האתלט הגדול מכולם שלי? קרל לואיס! / שחר אלוני

פרויקט הספורטאי מס' 1 שלי!

קרל לואיס הגדול והשיא ברוחק – טוקיו 1991


שחר אלוני, 45, תל אביב, מורה לסטודנטים, כלכלן בבית תוכנה ותלמיד לפילוסופיה באקרופוליס החדשה

שנות ה 80 בספורט ובכלל היו יציבות. קרל לואיס היה האתלט הכי טוב מאז שהיינו בכיתה א' ועד סוף התיכון, והוא אפילו זכה במדליית זהב אחרונה נוספת (רוחק באטלנטה 96) כשהיינו אחרי גיל צבא. במשחקי לוס אנג'לס 84 הוא הגדיל לעשות וזכה ב 4 מדליות זהב באתלטיקה (100, 200, רוחק ושליחים) ובכך שיחזר את הישגו המיתולוגי של ג'סי אוונס מהאולימפידה הידועה לשמצה בברלין 1936.




אני הייתי אז ביסודי (ב 84 , לא ב 36) ועקבתי בהשתאות אחר שידורי המשחקים בקיץ. אני זוכר שקלטתי שבעוד 8 או 12 שנה בטח אהיה בצבא ואז איך אוכל לצפות בשידורי האולימפיאדה? זה העסיק אותי במשך ימים ארוכים לאחר סיום התחרויות.

באותה שנה מדדו לנו בבית הספר תוצאות של קפיצה לרוחק, הייתי די טוב ובדרך כלל הייתי יוצא שני בכיתה אחרי עמית ב. שהצטיין בתחום (נדמה לי שפעם אחת הצלחתי לעבור אותו). התוצאה שלי היתה 3:40 מטר בכיתה ד' ומאז לא נראה לי שנערכו לנו מדידות בשנית.
לואיס לעומת זאת נשא את עיניו לשיא העולם בקפיצה לרוחק שנקבע אי אז באולימפיאדה שנערכה בגבהים של מקסיקו סיטי 68. משחקים המפורסמים בשיאים הרבים שנקבעו בהם, בזכות האוויר הדליל המסייע לשיפור התוצאות. באותם ימים נקבע השיא התנ"כי של בוב בימון 8.90 מטר שהיווה אז – ב 68 – שיפור של יותר מחצי מטר(!) לשיא הקודם.


כמובן שאף אחד לא התקרב לתוצאה הזו עד שלואיס נראה היה כמי שמסוגל להפוך סדרי בראשית ולקבוע תוצאה איכותית כזו גם בגובה פני הים. היו כמה שנים שבהם עקבתי בדריכות אחרי תחרויות הרוחק. לואיס זכה כמובן בכולן, ורציתי להיות שם כשהוא שובר סוף סוף את השיא העולמי, או לפחות את השיא בריצת 100 מטר, כמנה ראשונה, שיא שחמק ממנו אף הוא.
במשחקי סיאול 88 כבר היינו בחטיבת הביניים וכמובן שהרצנו התערבויות מי יזכה בגמר ה 100 מטר, בן ג'ונסון המטאור הקנדי או לואיס. אני שמתי פחית קולה על קרל הגדול ונראה היה שהפסדתי בהתערבות כי ג'ונסון זכה וקבע תוצאת שיא מצוינת, אך לאחר מספר שבועות נפסל ג'ונסון על סטרואידים ולואיס הוכר בדיעבד כמדליסט הזהב ושיאן העולם, למרות שבריצה עצמה סיים שני.
האם כך יראה השיא האישי היחיד שלו?



אנחנו בינתיים התבגרנו וכבר פחות עקבתי אחרי התחרויות, לא היה נראה שיש סיכוי לשיא עולמי, בטח לא בקפיצה לרוחק, שהרי לואיס כבר התקרב לגיל 30.
התקווה התעוררה מחדש באליפות העולם טוקיו 1991 שתפסה אותנו בקיץ של כיתה יא' מתכננים את עתידינו או משהו כזה כתלמידי הגימנסיה בראשון.
עיני העולם כולו פנו אל בור הקפיצה לרוחק שבו קם ללואיס מתחרה צעיר ומוכשר בשם מייק פאוול שאיים לקטוע את רצף הזכיות של לואיס ברוחק שנמשך 10 שנים.
כדי להיכנס לפרופורציות אזכיר שתוצאה של 8:90 (שיא העולם שנקבע באוויר הדליל ב 68) נחשבה אז כמעט בלתי אפשרית. תוצאה של 8:80 או אפילו 8:70 כמעט לא הושגה מעולם על ידי קופצים מלבד מקרים בודדים לאורך ההסטוריה. ואילו תוצאה סביב 8:50 היתה מקנה לקופץ מדליה, לרוב מוזהבת, בהרבה אולימפיאדות ואליפויות עולם.
שני המתחרים החלו בהתמודדות. לאחר כמה קפיצות יחסית פושרות במונחים שלהם, החל לואיס (בגיל 30) ברצף הקפיצות הטוב ביותר שלו ושל כל אחד אחר אי פעם ועד היום (וכנראה גם בעתיד הנראה לעין).
ב 4 קפיצותיו האחרונות הוא קבע:
 8.83 (שיא אישי חדש)
8.91 (!!) שיא עולמי חדש שלא הוכר עקב רוח גבית מעט מעל המותר
8.87 (!) שלושה סנט' משיא העולם ושיא אישי חדש נוסף
8.84 שהיה יותר טוב מכל תוצאה שקבע לפני תחרות זו.

אבל רצה הגורל ולואיס בתחרות הטובה ביותר שלו ואולי של כל קופץ לרוחק שנראה בעתיד, לא הצליח לשבור את שיא העולם.
אני באותו ערב קבעתי עם חברים לצאת לתל אביב, היו שם כמה בנות חמודות מהכיתה ששמחתי לפגוש, אך לא יכולתי לעזוב את המסך והודעתי לחברה' שאגיע מאוחר יותר (באוטובוס מראשון), תוך שאבא שלי מעיר לי שסדר העדיפויות שלי לוקה בחסר.
מייק פאוול התכונן בינתיים לאחת מקפיצותיו האחרונות בתחרות, הוא רץ כאצן אולימפי, ניתר בכל הכוח התעופף באוויר בטכניקה מושלמת ונחת קרוב מאד לקו הבלתי אפשרי של 9 מטר, הקהל בטוקיו ובעולם כולו כסס את ציפורניו עד להכרזה על התוצאה הרשמית, ולאחר ציפיה מורטת עצבים הופיעו המספרים על הלוח 8.95 !! שיא עולמי חדש!!!
הבטתי כלא מאמין. לאחר 10 שנים של ציפיה לשיא של המלך, אנחנו מקבלים שיא אדיר של פאוול הצעיר ודווקא בתחרות הכי טובה של לואיס מאז ומעולם. מדהים.



אה, ולמי שדואג, הגעתי בשלום ובפנים קורנות ליציאה בתל אביב, וקרל לואיס שבר (כמה ימים קודם) את שיא העולם בריצת  100 מטר (בגיל 30).  וב 5 שנים הבאות זכה בעוד כמה מדליות אולימפיות מוזהבות, ופרש כאלוף אולימפי ברוחק 4 פעמים (היה יכול לזכות ב 5 אולימפיאדות, אם האמריקאים לא היו מחרימים את מוסקבה 80).


ולי עדיין הציקה גם שנים לאחר מכן השמועה שהיתה מאנדיאנאפוליס עוד בשנת 82, אמרו שלואיס הצעיר נתן שם קפיצה שעברה בברור את ה 9 מטר, אבל פסל בגלל דריכה של סנטימטר על הקו, אז לאן יכול היה להגיע?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
31 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
ברוך רובין
ברוך רובין
16/04/2020 14:37:32

לא יודע איך אפשר לקרוא למסומם האתלט הגדול מכולם, קארל לואיס צריך להיפסל מכל אזכור ספורט כמן פלו ג’ו לאנס ארמסטרונג ואחרים

שחר אלוני
16/04/2020 14:56:02

מאיפה הבאת את זה?
לא ידוע לי על כל ראיה כזו, אולי אתה מכיר משהו?
בכל אופן, אם אתה מתכוון שכל האתלטים נעזרים בחומרים כאלה ואחרים אז אולי אפשר לדבר על זה.
ואגב, קצת נימוס אחי, זה הדבר היחיד שיש לך להגיב על מאמר?

ברוך רובין
ברוך רובין
16/04/2020 15:11:16

https://www.google.com.mx/amp/s/amp.theguardian.com/sport/2003/apr/24/athletics.duncanmackay

המאמר עצמו מצויין, השאלה אם מגיע לבחור מאמר?

שחר אלוני
16/04/2020 15:48:31

לפי הלינ קששמת הוא וכנראה כל או רוב האתלטים האמריקאים השתמשו במשהו ונתפסו חיובי במבחנים האמריקאים וכולם בסוף לא הואשמו. לפי זה צריך לפסול את כל האתלטיקה האמרקיאית בשנים 1980 עד 2010 כשהכל התפוצץ. יש הטוענים שזה באמת מה שהיה צריך לעשות אבל קטונתי.
לא הייתי משווה לפלורנס, היא הרגה את עצמה לגמרי עם כמות מאד גדולה של סטרואידים ומתה בסוף. זה לא כמו ה"נורמה" שהיתה באתלטיקה לאורך השנים

שחר אלוני
16/04/2020 15:49:41

תודה

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

אתלט אדיר, אין ספק. קשה להשוות בין ספורטאים, אבל מעניין לשמוע מדוע בעצם הוא נחשב אצלך למספר 1? גם בהשוואה לספורטאים בכלל (פלפס, מסי, וכו'), וגם בהשוואה לאתלטים אחרים (בולט, למשל).

שחר אלוני
16/04/2020 14:58:03

היי מאנו, האמת שזה היה לפרויקט הרגעים המרגשים 🙂 מנחם פתח פרויקט חדש 🙂
לא משווה לענפים אחרים, אבל בין האתלטים הוא היה תקופה ארוכה מאד בצמרת, התחרה הרבה, זכה הרבה בתחרויות גדולות (10 שנים רצוף ברוחק ועוד כמה שנים לא רצוף) וכנראה היה הקופץ הגדול מכולם, למרות שאפשר להתווכח גם על זה. לא יודע להשוות בינו לבין בולט, אני מניח שהם בערך באותה סקלה

jefffoster10
16/04/2020 16:44:18

תודה על טור נהדר
ובתחרות ההיא באינדיאנאפוליס הוא ניפק 9.13 שנפסל בגלל בוהן מעבר לקו (ככל שאני זוכר)
אני אשאיל ביטוי מכדורגל לתאר את הקפיצה הזו- היה נבדל, אבל זה לא נבדל ששווה לפסול בשבילו גול כזה.
(ברור שהוא היה צריך להיפסל בקפיצה ההיא, פשוט חבל)

שחר אלוני
16/04/2020 17:06:44
Reply to  jefffoster10

מסכים להשוואה
זאת אומרת שהוא עשה 9.10 נטו בגיל 21, יפה, חבל שלא זכה לשחזר את זה
תכל'ס גם אם הקפיצה היתה יוצאת 5 סמ לפני הקו זה עדיין היה נמדד כ 9.05

שחר אלוני
16/04/2020 21:49:48
Reply to  jefffoster10

תודה לך

שחר אלוני
16/04/2020 23:56:12
Reply to  מנחם לס

תודה מנחם
כילדים הכרנו אותו בעיקר על המסלול
מה הכוונה שניסה לשיר את ההמנון?

אהרון שדה
16/04/2020 20:58:13

היי שחר מכיוון שאתה בן גילי אני מבין את בחירתך …
אני חושב שבפרספקטיבה של עוד 50 שנה …אם נהיה כאן נבחר בבולט לפניו
אבל לואיס נבחר אצלי לספורטאי המאה הקודמת …
כך או כך הגדולים ביותר מתקופתנו לא לפי סדר
לואיס ,ג'ונסון ,בולט ,מוזס ,גברסילסי ,בקלה ,בובקה ,זלזני וקצת אחרי אדוארס .

שחר אלוני
16/04/2020 21:57:05

תודה אהרון, כן, בולט יותר בלט כאצן, לואיס יותר כקופץ לרוחק ואז כאצן
מסכים עם הרשימה, יפה שאתה זוכר את אדווין מוזס שזכה ברצף מאד ארוך של תחרויות 400 משוכות
בנוסף הייתי מציין גם את סוטומאיור בשנים שלו וכמה מהנשים שהנציגה תהיה הייקה דרקסלר

אהרון שדה
16/04/2020 22:52:18

אם הייתי חידונאי ספורט הייתי שואל מה הקשר בין מוזס לקארים עבדול ג'אבר?
התשובה היא ששניהם עשו משהו קרוב ל 10 שנים .
מוזס בניצחונות הרצופים כ 120 לערך שנמשכו על קרוב לעשור …איני יכול לשכוח את ניצחונו ברומא ניצחון של אליפות על 2 אצנים אחד מהם גרמני השני אולי קנדי ( בלי ויקיפדיה…) לגרמני קראו שמידט אם איני טועה ( …בלי ויקיפדיה…).

קארים עשה עשור לערך של 10 נק לפחות למשחק .

סוטומאיור לא נכנס בגלל שהושעה פעם והיה קשה לי לסמוך עליו למרות שהיה אגדה.

בנשים דרקסלר הייתה אגדה שנייה רק לגוינר קרסי מקרב 7 ורוחק.
גפי גוינר לא נכנסת בגלל שמבחינתי לקחה סמים וכנ"ל המזרח גרמניות .

שחר אלוני
16/04/2020 23:58:41

כן, עם חומרים אסורים קשה לנתח, כי ההנחה היא שכולם לקחו, האמריקאים, המזרח גרמנים, הרוסים והאחרים, אבל המקרים הבולטים הם כמובן ג'ונסון ופלורנס.
לואיס אגב ניצח 10 שנים רצוף ברוחק, לגבי קארים חשבתי שעשה יותר מעשור של 10 נק', מה קרה בסוף שנות ה 70 שלא קלע 10 נק' במשחק?

אהרון שדה
17/04/2020 1:15:57

וואלה לא זוכר.
לואיס ניצח כל הזמן עד התחרות המטורפת עם 8.95 של פאוול באליפות העולם .
הניצחון שלו באטלנטה היה מרגש .
בהקשר זה אני די משוכנע שאם לואיס היה מתרכז ברוחק הוא היה עובר את 9.00 מטר .

אגב אם כבר הזכרת אותך אז אני עצמי הצטיינתי במסגרת בית הספר (יותר מדויק הישיבה התיכונית ) במקצועות הרוחק והמשולשת.

יש לי איזה סיפור קצת שחצני מהעבר אם תרצה ארחיב …

שחר אלוני
17/04/2020 10:16:24

בטח, ספר

סלים וארזה
17/04/2020 8:53:24

הייתי אז בתיכון ואני זוכר שהיינו מודדים כמה זה 8.90 וכמה זה נראה מדהים שבנאדם יכול לקפוץ מרחק כזה.
הייתי מעריץ של לואיס וכששמעתי ברדיו שהשיא נשבר הלב שלי נעצר לרגע. כששמעתי שפאוול שבר הייתי בשוק טראומטי.
אתה ממעיט בערך ההישג של בימון – אמנם בגבהי מכסיקו אבל אף קופץ אחר בכלל לא היה באזור של המרחק שלו. ובוא נזכור שמדובר על 20 שנים לפני לואיס.
הקפיצה של פאוול היא אולי השיא הכי גדול באתלטיקה.
עם כל הכבוד, לדעתי ג'סי אוונס היה אתלט גדול גם יותר מלואיס. בטח שיותר מבולט.

שחר אלוני
17/04/2020 10:19:15

זה באמת היה ממש מפתיע שהשיא הגיע לא מלואיס. בלי זה בימון היה השיאן עד היום. צודק שהוא מאד בלט במקסיקו.
הקפיצה הזו היא לגמרי בדיון על השיא הכי גדול.
אוונס היה אתלט על ועוד נגד כל הסיכויים. שבר את שיא העולם באיזו ריצה בתיכון

emcrosenberg
emcrosenberg
18/04/2020 5:14:34

שחר – ברנר לא היה אלוף הכיתה , ערן ו. עם הרגליים ארוכות היה תמיד מנצח ב5 מקלות..

היה לנו יסודי סופר תחרותי בהכל…זה היה (6 שנים לא חמש דקות) של גן עדן בידלין.
אח״כ הכל השתנה לא רק לך…

שחר אלוני
18/04/2020 11:56:37
Reply to  emcrosenberg

מה נשמע אמיר 🙂 טוב לשמוע
למיטב זכרוני זה היה ברנר אבל אולי היה עוד שאני לא זוכר. הוא קפץ טוב.
כן, היתה כיתה מצוינת והיה כיף לגמרי. זה בית ספר שבערך כולם זוכרים לטובה, אחכ המציאו את החטיבות ויצאנו מידלין שנתיים לפני הזמן 🙂

Cooks
Cooks
18/04/2020 8:12:14

לא היה ולא יהיה כמו קארל הגדול מכולם!!

שחר אלוני
18/04/2020 11:57:18
Reply to  Cooks

היה ענק, אין ספק
הסטורי גם ברוחק וגם בריצה לאורך 10-15 שנה

Dor
Dor
18/04/2020 14:01:40

תודה שחר. גם אני חוויתי את האתלטיקה באייטיז בעיקר דרך לואיס. לא יודע לגבי סמים אבל היה שם סוג אחר של כישרון שלא ראיתי אצל אף אתלט אחר. לואיס עם מבנה גוף גבוה ורזה לא רץ ריצות ״כוח״ כמו כמעט כל האצנים למרחקים קצרים, מה שהתבטא גם בזינוקים חלשים, אלא נראה מוטציה מסוג אחר בריצה קלילה יותר עם צעדים עצומים. הוא ללא ספק היה ה-אתלט של האייטיז ותחילת הניינטיז.

שחר אלוני
18/04/2020 22:00:44
Reply to  Dor

תודה, בשמחה
כן, היה שם כישרון נדיר
פוטנציאל של אולי אפילו מעל 9 מטר ברוחק (או לפחות 8.87) ביחד עם טופ עולמי בריצות קצרות וכל זה בסוג של טבעיות מבחינת בניית שריר וכד', מזכיר במובן מסוים את פדרר

אהרון שדה
18/04/2020 22:04:43

וואלה שחר סליחה שפספסתי.
אז ככה הייתי קופץ לרוחק טוב …בישיבה התיכונית והחלום היה לזכות באליפות .
הבעיה שהייתי בישיבה עם כמה קופצים טובים וככה לא יצאתי לאליפות בכיתות ט+י
השביעית עשיתי את התוצאות הטובות בישיבה אבל הייתי פוסל הרבה….המורה לספורט החליט להעדיף אותי 2 אחרים
הוא אמר לי כי הסיבה שאני פוסל הרבה .
ואני הלכתי רק לקפיצה משולשת שהייתה תחרות רשות (בלי ניקוד קבוצתי ובלי מגבלה של 2 מכל מוסד לימודי ).
בקיצור שני הקופצים שלנו עשו תוצאות נהדרות
הראשון קפץ 5.91 וזכה בזהב השני 5.81 לקח את הארד ביניהם אלוף הישיבות המיתולוגי טובול (שכחתי שם פרטי אך היה אגדה שלקח 3 אליפויות ברצף ).

אני משתתף במשולשת אליה התאמנתי כמה ימים קודם לראשונה כאשר החלטתי שאני מביא מדליה ויהי מה ואכן זכיתי בזהב .

כאשר זכיתי בזהב אומר לי המורה לספורט איך דווקא בתחרות לא פסלת ?
ואז הוא אומר לי ליד הבן שלו אגב.
אבל אתה לא יכול לבוא אליי בטענות …כי ראה מה עשו השניים האחרים .
אני השחצן דאז אמרתי לו ….אם אני הייתי משתתף הייתה לך עכשיו מדליית זהב וכסף ….ואני לא הייתי מביא את הכסף ….
מי ששמע זאת היה חברי הטוב זיו זה שזכה בזהב .
ואז התחיל בינינו טרוש טוק של שנה שלמה ….
ידעתי שהוא טוב ממני אבל גם ידעתי שאם יש לי סיכוי זה בגלל הלחץ הפסיכולוגי .
סופו של זיו נפצע בכדורסל חודש לפני האליפות ( פציעה שהיא סיפור דמיוני בפני עצמו ) ואני לוקח את הזהב בשמינית .

שחר אלוני
19/04/2020 8:51:11

תודה אהרון 🙂
סיפור סיפור
וגם תוצאות מרשימות בקפיצות

אבי טרכטמן
19/04/2020 10:57:12

למה גם אני מעדיף את לואיס על בולט? שלוש סיבות
1. נוסטלגיה וגיל
2. כי בולט, כמו לברון , הוא מוטציה
3. כי לואיס העז בשני ענפים שונים למדי, מה שבולט לא עשה

ועם זאת, נדמה לי שאת מייקל ג'ונסון אני מעדיף על כולם

שחר אלוני
19/04/2020 18:57:57

בולט היה ענק אבל מסכים שזה שונה, הוא לא הרבה להתחרות, לא בטוח שעשה 10 ריצות 100 מטר בתחרות אחרי 2007, והי נראה שהוא לא ממצה את הפוטנציאל וזה לא משנה לו. השיא העצום של בולט 9.58 הושג כשבסוף הריצה הוא כבר מתחיל לחגוג, יכל להגיע ודאי ל 9.50 בפוטנציאל שלו, בכל אופן רץ מעולה