טבעו בי-ם: סיפורן של מכבי ובית"ר ירושלים בכדורסל / יותם בנמלך

יותם בנמלך הוא צעיר בן 15 מאפרת, נכד לאוהד מכבי ירושלים. כן קראתם נכון מכבי ירושלים זה נשמע כמו אוקסימורון. לפיכך יותם בחר להביא לנו את סיפורן הלא מוכר והמעניין של מכבי וביתר ירושלים בכדורסל.

המונח הדרבי של ישראל בכדורסל, מתייחס למשחק הדרבי בין שתי הקבוצות הבכירות של העיר תל אביב, מכבי תל אביב והפועל תל אביב. אבל פעם היה עוד דרבי ידוע בין שתי קבוצות מבירת ישראל ששתיהן נעלמו ממפת הכדורסל. זהו סיפורן  של מכבי ובית"ר ירושלים בכדורסל.

קבוצה הבנויה מאבן ירושלמית

מכבי ירושלים נוסדה בשנות ה- 30 והשתתפה במגוון טורנירים עוד לפני הקמת ליגת כדורסל לישראל.  בעונתה הראשונה של הליגה הלאומית בכדורסל, שהייתה אז הליגה הבכירה, לא הייתה אף נציגה לבירת ישראל. בעונה השנייה כבר שיחקו בליגה שתי קבוצות מהעיר ירושלים,. מכבי  והפועל . מכבי ירושלים סיימה את העונה במקום השביעי ואילו יריבתה העירונית, הפועל ירושלים, סיימה במקום ה12 והאחרון, שממנו יורדים ליגה.

שחקניה המרכזים של מכבי ירושלים גדלו בשכונות הוותיקות בעיר. רכזה של הקבוצה מרדכי תנורי גדל בשכונת נחלת שבעה. האחים יעקב ומשה שרם שגם הם היו שחקנים מרכזיים בקבוצה, גדלו בבית סיידוף בירושלים. ישראל טוויל בן למשפחה מסורתית משכונת אחווה שיחק כנער כדורגל, אך לאחר  ששבר את רגלו עבר לשחק כדורסל, ומאז שהצטרף למכבי ירושלים היה לחלק מרכזי וחשוב בקבוצה. כל שחקניה גדלו בשכונות העיר אבל הגדול מכולם היה אברהם הופמן  כוכב הקבוצה, שגדל בשכונת גאולה, שלא הייתהאז בעלת ציביון חרדי כפי שהיא היום.

 הופמן היה אחד הכישרונות העולים של הליגה בשנות החמישים  וכונה יד שמאל הצולפת, עקב קליעתו המשובחת ביד שמאל. ב1959 התחמק מלטוס עם נבחרת ישראל לאליפות אירופה באיסטנבול והאיגוד העניש אותו בהשעיה ממספר משחקים. הופמן שיחק בשני משחקים למרות שנאסר עליו, ומכבי ירושלים נענשה בשני הפסדים טכניים.

אברהם הופמן

ב1960 באולם ימק"א בירושלים הוביל הופמן  את מכבי ירושלים לאחד הניצחונות הגדולים והמפתיעים בתולדותיה כאשר היא גברה  72 – 67 על מכבי תל אביב ,שבה שיחקו רלף קליין ותנחום כהן מינץ. ב-1963  הציעה מכבי תל אביב לאברהם הופמן חוזה בקבוצה, ובהמשך חתם הופמן במכבי תל אביב .עזיבתו  פגעה בקבוצה הירושלמית באופן משמעותי והיא סיימה את הליגה ללא ניצחון וסיימה במקום האחרון שממנו יורדים ליגה. מאז שיחקה הקבוצה בליגות הנמוכות ונעלמה ממפת הכדורסל במשך שנים.

מתחם ימק"א בו שיחקה מכבי ירושלים

בית"ר ממורדות עמק המצלבה

ב1971 עלתה לליגה הבכירה בכדורסל בית"ר ירושלים. הקבוצה שיחקה במגרש הפתוח בעמק המצלבה שהפחיד את היריבות הודות לקהל אגרסיבי. בית"ר החתימה סנטר אמריקאי גבוה "ג'ק אייזנר"בן 24 ממכללת סינסינטי, שבהמשך היה דומיננטי בקבוצה.

באחד המשחקים של בית"ר בעונתה הראשונה בליגה הלאומית כפי שנקראה אז הליגה הבכירה, פגשה הקבוצה במגרשה הביתי את הפועל תל אביב של רמי גוט ובארי לייבוביץ'. אייזנר התפוצץ מול הפועל תל אביב כשקלע 33 נקודות והוביל את בית"ר לניצחון גדול (105 – 101). אבל האירוע הזכור ביותר ממשחק היה התקרית האלימה בין רמי גוט לאייזנר  שחבט בפניו בצורה קשה . אייונר, המצטיין בשחקני בית"ר, טען כי הוא התכוון להדוף כדור חוזר מן הסל — כאשר פגע באגרופו בגוט בניסיון לחסום אותו. גוט השתרע מלוא קומתו על רצפת המגרש, כשפניו זבים דם. המשחק הופסק ל־20 דקות. במקום לא היתה אלונקה שהגיעה רק עם האמבולנס שהוחש לעמק המצלבה והעביר את גוט לבית־החולים שערי צדק. עד 4 לפנות בוקר שההו חבריו לקבוצה ליד מיטתו. גוט נחשב אז לאחד השחקנים הטובים בליגה. והחבטה של אייזנר גרמה לו לפרוש מכדורסל בגיל 28. בעקבות מקרה זה גוט תבע את אייזנר בסכום של 100,000 לירות. לבסוף לאחר קרב משפטי ארוך נאלץ אייזנר לפצות את גוט ב 50,000 לירות.

,תיעוד נדיר מהתקרית

ב1973 הוביל אייזנר את בית"ר ירושלים לגמר גביע המדינה שבו הם פגשו את מכבי תל אביב. גם 19 נקודות, של אייזנר לא הספיקו לקבוצה מהבירה שהובסה 79-118בידי מכבי. אייזנר היה שחקן בלתי ניתן לעצירה ובמשחק מול הפועל מגידו ב1974 קלע 53 נקודות כשחבריו לקבוצה מוסיפים 36 נקודות בלבד מקום שישי לנקודות בכל הזמנים בליגה יחד עם זופר אבדיה.

הקבוצה לא התאוששה מהטראומה של מלחמת יום הכיפורים שבעקבותיה שחקניה הטובים עזבו והקבוצה דעכה. בשנת 1976 הקבוצה ירדה לליגה השנייה אחרי מאזן של 4 ניצחונות בלבד מתוך 24 משחקים. אייזנר לעומת זאת סיכם את תנאיו עם מכבי תל אביב בתנאי שבית"ר ירושלים תשלם לו 28,000 לירות שהייתה חייבת לו. למרות רצונו העז של אייזנר לעזוב את בית"ר, הוא שוכנע להישאר בקבוצה במטרה להחזירה לליגה הבכירה. הקבוצה הייתה קרובה לחזור חזרה לליגה אך סיימה במקום השני בליגה הארצית אחרי בית"ר תל אביב. אחרי הכישלון החליט אייזנר באופן רשמי לעזוב את ישראל, ולחזור למשפחתו בארצות הברית.

ג'יק אייזנר

גורל אחד לשתי קבוצות

אחרי 30 שנות היעדרות מהליגה הבכירה בישראל, שבה מכבי ירושלים, בשנת 1994 , לליגה הבכירה לאחר שסיימה במקום השני בלאומית ב'. עונת 1994-5 של מכבי ירושלים הסתיימה במקום התשיעי שני מקומות בלבד מתחת ליריבתה העירונית הפועל ירושלים במקום השביעי. מצבן הכלכלי של שתי הקבוצות היה גרוע, והתברר כי להן חובות של מיליוני שקלים כל אחת.

ראש עיריית ירושלים דאז אהוד אולמרט הציע לאחד את שתי הקבוצות,  וכך במקום שתהיינה שתי קבוצות שילחמו על מיקומם בליגה ושמצבם הכלכלי יקשה עליהן לשרוד, תהיה קבוצה עירונית אחת  שתתוקצב  על ידי העירייה ותצליח להיות בצמרת הליגה. אולמרט דרש משתי הקבוצות תשובה מיידית.למכבי ירושלים המיתולוגית היה קשה להסכים להצעת אולמרט, גם בהפועל הייתה התנגדות להתמזגות עם היריבה העירונית לאחר שבשנים שלפני כן נחלה הפועל הצלחות בליגה. יו"ר הפועל דני קליין ידע שהחלטה כה גורלית צריכה להתקבל בהסכמת האוהדים, והפועל ירושלים כינסה את אוהדיה במלון קראון פלזה לדון בנושא גורלי זה.

רוב גדול של אוהדי הפועל ירושלים התנגדו להצעתו של אולמרט לפירוק הקבוצה ואיחודה עם מכבי ירושלים. השיא הגיע כאשר חייל אוהד הקבוצה נעמד ונאם בפרץ בבכי:

"אתמול קמתי מהשבעה על אבא שלי. אם הקבוצה הזאת תיסגר, אני אשב שוב שבעה ואבצע 'קריעה'. אני מבקש מכם להציל את הפועל"

לבסוף התקבלה ההחלטה שהפועל ירושלים תמשיך להיות קבוצה עצמאית, ולא תתאחד עם מכבי ירושלים.  

בעונה הבאה עונת 1995-6, נרכשה הקבוצה על ידי איש העסקים נחום מנבר שהביא איתו להפועל את עדי גורדון, פיני לוי ודורון שפע אחרי עונה אחת בהפועל חולון לכל אחד מהם. הפועל ירושלים חוותה מספר הצלחות בעונה זו, כשהידועה מכולם היא זכייתה הראשונה בגביע המדינה בכדורסל מול מכבי תל אביב ביד אליהו. הפועל סיימה את העונה הסדריה במקום השני והפסידה בסדרת הגמר למכבי תל אביב. גם מכבי ירושלים ניצלה לאחר שסיימה במקום העשירי ונמנעה משני המקומות האחרונים שמהם יורדים ליגה. במכבי ירושלים החלו בהכנות לקראת העונה הבאה, אבל אז התרחשה תפנית בעלילה. כאשר איגוד הכדורסל והרשות לבקרה תקציבית הודיעו להנהלת הקבוצה כי היא לא תוכל לפתוח את העונה בליגה הבכירה בעקבות תקציב נמוך מדי. הודעה זו גרמה לתסכול גדול במכבי ירושלים והרגישה כי איגוד הכדורסל פעל על מנת להוריד אותה ליגה כדי להציל את  ממכבי רמת גן מירידת ליגה.

מאז אותה נפילה הקבוצה המשיכה לרדת לליגות הנמוכות,עד שב-2003 הקבוצה התפרקה באופן סופי.

בחזרה לבית"ר

ב2012 פורסם במעריב כי אנשים פרטיים פועלים להקמתה מחדש של  בית"ר ירשלים בכדורסלנטען כי  אנשים לא מוכרים בספורט הישראלי גבי גפן וצור לביא, עומדים מאחורי יוזמה זו. יו"ר בית"ר ירושלים בכדורגל לשעבר משה דדש תמך ביוזמה. תוכנן כי בבקבוצה ישחקדריק שארפ כמוביל הכדור  וכי צביקה שרף ישמש כמאמן. למייסדי הקבוצה היה מספיק כסף בשביל שהקבוצה שתקום תשחק בליגת העל, אבל לאחר התלבטויות העדיפו שתתחיל לשחק בליגות הנמוכות. כיום בית"ר ירושלים עדיין משחקת בליגות הנמוכות בישראל.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. יופי של פוסט יותם.
    אני עוד הספקתי לדגום את שירת הברבור של מכבי בליגת העל, רק חשבתי שזו הפעם הראשונה שלהם שם. זוכר היטב את קול הצעקה נגד האיחוד המדובר.
    שאלה קטנה על הטקסט כי לא הסתדר לי ההבדל בין הפסקה הראשונה על דרבי בין מכבי לבית"ר לבין הכתוב שמציין שהן היו בשנים נפרדות בליגה.
    היה דרבי כזה בליגה הראשונה?

    1. תודה רבה.
      דרבי כזה היה בליגות הנמוכות. כשכתבתי על הדרבי הירושלמי התכוונתי לדרבי בין אחת מהן מול הפועל ירושלים.

  2. יופי של כתבה בנמלך. אני זוכר את מגרש הכדורגל בימק"א שם ישבנו העתונאים במין תעלה שהיתה סביב המגרש וגם ישבנו על כסאות כשרק הראש מבצבץ מעל הדשא. יש לך את זה בנמלך. עליך להמשיך לכתוב!

  3. זוכר ששמעתי לראשונה את השם "מכבי ירושלים" כשעלו לליגה לאומית א', זה היה נשמע אוקסימורון כמו "בית"ר חיפה", או "צפרירים אשדוד"…
    .
    הסיפור שהעלית על הופמן וההתחמקות מהנבחרת מעניין מאוד, יש לך עוד פרטים עליו?

      1. יש בית"ר חיפה בכדורגל ..משחקת בליגות נמוכות ובשיאה הגיעה לליגה אלף….
        בכדורסל קיים מועדון בשם בית"ר אחוזה חיפה שזה מועדון כדורסל לילדים עד גיל נערים שדי מצליח בתחומו…עם הרבה קבוצות צעירות. כאשר הם מגיעים לגיל נערים הם עוברים למכבי ):

  4. הערב ביקרתי דוד רחוק (אחיו התחתן עם אמא שלי… נפטר לא מזמן) נצר למשפחת שרם הירושלמית.
    הוא זוכר את האחים שרם ותיקן אותי שבהתחלה הם שיחקו בבית"ר ורק אח"כ עברו למכבי.
    למרות האנדוקטה המשעשעת מהערב בשבילי האחים בלול לנצח יהיו הצמד המוביל בהיסטוריה של הליגה
    סורי
    🙂

  5. אברהם הופמן היה אחד מגדולי הקלעים בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי וזאת לפני עידן קו 3 הנקודות. מי שלא ראה אותו משחק הפסיד חוויה גדולה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט