השריף האמיתי בעיר / מאת אברי זקן (דאלאס)

(אברי זקן מועמד להצטרף לצוות כחבר צוות שיכסה את המבריקס יחד עם יאיר פרנקל. זהו המאמר הראשון משניים לפני שעורכי האתר ואני נחליט 'כן' או 'לא'. המאמר הראשון שלו – עם עריכה מינימלית ממני – מקבל 'כן' גדול ממני).

ומה בקשר אלי? לא, לא מתתי, אם כי אני מרגיש כאילו. עם צלע שבורה (על אמת!) סיימתי את האריזה, ועוד מיליון ואחד דברים, וזהו, אנחנו בדירה החדשה באטלנטה, שניים מ-1,275 מהמהגרים למטרופוליטן אטלנטה י-ו-מ-י-ת (לא הגרתי לבדי… גייל אהובתי ואני חוזים עתה בטיווי בפן סטייט נגד מישיגן – משחק בו נמצאים אישית הבת אפרת ובעלה ג'ייסון, בוגרי פן סטייט כמוני, יחד עם הנכדות טלי ושירה). על כך ועוד ביום שני או שלישי, פתיחת הליגה, וכמובן המשך כמעט יומי כרגיל. מ.ל

רוב הכתבות, הרכילות, והרעש בליגה באים מכיוון השחקנים, לפעמים מהמאמנים ולעתים רחוקות מהג'נרל מנג'רס של הקבוצות. אולם, ישנה קבוצה מאוד חשובה של אנשים, שלמרות השקעתם העצומה, אינם מקבלים את אור הזרקורים (לפחות לא מעולם המדיה בספורט) – בעלי הקבוצות.

אז בואו ותכירו את האיש שהפך את הדאלאס מאבריקס ממועדון שגובל בבדיחה לאחד המועדונים המכובדים בספורט המקצועני. איש עסקים, יזם וחולה הכדורסל – מארק קיובן. קיובן הוא אולי אחד מבעלי מועדון הספורט המכובדים, המוערים, והמשוגעים של הענף (אולי בעצם של כל ענף), והרי הדוגמאות:

בשנת 2002 יצא מארק קיובן נגד אד טי. ראש, בזמנו ראש מחלקת השיפוט של הנ.ב.א, ואמר עליו: "הוא לא היה מסוגל לנהל סניף של DAIRY QUEEN (רשת גלידות אמריקאית)".

הנהלת דארי קווין לא אהבה את אמירתו של קיובן ואתגרה אותו לבוא ולנהל בעצמו את אחד מסניפי החברה ליום אחד – אתגר מוזר לתת לאחד מאנשי העסקים הגדולים במדינה ובעליה של קבוצת ספורט ששווה מאות מיליונים בזמנו.

כמובן שאם יש אדם אחד במעמדו שהיה נענה לאתגר זהו מארק קיובן, שכמובן הגיע ועמד באתגר ואפילו משך אחריו את כל תומכי המאבריקס שהגיעו ליהנות מהגלידה שראש קבוצתם מגיש להם ומהמחזה המיוחד. אגב, כמובן שקיובן נקנס על האמירה נגד ראש מחלקת השיפוט, אבל אז עשה את מה שהוא עושה תמיד לאחר קבלת קנסות – תורם את הסכום המדויק שנתן לליגה גם לצדקה (סך הכל מדובר היום מעל מיליון וחצי דולר של קנסות).

Photo by Nathaniel S. Butler

רוצים עוד דוגמא? הנה מרק 'הולך מכות' עם שופט כחלק ממתיחת ה-1 לאפריל…

אז מי בדיוק הוא מארק קיובן אתם שואלים?

קיובן נולד בפיטסבורג, פנסילבניה להורים יהודים שעלו מברית המועצות (היום רוסיה). כבר בגיל צעיר גילה את יכולותיו העסקיות כשמכר שקיות זבל בגיל 12 בשביל לממן פריט לבוש חשוב ביותר – נעלי כדורסל.

ב-1981 סיים תואר ראשון במנהל עסקים, ומשם עבר לדאלאס והחל לעבוד עבור חברת תוכנה עד שהקים חברת תוכנה משל עצמו ("MicroSolutions"), בה עבד עד שנמכרה בשנת 1990 בכ-6 מיליון דולר, כסף קטן יחסית למה שתכניס לו החברה הבאה שיקים – Audionet.

את Audionet הקים ביחד עם שותפו בשנת 1995. החברה, שהתמחתה בשידורים ישירים של משחקי ספורט באינטרנט (ולאחר מכן הפכה לחברת broadcast.com) נמכרה לחברת "יאהו" בלא פחות מ-5.9 מיליארד דולר (!!) ב-1999.

כמובן שעם השנים ההון שצבר לא עצר אותו מלהמשיך להתעשר או ליזום וכיום גם משתתף בתור משקיע עיקרי בתוכנית הטלוויזיה המפורסמת "Shark tank" (כלוב הכרישים – שם יזמים חדשים מחפשים השקעות ותמיכה מכמה מאנשי העסקים המצליחים בארצות הברית).

(בוידאו – מארק "גונב" עסקה מכריש אחר סתם כי הוא לא אהב את ההצעה שלו – קורה לכולם, לא?)

בשנת 2000 רכש קיובן את הדאלאס מאבריקס ב-285 מיליון דולר. ואם נראה לכם שזו הייתה סתם גחמה של מיליונר שרוצה לבזבז את ההון שלו, תחשבו שוב. הרכישה התגלתה כהשקעה נבונה ביותר וכיום הקבוצה שווה כ-2.3 מיליארד דולר!

רוחו וראשו העסקי של קיובן הם שגרמו לשינוי המשמעותי במועדון. הוא אמנם מיליארדר ובעליה של הקבוצה, אבל בזמן המשחק אפשר לראות אותו כאוהד רגיל – ואפילו קצת יותר מזה. האופי התחרותי שלו והאהבה שלו למשחק באים לידי ביטוי לעתים תכופות מאוד במהלך רוב משחקי הקבוצה. הוא צועק, מריע, מקלל את הקבוצה השנייה ולפעמים אפילו מתעמת עם האמהות שלהם (לא מאמינים? תשאלו את אמא של קניון מרטין).

קיובן שינה את הפילוסופיה של הארגון כשטען שרווחי הקבוצה שמגיעים מהאוהדים השרופים וחולי הכדורסל לא מספיקים, ושדרוש שינוי תודעתי משמעותי אצל האוהדים. קיובן גרם לאוהדים להגיע לא רק בשביל לראות את הקבוצה, אלא גם פשוט להגיע לערב כיפי, מוזל ומגבש בין חברים ומשפחה. כל זה בנוסף מסירת כרטיסים לארגוני צדקה ובתי ספר שיגיעו גם כן למשחקים. הוא היה אחראי על הבנייה של האולם החדש שם, התקין מסך ענק שהתמקד באוהדים והתקין רמקולים על הטבעות כדי לערב את הקהל כמה שיותר במשחק ובכך הגדיל את כמות האוהדים שבאו לראות משחקים. ההוכחה – במספרים. משנת 2001 הקבוצה מחזיקה ברצף השני הארוך בהיסטוריה במשחקים שכל הכרטיסים נמכרו וכרגע עומדים על 750+ משחקים.

כשזה מגיע למה שעשה על המגרש, קיובן היה מהראשונים שהנחילו למועדון שלהם את השימוש בסטטיסטיקה (כמו בסרט מאניבול – מומלץ), והוסיף לצוות הקבוצה אנשי סטטיסטיקה שיעזרו לקבוע מי צריך לשחק, כמה זמן, ואם כדאי בכלל להשאיר שחקנים או עדיף לשחרר אותם.

בנוסף, קיובן גם הוביל להבאת שחקנים וצוות מאמנים שיעבדו טוב ביחד, דאג שהקבוצה תקבל תנאים יותר טובים במשחקי חוץ שלה ואפילו רכש עבורם מטוס חדש.

(בוידאו: מארק קיובן מפרק את חדר ההלבשה)

קיובן שם דגש גם על החיבור האישי שלו לקבוצה ובעיקר לשחקן הכי חשוב של המועדון, למרות שאולי השארת רושם ראשוני טוב על הכוכב אינה בראש מעייניו. קיובן מספר כי לילה לפני שרכש את הקבוצה הוא פגש את דירק נוביצקי ונאש במועדון כ-INCOGNITO. לטענתו, הוא ניסה לגשת אליהם עם בקבוק שמפניה ביד לבוש כ"פריק" ומציע לשניים בירה. דירק סירב בנימוס, נאש גלגל עיניים. למחרת, כשקיובן הגיע לאימון של הקבוצה והוצג לקבוצה, הצמד לא האמין למראה עיניהם, אבל כמובן שהיחסים רק השתפרו משם.

בראיון נשאל דירק נוביצקי על מערכת היחסים שלהם, וענה: "כמה בעלים אתם מכירים שהגיעו למסיבת רווקים של השחקנים שלהם? מארק הגיע לשלי". כשנשאל מה עשו ענה נוביצקי בקצרה: "עשינו לילה בטורונטו ושני לילות בווגאס – וזה כל מה שאני יכול לספר לכם". כמובן שקיובן ידע להעריך את החברות שלהם ואת האופי הנהדר של דירק – מה שניתן היה לראות בנאום הפרידה שלו מהשחקן. המלצתי היא לא להיות מופתעים אם נראה פסל של הפורוורד הגרמני בכניסה לאולם, בקרוב.

(בוידאו: נאום פרידה מהאגדה)

אז איך כל זה השפיע על המועדון?

ב-20 השנים לפני שקיובן רכש את המועדון, הקבוצה זכתה ב-40% מהמשחקים שלה – 10 שנים לאחר הרכישה המועדון ניצח ב-69% מהמשחקים כולל הגעתה לפלייאוף ב-9 מתוך 10 עונות, הפסד בגמר של 2006 למיאמי היט, וכמובן שאי אפשר לשכוח – זכייה באליפות ב-2011 לאחר שהתגברו על ה"ביג 3" של מיאמי ולברון ג'יימס, בהובלת אגדת המועדון דירק נוביצקי וצוות מסייע אנדרייטד. לראות את קבוצתו מניפה את ה"לארי אובריין" מול הקהל הנאמן, היה אחד הרגעים המאושרים בחייו. בטקס לאחר האליפות קיבל מארק את האהדה והפרגון שמגיע לו מהקהל ומהקבוצה, ואמר להם בתגובה: "ההבטחה שלי הייתה שלא משנה מה נמשיך להילחם ונעשה הכל כדי לנצח, אז תנחשו מה? השגנו אליפות אחת, ואנחנו נמשיך לנסות להשיג עוד".

בהחלט נראה שהוא בכיוון הנכון עם דונצ'יץ' ופורזינגס הצעירים, עליהם כבר אמר שישתדל להשאיר יחד כמה שיותר שנים ולא לעשות את אותה טעות שעשה עם סטיב נאש ב-2004, כאשר המועדון נתן לו לעזוב.

לדאלאס יש קבוצה מעניינת שבהחלט יכולה להפתיע השנה. מה שבטוח, מארק קיובן ישב ביציאה ליד ספסל השחקנים גם אם ייכשלו, כי כזה הוא. לא משנה מה אתם יכולים לסמוך עליו שיעשה הכל כדי להלהיב את הקהל ולהוביל את הקבוצה שלו לאליפות נוספת.

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
22 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
סוסמעץ
סוסמעץ
20/10/2019 9:24:04

אחלה פוסט ותודה רבה
==
האיש מעורר השראה
==
והאליפות של 2011 הייתה מהיפות ביותר

סוסמעץ
סוסמעץ
20/10/2019 9:24:48
Reply to  סוסמעץ

אה!
==
רפואה שלמה דוק
==
מאחל לך ולנו שתחזור לכתוב במהרה

trusttheprocess
trusttheprocess
20/10/2019 9:24:38

כמובן שאיך אפשר לשכוח את תרבות ההטרדות המיניות , ורבלית ופיזית שהייתה קיימת בארגון המאבריקס לאורך שנים והבוס הכל יכול שיודע כל כל דבר קטן שקורה בקבוצה לא ידע כלום , הוא כמו השלושה קופים שלא שומעים,לא רואים ולא מדברים.
מה שחשוב שה NBA עשו סוויפ מתחת לשטיח ולאף אחד לא איכפת.

stam
stam
20/10/2019 10:16:13

+1. טוב שהזכרת.

asaf
20/10/2019 10:22:40

אברי תודה רבה על פוסט מרתק. אין ספק שסיפור ההטרדות המיניות הוא נק' שחורה לא קטנה שהיה צריך לקבל התייחסות. (והטיפול סביבו).
קיובן שינה את הפרנצייז' הזה יחד עם נוביצקי מקצה לקצה במובן הספורטיבי והיחס אליו .

avri22
avri22
20/10/2019 18:08:54
Reply to  asaf

אין ספק שפרשת ההטרדות חשובה, אבל הרגשתי צורך לציין בכתבה את הטוב שעשה ולא את הרע (שבסוף אין ממש הוכחה עליה) בכל מקרה תודה על הפרגון חבר!

trusttheprocess
trusttheprocess
20/10/2019 18:44:47
Reply to  avri22

אין ממש הוכחה? על זה מה דאלאס שילמו מיליוני דולרים לנשים והכריחו אותן לחתום NDA ?

דוקטור רזי הופמן
20/10/2019 9:38:01

מנחם
התגעגענו אליך פה מאד.
מצפים בכליון עיניים למעורבבים שלך.
תודה אברי, מעניין

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

אני אוהב את קיובן תמיד אהבתי אותו. יש לו ולבאלמר תשוקה למשחק והם נהנים מכל רגע. הוא גם אומר ישר מה שהוא חושב כמו שצריך.
הכרישים החזיקה עונה אחת בישראל נדמה לי עם המקומיים

Berch
20/10/2019 10:38:44

טור מעולה
אני גם מחבב את הבחור (בלי לשכוח את ההטרדות).
הדרך שהקבוצה התייחסה לנוביצקי מעוררת כבוד. לא בכל הקבוצות זה ככה…..
🙂

Berch
20/10/2019 10:43:00
Reply to  Berch

וכמובן בריאות שלמה למנחם. היה לי פעם סדק בצלע בצד ימין. לא היה הרבה מה לעשות והייתי צריך לתת לזמן לעשות את שלו.
הקטע המפתיע היה שבועיים אחרי, כשככבר השתפר המצב משמעותית, התחיל לי פתאום כאב חד ופתאומי שוב בצד ימין. לא הבנתי מאיפה זה בא ורצתי לרופא. הוא הסביר לי שריאת ימין הפסיקה לעבוד בגלל הסדק וכאשר הוא מחלים היא נכנסת שוב לעבודה וזה הכאב. הבטיח שיעבור תוךך יומיים וזה מה שקרה.
היה מפתיע
🙂

avri22
avri22
20/10/2019 18:12:14
Reply to  Berch

אין ספק שלא כל מועדון מתייחס לקבוצה של כמו שדאלאס התייחסה לנוביצקי, כמובן שאין הרבה שחקנים כמו נוביצקי שיוותרו במשך שנים על עשרות אם לא מאות מיליונים של דולרים בשביל שהקבוצה תוכל להתקדם. מגיע לבן אדם את כל היחס הזה בלי שום ספק!

IDO
IDO
20/10/2019 10:58:56

טור ראשון מהסרטים. שוטף קולע ולעניין. קיובן הוא אחד האמריקאים המעניינים בדורו. יש לו דעה על כל נושא והוא תמיד מראויין מעניין ביותר. הוא היה פנליסט ב CNN לפני הבחירות הקודמות והוא לא בורר מילים.
יש לי ציטוט שלו במשרד שאומר: "אם אתה רוצה להצליח במשהו כדאי שתהיה המומחה מספר אחד בנושא. "

במחברת שלי דאלאס תעשה מקום – 5-8 העונה.

A Ljos: Resurrection
20/10/2019 11:17:16

"הוא שם רדיו באינטרנט"
.
אין ספק שמרק קיובן הוא דמות מעניינת. גם ברגעים הטובים, כפי שהיטבת לתאר, וגם ברגעים השליליים, כמו כשהוא תמך בפלוטוקרטיה על האינטרנט או תרבות ההטרדות שהבוטח בתהליך הזכיר.
בטוח שכל עוד מקים מועדון שלושת הפסיקים יהיה בליגה, אולי לא יהיה שינוי בזהות הבעלים בליגה, אבל לפחות הם יהיו טיפה מעניינים יותר.

avri22
avri22
20/10/2019 18:22:13

יש עוד ציטוט שהייתי ממליץ לך לקחת ממנו ״אם אתה רוצה שאגיע לפגישה כדאי שזאת תהיה פגישה שתכתוב לי בה צ’ק״ 😂

חגי "התותח" ניסני
20/10/2019 11:20:05

אחלה טור אברי תודה רבה

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

מצוין, תודה רבה אברי, בלי לשכוח את ההטרדות, זה מועדון שכיף לאהוב.

FAN
FAN
20/10/2019 15:24:02

– הרבה בריאות מנחם!
.
– טור מאוד מעניין אברי. תודה רבה
חג שמח לכולם

רועי ויינברג
20/10/2019 15:29:02

פרופיל טוב מאוד אברי על אחד האנשים המעניינים ב-NBA. לפני כמה שנים ניסיתי לראיין אותו דרך אפליקציה שפיתח, Cyber Dust. הצלחתי להעביר לו 2 שאלות ואז הוא היה צריך ללכת. לא הספקתי לתמלל את ההודעות שנמחקו מעצמן תוך 20 שניות. האפליקציה כבר לא פעילה היום..

birdman
birdman
20/10/2019 17:09:43

קודם שיעבור את מבחני הקבלה.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
20/10/2019 18:12:21

טור מעולה, אברי, תודה רבה. קיובן הוא ללא ספק דמות ציורית, עם לא מעט צדדים חיוביים, וגם כאלה שלא

אשך טמיר המקורי
20/10/2019 18:55:54

משובח! תודה רבה