תובנות השבוע ביורוליג: סיכום המחזור ה-12/ שי בוקר

Panathinaikos OPAP Athens celebrates - EB19
שחקני פאו חוגגים ניצחון בדרבי. (אתר היורוליג)

עוד שבוע נהדר ביורוליג הגיע לסיומו והביא איתו הרבה חומר למחשבה: מכבי תל-אביב המשיכה לדרוס בבית, אבל חטפה מכה קשה מאוד בעמדת הרכז כשאיבדה את נייט וולטרס ל-6 השבועות הקרובים וג'ון דיברתולומיאו גמר את העונה. ריאל מדריד ממשיכה ללהוט, הכוכב האדום בלגרד הפתיעו במילאנו עם ניצחון גדול, מייק ג'יימס סידר לצסק"א מוסקבה ניצחון על הבאזר לאחר הארכה נגד ז'ליגיריס קובנה, פנרבחצ'ה שרדה מותחן וניצחה את אלבה ברלין בהארכה, אנאדולו הביסה את באסקוניה בחוץ, זניט ניצחה משחק יורוליג ביתי לראשונה בתולדותיה, ברצלונה גברה על חימקי במשחק נטול הגנות במוסקבה וטייריס רייס הפגיז שיא קריירה והוביל את פנאתינייקוס לניצחון בדרבי לאחר הארכה. שלוש תובנות השבוע כולל ניתוח עמדת הרכז של מכבי תל-אביב, חמישיית המחזור, ה-MVP של המחזור, תוצאות ותקצירים נמצאים בהמשך.

שלוש תובנות השבוע מהמחזור ה-12:

  • תורו של דני אבדיה? מי ינהל את עמדת הרכז של הצהובים?

הצהובים חטפו מכה קשה שאין לתאר אותה בניצחון על באיירן מינכן: קודם כל נייט וולטרס מתח את שריר הירח האחורי ויעדר כ-6 שבועות. ג'ון דיברתולומיאו גמר את המשחק ואת העונה כבר ברבע הראשון לאחר שקרע שריר בחזה. איך מכבי תסתדר ללא הרכזים שלה כשאחד מהם הוא הלב והנשמה של הקבוצה? יש לי כמה רעיונות:

  • בראש ובראשונה יש לך פויינט פורוורד עם יכולות שהכדורסל הישראלי לא ידע מעולם. אכן, הוא רק בן 18, אבל לדעתי דני אבדיה הוא הפתרון לכל הבעיות. לפני העונה כתבתי טור דעה בשם "שאלה של רכז" והטור מצורף כאן.
  • חוץ מדני, האופציה הטובה ביותר לדעתי היא טייריס רייס (תמיד נחמד לחלום). ווינר גדול שכמעט במו ידיו הביא לצהובים את אליפות היורוליג האחרונה שלהם ב-2013/2014 תחת המאמן דייויד בלאט. רייס אומנם תחת חוזה לעונה הנוכחית אצל פנאתינייקוס שתגיע להיכל בעוד 12 ימים. רייס מכיר את המערכת ואפילו רצה להישאר במכבי אחרי הזכייה ביורוליג, אבל כאמור, הכסף מדבר.
  • האופציה הבאה היא נוריס קול ששיחק אצל הצהובים לפני שנתיים ורשם ממוצעים יפים של 12.6 נקודות למשחק לצד 3.8 אסיסטים. הבעיה איתו היא שהוא חתום במונאקו עד סיום העונה. 
  • האופציה המעניינת ביותר היא טיילר אניס. אניס היה מועמד למכבי בקיץ ואף הגיע לארץ להיבחן אצל הצהובים שוויתרו עליו כי לא היה בכושר משחק ולא רצו לחכות. אניס כעת מככב בג'י-ליג עם 18.4 נקודות למשחק לצד 9.4 אסיסטים. אם מכבי מחפשת רכז שיכול להשתחרר מהחוזה שלו בליגת הפיתוח עם הראפטורס 905, אניס הוא התשובה בעמדה הזו.

בשורה התחתונה, אם מכבי לא תביא רכז למשחק נגד צסק"א ביום חמישי הקרוב, הולך להיות לה קשה מאוד. אבל ואני חייב להדגיש את זה, אם אבדיה יקבל את העמדה הזו ישר מפתיחת המשחק מכבי תנצח. ראיית המשחק של דני והיכולת ליצור לחבריו היא ברמת NBA. לא מאמינים לי? תראו ביום חמישי בהיכל.

האם אבדיה הוא התשובה בעמדת הרכז?
(צילום: DOV HALICKMAN PHOTOGRAPHY , SPORTSRABBI.COM)
  • טייריס רייס הוא ווינר ענק

חייב לומר שהיה לנו דרבי נהדר בין היווניות ששונאות אחת את השנייה. 45 דקות של כדורסל מטורף.

פאו כבר הובילה ב-13 הפרש ברבע השלישי כשטייריס רייס מפגיז מכל מקום על המגרש והיה נראה שהיא בדרך הבטוחה לניצחון. אולימפיאקוס לא הרימה ידיים וחזרה למשחק ואף נטלה את ההובלה עם 1:03 לסיום, 86:84. עד לסיום הזמן החוקי, יורגוס פאפיאניס הצליח לאזן את התוצאה עם פחות מ-5 שניות לסיום.

חזרה לרייס-גיבור המשחק גם בזמן החוקי וגם בהארכה עם מהלכים גדולים כל הערב ובכל זמן שפאו הייתה חייבת שיהיה שם בשבילה. בלעדיו היא הייתה מפסידה.

שיא הקריירה של טייריס רייס לפני ההתמודדות היה במשחק הגמר ב-2014 כשמכבי ניצחה את ריאל מדריד 86:98 לאחר הארכה. זה היה הגביע יורוליג האחרון של הצהובים. במשחק ההוא, רייס קלע 26 נקודות. אמש זה היה סיפור נהדר, אולי לא באותה רמה של משחק מיוחד כמו גמר, אבל הדרבי היווני אף פעם לא מאכזב. אתמול הוא צלף 41 נקודות והפך לשחקן השישי בתולדות היורוליג שעבר את רף ה-40. כל הנתונים שלו מצורפים בתמונה למטה:

(אתר היורוליג)
  • ריאל מדריד לוהטת

הבלאנקוס פתחו רע מאוד את העונה הנוכחית עם מאזן של שני ניצחונות ושלושה הפסדים. מאז, קבוצתו של לאסו לא עוצרת ורק מפרקת.

העבודה הקבוצתית שלהן מדהימה. קמפאצ'ו הוא אחד הגארדים הטובים באירופה, רכז טהור מדהים. לפני יומיים הוא רשם שיא קריירה של 17 אסיסטים בניצחון 99:111 על ולנסיה שהיקשתה עליה ברוב שלבי המשחק.

אל תביטו עכשיו, אבל לפני 7 מחזורים ריאל הייתה במקום ה-9, כרגע היא במקום השלישי והקרדיט הזה מגיע לג'ייסי קארול, כי אם לא שלשת הניצחון שלו על הצהובים הם היו במקום הרביעי כשמכבי במקום השלישי.

אומר את זה ככה: למרות שפנר מוצאת דרכים לנצח עכשיו בלי יאן וסלי שיעדר לתקופה ממושכת בשל פציעה בברך, בלעדיו היא קבוצה על הגדר של הפיינל פור וגם איתו היא ככה. כרגע למרות הפציעות של מכבי בעמדת הרכז, אם יביאו רכז מחליף שיפעיל את כולם בצורה הטובה ביותר ואם עומרי כספי בריא, מכבי פייבוריטית להצטרף לאנאדולו, בארסה וריאל בפיינל פור בקלן, גרמניה, בחודש מאי.  

חמישיית המחזור (בחירה אישית):

  • טייריס רייס (ראיתם למעלה)
  • פאקונדו קמפאצ'ו (8 נק', 17 אס', מדד 21)
  • שיין לארקין (24 נק', 8 אס', 5/6 ל-3, 37 מדד)
  • קוסטאס סלוקאס (23 נק', 10 אס', 39 מדד)
  • ניקולה מירוטיץ' (28 נק', 9 ריב', 30 מדד)

ה-MVP של המחזור (בחירה אישית): טייריס רייס

תוצאות המחזור ה-12:

משחקי יום חמישי

צסק"א מוסקבה 85 ז'לגיריס קובנה 82 (לאחר הארכה)

תקציר (פייסבוק יורוליג):

CSKA Moscow wins an OT Thriller against Zalgiris

In an overtime thriller than went down to the final second, CSKA Moscow survives a tough test by edging Zalgiris Kaunas 85-82 Highlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Thursday, 5 December 2019

מכבי ת"א 77 באיירן מינכן 55

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Maccabi dominate at home AGAIN!

ICYMI…Maccabi remained undefeated at home this season, improving to 8-4 to ensure at least a share of fourth place!Highlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Thursday, 5 December 2019

מילאנו 67 הכוכב האדום בלגרד 77

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Crvena Zvezda are ROLLING!

KK Crvena Zvezda continued its resurgence with a resounding 67-77 road win at AX Armani Exchange Milan!Highlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Thursday, 5 December 2019

ריאל מדריד 111 ולנסיה 99

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Campazzo sets record in another Madrid win!

Facundo Campazzo set a club record with 17 assists to lead Real Madrid to its seventh consecutive!Highlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Thursday, 5 December 2019

משחקים יום שישי

חימקי מוסקבה 94 ברצלונה 102

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Barcelona overcome a close call from Khimki by getting an important win on the road

Barcelona leads from start to finish before holding off Khimki Moscow Region 94-102 to get to the winning ways on Friday nightHighlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Friday, 6 December 2019

זניט סט. פטרסבורג 75 וילרבאן 70

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Zenit gets its first win at home!

Zenit snapped a six-game losing streak and captured its first-ever Turkish Airlines EuroLeague home victory with a 75-70 win!Highlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Friday, 6 December 2019

פנרבחצ'ה 107 אלבה ברלין 102 (לאחר הארכה)

תקציר (פייסבוק יורוליג):

An OT thriller see's Fenerbahce make it three wins in three against Alba Berlin

Fenerbahce Beko Istanbul makes it three wins in a row with a thrilling 107-102 overtime win against battling ALBA BerlinHighlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Friday, 6 December 2019

פנאתינייקוס 99 אולימפיאקוס 93 (לאחר הארכה)

תקציר (פייסבוק יורוליג):

A thriller in the Oaka as Panathinaikos wins the Greek Derby

Tyrese Rice netted 41 points in a Greek derby overtime classic, leading Panathinaikos OPAP Athens to a thrilling 99-93 win over its arch-rival Olympiacos Piraeus on Friday nightHighlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Friday, 6 December 2019

באסקוניה 77 אנאדולו אפס 102

תקציר (פייסבוק יורוליג):

Anadolu Efes Istanbul reclaims top spot of the standings with win against Baskonia

Anadolu Efes Spor Kulübü reclaims first place in the Turkish Airlines EuroLeague with a comfortable 77-102 victory at KIROLBET Baskonia Vitoria-Gasteiz, extending its winning streak to six gamesHighlights…

Posted by Turkish Airlines EuroLeague on Friday, 6 December 2019

טופ 10 (פייסבוק יורוליג):

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. שי תודה רבה. מצוין כהרגלך. מכבי לא תיתן לאבדיה את המפתחות במצב הקיים, מניח שאניס או קול ינחתו פה (או שהפתרון הקבוע פארגו) . בכלל העניינים מתחילים להתאזן קצת בטבלה , פנר מתחילה לייצר רצף נצחונות אולי לשם שינוי. אם כל הכבוד לריאל הקבוצה הכי מרשימה ביורוליג העונה היא מוליכות הטבלה אנדולו, היציבות וההמשכיות מהעונה הקודמת המפתיעה נשמרות. תענוג של קבוצה

  2. שאלת הרכז מרתקת.
    ההיעדרות של וולטרס היא מכה קשה אבל לדעתי סגל עמוק כמו של מכבי אמור לחפות על היעדרותו ל-6 שבועות. גם אם זה יעלה בהפסד או שניים, לא מביאים שחקן מחליף בשביל חודש וחצי. לעומת זאת, ברגע שנודע שדיברתולומאו ייעדר עד סוף העונה, חייבים להביא לו מחליף ראוי. כלומר, הרמה הנדרשת היא של רכז מחליף, לאו דווקא רכז פותח.
    לדעתי אבדיה לא מספיק טוב בהגנה וירוק לחלוטין ברמת יורוליג בניהול התקפה. השאלה היא לא אם אתה או אני היינו נותנים לו את המפתחות, אלא אם ספרופולוס ייתן. והוא לא.
    הבעיות עם האפשרויות שציינת הן שנוריס קול וטייריס רייס חתומים ולא ישוחררו כל כך בקלות. ואילו טיילר אניס לא רכז טבעי – סקוררים שאולי יכולים גם לרכז יש למכבי בשפע, זה לא המחליף שהיא צריכה.
    אני שואל את עצמי אם תמיר בלאט יכול להתאים, שוב – כרכז שני בלבד. האם הוא לא יכול לתת למכבי את מה שדיברתולומאו נתן לה? רכז אמיתי, ראיית משחק נדירה, קליעה מבחוץ מאיימת, נותן אנרגיה כל פעם שעולה לפרקט. מעבר לכך, בלאט הוא כמובן נסיך וזו יכולה להיות ההזדמנות המתאימה לתת לו צ'אנס.
    מעבר לכך, לתקופת ההיעדרות של וולטרס, יהיה מעניין לראות אם ספרופולוס ייתן לזוסמן הזדמנות לשחק בעמדת הרכז. זוס אמר בעבר בראיונות שהתפקיד שהוא באמת רוצה לשחק זה רכז. הוא יצטרך להיות יותר יוזם ופחות לפחד מטעויות, אבל נראה לי שכל אוהד היה שמח לראות אותו מתפתח כמקבל החלטות במכבי.

  3. תודה רבה.
    לא בטוח שנכון להביא רכז מחוץ למערכת השאלה האם הבחור המתאזרח היווני יוכל לשחק כרכז אם כן אז לדעתי עמדת הרכז המחליף לכל העונה והפותח בחודש וחצי הקרובים צריכה להיות מתוך המערכת
    דורסי יוביל ואיתו יתנו דק אבדיה ואחריו בראיינט זוסמן ולצערנו גם וולביקין .
    כאשר וולטרס יחזור הוא יחזור להיות בעל הבית.
    חבל מאד על דוברתולימאו .
    רייס לא שייך אפילו לא בחלומות בוודאי לאור ההצגה שלו השבוע.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט