משחק חיי? מכות למרגל KGB (וגם עבור יאסר ערפאת) / אלכס רבינו

משחק חיי? מכות למרגל KGB (וגם עבור יאסר ערפאת) / אלכס רבינו

המשחק של חיי או 'איך הכנסתי מכות למרגל'

מאת הגולש אלכס רבינו

*****

אלכס היה שחקן כדורגל שלי באדלפי. הוא הגיע מיד אחרי רובי יאנג, שוקה פלגי, ואמנון ארונסקינד – הראשון והשלישי היו שחקני נבחרת; שוקה הלב של הפועל חיפה במרכז השדה – שהתחילו את הדיינסטי באדלפי שנימשכה 10 שנים עם אליפות מכללות אחת. . אלכס הגיע להמשיך את השושלת והיה השוער של קבוצה צעירה שהתחילה הכל מחדש. וכשחזר ארצה כמה שנים אחרי עלה בסולם משרדי נסיעות, עד שהפך למנהל שתי חברות תעופה בארץ !

ודבר נוסף שאולי הצעירים שבכם לא מודעים לו: מאז הקמת המדינה, ובערך 10 שנים אחרי, אחת הבעיות הגדולות ביותר שלנו היו היהודים הקיצונים-שמאליים – המפלגה הקומוניסטית של משה סנה. הם היו מסוכנים ביותר, וטוב שבן-גוריון (והאחרים) עשו הכל להיפטר מהם, עד שהמפלגה הקומוניסטית נעלמה מהמפה שלנו.

מנחם לס

*******

לפי תפיסת עולמי, בכול אוהד כדורסל מסתתר שחקן מתוסכל. כך היה גם אצלי. למרות שהייתי בגובה סביר (1.80מ') העדפתי תמיד לשחק בתור רכז. לא עברתי את כור ההיתוך של מחלקות הנוער של האגודות השונות אבל הייתי שחקן חמישייה בנבחרת בית הספר החקלאי כפר גלים.

המאמן שלנו היה שופט כדורסל ידוע באותם הימים אבי זגול. הייתה לנו קבוצה יחסית גבוהה עם 2 שחקנים בגובה של מעל 1.90 מ'. הרגע הזכור לי ביותר היה שנבחרת בית הספר הוזמנה להשתתף בטורניר נוער ע"ש אליעזר שבט במגרש הפתוח של הפועל בחיפה. היינו הפתעת הטורניר והגענו לגמר למשחק נגד הפועל חולון שהייתה אז אחת מקבוצות הנוער הטובות במדינה. את חולון אימן אחד משחקני העבר של האגודה צחי פלד. במחצית הובלנו ב 8 הפרש. כול מה שהיה למאמן זגול להגיד לנו היה "תמשיכו ככה". אבל את הצעקות מהספסל של חולון אפשר היה לשמוע עד השורה האחרונה בטריבונה. אחד מהפנינים שמאמן חולון אמר לשחקניו היה:

"תתביישו לכם. אתם מפסידים משחק לקבוצה שלמדה כדורסל מתוך ספרים…"

בסופו של יום הפסדנו בגמר הטורניר. אך אותה אמירה על הקבוצה שלמדה כדורסל מתוך ספרים ליוותה אותי המון שנים ועד היום חקוקה בזיכרוני. לימים שמשתי ככרוז עם צחי פלד באליפות אירופה לנוער שהתקיימה ביד אליהו  ב 1994. ניסיתי להזכיר לו את הסיפור אך הוא לא זכר.

את קריירת הכדורסל התחרותי סיימתי לקראת תום שירותי הצבאי. כקצין צעיר בוגר בה"ד 1 שירתתי כמפקד היאחזות הנח"ל מי עמי (הידועה גם בשם אום אל פאחם עילית). יום אחד נקראתי למשרדו של מג"ד נח"ל כינרת 902 . הוא הטיל עלי להרכיב נבחרת מחיילי היחידה שתשתתף באליפות הנח"ל בכדורסל שהייתה אמורה להתקיים שבועיים לאחר מכן.

התחלתי לאתר כישרונות מקרב חיילי היחידה. לאכזבתי מצאתי רק שחקן ליגת-על לגיטימי אחד (שמוליק בילואר ששיחק אז בבית"ר ת"א) והייתר קיבוצניקים שהצטיינו בעיקר בקליעה מרחוק. ריכזתי את השחקנים למחנה אימונים באולם בקיבוץ דגניה ב' כאשר אני משמש בו זמנית כמפקד, מאמן ושחקן הנבחרת.

הצלחנו להתגבש תוך פרק זמן קצר. הגיע יום אליפות הנח"ל בכדורסל שהתקיימה במגרש הפתוח בקיבוץ גן שמואל. להפתעתי ניצחנו בשני המשחקים הראשונים והגענו למשחק הגמר מול הפייבוריטית קבוצת נחל חוף ממחנה 80. לקבוצה זו היה מאגר אין סופי של טירוני הנח"ל אך שחקניה הבולטים היו 2 שחקני נבחרת הנוער של ישראל דאז איציק גרינבוים מרמת השופט ואודי אדיב מגן שמואל. התפתח משחק חזק שגלש לעיתים לפסים אלימים. מי שבעיקר תרם לכך היה אודי אדיב שלא היסס מלהכניס מכות קטנות בכול הזדמנות שהשופטים לא ראו.

נפל בחלקי לשמור עליו אישית כך מי שבעיקר חטף את המכות הייתי אני. וכך אני מוצא את עצמי באמצע המשחק עולה לריבאונד עם לא אחר מאשר אודי אדיב. הצלחתי לקלוט את הכדור לפניו אך תוך כדי הירידה לקרקע החלטתי להשיב לו באותו מטבע. שלפתי את מרפק שמאל מתחת לכדור והכנסתי לאדיב מכה חזקה בחזה מתחת ללב. הוא מייד נפל לקרקע לא לפני שהוא מושך אותי יחד אתו. מיד לאחר שפגשנו את המרצפות של מגרש הכדורסל של גן שמואל (להזכירכם מגרש הבית של אדיב), התחלנו ללכת מכות. כיוון שנפלתי מעליו היה לי יתרון והפלאתי לתת בו מכות אגרוף חזקות. כמובן ששופטי המשחק ושחקני 2 הקבוצות באו מייד להפריד ושנינו מצאנו את עצמינו מורחקים מהמשחק.  

נקפוץ כמה שנים קדימה לסוף 1972. חודשים מספר קודם סיימתי את לימודי באוניברסיטת 'אדלפי' שבלונג-איילנד, ואני עושה את צעדי הראשונים בעולם העסקים בניו יורק. כבכול בוקר אני יושב ברכבת בדרך מלונג איילנד למנהטן. בידי כרגיל הניו יורק טיימס. לפתע צדה את עיני ידיעה בעמוד הפנימי של העיתון: "נתפשה רשת ריגול של ישראלים שריגלו עבור סוריה". בין חברי הרשת אני מוצא את שמו של אודי אדיב. אין לתאר את הרגשתי שקראתי את הידיעה. אם הוא אכן מרגל, אני שמח וגאה שלפחות הצלחתי להכניס לו מכות.

אהוד (אודי) אדיב נולד וגדל בגן שמואל, הקיבוץ שהיה ידוע כקיבוץ השמאלני ביותר של הקיבוץ הארצי (מי שזוכר – מפ"ם ותנועת הנוער 'השומר הצעיר'). הוא נשפט ל 17 שנות מאסר על פגישתו עם יסאר ערפאת וריגול גם עבור ה-KGB. הוא לעולם לא הביע חרטה על מעשיו. בעת מאסרו התחתן עם בתו של מרגל אחר מרכוס קלינגברג – סילביה קלינברג -אך הנשואים ערכו רק 3 שנים.

(כמה מילים על סילביה: היא בוגרת תיכון חדש בת"א. מגיל צעיר השתייכה לקבוצות נוער קומוניסטיות בת"א. היא היתה ילדה יפהפיה, ואפילו הוצע לה ללכת להתחרות בתחרות 'מלכת היופי של ישראל שהיא דחתה בבוז.

סילביה קלינברג בת"א

אחרי הגרושין מאודי ונפילת הקומוניזם בישראל היא היגרה לצרפת והפכה לסוציאליסטית יהודיה. היא כתבה ספר בצרפת על סוציאליזם יהודי עם אליין ברוסאט. ניפטרה לפני כמה חודשים (אוקטובר, 2019) בפאריז.

מי שמעוניין לקרוא עליה: .http://www.haaretz.com/misc/article-print-page/.premium-this-revolutionary-woman-married-a-spy-only-to-learn-that-her-father-is-one-too-1.8032710

אהוד – אודי – השתחרר אחרי 12,5 שנות מאסר. בהמשך עשה דוקטורט במדעי המדינה וכיום הוא מלמד בנצרת.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
28 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Alex Rabino
03/05/2020 9:04:50
Reply to  מנחם לס

תגיד פשוט אבא של אסף אמדורסקי וכולם יבינו……

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

סיפור משעשע, תודה רבה אלכס.

NFS
NFS
03/05/2020 8:30:35

סיפור נהדר אלכס, תודה רבה!
האולם בדגניה ב', בית אלישבע, הוא הגארדן (הישן) של העמק.

asaf
03/05/2020 17:28:02
Reply to  NFS

תגובת השנה.יצא לי לשחק חובבני שם קצת בטרם הקורונה.
חוויה אחרת..

Berch
03/05/2020 8:44:56

מאמר משעשע
כשהייתי בנח"ל היתי חלק מגרעין פטיש לחריש (היה שם קיבוץ צעיר לפני שהפך לעיר)
הקיבוצניקים החביבים רצו לעשות לנערים העירוניים זובור ויחד עם החברים בגן שמואל הביאו אותנו בלילה אחד לחורשה ליד גן שמואל. שיא הערב היה שהם הביאו כמה תרנגולות ואמרו לנו לשחוט אותן כדי לאכול… במטרה שניגעל.
הם לא ידעו שמדובר בגרעין המורכב מחולונים ובאר שבעים, גרעין שהיה ידוע בכך שהיה… שונה.
בקיצור – שחטנו את התרנגולות, מרחנו לעצמנו דם על הפנים והתחלנו להשתולל ולצוד אותם בחורשה….
היה לילה מצחיק מאוד. הם מאז לא עשו זובור לאף אחד
🙂

Yinon Yavor
03/05/2020 10:28:49
Reply to  Berch

אחלה סיפור!

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  Yinon Yavor

😂😂

Zvika Bar-Lev
03/05/2020 13:37:37
Reply to  Berch

צחקתי בקול. איזה בי"ס עשיתם להם!

דני האדום
03/05/2020 8:48:47

מעניין . ומרתק . 2 הארות ברשותך אלכס. הראשונה : זה לא מדוייק שהוא לא הביע חרטה. זה נכון שאודי אדיב לא הביע חרטה במשפטו אבל דווקא החרטה המאוחרת שחתם עליה 12 שנה מאוחר יותר זירזה את שחרורו בחמש שנים. מה שמדהים זה שהוא שוחרר במסגרת עיסקת שבויי "ג'יבריל" מהצד הפלשתיני…וכמו מרגל אחר. מרגל האטום וענונו – בחר להישאר לחיות בארץ.

קומוניסט. בוגד. מנייאק תגיד מה שתגיד הבן אדם יש לו אומץ כמעט מיתי.

הארה שניה. הנזק שהאיש הזה עשה בא לידי ביטוי די מהר כמה חודשים מאוחר יותר במלחמת יום הדין כשהסורים שטפו את רמת הגולן ורק כפסע בינם לבין הכביש הותיק לחיפה..

אשך טמיר המקורי
03/05/2020 9:43:17

אחלה סיפור

Yinon Yavor
03/05/2020 9:56:11

סיפור נהדר אבל שכחת משהו חשוב: ניצחתם או הפסדתם?!?! (אחרי ההרחקה הכפולה).

מסתבר שיש גם חלק אישי: שמוליק בילוואר נשוי לבת דודה של אמא שלי, בחורה די גבוהה. נולדו להם תאומים של מטר תשעים פלוס, ששניהם שיחקו כדורעף במכבי תל אביב והיו בנבחרת הנוער של ישראל. לא זוכר אם אחד מהם או שניהם (שי וגיא) למדו במכללה בארה"ב עם מלגת כדורעף.

Alex Rabino
03/05/2020 12:08:41
Reply to  Yinon Yavor

הפסדנו. אני מקווה שהתאומים לא נולדו בגודל של 1.90 מ'……

רותם אלרן
03/05/2020 10:11:25

מרתק, סיפור מעניין שמאוד כיף לקרוא. איך לומר, כיף לתת מכה או שתיים, ואפילו יותר למרגל…
🙂

אמנון
אמנון
03/05/2020 11:28:12

אני סבור שמה שמנחם ורבינו כתבו כאן על גן שמואל לא הוגן, לא מדויק ולא ראוי.
אודי אדיב עשה את מה שעשה (מעשים חמורים ביותר). נשפט וישב בכלא תקופה ארוכה.
אבל התיאור של גן שמואל ככזה שהיה מעין 'מפלצת שמאלנית' חוטאת לאמת. אדיב (וגם אחיו אסף) היו עשבים שוטים שלא ייצגו את הכלל.
נזכיר כמה מהדמויות החשובות שיצאו מגן שמואל:
רן כהן חבר הכנסת ממר"ץ.
תא"ל (מיל) רן שחור שהיה מפקד סיירת מטכ"ל ומילא עוד תפקידים בכירים בצבא. גם אחיו תא"ל גבי שחור שהיה טייס מסוקים.
אורי אילן שנשבה בסוריה בעת פעילות מודיעין והתאבד בכלא כי לא יכל לשאת את העינויים שעבר. כאשר חזר נמצא בבגדיו פתק מנוקב באותיות "לא בגדתי". הוא הפך למיתוס.
אמו של אורי אילן, פייגה אילנית עסקה בפעילות ציבורית ענפה: חברת הכנסת הראשונה מטעם מפ"ם ועוד. היא התנגדה לדרכה של המפלגה הקומוניסטית בארץ ישראל.
דרך אגב בנה של פייגה אילנית, שמעון, היה זה שחשד באודי אדיב הוא דיווח על כך לשירותי הביטחון ואלה עלו עליו.
.
לגבי משה סנה. הוא מילא בהגנה את תפקיד הרמ"א (ראש מפקדה ארצית=תפקיד המקביל לזה של שר הביטחון) בשנים 1941-1946. לאחר מכן מילא תפקידים חשובים כגון ראש האגף המדיני של הסוכנות באירופה.
בשלב מאוחר יותר הוא עשה תפנית ועבר לשמאל הקומוניסטי. בעקבות מלחמת ששת הימים עשה עוד תפנית ונטש את עמדותיו הקומוניסטיות.
ביוגרפיה ראויה עליו שנקראת "תמיד במרי" נכתבה ע"י אלי שאלתיאל ויצאה בהוצאת עם עובד בשנת 2000.
.
אז אנא, לא להתלהם ולנסות לראות בצורה מפוכחת ומושכלת את האירועים הללו על רקע התקופה הזו.

A Ljos: Resurrection
03/05/2020 13:42:23
Reply to  אמנון

טוב, טוב. שוכנעתי. בצער רב אני מבטל את חברת ההובלה.

Berch
03/05/2020 14:40:13
Reply to  אמנון

תכלס, צודק

צ'יקו
03/05/2020 12:56:27

תודה אלכס. סיפור מעולה! תמיד כיף ללכת מכות באמצע משחק.

רותם אלרן
03/05/2020 14:01:50
Reply to  צ'יקו

ללא ספק, אחד הדברים הכיפיים זה כשזה קורה תוך כדי (לראיה, חסימה שמורידה שחקן)

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

מרתק אלכס

ארז
03/05/2020 14:40:29

דוק, זה לא ממש מדוייק היציאה הזו על הקומוניסטים. בעשור הראשון לקום המדינה היתה פה הרגשה שבן גוריון ביצע מחטף עם ההכרזה וכינון מפא״י וגם העובדה שעד להקמת המדינה היו פה הרבה קבוצות קיצוניות שלא השכילו להבין שהסתיים הקרנבל ועכשיו כבר לא נלחמים. אז היתה לך אלטלנה של ספיחי האצ״ל, ונסיון ההתנקשות בשר בממשלה של עמוס קינן שהיה איש לח״י, הפירוק של הפלמ״ח שעבר בקושי, הרימון בכנסת שהיה איש ימין דתי. בכל זה הקומוניסטים היו די חלביים ויותר בקטע של פרופגנדה ופחות התנגדות אלימה. בן גוריון פסל את מק״י, המפלגה הקומוניסטית בגלל רעיונותיהם האנטי ציוניים שקראו לשוויון זכויות לערביי ישראל, דווקא עם הטרור האמיתי היתה יותר גישה של שיח.

אהרון שדה
06/05/2020 0:04:51

סיפור פשוט נהדר מנחם