אוהב להיות בבית / הגולש אסף דורנר

אסף שיחק כדורסל (הפועל גבעתיים) עד הגיוס לצבא, ממנו השתחרר לפני כ-3 חודשים ומתחיל ללמוד פיזיותרפיה באוקטובר. אוהד NBA וקורא אדוק של האתר.

*

לא סוד שיתרון הביתיות תורם לקבוצות במשחקי הספורט השונים ומשפר את סיכוייהן לנצח. בליגת ה-NBA יתרון זה בא לידי ביטוי בצורה חד משמעית: ב-20 השנים האחרונות רק 5 קבוצות ניצחו את סדרת הגמר ללא יתרון הביתיות.

בעקבות הקורונה שהשביתה את הליגה לתקופה של 4 חודשים וגרמה להעברת כלל המשחקים למתחם של דיסני באורלנדו (להלן "הבועה"), נעלם יתרון הביתיות. קבוצות שעבדו קשה כל העונה על מנת להגיע למיקום שממנו הן משיגות את היתרון, יכולות להיות מאוד מאוכזבות, כי כל המשחקים כאמור במגרש נייטרלי. ייאמר לזכותה של הליגה כי היא מנסה לפצות את הקבוצות בכך שהיא שמה במגרש את הלוגו שלהן והקהל הווירטואלי מורכב ברובו מאוהדי הקבוצה "הביתית"- אך כל זה לא באמת תורם יותר מדי לקבוצות.

אז ממה בעצם נוצר יתרון הביתיות, קצת סטטיסטיקות שממחישות את השפעת היתרון לאורך העונה הרגילה, איך החוסר בו ישפיע על המשחקים בבועה והימור על המשך הפלייאוף – בואו נתחיל!

מהו יתרון הביתיות?

יתרון הביתיות נוצר משילוב של כמה אלמנטים מרכזיים:

  1. קהל – בראש ובראשונה כמובן הקהל הוא האחראי העיקרי להשפעת הביתיות. לרוב כשאני מדבר על קהל נהוג לחשוב שהוא בעיקר משפיע על שחקנים ומלחיץ אותם עד כדי כך שהם "מאבדים את הראש" ועושים שטויות על המגרש, אך מסתבר שלא כך הדבר. הקהל משפיע, אך הגורם העיקרי שמושפע מהקהל הוא דווקא צוות השיפוט. הקהל גורם לשופטים לשרוק ליותר עבירות בממוצע לטובת הקבוצה הביתית וכתוצאה מכך היא עשויה להשיג יותר "נקודות במתנה"- נקודות אשר מושגות בזריקה חופשית מקו העונשין.
  2. כוכבי הקבוצות – נגזר מהסעיף הקודם. השופטים כאמור שורקים ליותר עבירות לטובת הקבוצה הביתית, אולם לכוכבים של אותה קבוצה נותנים יחס מועדף בצורה בולטת ומתייחסים אליהם לעיתים ממש "בכפפות של משי". הם  שורקים להרבה עבירות גבוליות שמבוצעות עליהם, מתעלמים מעבירות שהם מבצעים, נותנים שריקות גבוליות לקבוצות של אותם כוכבים ומתעלמים משריקות לטובת הקבוצות היריבות. בכל ספורט בעולם יש אינטרס גדול שקבוצות הכוכבים ילכו עד הסוף לגמר הגדול- כך גם ב-NBA ולפעמים זה נראה כאילו השופטים עוזרים לזה לקרות.
  3. מרחק – קבוצת החוץ היא זו שצריכה לנסוע מרחקים, לישון במלונות ולא במקומות הרגילים כדי להגיע למשחקי החוץ. גורם זה עשוי להשפיע על עייפות השחקנים וכשירותם. בנוסף, כמות האימונים וההכנות הטקטיות שהקבוצות מבצעות קטנה יותר, כיוון שהם מבזבזים זמן בדרכים- בייחוד במדינה גדולה כמו ארצות הברית, שבה הגעה ממקום למקום, ברוב המקרים, דורשת טיסות.
  4. תשתיות – בעונת NBA רגילה מתקיימים 82, מתוכם ב-41 מהם משחקות הקבוצות במגרשן הביתי. אם נכלול גם חלק מהאימונים וההכנות למשחק, יוצא שכל קבוצה רגילה למגרשה ומכירה את הסלים בצורה הטובה ביותר. לעומת זאת, קבוצות יריבות ששיחקו במגרשה של אותה קבוצה פעם/פעמיים בכל העונה יצטרכו להתרגל שוב למגרש, דבר שמסובך לעשות בזמן כה קצר.

סטטיסטיקה – איך השפיע יתרון הביתיות על הקבוצות?

ביתחוץ
קבוצות שניצחו מעל 70% מהמשחקים83
קבוצות שקלעו מעל 115 נקודות למשחק105
קבוצות שקלעו מעל 47% מהשדה113
קבוצות שקלעו מעל 36% מהשלוש179
קבוצות שקלעו מעל 80% מהעונשין72
קבוצות שמסרו מעל 27 אסיסטים למשחק71

(כלל הנתונים לא כוללים את משחקי הבועה, בהם לא היה יתרון ביתיות לאף אחת מהקבוצות).

מאזנים – מילווקי (5-30), הקליפרס (9-27), בוסטון (10-26) ודנבר (11-26) קבוצות הבית הטובות בליגה. לפני הבועה פילדלפיה ניצחה 29 מ-31 משחקי הבית שלה ו-10 מ-34 במשחקי החוץ.

איך העדר יתרון הביתיות ישפיע על המשחקים בבועה?

קודם כל, בבועה כאמור נעלמים היתרונות של השפעת קהל, מרחק ותשתיות (ישנם במתחם בסה"כ 3 מגרשים דיי זהים שכל הקבוצות כבר מכירות ומורגלות לשחק בהם).

אז מה בעצם כן יהווה יתרון? כוכבי הקבוצות לטעמי הם אלו שעשויים להכריע: יאניס, לברון, קוואי, הארדן וכדומה. קבוצות שיכולות לעשות לא מעט צרות ולהקשות על הגדולות בסבבים הראשונים לטעמי הן פורטלנד בראשות לילארד הלוהט ללייקרס (מובילה כעת 1-0), דאלאס בראשות דונצ'יץ' שיכולה קצת להלחיץ את הקליפרס ובשיוויון 1-1, ואולי אם אמביד יישחק ברמה גבוהה וינוצל נכון ע"י פילי, בוסטון תצטרך מעט לחשוש, כשכרגע היא ביתרון 2-0. מיאמי ככל הנראה תהיה הקבוצה היחידה ללא יתרון ביתיות שתעבור לסיבוב הבא (אינדיאנה חסרה את סאבוניס ואולי גם את אולדיפו, שני שחקנים משמעותיים ברוסטר שלה).

מה ההימור שלי?

אני לא חושב שיתרון הביתיות יהווה פקטור מרכזי בסופו של דבר לגבי ההגעה לסדרות הגמר. אומנם בסבב המשחקים הראשון נצפו הפתעות כאשר המדורגות 8 במערב ובמזרח ניצחו את המדורגות 1 (פעם ראשונה שדבר כזה קורה מאז שנת 2003) ובנוסף מיאמי ניצחה במשחק "חוץ" את אינדיאנה, אך אני מאמין שבסופו של דבר זוהי תוצאה של לחצים של פתיחה והסרת חלודה ובסופו של דבר נראה בשלבים המתקדמים את רוב הקבוצות בעלות יתרון הביתיות.

אני צופה שלסדרות הגמר יגיעו הקבוצות הפייבוריטיות, משמע לייקרס מול קליפרס במערב. במזרח מילווקי תהיה שם. לגבי זהות הקבוצה השנייה קשה מאוד לקבוע. ככל הנראה אחת מבין טורונטו או בוסטון. אני אלך פה על טורונטו- רוב הסגל שלה מעונת האליפות נשאר (כמובן ללא כוכבה המוביל באותה עונה, קוואי) והיא נראית נהדר עד כה בכל העונה, גם בהגנה וגם בהתקפה. בוסטון גם כן מאוד מוכשרת, אך ככל הנראה תחסר את גורדון היווארד.

הגמר הכללי יהיה בין מילווקי לקליפרס. לייקרס לא מספיק עמוקה בספסל (תפסיד 4-2 לקליפרס)  וטורונטו אומנם הצליחו שנה שעברה לעצור את מילווקי, אך ללא קוואי יהיה להם מאוד קשה (תפסיד 4-3 למילווקי).

הזוכה תהיה קליפרס. תנצח 4-2 את מילווקי. כן כן, זאת תהיה עוד עונה היסטורית שבה קבוצה מנצחת למרות העדר יתרון ביתיות (מילווקי מדורגים במיקומם הכולל לפני הקליפרס).

לקליפרס יש שני כוכבים ענקיים בדמות לאנרד וג'ורג', צוות משלים נהדר, הגנה והתקפה חזקות. מילווקי קבוצה מדהימה גם כן, אך עדיין לא הוכיחה את עצמה ברגעי האמת בפלייאוף, לעומת קליפרס שבה כאמור נמצא קוואי עם שתי זכיותיו באליפויות אשר ינהיג את הקבוצה, בזמן שלמילווקי אין אלוף NBA אחד בסגל.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

    1. בשמחה, שמח שאהבת!!
      מאמין שהדרבי (במידה ובאמת יתרחש)
      יילך לקליפרס כמו שאמרתי כי הם פשוט עם סגל
      מחליפים עמוק יותר וטוב משמעותית מזה של הלייקרס.
      מסכים איתך שיהיה צמוד

  1. תודה אסף, מאמר בכורה טוב. אני חושב שתהיה השפעה ליתרון הביתיות, אבל הקבוצות שיודעות להתאים את עצמן יותר טוב מהשאר ירוויחו מזה: מיאמי וטורונטו כן, שלושת הקונטנדריות צריכות לעשות התאמה שלא קרתה עד עכשיו לפי מה שראינו מהם במשחקי ההכנה

    1. כן צודק!
      מאמין לגבי הקונטנדריות שבינתיים ההפסדים נגרמו עקב כך שהן עוד לא נכנסו למוד "פלייאוף", עוד משחק-שניים לדעתי הן יתחילו להיכנס יותר לקצב ולהפנים שהגיע שלב הפלייאוף ואז כבר פחות יורגש אצלן החוסר ביתרון הביתיות

  2. אחלה פוסט, תודה רבה אסף.
    .
    מסכים לגמרי שלביתיות יש יתרונות, והסברת אותם יפה מאד. גם הסטטיסטיקה על מספר הפעמים שבהם קבוצות הגיעו ל-x, היא מאד משכנעת.
    .
    רק בנוגע למשפט בהתחלה, איזו נקודה מדעית/לוגית:
    "בליגת ה-NBA יתרון זה בא לידי ביטוי בצורה חד משמעית: ב-20 השנים האחרונות רק 5 קבוצות ניצחו את סדרת הגמר ללא יתרון הביתיות." אני חושב שזו מסקנה אפשרית אבל לא הכרחית, כלומר – אפשר לטעון שהקבוצות שניצחו היו טובות יותר, ושכתוצאה מכך גם ניצחו את הגמר, וגם הגיעו אליו עם יתרון ביתיות. או מזווית אחרת – שמכיוון שהיו טובות יותר היו מנצחות, לפחות בחלק מהמקרים, גם אם היינו "הופכים" את הביתיות. הנתון של 15/20 יכול לנבוע מסיבות אחרות, בנוסף ל, או במקום, יתרון הביתיות, ולכן הנתון הזה הוא פחות מעיד על יתרון הביתיות יחסית לנתונים האחרים שהצגת.
    .
    ושוב תודה רבה, תמשיך לכתוב לנו.

    1. תודה רבה קודם כל!!

      כנראה שהקבוצות ניצחו בין היתר גם כתוצאה מכך שהיו טובות יותר, אבל מצד שני ברוב הגמרים מגיעות שתי קבוצות מאוד טובות שאין הבדלים מהותיים ברמות משחק שלהן. אז כן יש סיכוי מאוד סביר שיתרון הביתיות תרם להן

  3. יתרון הביתיות הא נושא מעניין ששווה להעמיק יותר.
    מה שכן בסדרות פלייאוף הוא בא לידי ביטוי בעיקר במשחק האחרון בסדרה (כי עד שם לכל אחת מהקבוצות היה את היתרון לצידה אותו מספר פעמים).

    1. מבחינת כמות משחקי בית וחוץ אתה צודק, אבל אני חושב שיש גם גורמים של לחץ וביטחון שעשויים להשפיע עוד לפני שמגיעים למשחק האחרון. אם קבוצה ניצחה את שני המשחקים הראשונים בבית שלה היא באה למגרש החוץ בביטחון, לעומת הקבוצה היריבה שלחוצה יותר כי כל מעידה שלה כנראה תגרום לה להפסיד בסוף את הסדרה

  4. תודה אסף. כמו שאמרת יתרון הביתיות בטל בבועה , מה שכן מעניין יהיה לבדוק אם יש יתרון "טריות" מסוים בזה שלא צריך לטוס במהלך סדרה ממקום למקום… מעניין לראות איך זה ישפיע על השחקנים אם בכלל…

    1. בשמחה, תודה רבה על התגובה!
      זה באמת נושא מעניין ששווה בדיקה.
      אני משער שאין איזה יתרון מהותי לקבוצה כלשהי, כי כל הקבוצות שבפלייאוף כרגע נמצאות במתחם ולא טסות ממקום למקום.
      הטריות כנראה יותר תבוא לידי ביטוי במספר המשחקים שכל קבוצה תשחק לפני שתעבור סיבוב

  5. אם תפילין 2-29 בבית אז היא קבוצת הבית הטובה ביותר, בגלל ש-29 ניצחונות מ-31 משחקים הם אחוזים גבוהים יותר מאשר 30 ניצה מ-35 מש'.

    1. אתה צודק, לא הבהרתי את זה בכתבה מספיק טוב-
      מדובר על קבוצות שיש להן יתרון ביתיות בפלייאוף. פילי סיימה במקום ה-6 ולכן יתרון הביתיות הוא של בוסטון.

      פילי צויינה שם עקב המאזן הביתי המדהים שלה (כמו שאמרת המאזן הטוב בליגה) לעומת מאזן החוץ הנוראי- היא ממחישה מאוד טוב את האלמנט של יתרון הביתיות

  6. תודה, אחלה פוסט על נושא ממש מעניין.
    סתם כאנקדוטה נוספת, קראתי שעוד פרמטר שיכול להשפיע זה גם הגובה של האולם.
    למשל יוטה ודנבר משחקות באולמות גבוהים מה שמקשה על קבוצות חוץ לשחק שם בגלל שהן לא רגילות לזה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט