טוני קוקוץ' נראה הרבה יותר טוב אחרי חלק מה-"LAST DANCE" / מתן 'ג'ורג' עובדיה הסקרן' (45, ת"א)

*

טוני קוקוץ' מדבר על ה-"LAST DANCE" והימים ההם. הוא לא כועס על אף אחד!

מתן הרגיש מה שהרבה מאיתנו – שידעו – הרגישוז כשידעו על קבלת הפנים שמחכה לטוני קוקוץ' כשיגיע לשיקגו. למעשה, מייקל ג'ורדן וסקוטי פיפן לא רצו לחכות עד שהוא יגיע ב-1993 (למרות שג'רי קראוס החתימו כבר ב-1990) והחליטו לערוך לו קבלת פנים מיוחדת כשהדרים טים ניפגשה במשחק נגד קרואטיה.

הם שחטו את הקרואטי. הוא עזב מובס. 2 מ-12. מייקל וסקוטי רצו להוכיח שקוקוץ' הוא לא שחקן NBA, ובמיוחד כשהוא החל לשחק בשיקגו עם משכורת גבוהה משל סקוטי פיפן. אבל זאת לא היתה אשמתו שפיפן חתם על מה שחתם.

מתן קרא את סיפורו של זאק לאו באי.אס.פי.אן והחליט שסיפור כזה, המגלה הרבה דברים חדשים על אופיו – וחוזקו – של טוני, וכיצד הוא לא נישבר, ואפילו התחזק, עם ה-WELCOME של מייקל וסקוטי (שהיה רחוק מ-WELCOME כמו שזגרב רחוקה משיקגו) חייב להיות מסופר – בעברית.

אז זהו ספורו של זאק לאו שמתן מספר בעברית. סיפור שבסופו אני, לפחות, חיבבתי את את קוקוץ' יותר מאשר חיבבתיו לפני הקריאה, ואפילו מייקל וסקוטי שבתחילה התנהגו אליו כמו בני זונות קנאים, העריכו אותו ואת יכולתו ככל שהזמן שלו איתם ארך יותר. סוף טוב הכל טוב. לא אידיליה, אבל אהבה אמיתית יש רק בסרטים.

ישנו צד שני לסיפור ה-"LAST DANCE" – מזווית עיניו של טוני קוקוץ' כפי שכותב זאק לאו, (וכפי שמתרגם ומספר מתן 'ג'ורג' עובדיה הסקרן')

כמה ימים לאחר שזכו השיקגו בולס באליפות השישית, הזמין פיל ג'קסון את השחקנים והמאמנים, ובנות זוגם, לארוחת ערב במסעדת יוקרה בשיקגו. במהלך הערב נאספו השחקנים לבדם לחדר פרטי, ישבו במעגל עם כוסית משקה וסיגר בידם, וכל אחד מהם הרים כוסית. 

"זה היה רגע מאוד מיוחד," אומר סטיב קר בראיון ל-ESPN, "זו הייתה הפעם האחרונה שבה היינו כולנו ביחד". קר ידע מיד למי ירים כוסית. "הרמתי כוס לחיי טוני קוקוץ'," אומר קר, "איש לא עבר את מה שהוא עבר, הלחץ ממייקל וסקוטי שיוכיח את עצמו, שירוויח את מקומו. מייקל וסקוטי הציקו לו משום שראו בו 'הבחור של ג'רי'. טוני מצדו פשוט רצה לשחק. אז הרמתי כוס לטוני כי חשבתי שהוא שחקן גדול ורציתי שידע עד כמה הוא היה חשוב לקבוצה שלנו".

קוקוץ' לא זוכר את הרמת הכוסית של קר, למרות שחבריו לקבוצה זוכרים אותה היטב. עד כמה שהדבר מפתיע, לקוקוץ' יש עניין מוגבל בשחזור ימי התהילה בשיקגו. "חייתי אותם," הוא אומר. אף שחי בלב הדרמה של "הריקוד האחרון" – בעין הסערה ממש – קוקוץ' הצליח לבודד את עצמו ממנה. הבולס היו באותה עונה מזדקנים, פצועים, מודעים היטב לפער ההולך ומצטמצמם בינם לבין יריביהם הקשוחים במזרח. קוקוץ' עצמו סבל באותה עונה ממחלת החיתולית הכפית ('דורבן' בעברית של בני אדם, או plantar fasciitis באנגלית). הוא אמנם חש היטב במתחים שבין קראוס והשחקנים, אך לא הייתה לו האנרגיה הרגשית הדרושה להתמודדות עמה. 

"פיל היה מצוין בלשמור אותנו בבועה", הוא אומר, "התרכזנו במה שהיה צפוי לנו במורד העונה. כשאצפה ב"ריקוד האחרון" אני בטוח שאגלה דברים שנעלמו ממני בזמן אמיתי".

גם כשהיה צעיר דומיננטי בקבוצה הלאומית הלא–אמריקאית הגדולה בכל הזמנים, אהב קוקוץ' את הדינמיקה הקבוצתית. הוא חווה היטב את האחווה, הידידות והכימיה הגדולה באותה קבוצה, יחד עם דינו ראדג'ה, דראזן פטרוביץ', ולאדי דיבאץ' ושאר הכוכבים בנבחרת יוגוסלביה. הוא רצה לשחזר את זה גם ב-NBA. החזרה לאחור בזמן למחלוקות בין קראוס והשחקנים אינה קלה לו עכשיו. 

"חבל שג'רי לא כאן כדי לספר את הצד שלו בסיפור," הוא אומר. "קל לחבב את מייקל וסקוטי, את דניס ופיל, חיבבתי את כולם. אהבתי אותם. סקוטי היה החבר-לקבוצה האולטימטיבי. מייקל תמיד יהיה בשבילי גדול השחקנים בכל הזמנים. הוא שינה את המשחק, הפך אותו לגלובלי. כל השחקנים כיום צריכים להוריד בפניו את הכובע. אבל אתה חייב לשמוע גם את הצד השני.

אבל ג'רי בנה קבוצה גדולה שלקחה שש אליפויות. חייבים לתת לו קרדיט". 

קראוס עקב בתשוקה אחרי הקריירה של קוקוץ' ובחר בו בסיבוב השני של דראפט 1990, אף שקוקוץ' לא חתם בבולס עד 1993 מחשש לבלות את שנותיו המעצבות כשחקן על הספסל. הוא גם עשה יותר כסף באירופה (תחילה ביוגוספלסטיקה ספליט המיתולוגית ואחרי כן בבנטון טרוויזו). "לא הייתי בטוח אם כדאי לי לבוא," הוא אומר. 

קראוס ניסה לפתות אותו בתיאור משחק הריצה הצפוי לו לצד מייקל ופיפן. הוא גם דיבר על הערך הנוסף במשחק לצד וטרנים כמו ג'ון פקסון וביל קרטרייט, ותחת "המאמן הנהדר הזה שיש לנו, פיל ג'קסון", נזכר קוקוץ'. 

"זה היה ממש חיזור," מספר קלרנס גיינס ג'וניור, סקואט ותיק של הבולס שטס עם קראוס לאירופה לצפות בקוקוץ'. "ג'רי יכול היה להיות צ'ארמר אמיתי כשרצה". 

ג'ורדן ופיפן שמעו על ההערצה שרכש קראוס לקוקוץ'. הם גם ידעו שקוקוץ' צפוי להרוויח יותר מפיפן. קוקוץ' מצדו, עדיין באירופה, לא היה מודע כלל לטינה שהצטברה כנגדו מצדם. לא היה לו מושג שהם רבו מי ישמור עליו כאשר נבחרת החלומות פגשה את קרואטיה בטורניר הכדורסל של אולימפיאדת ברצלונה ב-1992. באותו משחק שחטו ג'ורדן ופיפן את קוקוץ' והחזיקו אותו על ארבע נקודות אומללות ב-2 מ-11 מהשדה. "רציתי לסגור אותו, להביך אותו," אמר פיפן לעתונאים אחרי המשחק, "אחרי הכול אני לא יכול לשחק נגד ג'רי במגרש". 

קוקוץ' נחנק מול סופר-קבוצה שסימנה אותו ככוכב המוביל של היריבה. "שיחקנו נגד ניבחרת החלומות," הוא אומר, "נבחרת החלומות היחידה מבחינתי", הוא מוסיף. אבל הוא לא היה מרוכז לגמרי במשחק. חצי ממנו היה חזרה בקרואטיה, עם אשתו הכורעת ללדת. (במשחק הנוסף בין הנבחרות, בגמר הטורניר, סיפק קוקוץ' הופעה טובה בהרבה: 16 נקודות ו-9 ריבאונדים בהפסד לארה"ב). 

קוקוץ' מספר שהוא שמע על הסיפור שמאחורי הקלעים רק כעבור שני עשורים, בזמן שהתראיין לסרט דוקומנטרי על נבחרת החלומות. "הם שאלו אותי אם ידעתי שג'ורדן ופיפן נאבקו מי ישמור עלי. עניתי לא והוספתי תודה שעדכנתם אותי. לפחות אפשר לומר ששום שחקן אחר לא קיבל כזאת תשומת לב מנבחרת החלומות," הוא צוחק.

מרירות מתמשכת קיבלה את פניו של קוקוץ' כשהצטרף לבסוף לשורות הבולס. ג'ורדן ופיפן התייחסו אליו כ'בחור של ג'רי', כך לפי קוקוץ' עצמו וחבריו לקבוצה. פיפן נהג לרדת על ההגנה שלו ואמר שהוא לא מסוגל לשמור גם על כיסא (כיום פיפן לא זוכר התבטאות כזאת, אך שאר השחקנים זוכרים היטב את הביקורת הכללית על ההגנה של קוקוץ'). 

"הם תמיד היו קשים איתו," אומר ג'אד בושלר ששיחק בבולס מ-1994 עד 1998. "העניין עם קראוס הקשה עליו מאוד בהתחלה," מוסיף ג'ים קלימונס, עוזרו הוותיק של פיל ג'קסון. "זה היה יחס לא הגון כלפיו, באמת." קוקוץ' מצדו הבין שהמרירות כלפיו כוונה למעשה נגד קראוס ולא נגדו. הוא היה חזק מספיק להמשיך ולשחק למרות הכול. "טוני היה פשוט הוא-עצמו," אומר קלימונס, "וזה מה שהושיע אותו." הוא לא התייחס להערות, הומור עוקצני כזה קיים בכל קבוצה. "הוא ראה בזה חלק מהחניכה שלו ל-NBA" אומר קלימונס. 

כרוקי, סחב קוקוץ' תיקים והזמין אוכל לחבריו לקבוצה. "הבנתי שעלי להרוויח את הכבוד שלי," אומר קוקוץ', "הגעתי לקבוצה הכי טובה בעולם וידעתי שאני צריך לשכוח מהגאווה שלי ומההישגים שלי. לאיש לא אכפת כאן כמה טוב היית באירופה. הייתי בסדר עם זה". 

לומר שקוקוץ' היה 'טוב' באירופה זה חתיכת אנדרסטיימנט. הוא זכה לאמתו של דבר בכל תואר קבוצתי ואישי, ויותר מפעם אחת. הוא היה פורוורד של 2.11 מטר שאהב למסור בכל דרך אפשרית, היה לו את הגובה לקלוע מעל השומרים שלו מבפנים ומבחוץ. כינו אותו "המלצר" בגלל הקלות שבה מצא את חבריו במסירות לסל. "הוא היה המג'יק של אירופה", אומר ג'ורג' קארל שאימן את ריאל מדריד בעונת 91-92. 

קוקוץ' ידע שג'ורדן, פיפן וג'קסון צדקו בנוגע להגנה שלו. הוא היה חייב להשתפר, הוא היה חייב להתחזק כדי לשמור על הפורוורדים הקשוחים בליגה שלא אחת שקלו 15-20 קילוגרם יותר ממנו. "לפעמים נראיתי מטופש כשניסיתי לשמור עליהם. באותם ימים הם יכלו פשוט להזיז אותי לאן שרצו." הבולס רצו שקוקוץ' ישמור על הגבוהים של היריבה, זה יכול היה להעניק להגנה של שיקגו מוביליות רבה וחילופים אפשריים בכל עמדה. עכשיו היה על קוקוץ' להוכיח לקבוצה שהוא יכול לעמוד באתגר.  

הווטרנים בקבוצה ירדו על הדיאטה ה"אירופאית" של קוקוץ'. קר, בושלר וקרטרייט נזכרים שקוקוץ' היה מזמין כוסית יין בסעודות לפני משחקים בתקופת הטרום עונה. "היינו כאילו 'הולי שיט!, אין פלא שאתה לא בכושר!" אומר קרטרייט, "קוקוץ' היה צריך ללמוד איך להיות שחקן ב-NBA".

קוקוץ' עצמו מתעקש שהסיפורים האלה מוגזמים, אבל יין הוא מוטיב חוזר בסיפורים עליו. בילי קינג, הג'נרל מנג'ר (הידוע לשמצה) של הסיקסרז שהביא את קוקוץ' משיקגו באמצע עונת 99-00, סיפר שקוקוץ' לימד אותו על פלאי הבציר האיטלקי של סוף שנות ה-90. זאזא פצוליה (הידוע לשמצה גם הוא) ששיחק כרוקי בן 20 עם קוקוץ' במילווקי וראה בו מנטור, סיפר שכשהשניים היו סועדים יחדיו, קוקוץ' התעקש תמיד לשלם על היין. פצ'וליה חשב שזה בגלל שטרם הגיע לגיל המותר בצריכת אלכוהול בארה"ב, אך כאשר שאל את קוקוץ' התברר שלו שזה היה בגלל שקוקוץ' הזמין תמיד את היינות היקרים בתפריט וחס על משכורת הרוקי של פצוליה. 

קוקוץ' חילק את העוקצנות מצד ג'ורדן, פיפן וג'קסון לשתי קטגוריות. לעג שמקורו באיבה של השלושה לקראוס, לצד ביקורת לגיטימית ובונה מצד טיפוסים תחרותיים שרק רצו לנצח. הוא האמין שברגע שג'ורדן ופיפן יבינו כמה טוב הוא, שהוא יכול לעזור להם לנצח, שאולי אפילו הם זקוקים לו כדי לנצח, המרירות תיעלם ויישארו רק עניינים טהורים של כדורסל. עם זה הוא יוכל לחיות.

"הרבה שחקנים כיום היו נעלבים מאוד, לוקחים את זה קשה," אומר דיקי סימפקינס, שחקן ספסל בבולס, "טוני קיבל את זה. הוא ידע שמצפה לו עבודה רבה."

קוקוץ' צדק כשבטח בכישרונו. "ברגע שג'ורדן ופיפן הבינו שהבחור הזה הוא על אמת, הם אימצו אותו," אומר קרטרייט ששיחק עם קוקוץ' ופיפן בעונת 93-94 והצטרף שוב לשורות הבולס ב-1996, הפעם כעוזר מאמן. קוקוץ' חיבב את פיפן מהרגע הראשון. מעבר לירידות הקשורות לקראוס, קוקוץ' הבין שאחד משחקני הגנת הפרימטר הגדולים בהיסטוריה מנסה לעזור לו. כשהוא פספס בהגנה תמיד היה זה פיפן שניקה אחריו והדריך אותו איך להיות טוב יותר בפעם הבאה. הוא ממש חש בתמיכה של פיפן. 

"אני אוהב את סקוטי," הוא אומר, "הוא השחקן שעזר לי הכי הרבה בשנתיים הראשונות שלי בליגה. מאוד קל לשחק איתו. מעולם לא חשבתי שהביקורת שלו מרושעת. הרגשתי שהוא מנסה לכוון אותי לכיוון הנכון."

פיפן עצמו נרתם למאמצים להכניס את קוקוץ' להיכל התהילה של הכדורסל. זה דבר שקוקוץ' רוצה ומרגיש שהוא ראוי לו, וגם הרבה אנשים מעולם הכדורסל חושבים כך, בעיקר לנוכח הכנסתם של חבריו לאותה נבחרת יוגוסלבית להיכל. דיבאץ' וראדג'ה, שנכנסו שניהם להיכל, מאמינים שמקומו של קוקוץ' לצדם. 

"זה מאוד חשוב לי," אומר קוקוץ', "אני לא יודע בדיוק מה הקריטריונים להיכנס להיכל, אבל אני מקווה שיום אחד הם ימצאו סיבה להכניס גם אותי." הוא מקווה שזה יקרה במהרה. אביו, אנטה, כבר בן 82. הוא היה זה שחנך את קוקוץ' לפעילות ספורטיבית. "אם אי פעם אכנס להיכל, אני מקווה שזה יקרה עוד בחייו של אבי. זה חשוב לו יותר מאשר לי," הוא אומר. 

היו הרבה צמתים שבהם היחסים בין פיפן לקוקוץ' יכלו לקבל תפנית שלילית מאוד, כל כך הרבה רגעים שבהם יכלו להתפוצץ זה על זה. "זה לא קרה מפני ששניהם באמת בחורים טובים", אומר קרטרייט. פיפן סירב כידוע לעלות למגרש לשניות האחרונות של משחק 3 בחצי הגמר האזורי של 1994 נגד הניקס, לאחר שג'קסון שרטט מהלך שיוביל לזריקה של קוקוץ'. "זה פשוט דבר שקורה," אומר קוקוץ', "לכולם יש אגו, אפילו לאחד שלא משחק דקה אחת יש אגו. אני לא שופט אותו בגלל זה."

קוקוץ' קלע את הזריקה בסופו של דבר, כמובן. הוא קלע כמה קליעות מכריעות באותה עונה שבה קלע 13 נקודות למשחק (40.3% מהשלוש), קטף 4 ריבאונדים ומסר 3.5 אסיסטים, ואף זכה בפרס השחקן השישי של העונה בעונת ה-72 ניצחונות של הבולס. "אם החבר'ה האלה היו יודעים שיום אחד השיא שלהם (כלומר 72 ניצחונות) יישבר, הם היו מנצחים 76," אומר קלימונס. 

קבוצת ה-73-ניצחונות-בעונה של הגולדן סטייט ווריורס הפסידו את גמר 2016. הבולס של 96 מיגרו את סיאטל סופרסוניקס בשישה משחקים. "הסקאוטים שלנו ידעו שקוקוץ' הוא מפתח ענק בשיטה של שיקגו," אומר ג'ורג' קארל שאימן את סיאטל באותה עונה, "הוא גרם להם להתחבר ביחד". 

קוקוץ' סיפק קליעות חשובות בזמן שפיפן וג'ורדן נחו על הספסל. "כולם אהבו מאוד לשחק עם טוני בגלל שהוא היה מוסר יוצא מן הכלל," אומר סימפקינס, "הוא יכול היה לשחק בכל תפקיד בהתקפת המשולש". ג'קסון העריך את הנועזות שלו. "טוני הוא קצת פרש בודד (maverick)", הוא סיפר בראיון לריק טלנדר במהלך עונת 97-98. "זה עיצבן אותי פה ושם, אבל אני חושב שבכל זאת היינו זקוקים לפרש בודד כזה. הנטייה המרכזית אצלו היא לחפש דווקא את המהלך הלא צפוי". 

במשחק החשוב ביותר של עונת "הריקוד האחרון", משחק 7 בגמר המזרח מול אינדיאנה פייסרס, בסדרה היחידה במהלך שש האליפויות של שיקגו שבה היריבה באמת איימה להדיח את שיקגו, קוקוץ' קלע 21 נקודות, שני רק לג'ורדן עם 28, וחמש קליעות רצופות שלו ברבע השלישי הובילו את שיקגו ליתרון הגדול שלהם במשחק. 

קוקוץ' יודע שאנשים זוכרים את הרגעים האלה. אלו רגעים שמבטלים בעבורו כל תהייה באשר ל"מה היה אילו". "אני באמת מאמין שאילו הייתי הולך לקבוצה שבה הייתי מחזיק יותר בכדור, יכולתי בקלות להגיע לממוצעים של 20 נקודות, 7 אסיסטים ו-7 ריבאונדים," הוא אומר, "אבל בחיים לא הייתי מחליף את התקופה שלי עם הבולס בהופעות באול-סטאר או משהו. אם יגידו שהמספרים שלי לא גבוהים מספיק להיכל התהילה – אני בסדר עם זה. כל שחקן היה מוותר על משהו כדי להיות חלק מקבוצה כזאת. אלה היו הזמנים הטובים ביותר של הקריירה שלי."

קוקץ' מעריך את האחווה בין השחקנים לפחות כמו שהוא מעריך את ההישגים והנצחונות. ארוחות ערב קבוצתיות נמשכו לתוך הלילה, אף שהיה זה קשה עד בלתי-אפשרי עבור ג'ורדן לסעוד בפרהסיה. כשקוקוץ' מתבקש לנדב איזו אנקדוטה מאותה תקופה, הוא נזכר בארוחת בוקר במלון שבה סטיב קר שכנע את החברים – קוקוץ', בושלר, לוק לונגלי, ביל וונינגטון ואולי עוד כמה – להזמין פנקייק אוכמניות. איכשהו, אוכמניה סוררת התנחלה באפו של קוקוץ' עד שהוא נפטר ממנה בעיטוש אימתני עד כדי כך שכולם הסתתרו מאחורי מפיות או התחבאו מתחת לשולחן. "אני לא יודע למה, אבל אלו הזכרונות שלי," הוא צוחק.

מדי פעם רודמן היה ניגש לאחד מהחבורה ושואל בביישנות אם הוא יכול להצטרף לארוחת ערב. לעתים הוא היה מזמין את כולם איתו לערב. בושלר נזכר בהרפתקאות הליליות האלה עם רודמן שבהן פגש טיפוסים כמו אדי וודר (פרל ג'אם) ובילי קורגן (סמשינג פמפקינז). ברוב המקרים רודמן היה נעלם לתוך הלילה לקראת סוף הארוחה. 

רודמן, שעולל לא מעט צרות בקבוצה, התקשה לדובב את אשמתו כשהבין שהגזים עם התנהגותו. "דניס היה ביישן," אומר קוקוץ'. לפעמים ג'קסון היה מתנצל בשמו לפני שאר השחקנים. פעמים אחרות רודמן היה קונה לכולם מתנות. פעם אחת, ממש לפני חג המולד, רודמן חילק לשחקנים שי קטן של התנצלות: שרשרת לבנות הזוג. "אמרנו לו 'אתה הורג אותנו דניס, השרשרת הזאת יפה יותר ממה שהתכוונו לתת בעצמנו לנשים," אומר קר. 

קוקוץ' אומר שהוא מקווה שהפרקים הנותרים ב"ריקוד האחרון" יתמקדו יותר באושר שחוו הבולס ביחד, באושר שהעניקו לאוהדי הכדורסל, וקצת פחות על התסכולים והפרידה. הוא מזכיר לנו שבעונה שאחרי הושבתה הליגה לשישה חודשים. "לא היה שום ביטחון שתתקיים בכלל עונה", הוא אומר. ג'ורדן עצמו החלים באיטיות מפציעה באצבע המורה לאחר תאונת סיגרים מוזרה במעורבות קוצץ סיגרים סורר, והיה בוודאי מחמיץ את חלק הארי של העונה אילו לא היה פורש.

"מי אשם בפירוק של הקבוצה? זה פחות חשוב. שימחנו הרבה אנשים, וזה מה שאני מעדיף לזכור. פעם בכמה זמן, כשבחוץ גשם וקר, אני מתכרבל מול יו-טיוב, צופה בקטעים שלנו, ונזכר בימים הטובים ההם."

***********************

תוספת של מנחם לס: טוני קוקוץ' היום

טוני קוקוץ – המדבר אנגלית כמעט ללא מבטא זר – חזר לשיקגו כשפרש ממשחק ב-NBA. הוא ואשתו מתגוררים ב-HIGHLAND PARK, פרבר יקרתי של שיקגו עם אשתו וילדיו. הוא שייך לצוות ההנהלה של הבולס כיועץ מיוחד. את הקייצים הוא מבלה בקרואטיה בבית הקיץ שלו ליד אגם כי הוא רוצה שילדיו יידעו, יבינו, ויעריכו, את שורשיהם.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
26 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אשך טמיר המקורי
30/04/2020 8:34:38

סיפור מעולה וחשוב. תודה

NFS
NFS
30/04/2020 8:45:24

מצויין! תודה רבה מר עובדיה 😁

asaf
30/04/2020 8:59:18

סיפור מעולה. תודה.

etayef
etayef
30/04/2020 9:00:11

מלהיות השחקן הטוב באירופה במשך שנים, לאופציה שלישית בקבוצה שבה הוא קיבל יחס קשה, ועוד לא לעשות בעיות, זה די מדהים.

mkr
mkr
30/04/2020 9:42:51

תודה רבה. השחקן האהוב עלי מספליט הגדולה.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/04/2020 10:05:18

זה גורם לי להעריך יותר את םיפן למרות התקרית האומללה שבה לא רצה להיכנס למשחק בגלל תרגיל שסימן ג'קסון בעבור קוקוץ', ולהכניסו ברשימותיי ללםחות בין עשרת הס"פ הגדולים בכל הזמנים, כפי שהוא ראוי לכך מבחינה מקצועית.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/04/2020 10:05:42

*כלומר מבחינת היכולת.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
30/04/2020 10:07:08

פיפן הוא שנראה יותר טוב לאחר הדברים האלו. קוקוץ' נראה נהדר גם לפניהם!

Zvika Bar-Lev
30/04/2020 11:04:43

קוקוץ' שחקן אדיר וכפי שעולה מהכתבה, אופי סופר חזק.

Zvika Bar-Lev
30/04/2020 11:14:44

ואחד הדברים הכי פרימיטיביים מבחינת האמריקאים, כשאתה מסתכל במבט לאחור, ששחקן ברמתו של קוקוץ', שרק עכשיו זכה בMVP של אליפות העולם ב1990 עם מדליית זהב, NVP של אליפות אירופה וMVP של הפיינל פור ביורוליג, והיה ללא שום ספק השחק הכי טוב באירופה עם נתונים שללא שום ספק מתאימים לNBA (גובה 2.11, עם יכולת קליעה ומסירה מדהימים), נבחר במקום 29 בדראפט. איזה דפוקים!

עידו גילרי
30/04/2020 11:33:56
Reply to  Zvika Bar-Lev

זה לא דפיקות אלא המציאות. היה מאד קשה לשכנע את הכוכבים האירופאים לבוא ל-NBA באותם שנים. כמה זמן לקח לקראוס לשכנע את קוקוץ' לבוא? לא שנה ולא שנתיים. מהבחינה הזו ההפסד של ארה"ב בסיאול (ואחר כך גם באליפות העולם) היו צעד משמעותי לפתיחת ה-NBA לאירופאים. זה הרבה פחות קשור לזה שבארה"ב לא הכירו בכישרון שלהם אלא לזה שהכוכבים חששו לבוא מכיוון שזה ימנע מהם לשחק עם הנבחרות שלהן. ברגע שאישרו לשחקני ה-NBA להשתתף באולימפיאדות הבעיה הזו נפתרה.

Zvika Bar-Lev
30/04/2020 13:40:33

עידו – אחד נובע מהשני. כוכב כמו קוקוץ שנבחר מקום 29! מבין שבמקום להיות מוביל קבוצה לאליפות, מה שהוא עשה בכל אירופה ובנבחרת, מביאים אותו לקצה הספסל, וגם לא משלמים לו מספיק. הוא העדיף ללכת לשנתיים נהדרות בבנטון טרויזו בכסף מצויין. אחרי זה הוא הצטרף לבולס לאחר פרישתו הראשונה של מייקל – נתן שנת רוקי מצויינת, ואחרי זה הוכיח את עצמו עם חזרתו של מייקל ובאמת היה "השחקן השישי" המאוד משמעותי ב3 האליפויות השניות של הבולס.

עידו גילרי
30/04/2020 13:44:50
Reply to  Zvika Bar-Lev

אם אתה מאמין בעצמך וזה חשוב לך אז אתה לא חושש. ברור שהוא צריך להוכיח את עצמו. בפועל הכוכבים הגדולים העדיפו לרוב לשחק באירופה כי זה לא היה להם מספיק חשוב. כמו שאמרתי הרבה מזה נבע מכך שהם לא רצו לאבד את הצ'אנס לשחק באולמיפאדה. לא סתם ראינו את הגל הראשון האמיתי של האירופאים מגיע בשנות ה-90.

אהרון שדה
30/04/2020 11:19:40

נהדר תודה .
מה מיוחד בעיני בקוקוץ ?
בוודאי שהיו אירופאים שהיו כוכבים ממנו בנ.ב.א ( נוביצקי ,גאסול דונציץ ועוד).
גם באירופה היו כוכבים גדולים ממנו (בוודאי פטרוביץ ).

אבל הוא היה היחיד שהצעיד קבוצות ככוכב הראשי לזכייה ביורוליג הצעיד את הנבחרת לזכייה באליפות עולם והצליח גם בנ.ב.א .
מה שאני רוצה לומר
גם ידע להיות כינור ראשון ראשי להישגי על ( ספליט 89-91 ) אך גם כזה שידע להתאים עצמו קבוצתית לקבוצת החלומות כפי שהיה בשיקגו (ובמידה פחותה בנבחרת יוגוסלביה ואז קרואטיה עם דראזן והחברים ) .

Smiley
30/04/2020 12:35:54

קוקוץ שחקן היכל התהילה ללא ספק. בורג חשוב במכונה של הבולס אבל היה אחד מהאירופאים הגדולים ביותר.
היה פוינט פורוורד עם קליעה וראיית משחק משובחת. בשיאו, לאף אחד באירופה לא הייתה תשובה אליו.
.
עוד טיעון לזכות קראוס שהיה חד במציאת כשרונות

עידו גילרי
30/04/2020 12:38:33
Reply to  Smiley

קשה להגיד שהוא היה חד במציאת כשרונות. היו לו הצלחות ונפילות.

Smiley
30/04/2020 12:53:31

כמו לכל GM, אבל הסדרה עושה לו עוול (בטח שאין לו יכולת להגיב על המתרחש), ונכון שלרעתו הטיעון שלקבוצה אלופה צריך לתת לשחק עד שהיא מפסידה.
אין הרבה GMים שהצילחו לבנות שתי קבוצות אלופות. נכון שהיה לו את אותו השלד של ג'ורדן-פיפן-ג'קסון אבל כל פעם הוא הרכיב יפה את הפאזל סביבם.
גם את ג'קסון בסוף הוא הצליח לדוג לעמדת המאמן הנכון. שמלכתחילה הוא הביא לשם את טקס וינטר ושיטת המשולש שלו.

עידו גילרי
30/04/2020 12:55:42
Reply to  Smiley

למה היא עושה לו עוול? הם בהחלט מצביעים על הצעדים החשובים שהוא עשה.

Smiley
30/04/2020 13:05:09

נכון. אבל הוא חוטף שם גם הרבה לכלוך שלא ממש באשמתו.
הוא כמו המשפט האמריקאי "אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך"… אז אצל ה-GM זה "נזכור אותך לפי המהלך האחרון שלך" שזה היה פירוק הבולס

עידו גילרי
30/04/2020 13:07:39
Reply to  Smiley

כמו?

etayef
etayef
30/04/2020 14:06:15
Reply to  Smiley

לא חוטף לכלוך שלא מגיע לו.
הבנאדם החליט לפרק קבוצה שזכתה 3 פעמים רצופות, ושש פעמים סה"כ.
העיף את פיל ג'קסון, איים בטרייד על פיפן, והתריס בפומבי נגד ג'ורדן.
אלה דברים שהוא עשה.
אפשר להגיד שהתייחסו אליו בקבוצה בצורה לא הוגנת, או בחוסר כבוד, אבל הסדרה מציגה את זה, אין הסתרה.

ג'ורג' עובדיה הסקרן

תודה לכולם ובעיקר למנחם שפרסם, שיפץ ותיקן והוסיף אחלה תמונות. בזמן אמיתי חשבתי שזה לא פייר שהבולס יכולים להעלות כזה שחקן מהספסל. אגב, בין השורות עולה הפרדה גזעית די הרמטית בבולס של אז. החבורה של קוקוץ' כללה את קר, בושלר, ווינינגטון ולונגלי. כולם לבנים.

Berch
30/04/2020 15:28:40

אחלה טור
טיפוס קשוח. יוגוסלבי לדוגמא
🙂

A Ljos: Resurrection
30/04/2020 17:46:16

כנראה שמתישהו אצטרך לשבת ולראות את "הריקוד האחרון" הזה.
בינתיים השיחות מסביב וכתבות כאלו מספיקות לי ולא יוצרות שום מריבה עם החברה שרוצה לבלות את הזמן בצפייה בדברים אחרים.

שגיא נאור
30/04/2020 19:06:36

טור מצוין, תודה רבה.
אגדה אירופאית אבל עם כל הכבוד, קריירת ה-NBA שלו לא מתקרבת לאירופאים הכי גדולים.
אמנם לא היתה לו הזדמנות אמיתית להוביל קבוצה בשיאו אבל אי אפשר להשוות שחקן שישי, חשוב ככל שיהיה, לדומיננטיות של נוביצקי, פאו ופארקר, בטח לא של יאניס. קוקוץ' מעולם לא היה טופ 20-30 בליגה.

historyteacher
30/04/2020 20:17:22

טור מצוין. השחקן האהוב עלי עוד מהגמר האירופי שהוא לקח את הגביע למכבי תל אביב. יוגופלסטיקה שיחקה כדורסל מדיהם, ונבחרת יוגוסלביה שלקחה את אליפות העולם הייתה הקבוצה הכי מענגת שראיתי בחיי (הספרס של 2014 וגולדן סטייט הסמוכה נותנות פייט לא רע). חשבתי בזמנו שהוא יהיה כוכב בנ.ב.א., והוא לא הפך לכוכב, בין היתר כי סגנון המשחק שלו לא התאים לסגנון הסוליסטי האמריקאי. אם הוא היה מגיע לספרס עשור לאחר מכן אצל פופוביץ' או לסטיב קר , היינו רואים אותו במלוא גדולתו