המשיח הגיע? / אלעד אייל

המשיח הגיע ?

 

 

מכבי ת"א מודל 2013-14 נבנתה בקיץ האחרון במטרה להפיק לקחים מהעונה האחרונה והמאכזבת.

ראשי הקבוצה שסגרו את הארנק, ולא השכילו לסגור בשלב מוקדם יחסית על המשך חוזה מול הנדריקס ולנגפורד, נאלצו לחכות להם עד אמצע הקיץ, רק כדי לראות אותם בורחים לכסף הגדול באיטליה. בסופו של דבר הזול הוא היקר, ומכבי נאלצה כמו במקרים נוספים בשנים  האחרונות, להוציא סכומים גדולים יותר על שחקנים שבעיקר גרמו נזק.

בקיץ האחרון התקבלה החלטה גבש קונספט כמה שיותר מוקדם, ע"מ לגבש סגל כשמירב האופציות על השולחן, ואכן מכבי סגרה את הסגל יחסית מוקדם, תוך חיזוק נקודות התורפה בעונה שעברה בעמדת הרכז ותחת הסל.

הקאמבק המפתיע של דייוויד בלו שחזר מפרישה סמוך לכל כך לפתיחת העונה מייצר דילמה לא פשוטה עבור הנהלת מכבי.

פרשת הדרכים הזו מזכירה לי את עונת 2001-2 שבה באותו שלב של העונה אחרי שהסגל (במקום האפמן הוחתמו חוסיין בשוק, וניקולה וויצ'יץ' הצעיר) כבר נסגר והחל להתאמן, קיבלה הנהלת מכבי איתותים מנייט האפמן הסנטר האגדי שהוביל את הקבוצה לזכייה בסופרוליג, ונחשב באותה תקופה לסנטר הטוב באירופה. האפמן שסיים חוזה במכבי, החליט למרות הלחצים שהופעלו עליו, והחוזה הגבוה שהוצע לו,  לנסות  ולהגשים חלום ישן של הצטרפות לאן בי איי. האפמן שבשלב מסוים הבין שהאופציות שלו לקבל חוזה גבוה קלוש מאד, שלח מסרים להנהלה הצהובה, על רצונו לחזור הביתה לחממה הצהובה.

מרגע זה היה ברור שכל הקונספציה שעליה נבנה הסגל עומדת להשתנות.

בשוק היה סנטר הגנתי באופיו, ריבאונדר מצטיין, שסיפק מספרים יפים, אבל היה רחוק מאד מלהיות החבילה השלמה שהיה האפמן. נייט היה מכונת התקפה קטלנית בלתי ניתנת לעצירה, וסיפק גם מטריה אווירית מרשימה. מי שהיה אמור להשלים את בשוק מהספסל היה ניקולה שהיה אז צעיר מוכשר מאד, עם מגוון תנועות תחת הסל, וחכמת משחק נדירה. אבל כאמור הכול השתנה כשנייט שלח איתות (ולמען האמת גם במבט לאחור קשה לראות איזו הנהלה הייתה מסרבת אז להאפמן).

בסיכומו של דבר ניקולה נשלח לעונת התחשלות בוילרבאן הצרפתית, בשוק נשלח לספסל, ומכבי חיכתה לא מעט זמן להאפמן שהגיע עם עודף משקל ושובע מסוים, ולקח לו זמן רב לחזור לעניינים. קשה להאמין ששחקן אחר היה מקבל קרדיט וסלחנות רבה לכל טעות כפי שקיבל האפמן ולמרות מספרים יפים שסיפק, לא הצליח להוביל את מכבי לריפיט המיוחל. הבעיה הגדולה יותר הייתה שמכבי שילמה מחיר מקצועי על הספסול של בשוק שהתקשה לעלות מהספסל ולהיכנס למשחק, ושילם על כל טעות בריבית ביד ומיד.

הסיפור הזה למרות הבדלים לא מעטים, מעלה כמה סוגיות חשובות:

א.

האם ראוי ונכון לנטוש או לשנות קונספציה שנבנתה מתוך חשיבה מעמיקה ובניית סגל מסוימת עבור הסיכוי לקבל שחקן שעשוי להקפיץ מקצועית את הקבוצה ?

 ב.

ראוי לבחון באופן מעמיק את המחיר שהקבוצה עלולה לשלם המחיר והאם בסופו של יום המאזן יהיה חיובי (ראה סוגיית האפמן, וג'ורדן פארמר)

ג.

כיצד מנתקים את המימד הרגשי ומקבלים החלטה מקצועית נקייה ? במכבי עושה רושם נפלו לא פעם דווקא בנקודה הרגישה הזו, כשלעיתים הצורך לרצות את הקהל/ להגדיל מכירת מנויים וכו' השפיעו לא מעט בנושאים מקצועיים וגרמו לא פעם להחלטות שגויות.      

את אופציית ההצטרפות של בלו לסגל, בלתי אפשרי לבחון רק בעיניים מקצועיות של התאמה כן או לא לקונספט שנבנה. מבחינה מקצועית אין ספק שבלו אם יחזור לכושר וליכולת שאפיינה אותו עד הפרישה, (בלו שיחק בקדנציה השנייה במכבי את הכדורסל הטוב בקריירה) הרי שהוא ערך מוסף יוצא מן הכלל וכלי טקטי שאין דומה לו בכדורסל האירופי. היכולת של בלו לעלות מהספסל ולספק סוללה ארטילרית, תפקוד בשלוש עמדות, והגנה טובה על גבוהי היריב, מהווה תמריץ גדול במיוחד. אם ניקח בחשבון גם את הניסיון הרב, והעובדה שבלו הוא השריד האחרון מתקופת תור הזהב של השושלת הצהובה, נקבל לא מעט נקודות התומכות בהחזרתו. מנגד לא ברור מה השתנה בחודשיים האחרונים מאז דחה בלו את האופציה של חזרה למשחק פעיל, ולמה מה שהיה נכון עד עבורו, כבר לא מתאים כיום ? האם בלו באמת בעניין או ואם כן למה ההחלטה לא התקבלה בזמן בו היה לו מקום מרכזי בסגל ? בנוסף על המשבצת של בלו הוחתמו כמה שחקנים שאמורים להוות את הבסיס בשנים הבאות כטיוס וג'ייק כהן, כשגם אינגלס וסמית' שחקנים מרכזיים בסגל עשויים להיפגע מחזרה של בלו. בלו אמנם אינו האפמן, והמשקל הסגולי שלו בסגל קטן יותר, אבל בלאט מעריך אותו מאד, ויכול להיווצר מצב בו דיוויד יריץ אותו על חשבון אחרים בתקווה שיחזור להיות אותו שחקן, או כדי להצדיק את ההחלטה.

עפ"י הפרסומים עושה רושם שהחזרה של ה"משיח" החדש היא רק עניין  של זמן האם יהיה זה קאמבק מזהיר והחלטה גאונית או כישלון מהדהד של חזרה בזמן ?

 

http://www.youtube.com/watch?v=SFPayEdDBF U

נייט האפמן במשחק כנראה במשחקו הגדול ביותר במדי מכבי!

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

    1. לא מדויק , לדיוד בלו פשוט נמאס מכדורסל , הוא לקח שנת חופש להשלים את התואר האקדמי שלו ובליגת קיץ האחרונה הוא ניסה לפתוח סוכנות שחקנים , גם אם למכבי לא היה את הכסף לשלם לו בטח שקבוצה אחרת במזרח אירופה הייתה פותחת את הארנק ובלו שיחק עבור קבוצות אחרות באירופה.

  1. אלעד תודה רבה עלה טור , אני מסכים מאוד עם דעתך .
    בוא נקווה שאם בלו חוזר אז הוא מביא איתו את ה"ידית" שלו ואת יכולת המשחק שלו מהשנים האחרונות עם בלאט, אחרת באמת שזה יהיה על חשבון סמית' , אינגלס ובטח גם על חשבון טיוס וכהן

  2. אם כל הכבוד לדיויד בלו על השיפור ביכולת שלו בשנים האחרונות וההפיכה שלו משחקן דו-גוני (קליעה מ3 והגנה אישית) לשחקן מגוון ורב-תכליתי, כולל התבגרות נפשית, הוא עדיין בסה"כ רול-פלייר. כזה שלא יקח את הקבוצה על הגב (ביורוליג. בליגת העל אולי כן, אבל מה זה חשוב..) ובלי קבוצה איכותית ייתקשה לפרוח.
    אבוי למכבי שזה המשיח שלה, זה מראה בדיוק כמה מכבי ריקה מבחינה מקצועית. שיווקית לעומת זאת, יש לקהל סוף סוף מישהו להזדהות איתו ויחד עם לנדסברג,טיוס וג'ייק כהן זאת מכבי עם מספר מתאזרחים שלא מבייש את ימי וירטון.

  3. יאיר אתה מאיר בדיוק את הנקודה שאותה רציתי להדגיש.
    שני הפסדים במשחקי הכנה, ומתחילה פניקה שלמה בתקשורת על כגך שבלו יכול לבוא ולהציל את המצב.
    בתקשורת נוצר הרושם שבלו הוא בדיוק השחקן שיסתום את החור בסכר, ורק הגעה שלו תציל את מכבי מקטסטרופה. יש בעיה מסויימת בהתנהלות מכבי מאז הקבוצה הגדולה של תחילת המילניום. מן התרפקות על זכרונות העבר, ונסיון להחזיר כל שריד מהתקופה ההיא כמו שאראס, או דיבורים על פארקר שהיו לעונת פרישה ואם זה היה על הפרק אתה חושב שמכבי הייתה מסרבת לקבל את פארקר ? לעניות דעתי אם היה רוצה הוא היה חוזר גם על קביים.
    השאלה הגדולה היא האם מכבי מתנהלת נכון מקצועית וניהולית, או שההנהלה פוזלת כל הזמן לכיוון דעת הקהל ?

  4. קודם כל זה ברור שמכבי פועלים לפי דעת הקהל וזה גם אמר פדרמן בעצמו(אני לא זוכר במדויק את הציטוט) אבל משהו שאנחנו שומעים את עשרת אלפים האנשים.במכבי הבעיה היא הח'ברה הצעירים שהם השולטים במועדון והם חושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם.לעצם העניין אני לא חושב שהם מסתכלים על בלו כמשיח כמו שאתה כותב,אבל הוא בהחלט יכול להיות החתיכה החסרה בפאזל,מכבי לא מצליחים למצוא 4 שיודע גם לצאת החוצה ולקלוע שלשות ובלו עושה את זה ברמה הכי גבוהה באירופה(אני מאמין שידית נשארת ידית גם אם לא שיחקה שנה וחצי)ולכן שבמכבי יש את סופו ושון גיימ'ס אז הוא בהחלט יכול לעזור,מי שיפגע זה ג'ייק כהן שאגב לא בטוח בכלל שזה יפגע בו ללכת לשחק בקבוצה קטנה יכול להואיל לו,כמו הדוגמא שנתת קודם לדעת זה שוויצ'ץ הלך לוילרבאן והוביל אותם לאליפות עזר לו לחזור למכבי כשחקן מוביל

    1. העלית כמה נקודות חשובות
      ראשית להקשיב לקהל ולקחת בחשבון את דעתו ורצונותויו זה חשוב כי הוא הצרכן, השאלה היא מה המינון, וכמה משקל יש לדעת הקהל בהחלטות מקצועיות.
      בנוסף נראה לי שבמכבי לעיתים האמוציות גוברות על ההיגיון ויש לכך דוגמאות רבות מהשנים האחרונות להחלטות לא רציונליות.
      שנית הידית של בלו היא מהטובות והקטלניות שהיו באירופה בשנים האחרונות, השאלה היא האם נכון להוסיף ולצרף שחקן אחרי פרישה טוב ככל שהיה כמה רגעים לפני השריקה הראשונה ? והשאלה הגדולה יותר היא כיצד זה ישפיע על הסגל שנבנה ? אין לי תשובה ברורה אני רק מעלה את השאלות. אני זוכר לפחות מקרה אחד שבהיה הצלחה מסחררת – פרוויס שורט בהפועל ת"א. הבעיה היא שגם שם לא הייתה שום המשכיות וגם את זה צריך לקחת בחשבון כשבונים סגל עם ראיה קדימה לכמה שנים.

      1. אלעד למעשה מאז השושלת האחרונה של מכבי עם פארקר-וויצץ'-שאראס,אין המשכיות במכבי בין אם זה טעויות שלהם ובין אם השוק מכתיב את זה,מכבי כל שנה בונים מחדש,השנה הם ניסו ליצור מעין המשכיות אבל אף שחקן שהם השאירו לא ברמה כמו אלא שהם איבדו במהלך השנים,אני מסכים עם אהרון שהוא למעשה האקס פקטור מה שאני לא מסכים איתו זה שלדעתי הוא כן יכול לתרום

        1. יניב אני מסכים עם העובדות, השאלה הגדולה היא למה זה קורה ? זה לא רק ענין של אילוצי תקציב. יש קבוצות עם תקציב קטן משל מכבי שמצליחות לבנות סגלים מרשימים ולהישאר בצמרת. דווקא בקיץ הנוכחי אני לא כל כך שותף לתחזיות הפסימיות על התרסקות. לפי דעתי נבנה סגל יחסית מאוזן

          1. אני בדעה שהבעיה של מכבי היא שבתהליך קבלת ההחלטות מעורבים אנשים שאין להם ראיה מקצועית אלא ניהולית שיווקית והרצון לחסוך מחד ולמשוך מנויים מאידך גורם להחתמות בינוניות. דווקא הצירוף של ניקולה כסמכות מקצועית הוא מבורך וראוי השאלה היא עד כמה יש לו חופש ומשקל בקבלת החלטות.

          2. מסכים איתך לחלוטין,אני בעיקר לא מבין את העניין של סגל ארוך,אתם יכולים להחתים 4 זרים מצויינים במקום 6-7 זרים בינוניים,הרי תכלס זה לא שהם צריכים להתאמץ בליגה,ושוב הסגל השנה יהיה תלוי בעיקר ברייס במידה והוא יתברר כגניבה אז יש למכבי סיכוי להיות טובה,במידה ולא זה יהיה כמו בשנים האחרונות.

  5. " משיח לא בא משיח גם לא מטלפן " כך אמר שלום חנוך.
    הבעיה שמישהו במכבי חושב שהמשיח הגיע.
    האמת היא שמשיח לא בא אך "משיח" מטלפן .
    בקיצור מכבי חושבת שהמשיח צלצל.
    בלו הוא לא משיח הוא רחוק מכך.
    יחד עם זאת ישנה דילמה האם בלו יכול לעזור למכבי.
    האמת היא שאני מאד סקפטי למרות הערכתי הרבה את בלו.
    ראשית בגילו ללא כשנה וחצי של כדורסל זה עשוי להיות יותר מדי.
    שנית צריך לדעת בלו הוא לא "האיש " הוא אקס פקטור.
    אקס פקטור מהטובים ביורוליג אך בכל זאת אקס פקטור.
    כיום לאחר שהוא לא בכושר שנה וחצי ולאחר שהרכיבו כאן קבוצה הוא יתקשה מאד בלמצוא את מקומו.גם אם הוא ימצא בסוף את מקומו מישהו (או יותר ממישהו אחד) ישלם מחיר.
    לצערי המהלך נראה לי כרגיל בשנים האחרונות כמהלך שיוורי יותר ממהלך מקצועי.
    בכל זאת בשורה התחתונה אם בלו יחתום בקבוצה כאוהד אשמח מאד.כפרשן חובב הוטרד לא מעט.בכל אופן אני מקווה שאם הוא יגיע המערכת תרוויח וכל אחד ימצא את מקומו .מקווה אך מתקשה להאמין .

    1. אהרון, בעיניי אפילו כאקס פקטור הוא סימן שאלה.
      שחקן שישב בחוץ כל כך הרבה זמן, אי אפשר לבנות עליו לפני שזורקים אותו למים ואומרים לו לשחות.

      זה לא כמו אודן שלא ראה פרקט מאז 5 בדצמבר 2009 ומיאמי יכולים להגיד עליו שיחזור להיות, נניח, X אחוז ממה שהיה.

      רגע… בעצם זה נורא דומה!

  6. לדעתי שחקן כמו בלו לא יכול לחזור לאחר שנה וחצי של היעדרות. מייקל יכול היה לחזור כי הוא הצליח לפתח יכולות חדשות במשחקו והפך לשחקן אחר משהיה לפני הפרישה לבייסבול. לבלו אין חבילה כזאת גדולה שאם משהו אחד לא עובד, הוא יכול ללחוץ על כפתור אחר.

  7. מסכים עם יניב תמיד אמרתי שמכבי לא צריכה סגל של 12-14 שחקנים.
    מספיק 8-10 שחקנים.במיוחד לאור הליגה הישראלית שלא ניתן להשוות אותה למול הליגה הספרדית ואפילו לא מול האיטלקית ,רוסית ,טורקית.
    וההוכחה הכי טובה היא עונת 2004-2005 ועונת 2005-2006
    מכבי הייתה קבוצה של 8-10 שחקנים.
    החמישייה הייתה שאראס ,פארקר ,בורשטיין ,באסטון וויציץ.
    מהספסל עלו שארפ ,בלו(תנטאל) ותומאס .
    ומקצה הספסל עלו שלף והלפרין.
    בעונת 2004-2005 העומק היה עוד פחות גדול מכיוון שקומאטוס נתן תפוקה פחותה משמעותית מבלו בשינוי המהותי בסגל.מאידך גם גרין שיחק מעט מאד בקצה קצהו של הספסל.

  8. ישראל היו שנים שזה היה נכון כגון במלחמת המפרץ השניה או מלחמת לבנון, אבל בשנים רגילות זה בדרך כלל לא משחק תפקיד.
    אהרון אתה צודק במכבי ההיא היה סגל מגובש שבו כל חלק ידע את תפקידו ולא היו כמעט בעיות מוטיבציה או מאכזבים. בעיקר כשהתקציב מוגבל יש חשיבות רבה להשקעה נבונה.

    אני דווקא מזהה השנה פוטנציאל לקבוצה שעשויה להתגבש לקבוצה עם סגנון ברור של משחק מהיר וסקור גבוה, כשיש גם אופציה למשחק פנים יעיל עם סופו כשחקן מטרה. בכל אופן הסגל השנה יותר מאוזן מבעונה שעברה ויכול להיות שהוא יעלה על סכום חלקיו וכולנו נופתע

  9. בליגת העל היו שני שחקנים שהיו מעל לכל השאר לדעתי דונטה סמית וסקוטי הופסון, שני שחקנים ברמה גבוהה מאוד שיכלו להיות גניבה אמיתית אבל מכבי העדיפו ללכת על שחקנים יקרים מדי וחות טובים. דונטה סמית בעמדה 3 והופסון בעמדה 2 זה מה שהי צריכים להביא ואום בלו בעמדה 4 אז זה היה מפחיד.

  10. מכבי תל אביב זורה חול בעיני האוהדים
    שחקן ממכללת דווידסון , גארד מבאירן מינכן שהיא אלופת אירופה אך בכדורגל , השחקן ה 11 של פאו והשחקן ה 9 של ברצלונה לא יעשו את ההבדל

    דוויד בלו , שחקן שחוזר מפרישה וזרק לסל בקליפורניה לא יושיע

    הטעיות של מכבי בשנים האחרונות:
    אי הבנות עם פארגו
    שחרור לנגפורד
    החתמת פלניניץ , שאמארדיני , קייינר מדלי , תומאס ( כברירת מחדל ) , השחרור של הנדריקס שהתאים כמו כפפה לשיטה של בלאט , ההתעקשות על יוגב אוחיון , שחרור אליהו , אי שיחרורו של פניני ,החתמת דוויד לוגן כשחקן מוביל בניית סגל של 12 שחקנים ללא כוכבי על כגון שארס . הכיבוש והזלזול בפפאפולאקס

  11. mbk הכל נכון
    מצד שני הייתה פגיעה בול עם …פארגו, פרקינס, סופו, הנדריקס, ג'יימס, לנגפורד, ובעבר הרחוק יותר מקדונלד, האפמן, פארקר, ניקולה, באסטון ועוד
    הנקודה שלי היא שבכל ההחתמות היה מעורב דייויד בלאט שמצא יהלומים רגע לפני לאור הזרקורים. מן הסתם היו לו גם לא מעט נפילות, אבל את טביעת העין שלו אין להרבה מאמנים.
    מצד שני יש גם הנהלה שלעיתים מנחיתה לו על הראש כל מיני פליניניץ' למינהם רק כדי להראות מי כאן הבוס.
    אני מציע להתאזר בסבלנות לפני ששופטים את הסגל הנוכחי ולא תמיד מה שלא מקבל הזדמנות בברצלונה או פאו בהכרח אומר שיכשל גם כאן. מישהו האמין שפארגו או האפמן יהיו כל כך טובים ? האפמן דישדש בקבוצה קטנה בספרד ופארגו בכלל לא היה בתכניות והגיע רק בגלל התמוטטות של טורנס, בקיצור לא הייתי מזלזל בדיוויד ונראה לי שהשנה אחרי הכישלון בעונה האחרונה הייתה לו יותר מילה בכל הקשור לבניית הסגל, ובד"כ כשזה קורה יוצאים דברים טובים

  12. אלעד תודה. מליניאק כתב טור דומה ומסקנתו הברורה שמכבי לעיתים פועלים מתוך פאניקה ולא תמיד מהיגיון גרידא.

      1. בכל הכבוד למליאניאק החביב.בעיני הוא לא אורים ותומים בטח לא במכבי . (יש ביניהם חשבונות עבר ,ע"פ השמועות מכבי אילצה את ערוץ 1 להפסקת העסקתו בזמנו ).

  13. כתבתי פעם אך שווה לכתוב עוד פעם לפחות בתגובה את עקרונות בניית הסגל של מכבי ת"א.
    1. סגל של 9-10 שחקנים בכירים בלבד.
    2. את הסגל ישלימו שני שחקנים צעירים כשאחד מהם לפחות צריך לקבל ממוצע עונתי של לפחות 20 דקות בליגה הישראלית.
    3. בחמישייה ללכת על שני ישראלים ע"מ שלא יהיו שני הרכבים שונים לליגה וליורוליג.
    4. לא יותר מחמישה זרים .ככה את העוגה יחלקו לפחות פרוסות וכל פרוסה תהיה יותר עבה.
    הנה דוגמה לסגל שניתן יהיה להרכיב בהתאם למגבלות הללו.
    חמישייה
    אוחיון ,לנגפורוד ,סמית ,אליהו והנדריקס.
    ספסל לנדסברג ,כהן ,סופו וג'יימס.
    והיתר צעירים מוכשרים.
    סגל כזה בעצם יעמיס משכורות של לנגפורוד והנדריקס.
    אך ישחרר שחקנים פחות מוכשרים או מוכחים כמו רייס ,והיקמן .
    וישחררו שחקנים חסרי תפקיד משמעותי כמו נעימי ופניני .
    לענ"ד בסה"כ לא יהיה הבדל גדול בתקציב.
    אפשר למען האיזון להשאיר את נעימי /פניני במקום כהן .
    או לחליפין
    להוסיף לגארדים את היקמן ולשחרר את סופו או ג'יימס ולצרף את טיוס.
    אך העקרון ברור.
    פחות כמות (שחקנים) תביא יותר איכות ויותר השגיות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט