פטריק הקדוש / עידו יצחקי

ימים קשים עוברים על העולם כולו, שנמצא אולי במשבר הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה. המומחים כבר דיברו על מיתון של המשק וטלטלה עצומה שייקח מס׳ שנים להתאושש ממנה. במגזיני הספורט השונים כבר יצאו הכותרות המפוצצות שקבעו את מותן של העסקאות המנופחות במאות מיליוני דולרים: ׳בימי קורונה, אף קבוצת כדורגל לא תשלם על שחקן 200 מיליון אירו׳ סיפרו לנו שם. ואנחנו, האזרחים התמימים, קראנו בשקיקה כל מילה, הפנמנו את המציאות החדשה והבלתי נסבלת שככל הנראה ניאלץ להתרגל אליה בתקופה הקרובה והאמנו למה שמספרים בחדשות. בכל זאת, נגיף עולמי משתולל, מלאך המוות מתהלך ברחובות ארה״ב ולא בוחל באמצעים בזמן שמשפחות חרדות על עתידן הכלכלי הלא ברור. אולם, חיים בתוכנו כמה יחידי סגולה. עליהם חוקי הקורונה לא חלים. כשתפגשו בהם, וודאי תגלו יכולות על-טבעיות מהזן הנדיר ביותר. אחד כזה הוא פטריק מהומס, שחתם אמש על חוזה הספורט הגבוה בהיסטוריה בשווי של 503 מיליון דולר ל10 שנים, בעסקה שהיא הכי אנטי-קורונה שיכולה להיות.

מהשנייה הראשונה שנכנס להרכב הפותח של קנזס סיטי היה ברור שמהומס וחוקי הטבע הם לא חברים טובים. כלומר, אף בן אנוש לא נותן עונת רוקי של 50 טאצ׳דאונים לצד 5,000 יארדים. למעשה רק שני שחקנים בהיסטוריה של הליגה (פייטון מאנינג וטום בריידי) חצו את רף החמישים מסירות לט״ד לפניו. ההבדל הוא שהם עשו זאת בשיא הקריירה ולאחר שחצו את גיל 30. מהומס סיים את אותה עונה בעודו בן 22 בלבד, והמחשבה על כך שהכוכב החדש והבלתי מעורער של הליגה עוד יוכל להתפתח ולהיות אפילו טוב יותר מכפי שהוא כיום היא בהחלט מפחידה. אם בעונתו הראשונה בליגה מהומס סבל מהגנה חלשה שגרמה להפסד בגמר החטיבה, אזי בעונתו השנייה בליגה הוא כבר תרגם את היכולת לגביע הלומברדי היוקרתי ושבר בצורת בת יובל שנים עבור הצ׳יפס. כשאתה חייזר בעולם של בני אדם, כנראה שהכל אפשרי.

Biggest contracts in NFL history: Patrick Mahomes tops list with ...
חיוך של חצי מיליארד דולר בבנק.

אם קיים בעולם שחקן פוטבול צעיר ששווה לצאת בשבילו מכל מסגרת מחייבת שהרגילו אותנו עשרות שנים המאמנים, המנג׳רים ועסקנים שמנהלים את הNFL הוא פטריק מהומס. בענף בו תוחלת החיים הממוצעת של שחקן היא 3.5 שנים בליגה המקצוענית כדאי לבחון בקפידה כל חוזה שניתן לטווח ארוך. בספורט שבו רצועות בברכיים נקרעות בקצב של מערכות בחירות בישראל, עם כשני זעזועי מוח כמעט בכל משחק – השחקן הפוטבול הבינוני יוצא לגמלאות באיזור גיל 27. קבוצות לעולם יעדיפו לתת חוזים קצרים לשחקני פוטבול ממוצעים כדי לא להיות כבולים אליהם במקרה של פציעות או ירידה ביכולת. תחלופה תדירה ביותר של החומר האנושי בליגה, היא הלחם והחמאה של ערך השיוויון הבא לידי ביטוי בצורה כ"כ מוחשית בNFL. ישנם כמה עשרות שחקנים – המובחרים שבמובחרים, האליטה של כל עמדה ועמדה במגרש, כאלו שכאוהד אתה רק חולם שיישחקו אצלך בקבוצה שעבורם הקבוצות מוכנות להתגמש. הן מבטיחות להם חוזה של 4 שנים. הטובים יותר ייזכו אולי ל5 שנות ביטחון כלכלי. ואם הקבוצה ממש אבל ממש סומכת על אותו שחקן אז חוזה ל6 שנים זה די והותר. הרי מי יודע מה תהיה היכולת של השחקן בעוד שנה-שנתיים? למה להגביל את תקרת השכר עבור שחקן מסויים, שככל הנראה לא יהיה שווה את אותו הסכום בעוד כמה שנים? וודאי כשהסיכון כרוך בכמה עשרות מיליונים שיכולים להיזרק לפח על ידי תנועה אחת לא טובה של הברך…

ויש את פטריק מהומס. שעליו כזכור, חוקי הטבע לא פועלים. כשהם מנסים לפעול עליו, למהומס יש תגובה אחת בלבד בגוף – התנגדות. הלילה, קנזס סיטי לקחה את ההימור הכי כבד של פרנצ׳ייז בתולדות הספורט האמריקאי והעניקה לו חוזה שיכול לטפס ללמעלה מחצי מיליארד דולר (!!) למשך 10 שנים בימים בהם כלל לא ברור האם העונה הקרובה תיפתח. מהומס קושר את עתידו עם הצ׳יפס עד לסוף שנת 2032, שכן נותרו לו בחוזה רוקי עוד שנתיים נוספות. התרגלנו לראות חוזים הזויים שכאלה בענף הלאומי של אמריקה – הבייסבול, ספורט שהוא כמעט נטול פציעות והעסקה כרוכה בסיכון נמוך משמעותית. מהומס משנה כעת את חוקי המשחק, ואולי גם את פני הענף כולו עם תקדים חסר תקנה שטרם נראה כמוהו ב100 שנות פוטבול. כעת הסופרסטארים הגדולים בליגה יינסו גם הם ללכת בדרכו ולנסות לקבל חוזים ארוכי טווח, ואילו הקבוצה תסרב – השחקנים ישתמשו בנשק יום הדין, כפי שאנו רואים כבר יותר מדי פעמים: שביתה. מהומס רואה את כל החלקים מסודרים יפה על הלוח, ורגע לפני שמישהו מהיושבים בשולחן מעז להטיל את קוביות המשחק הוא הופך את השולחן על פיו. 'רק אני קובע פה' – הוא וודאי מסנן בעקיצה עם החיוך האופייני שלו לשאר המשתתפים.

Angels' Mike Trout talks about the MVP, injuries and hope for the ...
מייק טראוט. כוכב הבייסבול שהודח הלילה מהתואר 'בעל החוזה הגבוה בהיסטוריית הספורט'.

מובן שאם יש שחקן אחד בליגה שהיה עשוי להיות ראוי לחוזה שכזה הוא מהומס בן ה24, כשבאמתחתו תואר MVP, אליפות ושבירת קללת המאדן ההיסטורית של EA Sports. אך האם יש שחקן פוטבול, טוב ככל שיהיה, שבאמת שווה חצי מיליארד דולר? קווטרבק חשוף לפציעות רבות (רק בעונה האחרונה מהומס הפסיד מס׳ משחקים בשל פציעה) והסיכוי שהוא ייפצע בכתף או בברך פציעה שתשפיע על המשך הקריירה שלו הוא בסבירות הגיונית לחלוטין. חשוב לציין כמובן את המעטפת האדירה שסביבו, אנדי ריד – אחד המאמנים הטובים בליגה, הטייטאנד אולי הכי טוב כיום בליגה וחוליית תופסים מהירה וקטלנית שמתאימה כמו כפפה ליד לסט היכולות האימתני של הקווטרבק. מי יודע מה יקרה אם תוך שנה-שנתיים הצוות סביבו יתחלף? האם הוא ימשיך לנפק את אותם מספרים היסטוריים?
שאלה נוספת היא כמה יהיה שווה החוזה בעוד כמה שנים בליגה? אנו עדים למספרים שרק הולכים וגדלים מדי שנה, וייתכן שלאחר כמה שנים מהומס יירד בטבלת המשתכרים בשל החוזה העתיק עליו חתם.

מאידך, אם הכל יילך כמתוכנן, קנזס סיטי ביצעה את עסקת חייה ותשלוט בליגה לפחות בעשור הקרוב, כשהם כבר בעיצומו של מבוא לשושלת היסטורית. על אף ששיחק רק שתי עונות כקווטרבק פותח, את מה שיש למהומס בידיים אי אפשר לקחת. הבנת המשחק הגבוהה, יכולת אלתור נהדרת, עבודת רגליים פנטסטית וזרוע מטורפת שבאו לידי ביטוי בשנתיים בהן שיחק גרמו לכולם להאמין שהוא האיש לשבור בשבילו את השוק. מהומס מצדו יכול לחייך מאוזן לאוזן, כשהוא חותם על 477 מיליון דולר מובטחים, שעתידים לטפס ל503, בתקווה שהכל יילך כשורה. העסקה הזו פותחת פתח לשחקנים נוספים שיירצו להיות מבוטחים כלכלית גם במקרה של פציעה, וענף הפוטבול ככל הנראה יהיה חייב המון למהומס בעתיד, שהיה החלוץ לבצע ׳חוזה בייסבול׳ בימי קורונה בNFL.

Chiefs, Patrick Mahomes agree on 10-year contract extension worth ...
משנה לחלוטין את כללי המשחק.

על אף ההפתעה העצומה לנוכח פרטי החוזה, שהפכו אותו מהר מאוד לגבוה בהיסטוריית הספורט העולמי אני סבור כי שני הצדדים יצאו כאן מורווחים. מעבר לכך שהצ׳יפס הבטיחו אצלם את -אולי- הקווטרבק הכי גדול ששיחק את המשחק, ייתכן ובעוד כמה שנים המחיר שלו יהפוך למחיר מציאה, שכן השכר לקווטרבקים קופץ בקצב מסחרר מדי שנה ושנה. 50 מיליון דולר לעונה עבור קווטרבק פותח עשויים להראות מגוחכים כשהמשכורות ימשיכו לטפס. ראו את מקרה סקוטי פיפן בשיקאגו, שחתם על חוזה ל7 שנים כאחד המרוויחים הגדולים בליגה, ובסיומו דורג במקום ה122 בטבלת המשתכרים. בזמן שהאינפלצייה בליגה חוגגת, הצ'יפס מבטיחים לעצמם את מהומס עם חוזה טוב מאוד כנגד תקרת השכר, ובטח ביחס לעלייה הצפויה בשנים הבאות. ומבחינת מהומס? הוא כבר יכול לפטר את הסוכן שלו שהפך ללא רלוונטי עבורו. עם חוזה אדיר, סגל של קבוצה אלופה, הגנה כלכלית הרמטית מפני פציעות ותואר יקיר מדינת מיזורי קשה לראות איך הוא מפסיד מכל הסיפור. אז נכון, הסיכוים של מהומס לשמור על רמת פוטבול כל-כך גבוהה הם אפסיים, והסיכוי לפציעה קשה חי וקיים. אך כל זמן שהסיוטים האלו לא מתממשים מהומס נותר בגדר על-טבעי והוא יכול להמשיך לחיות את החלום, כשהוא נושא בתוכו את הנוגדן שמתכחש לכל מה שאמור לקרות באמת. ובתכלס, האנשים הבטוחים ביותר על הפלאנטה, שוודאי ישרדו עד 2032 הם אלו העל-טבעיים. האנשים עם הנוגדנים.

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 39 תגובות

  1. חוזה חסר תקדים ומהומס ללא ספק שחקן ענק.
    .
    יחד עם זה, לא בטוח שזה חוזה טוב לקבוצה.
    אני לא מכיר על בוריה את תקרת המס של ה NFL ולא מכיר את מנגנוני העדכון שלה אבל בתקרה הנוכחית, לחוזה הזה יש פוטנציאל להפיל את הצ'יפס שלא יוכלו לממן סגל מסייע ברמה מספיקה. כבר ראינו איך נראים קווטרבקים טובים בלי OL שישמור עליהם ובלי תופסים מוכשרים למסור להם. כשיגמרו החוזים של קלסי והיל, לא ברור את מי יוכלו הצ'יפס לגייס עם מה שנשאר להם מתחת לקאפ.
    זה לא מקרה שלמעט הפטריוטס שהם סוג של יוניקורן, בכל אחת מהקבוצות שהצליחו בשנים האחרונות, לפחות כוכב אחד היה על חוזה רוקי.

    1. האמת היא שככל שעובר הזמן תקרת השכר מקפצת עוד ועוד, וכך מהומס ייטול אחוז נמוך יותר מן התקרה עוד מס׳ שנים. אם הבנתי את איך שהחוזה בנוי, מדובר גם על הרבה כסף שהוא יקבל במזומן מה שנקרא ולא ייחשב תחת הקאפ. בשנה הראשונה לסיום חוזה הרוקי שלו יהיה לקנזס קשה מאוד לבנות סגל…

        1. מתנצל, טעות שלי, כנראה הוטעיתי ממקור לא נכון. הכוונה הייתה שהכסף לא נחשב בקאפ של הקבוצה לאורך שנים, אלא הוא רק מתגלגל משנה לשנה בתאריך חתימה מסויים, בו מחליטה הקבוצה האם מהומס חלק מהסגל או לא – ואז הוא יהיה זכאי לאותו כסף בכל שנה. בכל מקרה, חוזה נוח מאוד לקנזס

            1. נוח יחסית אם הקבוצה תרצה לחתוך אותו מאיזה סיבה מסויימת לאחר כמה שנים, מבלי שהוא יישחוט לה את הקאפ בשנים בהן הוא לא שם

            2. אז זה מה שאמרתי בהתחלה על זה שהחוזה הזה לא באמת ל-10 שנים. וזה כנראה לא יהיה נוח כי שנתיים קדימה הוא עדיין ישב להם על הקאפ.

      1. ב-2001 ברט פארב חתם על חוזה של 11.25 מיליון לשנה שהיוו 18.75% מתקרת השכר. בחמש השנים הראשונות בחוזה של מהומס הוא ירוויח בממוצע 37.5 מיליון שהם 18.75% מתקרת השכר.
        למספרים עצמם אין יותר משמעות, רק לאחוז מהתקרה, וככה גם הסוכנים מתייחסים לזה (ראינו את זה גם בחוזים של חליל מאק ושל ארון רוג'רס לפני שנתיים).

  2. אובר אופטמיות על שחקן סופר מוכשר. אם יש ליגה שקשהלשמור בה על המשכיות זאת ה-NFL, שעם תקרת השכר הקשיחה שלה גורמת לזה להיות כמעט בלתי אפשרי.
    אלא אם כן, כפי שתומר רשם, אתה הפטריוטס, שם ביליצ'ק מכין לימונדה מכל פרי שהוא מצליח לאסוף.

      1. יש לו כרגע סביבו קבוצה מוכשרת, אבל מתישהו כוחות השוק יעשו את שלהם והשחקנים יהיו שווים יותר (ואף הרבה) בגלל ההצלחה ואז יהיה קשה לשמור אותם.
        ב-NFL הצלחה משמעותה פירוק הקבוצה, השאלה אם הצ'יפס מסוגלים לעשות פטריוטס (או ספרס בהקבלה ל-NBA) ששנה אחר שנה בונים קבוצה מנצחת וטובה.
        יש להם את החלק הכי חשוב, שזה QB עלית, הטוב במשחק כיום, שהוא בכלל צעיר ושנות השיא עוד לפניו (רק לחשוב כמה טוב הוא עוד יהיה…), ככה שיש להם עשור להינות ממנו.
        אבל גם הקולטס קיבלו QB של פעם בדור, ואם אני זוכר נכון יצא מזה רק אליפות אחת.
        ה-NFL היא פשוט ליגה שקשה לחזות בה דברים (אלא אם כן אתה הפטריוטס… שוב…)

        1. מנהלי הליגה פועלים במאה הנוכחית לפני חוק "ששת השחקנים" שאומר שיש שישה שחקנים ששווים חוזה גבוה והיתר יהיו על חוזים נוחים. החוזה של מהומס לא יפריע להם להחתים את הכוכבים שלהם על חוזים גדולים, אבל כן יאלץ אותם להחליט אם הם מעדיפים את טייריק היל או את מקול הארדמן (החוק קובע שרק שחקן אחד בכל עמדה יקבל את השכר הגבוה), אבל זאת החלטה שהם יצטרכו לקבל יותר מאוחר.

  3. צריך להסתכל על החוזים האלה בעינים מפוכחות.
    האורך הוא לרוב חסר משמעות כי החוזים לא מגיעים למיצוי. להיפך האורך הוא ביטוח לקבוצה יותר מלשחקן.
    מבחינת הסכוםן מהובטח אז מהומס מקבל 140 מיליון אפילו אם לא ישחק דקה אחת של פוטבול וזה ללא ספק תקדימי.
    מה שעוד מעניין הוא צורת ההתקשרות בין שני הצדדים שמכריחה את הצ'יפס כל פעם להתחייב למהומס לעוד שנה נוספת מעבר לשנה שהוא משחק. אני חושב שאפשר לסמן מהבחינה הזו את 2026 כשנה שבה החוזה הזה יפסיק להיות רלבנטי וילבש צורה אחרת בהתאם ליכולתו של מהומס והצלחת הקבוצה.

    1. בין אם החוזה יממומש או לא (ברור שלא יגיע לקיצו כפי שנחתם הלילה), הביטחון של קבוצה בשחקן עם כל-כך הרבה כסף מובטח גם אם יסיים מחר את הקריירה בתאונת דרכים שתעשה אותו חס וללילה נכה, היא חסרת תקדים בכל ענף ספורט באשר הוא. שחקנים נוספים משאר הענפים ייצפו ליחס דומה, ולי נראה שזה לבטח לא החוזה הארוך-טווח האחרון שנראה בזמן הקרוב

      1. בוא, גם וונץ וגוף קיבלו מעל 100 מובטחים. כן זה "חסר תקדים" אבל לא באופן שאנחו חושבים על משהו שהוא חריג בצורה יוצאת דופן.

  4. כאן אני שואל שאלה שאין לי מושג מה היא כי פוטבול ואני לא חברים טובים אז אני לא יודע מה לשאול כדי להתעניין בשלומו, אולי מה שלום אישתו אבל אז אגלה שההם נפרדו כבר לפני איזה עשור והשאלה נתפסת כלא מתחשבת ורק גורם לשקט שבינינו להיות רועם יותר, אבל השאלה היא בעצם תירוץ להדגיש את מורת הרוח מהשם צ'יפס שניתן להם בגלל רד פייס תוך כדי Cultural appropriation וכסף על חשבון האנשים שהחברה האמריקאית הכי דוחה אותם לקצה (אחרי שדי עשו בהם רצח עם), ואולי כן ואולי לא אבחר דווקא לקרוא לקבוצה של קנזס סיטי – קייקס כדי לראות אם יש תגובה, אבל לא בטוח שזה יתאים לטון של התגובה. ואם יהיה זמן אדחוק עוד משהו על היררכיות מספריות אבל כנראה שלא אדע איך לנסח את זה כמו שצריך אז אשים בצד.
    אז… 140 מיליון מובטחים? כמה הכי הרבה שהיה מובטח עד עכשיו בפוטבול?

          1. אז למה ההתלהבות הרבה, ולא רק פה?
            (חייב גם לדחוף איפשהו שבקשר לאותם "יחידי סגולה" שהקורונה לא משפיעה עליהם לא הייתי בהכרח אומר, בהמעטה קלילה, שהמשותף להם הוא יכולות על טבעיות)

            1. כי זה עדיין החוזה הגבוה ביותר שנחתם אי פעם בספורט המקצועני בארה"ב ועדיין מדובר בשחקן עם משחק ממגנט ויכולות להפוך לאחד הגדולים ביתר בהיסטוריה.

            2. סכום מובטח הכי גבוה בהיסטוריה בפער די משמעותי, חוזה עם מספרים מנופחים שיוכל להגיע לכדי מספרים דומים בסיטואציה סבירה (איזור ה430) והתחייבות של קנזס ל10 שנים שהיא חסרת תקדים בפוטבול. גם אם יש להם נקודות יציאה די נוחות ביחס לחוזים אחרים שנחתמים בפוטבול, עדיין קנזס יהיו מחוייבים לשלם לו במשך עשור, אפילו במקרה בו הוא נחלש משמעותית או סובל מפציעות כרוניות, עם שכר בסיס שרק הולך ומטפס…

            3. הצ'יפס לא מחויבים לו לעשור. הם רוצים להיות מחויבים לו לעשור (ועוד קצת). כרגע מעבר ל-2024 הם לא חייבים לו סנט.

            4. עידו – כן, אבל בהתחשב במגמה הכספית של הענף, זה לא היה צפוי שיגיע? כאילו, אני מבין את הסנטימנט, רק מנסה להבין את המשמעות של החוזה.
              עידו – חוזה מובטח זה מעולה, אבל אפילו לא חצי מהסכום מובטח פה (מראה רק כמה חשוב ארגון עובדים חזק). ומה שעידו, זה לא באמת עשר שנים.

            5. זה היה צפוי אבל לא בקפיצה כזו.

            6. הבנתי, תודה.

      1. מודה, המקרה הזה פחות מפורסם עבורי מהקבוצה של וושינגטון, והמידע שיש לי יותר מוגבל, אז ייתכן. אבל כן ראיתי כמות נכבדה של מחאות.

  5. אני יודע גם שחצי מיליארד זה מספר יפה אבל בואו נהיה ריאלים – כדי להגיע לשם מהומס יצטרך להגיע ל-10 סופרבולים ברציפות ולקחת 10 MVP ברצף….

  6. אני לא ממש מבין את ההתלהבות, הוא התחייב ל10 שנים (!!) שיתחילו רק עוד שנתיים בשביל 140 מיליון מובטחים.
    בתסריט האופטימי, שהוא ימשיך לשחק את כל החוזה, הוא יהיה underpaid לא מעט שנים (ספקולציות סבירות, לפי 45 מיליון לעונה) והוא מאבד כל lavage על המועדון (שיקצה לא היה מאשר..).
    בתסריט הפסימי – נפצע\נחתך, הוא מקבל 140 מיליון.

    מט ראיין חתם ב2018 על חוזה ל5 שנים 30 לעונה (150 בטוטאל) עם 94.5 מובטחים (63%).
    בחוזה ל5 שנים מהומס היה מקבל היום 45 מיליון לעונה (225 בטוטאל) עם 140 מובטחים (62%).

    יש יתרון מסוים בחוזה ארוך טווח שהקבוצה יכולה לחלק את התשלומים בצורה יותר אופטימלית וככה למצות את החלון ע"י שימור שחקנים.
    אבל אם זה ככה, הסיכון/הפסד פוטנציאלי היה צריך לחול על שני הצדדים = יותר כסף מובטח.

    1. זה מגיע בצורה מעניינת – הצ'יפס מתחייבים כל פעם שנתיים קדימה (ואז שנה קדימה בשנים המאוחרות).
      רוב הסיכויים שהחוזה יעבור ריסטראקצ'ר באמצע.

  7. מצדיק כל שקל מהחוזה
    מאז לברון ג'יימס לא היה פרודג'י כזה בשום ענף ספורט.
    שילוב של חכמה,גנים,אתלטיות,יכולת ווינריות.

    הבעיה היחידה בNFL היא ששום דבר לא מבטיח שמהומס ישאר בריא לאורך זמן.

  8. עידו (יצחקי), אנא לא לכתוב בעתיד "הבייסבול, ספורט שהוא כמעט נטול פציעות"…(תשאל כל פיצ'ר שזרק 4-5 שנים…), ולא רק פיצ'רים. הפציעות רק שונות ברובן.
    ותודה גדולה על הפוסט

    1. אמנם אינני מבין גדול בבייסבול, אך מהמעט שאני מכיר ישנן הרבה פחות פציעות מפוטבול. וודאי בחומרתן של אותן פציעות. לא סתם יש בבייסבול לא מעט חוזים ארוכי טווח (מעל 8 שנים)…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט