דו קרב בעלות השחר /אריאל הכהן

לוק סקייווקר נגד דארת' ווידר. רובין הוד נגד השריף מנוטינגהם. סיר פרנסיס דרייק נגד כל אחד מהארמדה של פיליפה השני מלך ספרד .באטמן נגד הג'וקר. כולם נכנסו לפנתיאון .בכולם הטוב ניצח. ואילו בדו קרב הזה שנכנס גם כן להיסטוריה שילם הטוב בחייו .

אלכסנדר המילטון הוא כנראה האדם החשוב ביותר בהיסטוריה שאתה לא מכיר . האיש שתמונתו מתנוססת על שטר העשרה דולר: נולד מחוץ לנישואין בשנת 1755 באי בקריביים; תלמיד חרוץ וצמא ידע. קצין בכיר בצבא ארה”ב, שהיה בין השאר מזכירו האישי של הגנרל ג’ורג’ וושינגטון אך תמיד חיפש הזדמנויות לפיקוד עצמאי; שר האוצר הראשון של ארה”ב ומי ש”המציא” את תורת הכלכלה האמריקאית, הקים את הבנק האמריקאי המרכזי וחזה לפני כולם את המהפכה התעשייתית.

המדינאי והכותב המשפיע ביותר על כינונה ואישרורה של חוקת ארה”ב אחד מהוגי הדעות המשפיעים והמצוטטים ביותר, בתחום מדעי המדינה ובתחומים מגוונים של ממשל ומשפט; ואחד המנהיגים הראשונים להשמיע קול ברור כנגד העבדות; וגם אדם חם מזג שלא מפחד להיכנס לכל עימות ולכל דו קרב

מאתיים שנה אחרי יעלה אל מגרש הדשא בקונטיננט הישן קרי. אנגליה .אמריקאי מפורסם אחר .למען האמת הוא יהיה הרבה יותר מפורסם מהמילטון למרות שמבט כנה יעלה שהוא לא יידע לעשות הרבה יותר מלחבוט בכדור הלבן כמו שאף אחד כמעט לפניו לא יחבוט. הוא ייקבל בשמחה כל דו קרב אך בניגוד לאלכסנדר ,פיט סמפראס הוא דג קר.
1.85 של מכונה משומנת שמחזיקה רובה ביד ימין.

פיסטול פיט הם מכנים אותו כיוון שלאיש על הדשא ( סוג משטח הטניס החביב עליו) היה אופי של מחסל במאפיה. אתה מוביל עליו בשתי מערכות? מאצ' פוינט בשלישית? אין בעיה. הוא לוחץ על כפתור ומתחיל לזרוק עלייך אסים ( חבטות פתיחה שנכנסות ללא מענה) מקשיט עלייך גב יד אמנותי מעל הראש. אתה שולח לו סרב ארוך? הוא מצמצם טווח בצעד וחצי של כדורסל אבל בגלל שהוא ארוך זה ארבע פסיעות של שחקן רגיל וקובר אותך בהנחתה ליד הרשת.

כמה יעיל היה "פיסטול " פיט . שהסבתא מצד אביו היתה יהודיה. (סתם בשביל הפרובינציה ..) אפשר לראות ברשימת התארים חסרי התקדים שהשיג. בין 1990 הזכיה הראשונה שלו בגראנד סלאם ( ארהב הפתוחה) ועד הזכיה האחרונה 12 שנה מאוחר יותר. ( גם כן ארהב הפתוחה)
סיים סמפראס שש שנים רצופות בראש הדירוג העולמי, שיא של כל הזמנים לזמנו. הוא זכה ב-14 טורנירי גראנד סלאם ושבר את השיא של אמרסון (12) 7 אליפויות ווימבלדון -5 זכיות בארהב הפתוחה ו2 אליפויות אוסטרליה הפתוחה.

מזג חם בסוף המאה ה18 היתה לו משמעות אחת. אתה עצבני? אתה כועס? מישהו פגע לך בכבוד? אתה לא מקלל כמו איזו כרוכיה; אתה לא נשבע שתביא את החברים הטובים של אבא שלך שיכו אותו, ואתה לא מאחל לאשתו לעבור הסבה מקצועית למקצוע העתיק ביותר בעולם. אוה לא! אתה פשוט שולף את הכפפה שלך מנופף אותה מול פניו של היתוש שעיצבן אותך ומפיל אותה לרגליו בבוז. להרמתה היתה תוצאה אחת. דו קרב אקדחים לאור השחר.

הדו קרב בתרבות האמריקאית היה נטוע עמוק במסורת הגברית שיובאה מאירופה. באנגליה. גרמניה . צרפת ורוסיה נערכו עשרות אלפי קרבות כאלו על כבוד על מעמד על דרישה לצדק במשך מאות שנים בימי הבינים ובית החדשה והיו סימן למעמד האציל. לפיכך המראה של המילטון שר האוצר הראשון של ארהב מרים כפפה מהרצפה לא נראתה עניין משונה לצופים באירוע מלבד העובדה הקטנה שאת הכפפה זרק …סגן הנשיא של ארהב .

AARON BURR – סגן נשיא ג'פרסון

גם אחרי 4 זכיות רצופות בווימבלדון נחשב סמפראס "מר מקפיא " בתקשורת. לקראת הטורניר החמישי ב2001 הוא תהה בראיון לדיילי מירור :


"האם אני אמור לעשות כותרות כל יום, לערוך מסיבו תלת פראיות, או להעסיק את בתי המשפט במקרים של הכאת יריבי?" סמפראס הודה כי הוא מתוסכל, וכי למרות היכולת המצוינת שהפגין לאורך השנים, האוהדים אינם נוהגים להריע לו כפי שהריעו לג'ון מקנרו למשל . "הוליווד זה לא הסגנון שלי " פסק "ואני לא מעוניין להופיע בטורי הרכילות .כל מה שמעניין אותי זה להיזכר כשחקן טניס גדול".

עם הגישה הממוקדת הזו עלה פיסטול פיט בן ה30 לחרוך את המגרש ולשבור את השיא של עצמו בזכיות גראנד סלאם. היריבים שחיכו למעידה לא שגרתית ובלתי מתקבלת על הדעת היו טניסאי-על אחרים כדוגמת אנדרה אגאסי שמשך אחריו את כל המצלמות שנרדמו מסמפראס. גם פאטריק ראפטר האוסטרלי העקשן והחזק .לייטון יואיט הצעיר המבטיח וטים הנדמן האנגלי .השנה 2001. שלב שמינית הגמר מפגיש את האקדוחן עם ילד שוויצרי בן 19 שחיכה בנימוס מן העבר השני של הרשת. בחור מוכשר שלקח אליפות ג'וניור כלומר אליפות ווימבלדון לצעירים שנתיים לפני .ועם זאת טניסאי שאף אחד שפוי לא נתן לו שאנסה מול המדורג מס 1. שלוש מערכות סיכמו בסוכנויות ההימורים לטובת האמריקאי .הפסד בטוח.קבעו הפרשנים לשוויצרי עם שם כמו של מכונית נוסעת – פדרר.

הסיבה לזריקת הכפפה של אלכסנדר המילטון לרגליו של אהרון בר שכיהן כסגנו של הנשיא ג'פרסון ככ איזוטרית שכדי להסביר אותה צריך לוח. עשרים דקות של שרטוט מערכי הכוחות המתחלפים בסנאט של 13 המושבות. להזכיר את דולי חברתו לשעבר של אלכסנדר ששודכה בתיווכו של בר לג'יימס מדיסון ( שיהיה גם הוא נשיא) .בחירות למושל ניו יורק. וידיעה בעיתונות שעליה דרש בר התנצלות מהמילטון. וכשסירב קרא אותו לדו קרב.

המילטון מלא החשיבות עצמית , הסכים . בין השניים סוכם כי הקרב יתנהל בוויהוקן, ניו ג'רסי . ההיסטוריה תבכה כי באותו המקום נהרג בנו של המילטון,בדו-קרב שלוש שנים קודם לכן.
ואם זה לא מספיק אירוניה אז מסתבר כי האיש שקרא לדו קרב – מיסטר אדון בר בכבודומובעצמו – הציל 25 שנה לפני כן את יריבו מנפילה לשבי האנגלים במלחמת העצמאות…

סנסציה

ב2 ליולי 2001 עלה למגרש האלוף הבלתי מעורער המלך בדומינה שלו והישתעשע עם הצעיר השוויצרי במערכה הראשונה. אף אחד לא שובר את הסרב מגיעים לשובר שיוויון. פיט האקדוחן מחייך לקהל. הקהל מחייך בחזרה. אך באופן משונה הצעיר הפדררי הזה עם הקוקו המשוך לאחור מסרב לשתף פעולה עם החיוכים ונאבק כמו אריה על כל נקודה. נקודה יתרון לסמפראס המגיש ונידמה שכאן המשחק יקבל הגיון והמערכה כולה תוכרע לטובת האלוף אבל הילד והקוקו שולח בק הנד משמאל לימין שחותך את הקצה של הרשת כמו קרן לייזר ונוחת בספוט השמאלי הקיצוני בחלקת המגרש של האמריקאי שמנופף בידים בייאוש. איך זה נכנס .הוא ממלמל את מה שמאות אחרים מילמלו על חבטותיו . שתי מכות מאוחר יותר לוקח רוג'ר את השובר שיוויון ואת המערכה הראשונה לתדהמת הקהל במגרש, שדרי הטלויזיה, והצופים בבית .

מאתיים שנה פחות שלוש לפני. ב11 ליולי 1804 החל עם שחר הסיבוב הראשון של דו קרב האקדחים. הם ירו ביחד. המילטון ירה באוויר, והחטיא בכוונה. סגן הנשיא בר כיוון ופגע גם הוא באויר של הריאות של שר האוצר לשעבר שפונה פצוע קשה לבית חברו במנהטן .


אלכסנדר המילטון שהצהיר בפומבי כי היהודים זוכים להשגחה עליונה מהאלוהים ומי שפוגע בהם פוגע בנצרות האיש הראשון שנלחם ואף השיג את ביטול העבדות בניו יורק האיש הגדול הזה הלך לעולמו ביום המחרת. .מאוחר יותר נמצאו שני מכתבים שלו בהם כתב, כי לא ינסה לפגוע ביריה הראשונה שלו. בר הואשם ברצח אך מעולם לא הועמד לדין על כך. המילטון נכנס להיסטוריה. ואת דמותו כל ילד מכיר היא מופיעה על השטר של העשר דולאר. את בר מכירים רק חטטנים איזוטרים עכברי היסטוריה בלי חברה.

באקדח של פיט נותרו עוד 2 כדורים .הוא לקח את המערכה הבאה ואחר כך את הרביעית אבל פדרר הצעיר ירה אחרון . בשתיים לכל במערכות הוא עלה במערכה החמישית ובשיוויון חמש לקח את שני המשחקונים האחרונים בזכות הגשה סופר מדוייקת. רוגר פדרר שעלה במשחק הזה לתודעה העולמית ניצח 7:5 את המערכה החמישית ושלוש שתיים במשחק. כוכב נולד. סנסציה . פיט ניגש ולחץ באצילות ראויה את ידו של הצעיר הנרגש. את הדו קרב הזה הוא הפסיד אך בשנה הבאה הוא יחזור ויקטוף את האליפות האחרונה לפני שיפרוש וייכנס להיסטוריה עם רשימת הישגים ושיאים בלתי נשכחים. שמונה שנים מאוחר יותר ישבור רוג'ר פדרר את כל השיאים המונומנטלים של סמפראס עם זכיה ברולאן גרוס . האקדוחן שצפה במשחק בביתו בלוס אנג'לס יאמר בשקט האופייני שלו . "בשבילי פדרר הוא הגדול בכל הזמנים"

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. תודה אריאל. אכן הקרב שבדיעבד כנראה סימן את חילוף הדורות בין השניים. סמפארס היה על הדשא במיוחד פשוט רוצח ספורטיבי קר רוח.

  2. תודה רבה.
    בדיוק קראתי לא מזמן על הדו קרבות השונים סביב משפט דרייפוס בצרפת של לפני כ 230 שנה.

    אשר לחלק הספורטיבי ולאותו המשחק הידוע פדרר סמפארס…נציין שפדרר הודח אח"כ והקרואטי איבניסוויץ לקח את התואר בסיפור אדיר שסיפרתי בעבר כאן .

    אבל זו הזדמנות בשבילי לומר עוד דבר .
    והוא שמספרים זה לא הכל צריך להסתכל גם על יריבים…פדרר שבר את שיאו של סמפארס ואוטוטו ההוגמניה תעבור לדיוקבויץ שגם מחזיק במאזן אישי טוב מפדרר אך בעיני הוא לא יהיה פדרר ומדוע ?
    כי איכות היריבים היא חשובה מאד .
    דיוקוביץ צעיר מפדרר בשש שנים ולכן מנצח אותו הרבה תוסיפו לכך שנאדל פצוע המון וכמובן גם מארי ותגלו שאין יריב של ממש לסרבי שיכול לטייל להנאתו לעוד ועוד סלאמים.
    בעוד פדרר נאבק בשחקן כמו נובאק בשיאו כשהוא זקן כשקודם לכן פגש בנאדל ועוד חפף את סמפארס.

    זה האחרון חווה בעיני ללא ספק את איכות היריבים הטובים ביותר ובפער.
    יריבים שכללו בהתחלה את אדברג, בקר ,שטיך ואגאסי מתובלים בקצת מקנרו כשתמיד היה שם איווניסביץ ואחר כך קורייר ואף פדרר ומסביב לא מעט שחקנים אחרים מוכשרים מאד כצאנג קורטן ואחרים .

  3. כבר כתב אחד עידו מאוסטרליה שמבין בטניס שלסמפראס היה מגוון חבטות כמו שיש לפדרר.
    בקר אמר פעם על סמפראס ציטוט כמו זה (לא זוכר ציטוט מדויק): "זה לא יאומן! 44 פעמים הוא יחבוט לעבר הקו ו-44 פעמים זה יהיה בדיוק על הקו!" כלומר גם לסמפראס הייתה יכולת לחבוט חבטות של קרן לייזר.
    אמנם נקודת חולשה שלו הייתה מגרש החימר, וזה הדבר העיקרי שנותן לפדרר יתרון על פיט ושמנע מפיט כמה תארי גראנד סלאם נוספים.
    הזכייה של פיט ב-2002 הייתה באליפות ארה"ב הפתוחה ולא בווימבלדון.

    מאמר מרשים על סמפראס:
    https://bc-running.com/bcrunning/?p=1265

    1. סמפראס היה בכל המובנים אחד הענקים, והיה מעניין לראות אותו מול נניח בורג או מקנרו בשיאם, אבל היו לו כמה בעיות, הראשונה היתה שהוא היה מאוד מתקשה כשדברים לא הלכו his way. זו הסיבה שאגאסי הצליח לתת לו פייט כל הזמן כי אגאסי התמחה בלחרב ליריב את המשחק, וזו הסיבה שהוא היה כושל על חימר כי הוא לא הצליח לעשות adjustment מנטלי מהמשחק שהיה מועך יריבים על דשא וקשים.
      השניה היתה שהוא פשוט לא היה מלהיב, זה לא הדוקרבים של 5 מערכות פדרר נדאל, אלא כיסוח של בוריס בקר בשלוש מערכות כאילו בקר הוא איזה ווילד קארד ולא אחד מהגדולים בהיסטוריה בעצמו. ושוב, כשלא הלך אז חוזרים לבעיה הראשונה.
      לפדרר יש/היה לא רק את הארסנל, אלא גם היכולת לאלתר, לדמיין, להלחם ולהוציא מים מהסלע, והוא גם יותר אלגנטי מסאמפרס שהיתה לו כריזמה של חוטב עצים. לדעתי, שוב, מפגש דמיוני של סאמפרס בשיאו מול פדרר בשיאו, וזה יכול היה להגמר לכאן ולכאן.

  4. מצוין אריאל. ספראס היה שחקן ראוי להערצה. לגבי המילטון ובר אני פחות מתלהב מהמנהגים שלהם.
    היו עוד כמה וכמה גדולי האומה שמתו בדו קרב, בינהם גלואה (מתמטיקה) בקרב על ליבה של אישה/

  5. טוב, הלכת פה על גישה קצת מעניינת. איפה שיש דעות לכאן ולכאן, חתכת לצד של המילטון, איפה שיש דיון מתי בדיוק התחיל מה אז הלכת על הגישה שהכל התחיל אצלו ואם משהו המשיך אחריו אז גם את זה דחפת קדימה והוצאת את המילטון יותר גדול מג׳פרסון, וושינגטון ופרנקלין ביחד, ונראה לי שקצת נסחפת. אני בעיקר אומר את זה כי המילטון היה דמות מעניינת הרבה יותר בגלל שהוא לא היה מגדלור בדורו אלא שהוא ייצג צד אחד של הדיון והיו כמה צדדים שהשיקו בנקודות מסויימות. אפילו ג׳פרסון שנלחם בבנק הראשון נאלץ להזדקק לו ב1812, וזה רק דוגמה לכמה הכל היה נזיל אז. גם האיש עצמו, פרסונלית, היה די בעייתי וזה שוב מרשים כמה הצורך של ארה״ב הינוקא במנהיגים ואנשים שיוכלו להרים את הפרוייקט ההזוי וחסר התקדים הזה הביא לכך שאנשים כמוהו מצאו מקום בראש הפירמידה אך ורק בשל כישוריהם.

    את סאמפרס אני מאד אוהב, אבל הוא סבל מתדמית בעייתית, הוא לא היה חתיך כמו בורג או טראבל מייקר כמו מקנרו או דמות פוליטית כמו נברטילובה או בד בוי כמו אגאסי או קונורס. לא עזר לו שמולו היו צנונים כמו אדברג וקורייר, שהוא תמיד הושווה לאחרים כמו לנדל ושהוא שיחק בתקופה שבה כולם שיחקו טניס משמים של סרבים ופגזים מהקו האחורי. וכמובן שאיך שהוא הצליח לחרוט את שמו וההישגים שלו, הגיע פדרר וזרק את הכל לפח ההיסטוריה.

      1. החיבור בין סמפראס להמילטון מעניין. ברור שכשבאים לספר על המילטון למי שלא מכיר אז צריך קצת לשייף פינות. מה שמרתק זה כיצד הדיונים שלו ושל ג׳פרסון ואחרים בעצם נגעו בנקודות שמהוות את הבסיס של הרבה מהדברים שקרו מאז בארה״ב, כאילו שהיתה אז הבנה שהם קובעים את דמותה של האומה, שבניגוד לאומות אחרות לא נבנתה על לאום קיים אלא ״יש מאין״.

  6. בארה"ב המילטון היה ידוע רק לתלמידי תיכון עד שבא לין מנואל מירנדה, וכתב את הספר, ה-PLAYWRITE, ושיחק את התפקיד הראשי בהצגת הברודוויי 'המילטון' שהפכה לאחת מהצגות הברודוויי המוצלחות מכולן, ההולכת חזק – SOLD OUT – זו השנה הששית. הוא הפך את המילטון לשם דבר עם מאמרים בכל המגזינים והעתונים.
    לפני כמה שנים היה משחק 'אלוף האלופים' במדיסון סקוור גארדן – פדרר נגד סמפרס. פדרר היה עדיין בשיאו. סמפרס פרש כמה שנים לפני אבל שיחק בטורנירים של וותיקים ועוד. סמפרס הרס את פדרר שלא היתה לו תשובה לסרבים שלו. נצחון קל בשתי מערכות. אני יודע שזה לא אומר שום דבר, אני רק מודיע. שנתיים אחרי אורגן ביניהם משחק נוסף, וסמפרס ניצח שוב בקלות. רק אומר.

    1. מעניין דוק. זה בדיוק מה שקרה להרבה יריבים של סאמפרס. מי שיכלו לתת לו פייט היו אנשים כמו אנדרה אגאסי שהיה מחזיר סרבים מהטובים בהיסטוריה, אבל כשסמפראס בזון כמו מול אגאסי בUS open או בקר בווימבלדון זה נגמר מהר וקליני. נשאלת השאלה אם פדרר היה מנסה יותר אם זה לא היה מפגש ידידותי, כמובן, אבל עדיין מרשים.

  7. נהדר. ידעתי על המילטון לא מעט אבל עדיין יפה לקרוא עליו וללמוד עוד.
    סמפארס היה נהדר. תמיד הייתי בעדו והתאכזבתי כל שנה מחדש כשהתרסק על מצוקי הרולאן גארוס

    1. שנה אחת היה לו טורניר נהדר באליפות צרפת הפתוחה טהגיע עד לחצי הגמר ביכולת נהדרת קורס בחצי הגמר נגד קפלניקוב בהפסד 3-0, כנראה בגלל שחלה, אך שיחק מתחילה הרבה פחות טוב מאשר במשחקים הקודמים.

  8. Can we agree that duels are dumb and immature?
    Sure
    But your man has to answer for his words, Burr
    With his life? We both know that's absurd, sir
    Hang on, how many men died because Lee was inexperienced and ruinous?
    Okay, so we're doin' this
    .
    הזדמנות טובה להזכיר שוב שהפוליטיקאי האמריקאי עם החיבה הגדולה ביותר לדו קרב, שחי עבור דו הקרב, היה טוב בדו קרב, ואני מזכיר שהדרך היחידה להשתתף במספר קרבות שכאלו הוא להיות ממש ממש טוב בהם (בניגוד לטניס, אלא אם כן ענף הטניס היה ממש הארדקור בתקופת פיסטול פיט) – הוא אנדרו ג'קסון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט