיימקוד:

2:10 – סקרים.

4:25 – רשמים מהשבוע.

7:35 – מבזק.

9:00 – שיחת פלייאוף: סיכום לייקרס – יוסטון.

22:55 – סיכום משחק: נאגטס – קליפרס.

25:30 – מצחיק מהשבוע.

30:00 – HANG TOUGH, דיון על הערכת שחקנים וציפיות מכוכבים

44:40 – שיחת פלייאוף: היט – סלטיקס בקטנה

48:00 – שלוש ורק שלוש, שחקני קולנוע

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. סתו, כמובן שיש הרבה הגיון במה שאתה כותב, אבל בספורט – שהוא ספורט – לא שומרים לך זכות אמונים מהעבר. ספורט זה עכשיו. אמש. SHOW ME THE MONEY (אגב, אני טוען כבר ש/בועות רבים שקוואי משחק במין פלגמטיות לא מובנת), ואת דוק ריברס אני מאשים כמאמן גרוע כבר יותר מעשר שנים (יחד עם קרלייל, וסטיבנס)

  2. תודה רבה על הפוסט מעניין.
    בגלל זה אני חושב שצריך להחליט מי הכי טוב בעולם בפרספקטיבה יותר רחבה. דוראנט/לברון הם המועמדים המובהקים לתואר הזה(קרי נתון לויכוח)
    יאניס וקאווי קצת מתחת, בעיקר כי אין להם עקביות בפליאוף (קוואי כן נתן כמה, אבל אני מדבר בעקביות בתור שחקן מוביל).
    קוואי צריך ללמוד שהאוויר דליל שם בפסגה.
    וריברס מאמן אוברייטד, ויש להבדיל בין מאמן וקבוצה שבאו בלי ציפיות, מול גולדן שבעיקר השתעשעו עם הטרף, לעומת האפטיות שראינו מהם העונה.

    1. דרוג יפה, הייתי מוריד קצת את יאניס כי יש לו עוד מה לשפר והוא עוד לא במדרגה של לברון ושל דוראנט בריא

  3. תודה אענה לך

    1. ריברס :
    לא יודע מה זה מאמן גרוע / טוב .
    כן יודע עמד בציפיות או לא חוזר על טעויות או לא.

    אז ככה אשתקד הייתה האנומליה שלו בקליפרס שהצליח אם קבוצת האנדרדוג.
    אבל בקליפרס הוא לא הצליח להצעיד קבוצה פייבוריטית להצלחה להזכיר זו כבר הקבוצה השנייה הטובה שהייתה לו בל.א
    והסוף אותו סוף אז לא הספיק לו 3-1 ו 20 הפרש מול יוסטון והפעם לא הספיק לו 3-1 ו 16 ואז 19 הפרש מול דנבר .
    על הדרך זכה בכבוד המפוקפק להיות הראשון ששומט 3-1.

    בקיצור שיילך לניקס או לפינקס ( סליחה גיא ועידו ) הכוונה לקבוצות האנדרדוג ויפתיע אותם אבל לקחת אליפות מקבוצת איכות זה כנראה קצת גדול עליו ( נכון בבוסטון הוא עשה זאת …אבל עברו כבר 12 שנה וזו הייתה גם קבוצת שובר שוויון עם שלישיה גדולה בעוד כיום כולם עם צמדים).

    בנוסף הטענה היא לא רק נגד משחק 7 אלא נגד אבדן היתרונות במשחקי 5 +6

    2. קוואי:
    לא נטען שהוא השחקן הטוב בעולם אלא בפליאוף וכיום זו פעם ראשונה שהוא חווה נפילה גדולה ועדיין זו פעם אחת היו לו גם הצלחות ועוד הוא ייבחן בעתיד.

    לקוואי גם חזקת החפות מצד זה ש בס א היה צו את פופופיץ בטורנטו את נרס לעומת ריברס בקליפרס.

  4. אינני יודע אם דוק ריברס הוא מאמן גרוע (אגב, פעם התפרסם כאן פוסט מצויין על הקושי למדוד כמה "טוב" מאמן), אבל בעיני הוא בוודאות אוברייטד, והאליפות של בוסטון ממרחק השנים נראית יותר ויותר שייכת לסופר טים מאשר למאמן.
    קאווי עשה בקריירה שלו הרבה הרבה יותר ממה שהוא לא עשה, אני לא מצפה מסופרסטארים רקורד מושלם, אני כן מצפה שבסוף הקריירה יהיה להם חופן טבעות ומאות רגעים גדולים, קאווי בגיל 29 עם 2 טבעות ואין ספור משחקים ורגעים גדולים, הוא בסדר גמור והוא בדרך הנכונה.

  5. לגבי ריברס – אתה צריך להבין שיש תיאום ציפיות בין הסגל לבין התוצאה.

    אם יש שחקנים עם תקרה, שחקנים שנחנקים, שחקנים שלא מופיעים במאני טיים, למה לגבי מאמנים זה לא תקף?
    ריברס עשה עסודה מצוינת בקבוצה נטולת ציפיות בשנה שעברה. אבל עם כל הכבוד להישג, זו לא כזאת חוכמה.
    החוכמה היא לנצח כשהלחץ עליך וכשיש לך מה להפסיד.
    וכמו שראינו, גם בדרך וגם במבחן התוצאה הוא נכשל כישלון חרוץ.

  6. לגבי ההתאקלמות:
    הלייקרס החליפו מאמן, ושלושתרבע סגל. אז בפעם ה3 היום, למה זה לא אותו דבר?
    כי לברון הוא השיטה? לא, לברון לא שיחק עם ביג כזה מעולם.
    שאק היה גמור, בוש בכלל 4.

    הבעיה של הקליפרס היתה זחיחות
    הם באו 4 או 5 דוגז, כל אחד חש את עצמו.
    הם נעדרו יותר מדי משחקים במהלך העונה, גורג בפציעות ולנארד בלואד מנגממט.
    כל הזמן זיפרו לנו שאוטוטו הם מתחברים

    הטעות היתה שמה שהייה בעונה שעברה בכלל לא נשאר, לא ברמת הסגנון לא בכלום.
    במקום להביא את לנארד וגורג שישתלבו בשיטה, הביאו אותם וכל השאר נדרשו להשתלב בשיטה. סליחה, רגע, שיטה זו לא, אז אפשר לקרוא לזה ״בלאגן״.

    במקום לשחק עם לנארד הרבה משחקים ופחות דקות הם בחרו להוריד אותו
    במקום לשחקן עם מי שטוב, ריברס בא עם הרכב מהבית.
    במקום ליצור שיטה שבה לכל אחד יש בערך מחליף, הם הפכו את לנארד וגורג ליצרנים וכל השאר לנגרים שמסתכלים מסביב ונהנים משאריות.

    מאלון נתן לריברס נוק אאוט נורא פשוט:
    ״אני יודע שאתם בלחץ ורועדות לכם הידיים, יש לכם מערכת וסגנון מאודמסוים ומצומצם, אני אבוא ואצופף את הצבע ואשים שמירה כפולה לפעמים על הכוכבים – בוא נראה אם יש לכם את הביצים לזרוק, בעיקר לצוות המסייע״

    אף שחקן פרט לגורג ולנארד לא היה בסדרה.
    ולא רק זה, גם לנארד וגורג לא היו כל הסדרה
    לנארד נחנק בשביעי, גורג נעלם ב3 משחקים.

    נוק אאוט ענק של מאלון

  7. כל מה שאתה אומר נכון.
    אבל אם הייתי רוצה לחשוב ככה הייתי פשוט לוקח קורס במתמטיקה..
    להיסחף, להגזים, לשרוף ולהלל שחקנים ומאמנים זה חלק מהכיף בספורט.
    תן להנות מהפריבילגיה הזו שהמשכורת שלנו לא תלויה בדיוק בעובדות הנכונות האלו.

  8. משירותי בצבא הציוני לקחתי משפט חכם אחד: "פעם אחת – מקרה. פעם שנייה – צירוף מקרים. פעם שלישית – מגמה".
    כל המערכת של הקלפערס קרסה בשלושת המשחקים האחרונים ולכן ריברס פח אשפה, קוואי פח זבל ופול פח מיחזור. שלושתם מקומם במטמנה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט