בחירות מרץ 2020 – חיים בבועה / עידו גילרי

כאילו לא חלפה לה שנה והנה אנחנו שוב לפני המחול המטורף הזה שקשה לדעת איך ייגמר.עשרות פרשנים שיושבים באולפנים ושופכים אינסוף מלל על מערכת מסורבלת עם כללים לא ברורים בלי שבאמת יש להם מושג מה יקרה. כן עוד פעם בחירות כשאף אחד לא יודע על מה ולמה. אז בשביל זה אנחנו כאן כדי להסביר ולנתח את בחירות 2020… לטורניר המכללות השנתי.

קודם כל נתחיל בהבהרה קטנה. נהוג לפעמים לחשוב שהטורניר אמור להפגיש את 64 (68 למעשה כי יש סיבובון מוקדם) המכללות הטובות במדינה. אז זהו שלא. הדרג הראשון של ה-NCAA מאגד תחתיו 353 מכללות המשחקות ב-32 ליגות שונות או קונפרנסים כמו שבדרך כלל קוראים להם. הבדלי הרמות בין הליגות האלה עצומים בהתאם למשאבים וליוקרה (האתלטית) שלהם והטורניר אמור לתת ייצוג לכולן.

איך דואגים לתת ייצוג לכל חלקי החברה במיוחד כשיש בה שכבות חלשות? נכון צדקתם – שריונים. כלומר לכל קונפרנס שמור מקום אחד לפחות בריקוד הגדול לא משנה כמה גרועות הקבוצות המשחקות בו. לכל קונפרנס יש אליפות עונה סדירה אבל את הכרטיס האוטומטי מקבלת אלופת הטורניר הפנימי של כל ליגה המתקיים בסיומה. טורנירים אלו בכל אחת מהליגות מתקיימים בימים הקרובים עד ליום ראשון ה15.3 הידוע גם כ-selection Sunday בו מתפרסמות הבחירות הרשמיות והדירוגים.

רגע, אם כמעט חצי מהמשתתפות בטורניר נקבעות בצורה ברורה למה בכלל צריך בחירות ומי בוחר? התשובה טמונה בגוף השאלה. איך מחליטים בעצם מי זכאי להשתתף בטורניר מעבר לעולות האוטומטיות? כאן צריך לבחור. ואלו ממש לא בחירות דמוקרטיות. יש ועדה. ועדה מסדרת? כן זה נשמע כמו משהו שנקבע במחשכים ועושה הקשרים ממש לא טובים. אבל הועדה הזו מורכבת מעשרה מנהלים המייצגים ליגות שונות ומתחלפים אחת לחמש שנים. כלומר כל הזמן יש תחלופה על מנת לשמור על אוביקטיביות.

בתחילת העונה עוד מתקיימים משחקים בין קבוצות מקונפרנסים שונים אבל רוב המשחקים של כל קבוצה הם בתוך הליגה שלה. איך אם כך אמורים היושבים בועדה לבחור את הנציגים לכנסת ה-NCAA? זה באמת לא פשוט אבל עם השנים פותחו עבורם כל מיני מדדי חוזק שיעזרו להם להחליט. הכלי הסטטיסטי העיקרי העומד לרשותם כיום נקרא NET (ראשי תיבות ל-NCAA evaluation tool). בהקשר הזה יש כמה מושגים שכדאי לקחת בחשבון:

  • חוזק לוח המשחקים – או במילים אחרות כמה גבוה מדורגות היריבות של הקבוצה
  • הפרש ניצחון – מכיוון שיש הבדלי רמות עצומים מה שמעניין את הועדה היא האם ההפרש עמד על יורת מ-10 נקודות בלבד.
  • נט רייטינג – יש הבדלי קצב עצומים בין קבוצות שונות במכללות לכן צריך לנרמל את היעילות ההתקפית וההגנתית בהתאם לקצב המשחק. הנט רייטינג מייצג את ההפרש הממוצע של הקבוצה פר 100 פוזשנים.
  • חוזק ניצחונות – הועדה נוטה לייחס חשיבות גדולה לניצחונות על קבוצות חזקות מהבחינה הזו נהוג לחלק את כל המכללות לארבע רבעים. הניצחונות החשובים ביותר מול קבוצות בעלות דירוג NET של 1-30 כשמשחקים בבית או 1-75 נקראות הרביע הראשון או בקיצור Quad1 הוא היעד שכל מכללה שואפת למקסם. באותה מידה קבוצות ינסו להימנע מאד מהפסדים לחלשות שבמכללות -להלן Quad4 המכיל את הקבוצות בעלות דירוג NET של 161-353 כשמשחקים מולן בבית או 201-353 בחוץ.

מכיוון שהדירוגים ידועים וגלויים לכל רוב הקבוצות שיבחרו לטורניר כבר די ברורות מראש. קצת כמו המקומות הריאלים בכל רשימה לכנסת. לכן הדילמה לגבי מי ייכנס או לא ייכנס לטורניר נוגעת לרוב ל10-20 מקומות האחרונים הפנויים עליהן מתמודדות מעשית 25-35 קבוצות. החבורה הזו של קבוצות הנאבקות על הכרטיסים הנותרים מוכרת יותרת כ"בועה". מכלות שנמצאות בבועה יודעות שניצחון טוב (Quad1) יכול להקפיץ אותן פנימה בעוד שהפסד לקבוצה חלשה (Quad3, Quad4) עלול לחסל את סיכוייהן.

כאן נכנס המלכוד האמיתי של כל הסיפור. בשלב זה אנחנו לא יודעים מי הקבוצות שיקבלו את המקומות המשוריינים. לכן כל מכללה יכולה עדיין להיאבק על מקומה בריקוד הגדול כל עוד לא הודחה מהטורניר של הקונפרנס שלה (לא כולן מעפילות אליו ולכל קונפרנס יש כללים משלו לטורניר הפנימי). זה אומר שקבוצה שנמצאת "on the buuble" יכולה להכניס את עצמה פנימה על ידי זכייה בכרטיס האוטומטי. אבל יותר מזה זה אומר שמכללה שלא נמצאת אפילו בדיונים יכולה פתאום להפתיע ובריצה מוצלחת לגנוב כרטיס לנשף ולהשתחל פנימה .במקרה כזה המשמעות היא שיש פתאום פחות כרטיסים פנויים מהצפוי לחלוקה בין קבוצות הבועה. כך בבת אחת הבועה של מספר קבוצות מתפוצצת כשהסיכויים הריאלים שלהן קטנים משמעותית (כי הכרטיסים הפנויים שנותרו ילכו לקבוצות החזקות יותר).

***

העונה ליגת המכללות מאד מאוזנת וקשה להצביע על מועמדות טבעיות להגיע לפיינל פור. זה מוביל למירוץ די מרתק ופתוח גם על הכרטיסים לטורניר כרגע אנחנו מדברים על משהו כמו 30 קבוצות המתחרות על 15 כרטיסים. בדרך כלל רוב הקבוצות המשיגות את הכרטיסים הפנויים שנותרו שייכות לקונפרנסים החזקים: BIG10, ACC, SEC, BIG12, PAC12, ביג איסט, והאמריקן. שאר הליגות בדרך כלל זוכות לכינוי מיד-מייג'ור שבעצם בא להגיד – תודה שבאתם אבל זה לא באמת מגרש המשחקים שלכם. מצד שני בגלל שהכוחות המשמעותיים לא נראים חזקים כתמיד אנחנו מזהים בטופ כמה מכללות שמגיעות מהקונפרנסים המשניים האלו כמו גונזאגה (שמזמן כבר לא נחשבת מיד-מייג'ור למרות שהיא משחקת בקונפרנס כזה), סן דיאגו סטייט, ודייטון.

בואו ננסה לראות מה בעצם כל ליגה כזו מביאה איתה לשולחן:

BIG10: הליגה הבכירה בכל הנוגע לכדורסל העונה כשכרגע נראה כי לא פחות מ-8 קבוצות כבר הבטיחו את מקומן בטורניר למרות שאף אחת מהן לא נראית חזקה מאד: מרילנד, מישיגן סטייט, פן סטייט, איווה, אוהיו סטייט, מישיגן וויסקונסין ואילינוי כבר מודדות כולן שמלות לקראת הנשף אליהן יכולות להצטרף גם ראטגרס אינדיאנה ופרדו. אם זה יקרה הביג טן ישווה את השיא של הביג איסט מ-2011.

ACC: בדרך כלל זו אחת משתי הליגות החזקות במכללות אבל העונה משהו פשוט לא עובד שם כשלמשל נורת' קוליינה המיתולוגית עם אחד מהפרוספקטים הכי נחשבים בדראפט -קול אנתוני נראית זוועה ובמאזן שלילי מה שאומר שלא נראה אותם בטורניר. מי כן יהיה? כמובן שהיריבה המיתולוגית מדיוק יחד עם וירג'יניה האלופה כשגם פלורידה סטייט, ולואיוויל בפנים. חוץ מהם קלמסון ונורת' קרוליינה סטייט נמצאות על הבועה.

את זה כבר לא נראהיותר העונה אבל אין מה לדאוג למחסור בדרמה

BIG12: שתיים מהקבוצות החזקות במכללות: קנזס (מדורגת 1 כרגע) וביילור (מדורגת 4) אבל חוץ מהן רק ווסט וירג'יניה כרגע בדרך לנשף כשטקסס טק שהגיעה לגמר בעונה שעברה מתנדנדת.

SEC: עוד קונפרנס שבדרך כלל חזק יותר שולח לטורניר את קנטאקי החזקה תמיד ואת אובורן שהייתה בפיינל פור בעונה הקודמת. גם LSU ופלורידה כנראה ירקדו אבל מעבר לכך יש כאן כמה קבוצה בבועה שיכולות מאד לשפר את מעמדן בטורניר הקונפרנס.

PAC12: הליגה המערבית שהייתה עד לא ממש מזמן אחד הקונפרנסים החזקים הפכה בשנים האחרונות מהפאק-12 לפח-12. גם העונה הרבה קבוצות אכזבו ואנחנו נראה בטורניר כרגע את אורגון, קולורדו ואריזונה. גם כאן הרבה קבוצות מתנדנדות ינסו לשפר עמדות בטורניר.

ביג איסט: הקונפרנס של המכללות הקתוליות שולח לנו השנה את סיטון הול, וילאנובה, קרייטון ובאטלר כשגם למארקט, פרובידנס ואקסיבייר יש עוד סיכוי.

אמריקן: "האח החורג" של הקונפרנסים החזקים מנסה לא להיות מיד-מייג'ור אבל לא ממש מצליח כשהעונה יוסטון הבטיחה כבר את מקומה אבל רק לוויצ'יטה סטייט, סינסינטי וממפיס יש סיכוי להיכנס בלי לגנוב את הכרטיס האוטומטי.

מיד מייג'ורס: כאמור באופן קצת חריג יש לנו כבר כמה וכמה מיד מייג'ורס שהבטיחו את מקומן בטורניר גם אם לא יזכו בליגות שלהם: גונזאגה, דייטון, סן דיאגו סטייט ובריגהאם יאנג כולן ירקדו. יש כמובן גם לא מעט אחרות בבועה אבל השאלה העיקרית היא אם תהיה קבוצה שתדיח אחת מהן ובכך תגנוב את הכרטיס האוטומטי ותפוצץ את הבועה להרבה קבוצות אחרות. בינתיים הלילה קיבלנו כבר תשובה ראשונית כשיוטה סטייט גנבה את הכרטיס האוטומטי של הMWC ופוצצה את הבועה של לא מעט אחרות עם הסל הזה:

***

מה קורה אחרי שמחליטים מי הקבוצות שנכנסות לטורניר? בניגוד לבחירות שלנו המשאירות אותנו בערפל די מוחלט הועדה הבוחרת דואגת לנו כבר מראש כשכל הקבוצות משובצות ומדורגות לפי אזורים כך שאנחנו יודעים בדיוק מי נגד מי. יש לנו ארבעה אזורים שבכל אחד מהן הקבוצות מדורגות מ-1 עד 16. תמיד יש מחלוקות לגבי הדירוגים האלה אבל בינינו זה לא באמת ממש משנה בטורניר המפסיד יוצא כשמדובר בשחקנים כל כך צעירים. הויכוחים בדרך כלל הם בעיקר על מי יהיו המדורגות ראשונות והעונה באופן קצת חריג אנחנו עלולי למצוא את עצמנו עם לא פחות מ-3 מיד מייג'ורס מדורגות ראשונות/שניות . זאת בגלל שאין קבוצות חזקות במיוחד בקונפרנסים החזקים אז נשאר אם הקבוצות שכמעט לא הפסידו בגלל לוח משחקים חלש.

חשוב להדגיש בהקשר הזה שהדירוג הוא לא לינארי כלומר פערי הרמות בין מדורגת 6 ל-11 די קטנים כשלעומת זאת הפער בין מדורגת 11 ל-16 הוא עצום. זה למעשה נובע מכך שבמקומות 12-16 אנחנו נראה בדרך כלל את הזוכות בכרטיסים האוטומטים מהליגות החלשות יותר.

הדרך להרכבת הפיינל -פור עוד ארוכה אבל לפחות כאן הכללים ברורים. בוודאי יהיו עוד הפתעות בדרך אבל לפחות אנחנו יכולים להיות בטוחים שעד אפריל נגלה מי ניצח את הבחירות האלה.

שיהיה לכולנו מרץ משוגע , אבל רק על המגרשים.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. אין איחודים שונים, שחקנים שחותכים מקבוצה לאחרת, גושים חוסמים, משהו? באמת אפשר לקרוא לזה בחירות?
    אני אומר לך, צריך פשוט להפריט את הממשלה.
    .
    ומי ייתן והפעם לא תדחוף לי בנדרים שונים ובתי ספר לכמרים.
    ושיהיה לי זמן לצפות.

            1. חשבתי שזה מה שעשיתי…

            2. מר טרפין הוא אחד, כן.
              תודה.

            3. כשנדע בדיוק את ה-64 נזרוק עוד כמה רעיונות.

  2. וואוו עידו, ממש מעולה. מקצועי, מעודכן, ברור מאוד, וגם קולח וכיף לקרוא עם הרבה חוש הומור וקלילות. קשה לחשוב על דרך טובה יותר להציג את הדבר הענק והמסובך הזה. כל הכבוד! אין ספק, המכללות בידיים בטוחות (פחות בטוח לגבי המדינה).

  3. עידו נהדר ואני מוצא עוד הקשר לבחירות אצלנו והוא שכאשר לא מצליחים לנצח את האלוף משנים ללא בושה את החוקים פרסונלית.
    במכללות זה היה עניין ההטבעות שנאסרו בזמנו בכדי לפגוע בקארים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט