מסי נגד רונאלדו. שלב ההוכחות /יוחאי ברזילי (פוסט אורח)

 

אתר הופס ממשיך בדרכו לשמש שער כניסה לכתבי ספורט צעירים המנסים כוחם בכתיבה. אם המאמר נמצא מעניין וראוי להכנסה, אני עושה זאת בשמחה!

מנחם לס

ליאו מסי נגד כריסטיאנו רונאלדו, שלב ההוכחות

 

כמה שווה אדם? האם אפשר להעריך אדם? יש הרבה צורות לדון בשאלה הזו, והרבה תשובות אפשריות, כולל זו החביבה על פסיכותרפיסטים: כולם שווים אותו הדבר, ואם תרצו – אין משמעות לערך עצמי, זהו נתון חסר חשיבות, הספורט מציג לנו את התשובה שלו, שהיא אנטיתזה מוחלטת לתשובה הקודמת: בואו נמדוד, מי רץ מהר יותר? מי קופץ גבוה יותר? האם תוכל להשכיב את היריב לפני שהוא ישכיב אותך?  האש הזאת בוערת בלבם של אלפי ספורטאים בכל העולם, ביטוי של הדחף לניצחון שמניע את ההיסטוריה ["באירופה" אמר פעם בלעג  דייויד סטרן "הספורט הוא תחליף למלחמה"], והצופה  במגרש ובבית בוחר לעצמו – או שאבא'לה בוחר לו – את הפייבוריט, את היריב, ואת האנשים להפסיד ולנצח יחד איתם, יש כמה מחקרים שמקשרים בין צפייה בכדורגל לבין התקפי לב, והסיכוי של גרמני כבד משקל לחטוף התקף לב  גדל יותר מפי שניים בימים שבהם הנבחרת שלו שיחקה במונדיאל 2006, [להרגיעכם, יש גם מחקרים סותרים, אך קיים קונצנזוס מוחלט לגבי נבחרות ישראל: יש סיכוי גבוה גם לנזק מוחי בלתי הפיך]

אחרי ההקדמה המחכימה הזו נזרוק מיד את השאלה: כריסטיאנו רונאלדו או ליאו מסי – מי גדול יותר? הפוסט הזה אינו מתיימר לעסוק ב'גדול מכולם בהיסטוריה' [אם כי כולכם יודעים מי אפילו לא מופיע בטבלת המועמדים של האדם הסביר] אלא ב'גדול מכולם כיום', מקובל להניח ששניים מתמודדים על התואר, ולמזלנו ניתן לבצע כמה השוואות נהדרות.

וכדי למקד ככל האפשר את ההשוואה, נעזוב בשלב זה את סטטיסטיקות הקריירה, נניח לנבחרות הלאומיות לנפשן וניקח את הקרב למערכה המרכזית, היינו משנת 2009 עד הלום, 4  עונות של לה-ליגה, 4 עונות צ'מפיונס, הכי קרוב שאפשר לאחד על אחד, הנתונים ברובם מאתר ESPN, [קרדיט גם לאתר העברי 'ליגות', נתוני מועדונים] החישובים והטעויות שלי.

  אלו אם כן אותן ארבע העונות שאמורות היו להיות כולן של רונאלדו, אחרי שהבלאנקוס שברו בפעם המי-יודע-כמה את שיאי ההעברות בעולם והנחיתו את הגלאקטיקוס החדשים, ואחרי כן את המיוחד העניו, במטרה לשבור את שלטון מסי ובארסה בפסגות הגבוהות של אירופה, בשנים האלו התמודדו שני הסופר-סופרסטארים האלו ראש בראש, בסיוע [לרוב] של שני מאמני העל הנחשבים בעולם, וכמו שהדוק אומר, זהו קרב ישר מאלוהים.

מערכה ראשונה: מדברים תכל'ס

נתחיל מאפס, כמה שערים רונאלדו מוציא למשחק? בליגה אלו 146 שערים ל135 הופעות, מעט יותר [1.08] משער למשחק, ואילו ליאו מסי רשם על שמו 161 כיבושים פר 137 הופעות [1.17], מקום ראשון ומקום שני מסתדרים להם בשקט כנקודת פתיחה.

לא נדיר לשמוע את הטענה כי מסי אינו מופיע למשחקים גדולים, מיד נראה עד כמה היא לא נכונה, הממוצע של רונאלדו באירופה יורד ל35 שערים מתוך ארבעים הופעות [0.87], גם של מסי יורד כמובן [אירופה זו לא הטיילת של ספרד] לכמה? 0.91 בממוצע למשחק, 42  שערים ב46 הופעות, בלי שנזכיר כמובן מי יהפוך להיות כבר בעונה הקרובה מלך שערי כל הזמנים בצ'מפיונס, ולא נדבר על כך שבאחוזים [שערים למשחק] הוא כבר אוכל את המלך ראול לברקפסט, אבל זמן הצ'מפיונס יגיע.

אז הנה הסיכום, וליאו מסי לוקח: 4 עונות שוברות שורות בליגה ואירופה, 203 שערים ב183 משחקים [1.1], ובמקום השני כריסטיאנו, עם 181 ל175, 1.03 שער למשחק – ועשרים וכמה שערים פחות [ אך זיכרו, הנתון החשוב הוא שער/הופעה, לא הכמות הכוללת]

מה אפשר לענות למי שיטען כי שברי האחוזים האלו לא משמעותיים דיים? אולי הם אכן לא די חדים, למרות העקביות שלהם, הנתון הבא שנמדוד יוכיח פער בולט די הצורך, לא מקום ראשון בשבריר שניה, אלא מלוכה אבסולוטית, דיקטטורה, ולא זו בלבד שהפער יהיה בולט עד להכאיב [במונחי ספורט כמובן], הוא גם פרמטר משמעותי מאוד ליכולת כדורגלנית, ומה שנמדוד כעת כמובן – אחוזי דיוק.

מערכה שניה: אין יותר מדויק מזה

בכדורסל כבר מזמן עלינו על הנקודה: העובדה שכרמלו אנתוני, לדוגמא [ולא תמיד רק לדוגמא] קולע 30 נקודות לערב, אינה אומרת שהוא טוב יותר משחקנית סטריטבול נשים, לב העניין הוא אחוזים: כמה זריקות הוא צורך כדי לקלוע אותן הנקודות? כי התחרות היא לא מי קולע יותר, אלא מי קולע יותר בפחות זריקות, ואם תרצו – מי שמחטיא פחות, בתרגום לכדורגל נבדוק שני נתונים: בעיטות מדוייקות לשער מתוך הבעיטות כולן, ושערים מתוך הבעיטות האלו, אחוזי דיוק ואחוזי הבקעה, הנה הם באים.

למה הנתונים האלו כל כך מכריעים? כי המשפיע העיקרי על הבעיטה הוא השחקן בעצמו, הוא זה שבוחר את המיקום ואת העיתוי, וחוץ מהאגו שלו – אף אחד לא אומר לו לבעוט, למעשה, ככל שאתה טוב יותר אתה אמור לדייק יותר ולכבוש יותר [הסתייגות אחת היא שזה גם תלוי ברמת האסיסט, דגש על גם, ואפשר להוסיף שבארסה אוהבת להיכנס עם הכדור עמוק לרחבת החמש כדי לכבוש – ולכן האסיסט שלה טוב יותר, ועדיין מדובר בנתון ברזל, כי 1. כל קבוצה טובה אמורה ליצור אסיסט טוב. 2. נניח שקיבלת אסיסט קשה שמחייב את הכדור הנבעט לעבור יותר שחקנים, למה לעזאזל לא בעטת למסגרת, לפחות?  אפשר להעמיק יותר, אך די בזה]

ובכן, כריסטיאנו רונאלדו לוקח לרגל הרבה בעיטות, מה זה הרבה – המון בעיטות, 960 בעיטות בליגה, 41.9% מתוכן [403] הולכות אל השער,הסיכוי שפצצה של רונאלדו תפרפר ברשת [146 כיבושים היו לו] הוא קצת יותר מחמש-עשרה אחוז, במפעל הקשוח של האלופות אחוזי הדיוק יורדים ל38.8%, גם כן נתון קביל, [260 בעיטה, 101 מדוייקות]  מכל העסק הובקעו לבסוף  35  שערים, 13.4% דיוק, והסך הכללי הוא זה: 41% למסגרת, ו14.8% מהבעיטות מניבות שער.

הפער שליאו מסי פותח בקטגוריה הזו הוא די מדהים, המחשה מצויינת של המושג 'עליונות', משום שהוא בועט כמעט שלוש-מאות בעיטות פחות בליגה [674], מדייק בכמעט 10 אחוז יותר [345, 51%] והשוערים הוציאו 161 כדורים שלו מהרשת, שזה 23.8 אחוזים מסך כל הנסיונות, ולא שבאירופה הילד עוצר: אחוזי הדיוק שלו יורדים בלא יותר מאחוז וחצי [118 מתוך 238], וארבעים ושניים השערים שלו נכנסים ב17.6 אחוז, וזה הסיכום של הפרעוש-על-סטרואידים הזה: 50.7% דיוק, ועשרים ושניים אחוזים, פער עקיב של שבעה מהמקום השני,נותנים סיכוי שהבעיטה תעלה על לוח התוצאות, אין נתון יותר פסיכי מזה.

מערכה שלישית: לפתוח את ארון הגביעים

רק טבעי להניח שברמות הגבוהות, מי שטוב יותר לוקח את כל הקופה, אז בואו נדבר ביזנס, אז מה עשו בארסה וריאל בארבע שנים?

ובכן, גם ריאל וגם בארסה לקחו גביע אחד, ריאל גם לקחה אליפות אחת, והגיעה 3 פעמים לחצי גמר הצ'מפיונס בדרך [שכנראה תהיה עוד ארוכה] לדסימה המיוחל, באמת רשימת הישגים מרשימה, עד שבודקים מה עשתה בארסה, והיא עשתה הרבה יותר, 3 אליפויות, 1 גביע אירופה לאלופות + 3 חצאי גמר [ריאל אכלה שמינית גמר מאולימפיק ליון  בעונה הראשונה של כריסטיאנו] ובאחוזים מדובר על 75% הצלחה באליפות, [25 אחוז בלאנקוס] ו25% אלופות [0 עגול], שתי הקבוצות הגיעו בדיוק עד לאיפה שסחבו אותן הסופרסטארים שלהן, ועכשיו אתם יודעים בדיוק איפה זה.

אחרי שהבנו את כל זה, אי אפשר שלא להסכים עם הדינוזאורים מפיפ"א, שנתנו אותן שנים 3 מ3 כדורי זהב לליאו מסי [0 כריסטיאנו], מסי לקח גם זוג נעלי זהב באותן 4 השנים, בעוד כריסטיאנו מדדה עם רגל יחפה אחת, ומי מדבר על מלך שערי האלופות 4 עונות ברצף, פעמיים פיצ'יצי, היינו מלך מבקיעי לה – ליגה [רונאלדו 1], ועל שבירת שיא שערים [91] בכל הזמנים לשנה אחת, ועוד מיליארד שיאים שתמצאו בויקי, וכל זה בארבע שנים, לא יותר.

מערכה רביעית: שובר שורות או מאסטר-שף, כולנו יודעים מי מקום ראשון

רונאלדו אנוכי יותר או פחות, זה דיון שאין לו סוף, אבל אולי גם למספרי האסיסטים יש תרומה לנושא, ואם-כי אסיסטים בכדורגל הם דבר נדיף [כולכם ראיתם את מסי בועט בדקה 94 על השוער מזווית לא אפשרית, ואת אלכסיס כובש מהריבאונד, אסיסט, ברור שאסיסט], ועדיין זו קטגוריה מוכרת ואינדיקציה ברמה סבירה, ולא לנושא אחד אלא לשניים: קודם כל, שחקן שמעורב ביותר שערים הוא שחקן בכיר יותר ומועיל יותר לקבוצה מאשר זה שמעורב בפחות, [כי בהנחה והאסיסט אינו מקרי, צריך יכולת מסויימת כדי ליצור אותו], שנית, אנשים נוטים להניח שבישול הוא מאפיין קבוצתי, היינו אחד בשביל כולם, ולא [רק] כולם בשביל אחד.

ובכן, כמו שברור [עד לפרק האחרון] שוולטר וויט מבשל טוב יותר מג'סי פינקמן, הרי שבארבע השנים האלו ליאונל מסי מבשל הרבה יותר מרונאלדו, והנה המספרים: אצל כריסטיאנו אין כמעט הבדל בין אירופה לליגה, ובשני המקרים הוא מעורב [הבקעה ובישול] ב42  ו43 אחוז משערי ריאל בהתאמה [185 מתוך 428 בבית, ו43 מתוך 102 ביבשת], וליאו הגמד מה עשה? 52 מ102באירופה, היינו 50.9%, ו216 פר 422 בליגה המקומית, חמישים ואחד אחוז נהדרים. [אגב מי היה מאמין שריאל התקפית כל-כך? מקווה שאין פה איזו טעות!], מסי מעורב אם כן ביותר ממחצית שערי ברצלונה ותשעה אחוזים יותר מהמתחרה, ועדיין אני סבור שכל אחד זכאי לדעתו בשאלת אופיו של רונאלדו, למרות שאם תערכו סקר מהיר, 70 אחוז כנראה ירשיעו אותו בחטא הגאווה.

נספח: שדה מוקשים סטטיסטי, ובכל זאת

את שלב ההוכחות כבר סיימנו, ההשוואות הבאות הן רק קינוח, טעים – אבל בלי ערך תזונתי, כי בצדק קשה להשוות בין נבחרות ארגנטינה ופורטוגל, וגם בין ספרד של הגדולות לליגות אחרות, אבל אם הגענו עד כאן – לא נוותר על זה.

ובכן, ליאונל מסי זוכה לביקורות קטלניות על היכולת הפושרת בנבחרת [להוציא הקמפיין הנוכחי], ובצדק מסוים, כי בשום אופן הוא לא עומד בציפיות [0 שערים במונדיאל 2010], אבל גם הקפטן הנוצץ של פורטוגל ישמח אם לא ניתן למספרים לדבר, כי לא זו בלבד שבאותו מונדיאל הוא כבש שער בודד [0:7 על קוריאה האומללה] הממוצעים שלו – 38 שער ל102 הופעות, היינו 0.37, נמוכים יותר משל מסי, עם 35 שערים  בפחות הופעות [82] היינו 0.42, וכמו שכולם יודעים, נבחרת זהו המקום להוכיח גדולה ולזכות בתהילת נצח, אז עוד השנה, ליאו?

 ולקראת סיום: מי אתה באמת, ליאונל מסי?

 יש עוד נקודה אחת, שעד לאחרונה מסי לקח בה בגדול, ואפשר לקרוא לה תדמית,בעוד שמוסכם על רובנו כי רונאלדו הוא שחצן [זה נכון] אנוכי [כבר פחות] ומסתבך  מין סדרתי [ובתחום הזה ספרד עושה לו טוב, במובן החיובי], הנה מתפתחת אופנה חדשה שמשתלבת נהדר בטשטוש הפוסט-מודרניסטי בין טוב לרע, לדעת חסידי הדעה הזו, מסי הוא בעצם נחש מתחת לקש, למעשה מדובר בסוג של רונאלדו בארון,אם לא גרוע מכך, הוא דיקטטור של חדר ההלבשה ומתקשר בסמסים כשהוא ברוגז [שומו שמיים], והוא שתה קולה בפרצוף של פפ וגם אמר לאלכסיס ש'הוא לא שווה את הכסף ששילמו עליו' [מה שנכון נכון, היו צריכים לקנות את יוסיין בולט במקום – יותר מהירות וכנראה אותה כמות שערים], בויכוח הזה אין מספרים, אין הוכחות, והוא לא יגמר עד להודעה חדשה, אבל כדי לעשות צדק עם רונאלדו נאמר, כי מבחינה אחת הוא כנראה לוקח: הוא פרזנטור טוב יותר ממסי, הוא מרויח יותר מחסויות, יש לו יותר לייקים בפייסבוק [אם כי הלשונות הרעות מדברות על יצוג נכבד לבנות המין היפה, בפרט אחרי קמפיין התחתונים בשחור לבן], והוא גבוה בשמונה-עשר סנטימטר ומבוגר בשנתיים, בהנחה שכל זה נכון,  [הנתונים הפיזיים וודאי נכונים] הנה לכם עוד דוגמא לפער בין תדמית ומציאות.

לא מזמן הופיע ציטוט מבית היוצר של יורגן קלופ, אייקון כדורגל טוטאלי: "כריסטיאנו רונאלדו כל כך מהיר, כל כך חזק, כל כך מדהים, אבל יש לו בעיה אחת, ליאו מסי", מי לא חותם על זה?

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. לא חזיתי בהם מספיק, אבל ממה שכן ראיתי, למסי ישנה גאוניות במשחק שלרולונדו אין. אחר כמו מסי – לא ראיתי. אחרים כמעט טובים כמו רונאלדו – כן ראיתי.

  2. אבל לפני התגובה הראשונה אני חייב להחמיא לך יוחאי, כתב צעיר שיצר פוסט כתוב כהלכה, ולפחות עבורי, משכנע מאד.

  3. אני בדרך כלל לא מגיב אבל לאחר פוסט משובח ונפלא שכזה אי אאפשר שלא להחמיא. וזה לעוד אורח… הייתי כותב ״פוסט של אורח כבוד״ תמשיך לכתוב קראתי כל מילה בשקיקה…

    רק ״בעיה״ אחת יש לציין: ככל הנראה כל התגובות פה יביעו הערכה ומחמאות על הפוסט המצויין, ולא יהיה דיון על הפוסט ….😊

  4. מסי לא בליגה של כריסטיאנו .
    מי שלא מבין היום יבין זאת עוד 20 שנה.
    את מסי יזכירו יחד עם מארדונה פלה וקרויף.
    ואת רונאלדו יזכירו יחד עם סטויצקוב ,קאנטונה ולאדראופ.

  5. מספר הערות למאמר הנפלא והמנומק:
    ——————————————-
    1. מסי ענק וגאון אבל לא יכול להשתוות למראדונה בלי הישגים בנבחרת.
    2. רונאלדו מבוסס הרבה יותר על אתלטיות / ריצה מהירה / ניתור בעוד מסי הקטן הוא פשוט גאון כדורגל עם גולים חכמים שלא בהכרח מפגיזים את השער.
    3. ההשוואות המרשימות באחוזים / הצלחות / כמות גולים / מתאימות יותר לספורט אישי (טניס למשל).
    הכדורגל הוא קבוצתי ולכן ההשוואה האישית מחטיאה קצת.

    1. מסכים חלקית בסעיף 1 ומסכים לגמרי בסעיף 3.
      לעניין סעיף 1 אני מסכים חלקית.כי התואר שעדיין הוא החשוב מכל זה הגביע העולמי.מאידך הלכה למעשה בתכלס מעבר ליוקרה עצמה הרי שלדעתי אלופת הצ'מפיון תנצח ע"פ רוב את אלופת העולם לנבחרות.
      ובכל זאת זכייה במונדיאל הכרחית משום עוד סיבה והיא שמסי משחק בקבוצה הטובה בעולם.מארדונה להזכיר שיחק בנאפולי הצנועה והקטנה.
      נבחרת ארגנטינה היא בהחלט נבחרת מכובדת אך לא ברמת נבחרות ספרד ,גרמניה ואפילו לא ברזיל.
      לכן זכייה של מסי תעלה אותו מדרגה .גם כך במבט היסטורי גם בלי גביע עולמי הוא יהיה במדרגת קרויף לפחות.

  6. נפלא ממש יוחאי! המשך לכתוב לנו.
    אבל בניגוד לכולם רונאלדו עדיף עלי. הוא מהיר יותר, פעיל יותר, שוטף את כל ההגנה יותר, והרבה יותר אגרסיבי!

  7. יוחאי כל הכבוד !
    פוסט מושקע ומנומק.
    כפי שכבר העירו לפני כרטיס הכניסה של מסי לליגה של הגדולים ביותר הוא גביע עולמי, לרונאלדו אין נבחרת מספיק טובה, אבל גם אם הייתה ספק בעיני אם זכיה במונדיאל הייתה מכניסה אותו לדיון הזה, וכנראה שזה בעצם כל ההבדל

  8. תודה לדוקטור על הבמה, זה המקום לציין כי אני די מעריץ את הכתיבה שלו, תודה גם למגיבים והקוראים, כדי למנוע בלבול אציין כי גרעין חלקי ופגום של הפוסט הזה פורסם על-ידי באתר בלוגים אחר, התגובות שם תרמו מאוד לפוסט הסופי

  9. השאלה הכי מסקרנת על מסי היא מה הוא יעשה ביוני-יולי 2014.
    ייתכן שהתשובה תינתן קודם לכן עקב הפציעות החוזות ונשנות.

  10. שאפו גדול! מאמר מאוד מרשים, כתוב יפה, מאוד מעניין וגם מאוד אינפורמטיבי.
    בהחלט אשמח אם אזכה לראות מאמרים נוספים שלך פה בהופס.
    לגופו של עניין, לטעמי אין בכלל מקום להשוואה, מסי הרבה הרבה יותר טוב מרונאלדו.
    לעניין ההפרש הגדול במעורבות השחקנים בשערי הקבוצה (שלב במאסטר שף), אלא אם אני טועה כי פיספסתי משהו, ניכר שהתייחסת לאחוז המעורבות של כל אחד מהם בשערי הקבוצות מתוך כלל שערי הקבוצה מבלי לקזז שערים שהובקעו כאשר מי מהם ישב על הספסל/ביציע/אנאראף.
    בכל מקרה, כאמור, מסי טוב מרונאלדו, בטח ובטח כמבשל ועושה משחק.

  11. כתוב היטב הן תכנית והן צורתית. פשוט איכות.

    בשורה התחתונה, אני בספק אם יש יותר חמישית מאוכלוסיית צופי הכדורגל בעולם שחושבים שרונאלדו טוב ממסי.

  12. יפה כתבת!

    מסי ורונאלדו, שניהם מוכשרים. שניהם נדירים. ולשניהם צריך להודות שנולדו בדור שלנו.

    רונאלדו שחקן חזק יותר ואתלט יותר (בדוק הוא מטביע!) עם הבעיטות שלו מרחוק והניתור שלו לכל כדור גובה, מסי לא יכול להתמודד!
    אבל…… מסי כנראה לא צריך את זה כדי להיות דומיננטי אני בדרך שלו. עם יכולת כידרור פנומנלית. מסירה טובה יותר ו׳ראיית משחק׳ טובה יותר.

    מסי שחקן שלם יותר. האסיסטים שלו זה הכייס החזק שלו (ביחד עם התארים…)
    אם אבא שלי, שראה את קרוייף/בקנבאואר, פלה/מראדונה וכל הזקנים האלה, כשהוא רואה את מסי הוא מתרגש, זה אומר לי הכל….

  13. הכתיבה נהדרת. ותמשיך לכתוב
    אבל בבקשה על נושאים אחרים………
    אני אוהד ריאל, גילוי נאות, אבל בלי קשר (לפחות ככה אני רוצה להאמין) קשה להשוות סטטיסטיקה בכדורגל. בכדורסל ההשוואות הם הרבה יותר משמעותיות. בכדורגל, שזה משחק עם כמות קטנה של פעולות שנמדדות סטטיסטית ההשוואה היא לא נכונה. כמובן שאפשר להשוות בין חלוץ עם שער אחד לחלוץ עם 30 שערים אבל ברמה העליונה ששניהם הגיעו אליה זה לא המצב.
    נראה שמסי שחקן יותר טוב אבל בטח לא בהרבה. ולדעתי ההסטוריה תשפוט את שניהם כשווים. בעיקר שיזכרו בשחקנים שמסי שיחק איתם כמו צ'אבי ואינייסטה.

    1. התגובות המפרגנות אכן מתמרצות כתיבה נוספת, תודה! לגופו של ענין הסטטיסטיקה, אכן היא פחות מובהקת מכדורסל, אך היא עדיין בעלת נפח משמעותי, לדעתי התחום הזה משתפר כעת וישתפר יותר בעתיד [כמו תמיד, הכדורגל צועד בצעדי צב אחרי הספורט כולו מכל בחינה, אבל צועד] והמדידות עצמן יהפכו מהימנות יותר
      בראי ההיסטוריה, אין ביניהם לדעתי תחרות, בפרט אחרי המונדיאל [אם וכאשר], אבל אני אוהד בארסה, אז…

  14. אין מה לדבר מסי הכי טוב בהיסטוריה יותר טוב מרונאלדו רונאלדו רק בועט מרחוק נוגח ועושה תרגיל מסכן שכל העולם יודע לעשות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט