לאיזה כיוון הולך ענף כדורסל הנשים?/ שי בוקר

Image may contain: 4 people, people playing sports, basketball court and shoes
עדן רוטברג (בשחור) נגד יערה יצחקי (בלבן). העתיד של הענף כרגע בידיהן של השחקניות הצעירות. (מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

בחודשיים הראשונים של העונה הלכתי לכמה משחקי ליגת העל לנשים ולמשחק יורוקאפ כצופה והתרשמתי מהרמה של הליגה. עם זאת, דבר אחד הפריע לי מאוד: מדוע אין תקשורת במשחקים? מדוע אין סיקורים? מדוע יש רק משחק אחד שמשודר בשבוע?  לפני חודש וחצי התחלתי לסקר את ענף כדורסל הנשים וזה, לדעתי, אחד מהדברים הטובים ביותר שעשיתי מאז שהפכתי לכתב ספורט. בשבועות האחרונים, ראיינתי במסגרת Sports Around the Globe with Shai Boker בשיתוף פעולה עם אתר "הופס", ראיינתי כמה שחקניות בכירות בליגת העל, ביניהן שי דורון, עדן רוטברג ויערה יצחקי ואת מאמן הנבחרת אלי רבי. הראיון המלא נמצא בהמשך.

ראשית אני מבקש לציין חד משמעית שאם הענף הזה יקרוס, אני אישית לא אתן לו לקרוס בלי ניסיון לעזור להציל אותו. כמישהו ששידר כדורסל נשים ברמת התיכון בארה"ב, הענף הזה חשוב לי במיוחד.

בקיץ 2017 קצת לפני כשנבחרת העתודה אירחה את אליפות אירופה דרג ב' עד גיל 20 באילת (שאני מודה שאני מודה שלא ידעתי כלל על קיומה כי באותה תקופה גרתי בארה"ב), שמעתי שאנה קלי, השחקנית הגדולה ביותר ששיחקה בתיכון לקסינגטון (עיירה מחוץ לבוסטון) בו למדתי ושאת משחקי קבוצת הכדורסל שלו שידרתי, תשחק במדי נבחרת אירלנד באליפות באילת.

ידעתי שבאותה תקופה אני אמור להיות בארץ בתוכנית סטאג' עם עוד אמריקאים מאיזור בוסטון בחיפה. כשהייתי בארץ, ביקשתי שני ימי חופש מעובדתי בחברת Scouting4u של מאמן בני הרצליה כיום, מיקי גורקה וביקשתי שני ימי חופש כדי שאוכל לטוס לאילת לסקר את המשחק של ישראל נגד אירלנד. המשחק, ללא הרבה קושי מהצד הישראלי, נגמר בטיול 50:79. באותו משחק ראיתי את הכוכבת האירית משותקת עם 18 נקודות בלבד (שידרתי את המשחקים שלה במשך ארבע שנים ומעולם לא ראיתי אותה קולעת מתחת ל-20 נקודות). בצד הישראלי השתתפו באותו משחק שלוש שחקניות שראיינתי לכתבה זו: עדן רוטברג, ירדן דנן ויערה יצחקי.

שאלתי את המרואיינים על נושאים כמו ההבדל ברייטינג ב-15 השנים האחרונות, האפליה נגד הענף, המטרה העיקרית של ארגון השחקניות וכמובן על עתיד הענף.

ההבדל ברייטניג ב-15 השנים האחרונות

שי דורון (שחקנית מכבי אשדוד):"הרמה ירדה, התקציבים ירדו, השעות שמשדרים. אני יכולה להמשיך פה עוד שעה, וזה הרבה דברים. אני לא רואה פתרון מידי לזה."

Image may contain: 2 people, people playing sports, people standing and outdoor
שי דורון עם הכדור. (מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

אלי רבי (מאמן אליצור רמלה ונבחרת ישראל): "אני לא רוצה לתת תשובה לא רצינית וככה במשפט אחד להגיד איך מחזירים את הרייטינג ואת העניין. זה עבודה שלמה. גם ברמה של שיווק, גם ברמה של לעשות בדיקה מה הקהל מעוניין לראות. בסך הכל הליגה היא טובה. זו תכנית שלמה ואני לא רוצה להיראות לא רציני ולהגיד פתרון על רגל אחת, אבל יש מה לעשות, ואני מקווה מאוד שיעשו דברים לקראת העונה הבאה."

האפליה נגד הענף

עדן רוטברג (שחקנית אליצור רמלה):"לאורך כל הזמן שיש אפליה, ויש אפליה, לא רק בכדורסל, בכללי, בין נשים לגברים לצערי, אבל אני חושבת שצריך מישהו שבאמת יבוא ולא רק יגיד, אלא גם יעשה, כדי שזה יקרה. כן, היה משחקים שבאמת לא שידרו. זה עצוב. זה עצוב גם שעכשיו יש את הפלייאוף ואנשים לא מודעים בכלל למה שקורה בליגה. זה עצוב. זאת אפליה. חלק מהמטרות שלנו כשחקניות זה גם זה. האפליה היא לא רק בכדורסל, זה בכללי בין גברים לנשים ובספורט בכלל רואים את האפליה הזאת."

ירדן דנן (שחקנית אליצור רמלה):"בנוסף האפליה היא נוראית ואי שוויונית ועל זה צריך לדון. אני חושבת שאנחנו צריכים לבוא לטובת הספורטאיות והענף וללחוץ על הציבור ועל האנשים האחראים בעיניים זה לצורך קידום הספורט הנשי והענף בכלל."

המטרה העיקרית של ארגון השחקניות

יערה יצחקי (מכבי רמת-גן): "הארגון הוקם ע"י שחקניות ליגת העל בכדורסל נשים, הצטרפו גם שחקניות מליגות המשנה וכאלה שמשחקות מעבר לים. בקיץ שוחחנו על מצב הענף, העובדה שכדורסל נשים לא חשוף מספיק בארץ, ושתפקידנו כדור צעיר שממלא את הוואקום שנוצר, הוא לשנות את התדמית הרדומה של הענף, ולמתג אותו מחדש.

מחזירים את הענף לקדמת הבמה בכך שמבינים שהוא לא יחזור להיות מה שהיה. הכדורסל השתנה בכל העולם בכל הרמות, וכמו כן, גם העולם השתנה.

מחזירים אותו להיות רלוונטי בכך שמבינים שתהליכים בניגוד לתרבות הישראלית בספורט שבה אין סבלנות לייצר תהליך אמיתי, ייקח זמן. שינוי אמיתי בראייה שלנו הוא שינוי שמתחיל מהבסיס, בלגרום לאנשים להתחבר לקבוצות הליגה, ליצור חוגי אוהדים חדשים, לייצר תנאים טובים יותר בקבוצות עבור שחקניות, בלהאריך את הליגה, ועוד הרבה דברים שאפשר ורצוי לעשות.

דברים שלוקחים זמן, ומצריכים המשכיות, התמדה, רצון של השחקניות ומנהלת הליגה כאחד."

עתיד הענף (מחולק לשישה חלקים)

1) איך מחזירים את הענף לקדמת הבמה?

עדן רוטברג: "אני חושבת שכדי להחזיר את הענף באמת לקדמה זה גם העניין של הפרסום וגם העניין של המודעות של האנשים, כי אנשים בכלל לא מודעים לזה שיש בכלל כדורסל נשים, וכדורסל נשים טוב, כי יש באמת בנות טובות, וגם זה הקטע של השידורים, וזה לדעתי גם ממש חשוב, ושזה יהיה ב-21:00 ולא ב-17:30, כי אז יותר אנשים יכירו. אם אתה שואל אותי, לדעתי בכלל צריך לעשות שינוי, אפילו שיהיה שתי זרות אמריקאיות וזרה אירופאית אחת, וזה ישפר את הכדורסל וגם יכול לתת לישראליות יותר במה."

2) מחסור בשידורים

ירדן דנן:"אני חושבת שכל מחזור צריך להיות משודר וגם אם זה מתחיל עם משחק אחד למחזור ובעתיד להעלות לעוד כמה משחקים."

נועה זליבנסקי (שחקנית מכבי אשדוד): "אני חושבת שהליגה זקוקה להרבה יותר חשיפה ממה שהיא מקבלת וזה בראש ובראשונה מתחיל – בלהביא קהל למגרשים. אוכלוסייה גדולה בישראל אוהבת כדורסל , אפשר לראות את זה בכל משחק גברים שהאולמות מלאים. מצד שני אצלנו בכדורסל נשים , בקושי יציע אחד מתמלא. עולות הרבה מאוד שאלות היכן זה מתחיל – הדרת נשים? חוסר שוויון? אבל מה שבטוח שזה בטוח לא מחוסר עניין לציבור. כי מי שמעט מכיר את הליגה – לא יכול שלא להישאב אליה.

אני לא מצפה בנקודה זו שכל המשחקים יהיו משודרים כשאין קהל במגרשים, אבל אם נצליח למלא אולמות ולהביא אנשים , כמובן שנצליח להביא גם את הטלוויזיה.

אני חושבת שיש להשתמש בליגה של הגברים להרים את הליגה של הנשים – בדיוק כמו שעושים בארצות הברית. לשלב אולמות , להצמיד משחקים ועוד הרבה מאוד רעיונות.

לברון ג'יימס מגיע למשחקי נשים, דרך הרשתות עוזר לפרסם את ה-WNBA ולחשוף המון אנשים לליגת הנשים בארה"ב ובעולם , אז אולי שווה לנו ללמוד משהו מהגדולים ביותר."

Image may contain: 2 people, people playing sports and outdoor
נועה זליבנסקי מול ירדן דנן. (מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

3) איך מביאים הישגים בזירה האירופית (קבוצות בלבד)?

אלי רבי: "הרעיון הוא בכל מקרה לנסות להשתתף, קודם כל. להגיע למצב כמו שהיה לפני 10 שנים אז 3-4 קבוצות השתתפו באירופה, ורק לאחר מכן להתחיל לחשוב על הישגים."

4) האם נראה עוד שחקנית ישראלית ב-WNBA יום אחד?

שי דורון: "קודם כל כן, ואוי ואבוי אם לא. אני חושבת שכל אחת צריכה לשאוף לזה. אני אגיד להן שאפילו אם מאוד מאוד קשה, הכי חשוב זה ליהנות מהכדורסל."

5) עתיד הנבחרת

שי דורון: "אני חושבת שזה תהליך, לא תהליך קצר, ואני חושבת שהם ימצאו את הדרך, ואני סומכת על אלי רבי שהוא כמובן יודע לקחת בנות ולהוציא מהן את הכי טוב. יש שם המון פוטנציאל, הן פשוט צריכות להשתפשף ולהתרגל וללמוד להוביל."

אלי רבי: "הנבחרת עברה חילופי משמרות מאוד רציניים. אני לא יודע להגיד לך אם אנחנו נצליח לעלות בקמפיין הזה, כי פתחנו כבר ברגל שמאל והפסדנו לשבדיה. אנחנו נבחרת צעירה, תחרותיים ורוצים לנצח, אבל אני גם חושב שבמקרה של הנבחרת כרגע, בגלל ההחלפה המסיבית של השחקניות, זה תהליך שייקח קצת זמן."

Image may contain: 4 people, people standing
המאמן אלי רבי. (מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

6) האם המצב של הענף כיום, ישתנה בעוד חמש שנים?

ירדן דנן: "לצערי אני לא חושבת שדברים ישתנו, לא מספיק אכפת לאנשים."

אלי רבי: "אני באופי שלי אופטימי. אני תמיד מקווה לטוב. אני מאמין גדול בענף. אני מקווה שיהיה בסדר."

מאז אותו קיץ כפי שציינתי בפתיח, התחלתי לעקוב מדי פעם אחרי המשחקים ואפילו צפיתי בסדרת הגמר אשתקד לראשונה מאז 2005. העונה התחלתי לעקוב בעקביות מהרגע הראשון. מאחר ומבחינתי כדורסל הוא כדורסל ולא משנה מי משחק, הרי אני מאמין שהשאלות שעלו כאן הן שאלות כבדות משקל שנדרשת להן התייחסות. אשמח לשמוע רעיונות משלכם לשיפור המצב כי הליגה הזו איכותית ומהנה וחבל אם תעלם יום אחד.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. תודה.
    מה שקרה זה 2 דברים:
    1. ערוצי הספורט החליטו לייצר תכניות פטפוטים על המשבצות בהן שידרו בעבר כל מיני ענפים חשובים שמקבלים פחות חשיפה (כדורסל נשים, תיכונים וכו').
    2. מחסור בתקציבים שעולים בקצב הרבה יותר נמוך מאשר בספורט בכלל. זה קורה בגלל שתקשורת הספורט לא מקדישה לענף תשומת לב מספיקה.
    התוצאה של שניהם היא ירידה בעניין וכתוצאה צכך גם ברמה של כדורסל הנשים בישראל.

  2. ממש פוסט סופר חשוב שי. לא רק כדורסל הנשים בישראל בבעיה אלא הספורט הנשי בכלל בישראל ובעיקר בענפים הקבוצתיים. תקציבים פחותים ויחס תקשורתי פחות הוא תופעה חוזרת. אני מעביר קורס בחירה במגדר לתלמידי ט'-י' בבית הספר בו אני עובד. בדיוק בשני השיעורים האחרונים ראינו את הסרט "מיליון דולר בייבי" ודרכו עסקנו בסוגייה של נשים בספורט, תפיסות וסטיגמות בנושא שצריך לשבור ועוד…

  3. תודה רבה שי! אשמח אם תעלה בהמשך עוד כתבות בנושא כדורסל נשים (הפלייאוף העליון מתחיל ממש עכשיו, אז אשמח לראות גם אצלנו באתר תוכן בנושא).
    .
    לגבי הנושאים שהעלית בנוגע לחשיפה:
    1. הרמה – בשנות ה-90, עם העלייה מברית המועצות, היתה קפיצה אדירה ברמה וביחד עם עלויות שכר נמוכות יותר היה ניתן בקלות יחסית להביא שחקניות סגל ב-WNBA. אך עם עליית השכר במדינות אחרות (בעיקר רוסיה וטורקיה) ופרישת השחקניות הוותיקות הקהל התחיל פחות להתעניין.
    1.1 עתודה – אנחנו רואים שיפור ברמת השחקניות, בעיקר מאז פתיחת האקדמיה בווינגייט, אבל זה עדיין לא בא לידי ביטוי בליגה, שם הרבה פעמים הקבוצות נשענות על הזרות והמתאזרחות (שמוסיפות המון לרמה, אך בטווח הארוך המוצר נפגע). אנחנו רואים את זה בעיקר בנבחרת, שם היום אין כמעט שחקניות שמשחקות מעל 10 דק' בקבוצות שלהן.
    2. סיקור תקשורתי – עם עליית האינטרנט התקשורת הצליחה למדוד את כמות הכניסות לכל כתבה ולצערי הם הבינו שהעניין שיש בענפי הספורט הנשיים נמוך יותר (זה גם בעולם לא רק בישראל). זאת אותה הסיבה שבגללה אנחנו רואים יותר כתבות "צבע" ורכילות.
    3. תקציבים – אני לא מצליח להבין איך בג"צ ממשיך להתעלם מדרישת המנהלת לשיוויון ברמת התקצוב ואיך משרד הספורט ממשיך לתקצב את הענף בחסר.
    4. שיווק – לדעתי המהלך המשמעותי ביותר שעשו בענפי הספורט הנשי בעולם קרה בשלוש השנים האחרונות ב-WNBA שהתחילו לשווק את הליגה כמוצר "נשי" ושמו דגש עם קידום שחקניות כמודלים למצוינות במקום "לבכות" על תקציבים חסרים. הסכם השכר עליו חתמו בקיץ הנוכחי רק מאשר את זה.
    .
    לצערי מרבית הנושאים שהעליתי בכלל לא מטופלים ברמת המנהלת, שבעיקר מנסה לשמר את הקיים במקום לנסות "לתקוף" את הנושא מכיוונים אחרים. הלוואי וזה ישתנה.

      1. היה עשור מאוד קשה לכדורסל הנשים, אבל אני חושב שהסערה כבר עברה, הענף עומד על הרגליים ובמצב טוב יותר מרוב ענפי הכדור הגבריים. זה הזמן לעשות צעדים נוספים.

  4. גם באלסטאר הביאו את נבחרת הנשים להתאמן עם הגברים. בשניה שהגברים עזבו כל התקשורת עזבה איתם וזה היה קצת מתסכל לראות את חוסר הכבוד הבסיסי.

  5. תודה רבה שי, אחלה כתבה.
    .
    לא מכיר מספיק את התחום כדי לדבר על הרמה המערכתית, אבל ברמה האישית אני ממליץ לעודד את בנותינו הצעירות להיכנס לעניינים.
    .
    אתמול הייתי במשחק של הבת שלי, כיתה ד', במדי מכבי גני תקווה (סמל של דוב גריזלי, אל תשאלו אותי למה, כבר לא מעט שנים שאין דובים בגני תקווה), נגד מה שנראתה לי כקונטנדרית אדירה מראש העין הרחוקה.
    .
    התפתח משחק רב תהפוכות, החמצות, איבודים, הגנה נחושה וקליעות, ההובלה החליפה ידיים, פערים נפתחו ונסגרו, והתרגשתי כמו ילד קטן. הניצחון, על תודה של נקודה, מסל שקיפץ על הטבעת בשניות הסיום, היה רק הדובדבן על הקצפת. הבת שלי הייתה מאושרת ואביה עוד יותר.
    .
    היה אדיר בכל קנה מידה. מומלץ בחום לכולן ולכולם.

  6. כל הכבוד בוקר.
    בשנות ה90 היה אפשר גם לזהות את השחקניות הישראליות מרמת השרון.
    חבל שהענף הזה הגיע למצב שערוץ הספורט שבספק אם עדיין משדר ובכלל לא מסקר אותו.
    מעניין לאיפה המאמנת אורנה נעלמה.

  7. כתבה נהדרת שי. תודה רבה!

    יצא לי לנסות לצפות במשחק-שתיים בשנה שעברה. הרמה נמוכה, השידורים מביכים והקהל לא מגיע. די מהר זפזפתי בשלט. לא נעים לומר אבל הקהל הישראלי פשוט דוחה ספורט נשי. קל להאשים את כל השאר, אך נראה שהטבע הישראלי לא בשל לספורט קבוצתי של נשים בכל ענף. אין עניין מגדרי בסיפור – כשם שענף הכדוריד/כדורעף זוכה לתקציבים זעומים בשל חוסר העניין, כך גם כדורסל נשים. עצוב עבור חובבי הענף המעטים, אך נכון.

      1. אז למה הקהל גם דוחה ענפים כמו כדוריד וכדורעף שפעם היו להם בסיס וחשיפה הרבה יותר רחבה (במיוחד לכדורעף)?

        כל המצב הבטחוני/מדיני/כלכלי של המדינה נשאר כפי שהוא, לציבור שבכלל מתעניין בספורט יש יכולת לתמוך בקושי בענף וחצי של ספורט.

  8. איך זה קשור לטיעון של עידו?
    הוא בעצם אומר שאין שוביניזם, כי יש שוביניזם כי כך קבעה היד הנעלמת הכל היכולה שאת תורתה יש להעביר מדור לדור. זה במרחק כמה טיעונים פסאודו מדעיים שמבוססים על פרשנות לא נכונה של מחקרים שהוכחו כשגויים מלהיות טיעון הילל גרשוני.
    אתה מתייחס רק לסוף הטיעון שלו.

  9. כתבה מאוד חשובה שי, אז תודה רבה.
    לדעתי יש כמה סיבות לכך:
    1. ערוץ הספורט כרגע מחזיק בזכויות השידור ויש לו 5 ערוצים בהם הוא יכול לשדר כל מיני ענפים, אבל הוא מחליט על שעות השידור ועל המשחקים ולכן אני חושב שהרבה מזה גם נובע בגלל החלטת ערוץ הספורט על שעות השידור האטומות.
    2. ערוץ הספורט מעדיף תכנים אחרים על פני כדורסל נשים( ולא רק זה, מישהו זוכר שפעם היו משדרים גם כדורעף? אני בכל אופן לא נתקלתי בו בשנים האחרונות, למרות שאני מניח שהוא עדיין משודר).
    3. תקציבים – הכדורסל מקבל פחות תקציב מאשר הכדורגל וזה בטוח, אז לא רק שהכדורסל מקבל פחות, אלה שאני מניח שעוגת כדורסל הנשים היא מאוד מועטה מסך ההקצבה של הכדורסל, ולכן אם היו מפנים עוד תקציבים זה היה עוזר לענף להתרומם.

    ויש עוד המון בעיות.

  10. דבר ראשון צריך פעולה שיווקית עמוקה להביא קהל למשחקי הליגה לנשים. יש לצמצם את מספר הזרות וכך לתת במה ליותר שחקניות ישראליות. לגבי השידורים בערוץ הספורט אני לא מקבל את הטענה. אם משחקי ליגת העל בכדורגל משודרים ב 19.00 אז אי אפשר לטעון לקיפוח. מה שכן יש לערוץ הספורט 5 ערוצים ולכן אפשר לשדר יותר משחקים.

  11. שי, תודה רבה. יישר כח על העניין והאכפתיות כלפי כדורסל הנשים. הראיונות מאוד עניינים וניכרת מהם האכזבה של הכדורסלניות לגבי מצב הענף.

    מסכים עם התגובה של חיים. כנראה שאחת הסיבות לירידת סיקור הענף הוא המעבר של "ערוץ הספורט" להגדלת שעות של תכניות דיבורים למיניהן על חשבון ספורט ממשי. אינני יודע מה היה השיקול בהחלטה זאת.

    קשה מאוד להתעלם מהאירוניה שבדבר. הערוץ מעסיק לא מעט מגישות ועיתונאיות (רהוטות ואוהבות ספורט ברובן). יתרה מכך, כתביו מדגישים לא מעט עד כמה כל נושא השוויון המגדרי חשוב, אך בפועל הסיקור של ספורט הנשים בו הוא זעום לעומת הענפים הגבריים.

    אינני תמים. ברור לי כי מדובר בענייני רייטינג. לא אשקר כי מעדיף לצפות לרוב גם בספורט של גברים, אך הניגוד הבולט בין "הפנים" של הערוץ – על תכניו הכה תקינים פוליטית, לבין הספורט הנשי שהם משדרים – צורם ביותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט