מעורב הופס של מל ליום ב'

המאמן המודרני ב-NBA

ג'ורג' קרל סיים את עונת 2012-13 כמאמן העונה. לזכותו היו 57 נצחונות. זה היה כתר לראש המאמן הוותיק שלא רק עשה עם הדנבר נאגטס עונה מצויינת, אלא הוא התגבר גם על סרטן בגרון, ועל עזיבת כרמלו אנטוני בצורה מעוררת כבוד.

העונה הזאת היתה אמורה להיות האחרונה בחוזה שלו. הוא שאף לחוזה לזמן ארוך כי כשאתה בן 62 הדבר החשוב לך ביותר הוא בטחון, שקט, ושלווה. מי כמוני בן 76 יודע זאת, אם כי אני לא מסתפק ב-"בטחון, שקט, ושלווה",  כפי ש-K-700, האשך, והחציל יודעים. אבל אני מקרה אבוד. בואו נחזור לאנשים נורמליים.

אך אז באו פציעות לדנבר שדפקו לי את הנבואה שהם יסיימו ראשונים במערב, והפסד סיבוב ראשון בפלייאוף לגולדן סטייט ווריורס, ובמקום חוזה ל-4-5 שנים שהוא ביקש הוא קיבל מכתב פיטורין.

נשיא הקבוצה ג'אש קרונקי העדיף לשכור את עוזר המאמן של הלייקרס בריאן שואו כמאמן הקבוצה.

ג'ורג' קרל היה בשוק כפי שהיו רבים. בליגה לא רגילים לפיטורי מאמנים בסדר גודל של פט ריילי, פיל ג'קסון, או ג'ורג קרל כי הם יותר ממאמנים: הם מוסדות. אבל עובדה. הוא בינתיים קיבל את משרת האנליסט שהציעה לו ESPN בתקווה שאחרי מקלחת קרה של שנה והחלפת מצברים, תבוא ממישהו הצעה.

אני חושב שהוא צריך יותר ממקלחת והחלפת מצברים. הוא צריך גם להוריד איזה 20 שנה מגילו ולהתמחות באנליטיקס, סינמטוגרפיה, וסטטיסטיקה – ענפי מדע ספורט שלמאמנים הוותיקים הם נשמעים כשטויות של יורמ'ים מהאוניברסיטאות, אך היום הם ה-TREND באימון ולא רק בכדורסל: בפוטבול ובבייסבול, כמו בכדורסל, 'השטויות של המדע' הפכו לחלק בלתי ניפרד במקצוע האימון, ואם למאמנים מהסוג של ביליצ'ק מהניו אינגלנד פטריוטס בפוטבול אין בזה מושג, הרי שלידו עובדים 2-3 גאונים מ-.MIT שעושים את העבודה בשבילו, ומסבירים לו את המספרים.

קרל לא טיפש. הוא אמר: "עדיין בוערת בי התשוקה לאמן אבל אני יודע שבשנים האחרונות קרו כל כך הרבה דברים חדשים בכדורסל שעלי לחזור לספסל הלימודים, וללמוד אותם. אני רק בן 62 ואני מתכונן ללומדם. אני לא מוותר בקלות כזאת!".

GOOD FOR HIM!

כמעט כל מאמן אחר בגילו מוותר, ורואים זאת בעיקר במכללות כשמאמנים וותיקים פורשים (17 בפוטבול בעונה שעברה בלבד בדיביזיה הראשונה בלבד) ומפנים מקומם לצעירים. יותר לא נראה מאמן כמו ג'ו פטרנו מפן סטייט שאימן – עד שפוטר – בגיל 86 בגלל הטרגדיה עם סנדסקי. זה קורה בכל השטחים: בעתונות, בטיווי, בהוראה. עולם חדש; עולם טכנולוגי. עולם של "E".

מבלי להתנצל, למזלי אני זקן שחי בעולם האקדמאי עם צעירים, ואני בעולם האנליטיקס וה-"E" כמו הצעירים. חוץ מזה האתר הוא שלי אז מי יגיע לי "זקן, הגיע הזמן ללכת"? למעשה הגולשים היו אומרים לי זאת ברגליים ע"י עזיבת האתר ובריחה לוואללה או לנענע (או, אלוהים ישמור לדה-באזר שם 50% מהפוסטים הם על פוליטיקה, ופילוסופיית הספורט), אבל הם יודעים שכאן הוא המקום לכל חדשות הכדורסל האחרונות, והכל בשפה צעירה ומודרנית!

13 מאמנים חדשים יאמנו השנה בליגה. ליונל הולינס הוא מאמן אחר חסר עבודה שלזכותו נסיון רב,וותק, וכנראה ידע, אך חוסר נסיון וידע באנליטיקס. האם הבא בתור הוא הפלח? תיכף תקראו על החלטתו בקשר לעונה הבאה, ולדעתי אם ייכשל – גם הוא יקבל את הפיתקה הוורודה, וכנראה יעבור להנהלה.

מה שגרם לשינוי הגדול הוא השינוי במנג'מנט. בשנים האחרונות מספר גדול של נשיאי קבוצות ומנכ"לים באו מעולם האנליטיקס והמאני-בול. מנג'רים כדרל מוריי, סם פרסטי, קווין או'קנור, מסאי אוג'ירי – ואפילו כאלה כמו דני איינג' ודוני נלסון – שלא גדלו עם אנליטיקס, אבל מבינים אותו ונותנים לצעירים לנהל להם את העניינים. אותו דבר עם פט ריילי שנתן לאריק ספואלסטרה לנהל לו את כל האנליטיקס בזמנו. אלה מנהלים בוגרי תוכניות MBA ו-MA במנהל עסקים, סטטיסטיקל אנאליסיס, ו-INFORMATION THEORY. אלה דברים שעדיין לא ידועים באירופה, שם המאמנים המובילים הם מסוג סיר פרגוסון שלא יודעים את ההבדל בין סטייה נורמלית למלפפון, או מאמני ישראל שאני לא בטוח אם כולם בוגרי תיכון.

תגידו "פרגוסון היה מס' 1 בכדורגל' וני אענה לכם שזה PASSE. המודרניזציה תגיע גם לאירופה וישראל כמו כל דבר שמתחיל בארה"ב. ידע ומוח, ראייה וקליטה, תמיד יהיו חשובים. אך תוסיפו למאמן בעל כל היכולות הללו ידע מהעולם הטכנולוגי ואנליטי של האימון, וזה ייתן לו את היתרון שמחפשים היום.

"אני כועס. בוודאי שאני כועס. ישנם דברים שאני לא מבין בעולם הזה של מיליונים ומיליונים לשחקנים. אני לא מבין טריידס שההנהלה מטילה עלינו המאמנים ללא הסבר. כל מה שאני יכול לעשות זה להיזכר ב-25 שנים מצויינות ב-NBA”.", הגיב קרל על פיטוריו. כן,  25 שנים של 1,131 נצחונות אבל רק הגעה אחת לגמר ה-NBA.

הטרנד הזה התחיל למעשה בבייסבול עם הרד סוקס, וגאון יהודי צעיר בשם ת'יאו אפשטיין שהגיע בן 24 ועשה בקבוצה מהפך שלם שהביא לה וורלד סרייס אחרי עשרות שנים. קבוצות אחרות החלו להעתיק. היום אוקלנד – קבוצת המאני-בול של בילי בין היא 1-1 נגד דטרויט טייגרס, עם הבאדג' הקטן ביותר ב-MLB. בפוטבול אין ללא אנליטיקס, ושם זה קורה אפילו תוך כדי משחק כשלכל קבוצה ישנם צעירים אנליטיים המבצעים אנליזות סינמטוגרפיות בשעת המשחק עם העתקים מיידיים לקוורטרבקים, ולמאמני ההגנה וההתקפה.

החתמתו של ברד סטיבנס כמאמן בוסטון סלטיקס היא צעד נועז של דני איינג' שהביא צעיר אינטיליגנטי, שוול-סטריט הציעה לט משכורת בת 6 ספרות בגלל הידע שלו בסטטיסטיקל אנליסיס, אבל הוא העדיף משכורת של 18 אלף כעוזר מאמן. ג'ף ואן גנדי הוא צעיר יחסית, אבל צעיר של "הדור הישן". הוא רוצה לחזור לאמן, אבל הוא יודע שהיום עליו להיות בעל ידע שלא היה לו, והוא עומד לסיים את ה-MBA באוניברסיטת פורדהאם, עם התמחות באינפורשיישיון ת'יאורי.

 

***************

מה יקרה לפלח אם לא ינצח…

 

הספארס החליטו שכל מה שהם יכולים לעשות עם ההפסד למיאמי הוא להשתמש בו כנקודת המוקד למוטיבציה של "הפעם עושים זאת".

ההנהלה, הפלח, החליטו שהם משתמשים באותה פלוגת SWAT שהיתה להם עם שינוי קטן אחד: מרקו בינלי במקום גארי ניל. אותו מאנו ג'ינובלי

במשחק ה-6 הספארס עשו כמעט הכל נכון ב-47 דקות מתוך 48 הדקות, וכמעט הכל לא נכון בהארכה. המשחק ה-6 היה בידיהם, ואני יודע בדיוק כמו כל אחד מכם שרק אלילת המזל גרמה לריי אלן לקבור את השלשה, שלשה בחוסר שיווי משקל ו-FADEAWAY שתיכנס להסטוריה כאחת מה-CLUTCH SHOTS הגדולות בכל ההסטוריה של הכדורסל. אבל נא לא לשכוח שקדמו לה כמה החטאות מהקו, ואופנסיב ריבאונד שאסור היה שיקרה כשטים דנקן ישב על הספסל.

הפלח, ומחליטי ההחלטות בספארס החליטו שהם היו צריכים לנצח כבר בעונה שעברה, אז למה לעשות שינויים במערכת שהיתה טובה מספיק לנצח, ורק שגיאה פה, שגיאה שם, מנעו את התואר?

גרג פופוביץ' אפילו ניפגש עם דוק ריברס לשאול אותו על ההפסד של הסלטיקס ב-2010, ואם הכאב עובר עם הזמן. "לא. הוא לא עובר. רק נצחון יעביר אותו, אבל לדאבוני מאז עדיין לא ניצחתי". הפלח הודה לו על ההודאה באמת.

"אני החלטתי להישאר עם אותה קבוצה אחרי המשחק ה-7", אומר הפלח. "אני חושב שהראינו גאטס במשחק השביעי. אז החלטתי להישאר עם אותה קבוצה.". בזה הוא לקח את ההימור של חייו. אם יצליח, הוא ייחשב ללא ספק כאחד מגדולי המאמנים, בכיתה אחת עם רק אורבך, פיל ג'קסון, ופט ריילי. אם ייכשל – הוא יירד כמה דרגות למטה, וייקח איתו את הספארס לדרגה ב' של קבוצות המערב ל-3-4 השנים הבאות לפחות, כי פתאום הוא יישאר עם קבוצה ללא אליפות, שיש לה מבוגרים מדי כטים דאנקן, מאנו ג'ינובלי, וטוני פרקר, שילשייה גדולה מדי מכדי למצוא לה תחליף מצד אחד, אבל שנגמר לה הסוס מצד שני.

 

"אנחנו חייבים לנצח העונה הזאת כי אני חושב על כך כל יום וכמעט כל שעה והכאב לא עוזב אותי. אני חייב לנצח כדי להיפטר מהכאב. ההתפתחות של קאווי ליאונרד היא המפתח לנצחון העונה. הוא קלע 13.5 עם 9.2 ריב' ו-1.8 גניבות נגד ההיט. הוא בן 22. הוא BUDDING SUPERSTAR והוא הנשק שאני בונים לעצור את לברון. וטוני פרקר – כמו יין טוב – הראה לנו האליפות אירופה שהוא, לדעתי, הפוינט גארד בין המובילים בעולם. אני, לפחות, לא הייתי מחליף אותו באף אחד אחר. ההפסד למיאמי מאד כואב לו. הוא מקדיש את כל כולו העונה כדי לנצח. אותו דבר נכון לגבי מאנו ג'ינובלי וטים דנקן שהם חיילים מוותיקים שיש לי את מלוא הבטחון שהם ימצאו דרך לחזור לכושרם הגבוה.

 ***************

.

ג'רמי טיילר חדש לחלוטין מזה שהכרתם בישראל!

האם ספסל הניקס הוא הטוב בליגה?

 

רק לפני עונה הניקס עלו עם מייק ביבי, והיו תלויים בביל וולקר וטוני דאגאלס. היום פתאום חשבתי שאולי יש להם את הספסל הטוב בליגה עם ויכוח או שניים.

מטה וורלד פיס, פאבלו פריגיוני, בנו אודריך, קניון מרטין, ג'רמי טיילר, אמארה סטודמאייר ג'יי אר סמית'.

קומבינציה של הגנה והתקפה. פרגיוני מוסר נפלא בהתקפה והראה הגנה. ג'יי אר יהפוך לבן הטיפוחים של שלום עולם. הוא סקורר טבעי, ואני בטוח שמאטה יצליח להשתלט עליו כפי שאף אחד אחר לא הצליח לפניו. ומאטה? הוא חזר הביתה. בן קווינס זה הוא 'ניו-יורקי', ומי שמבין מה זה 'ניו יורקי' יודע למה אני מתכוון.

לניקס פתאום ישנם גארדים מחליפים מצויינים ואמינים כאודריך וטים הרדאוויי, ג'וניור וג'רמי טיילר היה נפלא בליגת הקיץ להפתעת כולם, והוא יעזור לטייסון צ'נדלר.

וכמובן קניון מרטין ואמארה סטודמאייר, שאני מצפה משניהם לעונה הטובה ביותר מאז הגיעו לניקס.

הפתעת העונה לכולם יהיה ג'רמי טיילר, שמכבי חיפה כמעט הרסו כשהגיע אליהם כילד בן 17. למזלו שנה ביפאן עזרה לו קצת ליישור הראש ולהבנת המילים "התנהגות", "אחריות" ו-"סמכות", ואז ליגת D' ושנה בווריורס עשו מה-2.09 מ' הזה שחקן של ממש. בליגת הקיץ הוא היה אחד מהביג-מן הטובים ביותר. אני מאמין – וכמובן מתפלל עבורו – שיצליח.

 

*************** 

חדשות טובות משרלוט: העבודה של פטריק יואינג

 

פטריק יואינג הובא לשרלוט להיות מאמן אישי של ביסמארק ביומבו. הוא הרי עשה המון ליאו מינג, ועזר מאד לדווייט האוארד באורלנדו. הוא לאט-לאט פיתח מוניטין של מאמן מצויין לסנטרים.

עכשיו אל ג'פרסון רוצה אותו כמאמן אף הוא. לפי הספורים ממחנה האימונים שם, אל ג'פרסון חזה באימונים עם ביסמארק ודרש להיות חלק מהאימון האישי של ביסמארק, וכך היה.

אל ג'פרסון אמר לעתון שרלוט ניוז ש-"אף פעם לא ידעתי מה זה להגן עד שפט יואיטנג החל לעבוד איתי". הנה מה שאמר לעתון:

 

“Pat said that for me to get the respect I deserve, I have to pick my defense up. And I have the tools to do it. He can have that impact on me.”

 

יואינג אמר לו שהדבר החשוב ביותר שעליו לרכוש – ושעד עתה לא היה לו – זה "רספקט". "רספקט" גם מהשופטים וגם מהיריב. וכיצד זוכים ברספקט? "רק עם הגנת ברזל!. אני חוזה בך כבר כמה שנים ולמרות שאתה שחקן מצויין, איך כלפיך 'רספקט' כי אתה לא משחק הגנה!"

אל ג'פרסון אמר:

 

"Ewing has gravitas. He was named one of the 50 greatest players in NBA history. That gives him a head start toward credibility, which coach Steve Clifford believes is a prerequisite to accomplishing anything in the NBA".

אל ג'פרסון לא היה אף פעם אול סטאר. יואינג היה אול סטאר 11 פעמים. ג'פרסון היה בפלייאוף פעמיים. יואינג היה בפלייאוף 14 פעמים. ג'פרסון החליט שכשיואינג מדבר – הוא מקשיב.

אז מה שקרה הוא ששרלוט הביאה את יואינג כמאמן לביסמארק, ועתה הם צדו שתי צפורים. אם יואינג מצליח להפוך את אל ג'פרסון לשחקן הגנה רציני – השמיים הם הגבול עם הקבוצה הזאת תוך שנתיים-שלוש!

 

 

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. תענוג דוק! אחד הטובים.
    חשבתי ככה עוד לפני שגיליתי שאתה חושב כמוני על הספסל של הניקס. רק להחליף מאמן, להביא את כריס פול במקום השמן, להצעיר את צ'אנדלר, לעשות ניתוח שינוי אופי לכרמלו ועד כמה שינויים קטנים אך הכרחיים, ויש אליפות!

  2. כדור שפיצים אכן + קסדות, כובעי ברזל זה בייסבול [אני חושב…]
    הברונקוס גנבו ניצחון חמישי רצוף, 51:48
    לילה טוב

  3. דוקטור בזכות הפריוויו ראיתי את המשחק [ראיתי שניים למעשה, כולל סיאטל] והיה מגניב, עכשיו שאלות של טירון:
    1. האם התוצאה של דנבר גבוהה באופן חריג ועד כמה?
    2. האם שייך לדבר על זמן ממוצע להשיג טאצ'דאון?
    3. מה זה פלאג?
    4. האם טוני רומו נחשב טוב?
    שאלה פשטנית: בפוטבול יש יותר לבנים מבכדורסל, לא? ומה הסיבה שיש הרבה היספנים בבייסבול, ואין הרבה שחורים, או שאני טועה

    1. זה המשחק עם הסקור הרביעי בהיסטוריה.
      טוני רומו נחשב טוב כשזה לא נחשב, ולא נחשב כשזה נחשב!!!
      לגבי כל השאר , נראה לי שתה שחר פלוס איש עם אי קיו ממוצע מינוס…

      1. תודה על החלק הענייני, לגבי השאר, מובטח לך כי היית מעדיף ללכת מכות עם כל התחנה של מומי ולא מבחן אייקיו מולי, [הגם שאני חדש בפוטבול]
        ועכשיו ברצינות: אולי במקום להיכנס באנשים תתרום באופן חיובי לאתר, כמו שהדוק אמר, נראה לו שיש לך מה להוסיף
        ואם כבר, עוד שאלה: איך נחשב אנדרו לוק?

    2. נדמה לי שהתוצאה השנייה בגובהה אי פעם
      לא מבין שאלה 2
      פלאגינג זה סתימת החורים לריצה
      טוני רומו נחשב לאחד הטובים בסטטיסטיעקות שלו (היום עשה שיא בדאלאס והיו שם את גדולי הקוורטרבקים) אבל הוא לא מנצח את המשחקים החשובים
      בפוטבול יש כמעט חצי לבנים, בעיקר בקו ההתקפה וקוורטרבקים, וכל הבועא=טים והפנטים

  4. ההימור של הפלח מוטעה לדעתי, והוא הולך להתרסק על התחת.
    זה היה שנה שעברה או כלום.
    כבר בשנה שעברה הקבוצה הייתה זקנה מדי (כולל הפלח) וניצלה מערב יחסית חלש בגלל פציעות וחוסר ניסיון כדי להגיע עד הבאר.

    להיות תקוע בעבר זה אף פעם לא טוב.
    לנארד שחקן טוב מאוד ויהיה שחקן טוב מאוד+ אבל סופרסטאר הוא לא יהיה אף פעם לדעתי. הוא בנוי להיות שחקן משלים מצוין.

    לא מבין את ההחלפה של ניל בבלינלי. לא רואה שם שום יתרון.

    בלייר היה יכול לעשות את ההבדל אבל הפלח עקשן מדי להודות בטעויות והוא כבר לא שם.

    לא רואה אותם עוברים חצי גמר השנה.

    אגב הפלח נראה מעט מלוכלך, לא אתפלא לראות אותו צועד יחף ברחובות ס"א בעוד שנה, צועק הוראות סגירה לריבאונד לעוברים ושבים.

    1. אגב מכירים את המשפט "אין לא יכול, יש רק לא רוצה"?
      נראה לי שהוא לא תופס על ג'ינובילי. הוא ממש ממש רוצה אבל כנראה שכבר לא יכול…

      1. אל תהיה בטוח,אשך אני מאמין שהגמר יושב לו טוב טוב בראש והוא ירצה לכפר על כך וגם יצליח(במידה והם יגיעו)זה כמו שאני עדיין מאמין שלפדרר יש עוד תחמושת לגראנד סלאם אחרון שבו הכל יתחבר לו

  5. ג'רמי היה בן 17 בחיפה. מה אתה מצפה מילד בודד שלא מדבר עברית שיעשה במרכז הכרמל לבדו, כשמכבי חיפה לא דאגו לו לשום חברה או עיסוק בזמנו החופשי?

  6. ישנן שמועות שסילבי תפשה את מומי באילת עם איזה רוסיה ושפכה עליו כימיקל אטריאל ששורף את השערות. מומי קרח עם צלקות על הפדחת ונמצא בביילינסון. מי שרוצה יכול לשלוח פרחים ל-"מומי החציל השרוף".

כתיבת תגובה

סגירת תפריט