עלייתו ונפילתו של שון קמפ / סתו נמש

אתמול, ה-26.11, היה יום ההולדת ה-50 של שון קמפ, ילידי שנות ה-90 ואילך כנראה לא ראו אותו משחק. תחשבו על שילוב בין הגודל והפיזיות של דיאנדרה ג'ורדן ביחד עם האתלטיות של בלייק גריפין לפני הפציעות. אחד מאלה שכל דאנק שלו היה חגיגה.

בתחילת שנות התשעים שון קמפ היה שם נפוץ כמעט כמו מייקל ג'ורדן. 2.08 מ' של עוצמה, אתלטיות ופוטנציאל ענק. קמפ בילה את מרבית הקריירה שלו בסיאטל סופרסוניקס ז"ל. לפני שהגיע ל- NBA, קמפ התחייב לשחק עבור אוניברסיטת קנטקי. לצערו – הוא קיבל ציון SAT של 700 (מזכיר את ליאון בודרו – הדמות ששיחק שאק בסרט בלו צ'יפס), דבר שתחת הנחיות ה-NCAA מנע ממנו לשחק במכללות. תיקחו דקה לחשוב על זה: הוא קיבל 700 נקודות מתוך 1600 אפשריות כאשר מקבלים 200 נקודות על רישום השם ללא שגיאות! זה בערך כמו 350 בפסיכומטרי.

הוא נזרק מהאוניברסיטה ב -1988 לאחר שמכר שתי שרשראות זהב שדווחו כגנובות על ידי חבר לקבוצה שהיה במקרה בנו של המאמן. קמפ עבר לשחק בטריניטי ואלי בטקסס (קולג' קהילתי מחוץ לליגה הראשונה של ה-NCAA), שם הוא לא שיחק אפילו משחק אחד. לאחר סמסטר אחד של לימודים ב-TVCC הוא נרשם לדראפט ה-NBA בגיל 19.

סיאטל בחרה את קמפ בבחירה ה-17 בסיבוב הראשון. זה היה הימור, בהתחשב בכך שאז לא בחרו שחקנים אחרי שנה אחת במכללות או ישר מהתיכון אלא כאלה עם 3-4 עונות של קולג' בסקטבול ברזומה. מחזור הדראפט שלו כלל בין היתר את גלן רייס (האב) וטים הארדאווי (גם כן האב!). קמפ היה השחקן הצעיר ביותר ב-NBA, וזה נראה על המגרש. שנת המכללות אותה פספס הקשתה עליו למצוא את מקומו בקבוצה ובליגה.

את העונה הראשונה הוא סיים עם ממוצע של 13.8 דקות למשחק בלבד. הרצון של קמפ ללמוד ולשפר את המשחק שלו בתוספת הכישרון העצום והאתלטיות הנדירה (במיוחד בתקופה ההיא) עזרו לו להפוך לכוכב בליגה כבר בעונתו השנייה. קמפ – לצד גארי פייטון, האב כמובן – הפך את הסוניקס לכח עולה בליגה. השניים נחשבו בצדק לאחד הצמדים הטובים והאפקטיביים בליגה. סיאטל שלהם שיחקה כדורסל מלהיב ויש שיגידו שהם ה-LOB CITY המקורי.

שיא הקריירה שלו הגיע ב-1995/96 כאשר הסוניקס קבעו שיא פרנצ'ייז של 64 ניצחונות, שיחקו כדורסל מהיר (הקצב השלישי בליגה) ונעצרו רק בגמר על ידי שיקגו בולס הגדולה של מייקל ג'ורדן בעונת 72 הניצחונות. הסדרה הייתה צמודה והוכרעה רק לאחר 6 משחקים. במהלך הסדרה קמפ העמיד ממוצע של 23 נקודות ב-55% מהשדה, 10 ריבאונדים, 2 חסימות וכמעט חטיפה וחצי למשחק. להוציא מייקל ג'ורדן – הוא היה השחקן הכי טוב על הפרקט בסדרת הגמר.

באותה התקופה הוא הגיע לשיא התהילה שלו גם מחוץ למגרש כאשר MTV ערכו משחק כדורסל של כוכבים, והוא הוזמן לשחק יחד עם קווין לאטיפה, ליאונרדו דיקפריו הצעיר ואיאן זירינג (סטיב מ-90210). זו גם הנקודה שבה הדברים התחילו להתדרדר. הוא חתם על חוזה ארוך טווח תחת הסכם קיבוצי ישן בדיוק כאשר המשכורות ב-NBA החלו לקפוץ. נוצר מצב בו הוא הרוויח הרבה פחות משחקנים בסדר גודל שלו. גרוע מכך – באותה העונה סיאטל החתימה את ג'ים מקילוויין הנשכח (14.8 דקות ו-2.3 נקודות בעונה שלפני החתימה) על חוזה דומה לשלו, דבר שהטריף אותו. קמפ איים לא לשחק באותה העונה ובסופו של דבר שוכנע לשחק ברגשות כבדים וסיאטל הלכה אחורה במקום להשתפר. המתח שנוצר הוביל לטרייד משולש בתום עונת 1996-97 ושון קמפ נחת בקליבלנד. לברון היה רק בן 13, אז זה לא ממש עזר לקאבלירס.

העונה הראשונה שלו בקליבלנד הייתה טובה כשהוא הצליח להוביל קבוצה צעירה לפלייאוף. ואז הגיעה עונת השביתה. קמפ הגיע למחנה תחילת האימונים במשקל של 127 ק"ג (כ-25 ק"ג יותר מעונה קודם). ויין אמברי – ה-GM שלהם באותה התקופה – גילה באוטוביוגרפיה שלו שהמשקל האמיתי של קמפ בתחילת המחנה היה 140 ק"ג. אמברי המשיך ואמר שהם שכרו תזונאים בשביל לעזור לקמפ עם הדיאטה ואפילו הרחיקו לכת ושכרו לו שף פרטי שיכין לו ארוחות, אך לא הייתה לו את המשמעת לדבוק בה.

בהתחשב בכל הכסף שקליבלנד נתנו לו (98 מיליון דולר ל-7 שנים) הם קיוו לקבל את קמפ הישן, ומי יכול להאשים אותם. למרות שהוא לא היה מסוגל לרדת במשקל, קמפ עדיין העמיד שורה סטטיסטית של 20 נקודות ו-9 ריבאונדים למשחק, דבר המסגיר כמה טוב וכשרוני הוא באמת היה, ושלא מדובר רק על שחקן אתלטי.

לאחר עונת 1999-2000, קמפ הועבר לפורטלנד בשיא תקופת ה-JailBlazers – אולי הקבוצה הכי פחות מתאימה עבורו. המשקל שלו גבה מחיר והוא איבד את המהירות והאתלטיות. בנוסף היו לו גם בעיות סמים ואלכוהול, ואת העונה הראשונה שלו בפורטלנד הוא סיים מוקדם כאשר הוא נכנס לגמילה מקוקאין. לאחר 2 עונות הוא שוחרר, והצטרף לאורלנדו מג'יק בעונת 2002-2003 לפני שנפלט סופית מהליגה.

הוא ניסה לחזור ל NBA בשנתיים שלאחר מכן אך לא השיג חוזה משום קבוצה. קמפ חתם לעונה אחת ברומא, שיחק שלושה משחקים אבל בעקבות הוריקן Ike הוא נאלץ לחזור לביתו ביוסטון כדי להעריך את הנזק, והחוזה הותר.

אחת השמועות הגדולות על שון קמפ היא מספר הילדים הגדול שיש לו – רובם מנשים שונות. הוא הודה שיש לו שבעה ילדים משש נשים שונות. השמועות מדברות על הרבה יותר. הוא היה מטרה קלה עבור נשים שרצו לסחוט ממנו כסף באמצעות תמיכה בילדים. היו לו גם בעיות עם החוק בגלל מעצרים על החזקת קוקאין ומריחואנה בשנים 2005 ו-2006.

וככה נקטעה לה קריירה מבטיחה של שחקן שהיה יכול לתת כל כך הרבה יותר, ואפשר רק לדמיין האם הוא היה יכול לקחת את סיאטל גבוה ורחוק יותר. לא יודע אם זה סוף טוב אבל היום קמפ ירד במשקל וחזר למימדים אשר תואמים יותר את הימים הטובים שלו. בשנת 2014 ניתן היה לראות אותו ואת גארי פייטון יושבים יחד וצופים בבנים שלהם משחקים האחד נגד השני במכללות.

לפוסט הזה יש 11 תגובות

  1. תודה על פוסט מצוין!
    אחד השחקנים היותר מעניינים שנחתו בנבא. בשיאו היה בלתי עציר.
    קראתי איפשהו שקמפ הגיע לפשיטת רגל אבל בסופו של דבר השתקם ואפילו פתח מסעדה מצליחה בסיאטל.

  2. חובה לקרוא את הסיפור שהוא עצמו כתב וש-ASAF הציע – https://www.theplayerstribune.com/en-us/articles/shawn-kemp-seattle-supersonics
    שון ניכנס לעסקי מסעדות ותקופה מסויימת היתה לו את המסעדה הפופולרית ביותר בסיאטל (משהו עם KITCHEN בשם). הוא מכר אותה ועדיין עוסק בענייני מסעדות. חובה לציין שהוא דאג לכל ילדיו ולכל הנשים שהן האמהות של הילדיםץ בן אחד שלו הפך לשחקן טוב באוניברסיטת וושינגטון.
    תודה סתו

    1. ממש שמח לשמוע שהוא סידר את החיים שלו

      וממש מפתיע ואומר משו עליו כאדם העובדה שהוא דאג כלכלית לכל ילדיו, במיוחד לאור דוגמאות אחרות של שחקנים שלא עושים אותו הדבר

  3. ממש שמח לשמוע שהוא סידר את החיים שלו

    וממש מפתיע ואומר משו עליו כאדם העובדה שהוא דאג כלכלית לכל ילדיו, במיוחד לאור דוגמאות אחרות של שחקנים שלא עושים אותו הדבר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט