האם בעלי הקבוצות בארץ יכניסו את היד עמוק לכיס? / אלכס רבינו

מ.ל: אלכס רבינו הפך לתורם קבוע וחשוב מאד לאתר

מאת אלכס רבינו

מגפת הקורונה סגרה כמעט כליל את רוב פעילויות הספורט התחרותי. כאשר חזרו הספורטאים להתחרות הם גילו שזה הולך לקרות בזמן הקרוב ללא קהל. אין קהל הווה אומר אין הכנסות לקבוצות ממכירת כרטיסי כניסה למשחקים (וגם לתחרויות ספורט אינדיבידואלי כמו טניס, ג'ודו, קרטה ועוד). אך בעוד שבחו"ל עיקר הכסף מגיע ממכירת זכויות שידור ומכירת פרטי לבוש עם הסמלים התואמים, בישראל הכסף המגיע ממכירות הכרטיסים הוא גורם משמעותי בבניית התקציב של כול קבוצת ספורט. אל אלה יש להוסיף כסף המגיע ממועצת ההימורים, תמיכת מרכזי הספורט ותמיכה של רשויות מקומיות.

אין בכוונתי להתייחס למקורות הכספיים של הספורט בחו"ל. אך כאן בישראל אנו חיים בבלוף מתמשך אם לא אחיזת עיניים בכול הנוגע למקורות המימון של הספורט הישראלי.

בשני ענפי הספורט העיקריים בארץ כדורגל וכדורסל יש מעט מאוד קבוצות שיש להן הכנסה משמעותית ממכירת כרטיסי כניסה. בכדורגל אלה מכבי תל אביב, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל תל אביב. בכדורסל אלה שוב מכבי והפועל תל אביב, הפועל ירושלים והפועל חולון. כול יתר הקבוצות לא מצליחות להביא יותר מ 1,000 – 1,500 צופים למשחק (בשני ענפי הספורט). נוסיף על כך את הוצאות השיטור וההבטחה הגבוהות, דמי השימוש במתקן וכמות כרטיסים נכבדת המחולקת חינם, ספק אם קבוצות אלה מאזנות את ההוצאות מול ההכנסות בכול משחק. נוסיף לכך שבכדורגל, כמעט מחצית הקבוצות משחקות ללא מגרש ביתי. רעננה, כפר סבא וחדרה משחקות בנתניה, נס ציונה בפתח תקווה ולאחרונה באר שבע באשדוד.

כול זה מביא אותנו לבעלי הקבוצות העשירים שעד היום הכניסו את היד עמוק לכיס והביאו כסף מהבית. אך האם היה זה מכיסם הפרטי? לא בטוח. רבים מהכספים באים מתקציבי פרסום של עסקים בבעלותם או שהם מייצגים. הכוונה גם לפרסום בשלטים מסביב למגרש וגם על גבי חולצות השחקנים. אני לא מקנא בבעל קבוצה שצריך להכין תקציב לעונה הבאה ואין לו מושג אם הוא יכול לבנות על הכנסות ממכירת כרטיסי כניסה או לא. עסקים רבים נפגעו ממגפת הקורונה. האם עסקים אלה ימשיכו לתרום לתקציבי הקבוצות?

אלונה ברקת. כמה כסף היא כבר יכולה להשקיע בהפועל באר-שבע? והיא רוצה בכלל?

ברשותכם אביא דוגמה מהקבוצה שאני אוהד מכבי חיפה בכדורגל.

תקציב מכבי חיפה כדורגל (תלוי לאיזה מקור מתייחסים) עמד השנה על כ 75 מיליון שקל. מתוכם 30 מיליון שקל באו ממכירות כרטיסי כניסה ומינויים, 15 מיליון ממועצת ההימורים ומרכזי הספורט והיתרה באה מכיסו של בעלי הקבוצה יעקב שחר. האומנם? חלק נכבד מכספי שחר באו למעשה מתקציבי הפרסום של המותגים אותם הוא מייצג בארץ כהונדה, וולבו והרץ. שמעתי השבוע דיון ברדיו בו התווכחו המשתתפים על אותם 30 מיליון שקל שאמורים לבוא ממכירת כרטיסים. כולם היו תמימי דעות שהכסף החסר יבוא מיעקב שחר. אני בכלל לא בטוח והנה הסיבות:

שחר מייצג או שותף בישראל של המותגים הבאים:

הונדה וולבו – מאז תחילת 2020 ירדו מכירות רכב חדש בארץ ב כ 30%. אין ספק שזה פוגע בהכנסותיו של שחר ובתקציבים המוקצים לפרסום.

הרץ השכרת רכב – פשטה את הרגל ונמצאת בכינוס נכסים בארה"ב (צ'פטר 11). ברור שזה יפגע בהכנסות שהיו לו ממותג זה.

חברת האוטובוסים "קווים" – הייתה מושבתת כמעט כליל כ 3 חודשים וחזרה לפעול באופן חלקי. גובה הסובסידיה והפיצוי הממשלתי עדיין לא ברור. שחר שותף ב 50% מהבעלות בחברה.

עכשיו יש לי שאלה לקוראי HOOPS: האם ניראה לכם שיעקב שחר יוציא מאות עובדים לחל"ת ויפטר עובדים ובאותו זמן יגדיל או אפילו יכפיל את ההקצבה שלו למכבי חיפה?

מ.ל:יואב כץ. בזמני בילדים של הפועל חיפה כדורסל. שנים אחרי הפטור פורוורד שלהם כשחמו היה הסנטר

לקראת סוף העונה ראינו התפכחות של בעלי הקבוצות. אלונה ברקת (הפועל באר שבע) ואייל סגל (מכבי נתניה) כבר הודיעו שלא ימשיכו. יש עוד הרבה בדרך. שני בעלי קבוצות בפלייאוף העליון עשו את הונם מעסקי נדל"ן בחו"ל. מיץ' גולדהר (מכבי ת"א) ויואב כץ (הפועל חיפה). הראשונים להיפגע בעידן הקורונה בארה"ב וקנדה היו עסקי הנדל"ן. לאור עובדה זאת האם ניראה לכם שהם יגדילו את תרומתם לקבוצה בבעלותם? האם ניראה לכם שעסקי הצעצועים של ג'ף רוזן (מכבי חיפה כדורסל) לא נפגעו בעידן הקורונה?

כול האמור לעיל הן רק השערות של כותב שורות אלה. אינני יודע מה יקרה בחו"ל אבל לדעתי תהיה בארץ התפכחות בכול הנוגע לבניית תקציבים של קבוצות ספורט. הרבה קבוצות והרבה ספורטאים יחזרו לגודל טבעי וישתכרו את מה שמגיע להם בהתאם להכנסות של בעלי הקבוצות. כול עוד אין הכנסות ממכירת כרטיסי כניסה, אין שום סיבה ששחקנים ישתכרו משכורות ענק. אחרי הכול מתי הייתה לנו בפעם האחרונה קבוצה בליגת האלופות שלא לדבר על השתתפות במונדיאל או אליפות אירופה?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה על הטור
    מאד הגיוני, מסכים
    הכדורגל ובטח הכדורסל בארץ היו בשיא בשנות ה 50-60 ואולי 70-80 מבחינת פופולריות. הליגה בכדורסל מתה כבר לפחות 20-25 שנה. בכדורגל זה הנשמה מלאכותית.
    בארץ צריך להשקיע בענפים אחרים: שיט, ג'ודו, אולי אתלטים מסוימים, טניס, שחמט, התעמלות אולי שחיה ועוד כמה ענפים כאלה. ספורט אנדבדואלי שהוא יותר זול ותלוי בכישרון אישי

    1. שחר, אולי המדינה צריכה להשקיע בענפים האלה. בארה"ב ספורט מקצועני הוא עסק. הוא ביזנס. ערך הקבוצות עולה כל שנה בעשרות או מאות מיליוני דולארים. בעלי הקבוצות קונים אותם כי כמובן הם עשירים האוהבים את הצעצוע הזה, אבל אך אחד לא קונה כדי להפסיד כסף. או…מולטי ביליונרים כמו סטיב בלמר בעל הקליפרס (51.4 מיליארד דולארים), או ג'וזף טסאי (בעל הנטס) – – כמעט כולם מולטי מיליארדרים. הייתי אומר שלפחות שליש מהם קנו את הקבוצות כצעצוע. הם מאד אוהבים ומשקיעים ומתעניינים, אבל זה עדיין צעצוע שהדבר האחרון שמעניין אותם הוא ההכנסות מהקבוצה. ערכה עולה בכמה אחוזים כל שנה ממילא, אז אפילו אם הפסידו העונה 50 מיליון, הם הרוויחו כי ערך הקבוצה עלב ב-100 מיליון.

      1. בארץ לא בטוח שיש מספעק כסף סביב הענפים הקהוצתיים בלי תמיכה ממשלתית. אם זה היה תלוי במשקיעים פרטיים הם היו בבעיה כי כמעט לכולם אין מספיק כסף לזה. גולדהאר מפסיד עשרות מליונים בשנה, אין הרבה עכשיו שיסכימו לכך. אפילו ברקת פרשה מקבוצה מצליחה. הכל מוחזק מלאכותית 3 רמות מעל מה שמוצדק כלכלית

    2. ההצעה שלך מעניינת אבל לא ישימה כלכלית. ספורטאים יחידאים צריכים למצוא סוכנים שיודעים למצוא ספונסרים מהארץ ומהעולם, ככה זה עובד יופי בארה"ב ובשאר הארצות המפותחות.
      שייט כמו גל פרידמן קיבל חלק מהכסף לפי שמועות מיעקב שחר (כאחד הספונסרים שלו). יש הטוענים שבגלל ששחר היה מושקע בפרויקט המרינה בבת גלים שנפל, פרידמן שזכה במדליית הזהב באתונה לא נקף אצבע במאבק ולא התבטא כלל למרות מחאת הגולשים שהייתי חלק ממנה.

  2. הבעייה של כל בעלי הקבוצות בארץ היא שהם חרמנים. לא מבחינה מינית, ושלא עומד להם יותר (זה ברור מבלי להזכיר עם לפחות חצי מהם), אבל אני לא מתכוון לחרמנים סקסיים. אני מתכוון לחרמנים מהסוג של 'הם לא ממש עשירים'. מספיק להסתכל על הפנים של יעקב שחר לדעת שאשתו שולטת בו והוא חי על תקציב. ברצינות עכשיו, בעלי קבוצות ב-NBA הם ביליונרים (מיליארדרים) גדולים. הם יכולים, אם הם ממש חייבים, להשקיע 100 מיליון דולארים מבלי לחשוב פעמיים אם הקבוצה בצרה. בישראל כולם שנוררים. הם חייבים להיעזר בכל מיני טריקים של קבצנות כגון טוטו כדי להתקיים. ערך הקבוצה שהם קנו לא עולה כבר שנים (אם לא יורד!), אז איזו מוטיבציה יש להם להצליח?

      1. ברוך, איזה שטויות אתה מוציא בתגובות! ב_NBA אין קבוצה השווה פחות מביליון. אנן אף בעלים ששווים פחות ממביליון. שחר? כמה שווה מכבי חיפה? בוודאי איזה מינוס 80 מיליון. ראית פעם את הבית בו גר שחר? הוא פשוט סוכן. סוכנים מרוויחים קצת, זה נכון, אבל הוא חרמן שאשתו נותנת לו 150 ש"ח ליום ביום טוב ואם הוא עושה לה צעקות היא נותנת לו 100 ש"ח ושיסתום את הפה.
        שחר הוא בעל מכבחי חיפה. בכל השאר הוא לא יותר מסוכן

            1. וואלה בכלל לא הבנתי על מה מדובר

        1. מנחם מיץ גולדאהר מוערך ב2.5 בליון דולר זה לא סטיב באלמר אבל זה יותר מגורדן וכמה בעלי קבוצות נוספים

  3. יופי של טור אלכס
    מהכיוון של גולדהאר שומעים על צמצומים בשנה הבאה אז מכבי תל אביב הולכת גם היא לרזות ככל הנראה.
    אולי הוא אפילו יחפש שותף למרות שלא בטוח שהוא יאהב להתחלק במכבי.
    חבל שאינך בין המגיבים בענייני דיומא שם אנחנו עוסקים בכדורגל ובזה הישראלי גם כן.

  4. בעולם הקורונה ישנם רק 3 מקורות כספיים אפשרים לספורט, בארץ וגם בעולם: שידורים – מקור יציב כי יהיה ביקוש מצד רשתות הכבלים שלא נפגעות מצמצום תקציבי פרסום וזוכות ליותר צופים כי אנשים יושבים יותר בבית. הימורים ממוסדים – לא קיים בכל מקום, בארהב בכלל לא ומחסויות – תהיה ירידה.
    .
    איך שלא מסתכלים על זה הספורטאים בכל העולם יאלצו להסכים לקיצוצי שכר משמעותיים ב 2021

  5. יקצצו בגדול רק טמבל יגדיל תקציב בשביל ליגת הפחים פה. כבר אמרתי אין כדורגלן ישראלי שמשחק בליגה הישראלית ששווה יותר מ10 אלף שח בחודש אף אחד. פחונים שחיים על מיתוג כמו בוזגלו שועה וכל אלו עם גול אחד מ100 משחקים ובפרסום מינימום רונלדו ומסי. מדהיםמשיש בעלים שמוכנים לשלם להם.
    מוכן להתערב שאם אני אוסף 22 נערים מהרחוב כשרוניים ומאמן אותם הם מוציאים אותם תוצאות בליגת העל. במקומות 5 ומטה כאלה.
    לבאר בול רק יכול ללמוד לרמות מהכדורגלנים בארץ.
    אני מאמין שכולם יקצצו לא רואה סיבה למה לא לקצץ.

  6. יקרה מה שאמור היה לקרות ממזמן.
    שחקן ישראלי לא שווה בלחץ מעל 200 אלף דולר ואני הכי לארג' בעולם.
    וגם בעולם אין שום היגיון ששחקן כדורגל ירוויח מעל 10 מיליון דולר בעונה, זה פשוט לא הגיוני ולא מתיישב עם שום דבר.
    קבוצות כדורגל אמורות להרוויח ובסופו של דבר אם הבעלים לא ירוויח או לפחות יכסה הפסדים כולם יפסידו מכך.
    .
    דווקא יעקב שחר לא יתרגש יותר מדי מקסימום לא יחתימו שחקנים שלא בהעברה חופשית. לא שהיו כאלה יותר מדי לחיפה לאורך השנים האחרונות, הבסיס די יציב ממילא ויש לו מחוייבות לקבוצה ולאוהדים.

    1. דקסטר ידיד למה ששחקן כדורגל לא ירוויח יותר מ10 מליון דולר בשנה? מסי רונאלדו מכניסים לקבוצות מאות מילונים, וזה גם עניין של הצע וביקוש, להיות בטופ העולמי בכדורגל כמו בכדורסל , צריך להיות עילוי וכישרון נדיר, הם מקבלים תמורה שוות ערך לכישרון ולביקוש שלהם. בליגת הפח בישראל אני בהחלט מסכים איתך הרמה בישראל כל כך נמוכה שהשחקנים לא מצדיקים את המשכורת, לא מבחינה חוזית ולא מבחינה כלכלית

  7. השכר אמור להיות ריאלי
    אבל
    הכשרונות יברחו מהארץ. לא רק הכי גדולים… גם הבינוניים
    אבל
    אז יוכלו לפרוח שחקנים חדשים
    הקיצר, יהיה טוב
    🙂

  8. תודה אלכס
    דעתי
    1. לא בטוח שאלו הנתונים .בכדורגל החל תהליך מבורך של שיפוץ איצטדיונים
    בעופר בא הרבה מאד קהל וקבוצות כמו מכבי חיפה ,התל אביביות ,בית"ר וב"ש מביאות הרבה מאד קהל .
    גם קבוצה כמכבי נתניה ואף סכנין מביאה מספר לא מבוטל של אוהדים יש שיפור גדול בתשתיות ובתרבות

    2. ולכן המכה התקציבית לקבוצות אלו יהיה גדול מאד בייחוד דווקא אצל מכבי תל אביב סל שחייה מהיורוליג ו 11 אלף איש כפול 17 שכמעט 10 מהם מינויים זו מכה אנושה למערכת

    3. אכן חלק מהבעלים חתכו וחלק לדעתי יחתכו (חוגג ) אבל הכדורגל תמיד נשאר חזק יותר ומנצח .
    בנוסף לדעתי את העיקר כבר חתכו השנה

    4. אני שומע את הקוריוז באמירה שרבים אומרים אין שחקן ישראלי ששווה 10 אלף שקל בחודש
    ואני לא מסכים מכיוון שראשית צריך להסביר מה זה שווה לא שווה ? תן קריטריון עסקי ? מקצועי ?
    אם על הליגה מוציאים כך וכך זכויות שידור אז בוודאי שהליגה שווה סך מסוים וממילא שחקן בכיר שווה סך אחר ובלי עין הרע זכויות השידור הולכות וגדלות כל עונה וזה אומר שיש ביקוש למוצר .
    להלן שחקנים ישראלים ששווים פי 10 יותר ממה שהקוריוז נקב
    1 ערן זהבי
    2 דאבור
    3 וויסמן
    4.טיבי
    5 גלזר
    6 גולסה
    7 נטע לביא
    8 קינדה (וזה הוכח לאחר שהלך )
    9 שהר
    10 יהונתן כהן
    לא הוזכרו אלו מהפרשה וכן זרים .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט