מעורב הופס ליום רביעי: היהודי שהאכיל את צ'מברליין בגמר המכללות -1957 / מנחם לס

לוני רוזנבלאט – לדעת רבים השחקן היהודי הגדול מכולם – מאכיל את צ'מברליין בגמר המכללות

1.כיצד תגיב ה-NBA על דחיית האולימפיאדה?

עד שלא נדע פרטים מדוייקים על מה ומו לא נוכל לענות על שאלה זאת. ישנם כאן יותר מדי גורמים ומשתנים שיכולים להשפיע על השתתפות ארה"ב עם נבחרתה הטובה ביותר, כולל שחקני ה-NBA. אבל בינתיים זה מה שנראה על פני השטח:

נבחרת ארה"ב בכדורסל היא האלופה האולימפית. שחקניה התכוננו להגן על אליפותם הקיץ. עתה מסתבר שהם ייאלצו לחכות שנה שלמה נוספת בגלל שהאולימפיאדה נידחתה בשנה. מצד שני הנבחרת סיימה מקום 7 באליפות העולם לכדורסל בסין לפני שנה. את ההשפלה הזאת הם קיוו למחוק הקיץ. עתה הם ייאלצו לחיות איתה שנה נוספת.

מיד עולות בראש כמה מחשבות:

1.מה יקרה אם האולימפיאדה תידחה לכמה חודשים ולא לשנה שלמה?

למשל, נניח שהאולימפיאדה תידחה לשנה מעכשיו, ולא לשנה מהתאריך שנקבע (הקיץ)? הווה אומר האולימפיאדה תתחיל ב-25 למרץ, ממש לקראת סוף עונת ה-NBA? נניח שזה קורה ואז ה-NBA מחליטה שהעונה היא לא תשתתף, ותיתן ל-NCAA להכין את 'נבחרת המכללות'. אבל עתה 68 מטובי המכללות זה עתה סיימו את הסיבוב הראשון במרץ' מדנס. אז מה עושים? שולחים את נבחרת הצבא? עברו הימים שארה"ב קבעה לעולם מי ומה. ארה"ב היא עדיין המדינה העשירה בעולם אבל וירוס הקורונה שתפס אותה עם תחתוניה למטה הראה לשאר העולם שארה"ב כבר מזמן אינה כל-יכול. היא סתם מדינה גדולה וחזקה שבגלל טראמפ רוב העולם כבר לא לוקח בכזאת רצינות כמו פעם. ה-NBA לא יכול להכריח את ה-FIBA לשום דבר. היפאנים עם FIBA יחליטו מתי טורניר הכדורסל יתחיל, ואם זה לא מתאים לאדם סילבר הוא יכול לשלוח 'מכתב התמרמרות' בפאקס לוועדת הכדורסל האולימפית. האולימפיאדה לא תשאל את ה-NBA מתי לקיים את הטורניר. היא תודיע מתי הטורניר יתקיים, וכל מדינה תצטרך לעשות את הטוב ביותר שהיא יכולה בהתאם למצב.

2. מה יקרה לרוסטר של ארה"ב שכבר ניקבע (הרוסטר הרחב – 44 שחקנים)?

כמובן שאיש לא יודע. לי נדמה שלפי תאריך פתיחת האולימפיאדה, ובאיזה שלב ה-NBA תהיה באותו זמן, יחליטו אם יש טעם למחנה אימונים סופי שלפיו ייקבע סגל ה-12, או אולי ישאירו את הבחירה למאמן, ולנשיא הנבחרת קולנג'לו. הבעייה היא ששחקנים וותיקים כמו לברון ג'יימס (שיהיה בן 37) וסטפן קרי (שעדיין לא השתתף באף אולימפיאדה) הביעו רצונם להשתתף. האם יתנו להם 'מתנת פרישה' או יחליטו שה-12 הטובים ביותר יהיו בנבחרת (לפי ההגדרה שה-NBA תיקבע למי שקובע מי 'הטוב ביותר').

כמובן שאם האולימפיאדה מתנגשת עם סיום עונת ה-NBA הבעיה תהיה אחרת לחלוטין.

3. האם דחיית האולימפיאדה בשנה תשפיע על בחירתו של פופ למאמן הנבחרת?

הכול תלוי כמובן מתי תתחדש עונת ה-NBA ואם תהיה זו עונתו האחרונה של גרג פופוביץ'.

לפני שטוקיו הודיעה שהאולימפיאדה תתקיים שנה אחרי, קולנג'לו אמר שהוא ופופ ימשיכו להריץ את הנבחרת. אבל זה היה לפני הדחייה בשנה. בגילו של פופ שנה נוספת זה עניין מאד משמעותי.

ישנן כמובן כמה אפשרויות.

מה אני הייתי רוצה לראות, עבור הלגאסי של פופ?

פופ מסיים את העונה, מחליט שעשה מספיק, מודה לכולם כולל הוועד האולימפי האמריקאי, ונעלם אל השחור (כמובן שהוא יישאר בבעלות חלקית והנהלת הספארס).

4. איזה מדינות ירוויחו מהדחייה, ואיזה יסבלו?

המדינה שתרוויח יותר מכולן תהיה קנדה. ללא הדחייה, קנדה הייתה בחוץ. היא מדורגת עתה מס' 21 בעולם למרות שמקומה הריאלי הוא 3-5.

היא אמורה הייתה לערוך טורניר QUALIFYING לאולימפיאדה ב-5 ליוני. ללא שחקני ה-NBA הקנדיים אני לא בטוח שקנדה חזקה מספיק TO QUALIFY. הטורניר יידחה עכשיו והסיכויים של קנדה TO QUALIFY יהיו גבוהים מאד.

המדינה שתסבול ביותר תהיה אוסטרליה. היא כבר מבוגרת עם פטי מילס, אינגלס, ומתיו דלבדובה. שנה נוספת רק תוריד מיכולתם.

2. יוטה ג'אז תחתים את דונובן מיצ'ל על חוזה מקסימום

לדונובן מיצ'ל נותרה עוד עונה אחת לשחק על חוזה הרוקי, אבל לפי https://theathletic.com/1693771/2020/03/23/jazz-mailbag-honoring-d-will-mitchell-and- gobert-relationship-and-playoffs/tp://mailbag טוני ג'ונס מדווח שיוטה ג'אז עומדת להציע לו חוזה מקסימום, ובכך למנוע את האפשות שהוא יחתום בקבוצה אחרת בתום חוזהו. לכן החוזה ייחתם לפני סיום העונה הבאה, כשיוטה היא היחידה שיכולה להבטיח את שרותיו.

אין ספק, אם כך, שיוטה הגיעה למסקנה שדונובן מיצ'ל הוא הפנים של הפרנצ'ייז שלה ומסביבו תרוץ הקבוצה בשנים הבאות. בן ה-23 הזה הוביל את הקבוצה בשלוש השנים האחרונות עם 24.2 נק', 4.4 ריב' ו-4.2 אס' למשחק.

זה לא דבר שלא קרה לפני כן ב-NBA. זוהי לא המצאה של יוטה. אבל רציתי שתדעו.

3. אני מת על ההודעות האלה: "הבעלים והשחקנים רוצים להציל את העונה, ויהי מה"

איש לא יודע מה יהיה עם הליגה ומתי.

אבל רמונה שלבורן 'ידדעת' ש"רוב הבעלים והשחקנים רוצים להציל את העונה הזאת".

Appearing on ESPN’s “Outside the Lines,” reporter Ramona Shelburne said the feeling among NBA owners and players is they want to finish this season rather than scrap it and prepare for next season.

"ההרגשה הכללית של הבעלים והשחקנים היא שהם רוצים לסיים את העונה הזאת. ביוני, ביולי, באוגוסט, בספטמבר, לא משנה. הם לא רוצים להתחיל עונה ללא הכתרת אלופה העונה"

כן? מאין לה? כמה בעלים היא שאלה? כמה שחקנים היא שאלה? כמה רוצים? כמה לא רוצים?

כמובן שההגיון הוא שהבעלים והשחקנים היו רוצים לסיים את העונה כשהמגיפה תיעלם. אבל באוגוסט? בספטמבר? למה היא לא הוסיפה 'אוקטובר'?

4. "אין בי כל רצון לאמן את ה-DYSFUNCTIONAL KNICKS"

כן?

שימון, על מה אתה מוכן להתערב איתי שאם מציעים לסטן לאמן את הניקס – או כל קבוצה אחרת ב-NBA – הוא חותם מבלי להסתכל אפילו כמה משלמים לו?

לאחיו המיקרופון מתאים אחלה. את סטן ניסו אבל אין לו את חוש ההומור של אחיו המבוגר ג'ף, ובנוסף קולו נשמע כמו הד.

5. היהודי מהברונקס שגבר על ווילט צ'מברליין במשחק 'ההארכה המשולשת'!

הטאר הילס של מגווייר הגיעו לגמר המכללות ב'משחק ההארכה הגדול מכולם', ואז…הארכה משולשת בגמר! כוכבה הגדול? לוני רוזנבלאט, יהודי מהברונקס, שדולף שייז, ואחריו ארט היימן, הגדירו כ"השחקן היהודי הגדול מכולם!"

(וזה לא צחוק אחרי שדולף שייז עצמו היה אחד מכוכבי ה-NBA הגדולים ביותר אז!)

*********

אם תסתכלו ביוטיוב על משחק גמר המכללות של 1957, הצילום לא ייראה ברור כמו משחקי היום. הפרצופים נראים כמו שדים וקשה לקרוא את התוצאה. או, כמעט שכחתי. הסרט אילם.

אז אעזור לכם: צפון קרולינה בלבן. קנזס בצבע כהה.

השחקן הגבוה בראש מכולם הוא ווילט צ'מברליין. המשחק ב-23 למרץ, 1957 היה הכניסה של קנזס לביג-טיים. צפון קרולינה באה מס' 1 במכללות, ובלתי מנוצחת. קנזס מס' 2.

היא כמעט נוצחה פעם אחת כשבמשחק נגד מרילנד היא פיגרה ב-3 עם 12 שניות בהארכה השנייה ומאמנה הדגול פרנק מגווייר לקח טיים וביקש מקבוצתו הבלתי מנוצחת להתנהג (ולהיות) מפסידים בכבוד.

ואז הם גנבו פעמיים וניצחו במשחק הידוע כ-"משחק ההארכות הכפולות הגדול מכולם".

פרנק מגווייר, יותר ניו-יורקי מהאמפייר סטייט בוילדינג – עשה RECRUITING רק בניו יורק. לגבי דידו מה שהוא לא ניו-יורקי הוא קאונטרי ומפגר. אז במשחק המכללות (וגם במקצוענים!) היו הרבה כוכבים יהודים., ומטבע הזהב של מגווייר היה לוני רוזנבלאט, 1.95 מ' מהברונקס, שרבים וטובים מגדירים כמין קומבינציה של לארי בירד, ג'רי ווסט, וג'ון סטוקטון.

אז 1.95 מ' היה ממש גבוה – תשכחו לרגע מצ'מברליין שהיה נטע זר לחלוטין, מין ייצור מהמאדים – ורוזנבלאט היה הגבוה האמתי הראשון שהיה לו הכול: כדרור, ניתור, קליעה, מסירה, שמירה, ריבאונד. הניו יורק טיימס של אז כתב עליו:

"LENNIE ROSENBLUTH – A JEWISH 6'6 WHO COULD INVENT AND MAKE ANY SHOT. HE IS THE STAR OF THE TAR HILLS FROM NORTH CAROLINA!

מלבדו כל ארבעת האחרים בחמישייה של צפון קרולינה אף הם היו מניו יורק.

הניו יורק טיימס כתב אז:

The rest of Carolina's starting five were also from New York, though they were Catholic. Just like their coach McGuire, who came to Chapel Hill after leading St. John's to the NCAA finals

למי הפסיד מגווייר ב'פיינלס' אז? צדקתם. לקנזס.

מגווייר אמר אז בקשר ללני רודנבלאט: "אני ניו יורקי. אני לא בודק אם יש או אין צלב על הצוואר. לוני יהודי?. רק להזכירכם, גם ג'יזוס קרייסט היה יהודי".

פרנק דפיורד, העתונאי הדגול, אולי, מכולם (לפחות לטעמי) כתב בספורטס אילוסטרייטד 25 שנה אחרי משחק זה שמגווייר אהב את רוזנבלאט כמו בנו, אבל ביקש ממנו, "אנא, SON, איכפת לך לומר 'HAIL MARY' לפני שאתה זורק מהקו? אולי זה לא יעזור, אבל זה גם לא יזיק!"

רוזנבלאט ענה למגווייר, "אני לא יודע כיצד מצטלבים ואומרים HAIL MARY". אז חבר קבוצתו פיט ברנן אמר לו, "לוני, שכח מ'הייל מרי'. אני אגיד אותו במקומך. אתה רק תשים את הכדור ב-HOLE (בחור)…"

(הערה של מנחם לס: ישנן תמונות נפלאות של לוני רוזנבלאט אבל כולן נרכשו ע"י גטי אימאג' ואין לנו רשות להשתמש בהן)

רוזנבלאט היה סניור. שלושת חברי קבוצתו היו ג'וניורס. לכולם היה את 'SWAGGER' הידוע של כל מי שמגיע מהתפוח הגדול.

בטורניר ה-ACC צפון קרולינה פיגרו בנקודה לווייק-פורסט. אילו הפסידה היא לא הייתה מגיעה ל'ריקוד הגדול' (אבל, בינינו, אז טורניר ה-NCAA היה רק שני בחשיבותו לטורניר ה-NIT, טורניר המכללות הפופולרי יותר בשנות ה-40 וה-50!!!). הכדור הגיע ללוני שהסתובב מקו הפאול וקבר את ההוק-שוט הידוע ביותר מכל ההוק-שוטים במכללות (הכל ביוטיוב), אם כי יודעי-דבר, וכל מי שראה את המשחק, חשב שאולי היה פאול תוקף של לוני. כנראה שמגווייר עצמו ידע שהזיברות פישלו כשאמר, "אחרי המשחק 'BONES' (מקיני, מאמן ווייק פורסט) רדף אחרי השופטים כל הלילה אבל לא יכול היה למצוא אותם. הם עלו למכוניותיהם וברחו מיד כשהמשחק ניגמר"

עוד חמישה ניצחונות, והטאר הילס מופיעים נגד קנזס וווילט צ'מברליין ברקורד 0-31!

מס' 1 במכללות (הטאר הילס) נגד קנזס מס' 2. רוזנבלאט נגד צ'מברליין.

על משחק הגמר תקראו מחר.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. לדעתי קנדה ואוסטרליה הודיעו שלא ישלחו אתלטים לאולימפיאדה ביפן אם היא תערך הקיץ (או כמה חודשים לאחר מכן בגלל דחייה).
    החליטו שהם לא מסכנים את האתלטים שלהם.

  2. מנחם, סליחה אם אני הורס את הרומנטיקה, אבל בלתי אפשרי להסתכל על משחקים לפני המצאת שען הזריקות.
    זה אמנם נוסטלגי ויפה ונחמד אבל לצפות בבנאדם מכדרר לדעת במשך 3 דקות בלי שום איום על הסל זה מאד מאד מאד קשה.

    אני גם (חצי) זוכר סיפור בספר שלך על בחור בשם פולנסקי(?) שזרק את הזריקה המפורסמת בגמר המכללות(אולי התיכונים?) שאליו הגיעה מכללה קטנה.
    כמעט לא היו זריקות לסל באותו משחק והוא נגמר משהו כמו 32-24 לקבוצה המנצחת.
    אגב את הזריקה הוא החטיא ומאז מוקצה בעיירה(או שזו בכלל עיר…לא זוכר).

    בקיצור – משחק כדורסל צריך להיות דינמי. לא ברור איך שיחקו בזמנו בלי שעון זריקות ומה היה הכיף בזה?

      1. נכון, אני בדיוק עכשיו כותב עבודת חקר על כיצד שעון הזריקות הציל את הnba, נושא מעניין מאוד.

  3. דבר אחד באמת חסר בתקופה הזו של הקורונה – נבל אמיתי. כאילו, הוירוס זה באמת מפחיד, כל מי שמצטט ומיישם תיאוריות של מילטון פרידמן גם נורא, ומסתמן שריצה הולכת להפוך לספורט עממי הרבה יותר נפוץ וזה באמת הכי גרוע. אבל אי אפשר באמת לשים פרצוף לשנאה כלפי הוירוס המיקרוסקופי, קשה ליישם כעס על איש מת, והסם שנוצר בעקבות ריצה שגורם לאנשים להרגיש טוב ואולי לדבר על ריצה עם כל אדם אפשרי, ואתה חייב לעשות את זה, אחי, אין כמו התחושה אחרי ריצה, אחי, יותר טוב מסקס, אחי, הוא אמנם הסם ששכחו להזהיר אתכם ממנו בתיכון כשדיברו על סמים ולחץ חברתי, אבל הוא עדיין די אמורפי לעין הבלתי מזוינת.
    לפחות ה-NBA יודע לעשות את העבודה. בעלי פילדלפיה סיקסרס הודיעו שהם דורשים מהעובדים הכי חלשים ולא מוגנים בחברה לקצץ 20% המשכורת שלהם. למען החברה ושאר העובדים, כמובן. בהתנדבות, כמובן. באיומי פיטורים שמשאירים אותם נטולי הכנסה והגנה רפואית באמצע מגיפה, כמובן.
    אז, כן, ג'ף בזוס היה שם קודם כשהאיש העשיר בעולם המליץ לעובדים הלא מפוטרים לעזור כלכלית למפוטרים. וכן, שאר בעלי הקבוצות ישבו בצד וחיכו לראות את התגובות למהלך של פילדלפיה במה שנראה כאילו כל הקבוצות הכריזו שיעשו את המהלך בספירה לשלוש, כולם יחד ספרו 1, 2, 3, ואז כולם מלבד פילדלפיה השתתקו ופילי נשארה לבד במהלך.
    אבל מה שהופך את המהלך של פילדלפיה לייחודי יותר, לנבלי יותר, זה שהם מיד התקפלו. לא היה להם האומץ להמשיך עם מעשה הנבלה שלהם עד הסוף והתגובות, כולל של אמביד שחקנה, גרמו להם לשנות את דעתם.
    אפילו להיות נבל הקבוצה שחתכה את הפרוסס באמצע (יום אחד הוא היה אמור להיגמר, נשבע) לא הייתה יכולה להמשיך עד הסוף. והניסיון הזה להתחמק מהתואר, למנוע מאיתנו את מה שאנחנו הכי צריכים, הופך אותם להרבה יותר נבלים בעיניי.

    1. בחדשות שזה הרגע נכנסו למערכת, יחד עם קפה וקראק הבוקר – בוסטון ופילדלפיה פתחו בחזית חדשה. היריבות ההיסטורית חוזרת, כשבוסטון לקחה את כתר (קורונה?) הנבל הישר מראשי בעלי פילדלפיה כשהכריזה על פיטורי עובדי ה-TD Garden.
      מחכה להתפתחויות. האם הלייקרס בדרך לשחזר את היריבויות הגדולות של שנות השמונים באווירה הכלכלית שיצרו שנות השמונים? האם טילמן פרטיטה יכריז על קיומו אחרי שכבר עשה את הנזק שלו בכל מקום אחר שהוא מחזיק?
      מישהו רוצה להמר?

      1. קודם כל ג'וש האריס חזר בו מהחחלטה לקצץ בשכר העובדים.
        לגבי הגארדן – זו לא החלטה של הסלטיקס שהתחיבו עוד קודם לשלם לעובדי הקבוצה (הגארדן אינו בבעלות הסלטיקס).

            1. בתכלס אתה יכול לעשות אותו דבר בכל בית רנדומלי בישראל היום.
              רק לא בטוח לגבי התשלומים…

            2. שאלת התשלום זו כבר שאלה עבור המוסר שלי.

  4. רוזנבלט נחשב לאחד מהקלעים הגדולים אי פעם במכללות. הקבוצה של הטאר הילס אז באמת היתה מיוחדת.

    1. היא מיוחדת בעיקר בגלל שהיא מסמנת את נקודת ההתחלה שהפכה את הטאר הילס ואת הACC שהיה אז קונפרנס די זניח בחיתוליו למפלצת שאנחנו מכירים היום.

  5. הNBA היא פיסה אחת בפאזל שייצטרך להשתלב סביב האולימפידיה. אם היא נדחת בשנה, מה לגבי כל האליפויות שמתוכננות ל2021, כמו שחיה וכדומה? אף פעם לא התמודדו עם דחייה של אירוע כלכך גדול (במלחמות העולם פשוט ביטלו), בטח כיום, כשקשה למצוא בלוח השנה יום אחד בלי איזה אליפות/ליגה/גביע/טורניר/מרתון כיוצא בזה. יהיה מעניין

  6. לא יהיה ניתן להחזיר את העונה הזאת לעולם אם לא יהיה פלייאוף שמאוד דומה למה שאנו מורגלים אליו. כל תוצאה אחרת תסומן בכוכביות בגודל נפטון.
    האוליפיאדה יכולה להידחות לשנה הבאה כי לאף אחד חוץ מהפריקים של ענפי הספורט לא אכפת מהטורנירים של השנים הלא זוגיים. אפשר לזרוק לפח.
    אני לא יודע אם קנדה תרוויח מכיוון שיש בקנדה להט לאומני של היפסטר שהזמין לאטה בניחוח דלעת וקינמון. יש להם סגל שיכול לעלות הרכבי פיב"א מטורפים חמישייה של מארי, SGA, בארט, וויגינס, ודוויט פאוול, כאשר מספסל עולים: טריסטן תומפסון, ברץ', בושאר, אוליניק, דילן ברוקס, ברנדון קלארק, קורי ג'וסף ונקיל ווקר אלכסנדר. גם אם נראה התייצבות טובה (נדיר אצל הקנדים), קשה לי לראות סגל קנדי שמתאבד על הפרקט בשביל עלה המייפל האדום.
    דווקא אוסטרליה מעניינת אם בן סימונס יתייצב. בוגוט ומילס בסוף הדרך אבל אינגלס לא ממש תלוי גיל. הכול אצלו בראש. ארון ביינס נתן קפיצה השנה והוא משלים נהדר עבור סימונס מכיוון שיש לו יכולת לקלוע מבפנים ומבחוץ. דלבדובה עדייו צעיר ויש לאוסטרלים ציפורניים ולב.
    האמריקאים יכולים להרכיב 5 קבוצות זוכות אבל צריך לבנות את הסגל נורמלי ולא כמו פופוביץ' שהרכיב נבחרת כמו שמשבצים פלחים לקטיף כותנה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט