דאלס מאבריקס – סימביוזה / חגי ניסני

אף אחד לא ראה את דאלס מגיעה העונה. גם האופטימסטיים ביותר לא חשבו שהיא תתן עונה כל כך טובה – בטח ובטח שלא חשבו שהיא תתן עונה כל כך טובה  בפאן ההתקפי.

אם בשנה שעברה המאבס סיימו את הדירוג ההתקפי במקום ה20 עם 108.7  נקודות פר 100 פוזשנס השנה המבאס נמצאים במקום הראשון בליגה עם 115.8 נקודות לפוזשן (כמו שרועי ציין לאחרונה זהו הניקוד הגבוה בהסטוריה  של הליגה)

איך הם עושים את זה? אז כהומאז' למנחם נכתוב 1 בגלל לוקה דונצ'יץ' 2 בגלל דונצ'יץ' 3 בגלל דונציץ' לוקה…

זה לא רחוק מהאמת. מה שלוקה עושה השנה הוא זינוק שהרבה מאוד שנים לא נראה כמוהו. הילד שובר שיאים וזה כאשר כולם יודעים שהוא הכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה והוא מקבל שמירה הדוקה כל לילה. מצד שני אם נסתכל על האחוזים של לוקה לא נראה שינוי מהותי משנה שעברה: אחוזי השלשות הם פחות או יותר אותם אחוזים, אחוזי העונשין קפצו קצת אבל לא באופן מטורף. ולמרות זאת דאלס בכלל ולוקה בפרט משחקים התקפית באופן טוב הרבה יותר מן השנה שעברה. אז אם לוקה הוא אותו לוקה של שנה שעברה – פחות או יותר, מה שהשתנה הוא היכולת של לוקה למקסם את החברים שלו, והיכולת של החברים למקסם את לוקה.

נראה שדאלס הבינה  מהר מאוד את גודל הפוטנציאל של לוקה  ולא חיכתה הרבה זמן על מנת לבנות סביבו קבוצה, שכל חלק בה יתרום ויתרם מארסנל הכלים העצום שיש לו. בעוד שדאלס של השנה שעברה הייתה קבוצת שלשות ממש לא טובה (חלקה את המקום ה27-28 עם הניקס -34%)  השנה הם קבוצת שלשות מהטובות בליגה (מקום 8 בליגה עם 36.9% מהשלוש). החלקים בפאזל המשמעותי הזה הם הגבוהים שיכולים לקבור שלשות (פאוול קליבר וכמובן פורסינגיז) או להטביע ממסירה. היכולת של השלשות מייצרת מתיחה של המגרש כך שבניגוד לשנה שעברה – שהצבע היה יחסית עמוס השנה הצבע פנוי הרבה יותר ודאלס מנצלת את המצב הזה עד תום.

אז איך הם עושים את זה?

כאן חייבים להמר אדוני

כאשר דאלס משחקת פיק&רול היא מכניסה  את היריבה למצב שבו היא חייבת להמר. דאלס בזכות היכולת של לוקה מחד ובזכות הרכב שבו כולם מסוגלים לשים את הכדור מהשלוש מאידך, מייצרת מצב בו חייבים להמר על הפיק&רול שלה. בניגוד לשנה שעברה בו דיאנדרה ג'ורדן היה הסנטר המרכזי והוא כמובן נטול איום של זריקה משלוש. לעומתו  פאוול קליבר ופורסינגיז מייצרים איום קבוע מחוץ לקשת ולכן השומר של החוסם חייב לעלות הרבה יותר גבוה ולא יכול להישאר ליד הטבעת.

מצא את ההבדלים

פיק&רול בעונת 18-19

פיק&רול בעונת 19-20

ישנם לא מעט תרחישים שההגנה יכולה לעשות כאן אבל כל אחד מהם הוא הימור. האפשרויות של הגנת היריב הן:

1 לרדת מתחת החסימה – זה נותן שלשה חופשית לחלוטין ללוקה או לא פחות גרוע לתת לו לנהל את המשחק באין מפריע ואנחנו מדברים על אחד ממנהלי המשחק הטובים ביותר כיום בליגה. זה מהלך שלא רואים אותו בשמירה על לוקה.

2 השומר של לוקה עובר מעל החסימה והשומר של פאוול מנסה לסגור בין לוקה לבין פאוול. זו אפשרות שמצריכה כלים הגנתיים מאוד טובים ומאמץ הגנתי כולל. ללוקה ישנה יציאה פנטסטית  מהמקום  וכוח מתפרץ. בנוסף פאוול גם הוא מהיר מאוד ומגיע במהירות לטבעת. במידה ויהיה סוויץ' לוקה בקלות יכול לתקוף את הטבעת באחד על אחד גם אם נמצא שם רים פרוטקטור.

ובמידה והוא נשמר היטב הוא יכול להרים את הכדור ללוב קליל.

3 כמו סעיף 2 אבל שומר נוסף מגיע לעזרה וסוגר את הצבע. לרוב השומר הזה צריך להיות זה ששומר על השחקן שעומד מוכן לשלשה פינתית וגם אם הוא נסגר יש לו ייתרון שלרוב ינוצל למציאת שחקן אחר שפנוי על קשת השלוש.

4 טראפ – דרך נוספת לנסות להאט את המאבס הוא הטראפ – 2 שחקנים שסוגרים את לוקה כאשר ישנה חסימה. גם כאן התיאום ההגנתי הוא סופר קריטי היות ולוקה יכול למסור לחוסם ל2 קלות או להתקפה של 4*3

5 פיק&פופ – כלי נוסף שהמאבס משתמשים בו הוא הפיק&פופ. גם כאן היכולת של הגבוהים לתפור שלשות מאפשרת להם לקבל מבטים חופשיים אחרי זריקה

https://www.youtube.com/watch?v=v5y-9oeYNsY

האחרון שנשאר שיסגור את הצבע

עד עכשיו ראינו כיצד היכולת של לוקה מעצימה את החברים ויוצרת התקפה קטלנית. כמו שמרמזת הכותרת של הפוסט ההפריה היא הדדית והיכולת של החברים למתוח את המגרש משאירה  את הצבע פנוי ומאפשרת ללוקה לעשות שם שמות. ללוקה יש מגוון כלים על מנת לעשות את זה – כוח וגובה שמאפשרים לו לשחק בפוסט-אפ (על אף אותה אמירה של קרלייל שהפוסט-אפ הוא מהלך לא יעיל) אבל בעיקר יכולת מעולה לשנות כיוון. השילוב של הכוח של לוקה שמאלץ את השומר לשים את המסה שלו באופן שוטף בהתקפה – ובכך גם מאיטות את השומר, מאפשר ללוקה או לשנות כיוון ולשים 2 קלות בתוך הצבע או לסחוט עבירה.

גיבוי סטטיסטי

בשביל שנקבל תמונה קצת  יותר מעמיקה אנו צריכים לראות גם שינוי שיתבטא בסטטיסטיקה הקבוצתית של דאלס והאישית של לוקה בין שנה שעברה לשנה זו. הסטטיסטיקה הבולטת ביותר היא הUSG של לוקה שקפץ מ30.5% בשנה שעברה  ל37% בשנה זו – דאלס כאמור הבינה מהר מאוד מהו גודל הפוטנציאל של לוקה ושמה לו השנה את המפתחות ביד באופן כמעט בלעדי.

אחוז הזריקות לשלוש מסך זריקות השדה – מספר השלשות מתוך זריקות השדה של דאלס עלה השנה. תאמרו: "יופי זה קרה בקרב כל קבוצות הליגה" אז נאמר שזה בערך נכון אבל אצל דאלס יותר. בעונת 18-19 קבוצות הליגה לקחו 35.8% מזריקות השדה שלהן – מהשלוש. בעונת 19-20 קבוצות הליגה לקחו 38.1% מזריקות השדה שלהן – מהשלוש עליה של 2.3%. אצל דאלס הייתה עליה מ42.1% מזריקות השדה לשלוש ל46.1% מזריקות השדה לשלוש. עליה משמעותית יותר ממוצע הליגה.

יחד עם זאת אני חייב לציין שאין אפשרות להסביר באופן מלא את הקפיצה מבחינת אחוזי קליעה לשלוש שדאלס עשתה משנה שעברה לשנה זו. אין שינוי מהותי מבחינת השלשות הפינתיות, ושלשות שבאות מקאץ'&שוט ביחס לשנה שעברה. באופן יחסי דאלס אפילו לוקחת פחות שלשות של מבטים פנויים לגמרי ביחס לשנה שעברה.

 

יעילות בצבע

כאמור האיום המתמיד של שחקני דאלס על השלוש מותח את המגרש ומפנה את איזור הטבעת – בעיקר ללוקה (נגדיר את איזור הטבעת לצורך הפוסט – מרחק זריקה  שהוא פחות מ5 פיט מהטבעת)  ישנן כמה מגמות שכדאי לשים לב לשינוי בהם בין העונות:

  עונת
19-20
עונת
18-19
דיוק
קבוצתי באיזור הטבעת
65.8% 63%
מספר
זריקות קבוצתי באיזור הטבעת
26.7

 

28.5
אחוז
הזריקות באיזור הטבעת ביחס לכלל זריקות השדה
29.6% 32.8%
מספר
הזריקות של לוקה באיזור הטבעת
6.7 4.6
אחוז
הזירקות של לוקה באיזור הטבעת ביחס לכלל הקבוצה
20.1% 14.4%
אחוז
זריקות של לוקה מאיזור הטבעת ביחס לכלל זריקות השדה שלו
32.5% 27.8%
אחוז
זריקות השדה של לוקה ביחס לכלל הקבוצה
22.9% 19%
דיוק
של לוקה באיזור הטבעת
69.3% 58.8%
מספר
זריקות עונשין למשחק
9.1 6.7

אני חושב שהטבלה הזו מראה מגמה די ברורה. באופן כללי המאבס זורקים השנה פחות באיזור הטבעת בעוד לוקה זורק יותר זריקות מהאיזור הזה, ועושה את זה ביעילות מטורפת. (כדי לקבל פרופורציה: יאניס מדייק מהאיזור הזה ב71.1%. לוקה קרוב קרוב אליו בלי האתלטיות) בנוסף הדבר גם מאפשר  לו הליכות רבות לקו העונשין מה שמעלה מאוד את הTS ואת הרייטינג ההתקפי של דאלס.

נקודות נוספות

איבודים – דאלס ממעטת לאבד כדורים השנה. היא נמצאת במקום השני בטיבו בליגה ב% איבודים למשחק ובמקום הרביעי בליגה ביחס אסיסטים/ איבודים. להערכתי דאלס עושים זאת בעיקר על ידי כך ששחקני המשנה (כלומר מי שהוא  לא לוקה דונצ'יץ') משחקים די פשוט ולא מנסים להתחכם יותר מדי. (למשל הם לא משחקים עם הרבה חיתוכים מה שמנמיך את מספר האיבודים)  את הפעולות המורכבות יותר הם משאירים ללוקה, שמסדר לחברים סלים קלים. גם כאן הסטטיסטיקה מדברת כאשר לוקה מוסר 44.8% מסך האסיסטים כאשר הוא משחק. האחוז השני בטיבו בליגה – אחרי לברון ג'יימס.

ריבאונד התקפה ומחיר הגנתי – דאלס הולכת חזק לריבאונד התקפי הם נמצאים במקום ה12 בליגה באחוז ריבאונד התקפה, ובמקום הרביעי בליגה בנקודות מכדורים חוזרים. יחד עם זאת
יכול להיות שהם משלמים מחיר על ההליכה  לריב' התקפה, בצורת נקודות בהתקפה מתפרצת – דאלס נמצאת עם הלייקרס במקומות ה1-2 בנקודות של התקפה מתפרצת מצד היריבה.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. יופי של ניתוח! כל הכבוד ותודה על ההשקעה.
    תמיד כיף לקרוא על הקבוצה הזאת, ובעיקר על הסופרסטאר הענק הזה, שעושה קסמים ותמיד עם חיוך כמו… ילד שמשחק כדורסל

  2. תודה חגי. ניתוח מצוין. דאלאס בהחלט יודעים לעבוד מצוין עם היהלום שיש להם בידיים וגם ייאמר לזכות קרלייל וקיובן להתאים את הקבוצה במידת האפשר כך שתמקסם את היתרונות שלו.

  3. דונצ'יץ' בהחלט כישרון על, אבל גם יש לתת קרדיט לקיובאן שקרלייל שבנו סביבו את מערכת כזו שממצה כל טיפת יתרון בשחקן הזה (כמו הספרס סביב דאנקן בזמנו).
    קרלייל התאים את השיטה סביב דונצ'יץ' והוא לא מקבל מספיק קרדיט לאורך השנים. בחייאת הבנאדם גרם למונטה אליס להיות יעיל ואפילו היריב הכי קשה לספרס של 2014.

  4. תודה רבה חגי, ניתוח מעמיק מאוד ומרתק! לוקה השחקן האהוב עליי, וזה בעיקר בגלל הגאונות הזאת והניצול החכם מאוד שלו בפיק נ' רול, לפני שפאוול נפצע אחד הדברים המהנים ביותר לצפייה בליגה היה הפיק נ' רול של פאוול – דונצ'יץ'.

  5. תודה חגי
    ניתוח מעמיק ומשובח ובייחוד שהוא בא מתומך נלהב של הנמסיס.
    האמת שמעבר לכל הניתוח שמעולה שהבאת יש משהו לא מוסבר בקבוצה הזאת שחוץ מדונציץ ואולי קצת פרוזינגיס אין בהם אף שחקן שכמו ששמעון אוהב לומר הוא לא סוג של נגר ואם לא נגר אז שחקנים שדי הלכו על השוליים.הרי טימי הורוודאי הגיע רק בגלל שהניקס העמיסו אותו על הטרייד של פרוזינגיס וקארי שאמנם נתן עונה לא רעה שנה שעברה בפורטלנד אבל עדיין לא החזיקו ממנו .ועדיין דאלאס נראים מדהים כמו כל אחד פשוט יודע את מקומו ועושה את תפקידו על הצד הטוב ביותר

    1. תודה יניב.
      .
      קרי הוא דוגמה מצויינת לסימביוזה. פיור-שוטר שכל מה שהוא צריך זה את החצי שניה הפנויה בשביל לתת עוד שלשה. זהו כלי מרכזי שהמאבס משתמשים בו גם על מנת למתוח את המגרש עבור לוקה, וכאשר ישנה התכווצות אתה תיענש על ידי קרי.
      .
      לגבי הרדוואי – מעבר להתקדמות הקבוצתית של דאלס, הוא נותן שנת חוזה סופר מרשימה. מקווה שהוא יישאר ברמה הזו ולא יחזור להיות שחקן בינוני אחרי שיקבל בשנה הבאה חוזה גדול (יש לו אפוציית שחקן אבל יכול להיות שהוא יצא ממנה)

  6. תודה חגי על ניתוח מעולה
    נקודה נוספת ששווה להתייחס אליה- הנוכחות של פורזינגיס (שלא שיחק עונה שעברה), והעובדה שהוא משחק ביחד עם קליבר/פאוול- דאלאס משחק עם שני גבוהים כמעט קבוע, והריווח ששניהם נותנים לא שגרתי, ביחד עם המטריה האווירית ששניהם מספקים בצבע.

  7. מצוין חגי. עקרונית זה עובד בינתיים אבל אני קצת מודאג מזה שדאלאס נהיית ריכוזית מדי. כמו שאמרת יש פה אלמנט של שינוי באחוזי השלשות שלא ממש ניתן להסביר ולכן לא מבטוח שזה משהו שהיתן לסמוך עליו לעתיד. מה גם שהעלייה יותר משמעותית אצל האחרים כי לוקה זורק יותר שלשות העונה ומוריד לשאר את הממוצע.

    1. תודה עידו
      אין ספק שיש פה גם סטייה כלפי מעלה מבחינת שלשות אבל אפילו אם נגיד שאחוז השלשות שלהם ירד ל35% עדיין פר 100 פוזשנס הם יעמדו על בערך 113 נקודות באופנס רייט -זה רייטינג מעולה.
      אני כן חושב שבפלייאוף הסיפור יהיה קצת אחרת. הגנה טובה שתלמד היטב את מיקומי השחקנים שלהם ונתיבי המסירות ושתשים שומר אישי שיציק ללוקה בלי סוף יגרום לירידה משמעותית ברייטינג ההתקפי כי בסופו של דבר עם כל הכבוד לזינגר אין שם שחקן יוצר ברמה גבוהה למעט לוקה.

  8. ניתוח מעולה. וזה עוד בא ממך.
    רק באתי להעיר ש… מה? עידו העיר לפני על הריכוזיות? גדמת עם ההתעוררות המאוחרת שלי.

  9. חגי, במילה אחת – מצויין. דונצייק הוא שלחקן עליון וכל הניתוח שעשית נראה מדוייק. עלי רק להעיר שהמשחק של פרונז'י והבן של הרדאוויי משחרר קצת מהלחץ שאחרת היה רובו על לוקה.

  10. יפה , תודה
    אחת מקבוצות העתיד, צריכים עוד שחקן או שניים לפאזל, מישהו בסגנון דריימונד שירכז את ההגנה וישכב על הגדר בשביל כולם ויביא נסיון

  11. תודה חגי פוסט מצויין, לדאלאס בהחלט יש סופרסטאר בסגל כמו דונציץ אני בהחלט רואה אותו בעתיד מטפס באחוז השלושות . קרלייל בהחלט מוציא ממנו ומהסגל שמסביבו את המיטב אבל הפרומו אופיס שם עשה עבודה גרועה . הם סינדלו את עצמם המון שנים עם הסגל הזה, אין להם יותר אפשרות להביא שחקן מקס ליד דונציץ ופורזינגס (ואני לא מאמין באטרייה הלטבית), יהיה להם כמה שנים יפות אבל אליפות אני לא רואה מגיעה לטקסס.
    .
    הקיץ של השנה יהיה נקודת מפנה בליגת הNBA והכיוון שהיא הולכת אליה כלכלית , מעניין אותי אם סילבר יצליח להתמודד עם המשבר (עם הסינים בתחילת השנה הוא נכשל ובגדול), מדברים על הפסדים של מיליארד + וקיצוצים נרחבים בתקרת השכר, בנוסף לכך שוק השחקנים השנה יבש נורא , ואין שול מועמד בדראפט בכיר שימשוך צופים (כמו זאיון לדוגמה) הפיתרון היחיד שאני רואה זה להמשיך את הליגה .
    .
    נב אני עליתי על טיסה לישראל, אני לא יודע מה נכון או לא אבל הנזק שהולך לקרות סביב סגירת הכלכלה הוא עצום , יותר מדי משוגעים עם נשק פה שאין להם מה להפסיד וכאשר אם יהיו רעבים אלוהים ישמור , הרבה יותר מפחיד אותי מווירוס כלשהו

  12. כל העולם יקצץ במשכורות… כמו שאמרה וירולוגית ספרדייה- שילמתם מיליון יורו לחודש למסי ולרונאלדו , ו1800 יורו לחודש לרופאים. אז לכו למסי ורונאלדו שימצאו לכם חיסון לקורונה.
    ומילא הם- כל ה"סלבס' בפני עצמם שמקבלים מיליונים להגיש פאקינג תכנית טלוויזיה… סדרי העדיפויות חייבים להשתנות. ברור שאנשים ינצלו הזדמנויות בשביל לקצץ וסתם לחסוך אבל יש המון עיוותים בשוק שחייבים יהיו להתיישר.
    האבינג סייד דאט… אחלה פוסט! תודה רבה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט