ברוך השם: יש פוטבול / מנחם לס

 

שני סיפורי פתיחת עונה

 

I. דנבר ברונקוס – בולטימור רייבנס 27-49

 

סוף סוף יש פוטבול. למרות שכולנו אוהבים כדורסל, וה-NBA היא ליגה נפלאה, אין שאלה שהפוטבול, וה-NFL, הופך למשחק המעניין, והליגה הטובה בעולם. כבר במשחק הראשון הקוורטרבק של דנבר פייטון מנינג הישווה שיא ליגה עם 7 מסירות לטאץ'-דאונים כשהוא וקבוצתו משפילים את את אלופת הסופרבול בולטימור רייבנס. האחרון שעשה זאת היה ג'ו קמפ, אח"כ סנטור ומועמד לנשיאות, הקוורטרבק של בופלו בספטמבר 28, 1969. לפניו עשו זאת הקוורטרבקים הגדולים שבגדולים, כולם כוכבי-על בהיכל התהילה סיד לקמן היהודי – הרבה טוענים שהיה הקוורטרבק הגדול מכולם; אני יודע שהיו טובים ממנו! – אדריאן בורק, ג'ורג' בלנדה (גם אחד מגדולי הבועטים), ו-Y.A TITTLE מהניו יורק ג'איינטס.

"היה זה AWESOME NIGHT" מנינג אמר ל-NBC אחרי שזרק צמד טאץ'-דאונים לווס וולקר (שעבר מהפטריוטס; הרסיבר המיניאטורי הלבן הנפלא!), ג'וליוס ת'ומאס, ודמריוס ת'ומאס – כולם מגדולי השחקנים הרסיברס ב-NFL. הטאץ' דאון השלישי היה לאנדרה קלדוול.

הוא לא עשה זאת נגד איזו נמושה. הוא עשה זאת נגד בולטימור עם אחת ההגנות הטובות בליגה. לפני פציעתו שגרמה לו החמצה של עונה וחצי הוא היה הקוורטרבק מס' 1 בליגה יחד עם תום בריידי מהניו אינגלנד פטריוטס. אמש הוא היה 27 מ-42 ל-462 יארדס באוויר הדליל של דנבר כשהוא חוזר לעצמו כפי שהיה לפני עשר שנים. הרייטינג שלו למשחק – 141.1 – עלול מאד להישאר הרייטינג הגבוה בכל העונה לקוורטרבקים, וזה כבר במשחק הראשון!

 

AMAZING! זה כל מה שיש לי לומר!

 

    II. ששה דברים שיענינו אותי בוויק-אנד הראשון של משחקי פוטבול

 

1. עד כמה STRICT יהיה חוק האוסר חבטה ב-HELMET ראש בראש

היו וישנם יותר מדי זעזועי מוח בפוטבול. כמובן שזה קורה גם בכדורגל, אך כדורגל זה משחק שחוקרי רפואה לא מוטרדים ממנו, ומיעוט המחקרים בכדורגל הוא פשע של ממש. שני מחקרים קטנים ולא מושלמים באיטליה ואנגליה גילו שמאות שחקני כדורגל (בעיקר מהעבר הרחוק) סובלים מדימנשיה ואלצהיימר בשנותם המאוחרות כתוצאה ממאות ואלפי נגיחות, בעיקר עם הכדור הישן הכבד, כשהיה רטוב מגשם החורף. אין הוכחות כי אין מחקרים רציניים. עבורי ההוכחה הברורה ביותר היא שכמעט אין שחקני כדורגל של העבר שהגיעו לגדולה אחרי שנות פרישתם. קחו את נבחרות הכדורגל של העבר עם יהושע גלזר, יוסה'לה מרימוביץ', אמציה לבקוביץ', צביקה סטודינסקי, וכל השאר – פשוט נעלמו ואינם (וכמובן שכמה מהם כבר אינם בחיים). בכדורסל האמריקאי עשרות הפכו לפוליטיקאים מפורסמים, אנשי עסק, שחקני קולנוע, ותורמים חשובים לקהילה. הרבה פחות מעולם הפוטבול עלו לגדולה מלבד כמה קוורטרבקים שכמעט אף פעם לא חוטפים מהלומות ראש בראש בשעת SACK.

הליגה החליטה לעשות משהו בנידון או שמשחק הפוטבול כפי ששוחק עד עתה ב-NFL היה עלול לסבול נזק בלתי הפיך. החוק החדש האוסר בתוקף מחלט טאקלים עם הקסדה ראש-בראש. העונשים על טאקלים כאלה הם קשים במיוחד, כולל השעייה ממשחקים. מעניין יהיה לראות ביום ראשון פוטבול ללא טאקלים בראש.

2. כיצד יגנו הרדסקינס על רוברט גריפין III?

רוברט גריפין מהוושינגטון רדסקינס היה צריך להיות "הדבר הבא" בעולם הקוורטרבקים. הוא היה באמת "הדבר הבא" כשבהנהגתו הרדסקינס הפכו לקבוצה היחידה בכל ה-NFC EAST לעשות את הפלייאוף. אבל אז באה הפציעה הנוראית שבגינה הוא עבר "COMPLETE KNEE RECONSTRUCTION". ברך חדשה לחלוטין, מכניקה בשיאה. הוא טוען שהברך הביונית מרגישה "טוב יותר מהברך איתה ניולדתי". אם אמנם יצליח לחזור לרמתו, יהיה זה פלא רפואי המלמד שהיום אורטופדיה היא לא שונה בהרבה מהחלפת מנוע. המנוע לא עובד? זרוק אותו והבא מנוע חדש. רק חלקים לא עובדים? זרוק אותם והבא חלקים חדשים, טובים יותר. אני עצמי מהווה דוגמה לא רעה:  הרסתי לי לחלוטין את הכתף בגלל יותר מדי טניס, ודלקת פרקים. זרקו לי את הכתף הישנה ונכניסו לי BALL AND SOCKET חדשים  ממתכת  titanium בצבע ירוק שבחרתי (מכבי חיפה ובוסטון סלטיקס) והכתף שלי נראית בדיוק כמו בתמונה. איך אני יודע? כי זה ה-X-RAY שלי שלפני כמה דקות העתקתי לכאן:

 

 

זאת הכתף שישנה לי עכשיו

 

אם גריפין יכול להשאיר את כל הדרמה מאחוריו ולחזור לשחק כקוורטרבק שהוא גם רנינג-בק, יהיה זה אות וסמל שהרפואה האורטופדית עשתה צעד אדיר קדימה, וכל זמן שהעסק הוא עצמות ורצועות, אפשר להחליף הכל ביעילות מקסימלית. אני חזרתי לשחק טניס ואני טוב יותר משהייתי לפני 5-8 שנים עם חופשיות מחלטת בכתף!

 

3. THE SAINTS ARE MARCHING IN!

 

כתבתי על זה במעורב אמריקאי, אבל אולי אינכם זוכרים: מאמן הניו אורלינס סיינטס שון פייטון הושעה לעונה שלמה – העונה האחרונה – בגין ה-BOUNTYGATE SCANDAL, כשמאמן ההגנה (בידיעתו, אם כי הוא המשיך להביע את 'אי ידיעה מדוייקת על מה שהלך שם') אירגן שיטת תשלומים ובונוסים על פציעות קוורטרבקים יריבים, וכן רצי-כדור. הסיינטס היו 2-10, ובוויקאנד הם פוגשים באלופי ה-NFC SOUTH בסופרדום, האטלנטה פלקונס. אני לא רואה דרך יותר מספקת לפייטון במשחקו הראשון כמאמן אחרי העונש שעלה לו גם כמה מיליוני דולארים טובים, מלנצח את האלופים מאטלנטה. הקוורטרבק שלהם דרו בריז הוא עדיין בטופ חמשת הקוורטרבקים בליגה.  אטלנטה היתה קבוצת ה-ROAD TEAM הטובה בליגה בעונה שעברה. יהיה שמח בסופרדום!

 

4. GIANT של משחק בדאלאס!

הדאלאס קאובויס עשו את הפלייאוף רק פעם אחת בחמש השנים האחרונות, והסיבה העיקרית היא אי-יכולתם לנצח את הניו יורק ג'איינטס בביתם. הג'איינטס ניצחו את כל 4 המשחקים האחרונים  ב-AT&T סטדיום (האיצטדיון הנפלא החדש שהחליף את הקאובויס סטדיום) מאז ניפתח ב-2009 והוא נחשב לאיצטדיון המודרני והטכנולוגי ביותר בעולם. נצחון בבית יתן לקוורטרבק המקומי טוני רומו את הבטחון שהוא זקוק לו. יש לו את כל המספרים וכל הסטטיסטיקות, אבל הקוורטרבק של הג'איינטס אליי מנינג ממשיך לנצח אותו במשחק ראש-בראש. המשחק הוא בנשיונל TV. משחק חובה לדאלאס. פחות חובה לג'איינטס כי בעונה שעברה הם הראו שוב את יכולתם לחזור לפלייאוף מתחתית הבאר.

 

5. הפטריוטס ממשיכים בדרכם

 

אולי סוף סוף יפסיקו לשאול את מאמן הפטריוטס ביל בליצ'יק על הנאשם ברצח ארון הרננדז, על הקוורטרבק שהוא שלח הביתה טים טיבו, ועל הרסיבר הטוב אולי ב-NFL ווס וולקר שהוא נתן לו לברוח לדנבר. יהיה משחק פוטבול ללא הרננדז, ללא טיבו, וללא וולקר, אבל אני מאמין שלפטריוטס ישנם מספיק כלי נשק להשתיק פיות רבים. משחקם הראשון הוא נגד בופלו עם מאמן רוקי (דאג מרון) וקוורטרבק רוקי (E.J. MANUEL). לפטריוטס יש את רצף נצחון משחקי הפתיחה הארוך בליגה (9 רצופים) ואני לא רואה כל אפשרות שבופלו תמנע מהם נצחון עשירי ברציפות במשחק פתיחה.

 

6. רקס – לחיים ולמוות

 

קהל אוהדי הג'טס כבר לא יודע מה לחשוב על מאמן הקבוצה רקס ריאן. הוא הוריד 40 ק"ג במשקלו בניתוח מעיים, ומנכ"ל הקבוצה עשה ניתוח בקבוצה כששלח את שחקנה הטוב ביותר הקורנרבק דרל רביס לשחק במקום אחר בנסיון להתחיל קבוצה חדשה. הקוורטרבק שהקהל לא אוהב (אלא אם כן אתה שואל דוברי ספרדית) מרק סנצ'ז פצוע. במקומו יעלה הקוורטרבק הרוקי ג'ינו סמית'. המאמן ריאן מדבר ומתנהג כאילו הוא נמצא בעולם אחר. לא אתפלא אם הטמפה ביי בוקנירס טורפים את הג'טס, שריאן יפוטר כבר אחרי המשחק הראשון.

 

 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. יש יש יש!!
    לא יודע מה הקטע שלי עם טקסס אבל הקאובויז הם הקבוצה שלי.
    זה השנה של רומו להוכיח שהוא לא סתם, הליגה הזאתי מדהימה, אין סיכוי לדעת מי ינצח כמעט באף משחק. לא לדבר על מי תעלה לפלייאוף ומי תיקח את הסופרבול.
    זו הליגה התחרותית בתבל ולכן גם הכי מצליחה.
    הסוד: מעט קבוצות, איצטדיונים הכי מפוארים בעולם, משחקים פעם בשבוע וכל משחק קובע.
    עשרות מיליוני אמריקאיים (ובסופרבול מאות מיליונים) מרותקים כל שבוע למסך.
    גם הNBA יכולים להיות כאלו אם רק יעזו

  2. מל
    אני אוהד ברונקוס מאז ימי אלווי הגדול
    שיברון הלב מהעונה האחרונה הוחלף אתמול בתצוגה לפניתיאון
    פייטון מנינג לנשיאות! (אחרי שיזכה בסופרבול השנה)

    1. דני האמת שזה משחק כל כך מורכב שממש קשה להסביר.
      הכי טוב זה לשבת מול המשחק עם מישהו שמבין ולהיכנס לזה לאט לאט.
      אולי אם תהיה לי שעה פנוייה בסופ"ש אני אנסה לכתוב משהו בקטנה בלי להיכנס לניואנסים של המשחק.
      עוד דרך מעולה ללמוד היא לשחק במשחקי מחשב ולהיכנס לפנטסי פוטבול, גם אם לא יודעים כלום שנכנסים וסתם בוחרים שחקנים זה מכניס אותך לעניינים די מהר.

  3. כשצפיתי במשק בין בלטימור לדנבר, היה מהלך אחד שתפס את תשומת לבי:
    שחקן הגנה תפש בקסדתו של השחקן התוקף,.

    העונש שניתן בקבות זאת היה של 15 יארד מו הנקודה בה נתפשה הקסדה.
    סוף סוף עונש שמתחיל להתקרב למתאים לעבירה שמנסים לשרש מן העולם.
    אם זה היה תלוי בי, העונש היה שלושים יארד מנקודת התפישה כשמתווספת לכך גם הרחקה אוטומטית של השחקן מהמשחק הזה פלוס עוד משחק ללא יכולת ערעור.

    בעצם, עדיף שעל כל תפישה בקסדה, יהיה לטובת הקבוצה של השחקן שקסדתו נתפשה דאון ראשון ממרחק של יארד אחד מהטאצ' זון בנוסף להרחקה עד סוף העונה,
    נראה מי יהיה אז המטומטם שיתפוס בקסדות.

  4. משחק ענק של פייטון, לדעתי שבר שם שיא מסירות לTD מאז 64 או משהו כזה.

    אבל צריך לזכור שהיו לא מעט פציעות בשני הצדדים ו-2 משמעותיות מאוד אצל הרייבנס תוך כדי המשחק.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט