זמן להחזיר את הסדרות / דור בלוך

המחזור הראשון בליגת הכדורסל הישראלית נתן את החותמת הרשמית למשהו שהיה ברור כבר לפחות שנתיים: הגיע הזמן להחזיר את סדרות הפלייאוף.

הרעיון של פלייאוף בשיטת המפסיד יוצא נולד בחטא. כנהוג במקומותינו, אף אחד בעסקנות הכדורסל לא היה מוכן להילחם בבעיה של שלטון היחיד של מכבי תל-אביב (ואני מאוד מסכים שזאת בעיה, גם כאוהד מכבי), ע"י התעקשות על כך שהאלופה תייצג את ישראל ביורוליג, ולא אותה קבוצה בכל פעם לפי חוזה, מגבלות שכר מהשחקן השמיני בסגל (או השחקן הישראלי השלישי), גיוס ספונסרים וצמצום פערים תקציביים בדומה לנעשה כעת בחיפה וירושלים, וכן הלאה.

במקום להביא לצמצום הפער החליטו ליצור טשטוש של המצב, הרי גם בשנים הכי טובות של מכבי ת"א היא לא ניצחה את כל המשחקים, ובמשחק נתון הכל יכול לקרות. המטרה של המהלך הושגה – מאז המעבר לשיטה החדשה לקחו אליפות שלוש קבוצות שאינן מכבי ת"א – גליל עליון, מכבי חיפה, והפועל חולון.

אבל הצלחתו של המהלך רק סימנה את כישלונו, שהרי אובדן האליפות לא גרם כל נזק ממשי למכבי ת"א ולא נתן שום תועלת כלכלית או מקצועית לקבוצות שזכו באליפות וכך ניחשף המהלך במערומיו ואתו ענף הכדורסל כולו.

חיפה חוגגת אליפות. הצלחת מהלך הפיינל פור רק סימנה את כישלונו.

מבחינתי הקבוצה היחידה שזכתה באליפות ב-40 השנים האחרונות שאינה מכבי ת"א היא גליל עליון הנהדרת של עונת 92/93. חולון, חיפה וגליל של קטש זכו בגביע, כמו שעשו זאת לפניהן בני הרצליה של אמיר כץ (איזה שוטר יא אללה) והפועל ירושלים של גורדון, או במילים אחרות אין חדש תחת השמש, רק הסוואת המצב הקיים שמונעת את שיפורו.

צריך להגיד כאן מילה על ההבדל בין ליגה לגביע והחשיבות של שני סוגי המפעלים. ליגה היא הכלי הטוב ביותר לבחון מי הקבוצה הטובה ביותר במדינה בעונה נתונה. יש שתי שיטות לעשות זאת: הראשונה היא שיטת ליגה קלאסית כאשר כל הקבוצות פוגשות אחת את השנייה פעמיים או יותר, כאשר הקבוצה שצוברת הכי הרבה נקודות זוכה. השנייה היא קיום ליגה סדירה ולאחריה פלייאוף שמשוחק לפי התוצאות בליגה, כאשר הפלייאוף משוחק בשיטה של סדרת משחקים. זאת כנראה השיטה שמבטיחה בצורה הטובה ביותר שהקבוצה הטובה ביותר על פני עונה שלמה אכן תזכה בתואר (לא במאה אחוז כמובן, בכל זאת מדובר בספורט וזה גם חלק מקיסמו).

לעומת זאת מפעל גביע לא מתיימר לסמן מי הקבוצה הטובה ביותר במפעל (עם החריג של ליגת האלופות שהיא מודל מעורב כאשר מתקיים שלב בתים, ועד חצי הגמר כולל משחקים שני משחקים ולא משחק יחיד כמו במפעל גביע רגיל). הוא מעניק לאוהדי הקבוצות הקטנות תקווה לזכייה בתואר, יש לו אפקט דרמטי נהדר וזה לא מקרי שמרבית האירועים הזכורים ביותר בכדורגל התרחשו במשחקים בשיטת גביע (ומספיק להזכיר את נס ברצלונה 1999).

אני מקווה שאני לא טועה, אבל למיטב זכרוני למעט פוטבול, שבו השיטה נגזרת ממגבלות פיזיות שפשוט לא מאפשרות קיום סדרה, אין עוד מפעל ליגה שבו האליפות מוכרעת במשחק אחד.

היעדר התועלת במעבר להכרעת האליפות במשחק אחד, שלא הביא לצמצום הפערים בשום מובן, מחווירה לעומת הנזק שהוא עשה בכך שמנע מאוהדי הכדורסל בישראל את סדרות הפלייאוף המותחות שיכלו להיות לו.

זיכרונות הכדורסל החזקים ביותר שלי מהליגה הישראלית, הם סדרות הפלייאוף החזקות בין מכבי להפועל בשנות ה-90, מכבי תל אביב נגד מכבי רעננה של דרוקר, סדרת הפיצה המפורסמת, המאבקים האלימים בין הפועל תל אביב להפועל ירושלים, וכן הלאה סדרות נהדרות. שיטת הסדרות מעבר לעובדה שהיא משקפת בצורה הכי טובה מי הקבוצה האיכותית יותר, היא גם שיטה שמאפשרת לסיפור להתפתח. קבוצות שחוזרות מפיגור 2-0 לניצחון 3-2 משאירות לאוהדים שלהן זיכרונות היסטוריים. יש הזדמנות לתקן ולשפר, ולאוהדים יש הזדמנות לעקוב אחרי ההתאמות שעושות הקבוצות ממשחק למשחק. זה חלק עצום בחוויית המעקב אחר ענף ספורט, ועסקני הכדורסל שללו אותו מאתנו.

עדי גורדון לוקח גביע. אליפות זה דבר אחד, גביע זה דבר אחר..

 

העונה הנוכחית נותנת הזדמנות לתקן את העוול ולחזור לשיטת הסדרות. כניסת כסף גדול למכבי חיפה והפועל ירושלים, בנייה נכונה בראשון לציון וחולון, תיקון חוקי הזרים וחזרתה של הפועל ת"א למרכז הבמה, ומעל לכל הבלגאן המקצועי במכבי ת"א שעוד נעסוק בו באתר הזה בהרחבה, הביאו לכך שיש היום בליגה פוטנציאל לסדרות כדורסל איכותיות, צמודות ומותחות, גם אלו שיערבו את הצהובים מתל אביב.

ואכן, מנהלת הליגה החליטה לשנות את השיטה (אומנם באופן מסורבל ומוזר כנהוג במקומותינו), והחליטה כדלקמן:

לאחר שני סיבובים של 11 משחקים תחולק הליגה לשני בתים – 4 ישחקו בבית העליון ו-8 בתחתון (למה לא 6 ו-6, רק המנהלת יודעת), לאחר שני סיבובים בבית העליון ו-1 בתחתון, ייערך פלייאוף בהשתתפות 8 קבוצות. סדרות רבע הגמר וחצי הגמר ישוחקו בשיטת הטוב מחמישה משחקים, והגמר יתקיים בסדרה של שני משחקים (בית/חוץ).

להערכתי, השיטה לא רק שתזכה להצלחה, אלא שהגמר ישאיר אותנו בעיקר עם תחושה אחת: למה לכל הרוחות רק שני משחקים בגמר ולא חמישה? למה שבמשחק רבע הגמר שבו באופן טבעי יש פערים גדולים יותר ומתח ועניין קטנים יותר לא ישחקו בשיטת הטוב מ-3 משחקים, ובגמר בשיטת הטוב מ-5 משחקים?

מי ייתן והעונה הזאת תימשך כפי שהתחילה, שנמשיך ליהנות מהתקדמות של שחקנים ישראלים שירעננו את סגל הנבחרת שזקוק לדם חדש נואשות, שהקבוצות הישראליות יצליחו השנה להתקדם במפעלים האירופאים ושהליגה תהיה צמודה ותחרותית, ובעיקר שעסקנים לא יפריעו עם החלטות הזויות ולא ענייניות.

מנחם לס

בעל האתר ועורך ראשי

לפוסט הזה יש 27 תגובות

  1. כמישהו שהוא לא אוהד מכבי (וזה בלשון המעטה), אני מסכים עם הרוב, בהחלט צריך לחזור לסדרות ולו רק כדי לכבד את הליגה הזו קצת יותר.
    מה שכן, לגבי המשפט "מבחינתי הקבוצה היחידה שזכתה באליפות ב-40 השנים האחרונות שאינה מכבי ת"א היא גליל עליון" אני חולק. גליל/גלבוע ומכבי חיפה אולי גנבו תואר, אבל הפועל חולון לקחה אותו בצדק. היא זכתה באליפות הזו לאחר שסיימה במקום הראשון בליגה, ניצחה את מכבי ת"א 3 פעמים באותה עונה ושיחקה כדורסל ברמה אחרת. אני מאמין שגם בסדרה היא הייתה לוקחת אבל זה לא משנה, היא הייתה הקבוצה הטובה יותר בעונה ההיא והרוויחה את האליפות שלה ביושר.

    1. אז לגבי חולון אפשר לטעון הפוך, שחולון הייתה הקבוצה הטובה יותר ואם לא סל דיי פסיכי 2 שניות לסוף מכבי הייתה גונבת לחולון את האליפות.

      1. דור , אני מסכים איתך ב100%
        האמת שאני בדיוק כותב טור על הקבוצה ההיא וכמה שהיה מגיע לה
        סדרה כדי לומר שהיא ללא ספק הקבוצה הכי טובה בליגה של אותה עונה.

    1. לא נראה לי שיש מישהו שלא רוצה לבטל את השריון של מכבי ת"א ביורוליג. הרגשתי היא שאם מכבי ת"א תוותר על השריון, כל שאר הקבוצות יסכימו לסדרות.

  2. שוב, עד שזה יתפוס. לא גליל ובטח לא גליל עליון. גלבוע זכתה באליפות במשחק, גליל עליון זכתה באליפות פייר אנד סקוור בסדרה.
    לקחו לגליל את הקבוצה ועוד מעזים להשתמש בשם שלה כדי שהאנשים מהמרכז לא ישימו לב שזו קבוצה אחרת לגמרי במקום אחר לגמרי, אז בבקשה מכם, אל תקראו לה גליל, זה הכי "הרצחת וגם ירשת".
    תודה בשם האוהדים שעדיין זוכרים את הימים היפים מכפר בלום.

    1. שוב למען הפרופורציה, המרחק בין גן-נר לכפר בלום זהה למרחק בין תל-אביב לחיפה (רק בכבישים יותר גרועים) אם למישהו היה מחשבה שמדובר רק בהעברת לוקיישן של אולם.

  3. אני מצטרף לכולם. חזרת הסדרות היא מבורכת ומתבקשת, ומעבר לכל היא מסמנת חזרה לערכים של "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת". בשיטת הגביע שהייתה בשנים האחרונות קבוצה יכלה להחליף זרים לקראת סיום הליגה וולגנוב אליפות שאין מאחוריה כלום ושום דבר. חולון היא בהחלט מקרה יוצא דופן שאינו מעיד על הכלל, אבל גם היא שהשיגה בצדק אליפות, הראתה שהכל חלול ואין מאחורי הקבוצה גב כלכלי ומקצועי שמאפשר שינוי אמיתי.

    השינוי מתרחש מעצם הבניה והשדרוג של אולמות כרוממה והארנה החדשה בירושלים, וחשיבה ארוכת טווח כפי שבחיפה וירושלים מנסים לבנות.

    תודה לדור, ונקווה לעונה שתסמן שינוי אמיתי ולא רק קוסמטי

  4. אני גם לא מצליח להבין למה עדיין יש את שיטת הפיינל פור ביורוליג,זה גם מוציא מהעוקץ,צריכים גם שם לעשות סדרות ביחוד שסדרות רבע הגמר מוכיחות את עצמם ברוב המקרים כאחלה סדרות

  5. כמובן שאני בעד פלייאוף בכל מצב מלבד פוטבול, אבל אני מעדיף לא להתערב מדי עם הליגה הישראלית הלא מוכרת לי, אבל העיקר שיש עניין באתר, ואני בטוח שקהל הגולשים המשתתפים בתגובות יגדל עם גדילת תשומת הלב שאנחנו נותנים לליגה הישראלית!
    בכל מקרה, פוסט שכתוב מצויין.

  6. ככמובן שאני בעד פלייאוף בכל מצב מלבד פוטבול, אבל אני מעדיף לא להתערב מדי עם הליגה הישראלית הלא מוכרת לי, אבל העיקר שיש עניין באתר, ואני בטוח שקהל הגולשים המשתתפים בתגובות יגדל עם גדילת תשומת הלב שאנחנו נותנים לליגה הישראלית!
    בכל מקרה, פוסט שכתוב מצויין.

  7. הייתי שמחה לשמוע את דעתכם:
    1. מי היום הבוס האמיתי הקובע במכבי, שמעון מזרחי או פדרמן?
    2. שמעתי ויכוח שדויד בלאט לא נישאל בכלל על איזה שחקנים להביא. היכול להיות דבר שכזה?

    1. 1. שמעון מזרחי הוא כמו שמעון פרס – נמצא שם רק בשביל הכבוד..

      2. כמו שמכבי נראית, עושה רושם שכן ומה גם שדיויד נראה כבוי וחסר

      עניין כבר הרבה זמן, אולי בגלל זה.

    2. מי שקובע זה פדרמן הצעיר ורקאנטי הצעיר לשמעון מזרחי כבר אין סמכות במכבי וכן יש ויכוח גדול בין החברה הצעירים לבלאט הם חושבים שהם יודעים ומבינים כדורסל יותר טוב מכולם ובגלל זה מכבי נראת כך בשנים האחרונות

  8. דרך אגב, מה שלא ברור לי, זה למה לא מצליחים להשיג לליגה הישראלית שני מקומות ביורוליג. שיהיה מכבי ועוד אחת, או שתי העולות לגמר הליגה.
    ושיעשו סדרה של 3 או 5 לגבי הכרעת האליפות, שזה חשוב ויש בזה יוקרה, אבל אין שום סיבה שלא שתי הקבוצות הבכירות ישחקו ביורוליג.
    מישהו יודע למה זה לא קורה?

    1. זה לא שלא מצליחים לארגן כרטיס נוסף הקבוצות פשוט מוותרות היחידה שניסתה חוץ ממכבי הייתה גלבוע(לא גליל שאפלטון לא יתעצבן) אחרי שזכתה באליפות והיא עפה במוקדמות לירושלים יש בעיה של אולם שאמורה להיפתר שנה הבאה קבוצות בשביל להשתתף ביורוליג חייבות אולם נדמה לי של 5000 ותקציב מינימום שהוא הרבה מעבר לתקציב של הקבוצות בארץ

  9. אהבתי את המאמר ואת התגובות אליו , אבל למה לנו לא לשאול שאלות יותר מהותיות על הכדורסל הישראלי , המחזור הראשון של הליגה היה מהנה לצפייה ומלא בכדורסל טוב והפתעות אבל צריך להודות שבכמה שנים האחרונות הרבה אוהדים קבועים לליגה הזאת , אז תסלחו אבל סדרת פליאוף בגמר או לא סדרה לא זה מה שירים או יוריד את הכדורסל הישאלי .
    האם אני טועה?
    אולי אפשר לחשוב על דברים אחרים בליגה שהם הזויים במקצת ה"חוק הרוסי" ועוד חוק שנכנס שחייבים להחתים בקבוצה 3 שחקנים ישראלים מתחת לגיל 26 (אל תיתפסו אותי במילה לגבי דקויות החוק הזה) והדבר הכי הזוי שמישהו יודע מי מנהל את הכדורסל הישראלי ומבלי להיכנס לאנשים , זה המנהלת? או זה האיגוד? בקיצור לדעתי בשאלות אלו ודומת נמצא הפתרון.
    שתיהיה לנו ליגה טובה ומוצלחת.

    1. החוקים שציינת הזויים, ויש בעיה בניהול. אני חושב שמנהלת הליגה עושה עבודה טובה יחסית, ורוב החוקים הם תולדה של השביתה שהייתה במהלך העונה. יש להם הרבה עבודה, אבל הם בינתיים בסדר.

      האיגוד יכול להשתפר בצורה משמעותית, כי הוא האחראי על הנבחרות, שבמצב חלש מאוד, בלשון המעטה. יש הרבה פתרונות אפשריים, ויש אפשרות שחלק מהם יעלו במאמרים הקרובים.

  10. תיקון למשפט הרביעי שכתבתי : מלא אוהדים קבועים של הליגה הזאת נטשו את אהדתם ואת הסימפתיה לכדורסל הישראלי .

  11. החוק הרוסי הוא גרוע!
    צריך להוריד את מספר הזרים בכל קבוצה. שיתחילו עם מקסימום 4 זרים בקבוצה (בלי השטויות של כל משחק רושמים 4 וחלק לא משחקים).
    זה כנראה יפגע במכבי ובטווח הקרוב גם באיכות של המשחקים אבל בטווח הרחוק זה ישפר את השחקנים הישראלים.

  12. שטויות במיץ אוכמניות….אתם באמת מתגעגעים לסדרות משמימות בהן מכבי מנצחת שנה אחרי שנה?????????????????????
    זה הרג הכדורסל ולא מעניין, הייתי בגמר של שבו מכבי חיפה זכתה באליפות וזה היה כל כך כיף ומרגש והביא את הכדורסל לחיפה, מקום שהוא לא היה בו 30 שנה. אתם רוצים סדרות? אז שיגבילו את התקציב של מכבי ת"א ושהוא לא יהיה פי 10 מהקבוצה עם התקציב הכי גדול אחריה. הייתם רואים את ה-NBA אם הלייקרס היו מנצחים שנה אחרי שנה.
    נ. ב
    אם מכבי חיפה, חולון וגליל זכו בגביע אז מכבי ת"א גם זכתה בגביע בשנים האחרונות. זה פשוט ציני להגיד את זה כאילו מכבי ת"א לא יכולה להפסיד אליפות גם כשהיא מפסידה וזה כל הסיפור של הכדורסל הישראלי. בנוסף אגב הייתי מעיף לכל הרוחות כמעט את כל הזרים ומשחק רק עם שני זרים ושהיורוליג של מכבי ילך…

  13. עוד תגובה כי קראתי את התגובות ואני נדהם כמה אתם לא מבינים עניין….מכבי הפסידו אליפות אחת ב-40 שנה בשיטת הסדרות אתם באמת באמת באמת רוצים לחזור לסדרות????? אני נזכר כמה זה היה משעמם לראות כל השנים את מכבי גוזרת את הרשתות של הסלים שוב ושוב ושוב ושוב… מכבי ת"א זאת קבוצה שהשתמשה בכל האמצעים שעמדו לרשותה כדי לזכות בכל עונה באליפות בסופו של דבר למרות שהם זכו ביורוליג אחת ל-30 שנה הם עשו יותר רע לכדורסל הישראלי מאשר טוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט