פריוויו דאלאס מאבריקס – הגרמני הבודד / דור בלוך (27)

 

 

 

דאלאס מאבריקס – הגרמני הבודד

איצטדיון- American airlines center (21,146 מושבים)

רקורד בעונה הקודמת- 41-41 מקום עשירי במערב לא העפילו לפלייאוף

מאמן- ריק קרלייל

הגיעו- חוזה קלדרון, מונטה אליס, סמואל דלמברט, וויין אלינגטון, שיין לרקין, דחואן בלייר, דווין האריס, ריקי לדו, גל מקל.

עזבו– דרן קוליסון, אלטון ברנד, רודי בובואה, כריס קיימן, מייק ג'יימס, או ג'יי מאיו, ג'רד קאנינגהאם, אנטוני מורו.

חמישייה אפשרית– חוזה קלדרון, מונטה אליס, שון מריון, דירק נוביצקי, סמואל דלמברט.

אוהדי המאבריקס, ויותר מכך הג'רמנייטור, בוודאי חווים תחושת דה ז'ה וו לא נעימה, מלווה בבחילה קלה. בסוף עונת 2011 כשהקבוצה זכתה באליפות הנפלאה שלה עם ניצחון על מיאמי בגמר, הקבוצה הלכה לאסטרטגיה של החתמה על חוזים קצרי טווח, שמירה על מקום בתקרת השכר, במטרה להחתים סופרסטאר שני לצד נוביצקי מתוך הנחה (נכונה) שבליגה ההולכת ומתכנסת לקבוצות על, ועם עוד שנה של עומס על הבירכיים של נוביצקי הסגל הנוכחי לא מסוגל לעשות ריצה נוספת על התואר.

אלא שהניסיון הזה נכשל זאת השנה השלישית ברציפות. דרון וויליאמס, כריס פול ודווייט האווארד (פעמיים), נשארו בקבוצותיהם או הלכו ליעדים נחשקים יותר מבחינתם, ודאלאס נשארה עם סגל נחמד של שחקנים שהם הדגמה של קלישאת NBA לפיה אתה לא צריך לעשות הכל טוב כדי להיות שחקן לגיטימי ב-NBA, אתה צריך להיות מסוגל לעשות דבר אחד טוב מאוד.

המציאות של דאלאס נמצאת איפשהו בין ההזיות של מארק קיובן, לשחיטה הכשרה שמבצעת התקשורת בטקסס ומחוצה לה לקבוצה שהייתה הדארלינג של הליגה לפני שלוש שנים. זה קרה גם לאוקלהומה, ברגע שקבוצה הופכת להיות חביבת התקשורת והקהל, ואז עושה צעד שפוגם באידיליה, היא הופכת באחת לאויב העם (במקרה של אוקלהומה זה היה הטרייד של הרדאן).

המאבס לא יכולים ללכת לטנקינג הם טובים מדי, הם לא יכולים ללעשות ריצה על התואר, הם לא מספיק טובים, אבל יש להם מספיק חלקים טובים בפאזל כדי ללכת לטרייד גדול, או לפרי אייג'נסי בסוף השנה ולתת לגדול השחקנים האירופאים בכל הזמנים את הטבעת השנייה.

ואי אפשר במלי מילה על גל מקל. לדאלאס יש ארבעה פוינט גארדים ,כאשר לפי מרבית ההערכות מקל הולך להיות השלישי ברוטציה (אחרי חוזה קלדרון ולפני הרוקי שיין לרקין או דווין האריס). פציעות אפשרו למקל דקות משחק רבות בקדם עונה והוא לא מצליח להרשים בינתיים, אבל אם העונה של דאלאס לא תלך למאבק על מקום בפלייאוף, ואם בעיות הפציעות הטורדניות של של שלושת הגארדים האחרים של הקבוצה יימשכו, יש סיכוי שנזכה לראות את מקל מקבל הזדמנות ממשית.

ניתוח SWOT:

חוזקות:

נוביצקי היה ונשאר הנשק החזק ביותר של המאבס, עם יכולת נהדרת לקלוע מבחוץ עבור 4 (או עבור כל אחד בעצם), וכמובן לעשות נקודות בפנים ובהתקפת מעבר. הג'רמנייטור כבר סחב את דאלאס לפלייאוף עם קבוצות שלא היו טובות בהרבה מהנוכחית.

חוץ מזה אני מתרשם שדאלאס הולכת להיות השנה קבוצה שפויה. קבוצה שחוץ ממונטה אליס שאליו נגיע בהמשך, כל אחד בה יודע את מקומו, את החוזקות שלו, את החולשות שלו ואת מקומו בהיררכיה המאוד מאוד ברורה שמסתמנת בקדם העונה.

קלדרון הוא רכז מצוין, מוסר ברמה גבוהה מאוד, ואם ישפר את הקליעה שלו שגם היום היא סבירה הוא בהחלט יכול להיחשב לפוינט גארד מוביל בליגה, מצד שני אין לו הגנה וזה בעיה כשאתה צריך לשמור על ווסטברוק, פול ופרקר.

שון מריון הוא שחקן מאוזן שבשלב זה של הקריירה מבין שהוא לא פרנצ'ייז פלייר וכבר לא יהיה, היכולות האתלטיות שלו הן כמובן לא מה שהיה, אבל הוא עדיין מספק הגנה איכותית על הסמול פורוורדים הטובים בליגה, קליעה טובה מחצי מרחק וחדירה שיכולה לקפל את ההגנה, ודאלאס היא קבוצה עם כלים מצוינים מחוץ לקשת שיכולים לפרוח כשההגנה תתקפל.

סמואל דלמברט הוא שחקן הגנה מצויין, וריבאונדר טוב שיכול להינות מתשומת הלב הרבה שנוביצקי יקבל כאשר הוא ישחק בצבע, ומהוואקום בצבע כשנוביצקי יוציא את השומר שלו לקשת השלוש.

לבסוף דאלאס מציגה סגל מנוסה מאוד, עם וינס קארטר ודחואן בלייר מהספסל, החברה' האלה עברו הכל ב-NBA, וכאשר הדברים לא ילכו, כאשר הלחץ יגבר וכשיהיה קשה הם יתנו ערך מוסף, מה עוד שלרוקיז של דאלאס, כמו שון לרקין שהוא פוטנציאל גדול יהיו מדריכים מנוסים בחדר ההלבשה מה שבוודאי יאפשר להוציא מהם יותר.

חולשות:

החוכמה המקובלת היא שדאלאס נחלשה העונה. קודם כל מדובר בקבוצה חדשה לגמרי מה שלצד הסיכונים שניגע בהם מיד, גם כולל חולשה בלתי נמנעת של זמן התחברות וחוסר תיאום לפחות בתחילת העונה.

בנוסף ע"א התוספת של דלמברט נראה שדאלאס נחלשה הן הגנתית והן בריבאונד, גם האובדן של או ג'יי מיו, הסקורר המרכזי של הקבוצה מאחורי נוביצקי הוא חולשה משמעותית ומונטה אליס יצטרך להוכיח שהוא מסוגל למלא את הנעליים האלה ואף לגדול מעבר להם כדי שדאלאס תשחק תפקיד משמעותי במערב העמוק.

אבל אולי החולשה הגדולה ביותר של דאלאס היא חולשת פנטום, לא אלה שעזבו או אלה שהגיעו, אלא אלו שלא הגיעו. אם האווירה באמריקן איירליינס ארינה תהיה חמוצה, אם האוהדים יתחילו להדיר רגליהם מהמשחקים, אם קיובן יתן ראיונות נרגנים בתקשורת, ודיבורים על טרייד של נוביצקי לקבוצה שהוא יהיה עבורה החתיכה החסרה בפאזל לאליפות יהפכו להיות יותר ויותר תדירים בתוכניות הספורט בארה"ב, זה ישפיע בצורה בלתי נמנעת על היכולת של המאבריקס על המגרש.

הזדמנויות:

כן הרוקיז של דאלאס נראים כמו פרוספקטים מעניינים (בעיקר שיין לרקין), אבל ההזדמנות הגדולה ביותר של המאבס, ומה שעשוי להפוך את הקבוצה הזאת לא רק לקבוצת פלייאוף השנה, אלא לקבוצה אטרקטיבית עבור פרוספקטים ב-2014, הוא מונטה אליס.

מאחר ולהערכתי מונטה אליס יכול להיות ההבדל עבור הפרנצ'ייז הזה, לא רק העונה אלא בכלל, בואו ניתן לו ניתוח SWOT קצר משל עצמו:

חוזקות: קלע מבחוץ ובחדירה לסל, ששווה 20 נקודות למשחק לאורך כל הקריירה שלו בסביבות ה-45 אחוז מהשדה (למרות האחוזים האיומים שלו בשנה שעברה. כשהוא מתחמם הוא מזכיר את סטפון קארי, וזאת המחמאה האולטימטיבית בקטגוריה של "streaky shooters".

הוא גם מסר בשנה שעברה 6 אסיסטים למשחק מה שמרמז שלא מדובר בשחקן אנוכי או חד גוני ועם נוביצקי לידו, שחקן שלא היה דומה לו ברמה במילווקי, יכול להיות שזה משהו לבנות עליו.

חולשות: מקרה ראש קלאסי, זורק יותר ממה שהוא צריך ומטווחים שהוא לא תמיד צריך, כשזה עובד זה סטפון קארי, כשזה לא עובד, זה פתאטי, וחשוב מזה מזיק לקבוצה. לא עושה הגנה בכלל.

הזדמנויות: מונטה אליס הוא כבר שחקן עם וותק בליגה, והוא מגיע לשלב שבו רבים מהשחקנים מבינים שהם בר לא יהיו פרנצ'ייז פליירז, ואם הם רוצים להיות גורמים משמעותיים בקבוצה אלופה ולא לדשדש לשארית הקריירה הם צריכים לעשות התאמות. כמו כן להזדמנות הגדולה של אליס קוראים דירק נוביצקי, כשאתה משחק ליד דירק, שחקן שגדולתו לא מוטלת בספק, ותענוג לשחק לידו, יש הרבה יותר סיכוי שהראש שלך יסתדר, מוקדם מאשר מאוחר.

סיכונים: לריב עם כל העולם, לא לעשות הגנה, לריב עם נוביצקי על זריקות, לריב עם ריק קרלייל על הכל, מרבית מקרי הראש בליגה נשארים כאלה.

במילים אחרות, אם מונטה אליס יבוא בראש של שחקן צוות, יבין את מקומו בהיררכיה (שני לנוביצקי לא הרבה מעל לקלדרון), ירתום את יכולת הקליעה והחדירה שלו לטובת הקבוצה, ישפר משמעותית את ההגנה שלו, אז הרבה מהחולשות של דאלאס יוכהו והרבה מהחוזקות שלה יזרחו, בזכותו. זה לא יהפוך את דאלאס לקונטנדרים אבל זה כן יהפוך אותם לקבוצה אטרקטיבית עבור שחקן פנוי ל-2014, שירצה לנצל את ההזדמנות האחרונה לשחק לצד נוביצקי, באחת הקבוצות המפנקות בליגה.

סיכונים:

שילוב של שני פרמטרים מהווה סיכון שעשוי להיות הרסני עבור דאלאס, ולהערכתי השילוב הזה הוא מה שגורם ללא מעט פרשנים לדרג את ניו אורלינס מעל דאלאס בכתבות קדם העונה.

הפרמטר הראשון הוא פרמטר הגיל: שון מריון, נוביצקי, קרטר, בלייר, האריס ודלמברט כולם כבר לא ילדים, וכשמדברים על שחקנים מרכזיים בגיל הזה, שחקנים שיצטרכו לתת דקות משמעותיות על המגרש, מדברים על פציעות, מה עוד שנוביצקי כבר סבל מפציעות לא מעטות ובלעדיו דאלאס היא קבוצת טנקינג בין אם תרצה בכך ובין אם לא.

הפרמטר השני הוא פרמטר העומק, לדאלאס אין כזה. בעמדה שתיים אין להם מחליף משמעותי למונטה אליס, כאשר ריקי לדו הוא אולי גניבה, אבל ספק אם יצליח להביא את יכולותיו לידי ביטוי כבר העונה, וויין אלינגטון הוא אולי קלע טוב מבחוץ אבל לא הרבה יותר מזה. בעמדה 3 מריון וקרטר שניהם וותיקים מאוד, וכנ"ל נוביצקי ובלייר ב-4. ברנדון רייט הוא מחליף חלש בעמדה 5, ובפוינט יש כאמור ארבעה שחקנים, כשאם לרקין או מקל לא יפרצו תהיה שם בעיה בחלוקת דקות המשחק.

יחד יכול להיווצר מצב שלדאלאס פשוט לא יהיה מספיק כישרון בכל זמן נתון, בגלל פציעות.

כמו כן מדובר בקבוצה  חדשה ותמיד יש את הסיכון שהעסק שם לא יתחבר.

השאלות הבוערות:

  1. עוד כמה קילומטרז' יש במכונה של הג'רמינייטור?
  2. האם למונטה אליס יסתדר הראש?
  3. האם קלדרון הוא רכז מהדרג הבכיר בליגה?
  4. האם לדאלאס יש אס בשרוול הטריידים?
  5. סליחה על הפרובנציאליות, אבל האם לגל מקל יש מקום ברוטציה של קלדרון, האריס ולרקין?

תחזית אופטימית:

יוסטון. במשך שנתיים יוסטון עסקה באיסוף חתיכות שהייתה בכוונתם להחליף בתמורה לסופרסטאר לגיטימי, וזה לא רק הצליח, זה אף אפשר להם להביא סופרסטאר אחד בטרייד וסופרסטאר אחד בפרי אייג'נסי. דאלאס של עוד שנה מקווה להיות יוסטון של השנה.

תחזית פאסימית:

אטלנטה. אטלנטה מאז ימי דומיניק ווילקינס היא בעיני ה-cautionary tale על מה קורה כשאתה ממשיך להיות קבוצה בינונית ב-NBA. אין לך בחירות דראפט, אין לך חתיכות מספיק טובות בפאזל בשביל לעשות טרייד גדול, ואין לך בסיס מספיק טוב כדי למשוך שחקן גדול בפרי אייג'נסי. אם דאלאס לא תמהר, נוביצקי יפרוש ודאלאס תישאר קבוצה שהיתרון היחסי היחיד שלו הוא הפינוקים של קיובן.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
10 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
מנחם לס
מנחם לס
27 באוקטובר 2013 1:40

אני לא יודע מה קרה למרק קיובן, אבל הוא לא נראה לי בטרוף הרגיל שלו בשבועות האחרונים. כאילו הוא יודע למפרע שתהיה לו עונה מחורבנת, והוא מאשים את עצמו שלא עשה מספיק.

זיו
זיו
27 באוקטובר 2013 6:08
Reply to  מנחם לס

כבר מאחרי האליפות, הוא הוריד הילוך.
כנראה שאחת הספיקה לו

דדי
דדי
27 באוקטובר 2013 4:31

קודם כל לא מסכים לגבי עמדה 2 של דאלאס.
קרטר שיחק בעיקר בעמדה הזו בשנים האחרונות והיה אחד המחליפים הטובים בליגה.
העונה הם הוסיפו את אלינגטון שהוא בהחלט שחקן סביר כמחליף שלישי, שלא לדבר על דווין האריס שנתן דקות טובות מאד באטלנטה בעמדה הזו.

לדעתי זו עמדה שח עומק ולא של חוסר עומק – גם אם קרטר יראה כמה דקות כמחליף בעמדה 3, אבל אני חושב שקראודר מיועד לקבל את רוב הדקות האלה.

גם בהערכה הכללית למה שדאלאס עשו אני חושב ששפטת אותם לחומרה.

הם לקחו הימור שלא השתלם אחרי עונת האליפות, אבל יחסית למה שיכלו להשיג באוף סיזן הזה הם עשו עבודה לגמרי לא רעה – כולל חוזה שמייד הפך לאחד הגניבות בליגה – של מונטה אליס, וגם השאירו גמישות לקיץ הבא כשאם נוביצקי יקח פחות כסף כמו שהוא הבטיח, יהיה להם מקום לעוד חוזה מקסימום.

אני לא בטוח שאני מסכים שיש להם את החומר לטרייד גדול, אבל אולי לטרייד קטן כן, ובסך הכל עבור קבוצה שהחליטה לא להשפיל את עצמה בטנקינג הם עשו עבודה יפה של איזון בין רכישות ושמירה על קבוצה שיכולה בלחץ לעשות את הפלייאוף, לבין שמירה על גמישות לקיץ הבא.

מבחינת סגל, אני לא חושב שהסגל של העונה נופל בכלום מזה של השנה שעברה.

דור בלוך
דור בלוך
27 באוקטובר 2013 12:37
Reply to  דדי

אני חושב שכל (או רוב) ההבדל בניתוח ביני לבינך נשען על ההערכה של מונטה אליס. אני חושב שאתה מפריז באיכותו, וכמו שאתה אומר, אם הוא יהיה עד כדי כך טוב זה יהיה הפתעה, נחכה ונראה.

ינון יבור
ינון יבור
27 באוקטובר 2013 6:53

מצוין, אבל בלייר רק יצא מחוזה רוקי. שחקן ותיק הוא בטוח לא (אפילו אם נראה כמו בן 35)

א.ב
א.ב
27 באוקטובר 2013 8:47

לא מסכים שמקל לא מרשים (אלא אם חשבת שהוא הולך להיות ראסל ווסטברוק היהודי) מקל חלק מהמשחק, הוא מוסר אסיסטים, מתרגל לקצב ומסתדר בהגנה. אין מדגם מספיק אבל נראה שיחס האיבודים אסיסטים שלו משתפר ממשחק למשחק.
קצת שיפור בקליעה וזה דבר שאפשר לעשות, להמשיך בקו של השיפור באסיסטים/איבודים (אחד הדברים שאמורים להשתפר אצל שחקן שרק פגש את הקצב של הנבא) ויש לך רכז (שני בתסריט האופטימי, שלישי בתסריט הפסימי) לגיטימי שיכול לעשות קריירה של כמה שנים בנבא. בעיני זה מרשים.

שעייה
שעייה
27 באוקטובר 2013 9:57

מסכים עם הניתוח של דדי. הבעייה היא שדירק כבר לא יהיה השחקן של פלייאוף 2011. זה היה ונגמר. וזה כנראה לא מספיק לפלייאוף.
בעניין מקל, בניגוד לכספי, הוא לא הצליח לבלוט בשום תחום ולכן יסיים מאחורי לארקין ברוטציה.

Mbk
Mbk
27 באוקטובר 2013 9:58

דאלאס קבוצה שמסוגלת להפתיע
לא ראשות המערב , אבל מקום 5 במערב
נוביצקי הוא עדיין נובצקי
מונטה אליס הוא סקורר פר אקסלנס
בדרך להיות הפתעת העונה

Ori88
Ori88
27 באוקטובר 2013 18:15

אחלה ניתוח וסחטיין על ה SWOT הלקוח מעולם השיווק.

לי נראה כבר שנתיים שדירק גמור לחלוטין.
הוא בקושי רץ. הוא גם בשיאו לא היה מהיר (מבלי להוריד מגדולתו).

מצפה לדאלאס עונה קשה מאד, להערכתי.

יניר א.
יניר א.
28 באוקטובר 2013 23:09

כמי שיצא לו לראות את כל המשחקים של הפרי סיסן חוץ מהאחרון וכולל הסאמר ליג דאלאס תשתמש השנה הרבה יותר באלינגטון, קראודר ובנרדון וורייט..
ריקי לדו יקבל אולי 4 דקות למשחק להערכתי בשנה הראשונה (לפחות בהתחלה, אלא אם היו שינויים של פציעות או פריחה מצידו)
האריס יוסט הרבה לעמדה 2 מה שישאיר ללארקין ולמקל להתחלק ב-15 דקות שנותרו (בהנחה שהאריס ישחק כ-5 דקות מתוך הזמן שלו בפוינט) מדי פעם אחד מהם ילך לדי ליג כדי לרוץ קצת מה שישאיר לשני יותר דקות ותהיה להם ההזדמנות להוכיח את עצמם.

לגבי מקל ד"א לאנשים שלא יצא להם לראות את הפרי סיסן (ואני מאמין שזה כולם חוץ ממני) הוא היה צריך לסיים עם ממוצע של 12 אסיסטים אם דאלמברט ובלייר היו קולעים רק חצי ממתחת לסל כשמקל מצא אותם.
הוא איטי יותר משאר הרכזים והבעיה איתו שכרגע ממש מזלזלים בו הקבוצות היריבות ומנסים לחטוף לו מרגע הוצאת הכדור וזה ילך וישתפר לטובתו העניין הזה. יש לו ראיית משחק אדירה אבל הזריקה שלו חלשה מדי, רוב הזריקות שלו במזל פגעו בקשת ולא הפכו לאייר בול. הוא כבר ישתפר ככל שהעונה תתקדם, אני חותם על זה, אבל לא יותר מדי.

אנחנו (כן אנחנו) נסיים בהערכה ריאלית במקום 7-8.